eitaa logo
تاملات
733 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 و نظر یادداشت علی علیزاده👇 🔰 چرا رهبری مقاومت نکرد؟! ✍ محسن مهدیان 🔸آقای علی علیزاده از فعالان رسانه ای، ضمن تمجید از رهبرانقلاب چند پرسش انتقادی مطرح کرده که قابل توجه است. پرسش ها را در دو عنوان خلاصه می کنم: 1⃣ چرا رهبری اجازه حاکمیت اقتصاد سرمایه داری داد؟ 2⃣چرا با اجرای اصل 44 خصوصی سازی را باب کرد؟ 🔺سوال ها یکدست نیست. اما خیلی کوتاه 3 ملاحظه را طرح می کنم؛ 3 ملاحظه با کلید واژه "مردم". 🔹 یکم. سرمایه داری یک سیطره تمدنی است. از این سلطه تاریخی نمیشود فرار کرد. بلکه باید آنرا به اختیار گرفت.انقلاب در دل این تمدن به سمت معنویت و عدالت حرکت کرده است. مهم حرکت است؛ مثل شناگری که خلاف جریان آب شنا می کند؛ اما نمیشود در این دریا زیست و خیس نشد. مطابق مکتب عرفانی و فقهی امام خمینی، انسان مومن در مواجهه با دنیا، قدرت هضم کردن و به سیطره درآوردن دارد. عالم در خدمت انسان موحد قرار میگیرد و تکنیک در این چارچوب به تعبیر شهید آوینی قلب ماهیت می شود. بیشتر مجالش نیست و بماند. اما نشانه های تحقق این منظومه در یکی از جلوه هایش مردم است. مردمی که سفره شان کوچک می شود اما دل شان نمی لرزد و  مقابل استکبار قد خم نمی کنند. این صحنه دیدنی نتیجه تربیت انقلاب است.    🔹دوم. نسبت به مفهوم مردمسالاری دقیقتر شویم. مردم سالاری در مکتب امام مابه ازای دموکراسی نیست. مردم سالاری یک روش حکومت داری نیست. مردم سالاری حقیقت انقلاب است. دراین چارچوب جایگاه مردم تنها در رای دادن نیست. مردم سالاری سلوک تربیتی فرد و جامعه است. 🔸با این مقدمه مردم اراده میکنند و تصمیم میگیرند و انتخاب میکنند. برخی از اشکالاتی که در تاریخ انقلاب می بینیم، نتیجه انتخاب مردم است. رهبر در اینجا صبر می کند و رهنمود میدهد تا مردم نظام ارادی شان تغییر کند. حرمت این انتخاب را نگه داشتن، بسیار مهمتر از به زور بهشت بردن است. مردمسالاری در چارچوب انتخاب است که تعالی و رشد و تربیت انسانی می سازد. 🔹سوم. راه حل مبارزه با استکبار از درون حاکمیت مردم میگذرد. مبازره با استکبار تنها مبارزه رهبر نیست. ولایت جمع ولی با مردم است. اگر مردم بلند شوند، مبارزه محقق میشود. اینجاست که مشارکت مردم در عرصه های اقتصادی و سیاسی خودش مبارزه است. نمیشود به مردم گفت در سیاست آزاد باشید اما در اقتصاد مقابل مالکیت آنها بایستیم. این تناقض درونی جریان های چپ است. پس اصل 44 نه تنها یک آسیب نیست بلکه مسیر رسیدن به جبهه مقاومت ضداستکباری است چرا که مبارزه با امپریالسم را از شعار سیاسی به مقاومت اقتصادی تبدیل میکند. طبیعی است که اجرای نادرست خصوصی سازی از اصل 44 جداست.   ⚜ @lotfi74
📚 کتاب حاکمان جهان کیستند؟ ✍ اثر #نوام_چامسکی #چامسکی در تحلیلی جامع و بسیار هوشمندانه از شرایط بین المللی کنونی، به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه ایالات متحده، علیرغم رشد اروپا و آسیا، همچنان قواعد و قوانین گفتمان های جهانی را تعیین می کند. او با به کارگیری طیفی گسترده از نمونه های تاریخی، از تنش با کوبا گرفته تا وضع تحریم های مختلف بر کشورها، با جزئیات بیان می کند که چگونه شعارها و آرمان های ایالات متحده در رابطه با آزادی و حقوق بشر، با کارهای انجام شده توسط دولت این کشور در تضاد است. چامسکی با پرداخت به ناآرامی های مختلف به خصوص در خاورمیانه، اطلاعاتی جذاب و دست اول را از ساز و کار قدرت امپریالیسم در جهان پرآشوب امروز در اختیار مخاطبین می گذارد. ⚜ @lotfi74
و بررسی یادداشت آقای علیزاده👇 ✍ امیرحسین جعفری 1⃣ متن زیر را از بیانات رهبری بخوانید: "آنچه که در دنیا به عنوان نظام سرمایه‌داری وجود دارد، حقیقت و جوهره‌اش سرمایه‌سالاری است. نفس داشتن سرمایه و به کار انداختن سرمایه برای پیشرفت کشور، چیز بدی نیست؛ چیز ممدوحی است؛ به هیچ وجه مذموم نیست. 🔹آنچه که مذموم است، این است که سرمایه و سرمایه‌داری محور همه‌ی تصمیمهای کلان یک کشور و یک جامعه باشد؛ همه چیز را به سمت خودش بکشد؛ همان بلائی که برسر بلوک سرمایه‌داری و بلوک غرب آمد، که امروز دارند نتائجش را درو میکنند. 🔸این حوادثی که امروز در اروپاست، این فشارهای سنگین اقتصادی که دارد به مردم وارد می‌آید، اینها ناشی از ذات نظام سرمایه‌سالاری است؛ همان سرمایه‌داری زالوصفت است، همان سرمایه‌داری مذموم است. 🔹 اما اینکه نه، کسانی دارای سرمایه باشند، سرمایه را در خدمت رشدجامعه بگذارند -البته سرمایه‌دار سود هم خواهد برد؛ هم آن کار خوب است، هم آن سودحلال است - هیچ اشکالی ندارد. کار اگر چنانچه با ضابطه صحیح انجام بگیرد- که نگاه عدالت‌محور اسلام معطوف به این معناست - هیچ اشکالی ندارد. 🔸بنابراین کلمه‌ی «سرمایه» و کلمه‌ی «سرمایه‌دار» به هیچ وجه چیزمذمومی نیست. 👈سعی کنیم نگاه سوسیالیستی و مارکسیستی بر تفکر اقتصادی ماغلبه پیدا نکند. آنها نگاهشان نگاه دیگری است. در نظام سوسیالیستی، نفس سرمایه محکوم است؛درنظام اسلامی به‌هیچ‌وجه اینجوری نیست؛ سرمایه محکوم نیست، سوء استفاده‌ی از سرمایه محکوم است.👉 🔸نمیشود هم کسی بگوید آقا سرمایه طبیعتش سوءاستفاده است. نخیر، اینجوری نیست. میتوان با مقررات درست، با مدیریت صحیح، سرمایه رادر جهت درستی هدایت کرد و راه برد. بنابراین آنچه که ما درسیاستهای اصل 44 مطرح کردیم، به‌هیچ‌وجه با اقتصاد عدالت‌محور منافاتی ندارد؛ بلکه به یک معنا مکمل و متمم آن است."(۱۳۹۱.۵.۱۶) 💠 به نظر من مشکل آقای علیزاده تغییر مواضع خامنه‌ای قدیم وخامنه‌ای جدید نیست، بلکه مشکل امثال این بیانات بالاو اختلاف مبناییِ علیزاده با متفکرین و فقهای اسلامی نظیر شهید مطهری درباره عدالت و سرمایه است. 🔸بهتر بود آقای علیزاده سطح این اختلافات مبنایی را درفضای هیجانی و غیر علمی، در حد یک پست اینستاگرامی پایین نمی‌آورد. 2⃣ از ایشان نه به خاطر پست انتقاد به رهبری بلکه به خاطر این رنجیده‌ام که به عنوان شخصیت علمی رسانه‌ای، بدون استقراء و تحقیقی تام در موضوع تلاشهای آقادر تغییر سیاست‌های اقتصادی لیبرالی دولت‌های وقت و همچنین تعین ملاک برای انتخاب صحیح مجریان غیر لیبرالی توسط مردم، چیزی رابه رهبری منتسب کردندکه حقیقت نداشت. ⚜ @lotfi74
🔉 فایل صوتی سخنرانی 🎙 استاد حسن عباسی 🔹دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج 🔶 موضوع: واکاوی قانون اساسی بعد از ۴۰ سال در سالروز تصویب قانون اساسی ⚜ @Hasanabbasi_ir ⚜ @lotfi74 👇👇👇
واکاوی_قانون_اساسی_پس_از_40سال_استاد.mp3
26.3M
🔸جلسه‌ی سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع: 🔰واکاوی قانون اساسی بعد از ۴۰ سال در سالروز تصویب قانون اساسی ⏰۱۲ آذر ۹۷ ✅ به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی، ملاحظه‌ی مجدد آن خالی از لطف نیست. ⚜ @lotfi74
📣 #اطلاعیه 🔰 دانشجوی مسلمان صدای مستضعفان ۱۶ آذر ۹۸ ؛ به مناسبت روز دانشجو 🔹 با حضور آیت الله رئیسی (در غیاب رئیس جمهور کشور) ⚜ @lotfi74
هدایت شده از روزنه
بیانیه اعتراضی جمعی از طلاب و فضلای استان فارس نسبت به دعوت چهره نزدیک به جریان شیرازی توسط دفتر طلاب فارس @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم 🔻در آغاز دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی و در آستانه سالگرد صدور بیانیه گام دوم، شایسته نیست که برخی جریان‌های ساده‌اندیش یا مرموز، چون موریانه بر تن ستون خیمه انقلاب اسلامی در قم المقدسه افتاده باشند و روز به روز بتوانند در بدنه طلاب و روحانیون نفوذ کنند. 🔻شایسته نیست که همزمان با اعلان جنگ جریان علیه مرجعیت اعلای عراق، افراد نزدیک و مرتبط با رهبران این فرقه در قم، با غصب عناوین فریبنده چون آیت‌الله و استاد اخلاق و ... بتوانند فرصت شستشوی مغزی طلاب بیدار فارس را بیابند و متولیان امر با بی توجهی به هشدارها و انذارهای برادرانه طیف وسیعی از روحانیون فاضل و متعهد، همچنان بر تصمیم غلط خود پای فشاری داشته باشند. 🔻ما فراموش نمی کنیم که فرزند تشیع لندنی چه اهانت بزرگی به رهبری عزیز و مظلوم و رزمندگان دفاع مقدس روا داشته و شاید صبر انقلابی انقلابیون موجب شد که اکنون با تلاش برای شبکه‌سازی و جریان سازی، بر تفکرات انحرافی فرقه گرایانه و ضداسلامی خود پای فشاری می نمایند. 🔻متأسفانه علیرغم اعتراضات جمعی از طلاب استان فارس، دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان در جلسۀ بعد از ظهر پنجشنبه، با کمال تعجب، «شیخ حسین کرمانی» را به عنوان سخنران گردهمایی خود دعوت کرده است. نام برده، از افرادی است که با «بیت سید صادق شیرازی» و شخص ایشان در ارتباط است و این مطلب، بر کسی که ذره ای در مورد ایشان پرس و جو کرده باشد پوشیده نیست. 🔻ما ضمن محکوم کردن این اقدام جاهلانه، اعلام می داریم که ضمن رصد همه تحرکات انحرافی، از مجریان این امر در دفتر طلاب استان فارس، انتظار داریم که ضمن توبه و اصلاح گذشته، به فاصله گذاری با جریانات انحرافی و مشکوک بپردازد و بجای دامن زدن به حواشی بیهوده و انجام اقدامات نسنجیده، رسیدگی به مشکلات مادی و معنوی مردم نجیب و شریف و انقلابی استان فارس را در اولویت قرار دهد. 14آذر98/قم مقدسه جمعی از طلاب و روحانیون استان فارس: سید مهدی هاشمی محمدعلی افضلی سیدعلی سیادت اسلام نطاق وحید تابنده سیدعلی فیروزی سیدمحمد هاشمی مهدی کشتکاران علیرضا حشمتی مجتبی امیری مرتضی محمدی علی کشکول علیرضا ارجی علی اصغر زارعی مصطفی شاپور جانی رسول لطفی @rozaneebefarda
☑️ اگر کسی به فاطمه معصومه(س) متصل شد به #بهشت متصل شده است. این که در زیارت حضرت می خوانیم «اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن» یعنی ایشان می تواند دست بزرگان را بگیرد وارد بهشت کند چه رسد به ما! خداوند آن شأنی که به معصوم داده که شأن شفاعت است، آن شأن را به #حضرت_معصومه هم داده است. امام صادق(ع) فرمودند: آن قدر این فاطمه معصومه(س) با عظمت است که «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِم» همه شیعیان من به شفاعت ایشان وارد بهشت می شوند. #حجت_الاسلام_میرباقری #حضرت_فاطمه_معصومه ⚜ @lotfi74
✅ روز دانشجو ۱۶ آذر گرامی باد🌹 💠دانشجوها گفتمان‌ساز بوده‌اند، فضای فکری ساخته‌اند، گفتمانهای سیاسی و انقلابی را در جامعه حاکم کرده‌اند، که در موارد زیادی این وجود داشته. البته من قضاوتم روی بدنه‌ی دانشجوست...بدنه‌ی دانشجوئی، طبیعت کار دانشجوئی و روحیه‌ی دانشجوئی، اینی است که عرض کردم. دانشجو ضد ظلم است، ضد استکبار است، ضد سلطه‌ی خارجی است، عاشق آرمانهای بزرگ است، امیدوار به رسیدن به این آرمانهاست. در واقع حضور قشر جوان، بخصوص دانشجو، موتور حرکت یک جامعه است. باید دانشجوها همیشه به این توجه داشته باشند و روی او برای آینده‌ی کشور حساب کنند. مقام معظم رهبری ⚜ @lotfi74
‌🔰 رمز ماندگاری چیست؟ ✍ محمد زینالی(کارشناس ارشد علوم اجتماعی و پژوهشگر) 🔸اگر از روز به توپ بستن مجلس که روز مهمی در جنبش مشروطه است، بگذریم، روز به تفنگ‌بستن دانشگاه هم روزی تأثیرگذار در برانگیختن انقلاب اسلامی بود که آن را میراث‌دار هویت و حرکت دانشجو کرد. انقلاب اسلامی ایران، یک پدیده صرف که حاصل راهپیمایی و یا حرکت‌های مسلحانه و زیرزمینی باشد، نبود. این انقلاب، حاصل دگرگونی در اندیشه و دگرگونی در تفکر نسل‌هایی بود که در سال‌های متوالی دگرگونی‌های جهانی و دگماتیسم حکومتی را در کنار هم می دیدند و این هویت ویژه دانشجو بود که این فضای تازه را دید و همین نگاه او، به بروز حرکتش انجامید. 🔹حال این که چگونه این هویت مورد توجه قرار گرفته و با آن برخورد شد، یک تحلیل کارآگاهی در حوزه سیاست می‌تواند باشد که به شناسایی عوامل انسانی و یا گروه‌های تأثیرگذار بپردازد. اما وقوع این پدیده، بیانگر این بود که در آن برهه، فضای تازه‌ای برای حرف‌زدن و خواستن به وجود آمد و آن دانشگاه بود. دانشگاهی که در معرض تفنگ قرار گرفت دانشگاهی بود که پاسخ آن تفنگ را نه با گلوله، که با سخن خود داد. به قول فرخی، یواش یواش تپیدن‌های دل آن دانشجویان که عزیز دل خانه‌شان بودند، به "ناله" و با روشنگری‌های انقلابی به "فریاد" تبدیل شد و وقتی، به قول فروغ فرخزاد، صدا ماندنی باشد، دیگر پیش فریاد هیچ چیز دیگری نیست که بماند. 🔸آری! پیدایش و تظلم‌خواهی هر فضای تازه‌ای در ایران، ناشی از یک دگرگونی در دانش و یافتن جایی برای سخن است و صدالبته برآوردن فریاد؛ چرا که هر سخنی، اگر که با توپ و مسلسل روبرو شود، آبستن فریادی خواهد شد که فریدون خوب می‌گوید فقط کمی رساتر شدن برای ناله‌هایش لازم است. الحق که امروز، صدای دانشجو به مدد سرشت پاک جوانان امروزی و زبان برّایی که هیچ احدی را یارای قد علم‌کردن در برابرش نیست، وضوح دارد و نه یکی، که چندین رسانه برای خود اختصاص داده است. حال که زمانه، زمانه این صداست، دور و تسلسل دانشجویان در فضای دانشگاه، جمعیت آن را در جامعه به اوج نیز رسانیده و این جامعه، به صدای دانشجو تبدیل شده است. 🔹از این رو بر دانشجوست که مگذارد، صدایش بلرزد و تسلسل دانشگاه، صدای آنها را قطع کرده و به زیرزمین‌ها و کافی‌نت‌ها پناه ببرد. دانشجوی امروزی، رسالت آن را دارد که در کنار حراست از صدای خود، از جامعه‌ای که در این انقلاب شیرین پیرو صدای او بوده مراقبت کرده و آن را در رویارویی با دام انگاره‌هایی که با تفکر، رسالت و آرمانهای دانشجو جور نیستند، تنها مگذارد. اما شناسایی و حفظ این صدای گسسته و چندرشته‌ای، خود نکته‌ای است که باید دانشجو به خصوص بعد از فارغ‌التحصیلی به پیگیری آن بپردازد و بداند این صدایی که در دانشگاه سر داده، چه بوده است و قرار بود چه بشود؟ 🔸مبادا بعد از دانشگاه، این صدا رها شده و به یک آواز دوران دانشجویی تبدیل شود! مبادا کسانی که نشریات دانشجویی می‌خوانند، نشریات دوران فراغت را به دست نگیرند. مبادا کسانی که در دانشگاه سیاسی می‌شوند، بعداً بگویند ما را با سیاست کاری نیست! مبادا دانشجویانی که به دنبال دانش هستند، کارفرمای دانش شوند و مبادا دانشجویان راز نخوانده، اسیر رمز شوند. جنبش دانشجویی، است و صدای دانشجو، پر از آگاهی و تعقلی که قرار است به درون جامعه حرکت کند. این! صدای این دوران است؛ صدایی که عقل و خرد را از دانشگاه بین همه مردم کشور توزیع می‌کند و آن‌ها را بیننده که نه، خواننده صداهای پرهمدلی در کشور می‌کند. خجسته باد این آگاهی و خجسته این روز که یادآور آن است! ⚜ @lotfi74
🔰چهره های گفتمان انقلاب که در انتخابات مجلس ثبت نام کردند: وحید یامین پور حمید رسایی محمد حسین رجبی دوانی محمد جواد ابطحی علیرضا زاکانی احمد امیرآبادی فراهانی مجتبی ذوالنوری محمدباقر قالیباف دکتر محمدصادق کوشکی سعید زیباکلام غلامرضا مصباحی مقدم سید محمود نبویان ⚜ @lotfi74
🔰 یادداشت جالب و تامل برانگیز درباره انتخابات مجلس ✍ محمد قوچانی 💠 امشب برای نخستین بار عاجز شدم از تیتر زدن برای خبر کسالت باری که ناگزیر بودم بر صفحه یک "سازندگی " بنشانم : نه اینکه به رسم این روزگار از انتخابات عبور کرده باشم ، بلکه بدان سبب که بی کفایتی شورای عالی اصلاح طلبان در راهبری انتخاباتی آنان را باید روایت میکردم . 🔸 اقای عارف فکر کردند چون خودشان نامزد نمی شوند نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان ... 🔹این روزها آن قدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی خیالی و بی برنامه گی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند . حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی دهند حق نداشتیم در برابر آرمانهای اصلاح طلبی این قدر بی مسوولیت و باری به هر جهت باشیم . 🔸 نمیشود هم حرفهای انقلابی زد و هم حرفهای انتخاباتی . نمی توان هم اپوزیسون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت . این " آغاز یک پایان " است . " آغاز پایان اصلاح طلبان "خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می توانند سیاست ورزی کنند . 🔹ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح طلبی را اصلاح کنیم ...ما اصلاح طلب می مانیم ، حتی اگر در اقلیت باشیم ...این بی تدبیری است که ما را اقلیت میکند ، نه رای اکثریت ... ⚜ @lotfi74
🔰 اگر در صحنه باشید و بایستید و هر کدام وظیفه خودتان بدانید که حفظ بکنید کشور خودتان را و برادران خودتان را حفظ بکنید، هیچ قدرتی نمی‌تواند این کار(خرابکاری) را بکند. مهم این است که شما ایستاده باشید و قایم به امر باشید و حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به اینکه همه کارها را باید حکومت بکند. 🔸امام خمینی (ره) 📆 ۲۷ مرداد ۱۳۶۰ #مقاومت #اقتصاد_مقاومتی #جمهوری_اسلامی ⚜ @lotfi74
🔰 فروش صندلی های اتوبوس؛ دستاورد اقتصاد نئولیبرالیستی 🔸یکی از دستاوردهای اقتصاد نئولیبرالیستی این است که نزاع طبقاتی را به نزاع درون طبقه تبدیل کرده است. بدین وسیله میان فرودستان نیز یک جایگاه مشخص طبقاتی ایجاد می‌شود که برسرحداقل‌های حیات و معاش میان خرده‌دارایی‌ها با ندارها خط فاصل مشخصی کشیده شود. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸 سیستم‌های نئولیبرالیستی علاوه بر هم‌راستایی با منافع طبقات حاکم و هم‌چنین فربه‌تر شدن ساختار اقتصادی که تمام همّ و غم خودش را به کشیدن شیره‌ی جان طبقات فرودست گذاشته است منجر به از دست رفتن هویت مشترک میان فرودستان می‌شود. 🔹 چراکه مسئله برسر امکان حیات است و راضی شدن به حداقل‌های این امکان هم فرودستان را از اتحاد علیه جریان ستم در سازوکار نئولیبرالیستی دور می‌کند و هم اینکه پیکان جنگ و نزاع را برای برخورداری از حداقل‌ها به سمت مناسبات درون طبقاتی می‌کشاند. 🔸پس هم جیب سیستم پرپول‌تر شده و دستاوردهای مدیریت درآمدزا عیان‌تر می‌شود که چگونه از هر امکان اجتماعی و عمومی در هرشرایطی بدون درنظر گرفتن نقش و جایگاه نهادهای حکومتی در خدمات‌رسانی سود بیشتری به دست آید و دراینجا نقش مسئولیت اجتماعی و حمایتی به سازوکار مدیریت و سودآوری اقتصادی تبدیل می‌شود، و هم فرودست که درسازوکار نئولیبرالیستی در نقش «دیگری» است که چرخ‌دنده‌های سیستم اقتصادی و اجتماعی باید با شیره‌ی جان او روغن کاری شود اینبار درون طبقه و قشر خودش با یک «دیگری» مواجه شود که هر امکان نزاع برون طبقاتی را در همان سطح نزاع فرودست با فرودست متوقف کند. 🔸اینگونه یک فرادست در جهان فرودستان ایجاد می‌شود که درنهایت آن فرادست خارج از این جهان و در دل اجتماع، خودش فرودست است. این سازوکار ایدئولوژیک-نئولیبرال اساساً با بازتولید فرادست و فرودست به حیات خودش ادامه می‌دهد. 🔹 پس اختصاص صندلی‌های اتوبوس‌های شهری که قطعا اقشار کم‌درآمد از این ناوگان حمل و نقل استفاده می‌کنند به افرادی که در میان فرودستان امکان خرید صندلی را دارند تنها یک حربه‌ی اقتصادی برای پرکردن جیب بی سرو ته نظام مدیریت شهری نیست. بلکه کارکردی سیاسی در راستای حیات ایدئولوژیک-نئولیبرالیستی‌ای دارد که اساساً مبتنی بر حکومت فرادستان است. ⚜ @lotfi74
🔰 هدف از باستان گرایی فروغی 🔸یکی از اهدافی که فروغی از ترویج فکر «ایران باستان» و تنظیم «ایدئولوژی شاهنشاهی» دنبال کرد، پیوند مجدد دو قوم ایرانی و یهودی بود و این پیوند را به عنوان سلاحی در برابر فرهنگ اسلامی می‌دانست. 🔹نفوذ خزنده صهیونیسم در فرهنگ ایران از دوران رضاشاه آغاز شد و در واقع یکی از اهداف باستان گرایی فروغی، القاء پیوند کهن دو قوم ایرانی و یهود، در قبال توحش اعراب بود. بررسی آثار منتشره در این دوران به ویژه کتاب سه جلدی ایران باستان، اثر حسن پیرنیا، موید این ادعاست. 🔸بدین سان، علی رغم فرهنگ اسلامی مردم ایران که همبستگی امت اسلامی را در چارچوب تمدن واحد اسلامی توصیه می نمود و پا به پای اسلام زدایی و سرکوب خشن روحانیت، ترویج فرهنگ ماقبل اسلامی در دستور کار قرار گرفت و چنین القاء شد که گویا بین آیین کهن ایرانیان و دین یهود وجود مشترک فراوان بوده است و همانگونه که کورش منجی قوم ستمدیده یهود!! بود، ایران کنونی نیز باید حامی و نجات‌بخش قوم آواره یهود باشد! ⚜️ @lotfi74 👇👇👇
🔸روشن است که این تبلیغات هدفی به جز جدایی مردم ایران از مردم مسلمان منطقه و ایجاد همدردی با مهاجرین یهودی در فلسطین، ویا حداقل بی تفاوتی را پی نمی گرفت. این مشی تبلیغاتی، نقش پس پرده روچیلدهای انگلستان را در هدایت عوامل ایرانی اینتلیجنس سرویس نشان می دهد. توجه داشته باشیم که برخی از متنفذترین عوامل ایرانی بریتانیا چون قوام الملک شیرازی و ذکاءالملک فروغی، طبق روایت مشهور، یهودی الاصل بوده اند. 🔹پس از شهریور 1320، مجددا و به تدریج «یهودگرایی» به شکل مرموز در میان روشنفکران غربگرای ایران ترویج شد. در بهمن 1327، یعنی سه ماه پیش از اعلام تأسیس رسمی دولت اسرائیل، مهندس حسین ملک در مجله اندیشه نو، مقاله ای با عنوان «کیبوتص» نگاشت و «سوسیالیسم کیبوتصی» را مورد تحسین قرار داد؛ «سوسیالیسمی» که با سرمایه بارون ادموند روچیلد ساخته می‌شد! همزمانی انتشار این مقاله در ایران با حوادث تکان دهنده و خونین فلسطین نمی تواند تصادفی باشد. 🔸در ادیبهشت 1328 دولت اسرائیل اعلام موجودیت کرد و 8 ماه بعد، علی رغم جوّ شدید ضد صهیونیستی در مسلمانان منطقه و ایران، دولت ساعد با دریافت 400.000 دلار رشوه به صورت دوفاکتور آنرا به رسمیّت شناخت. 🔹در دوران دولت مصدق نیز حرکتهای مرموزی برای رسمی کردن روابط ایران با اسرائیل آغاز شد. خلیل ملکی، برادر حسین ملک، در بهار 1332 در مجله علم و زندگی مقالاتی به سود کیبوتصهای اسرائیل منتشر کرد. 🔸در نیمه دوم دهه 1330 و آغاز 1340 با برنامه ریزی نقش فعال «اندیشمندان» وابسته به ساواک، ترویج «مدینه فاضله اسرائیلی» به شکلی بی سابقه و بی پرده در مطبوعات آغاز شد. در این زمان با یک برنامه سنجیده هیاتهای مختلفی از ایران به اسرائیل اعزام گردید و از جمله تعدادی از روشنفکران صاحب قلم چون خلیل ملکی، جلال آل احمد و داریویش آشوری عازم فلسطین اشغالی شدند. خلیل ملکی و داریوش آشوری و همفکرانشان در بازگشت به تبلیغات خود به سود سوسیالیسم کیبوتص ادامه دادند، ولی مرحوم جلال آل احمد با نگارش مقالاتی به افشای ماهیت دولت اسرائیل پرداخت. 🔻پ.ن: ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، ص128 نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، ص515 ⚜️ @lotfi74
🔴 ‌ و بررسی یادداشت آقای علیزاده 👇 ✍ سجاد صفارهرندی ‌‌ ‌‌ 🔸جناب ، طی یادداشتی پرسیده اند: «چه شد آقای خامنه‌ای پذیرفت از سال 68 به بعد سیاستهای اقتصادی طرفدار مستضعفین به حاشیه برود و نظام تغییر فرماسیون اقتصادی بدهد؟ چه شد آقای خامنه‌ای با همان صلابتی که مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد در برابر رفسنجانیسم در اقتصاد نایستاد؟» ‌‌ ‌‌ 🔹این پرسش چیزهایی را پیشفرض گرفته که از نظر رهبر انقلاب نه تنها مفروض و بدیهی نیست که به کلی مردود و بی مبناست ‌‌ ‌‌ 🔸 آیا سیاستهای اقتصادی قبل از 68 طرفدار مستضعفین است؟ سیاست اقتصادی و شیوۀ مداخلۀ دولت در اقتصاد از اصلی ترین موضوعات اختلافی آیت‌الله خامنه‌ای (در مقام رییس جمهور) و نخست وزیر وقت بوده و همین اختلاف موجب حذف ایشان از مدیریت کشور در چهار سال دوم ریاست جمهوری شد. ایشان سیاست‌هایی را که در سالهای پایانی جنگ رشد اقتصادی منفی و تورم 25 تا 30 درصدی را رقم زده و بنا به تحلیلی از علل اصلی پایان غیرظفرمندانۀ جنگ بودند، به سود مستضعفان نمی‌دانست. ‌‌ ‌‌ 🔹 آیا در طول سه دهه رهبری در مقابل آنچه در فرماسیون اقتصادی و اجتماعی رخ داده () موضعی سرتاسر همراه و پذیرا داشته؟ ایشان گرچه این سیاستهای اقتصادی را تأیید کرده، اما از همان ابتدای دهۀ هفتاد در برابر وجوه دیگری از سیاستها و اقدامات موضعگیری کرد: ، ، ، مردم گریزی، ، و حتی به طور مشخص «» و غارت بیت المال تحت عنوان خصوصی سازی (سیاستی که او از اصلش دفاع میکرد و میکند) در معرض انتقادات صریح رهبری قرار گرفتند. ایشان بود که در سال 74 ترمز قطار تعدیل را در حمایت از معیشت محرومان و مستضعفان کشید. ‌‌ ‌‌ 🔸 آیت‌الله خامنه ای از اواخر دهۀ 70 کارزاری بزرگ را آغاز کرد که غایت آن را نمیتوان چیزی جز ایجاد یک دستورکار رقیب برای رفسنجانیسم در حوزۀ اقتصادی-اجتماعی قلمداد کرد. کارزاری که مسألۀ و را به کانون سیاست ایرانی آورد و در انتخابات 84 و شکلگیری دولت نهم به نقطۀ اوج خود رسید. این پروژه، مهمترین پروژۀ سیاست داخلی ایشان در دوران رهبری، هرچند دستاوردهایی داشت، اما به دلایل متعددی در نهایت به «عدم الفتح» انجامید و در دهۀ 90، فرآیندهای مردمسالارانۀ نظام جمهوری این امکان را فراهم ساخت تا رفسنجانیسم بار دیگر با همان دستورکارها و حتی با همان چهره ها و فیگورها به صدر باز گردد. ‌‌ ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسبت عدالت و ولایت ✍ یاسر جبرائیلی 🔸کسانی که عدالت را بر ولایت مقدم می‌دارند، مفروضشان این است که فهم‌شان از عدالت بر فهم ولی برتری دارد! 🔹این جماعت تسلیم عدالت ولی‌فقیه نمی‌شوند، بلکه از ولی‌فقیه می‌خواهند تسلیم عدالتی شود که اینها فهمیده و علَمش را بلند کرده‌اند. 🔸این جمله شهید سید مرتضی آوینی حکایت این روزهای ماست که "زمانه عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند ،نه امام حاضر را. میدانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می کنند،اما امام حاضر را باید فرمان بَرند! وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند." ⚜ @lotfi74
🔰درباره مجید حسینی و عدالت‌خواهی ✍ امید رامز 🔸 #عدالت‌_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیاز دارد: ✔افق‌سازی ✔گفتمان‌سازی، فضاسازی اجتماعی و همراه‌سازی افکار عمومی برای مطالبه‌گری ✔نیروی سیاسی در بدنه حکمرانی کشور ✔تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی ✔نهادسازی و نظام‌سازی راجع به اولویت این پارامتر‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظه‌کاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم می‌اندیشد. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸راجع به اولویت این پارامتر‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظه‌کاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم می‌اندیشد. 🔹 حتی اگر مطابق تلقی عموم، برای رسیدن به سومی، دو تای اول را نردبان کرده باشد، باز هم برای صعود از مرحله گروهی به تیم کمک کرده است! 🔸اما در تعیین اولویت تحقق پارامتر‌های مذکور، آسیب‌شناسی قرار گرفتن تئوری‌سازی در اولویت‌های انتهایی، می‌تواند این باشد که سیاست‌گذار به اقدامات پوپولیسیتی و ترجیح منافع کوتاه‌مدت به منافع بلندمدت جامعه برای جلب آرا بیندیشد 🔹اما به صورت علی‌الحساب ما با حوزه‌هایی نظیر آموزش، بهداشت، مسکن، بانک و خصوصی‌سازی مواجهیم که سیاست‌گذار در آنها بدیهیات را هم زیرپا گذارده است. 🔸 با اینکه همچنان معتقدم اصولگرایان در نظریه‌پردازی و تعیین نقشه راه و برنامه عملیاتی دچار مشکل بوده‌ و هستند اما عجالتا به نظر می‌رسد آسیب انفعال تا رسیدن به نظریه عدالت و سپس اقدام عملی، بیش‌تر است. 🔹فعلا بدون نظریه هم می‌توان از ثروتمندانِ غیرمولدِ پرمصرف مالیات گرفت، با تعارض منافع در حوزه بهداشت، حقوق، مسکن و آموزش چالش کرد و دولت را بابت عدم کفایت به صلابه کشید. @lotfi74
🔰 تحلیلی بر راهبرد در ✍ حسین کمیلی 🔸حضور حداکثری اصلاحطلبان کمترشناخته شده و نمایندگان ادوار این جریان که تقریبا از اذهان ملت پاک شده اند،در کنار عدم حضور چهره های شاخص این جریان و سکوت رئیس شورای سیاست گذاری اصلاحات(دکتر عارف) و سیدمحمد خاتمی چند نکته را به ذهن متبادر میکند؛ اول: همانند انتخابات سال 88که خاتمی و هاشمی برای عدم پرداخت هزینه، تقریبا خود را کنار کشیده و میرحسین موسوی را در مسیر نقشه ای از پیش تعیین شده به جلو هول دادن،اینبار نیز نفرات اصلی خود را برای نپرداختن هزینه بابت برنامه ای خاص، بظاهر خود را کنار کشیده اند. دوم: تجربه لیست پولی و کمتر شناخته شده و گرفتن دستورات از جای دیگر جهت اجرا، توسط افراد حاضر در لیست مورد نظر، تحلیل فوق را تقویت میکند. سوم: این برنامه میتواند از تحریم تا تخریب و تضعیف انتخابات و دموکراسی باشد.برخی شنیده های غیر رسمی، حکایت از آن دارد که پس ردصلاحیتهای بدیهی و کاملا قانونی در فرمانداری ها و شورای نگهبان،ردشدگان بجای اعتراض از مسیر قانونی،به شکایت به رهبری پرداخته و ضمن فرمایشی جلو دادن انتخابات،به تضعیف قانون بپردازند. همچنین انصراف دسته جمعی افراد تایید شده در برهه ای خاص و جهت تضعیف و تحریم انتخابات، میتواند از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط اتاق فکر این جریان باشد. چهارم: حداقل خروجی عدم ثبت نام نمایندگان فعلی در رقابتهای انتخاباتی،عدم رغبت و سستی آنان به بررسی کارشناسی بودجه سال آینده و ایجاد چالش برای مجلس بعدی و کشور است.هرچند بودجه 98هم بار مشکلات زیادی را بر گرده ملت متحمل کرد. ⚜ @lotfi74
🔰 پروژه مهناز افشار ✍ علیرضا پورمسعود 💢این‌که کدام «شبکه» از افراد، مهناز افشار را در یکی دو سال گذشته، به سوی انتشار توئیت‌ها و استوری‌های تند، ساختارشکن و حتی ضدامنیتی در مقاطع حساس سوق دادند و او را از یک چهره هنری به یک چهره ی مثلا سیاسی با پیوست امنیتی تبدیل کردند و در نهایت او را به تقابل آشکار با نظام کشاندند و بعد از آن پروسه خروج او از کشور و جذب شدن او در شبکه سعودی، از لحاظ مطالعات امنیتی و شناخت کارکردهای «شبکه نفوذ» بسیار کمک‌کننده خواهد بود. 💢بعضی اهل نظر، در میانه‌ی «پروژه» شدن مهناز افشار، با یادآوری روند خارج شدن فردی مثل «مرضیه» یا «فائقه آتشین» (گوگوش) و نقش آفرینی برخی نفوذی‌های درون ساختار سیاسی در این موارد، کیس «مهناز افشار» و امثال او را، تکرار همان سناریو از طریق هماهنگی بین اتاق فکر خارجی و شبکه نفوذ داخلی دانستند. @A_purm@lotfi74
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده می‌شود؛ و تعامل این شخصیت‌ها با یک‌دیگر است که داستان اصلی را شکل می‌دهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقه‌مند است و با او همزاد ‌پنداری می‌کند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمی‌خواهد هرگز مانند او باشد. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده می‌شود؛ و تعامل این شخصیت‌ها با یک‌دیگر است که داستان اصلی را شکل می‌دهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقه‌مند است و با او همزاد ‌پنداری می‌کند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمی‌خواهد هرگز مانند او باشد. 🔸اما سال‌هاست که این سنت شکسته شده و برخی از خالقان آثار هنری تلاش کرده‌اند تا ضدقهرمان‌هایی خلق کنند که اگر از قهرمان داستان محبوب‌تر نباشند، دست‌کم برای مخاطب به اندازه قهرمان داستان، «قابل‌احترام» باشند 🔹یکی از محبوب‌ترین ضدقهرمان‌های حال حاضر دنیا را می‌توان «جوکر» دانست؛ مردی بی‌نهایت «شرور» با آرایش دلقک‌مانند، مو‌های سبز و کت‌وشلوار‌های «جیغ» که ضدقهرمان داستان‌های سری «مرد خفاشی» یا همان بت‌من است. جوکر به خاطر خنده‌های شیطانی‌اش شهرت دارد و نکته‌ای که او را «خطرناک» می‌کند آن است که نه به خاطر نیاز یا اجبار، بلکه به خاطر لذت دست به جنایت می‌زند. 🔸 ردپای فیلم ضدقهرمان‌دوست جوکر که در برخی رسانه‌های مجازی کشورمان هم به راحتی به نمایش گذاشته شده به‌وضوح در اعتراضات و اغتشاشات کشور‌هایی مانند لبنان و عراق دیده می‌شود. مصادف شدن اکران جوکر با تنش‌های داخلی در این دو کشور موجب شده تا برخی از معترضان لبنانی خودشان را شبیه به جوکر کنند و به خیابان‌ها بیایند ؛ اتفاقی که به شکلی دیگر در عراق هم رخ داده است. 🔹جوکر، طبق تفسیری که از نقش فینیکس در فیلم برمی‌آید، بیش از آن‌که نمادی از انقلاب باشد، نمود جنونی است که در نتیجه بی‌توجهی و به حاشیه رانده شدن در اجتماع ممکن است به وجود بیاید. با این وجود، نماد جوکر ظاهراً به مذاق روحیه انقلابی معترضان در عراق خوش آمده است. 🔸ترفند‌های متعددی برای بحران‌سازی و آشوب‌آفرینی در یک کشور وجود دارد که نمادسازی شاید قدرتمندترین آن‌ها باشد. به‌کارگیری خشونت و بزرگ‌نمایی، کُشته‌سازی و قهرمان‌سازی، همگی به بحرانی کردن اوضاع کمک می‌کنند، اما نهایتاً آن‌چه برای استفاده از معترضان/اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آن‌ها اتحاد ایجاد کند. 🔹وقتی عناصری مانند خشونت، کشته‌سازی، بزرگ‌نمایی و نمادسازی در یک موج اعتراضی در کنار یک‌دیگر جمع می‌شوند، همیشه باید احتمال حمایت خارجی را در نظر گرفت. طی هفته‌های گذشته، همه این عناصر در کنار حضور فیزیکی یا مجازی افرادی با گریم جوکر در اعتراضات خاورمیانه، از جمله لبنان و عراق، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد نماد‌هایی فرا ملی هستند که فراتر از نماد‌های ملی یا محلی بتوانند در سطح منطقه‌ای بحران‌سازی کنند. ⚜ @lotfi74