eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عاشورا، فلسفه تاریخ و پراکسیس اجتماعی عاشوراشناسی شریعتی (پنجاه‌سال پس از حسین وارث آدم) ✍️ سید جواد میری 📍 واقع امر این است که عاشورا بسیار تفسیرپذیر است و قدرت درونی و بن‌مایه درونی آن رخداد به‌قدری غنی است که می‌تواند از مناظر مختلف و چشم‌اندازهای مختلف مورد تفسیرپذیری قرار گیرد و این -به‌نظر من- نقطه ضعف یا یک چیز منفی نیست. خود رخداد عاشورا بن‌مایه‌های قوی تفسیرپذیری دارد و چون [بزرگ است] شاخ و برگ‌هایی گرفته که جنبه‌های اساطیری هم پیدا کرده است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 عاشورا، فلسفه تاریخ و پراکسیس اجتماعی عاشوراشناسی شریعتی (پنجاه‌سال پس از حسین وارث آدم) ✍️ سید ج
🔰 عاشورا، فلسفه تاریخ و پراکسیس اجتماعی عاشوراشناسی شریعتی (پنجاه‌سال پس از حسین وارث آدم) ✍️ سید جواد میری 🔹شریعتی 3 رویکرد یا 3 برداشت از عاشورا را مطرح می کند که 2 مورد را کنار می‌گذارد و آنها را قبول ندارد و آنها را نوعی تحریف و خوانش سوم را خوانش اصیل می‌داند. 1️⃣ در ایام سوگواری مصائب حسین(ع) را می‌گویند و به‌گونه‌ای عظمت حسین(ع) و کار او را آنقدر پایین می‌آورند و حرکت امام را چنان منقطع از بستر تاریخی خود و از بستر فلسفه تاریخی که حرکت عاشورا بر آن مبتنی است تهی می‌کنند که نمی‌توانم با این نوع نگاه خودم را همساز کنم. 2️⃣دومین نگاه، نگاه رایج یا غالب است .خوانش‌های رایج ازجمله خوانش‌های کلامی یا فقهی و... که سوالاتی از این قبیل دارد: آیا امام‌حسین برای امر به معروف قیام کرد؟ آیا امام از ترس جانش گریخت؟ آیا امام می‌دانست بناست شهید شود؟ آیا امام به واقعه عاشورا علم داشت؟ 3️⃣نگاه سومی که شریعتی به‌دنبال آن است نه با خوانش‌های رایج در جامعه مثل خوانش عرفانی، خوانش کلامی و... همخوانی دارد و نه با برداشت‌های فرهنگی که می‌گوید در روضه شرکت کنیم و اشکی بریزیم. شریعتی می‌گوید من نگاه سوم را از زیارت وارث الهام گرفته‌ام و اصلا اشتباه است که حرکت امام‌حسین(ع) را صرفا در محرم سال 61 ببینیم. ما باید بحث را در یک بستر وسیع‌تری طرح کنیم. 💢عاشورا به‌مثابه سمبلی است که جریانی را نمایندگی می‌کند. آن جریان از انسان‌ماندن دفاع می‌کند. در نگاه شریعتی «تاريخ همچون جامعه، همچون خود انسان، يك واقعيت متضاد است، جمع ضدين است و در طول اين جريان پليدي‌ها و جنايت‌ها و بهره‌كشي‌ها و جهالت‌ها كه بني‌آدم را به مسخ شدن و تجزيه مي‌كشاند، جرياني نيز هست، پا به‌پاي آن كه مي‌كوشد تا از انسان ماندن دفاع كند، تا توده‌هاي آدمي را نگذارد كه ميش شوند، تا با گرگ‌هاي درنده و روباه‌هاي فريبنده و موش‌هاي رباينده جهاد و اجتهاد كند، بشريت واحد، آدميت واحد، اينچنين دو شقه مي‌شود و اينچنين در بستر تاريخ جريان مي‌يابد.» جهاد و اجتهاد برای این لازم است که انسان از انسان‌شدن خودش دفاع کند. 🔗 برای خواندن کامل این مصاحبه اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامه سوره؛ فصل سیدالشهدا (ع) "بررسی عاشورا در گفتمان های جریان های سیاسی اجتماعی معاصر" 🏴از شب اول محرم به مدت ۱۴ شب ⏰ساعت ۲۳ شبکه چهارم سیما 🔻پ.ن: صوت این برنامه را روز بعد می‌توانید در کانال تاملات دنبال کنید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #پرونده_ویژه | نقد و بررسی اندیشه‌های احمد فردید 🔸۲۵ مرداد ماه سالروز درگذشت سید احمد فردید (با
🔰 جهان فروبستگی و گره گشایی تاریخی نوشتاری درباره فردید ✍️سید مهدی ناظمی 📍جهان امروز ما، نه این که فقط چون به انتهای جوشش تفکر و تأمل رسیده است و معنای جدید انسان را به تجسد و تجسم آن تجربه می‌کند و دلیلی حتی برای حفظ ناموس خود نمی‌یابد و شرق و غرب عالم را با جنگ‌هایی به تاریخ شنیده نشده و دیده نشده و فساد و تباهی‌های سازمان یافته پیش و پس آن غرق کرده است و از هر غایت و معنایی تهی شده است، «جهان فروبستگی» است که این مفاد معادل معنای «جهان فروبسته» است؛ بلکه جهان ما اساساً «جهان فروبستگی» است از آنجا که اصلاً با فروبستگی و شأن حاضرساز وجود و مبصَرسازی موجود و با خشونت نسیان و گریز از قصص آسمانی شکل یافته است و نه با مصاحبت متلازم انس و نسیان، مبصر و مسموع، قهر و لطف، تفکر و تدبر، زمین و آسمان، قصص و حِکم. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 جهان فروبستگی و گره گشایی تاریخی نوشتاری درباره فردید ✍️سید مهدی ناظمی 📍جهان امروز ما، نه این
🔰 جهان فروبستگی و گره گشایی تاریخی ✍️سید مهدی ناظمی 🔸زمانی که جان جهان، فروبستگی است، حتی آن زمان که جهان در حال قوام و قرار است هم انسانِ دارای سمع و بصر، بی‌قرار و ناآرام است. از همین روست که درست در اوج تحقق عقلانیت جدید است که رومانتیسیسم قدرت می‌گیرد و شور بر می‌انگیزاند و هنر غرب تا به امروز به ویژه در ادبیات کلاسیک و معاصر غرب، مجالی می‌شود برای پناه آوردن انسانی که رویی به آسمان دارد و گوشی سوی قصص. 🔹هر چه جهان راه بحران را بیشتر می‌رود و راه‌های تفکر بیشتر مسدود و امکانات بودن، بیشتر محدود می‌شود، تلاطم انسان هم افزون می‌شود و مخاطرات و فتنه‌های روزگار انبوه‌تر و قلب‌ها تیره و چشم‌ها تار و گوش‌ها سنگین می‌شوند. همچنان که زمان، افزون‌گر افسون‌های جهان فروبستگی و فروبسته است، مکان نیز به تبع آن، در ظواهر و بواطن این فروبستگی عامل است و به همین خاطر هر سرزمین تاریخی به شکلی متناسب با خود در تجربه این نیست انگاری مشارکت می‌جوید. 🔸اینک ایران تاریخی، سرزمینی که نه حدود جغرافیایی آن دقیقاً روشن است و نه حدود سیاسی و فرهنگی و قومی و غیره آن، و این قدرتی عمیق و خطراتی وسیع برای او آورده است، در تلاطم چنین هاویه‌ای از صعوبت‌ها و مخاطرات جهان فروبستگی، حسب آنچه که داشته است به جستجوی راهی می‌رود که آن راه، گشایشگر بن بست‌های جهان او شود و التیام بخش زخم‌های عمیق بر روح تاریخی او و چنین است که گویی انسان متفکر ایرانی چنین در گوش زمزمه می‌کند: چو غنچه گرچه فروبستگی است کار جهان تو همچو باد بهاری گره گشا می باش 🔹سید احمد فردید، از آن رو که استاد فلسفه دانشگاه تهران بوده است و علاقه مندانی داشته است و خطابه‌های تأثیرگذاری ایراد و شاگردانی فاضل تربیت کرده است، «جا» ندارد که تا به امروز چنین درباره او طوفانی از گفتگوها شکل گیرد. بسیاری از استادان اهل فضل و دانش معاصر فردید بوده‌اند که هم شاگردانی تربیت کرده‌اند و هم نقشی بی‌بدیل در دانش، ادب و هنر کشورمان داشته‌اند، فردید نه بخاطر تخصص اوست که اهمیت دارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
📮جوانهای ما خیال نکنند که مساله، مساله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملت گریه»! آنها از همین گریه‌ها می‌ترسند، برای اینکه گریه‌ای است که بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. اینها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود. اینها یک شعائر سیاسی است که باید حفظ بشود. ✍️ امام خمینی(ره) |۳۰ مهر ۱۳۵۸ ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #پرونده_ویژه | نقد و بررسی اندیشه‌های احمد فردید 🔸۲۵ مرداد ماه سالروز درگذشت سید احمد فردید (با
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |فلسفه و زمان 🎙حجت الاسلام احمد رهدار طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
03.mp3
12.2M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و زمان 🎙حجت الاسلام احمد پرونده ویژه « » 🔹تبیین سه نوع نگاه به تاریخ 🔹تحلیل نسبت فلسفه با زمان و تاریخ ⚜️ @taammolat74
♨️ در غفلت جریان‌ فکری گفتمان انقلاب اسلامی، جریانات‌های مختلف روشنفکری و بعضا سکولار، در غیاب اندیشمندان حوزوی انقلابی، سخنرانی‌های خود را برای تبیین خوانش جدید از عاشورا شروع کرده‌اند و پر ازدحام فضای مجازی را دست گرفته‌اند. این ایام کرونایی، حضور بیش از پیش روشنفکران ژورنالیستی را به عرصه فضای مجازی کشیده است. چرا حضور اندیشمندان انقلاب اسلامی در میدان کمرنگ است؟! آیا نیازمند حضور جدی گفتمان انقلاب در عرصه ژورنالیسم اندیشه احساس نمیشود؟! ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شب اول عاشقی... ⚫️اولین محرم بدوم حاج قاسم، حال و‌هوایی دیگر خواهد داشت. امسال روضه عباس برای هیچ کس مانند سابق نخواهد بود و فهمیدن داغ دل زینب پس از آنکه دید امامش دست به کمر گرفته و به خود می پیچد، بسی شگفت تر و گرانبارتر خواهد بود. شیعه، داغی تازه در سینه دارد که تازه راز ‘لن تبرد ابدا’ را آشکار کرده است. بر حسین روز و شب خواهیم گریست و نخواهیم خواست که این داغ سرد شود چون با گرما و‌حرارت آن، زندگی مان معنایی دیگر پیدا کرده است. ⚜ @taammolat74
.... بیابان هم کھ باشے،‌ حسین آبادت میکند؛ مثل ڪربلا...🍃 ⚜ @taammolat74
🔰 محرم بهترین زمان برای بررسی سرمایه اجتماعی 🔸 محوریت انقلاب اسلامی با محرم و صفر بود و حکومت پهلوی معتقد بود که در صورت عبور به سلامت از عاشورای سال 57 حکومت‌شان ایمن‌تر می‌شود اما با حضور حماسه‌سازان عقبه اجرایی انقلاب اسلامی شکست خوردند. 🔹 حالا این محرم و صفر بود که اسلام را زنده نگه داشته این مساجد بودند که سنگر شدند و همین دو مسئله کافی است تا درباره عقبه تئوریک نظام اسلامی و انقلاب کمی منطقی‌تر و مبتنی بر مبانی اندیشه امام خمینی سخن بگوییم. 🔸 اما آرام آرام با گذشت زمان اتفاقات مختلف سبب شد تا تحلیل‌ها رنگ تغییر به خود بگیرند و با غفلت مسئولین حاکمیتی مانند سپاه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات؛ نهادهای فراحاکمیتی مانند حوزه علمیه و از طرف دیگر کم توجهی و خودخواهی شخصیت‌های شاخص جریان انقلابی در عرصه تشکیلات سبب شد تا دشمن با نفوذ آرام آرام تغییرات اساسی ایجاد کند و مقبولیت و مشروعیت را در هم شکند. 🔹 محرم فرصت خوبی برای واقع‌بینی و سرشماری هیئت‌های انقلابی، بررسی مفهوم‌شناسانه اندیشه سیاسی-اجتماعی هیئت‌ها و یافتن میزان حقیقی سرمایه اجتماعی انقلاب در عرصه فرهنگی کشور است. 🔸 در این صورت واقع‌بینی کنار می‌رود و جای خود را به تحلیل‌های اشتباه برای ثمربخشی و زودبازدهی عجولانه می‌دهد و همه به دنبال هزینه‌کرد و تشکیلات‌بازی برای رسیدن به قدرت هستند. 💢 برخی نیز فکر می‌کنند نماینده اهل بیت بر روی زمین هستند و کسی یارای انتقاد دوستانه را هم ندارد و در صورتی که چند جمله بگوید، او را نفهم، دگم و ناهنجار نام می‌گذارد و این شروعی بر ریزش رویش‌های انقلابی و عدول از آرمان‌های انقلاب و حرکت به سمت نرمالیزاسیون (پروژه سازمان سیا در مجموعه‌های انقلابی-مذهبی) خواهد بود. @taammolat74@ponezs