eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اهمیت شجریان بودن ✍️ محمدحسین میربابا 🔘 بخش 1 از 2 🔸 «امر زیبا» را به «امر متعارف» پیوند زد. این درحالی است که «امر زیبا» در برابر «امر متعارف» مقاومت می‌کند. درواقع سنجش هنر به‌مثابه عنصر خالقانه از بازنمایی، آن را به امر زیبا پیوند می‌زند. 🔹اینجاست که امر زیبا همواره واجد سویه مقاومت است. مقاومت در برابر تعریفی که گفتمان قدرت چه در ساحت حاکمیت و چه ساحت عرف عمومی از هنر دارد. هنر شجریان روح گذشته تاریخی یک سرزمین را در بستر دوران معاصر که گام‌های سریعی به سمت مدرنیزایسون دستوری برمی‌داشت احضار کرد. 🔸این گام‌ها با وقوع انقلاب ناگهان از حرکت ایستادند و نوعی میل به رجعت به گذشته که برگرفته از رویکرد جدید گفتمان حاکم بود در وضعیت پساانقلابی دیده می‌شد. اما این گذشته نه تنها نسبتی با جغرافیای سرزمینی ایران نداشت بلکه در صدد نفی تام و تمام گذشته‌ی تاریخی-ملی با عناوین ارتجاعی و طاغوتی بود. 🔹اینجا حضور و کار هنرمندی مانند شجریان پررنگ تر می‌نمود. چرا که امر متعارفی که شجریان به آن مبادرت می‌ورزید دقیقا درپی احضار گذشته‌ای بود که حاکیت در صدد نفی و پاک کردن آن بود. دقیقاً در چنین دقیقه‌ای است که شجریان کار خودش را با فردوسی مقایسه می‌کند. اگر فردوسی زبان فارسی را از گزند نابودی در امان داشت، شجریان این رسالت را در ارتباط با موسیقی بر دوش خود احساس می‌کرد. کاری که تا حد زیادی از عهده‌ی آن برآمد. 💢 این دقیقاً لحظه‌‍ی مقاومت در برابر وضعیت موجود است و هنر شجریان واجد سویه‎‌ای کنشگر شده و «امر زیبا» از دل این مقاومت بیرون زده است. اما نکته اینجاست که هنر شجریان (موسیقی سنتی) در ذات خودش کمتر واجد نیروی اساسی در پیوند میان معاصریت به عنوان جانِ «امر زیبا» و هنر موسیقی بوده است. ✔️ [ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔰اهمیت شجریان بودن ✍️ محمدحسین میربابا 🔘 بخش 2 از 2 🔸🔸چیزی که این پیوند را برقرار کرد از یک طرف شرایط تاریخی-اجتماعی معاصر بود که در آن حاکیمت هم به دنبال حذف موسیقی بوده و هم شرایط اجتماعی به واسطه‌ی تضاد میان نیروهای درگیر در عرصه‌ی جامعه (حکومت و مردم) همواره آبستن تحولات مختلفی بود که برای هنرمندی مانند شجریان بستری برای سوگیری مشخص ایجاد کرد و شجریان به تعبیر خودش در جبهه‌ی مردم قرار گرفت. 🔹طرف دیگر پیوند میان معاصریت و هنر شجریان ظرافت‌ها و هوش و نگاه خود ایشان به موسیقی سنتی و تلاش برای تحولات موسیقایی با حفظ قالب‌های اصلی آن بوده است. نمونه‌ی آن رفتن به سمت شعرای معاصر همچون نیما و اخوان ابتهاج و سیمین بهبهانی و... و حتی استفاده از سازهای ارکسترال در برخی کنسرت‌ها و قطعات مختلف بوده است. 🔸اینجاست که که هنرش در پیوند با امر متعارف چه در زمینه‌ی تاریخی و چه بستر انسان معاصر ایران قرار داشت در بزنگاه‌های تاریخ معاصر ایران به خصوص پس از انقلاب با سوگیری‌های مشخص در قالب آثارش که وقایع معاصر سیاسی و اجتماعی را نشانه می‌گرفت، مانند البوم‌های بیداد و نوا و عشق داند و زمستان است و سرو چشمان و فریاد ، موسیقی سنتی ایرانی را با «امر زیبا» پیوند زد. 🔹و این در حالی است که این موسیقی در پیوند کامل با «امر متعارف» قرار دارد که نشانگان کاملاً آشنای تاریخی و روانی برای مخاطب ایرانی دارد . شاید با خاموش شدن شجریان جانی که او به واسطه‌ی نوع انتخابش چه در عرصه‌ی موسیقایی و چه موضع‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی در کالبد کم رمق موسیقی سنتی دمید و آن را سرپا نگه داشت از بین برود. 💢چرا که برخورداری توأمان از این سطح از خلاقیت و نگاه اجتماعی و توانایی در پیوند زدن میان این دو در میان هنرمندان موجود در عرصه موسیقی سنتی به چشم نمی‌خورد. همان که در ابتدای یادداشت آن را پیوند میان امر زیبا و امر متعارف نامیدم. اینجاست که شجریان واجد صدای یک جمع می‌شود. صدای تکینی که در عین تکینگی سویه‌ی جمعی و تاریخی دارد. ⚜️ @taammolat74
📮وضعیت امروز ما با عهد باستان تفاوت چندانی ندارد: هنوز هم نفوذ خدایان و شیاطین ـ منتهی در معنایی متفاوتـ مشاهده می شود. ما امروز به رغم کنار زدن سایه خدایان و اساطیری که در عین حال در درون ما وجود دارد، همین کار را انجام می دهیم. این خدایان تابع سرنوشت ما هستند، نه تابع علم. ✍️ ماکس وبر 📚 دانشمند و سیاستمدار 🔻پ.ن: این کتاب وبر، در فهم معنای روشنفکری و عصر روشنگری و چالش‌های روشنفکران که به مثابه پیامبران عصر جدید هستند، بسیار دقیق و خواندنی است. ⚜️ @taammolat74
🔰عقل و ترس 🔸شاید وقت آن رسیده در این گزاره که ترس حاصل عقل است، تردیدی جدی وارد کنیم. یا بهتر این است که بگوییم از درون عقل معاد، ترس زاده نمی شود یا اینکه آن‌چه عقل از آن اهتراز می دهد و اجتناب می کند، رفتار بدون محاسبه و ضررآفرین برای فرد و جامعه است. 🔹به همین واسطه سخنان رهبر انقلاب را می توان بستر و زمینه ای برای تعریف درست رفتار عقلانی بدانیم. متاسفانه برخی جریان های سیاسی و برخی افراد که نمونه های فراوانی از آنها در دولت دیده می شود، ترس خود را پشت شعار عقلانیت پنهان کرده اند و با همین توجیه، با کندی و محافظه کاری افراطی با مسائل برخورد می‌کنند. 🔸همین رویکرد موجب ضررهای فراوان برای اقتصاد کشور شده است. رفتار عقلانی اتفاقا پشتیبان شجاعت و در کنار مردم بودن است و طبیعتا عقل سلیم مخالف تنبلی و نشستن و عافیت طلبی است. گویا از عقل ابزاری و معاش تا عقل معاداندیش فاصله از زمین تا آسمان است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اربعین نماد حیات شیعه 🎙 استاد اصغر طاهرزاده اربعین جهانی دیگر موسسه آفاق حکمت ⏰ سال 1398 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | نماد حیات شیعه 🎙 استاد 🔹زیارت اربعین رجوع به امامی است که ظاهرا در معادلات تاریخی کشته شده است و از نظر کمیت‌گراها به پایان راه رسیده است، اما ما هیچ احساس تمام شدن راه را نمی‌کنیم. چرا که بر اساس اینکه اسلحه‌ها نقش آفرین نیستند و کمیت‌ها اساس عالم را تشکیل نمی‌دهند، به امام رجوع می‌کنیم. می‌دانیم که ماورای این اسلحه‌ها یک حضور تاریخی داریم. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
👥 🔴 نظرات مختلف درباره مرحوم شجریان ✍️ چندخطی درباره مرحوم شجریان / نقدعلی ✍️ شاید در خانه کسی باشد! / وحید یامین‌پور ✍️ هنرمند ملی، هنر ملی / سیدحسین شهرستانی ✍️ شجریان و منطق سیاست روزمره / پرویز امینی ✍️ شجریان و دامگاه سیاست / محمدرضا کائینی ✍️ شجریان: به‌صحنه‌آوردن میراث / حسام سلامت ✍️ ما و استاد محمدرضا شجریان / میکائیل دیانی ✍️ آواز خرد ایرانی / مجید کمالی ✍️ اهمیت شجریان بودن / محمدحسین میربابا ✍️ بحرانی در نسبت هنر و رسانه / محمدعلی روزبهانی بخش نخست / بخش دوم 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔰 تاملی در باب امام رضا "ضامن آهو" ✍️ سیدجوادمیری 🔸امام رضا یک شخص در میان اشخاص برای شیعیان نیست، بلکه او سمبلی از «حقیقت تعالی» است. سمبل یعنی اشارتی به آن که هست ولی در میان ما نیست و نیستش چنان هستِ ما را تحت تأثیر خود قرار داده که بی آن تعالی ما، بس کمیتش لنگ میزند؛ چرا که نبود آن نشانی از کمبود ماست. 🔹تعالی انسان با حقیقت شدنی است، چرا که حقیقت تنها اکسیر تعالی انسان است و بی آن، تکامل واژه ی بی مسما و انسان کلمه ی بی معنا خواهد بود. بعبارت دیگر امام رضا دیگر یک شخص برای جهان سمبولیک ابرانیان نیست بلکه جلوه ی از حقیقت والاست که بی آن حیات بشری پوسته یی بیش نخواهد بود. 🔸حال از این منظر نگاهی دوباره و چندباره باید بر تصورات خویش بنماییم که آیا « صورت رضوی » که در نزد ماست با آن حقیقت متعالی سنخیتی از نوع وجودی دارد یا که الفاظی است تهی از جودِ وجود؟ و اگر چنین است چه کژ است راه تکاملی ما!!!! 🔹در زبان روانکاوی « آهو » سمبلی است برای دنیای دورن؛ صدای ضمیر ناخودآگاه آدمی که همیشه بسیار نزدیک است در عین دوری!!! حال داستان ضامن آهو را از این منظر دیدن یعنی چه؟ 💢صحبت بر سر نجات یک حیوان نیست بلکه این داستان اشاره به این دارد که امام رضا سمبلی است برای آگاه نمودن انسان به رموز دنیای درون آدمی. سخن بر سر انسان است و بیدار شدن جانِ آدمی ولی ما متمرکز بر روی "آهو" شده ایم و تصویر "شخص رضا" و نه حقیقت رضوی و ضمیر ناخودآگاه جانِ بشری ! ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |الهیات سیاسی زیارت 🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی گفتارهائی درباره‌ی «حکمت اربعین» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ آبان‌ماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | زیارت 🎙 دکتر سید « » 🔹طرح مطالعات جامعه‌شناسانه در حوزه اربعین، هم ما را به لحاظ سیاست‌گذاری عقیم می‌کند و هم به لحاظ زیبایی‌شناسانه دریافت‌ها و امکان‌های دریافت‌های زیبایی‌شناسانه ما از پدیده زیارت و اربعین را به طور کلی منهدم می‌کند. به طور کلی نگاه جامعه‌شناسانه زائر را دچار سردرگمی و بحران می‌کند. به این ترتیب تنشی میان مقام زیارت و زائر ایجاد می‌کند. این بحران موجب تحریف و تقلیل واقعیت می‌شود. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا 🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی جلسه ششم |آب حیات معنوی برنامه معرفت ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ردپای در 🎙استاد غلامحسین جلسه ششم 🔹حیات معنوی آن است که همیشه زنده است و ممات ندارد و مرگ در آن نیست. حیات معنوی، حیات روح است. حیات نفس است. حیات خرد است. اگر هستی بر اساس آگاهی نباشد، یا در خود آن آگاهی نباشد، بی معنا خواهد بود. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰اینستاگرام در تسخیر تینیجر (نوجوان‌ها)! 🔺نگاهی اجمالی به آمار فعالیت سنین مختلف در اینستاگرام، به خوبی ضرورت ارتقا سواد رسانه‌ای در نوجوانان را ثابت می‌کند. 💢نسلی که بخش زیادی از عمر خود را در فضای مجازی میگذراند ولی همچنان آموزش‌های متناسب با آن سهم اندکی در سبد آموزشی مدارس و خانواده‌ها دارد! ⚜️ @Media_arma ⚜️ @taammolat74
🔰 ترس فروشی و عقل نمایی در حاشیه توصیه رهبر انقلاب به ✍️ مهدی جمشیدی 🔘 بخش 1 از 2 🔸 «جنگِ شناختی» بیش از هر چیز، «جنگِ زبانی» است؛ یعنی در این جنگ، با «بازیِ زبانی» و «مغالطه‌های لفظی»، شناخت‌ها و درک‌های مردم نسبت به واقعیّت‌ها تغییر داده می‌شوند و مردم، گرفتارِ «تحریف» می‌شوند. «واقعیّت» در متنِ خود، «زبان» ندارد که به سخن آید و خویش را توصیف کند، بلکه این ما هستیم که آن را «روایت» می‌کنیم. 🔹 از آنجا که بسیاری از مردم، برداشت و تفسیرِ مستقیمی از واقعیّت‌ها ندارند، به‌سراغِ «روایت‌ها» و «تحلیل‌ها» می‌روند و آنها را مبنای «انتخاب‌ها» و «تصمیم‌ها» ی خود قرار می‌دهند. اینجاست که روشن می‌شود روایت‌های زبانی از واقعیّت، تا چه اندازه می‌تواند جامعه را دستخوشِ «چرخش‌ها و دگرگونی‌های بنیادی» قرار دهد. 🔸جنگِ شناختی در دهۀ اخیر، به‌خصوص در عرصۀ سیاسی، به اوجِ خودش رسیده است؛ چنان‌که نیروهای تکنوکرات در انتخاب‌های سال‌های نودودو و نودوشش، بی آن‌که در مقامِ «عمل» و در عالمِ «عین»، برگِ برنده‌ای در اختیار داشته باشد، فقط و فقط با تکیه بر «جنگِ شناختی» و «بازیِ زبانی»، بخش‌هایی از مردم را به مردابِ تفسیرها و روایت‌های آغشته به «تحریف» افکند. 🔹«عقل» و «عقلانیّت»، سخنی است که در طولِ دهۀ اخیر، بارها و بارها، با ابزاری برای تحقیر و طردِ «فکر و فرهنگِ انقلابی» و «نیروهای انقلابی» تبدیل شده است؛ گویا «انقلاب» و «انقلابی‌گری»، سرِ سازگاری با «عقلانیّت» ندارد. هم جریانِ اصلاحات و هم جریان ِاعتدال‌گرا، همواره با تکیه بر این مفهوم، هر گونه «تحرّک و تلاشِ مجاهدانه و انقلابی» را ملامت کرده و این‌چنین به مردم القا نموده‌اند که عقلانیّت، حکمِ متفاوتی دارد. [ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔰 ترس فروشی و عقل نمایی در حاشیه توصیه رهبر انقلاب به ✍️ مهدی جمشیدی 🔘 بخش 2 از 2 🔸🔸در حقیقت، آن‌چه‌که آنها عقلانیّت می‌خوانند، «عقب‌نشینی» و «وادادگی» و «تسلیم» و «ترس» و «گریز» است، امّا برای آن‌که خویش را توجیه کنند و بر ضعف‌های خویش، «عنوان‌های مقبول» بگذارند، واقعیّت‌هایی را که بر این عنوان‌ها دلالت دارند، «عقلانیّت» می‌نامند. 🔹برای‌مثال، اگر معنای واقعیِ «مذاکره با آمریکا» این باشد که ایران به زانو درآمده و فشارهای اقتصادی، به‌سرانجامِ خویش رسیده‌اند، آنها این‌طور استدلال می‌کنند که اکنون باید به اقتضای عقلانیّت، مذاکره کرد و باید بر اساسِ منافعِ ملّی، تصمیم گرفت و بهانه به‌دستِ طرفِ مقابل نداد. 🔸یا چنانچه رئیسِ مجلس، برخلافِ رویّۀ دیگر مسئولین، به میانِ مردم برود و حتّی با رعایتِ دستورالعمل‌ها، از بیمارانِ کرونایی عیادت کند، متهم به بی‌عقلی می‌شود؛ چراکه خود را بی‌دلیل، به ورطۀ خطر افکنده است! 🔹پس در اینجا، با نوعی فرآیندِ آلوده به «تحریف» و «وارونه‌نمایی» روبرو هستیم که به‌طرزی ماهرانه، افکارِ عمومی را می‌فریبد و «خطا» را بر جای «راست» و «خائن» را بر جای «قهرمان» می‌نشاند. این عنوان‌بندی‌های دروغین، اهمّیّتِ جدّی دارند و تعیین‌کننده هستند. 💢ازاین‌رو، امروز آیت‌الله خامنه‌ای به‌طورِ صریح، از کسانی‌که «ترس» و «فرار» و «تسلیم» و «انفعالِ» خویش را با تعبیرِ «عقلانیّت»، توجیه می‌کنند، انتقاد کرد و گفت «ترسوها»، ترسِ خود را در پسِ لفظِ «عقلانیّت»، پنهان نکنند. البتّه این ما هستیم که باید بدانیم که در معرکۀ جنگِ شناختی به‌سر می‌بریم و باید «سوادِ رسانه‌ای» خویش را افزایش بدهیم و اسیرِ «بازی‌های زبانیِ خدعه‌آمیز» نشویم: علمِ تقلیدی بود بهرِ فروخت چون بیابد مشتری، خوش بر فروخت ⚜️ @taammolat74
كَلَّا وَالْقَمَرِ / وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ / وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ ✨ سوگند به هلالِ ماهِ رُخَت که تو می‌آیی...؛ و کامِ عالم را "اَحلی مِنَ العَسَل" خواهی کرد... همچون طلوع صبح، پس از رسیدن زمین به منتهاالیهِ شب... همچون ربیعِ رحمت ؛ پس از زمهریر صفر ،که جانِ جهان به نبودن رسولی از جنس خدا گرفتار است... ☘️حلول ماه ربیع الاول مبارک باد☘️ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اربعین، بزرگترین جنبش آنارشیستی جهان اسلام 🎙 دکتر میلاد دخانچی گفتارهائی درباره‌ی «حکمت اربعین» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ آبان‌ماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |، بزرگترین جنبش جهان اسلام 🎙 دکتر « » 🔹مشاهدات وجه جامعه‌شناسی من از اربعین نشان می‌دهد آن چیزی که مناسبات اربعین را رقم زده‌اند، اتفاقا مناسبات عشیره‌ای و قبیله‌ای مردم عراق است. در واقع اگر امنیت و گفتمان معطوف به عشیره و قبیله آنها نبود این مناسبات شکل نمی‌گرفت. به طور خاص این مناسبات شکل نمی‌گرفت اگر ضعفی در دولت مرکزی عراق نبود. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰امکانات تفکر حافظ برای زیستن در جهان جدید! ✍️ محمد حسن علایی 🔸حافظ شاعر نامدار ما ایرانیان است که در دل فرهنگ و تاریخ ما بالیده است و دیوان اشعار او تنها کتابی هست که در کنار قرآن تقریبا در خانه ی هر ایرانی یافت می شود. کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که حافظ درون عالم اسلامی، عالمیت خویش را به پا داشته است، و از این رو معنویتی اصیل در اوراق زرنگار دیوان او موج می‌زند. 🔹حال از پس گذر سالیان و در پی مواجهه ی ما با ، رجعت دوباره به حافظ بزرگ متضمن چه معنایی می تواند باشد؟ نگارنده معتقد است وجدان دوپاره قوم ایرانی پس از مواجهه‌ی با غرب، با متونی مثل متن ، بیش از هر متن و شخصیت دیگری، می تواند مرهمی برای خویش بیابد، و از همین روی ممکن است تداوم حیات فرهنگ ما در دل مدرنیته را تسهیل کند، ای بسا تمسک به میراث سنت معنوی حافظ تناقضات برخاسته از مواجهه ی ما با مدرنیته را تا حدود زیادی برطرف کند. 🔸خارج شدن قوم تاریخی ما از انزوای تحمیل شده بر او، ای بسا بتواند به قدرت بازیگری و اثرگذاری ما در معادلات جهانی بیافزاید و در فراز و فرود تقدیر تاریخی جهان جدید تا حدود زیادی مانع ازخودبیگانگی و استهاله ی فرهنگی ما ایرانیان گردد، ای بسا احیای تفکر بزرگانی چون حافظ بتواند، در دل این امواج متلاطم، حافظ قوم تاریخی ما از بیم زوال گردد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |امر میان فرهنگی و تجربه مشترک معنوی 🎙 دکتر سیدمجید امامی گفتارهائی درباره‌ی «حکمت اربعین» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ آبان‌ماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |امر میان فرهنگی و تجربه مشترک معنوی 🎙 دکتر سید « » 🔹فلسفه میان‌فرهنگی تأکید بسیار جدی بر امر میانه و رفتن به سمت تجربه پدیداری یا پدیدارشناسی معنا دارد، باز هم در جهان ادیان به‌شدت از یک سوژه عینی قابل مطالعه محروم بوده است. به عبارت دقیق‌تر بدون اینکه بخواهیم به خواستگاه‌های پست‌مدرن مطالعات صلح و یا به خواسته‌های قاره‌ای فلسفه میان‌فرهنگی درگیر شویم، به نظر می‌رسد مواجهه نظری، معرفتی و معنوی اربعین و معرفی آن به فضای آکادمیک کنونی می‌تواند نه تنها حوزه فلسفه میان‌فرهنگی در بر بگیرد و از سطح موجود عبور کند، بلکه می‌تواند به تجربه مشترک معنوی اربعین برای انسان معاصر به عنوان یک تجربه بسیار فراگیر بپردازد. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب 🔸در اندیشه شیخ اشراق، انسان حقیقتی اصیل از عوالم انوار دارد اما به ظلمتی گرفتار آمده است. حلقه وصل شرق هستی یعنی عالم الاه و عقول و غرب هستی که عالم ماده است، نفس انسانی است. حقیقت انسانی از عالم نور به عالم ظلمت کشیده شده است. سهروردی این را هبوط می‌نامد. 🔹انسانی که اصل خودش از آنجاست و به غرب هستی آمده و در ظلمت بدن گرفتار آمده و اصل خود را فراموش کرده، چنین ادبیاتی را شیخ اشراق هبوط می‌داند. حال چه باید کرد؟! راه رهایی چیست؟! شیخ اشراق تعبیر به رجعت و «بازگشت به وطن» دارد. راه رهایی از این دام این است که انسان دست به تجرد بزند. 🔸گاهی اوقات در زندگی، مساله‌ای برای ما پیش می‌آید که یاد وطن می‌افتیم و متوجه می‌شویم سنخ ما، سنخ دیگری است. در این موقع است که احساس غربت زنده می‌شود. به تعبیر شیخ اشراق، این حقیقت تذکار است. در رساله غربت غربیه، به انبیاء اشاره دارد. انبیاء آمدند تا ما را به یاد وطن بیاندازند. این تذکار موجب می‌شود که انسان به ولوله و اضطراب شود و شور بازگشت به وطن را در جان او می‌اندازد. فلسفه وجودی در این دنیا آمدن انسان این نیست که به فراموشی تن بدهد. برای رهایی به حبل الهی چنگ بزنید و ریاضت قدسی را شروع کنید. در نهایت به نورالانوار می‌رسید. ⚜️ @taammolat74
🔰 قرائت‌های مدرن از عاشورا ✍️ حمید پارسانیا 🔸عاشورا واقعه‌ای ‌بس عظیم است. قامت این واقعه در امتداد شخصیت سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام تا قیامت قد برکشیده است و ادراک و احساس هر فرد و یا جمع از جایگاه آن فرد و یا جمع در صحنه قیامت خبر‌ می‌دهد.ادراکات، احساسات، قرائت‌‌ها و روایت‌‌هایی که افراد و گروه‌ها در طول تاریخ نسبت به عاشورا دارند به نوبه خود نحوه حضور و مواجهه آنان با این واقعه عظیم را نشان‌ می‌دهد. عاشورا آینه‌ای تمام نماست در برابر چهره همه کسانی که در طول تاریخ از قبال آن می‌گذرند و ناگزیر به آن‌ می‌نگرند این آینه افق فهم، در یافت و فرهنگ همه آنان را آشکار می‌کند. 🔹هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه‌ می‌دهد افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر‌ می‌کشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است. 🔸رویکرد‌‌های روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای ‌قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود. افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبه لیبرالیسم متاخر ناگزیر قرائت‌‌ها و روایت‌‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و‌ می‌آورد. این قرائت‌‌ها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌‌های روشنفکرانه در تقابل با روایت‌‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره‌ می‌برند. 💢ویژگی مشترک قرائت‌‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. در این قرائتها از همه ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهر گرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام علیه السلام به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود و به موازات آن به گونه‌ای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی‌ می‌گردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اربعین، بازاندیشی در نسبت نهضت و نهاد 🎙 دکتر سجاد صفار هرندی گفتارهائی درباره‌ی «حکمت اربعین» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ آبان‌ماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ، بازاندیشی در نسبت نهضت و نهاد 🎙 دکتر « » . 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74