eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ گفتگو ابراهیم رئیسی با رادیو جوان (4) 🔸امروز باید از دولت الکترونیک گذر کنیم و به سمت دولت هوشمند برویم هرچند که در تشکیل دولت الکترونیک در میانه راه هستیم. ما باید اینترنت تخصصی در کنار اینترنت عمومی ایجاد کنیم. 🔹صنعت خودرو ما باید فناورانه باشد، اگر فناوری در کنار صنعت خودرو سازی قرار بگیرد هم اشتغال و کیفیت کار را میتواند بالا ببرد. ما اشکالی داریم که باید به آن توجه کنیم و ان سریز شدن فناوری از حوزه ای به حوزه دیگر است. چرا در صنایع دفاعی، هر روز یک پدیده نو ایجاد میشود اما در صنعت خودروسازی سرریز نمیشود؟ وقتی این کار فناورانه وجود دارد باید در صنایع دیگر سرازیر شود. نکته دیگر در مسئله خودرو، اصلاح نظام قیمتگذاری برای خودروست. چرا قیمت کارخانه و بازار اینقدر تفاوت دارد؟ بحث زنجیره قیمت گذاری باید حتما اصلاح شود. 🔸نظامات اداری و اقتصادی باید پشت ویترین قرار بگیرد که برای مردم و نخبگان کاملا شفاف باشد. شفافیت در دولت میتواند جلوی رانت و فساد را بگیرد و موجب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد. 🔹مسئله واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل، مشکل نقدینگی است. از یک طرف نقدینگی بسیار بالاست و از طرفی فریاد کارخانجات و دست انداران تولید بالاست، لذا مشخص است که نقدینگی به سمت تولید نمیرود. 🔸بورس برای تامین تولید کشور است و اگر تامین شود، بورس میتواند فعالیت خوبی داشته باشد 🔹سامانه جامعه اطلاعاتی کشور که بتواند اطلاعات را لینک کنید، در مسئله تولید میتواند ارزشمند باشد. 🔸مبادلات کالا در نقاط مرزی و ساماندهی مسئله کوله بری از مسائلی است که باید ساماندهی شود. لذا من در این رابطه میگویم که تجارت های خرد و بازارچه مرزی فعال شود و معیشت مرزنشنینان را مورد توجه قرار داد که از برنامه های دولت ما خواهد بود. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰چه چیز فضا را انتخاباتی می‌کند؟ 📍 فضا تنها در صورتی سیاسی می‌شود که به مکانی منازعه‌برانگیز برای نشانه‌رفتن (addressing) امور اشتباه و نمایش (demonstration) برابری تبدیل شود. فضا با تاسیس/برپا کردن مکانِ رویارویی توسط کسانی که جزئی از نظم موجود نیستند به مولفه‌‌ای جدانشدنی‌ای برای برهم زدن نظم «طبیعی» (یا به‌بیان بهتر طبیعی‌سازی‌شدۀ) سلطه تبدیل می‌شود. در این رویاروییْ امر سیاسی نه صرفِ حضور روابط قدرت و یا تعارض منافع، بلکه آن دقیقه‌ای است که این نظم برهم‌می‌خورد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چه چیز فضا را انتخاباتی می‌کند؟ 📍 فضا تنها در صورتی سیاسی می‌شود که به مکانی منازعه‌برانگیز برای ن
✔️ ادامه... 🔘 بخش 1 از 2 🔸در شرایطی که نظم سیاسی مستقر به‌ وضعیتی «طبیعی و از پیش موجود» و تنها نظم ممکن تبدیل شده، و این بستر طبیعیِ از پیش موجود، به برخی امکان حضور در بازی قدرت و سیاست می‌بخشد و برخی دیگر را منع و محروم می‌دارد، دقیقۀ سیاسی همان لحظه‌ای‌ست که کلیت نظم مستقر به‌چالش‌کشیده می‌شود. 🔹همین‌جا بگوییم که رانسیر در ابتدای ده تز در باب سیاست می‌نویسد «سیاست اعمال قدرت نیست. یکی گرفتن سیاست با اعمال قدرت و برابر دانستن آن با نزاع برای تصاحب قدرت، در واقع گریختن از سیاست است. اگر سیاست را انگاره‌ای در باب قدرت یا تامل دربارۀ زمینه‌های مشروعیت قدرت بفهمیم در حقیقت قلمرو سیاست را که شیوۀ اندیشیدن است تقلیل داده‌ایم». 🔸سیاست مستلزم مختل‌کردن و برهم‌زدن نظم پلیس است که در این نبرد اصل راهبرش برابری‌ست. نظم پلیس اشاره به نظم اجتماعی مستقری برای حکمرانی دارد که در آن به هر فرد جایگاه «مناسب»ی درون نظم به‌ظاهر طبیعیِ چیزها اختصاص یافته، و برای او هویت‌سازی شده است. پلیس بر سازمان فضاییِ بخش‌بندی‌شده (بخش‌بندی امر محسوس) بناشده است که اصل زیرین آن اشباع است (غیاب خلاء و غیاب مکمل). 💢اما از آن‌جا که نظم پلیسی به‌تمامی اشباع‌شده و تام و تمام ممکن نیست، و همواره فقدان (یا مازادی) وجود دارد که پرکتیس‌های هژمونیک می‌توانند در پُرکردنش به وجد و حرکت درآیند، امان تبدیل فضای پلیسی به فضای سیاسی وجود دارد: چرا که هژمونی بر ویژگی گشوده و ناکامل نظم پلیسی استوار است. به بیان دیگر، فقدان یا مازاد در نظم پلیس درست همان دقیقۀ برسازندۀ امر سیاسی‌ست. بنابراین سیاست امکانی همیشه درجریان‌ ا‌ست، چرا که «امور پیشاپیش موجودِ» (givens) نظم پلیس، نه ابژکتیو، بلکه همواره محل نزاع‌اند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰چه چیز فضا را انتخاباتی می‌کند؟ 📍 فضا تنها در صورتی سیاسی می‌شود که به مکانی منازعه‌برانگیز برای ن
✔️ ادامه... 🔘 بخش 2 از 2 🔸در پرتو این تمهید کوتاه نظری می‌خواهم بگویم که در شرایط کنونی تنها از رهگذر ایجاد یک شور و شوق یا جشن و جنبش برابری، نوعی از تنازع هژمونیک، و تبدیل «رای» به «صدا» و «انتخابات» به «سیاست» (سیاست به‌مثابه مختل‌کردن و برهم‌زدن نظم پلیس، که در این نبرد اصل راهبرش برابری‌ یا دموکراتیک‌کردن صداهاست) ممکن است فضا انتخاباتی و مشارکی شود. 🔹در این شرایط که شبح «احساس بی‌قدرتی سیاسی»، «مهجوری سیاسی»، «انفعال و خمودگی سیاسی»، «بیگانگی سیاسی»، «نارضامندی سیاسی» تعلیق سیاسی، بر سر هر کوی و برزنی سرگردان است، جز آن سوبژکتیویته‌هایی که بر این باور شوند که از طریق رای و انتخاب می‌توانند توزیع امر محسوس – یعنی نظامی از امور محسوس که همزمان وجود امر مشترک (امر کلی) و بخش‌بندی‌هایش را عیان می‌کند: بخش‌بندی‌هایی که مکان‌ها و بخش‌های خود را تعریف می‌کند – را با چالش و تغییر مواجه کنند، به هیجان نخواهند آمد. 🔸به بیان دیگر، آنان باید بپذیرند که استراتژی پلیس «انحلال مردم» و محدود کردن اکثریت به شیوۀ عمل خاص (تماشاگر منفعل) و تبدیل صدای آنان به پارازیت، و نیز، فروش تصویر پلیس به‌جای سیاست بدانان است. آنان باید بپذیرند که نظم پلیسی تلاش دارد شیوۀ عمل، شیوۀ بودن، شیوۀ حرف‌زدن، شیوۀ انفعال، شیوۀ نگاه و احساس آنان را تعیین و تثبیت ‌کند، پس، تنها با امتناع و تخطی از آن‌چه پلیس می‌خواهد آنان باشند، می‌توانند به سوژه رها و برابر و کارگزار تغییر تاریخی تبدیل شوند. 💢آنان باید بپذیرند که سیاستْ از جایی آغاز می‌شود که این ارادۀ معطوف به قدرت پلیس به چالش کشیده می‌شود، و بپذیرند سرشت سیاستْ ملتهب‌کردن آرایش و ترکیب‌بندی پلیسی است: ملتهب‌کردنی که با اضافه‌شدن یک نا-جزء (no-part) به اجزاء قبلی و دگرگون‌کردنِ کل آغاز می‌شود، و بپذیرند که سوژۀ دموکراسی، و از این رو، سوژۀ سیاست «خودِ آنان (یعنی مردم) هستند؛ نه مردمی که در قالب «مجموعه‌ای از اعضاء اجتماع حاضر می‌شوند، بلکه مردمی در قامت «قدرتِ یکی دیگر (One more)، قدرت هرکس (the power of anyone). ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰جریان نوصدرا در فلسفه اسلامی ✍️ محمد فنائی اشکوری 🔸 تعبیر نوصدرائی تعبیر جاافتاده ای نیست. به نظر بنده صرف افزودن چند مطلب فرعی و حاشیه ای، ایراد به یک مطلب، یا آوردن دلیل جدید یا تعریف تازه، لازمه ذاتی کار فلسفی است و به صرف اینها فلسفه وارد مرحله جدیدی نمی‌شود. بنابراین، کارهای امثال ملاهادی سبزواری یا مدرس زنوزی و دیگران را نمی‌توان فلسفه نوصدرائی گفت. اینها جریان جدیدی نیست. ا 🔹ما به یک معنا میتوان آنچه را که در دوره معاصر رخ داده “نوصدرائی” نامید. طرح پرسش های جدید، بازشدن ابواب و شعب جدید در فلسفه مثل معرفت شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه دین و سایر فلسفه های مضاف پدیده جدیدی در فلسفه اسلامی است. این تحول در اثر آشنائی ما بافلسفه غرب و مواجهه با نیازهای جدید زمانه پیش آمده است. فیلسوفان ما می کوشند با استفاده از چهارچوب نظری فلسفهاسلامی و بویژه حکمت متعالیه موضوعات و مسائل جدید را بررسی کنند. این یک جریان جدید است که مسبوق به سابقه نیست که می توان آن را “نوصدرائی” خواند. 🔸ملاصدرا یک مرحله ای است که نمی توان براحتی از آن گذرکرد؛ کما اینکه از ابن سینا تا سهره‌وردی نیز فاصله‌ی قابل توجهی بوده و یک نابغه‌ای مثل سهروردی لازم بوده است تا این کار را بکند. ازسهروردی تا ملاصدرا نیز همینطور بوده است. کسیبه فلسفه جدیدی بالاتر از ملاصدرا هنوز نرسیده؛ یعنی هنوز فلسفه ی ما از ملاصدرا عبور نکرده است.چنانکه گفتم هنوز در فهم ملاصدرا مشکلاتی هست. هنوزهمه‌ی فلسفۀ ملاصدرا تجزیه وتحلیل نشده است چه برسد که از آن عبور کنیم، ما فقط میتوانیم این فرایند را تسریع کنیم. 💢آیا از فلسفه ملاصدرا نظامی در می آید که ما مشکلات اجتماعیمان را حل بکنیم”پرسش درستی نیست. مگر تنها سرمایه معرفتی ما فلسفه ملاصدراست؟ کدام فیلسوف ادعا کرده است که همه مشکلات را می توان بافلسفه حل کرد؟ اگر از فلسفه ملاصدرا می خواهیم ترافیک و آلودگی هوا و انتخابات را حل کند، اساسا صورت مسئله را غلط طرح کردیم. ملاصدرا و هیچ فیلسوفی چنین ادعایی ندارد. از اصالت وجود و تشکیک وجود و اتحاد عاقل و معقول وهیچ اصل فلسفی در هیچ نظام فلسفی این گونه راه حل ها در نمی آید. اگر کسی چنین انتظاری از فلسفه داشته باشد انتظار نابجایی است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰نیاز به تفکر نوصدرایی ✍️عماد افروغ 🔸زنده کردن منابع فلسفه صدرایی ارتباط چندانی با هانری کربن ندارد. در حوزه‌های علمیه چراغ فلسفه صدرایی هیچ‌گاه خاموش نشد، هرچند در مواقعی کم‌رمق شده بود. ملاصدرا مبدع حكمت متعالیه است اما این مساله در ملاصدرا خلاصه نمی‌شود، هم قبل و هم بعد از ایشان بحث حکمت متعالیه مدام مطرح بوده است. 🔹من اعتقاد دارم که نباید در ملاصدرا درجا زد. خود من نقدهایی به فلسفه ملاصدرا دارم که بر اساس آن می‌گویم نیاز به تفکر نوصدرایی به ویژه در حوزه‌هایی چون طبیعت‌شناسی، توجه به ماهیت و همچنین توجه دقیق‌تر، مبسوط‌ و منشعب‌تر در فرآیند حرکت، به شدت حس می‌شود کما این‌که حضرت امام (ره) نیز اشکالاتی بر فلسفه صدرایی وارد کردند. 💢 اگر کسی تفکر صدرایی را بپذیرد، قطعا تحجر، حتی نسبت به خود فلسفه صدرایی را به کناری می‌گذارد. این مساله حاکی از آن است که تفکر صدرایی مقوله خودانتقادی را نیز موجب می‌شود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چه نیازی است به صدرا؟! ▪️ قسمت دوم 🎙حجت‌الاسلام رضا درگاهی‌فر به مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتألهین بسیج دانشگاه امیرکبیر ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چه نیازی است به ؟! ▪️ قسمت دوم 🎙حجت‌الاسلام به مناسبت سالروز بزرگداشت . . . 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🚨ویژه | گفتگوی دکتر سعید جلیلی با مردم؛امروز ساعت 19:15 از شبکه اول سیما 🏷 ⚜️ @Taammolat74
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دولت سیزدهم آغازگر دوران نو 🎙محمد ترک یلماز (مسئول اسبق بسیج دانشگاه امیرکبیر) 🗣 ارائه‌های کوتاه (TED Talk) : 🔴 ۱۳ دقیقه پیرامون دولت سیزدهم 🔴 🔹ما قاعدتاً باید منتظر و امیدوار باشیم که دوران نویی در زندگی اجتماعی‌مان آغاز، و حال جمعی‌مان عوض شود؛ اما حال و هوای امروز جامعه‌ی ما فاصله‌ی بسیاری با چنین وضعیتی دارد. چرا؟ 🔹 کار اصلی دولت سیزدهم و البته کل حکومت ما باید این باشد که کشور را به نقطه‌ای برساند که ما بتوانیم انتخاباتی خوب برگزار کنیم. 🔹 مسئولین و جریانات سیاسی ما در پاسخ سؤال این جلسه، کلان‌راه‌هایی را مطرح کرده‌اند؛ چرا آن طرح‌ها مشارکتی در جامعه برنیانگیخته و امروز حتی مشارکت به معنای انداختن رأی در صندوق را هم از دست داده‌ایم؟ 🔹 اگر بنا باشد جوانگرایی‌ای که در دستگاه‌های غیردولتی در این سال‌ها اتفاق افتاد به دولت نیز تسری داده شود، باید انتظار دلزدگی بیشتر جوانان کشور از اصلاح امور را داشت. 🔹 شاید به جای طلب چیزی غیر از همین سخنان موجودمان -و البته ضمن حذر از رضایت دادن به آن‌ها- بهتر باشد همین مسیر تعمق را درباره‌ی آن‌ها پیش گرفته و قوی شویم. ⚜️ @Taammolat74
🔰 جامعه سایبرگ و دست پنهان جریان غرب‌گرا در انتخابات ✍️ رسول لطفی 📍با گسترش و پیچیده شدن تکنولوژی‌ها، مدیریت ذهن جامعه نیز از سطح بسیط به صورت هیبریدی تغییر یافته است و شبکه‌های اجتماعی دروازه‌های کنترل اذهان شده‌اند. جامعه سایبرگ، اقتضائات جدیدی را می‌طلبد و نشانگر حیات جدیدی از جامعه است. یکی از علل عدم شناخت از وضعیت روند جامعه کنونی نیز مبتنی بر همین ضعف شناختی بر ابعاد و ساحات اقتضائات جدید است. سازوکارهایی که روابط قدرت از طریق سایبرنتیک با استفاده از اطلاعات، کنترل ذهن جامعه را در دست می‌گیرند. 🏷 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 جامعه سایبرگ و دست پنهان جریان غرب‌گرا در انتخابات ✍️ رسول لطفی 📍با گسترش و پیچیده شدن تکنولوژی
✔️ ادامه... 🔘 بخش 1 از 2 🔸حال هرچه سطح عاطفی و هیجانی در رخدادها و جریان‌های اجتماعی بالاتر باشد، عقلانیت سیستماتیک جامعه پایین‌تر خواهد بود و روزنه نفوذ بیشتری برای کنترل خواهند داشت. انتخابات نیز به عنوان یکی از نقطه عزیمت‌های مهم جمهوری اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری به دلیل مهم‌ترین دروازه ورود رسیدن به قدرت، همیشه محل منازعه روابط قدرت بوده و هست. اما مشکل آنجاست که سطح انتخابات در کشور به جای تکیه بر عقلانیت و نگاه راهبردی و فرصت‌طلبانه، به مثابه یک ورزشگاه و میدان مسابقه ورزشی و حتی بعضا به سطح یک میدان گلادیاتوری، تقلیل می‌یابد. 🔹همین امر موجب ضریب‌دهی و تقویت نفوذ و زمینه‌ساز تصمیمات سطحی و غیرمعقولانه می‌شود. در اینجاست که میدان انتخابات که باید در قامت یک منازعه نخبگانی و دیالوگ مدیران راهبردی جامعه با مردم و ساحت عمومی باشد، میدانی برای جلب توجه و سکویی برای طرح شعارهای عامه‌پسندانه و عرصه‌ای برای نمایش و خودنمایی همراه با وعده‌های پر رنگ و لعاب خالی از منطق است. همین می‌شود که اولویت‌ها تغییر می‌یابد و نیازهای سطحی و دم‌دستی و غیرواقعی جای نیازها و مسائل اصلی را می‌گیرد. 💢بنابراین تا این مسئله از منظر مدیریت راهبردی اصلاح نشود و عرصه انتخابات، به جایگاه و ارزشمندی خود نائل نشود، این خطر را همیشه به دنبال خواهد داشت. همین اقتضائات را تئورسین‌های اصلاح‌طلب چون حجاریان که سال‌ها فعالیت رسانه‌ای و امنیتی داشته‌اند خوب فهم کرده است که به صراحت گفته ما می‌توانیم رأی مردم را چون خمیر تغییر دهیم. ⚜️ @Taammolat74