📣 اطلاعیه
💥ویژهبرنامۀ «آیه در آینه»
— سلسله گفتوگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزۀ اخلاق
🎙 به میزبانی خانۀ اخلاقپژوهان جوان
🗓 زمان: از ۱۴ رمضان (۷ اردیبهشت) تا ۲۳ رمضان (۱۶ اردیبهشت)
⏰ ساعت: ۱۴ عصر
🗓 با موضوعات:
◾️ محمد لگنهاوسن:
وظایف اخلاقی خداوند در قرآن
◾️ محسن جوادی:
اوصاف اخلاقی قرآن از دریچۀ فرا اخلاق
◾️ امیر غنوی:
نگاهی نو به مبانی اخلاق در قرآن کریم
◾️ سید طاهر غفاری:
اخلاق در قرآن کریم از منظر نصایح لقمان حکیم
◾️ سید احمد فقیهی:
اخلاق قرآنی و اخلاق یونانی؛ تفاوتها، شباهتها
◾️ مهدی علیزاده:
رهیافت اخلاقی قرآنپژوهان از دریچۀ مبانی کلامی
◾️ سید حسن اسلامی اردکانی:
دعوت به شگفتی
◾️ حمید پارسانیا:
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
◾️ محمد حاجابوالقاسمی:
ارزشهای قرآنی، عصری یا فراعصری؟
◾️ محمد عالمزاده نوری:
ما و مسیر تربیت اخلاقی
🌐 پخش زنده از صفحۀ اینستاگرام خانۀ اخلاقپژوهان جوان
اینجا چراغی روشن است...!💡
⚜️ @Taammolat74
♨️ پشت پرده انتشار فایل صوتی تندوتیز ظریف
🔸فایلی صوتی از محمدجواد ظریف در شبکه سعودی منتشر شده که در آن به انتقاد از برخی سیاستهای دفاعی کشور و نیز مسائل منطقه ای می پردازد. این فایل جنجال به پا کرده است. بهنظر میرسد ایجاد دوقطبی مذاکره یا مقاومت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ از اهداف پنهان انتشار این فایل بوده است.
💢فارغ از چالشهای سیاسی و امنیتی؛ کلیدواژه مهم در کل سخنان ظریف شاید، کلیدواژه «میدان» باشد که محل دقت دوستان حزباللهی و انقلابی نیز قرار گرفت. در مصاحبه ظریف، واژه «میدان»، اسم مستعاری است برای «سپاه»/ ظریف میگوید دیپلماسی فدای میدان شد! اما آنچه لازم در سطح اندیشه مورد بررسی قرار گیرد، تبیین همین گرهشناختی است که ظاهرا دستمایه انتخاباتی جریان غربگراست.
🔹 ظریف همچنین در اواخر سال گذشته در گفتگویی با عصر اندیشه بیان کرده بود: «کسی که در میدان عمل وارد میشود، باید بهعنوان فردی مورد وثوق در همین چارچوب مشخص حرکت کند. حال اگر فرد حرکت خود را آغاز کرد اما هر از چند گاهی پارازیتها و مداخلاتی از این سو و آن سو صورت گرفت، طبیعتاً مانع ایجاد نموده و منجر به اختلال میگردد... این قبیل اظهارات، آثاری بسیار مخرب بر عملکرد دیپلماتهای ما در صحنه بینالمللی دارد. وقتی هم که به برخی ازاین دوستان خُرده میگیریم که شما چرا در حوزه سیاست خارجی مداخله میکنید، میگویند این نظر شخصی ماست! اما توجه ندارند که وقتی شما در یک سِمَت و جایگاه رسمی هستید، اظهارنظر شخصی شما به نام حاکمیت تعبیر و تفسیر میشود.»
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔰رمز انتخاباتی؛ پرش از دیوار به #میدان
✍️ داود_مدرسییان
🔸درصورتی که تولید و انتشار فایل صوتی ظریف کاملاً یک سناریوی مشخص بوده باشد تحلیل درست همین است: "رمز انتخابات؛ پرش ازکلیدواژه دیوار به #میدان"! حسن روحانی توانست با شعار مذاکره و رفع تحریمها و متهم کردن رقیب به دیوارکشی درخیابانها، سالهای ۹۲و۹۶ رای و نظر مردم را جلب کند.
🔹حیات سیاسی جریان سیاسی اصلاحات، در عملیات روانی ودوقطبیسازیهای غیرواقعی است. آنان همیشه با دوقطبی سازی توانستند در انتخاباتها برنده شوند و البته این از ضعف جدی ساختار انتخاباتی کشور است که یک ماه قبل از انتخابات نامزدها مشخص میشوند و هیجان و امواج رسانهای تعیین کننده است.
🔸حالا؛ ظریف و جریان اصلاحات که بعد از ۸ سال، در حد یک جمله هم خود را پاسخگوی وضعیت موجود نمیدانند، میخواهند تمام مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی و شکست تفکر مذاکره را به میدان ربط دهند! اگر روزی از قِبَل برچسب دیوار و دیوارکشی به رقیب نان خوردند حالا میخواهند از میدان بخورند!
💢آیا این دوقطبی در جامعه زنده خواهد شد؟ متاسفانه هنوز بخشی از مردم ما به واقعیت ماجرا پی نبردهاند که ریشه مشکلات اقتصادی کشور داخلی است و اگر این مشکلات حل نشود هیچ مذاکرهای سودمند نیست! و مذاکره به سبک روحانی و ظریف دوسه دهه امتحان شده و هیچوقت پیروزی در آن هم نبوده! از طرفی، اقشار متوسط و ضعیف جامعه که امروز به یقین رسیدهاند مذاکره با آمریکا، سودی به حال اقتصاد کشور ندارد حرف از تحریم انتخابات میزنند در حالیکه حامیان سیاسی این طیف، با یک جنگ رسانهای و ترساندن، پای صندوق رای خواهند آمد! لذا هر احتمالی در انتخابات وجود دارد.
🔹چاره کار در مشارکت حداکثری، روشنگری و تبیین است. مطالبه از شورای نگهبان جهت ردصلاحیت عناصر متخلف و ناکارآمد و نامطلوب بجای خود باقی است. اما بالاخره میزان رای ملت است. این ملت ایران است که باید بر سر این دو راهی یک راهش را انتخاب کند. راهی که خروجیاش #هشت_سال_خسارت بوده یا راهی که برای اصلاح اقتصاد و نظام بانکی کشور و پشتیبانی از تولید حرکت کند. آیا ملت، مجدداً وزرای با ثروتهای افسانهای و متخلف و بعضاً فاسد انتخاب میکند یا عناصر پاکدست و اهل کار و تلاش!
⚜️ @Taammolat74
🔰کلید واژه "میدان" در پروژه فایل صوتی
✍️ محسن مهدیان
🔸مقصد نهایی انتشار فایل صوتی ظریف چیست؟ ؛ پاسخ به این پرسش راهبردی است.
مواضع شاذ و اختلافی ظریف نسبت به جهت گیری کلان انقلاب پوشیده نبود و البته با این صوت دقیقتر شد. اما قاعدتا هدف اصلی از انتشار صوت، افشاگری و پر کردن پشت دست منتقدان ظریف نبوده است.
🔹توجه دادن به هدف نهایی چرا مهم است؟ کمک میکند سبک مواجهه ما با موضوع روشن شود که ناخواسته پازل منتشرکننده ها را پرنکنیم.
ظریف با این فایل صوتی و تقابل با قهرمان میدان به مرز نابودی سیاسی و اجتماعی رسید؛ اما فراتر از ظریف چیست که او را هم هزینه می کند؟
فرامتن این فایل صوتی در یک جمله خلاصه است؛ برخلاف تصور رایج در جمهوری اسلامی نه تنها رئیس جمهور اختیار ندارد، بلکه برخلاف تصور پیشین حاکمیت دوگانه نیز وجود ندارد و تنها و تنها قاعده حاکم در اداره کشور، قواعد «میدان» است و راه بری نظامی.
🔸هدف منتشر کنندگان این فایل صوتی را باید از ثمره نهایی آن تحلیل کرد. ایران اینترنشنال از شب گذشته سلسله گفت وگوها و گزارش هایی را در گفت وگو با کاظمیان، نامور، مراد ویسی، متین و غیره منتشر کرده است و تنها با یک گزاره به بازنمایی این فایل صوتی پرداخته است. کدام گزاره؟ "کشور توسط رئیس جمهور اداره نمی شود و در اختیار سپاه است." این همان خطی است که چند ماه است بخش رادیکال و نزدیک به برانداز اصلاح طلب داخلی آنرا پی گیری می کند.
🔹ظریف می گوید عین الاسد را بی خبر بودم. تعداد حملات اسرائیل به سوریه را نیز. ماجرای هواپیمای اوکراین را هم من و رئیس جمهور اطلاع نداشتیم. حتا وزیر راه درباره پرواز هما به سوریه خبر نداشت. او همه این موارد را فهرست می کند که بگوید میدان در جمهوری اسلامی میدان دار است. وی حتا به برخی موارد در منطقه اشاره می کند که با شهید میدان همراه بوده است، اما بازهم سیاست کلی میدان اجازه تغییر وضعیت را نداده است.
🔸سارقان و منتشر کننده های این فایل صوتی دو هدف را دنبال کردند. اول اینکه هرچه مشکل هست و حتا اگر برجام هم نتیجه نداده است به جهت میدان داری میدان است پس هرچه فریاد دارید بر سر میدان بزنید.
دوم اینکه ریاست جمهوری در ایران نقش ندارد و با جابجایی رئیس جمهور نیز مشکل حل نمی شود.
💢ثمره نهایی خناسان ازین پروژه دل کندن مردم از تغییر از طریق صندوق و قهر با انتخابات است. پروژه ای که ماه هاست جنون وار در رسانه های شیطانی واهریمنی پیگیری می شود.
خلاصه اینکه مشکل در جمهوری اسلامی جائی است خارج از صندوق رای و در میدان...و نبرد در میدان با میدان یعنی اسم رمز فتنه جدید.
⚜️ @Taammolat74
🔰تحلیلی بر ماجرای ظریف گیت
✍️ روزنه
🔸انتشار صوت(سه ساعته) مصاحبه ظریف که حاوی مسائل محرمانه نظام و محور مقاومت است، آنهم دقیقا در آستانه #انتخابات۱۴۰۰ و همزمان با #مذاکرات_وین(بخوانید سازش بیثمر با #بایدن)، آنهم توسط #رسانههای_معاند، امری عجیب، بیسابقه و بسیار پیچیده است!
🔹یک سؤال مهم و جدی راستی آزمایی ادعای وزارت خارجه در مورد علت و کیفیت ضبط این مصاحبه است و اینکه اساسا ممکن است این مصاحبه با انگیزه انتشار و با اهداف سیاسی، ضبط شده باشد!
مسئله دیگر نحوه انتشار آن در این شرایط خاص و حساس است که اقلا نشانگر فعالیت قدرتمند #نفوذیها در دل وزارت خارجه است!
🔸جنبه مهم دیگر، تلاش گسترده محافل ضدانقلاب برای سرکوب #نهادهای_نظامی، خصوصا #سپاه با کلیدواژه #کاندیدای_نظامی است که در داخل نیز دنبال تفصیلا دنبال شد! انتشار فایل جلسه محرمانه سپاه توسط #bbc و ساخت مستند #کودتای_خزنده که گفتمان تخریبی آن توسط #بیت_منتظری تأمین شده بود، تکهای از همین پازل و بلکه آتش تهیه اصلی آن بود که الحمدلله با هوشیاری نخبگان سیاسی و نهادهای نظامی و دیگران، با برخورد دقیق و بهنگام مواجه شد.
🔹حالا فایل ظریف را باید تکه دوم از گفتمان تخریب سپاه پاسداران و گل سر سبد آن #حاج_قاسم_سلیمانی تلقی کرد که بعد از بیمصرف ماندن فایل موسوم به کودتای خزنده، اینبار از دریچهای دیگر زمینه تهاجم علیه محور مقاومت و نهادهای انقلابی را فراهم کرده است!
🔸وجه دیگر ماجرا به انتخابات۱۴۰۰ مربوط است و تلاش مذبوحانه جریان غربگرا برای #احیای_برجام و #امتداد_خط_سازش و #تکرار_اعتدال!
آنها حالا که بازی سیاسی را باخته میبینند، تلاش دارند تا با التهاب آفرینی و دوقطبی سازی، زیر میز بازی بزنند و زمینه فریب و انحراف افکار عمومی را فراهم آورند تا بلکه کاندیدای جریان سازش بتواند از صندوق رأی(ولو با درصد آرای پایین مانند روحانی) بیرون بیاید!
🔹مسئله مهم دیگر، تلاش ظریف برای #تطهیر خود در ماجرای برجام است؛ او مدام تلاش میکند خود را مسلوب الاراده نشان دهد و همه مسئولیت تصمیمات خسارتبار خود را به گردن #نظام و #رهبری بیاندازد و سهم خود را #صفر_درصد قلمداد میکند.
💢این رویه ظریف یادآور رویه و سیره #تقیزاده است که سالها بعد از افشای نقش خیانت بارش در ماجرای واگذاری نفت در عهد رضاخان، در تریبون مجلس خود را #آلت_فعل معرفی نمود و مدعی شد؛ «اگر من امضا نمیکردم کس دیگر این عمل را انجام میداد!» و «امضا نکردن من هیچ تغییری در آنچه واقع شد به وجود نمیآورد!»
⚜️ @Taammolat74
⚜️ rozaneebefarda
🔰باز هم جواد ظریف !
✍️ کامران غضنفری
🔸جواد ظریف در فایل صوتی افشاشدهای که منتشر شده، میگوید که در جمهوری اسلامی، در بسیاری از موارد این دیپلماسی بوده که فدای «میدان» میشده و او از بسیاری از اقدامات مهم بیاطلاع بوده و مواردی از جمله بیاطلاعی از حمله به عینالاسد و وضعیت جنگ سوریه را شاهدی بر ادعای خود ذکر میکند.
🔹با اینکه ظریف در اظهارات خود سعی دارد تمام این دسته از اتفاقات را ناشی از اشتباه نظام در برتری دادن میدان نظامی به عرصه دیپلماسی بداند، اما اطلاعات روی زمین میگوید که این تمام واقعیت نیست.
🔸این ماجرا بخشهای ناگفتهای دارد که اتفاقا نه به دلیل برتری میدان بر دیپلماسی، که به جهت شخص جواد ظریف و ساختار معیوب و مسموم وزارت خارجه باید مورد توجه قرار گیرد و حوادث دیگر مبتنی بر آن تحلیل شود.
🔹ارتباطات مشکوک ظریف با مراکز غربی از جمله «گروه بینالمللی بحران» و «نایاک» از دیرباز محل نقد جدی بخش مهمی از نهادهای نظارتی نظام بوده است. مراکزی که با اعضای نشاندار صهیونیست از قبیل جورج سوروس، زیپی لیونی وزیر خارجه اسبق اسرائیل و شیمون پرز ارتباطات روشن و اعلام شدهای دارد.
تریتا پارسی از اعضای ارشد نایاک در کتاب خاطرات خود مینویسد که هرگز برای او سخت نبوده که در دوران مذاکرات با محمدجواد ظریف گفتگوهای طولانی مدت خصوصی در هتل محل اقامت وی داشته باشد!
🔸محمدعلی شعبانی عضو دیگر نایاک از اعضای دوتابعیتی تیم مذاکرات هستهای بود که ظریف درباره وی گفته وطنپرستی و حمایت آنها از منافع ملی جای تردید ندارد ! وی از کارآموزان نایاک بود که بعدها سفری مخفی به اسرائیل داشت و با افراد و نهادهای مختلفی دیدار کرد.
🔹 دیدار و گفتگو با «رند پال» که در واقع نماینده ترامپ بود و بحثهای زیادی را برانگیخت نیز از جمله اقدامات عجیب دیگر ظریف بود. او هر چند سعی داشت این شخص را «نماینده مردم آمریکا» معرفی کند، اما پس از مدتی مشخص شد که او فرستاده ترامپ بوده است .
💢مجموعه این ارتباطات مشکوک و مواضعی از قبیل تمسخر قدرت دفاعی کشور و اتهام پولشویی به نظام جمهوری اسلامی، از ظریف و مجموعه تحت مدیریت او دستگاهی نامطمئن و غیرقابل اتکا در پروژههای کلان و مهم کشور ساخته است.
⚜️ @Taammolat74
🔸انتشار فایل صوتی #ظریف آنهم از شبکه #سعودی داعشی اینترنشنال خیلی معانی دارد. اینکه فایل صوتی محرمانه سازمانی دولت چطور سر از آنجا درآورده بماند. اما نقدترین معنایش این است که بعد از افتضاح دولت در مدیریت بازار و #کرونا و چند ماه ایستادن مردم در صف مرغ و روغن و دست خالی برگشتن از #وین، حالا تنها برگ برنده باقیمانده احیای دوقطبی #مذاکره_مقاومت است. آنهم با توسل به روایت یک طرفه ناراست از چگونگی ایفای نقش #سردار_سلیمانی در حل بحران های منطقه ای.
🔹این برگ برنده، سند باخت #ظریف و #غربگرایان خواهد شد. ولی ننگ تلاش برای لکه دار کردن حیثیت #سردار_دل_ها بر پیشانی آن ها خواهد ماند!
✍️ محمد عبدالهی
⚜️ @Taammolat74
📘دانلود pdf |کتاب بازگشت به مردم
📍این کتاب برای اولین بار در آستانۀ انتخابات۱۴۰۰ منتشر میگردد.
✍️ جمعی از پژوهشگران برای ترویج گفتمان بازگشت به مردم برای حل مشکلات کشور
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکلات
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
بازگشت به مردم.pdf
1.61M
📘دانلود pdf |کتاب #بازگشت_به_مردم
✍️ جمعی از پژوهشگران برای ترویج گفتمان بازگشت به مردم برای حل مشکلات کشور
🏷 #انتخابات1400
🔹در اندیشۀ امامین انقلاب اسلامی، شکلگیری و تداوم و پیشرفت حکومت وابسته به منشأ اصلی قدرت در اجتماع یعنی همان مردم است. پس اگر به دنبال راه حل ریشهای مشکلات کشور هستیم، باید راهکارهایی را بیابیم تا بتوانیم مردم را به صحنۀ حل مشکلات کشور آوریم.
کتاب بازگشت به مردم برای تبیین این اندیشه نگاشته شده و هر کسی از دانشجویان، طلاب و انقلابیونی که بخواهند در صحنۀ انتخابات نقشآفرینی داشته باشند لازم است تا این کتاب را خوانده و با نگاه امامین انقلاب اسلامی در این حوزه آشنا شوند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مسئله چیست؟
🎙 وحید جلیلی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Vahid_Jalili_2.mp3
26.9M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#مسئله چیست؟
🎙 #وحید_جلیلی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹به نظر بنده، بحران طرح مسئله از آن جهت است که داشته های خود را نمیبینیم.
🔹اگر میخواهیم طرح مسئله داشته باشیم و نهضت طرح مسئله در کشور اتفاق بیافتد، باید به داشتههای خود بها بدهیم.
🔹 مشکل عمده ما این است که به درک درستی از داشته های جامعه و نظام و انقلاب برسیم و هم وسع خود را بشناسیم و از مهمترین وظایف ما شکر است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | وظایف اخلاقی خداوند در قرآن
🎙دکتر محمد لگنهاوسن
ویژهبرنامۀ «آیه در آینه»
سلسله گفتوگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزۀ اخلاق
خانه اخلاقپژوهان جوان
⏰ سهشنبه ۱۴ رمضان (۷ اردیبهشت)
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
آیه_در_آینه1_محمد_لگنهاوسن_کم_حجم_2.mp3
19.76M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | وظایف اخلاقی خداوند در #قرآن
🎙دکتر #محمد_لگنهاوسن
ویژهبرنامۀ «#آیه_در_آینه»
🔹 پروفسور محمد لگنهاوسن (استاد سابق دانشگاه تگزاس جنوبی ۱۹۷۹-۱۹۸۹) عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است که با برخی مراکز علمی دیگر، بویژه با دانشگاه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب و موسسه بینالمللی مطالعات اسلامی نیز همکاری علمی دارد.
🔹وی در سال ۱۹۷۴ کارشناسی خود را در رشتۀ فلسفه در دانشگاه ایالتی نیورک در آلبنی به اتمام رساند و پس از آن به ترتیب در سال ۱۹۷۸ و ۱۹۸۳ در مقاطع ارشد و دکتری در همین رشته از دانشگاه رایس ایالت تگزاس فارغ التحصیل شد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 قطرهای از دریای قدر
✍️ امام موسی صدر
🔹 به اعتقاد من، معنی #شب_قدر، بهشدت با مفهوم روزه در ماه #رمضان مرتبط است. ملاحظه میکنیم که روزه، آمادهسازی انسان روزهدار است برای اینکه در درجهی اول حجاب را از برابر دیدگان عقل بردارد؛ پس سبب میشود که او ببیند و فکر کند و بیاموزد و بیشتر از روزهایی که زیاد غذا میخورد، بفهمد. از سوی دیگر #روزه انسان را نسبت به دردهای دیگران حساس میکند و اینگونه عاطفهی او را حساستر و فراگیرتر میکند.
🔹 ماه رمضان، دورهی آموزشی است که سرنوشت انسان را مشخص میکند و معنایش این است که سرنوشت او طی سال آینده بر اساس چارچوبی که در ماه رمضان طراحی میشود، در قلب #مؤمن و در آن درجهای که مؤمن بدان میرسد، شکل میگیرد. این بدان معنی است که ماه رمضان ماه آموزش است و در نتیجه، ایام قدر آن هنگام که آدمی به این دورهی آموزشی میرسد، به درجهی کاملی رسیده است.
🔹 این درجه به طبیعت حال در دههی آخر ماه رمضان قرار دارد و بنابراین بسیاری از روایات تأکید دارد که شب قدر یکی از شبهای دههی آخر ماه رمضان است. در برخی از #روایات آمده است که هر انسانی شب قدری دارد که با شب قدر انسان دیگر تفاوت دارد و این معنا کاملاً بر مفهومی که از ارتباط میان شب قدر و روزه برگرفتیم، منطبق است.
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «مسارعه»، «مرابطه»، و «مصابره» در قرآن
(قسمت نهم)
✍️حبیبالله بابایی
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"
🔸علامه طباطبایی در المیزان در معنای مصابره میفرماید: مصابره عبارت است از اینکه جمعیتی به اتفاق یکدیگر اذیتها را تحمل کنند و هر یک صبر خود را به صبر دیگری تکیه دهد (در صبر کردن خود از صبر دیگران استفاده کند) و در نتیجه برکاتی که در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تاثیر صبر بیشتر گردد و این معنا امری است که هم در فرد محسوس است و هم در اجتماع، چون باعث میشود که تک تک افراد نیروی یکدیگر را به هم وصل کنند و همه نیروها یکی شود.
🔹مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل کردن نیروی مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همین وصل کردن نیروها، اما نه تنها نیروی مقاومت در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شؤون زندگی دینی چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشی. ... اگر مرابطه نباشد گو اینکه صبر من و تو، به تنهایی و علم من و تو به تنهایی، و هر فضیلت دیگر به تنهایی سعادت آور است، ولی بعضی از سعادت را تأمین می کند و حقیقت سعادت تام را حاصل نمی کند.
💢براساس توضیح فوق از معنای مصابره و مرابطه در آیۀ مزبور، میتوان نسبت بین «سعی و صبر»، و «مصابره و مسارعه» در قرآن را بهتر درک کرد. سعی و حرکت شتابان در قرآن بدون صبر و شکیبایی نشدنی است (حرکت شتابان همواره انرژی بیشتر و مقاومت بیشتری میطلبد) و مسارعه و شتابگرفتن از یکدیگر نیز بدون مشارکت در صبر همدیگر ناتمام خواهد ماند. مسارعه در کنار مصابره میتواند شتاب اجتماعی ایجاد کند و در کوتاهترین زمان، کنشهای تمدنی متراکمی را خلق کند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 تفسیر سوره قدر
✍️ علامه طباطبایی
📍در اين سوره آن شبى كه قرآن نازل شده را شب قدر ناميده، و ظاهرا مراد از قدر تقدير و اندازه گيرى است، پس شب قدر شب اندازه گيرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث يك سال را يعنى از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مى كند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چيرهايى ديگر از اين قبيل را مقدر مى سازد، آيه سوره دخان هم كه در وصف شب قدر است بر اين معنا دلالت دارد: (فيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين رحمة من ربك) چون (فرق)، به معناى جدا سازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است، و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه گيرى مشخص سازند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ ادامه...
🔸 از اين استفاده مى شود كه شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و آن سالى كه قرآن در آن شبش نازل شد نيست، بلكه با تكرر سنوات، آن شب هم مكرر مى شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال قمرى شب قدرى هست، كه در آن شب امور سال آينده تا شب قدر سال بعد اندازه گيرى و مقدر مى شود.
🔹براى اينكه اين فرض امكان دارد كه در يكى از شبهاى قدر چهارده قرن گذشته قرآن يكپارچه نازل شده باشد، ولى اين فرض معنا ندارد كه در آن شب حوادث تمامى قرون گذشته و آينده تعيين گر دد. علاوه بر اين، كلمه (يفرق ) به خاطر اينكه فعل مضارع است استمرار را مى رساند، در سوره مورد بحث هم كه فرموده : (شب قدر از هزار ماه بهتر است ) و نيز فرموده : (ملائكه در آن شب نازل مى شوند) مؤيد اين معنا است.
🔸بعضى ديگر گفته اند: كلمه (قدر) به معناى منزلت است، و اگر شب نزول قرآن را شب قدر خوانده به خاطر اهتمامى بوده كه به مقام و منزلت آن شب داشته، و يا عنايتى كه به عبادت متعبدين در آن شب داشته. بعضى ديگر گفته اند: كلمه (قدر) به معناى ضيق و تنگى است، و شب قدر را بدان جهت قدر خوانده اند كه زمين با نزول ملائكه تنگ مى گردد. و اين دو وجه به طورى كه ملاحظه مى كنيد چنگى به دل نمى زند.
💢 پس حاصل آيات مورد بحث به طورى كه ملاحظه كرديد اين شد كه شب قدر بعينه يكى از شبهاى ماه مبارك رمضان از هر سال است، و در هر سال در آن شب همه امور احكام مى شود، البته منظورمان (احكام ) از جهت اندازه گيرى است، خواهيد گفت پس هيچ امرى از آن صورت كه در شب قدر تقدير شده باشد در جاى خودش با هيچ عاملى دگرگون نمى شود؟ در پاسخ مى گوييم : نه، هيچ منافاتى ندارد كه در شب قدر مقدر بشود ولى در ظرف تحققش طورى ديگر محقق شود، چون كيفيت موجود شدن مقدر، امرى است، و دگرگونى در تقدير، امرى ديگر است همچنان كه هيچ منافاتى ندارد كه حوادث در لوح محفوظ معين شده باشد، ولى مشيت الهى آن را تغيير دهد، همچنان كه در قرآن كريم آمده : (يمحوا اللّه ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب).
🔹علاوه بر اين، استحكام امور به حسب تحققش مراتبى دارد، بعضى از امور شرايط تحققش موجود است، و بعضى ها ناقص است، و احتمال دارد كه در شب قدر بعضى از مراتب احكام تقدير بشود، و بعضى ديگرش به وقت ديگر موكول گردد، اما آنچه از روايات بر مى آيد و به زودى رواياتش از نظر خواننده خواهد گذشت با اين وجه سازگار نيست.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | نگاهی نو به مبانی اخلاق در قرآن کریم
🎙حجتالاسلام امیر غنوی
ویژهبرنامۀ «آیه در آینه»
سلسله گفتوگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزۀ اخلاق
خانه اخلاقپژوهان جوان
⏰ چهارشنبه ۱۵ رمضان (۸ اردیبهشت)
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
آیه در آینه2.امیر غنوی(1).mp3
50.79M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | نگاهی نو به #مبانی_اخلاق در #قرآن کریم
🎙حجتالاسلام #امیر_غنوی
ویژهبرنامۀ «#آیه_در_آینه»
🔹 حجتالاسلام و المسلمین دکتر امیر غنوی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مدیر گروه اخلاق این پژوهشگاه هستند. عمده تحقیقات ایشان در باب فقه الاخلاق و آیات و روایات مرتبط با این حوزه است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ امروزه قهرمانان اسطوره، تنها در میدان سیاست جمعاند و قهرمانان کوتوله ورزشی، علمی و هنری تنها در خدمت غول سیاست رقاصی میکنند. بازار مکاره سیاست چنان گرم است که اگر شما سرتان را در لاک سیاست فرو برید، همه چیز را میدانید و اگر سر در لاک دانش کن، فلسفه و هنر فرو برید، تنها یک چیز خواهید فهمید.
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
♨️ پایان روشنفکری!
نقد و نظر درباره گفتگو اخیر دو روشنفکر!
🔸هفته گذشته در سپهر اندیشهای ایران و در فضای #ژورنالیسم_اندیشه دو چهره نامآشنا #مصطفی_ملکیان و #عبدالکریم_سروش به گفتگو درباره #روشنفکری پرداختند. این جلسه که از سوی محفل آمریکایی #حلقه_دیدگاه_نو برگزار شد، نتوانست حاشیهای را ایجاد کند و بسیاری بیاعتنا از این نشست گذشتند و این نشان از تهی شدن ایدهها و بیمصرف شدن افکار این روشنفکران دارد.
🔹در این جلسه مصطفی ملکیان همان حرفهای سابق خود را تکرار کرد. سروش هم از ایدههایی سخن گفت که شاید برای شاگردان مدرسه روشنفکری دینی تازگی داشته باشد، اما برای نسل جوان و کسانی که سالها پیش از او از پسامدرنیسم سخن میگفتند، هیچ رهاورد تازهای در بر ندارد. این جلسه نشان داد که عصر روشنفکران و بلکه روشنفکر-آکادمیسینها، به سر آمده و در سه دهه گذشته، هیچ روشنفکر یا روشنفکر-آکادمیسین تازهای که بتواند هماورد روشنفکران پیشین باشد، سر بر نیاورده است.
در ادامه برخی از نظرات اساتید و پژوهشگران دراینباره را تقدیم شما خواهیم کرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 آیا روشنفکری به تکرار مکررات افتاده است؟
✍️ محمد صادق عبداللهی
🔘 بخش 1 از 2
🔸در روزهای ابتدایی هفته جاری شاهد گفتوگویی میان دو متفکر معاصر جریان روشنفکری ایران آقایان عبدالکریم سروش و مصطفی ملکیان بودیم. گفتوگویی که عنوان «روشنفکری و حقیقت» را یدک میکشید و در اجرا از دو حیث بینظیر بود:
1️⃣ بستر اجرا؛ این جلسه در ساعات پایانی شب و هم زمان در سه بستر کلاب هاوس، زوم و اینستاگرام پوشش داده میشد و مجموعاً میتوان گفت قریب به ۵هزار نفر را (با نوسان) پای منبر مجازی آقایان کشاند؛ که این به نوع خود رکورد شکنیای برای روشنفکران به حساب میآید، چرا که شبکههای اجتماعی موجب گشته آنها از محافل روشنفکری و کافهنشینی خود و نهایتاً جلسات سخنرانی با صندلیهای محدود خارج شوند و دیگر نه با واسطه بلکه مستقیماً با جامعه ارتباط گیرند.
2️⃣ نکته بینظیر دیگر، رویارویی مستقیم آقایان سروش و ملکیان است. میتوان گفت تقریباً هیچ گاه این مجال نبوده که این دو متفکر برخاسته از جریان نواندیشی دینی، در برابر یکدیگر به گفتگو نشسته و به نقد مستقیم آراء یکدیگر و بیان علنی انتقاداتی که در جمعهای محدود بیان میشد، بپردازند.
🔹اما از این دو نکته که بگذریم با این سوال مواجه خواهیم شد که دستاورد این گفتگو چه بود و چه خروجیای میتوان برای آن متصور شد؟ به عبارت دیگر آن تقریبا ۵ هزار شنونده پس از شنیدن حرفهای رد وبدل شده به چه دستاوردی رسیدند که در صورت نبود این گفتگو آن را از دست میدادند؟ متأسفم که پاسخ بگویم «تقریباً هیچ»!
⚜️ @Taammolat74
🔰 آیا روشنفکری به تکرار مکررات افتاده است؟
✍️ محمد صادق عبداللهی
🔘 بخش 2 از 2
🔸در جریان این گفتگو جناب ملکیان به شرح مقالهای از خود پرداخت که دو دهه پیش، یعنی در سال ۱۳۸۰، به نگارش درآمده و در برابر نقدهای تکراری دکتر سروش نیز باز به مقاله دیگری اشاره کردند که آن نیز قریب به ۴ سال پیش نگاشته شده و جالب آنکه جناب ملکیان اشاره فرمودند که پاسخ تمامی نقدهای دکتر سروش را در این مقاله آوردهاند و یک مورد هم از قلم نیفتاده است، اما دکتر سروش با کمال تعجب از نگارش این مقاله ابراز بیاطلاعی کردند و حتی پاسخی هم به پاسخها و انتقادات آقای ملکیان جز تیکه پاره کردن تعارف ندادند!
🔹در واقع میتوان گفت این دو متفکر معاصر که با تعاریفی که از روشنفکری ارائه دادند، خود را در زمره روشنفکران به حساب میآورند، بعد از گذشت دو دهه هیچ حرف جدیدی در موضوع، جز تکرار مکررات نداشتند و حرفهای کهنه شده خود را روخوانی کردند! و این جمعبندیای نگران کننده است که میتوان ریشه به بنبست رسیدن روشنفکری در ایران و اختلالی کارکردیش را در آن جست! چطور میشود در این حوزه مهم سالها حرف تکراری زد و نسخه تکراری پیچید؟! چطور میتوان باور کرد حتی انتقادات و پاسخ به آنها نیز تکراری باشد؟!
💢آیا با این حساب باید باور کنیم که روشنفکری در ایران فاتحهاش خوانده شده و به دام روزمرهگی و تکرار مکررات افتاده است؟ اگر این باشد آیا دیگر این قشر میتوانند برای امروز و فردای جامعه ایرانی که پر است از پیچیدگیهای چند بُعدی مدعی راهبری باشد؟!
🔸آیا میشود بن بست موجود را حاصل اندیشمندی درجه دو روشنفکران در ایران به حساب آورد که نه تولید کننده اندیشههای دسته اول بلکه توزیع کننده اندیشههای غربیها هستند و آنگاه که آنها بحثی را واگذاشته یا گفتههایشان از مرزهای قکری و فرهنگی ایران عبور نمیکند، اینها نیز دست بسته میمانند؟ آیا متفکران جریان روشنفکری، همانطور که بعضاً جغرافیایی از ایران دور یا در اتاقهای خود مبحوس ماندهاند، از امروز فکری و فرهنگی جامعه ایرانی نیز بیخبرند و در حلقه بسته شرح عرفانی حافظ و مولانا متوقف شدهاند؟
🔹آیا میتوان راز اینکه باز هم دو روشنفکر بدون داشتن حرفی جدید حاضر میشوند به گفتگو نشسته و حرفهای ۲۰سال گذشته را تکرار کنند، در شنوندگانی جست که بدون مطالعه منظم آثار و بی تفکر نقدی و مطالبه حرف جدید، «خیلی استفاده کردیم» و به به و چه چه نثار میکنند؟ به نظر میرسد این سوالات و دهها سوال جدی دیگر میتواند فرصتی باشد که تفکر در خصوص آنها جبران کننده دو ساعت و نیم شنیدن حرفهای تکراری نشست «روشنفکری و حقیقت» باشد.
⚜️ @Taammolat74
🔰دربارۀ گفتوگوی مصطفی ملکیان و عبدالکریم سروش
غایب بزرگ؛ مردمِ زمانه
✍️ علی ورامینی
📍روشنفکری در این سالها شبیه حلقههایی شده است که مریدان حول مرادی میگردند و هرکدام در جزیرۀ خویش زندگی میکنند و هر از چند وقتی بمبی هوایی بر جزیرۀ دیگری میافکنند. در این میان، نشریههایی هم به توپخانۀ انحصاری جبهههایی تبدیل شدند که مرادشان سرفه هم بکند چون سخنی بُنبرافکنانه در بوق و کرنا میکنند و به دیگر بدیلهای فکری بیاعتنا هستند مگر برای تخطئه. در این فضای سَمی، اولین چیزی که به محاق میرود امکان گفتوگو بهعنوان تنها راه عیارسنجی و توسعۀ یک اندیشه است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ ادامه...
بهگمان من، به دو دلیل گفتوگوی سروش و ملکیان در آن شب دستاورد دیگری در پی نداشت.
🔸اولین دلیلِ بیحاصلی جلسه را باید در انتخاب عنوان جلسه جست: «روشنفکری و حقیقت».
این دو مفهوم، همانطور که سروش هم اشاره کرد، مفاهیمی کاملاً واضح و خطکشیشده نیستند. درباره هر دو واژه بهاندازۀ تاریخِ پدیدآمدنشان بحث و اختلافنظر وجود دارد. انتخاب عنوان کلیِ «روشنفکری و حقیقت» آن هم برای جلسهای که امکان تکرار آن اگر محال نباشد بسیار سخت است، به نظر فکرنشده میآید. در واقع این انتخاب، از پیش، هر دو طرف گفتوگو را در چاه ویل مفاهیمی کلی انداخته که از یک سو صحبت دربارهشان تمامی ندارد و از دیگر سو، بعد از دههها کار روشنفکری هر دو طرف، تقریباً برای همگان مشخص است که مرادشان از روشنفکر چیست و ابعاد حقیقت کدام است.
🔹دلیل دومِ بیحاصل شدن گفتوگویی که انتظار بیشتری از آن میرفت و بیربط هم به دلیل اول نیست، گسست اندیشۀ دو روشنفکر از مختصات امروزی جامعهای است که در بستر آن و دربارۀ آن صحبت میکنند و احتمالاً از پس همۀ این تلاشها به دنبال راهی برای زیست بهتر مردمانش هستند. درباره کلیات ایدۀ ناب «تقریر حقیقت و تقلیل مرارت» بارها، و در جاهای مختلف، مصطفی ملکیان و دیگرانی سخن گفتهاند، یا این سخن سروش را هم که «در دنیای پستمدرن امروزی رسیدن به حقیقت دشوارتر شده است» بارها شنیدهایم و باز شنیدیم.
🔸 پرسش این است که این سخنان با وضعیت امروز ما، یعنی سوژۀ ایرانیای که در ابَربحرانهای بیماری، فقر، انزوا و یأس در حال مضمحل شدن است چه نسبتی دارد؟ آنقدر سادهاندیش نیستم که از سروش یا ملکیان بخواهم نسخهای از جیبشان دربیاورند و راه برونرفت از این بحرانها را ترسیم کنند، ولی باید پرسید که اگر همین بحث پنجاه سال پیش شده بود یا پنجاه سال بعد میشد، بهلحاظ پیوندی که با مسئله و مسئلههای امروز دارد، چه تفاوتی داشت؟ مگر در نظر هر دو اندیشمند کار روشنفکری همین تلاش برای زیست بهتر مردمان معاصر نیست؟ مگر همین تفاوت کار روشنفکری با کار فیلسوفان و آکادمیسینها در نظر آنها نیست؟
💢آنچه در این گفتوگو شنیدیم تکرار مکرات بود، بیآنکه احساس پیوندی میان گفتهها با مسائل امروز ما وجود داشته باشد. در واقع، گفتوگوی دو متفکر نهفقط روزنهای برای برونرفت از انسداد کار روشنفکری نشان نداد که خود بازنمایی از همین وضعیت بود و شاید هم یکی از دلایل چرایی این وضعیت؛ وضعیتِ گسست روشنفکران از اکنونِ جامعۀ ایرانی و چرخش مدام حول مفاهیم و دالهایی که دیگر جز حظ سمعی برای شنوندگان حاصلی ندارد.
⚜️ @Taammolat74