🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه هفتم
⏰ 29 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
F.m.7.mp3
13.72M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در #استعداد_فقه_امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام #محمدحسین_عبدی
جلسه هفتم
🔹بصیرت بر فقاهت و فقاهت بر حکمت مبتنی است.
یکی از استعداد های فقه امامیه، استعداد ارتباط با سایر علوم است که هم با علوم بنیادین مانند حکمت الهی و هم با علوم رفتاری انسانی قابل ارتباط است. حکمت الهی در حوزه اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مُدُن همانطور که مأخذ عقلی دارد مأخذ شرعی هم دارد.
🔹(گسستاری فقه) با دانش های پیشینی و پسینی خود، موجب کاهش کارآمدی فقه است و (پیوستاری فقه) با پنج حوزه اخلاقیات، طبیعیات، ریاضیات، انسانیات و الهیات افزایش کارآمدی آن را به همراه دارد. تفکیک و گسست طرق شناخت و همچنین رابطه علوم، معلولِ نقصان یا خطا در تولید علم است.
🔹(فقه مبهم) ناشی از معالجه نکردن شبهات صدقی موضوع و (فقه مهمل)ن ناشی از معالجه نکردن شبهات مصداقی موضوع است.
جانشینی علوم انسانی به جای عرف دقیق در موضوع شناسی در (شبهات صدقی) که به شبهات حکمیه بر می گردد صحیح نیست و حضور دانشهای انسانی در حل (شبهات مصداقی) قابل تصور است اگر خبرگی در آنها محرز باشد؛ هر چند که آن هم با توجه به تعارضات مبانی آنها قابل تردید میباشد.
🔹موضوعات مرکب و پیچیدهی امروزی که محتاج نظریه فقهی است را نباید با موضوعات بسیط که در قضیه فقهی است مقایسه کرد و استنباط حکم موضوعات پیچیده نیز تماما مبتنی بر اجتهاد در حوزه فقاهت است که با (همنشینی یا جانشینی موضوعی) نیز قابل بررسی است.
🔗 جلسه ششم را در اینجا بشنوید.
🔻 پ.ن: هر پنجشنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر استاد_وکیلی
1️⃣ نشست اول
✅ با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم)
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
🕧 زمان: پنج شنبه 7 جمادی الثانیه 1442 ( 2 بهمن 1399) ، ساعت 18
لینک شرکت در وبینار:
🌐 https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسنوکیلی
⚜️ @mhva_ir
⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی
✍️رضا داوری اردکانی
📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکرهای است که اجزاء و اعضایش باهم تناسب ندارند و در جای خود نیستند و در آن پروای چه میتوان و چه نمیتوان کرد وجود ندارد به این جهت در آن به علوم اجتماعی هم اعتنا نمیشود. حزب بلشویک به هیچ یک از علوم اجتماعی جز علم زبان مجال نداد و علم زبان و نقد ادبی را هم از آن جهت آزاد گذاشت که در آن خطری برای انقلاب نمیدید و نمیدانست که زبان و ادبیات اگر نه در کوتاه مدت، در زمانی نه چندان دور نظم تصنعی و سست بنیان را از هم میپاشاند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️رضا داوری اردکانی 📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکرهای است که اجز
✔️ [ادامه...]
💠 بخش نخست
🔸آیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟ و اگر ممکن است چگونه صورت میگیرد. مهندسان اجتماعی کیانند و علوم انسانی و اجتماعی چه مدخلیتی در این کار دارد؟
🔹مهندسی اجتماعی به این معنی که سیاست اقتصادی اجتماعی و اداری و علمی و فرهنگی را تعدیل و اصلاح کنند در زمان ما یک امر عادی است. برنامه ریزی پیشرفت هم از یکصدسال پیش پدید آمده و اکنون رسمی رایج شده است اما اینکه کسی یا کسانی بر حسب علایق گروهی و سیاسی خاص طرحی تازه دراندازند و حکومتها آن طرح را تحقق بخشند هرگز صورت نگرفته است و بنظر نمیرسد که کاری شدنی باشد.
🔸آدمی بخصوص در قرون اخیر توانسته است جهان و زندگی خویش را دگرگون کند و گمان شایع اینست که این دگرگونی مطابق خواست او و کم و بیش به صلاحش بوده است. این دگرگونی ها هر چه بوده لااقل تا حدود یکصد سال پیش با طرح و نقشه قبلی صورت نگرفته و کارگزاران تغییر، مجریان طرحی نبودهاند که یک یا چند نفر آن را تهیه و امضا کرده باشند.
🔹دنیای جدید با برخورداری از علم تکنولوژیک، از آغاز، جهان تغییر و دگرگونی بوده است. در طی چهارصدسال اخیر ابتدا اروپای غربی و آمریکای شمالی و سپس ژاپن و بعضی کشورهای دیگر راه پیشرفت را گشودند و در آن وارد شدند.
🔸کشورهای دیگر هم با توجه به راهی که در غرب گشوده شده بود شیوه زندگی و عمل سابق را رها کردند و متوجه راه جدید شدند. اما همه چنانکه باید نتوانستند در این راه پیش بروند. شاید اراده پیشرفت نداشتند. برای پیشرفت، اراده باید با علم توام شود اگر اراده به علم نباشد علم به وجود نمیآید و اگر به وجود آید از آن چندان کاری ساخته نیست.
💢علم را میتوان تحصیل کرد اما اراده را نمیدانیم از کجا باید آورد؟ با توجه به ادبیات دوران رنسانس شاید بگویند غرب با طراحی اجمالی اوتوپینویسان و شاعران ساخته شده است این تا حدی درست و پذیرفتنی است اما تا زمانی که اراده ساختن جهان مطلوب پدید نیامده بود جهان جدید ساخته نشد و مگر اراده بساختن، بدون داشتن یک طرح، بجایی میرسد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |جنگ ایدئولوژیک و ژورنالیسم علم
🎙رسول لطفی
موسسه علمی رسانهای شناخت
⏰ 20 دی 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفی.mp3
14.48M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#جنگ_ایدئولوژیک و #ژورنالیسم_علم
🎙#رسول_لطفی
🔹 منازعه معرفتی در باب اندیشه اسلام انقلابی
🔹 صف آرایی لیبرالیستیها برای انحراف انقلاب در دهه هفتاد
🔹 تهاجم فرهنگی در قالب ژورنالیسم علم
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔵شماره ۳۴ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا
📍با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و سردبیری امیر سیاهپوش منتشر شد.
🔻فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است:
🔸پرونده مبانی و اصول حکمرانی اسلامی
🔸پرونده: الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام علمی و تربیتی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام سیاسی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام فرهنگی و اجتماعی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام مدیریت و سیاستگذاری عمومی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام اقتصادی
✍️ مقالاتی از : آقایان رضا غلامی، عطاالله رفیعی آتانی، علیرضا باباخان، محمدمهدی اسماعیلی، فرزاد جهانبین، امیر سیاه پوش، مجتبی مصباح،عبدالحسین خسروپناه، محمد روشن، محمود حکمتنیا، شریف لکزایی، علیرضا پیروزمند، ابراهیم عباسپور ، مهدی حسینزاده، محسن سلگی
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت دین و مدرنشدن
🎙رسول لطفی
تقریر نظریه استاد شجاعیزند
⏰ 5 بهمن 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دین و مدرنیته.mp3
20.2M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت #دین و #مدرنشدن
🎙#رسول_لطفی
تقریر نظریه استاد #شجاعیزند
🔹 نقد نظریه مدرنیته اسلامی
🔹 نسبت دین و عرفی شدن
🔹 نسبت عرفی شدن و مدرنیته
🔹 نسبت دین و مدرنیته با بررسی واکاوی تجربی شواهد مورد نظر متفکران متاخر حوزه جامعه شناسی دین
🔹 چگونه نرخ بالای دینداری در جوامع مدرن شاهد همزیستی دین و مدرنیته نیست؟!
🔹 نقد و بررسی کسانی که ایران اسلامی را مدرنیته ای تمام عیار معرفی میکنند که در کنارش دین و زندگی مومنانه نیز جاری است!!
⚜️ @Taammolat74
به جلسات مناظره از جنس #معتضد_زیباکلام بشدت در رسانه ملی نیاز داریم....
مناظراتی که باد را خالی می کند و پرده مدعیان را می سوزاند و مخاطب را جذب میکند...
شرطش آن است که به قضاوت مخاطب بر اساس "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ" ایمان داشته باشیم...
✍️ عبدالله گنجی
⚜️ @Taammolat74
🔰احمد توکلی را بهتر بشناسید!
تأملی در آخرین موضعگیری عجولانه پیرمرد سادهلوح
✍️ رجا نیوز
🔸 توکلی را نمی بینید مگر در اظهارات ساده لوحانه. شخصیتی که یکبار به عنوان حامی برجام موی سفید خود را گرو میگذارد و در مواضعی کودکانه در سال 94 میگوید «من با این موی سفید و به عنوان یک اقتصاددان به شما میگویم اگر این طرح را به سرانجام نرسانیم دچار مشکل می شویم!» و بعدا مواضع خود را عوض میکند و میگوید برجام نقاط تلخ و خطرات بزرگی برای ملت دارد که نمی توان تحمل کرد!
🔹او در حالی که سعی دارد به واسطه رقابت انتخاباتیاش با دولت سازندگی در دهه هفتاد خود را عدالتخواه بداند که به روزنامه اعتماد میگوید موفقترین دولت بعد از انقلاب دولت هاشمی رفسنجانی بوده است! وی که میگوید احمدینژاد را قبول نداشته اما دو بار به او رای داده ، در سال 92 از جمله افرادی است که برای دفاع از کلیت کابینه معرفی شده توسط حسن روحانی در مجلس گوی سبقت را همه اصلاحطلبان میرباید و حاضر نمیشود از قراردادهای جنجالی و پروندههای زنگنه هم چیزی بگوید!
🔸این مواضع عجیب و غریب او هر بار به شکلی دیده میشود. یکبار از مضرات FATF میگوید و بار دیگر با ترس و لرز میگوید اگر خواسته های آنها را نپذیریم ضربه میخوریم!
🔹توکلی در آخرین اظهارات خود به دروغ مدعی شده که غسال آیت الله مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است! این اتهام دروغ توسط فرزند مرحوم علامه مصباح تکذیب شده و به ایشان اطلاع داده شده است که البته تا کنون عذرخواهی نکرده است.
🔸توکلی با سابقه این مواضع زیگزاگی در یادداشت اخیر خود که بیشتر به عقدهگشایی علیه نیروی ثابت قدم انقلاب شبیه است حتی پای «جنگیرها» را هم وسط کشیده و گفته: «بررسی برخی پرونده هایی که در دیده بان شفافیت و عدالت در جریان است نشان دهنده نقشی است که متأسفانه جن گیرها و کهانت ورزان فاسد در سال های اخیر در اتخاذ تصمیمات مرموزانه و ناکارآمدساز و جورافزای برخی از مسئولان و سرشناسان داشته اند»
⚜️ @Taammolat74