روشنفکری مطهر 2.mp3
34.89M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#روشنفکری_انقلاب ، آری یا خیر؟!
🎙استاد #رحیمپور_ازغدی
بخش دوم
🔹شهید مطهری خطاب به روشنفکران میگفت نباید به دام التقاط و تفسیر به رای و منابع غلط بیفتید، اینکه میخواهید بگویید اسلام زبان روز دارد و دچار عقبماندگی و ارتجاع نمیشوند این مسئله مقدس است اما مواظب باشید که دچار نو پرستی و حرف نو زدن به هر قیمتی نشوید. ایشان تاکید میکردند که معیار درست و غلط بودن است نه قدیم و جدید بودن.
🔹جریان اصیل دینی و اجتهادی است که به معنای واقعی و صحیح عقل گرا است و میتواند پرچم عقل را بالا ببرد، نه فلاسفه غرب که حجیت عقل را به هر نحوی زیر سوال بردند. جریان اصیل دینی حتی اگر نقل میخواند این نقل خواندنش هم عقلی است و مبنای عقلی دارد.
⚜️ @Taammolat74
🔰نقش تاکتیکها و تکنیکهای صنعت تبلیغات در جنگ فرهنگی
🔸فرانسیس ساندرز نویسنده کتاب «جنگ سرد فرهنگی» و تاریخدان CIA و MA6، معتقد است در جنگ فرهنگی ایده اصلی این است که افراد را بدون آنکه متوجه شوند طوری هدایت کنید که یک موقعیت روشنفکری و ایدئولژیک به دست آورند.
🔹ساندرز معتقد است این راهبرد غیر مستقیم در جنگ فرهنگی از صنعت تبلیغات گرفته شده است. بسیاری از مؤسسات بزرگ تبلیغاتی در آمریکا، در جریان جنگ سرد به دولت این کشور مشاوره میدادند و البته هنوز هم چنین کاری را ادامه میدهند.
🔸در صنعت تبلیغات برای خرید یک کالا توسط مردم برنامهریزی میشود و یک فرکانس را لابهلای موسیقی خاص میفرستند و یا عکسهایی را در سکانسهای #فیلمها قرار میدهند. در جنگ فرهنگی نیز برای تهیسازی هویت شخص یا جامعه از این راهبردها استفاده میکنند.
🔹جالب است بدانیم همانطور که در صنعت تبلیغات بسیاری از سلبریتیها برای بدست آوردن سود و پول بیشتر حاضر به انجام کارهای مختلف میشوند فرانسیس ساندرز میگوید «در بستر جنگ سرد فرهنگی #پول حرف اول را میزند»
#صنعت_تبلیغات
#جنگ_فرهنگی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @economy_and_media
تاملات
🎉 #روز_دانشجو را به تو تبریک نمیگویم تو را به این روز تبریک میگویم که این روز بی تو، و بی حس “آرما
🔰ایده دانش و دانشگاه
توقفی کوتاه در معنا، جایگاه و نقش دانشگاه و دانشجو
✍️ علی ربیع زاده
📍از انتهای دهه هشتاد که دوران دانشجویی من شروع شد، تا مدت ها یک سؤال مهم ذهن من را درگیر خود کرده بود: نهاد دانشگاه و هویت دانشجویی چه نقش، کارکرد و کاربردی در نظام اجتماعی دارد؟!
پاسخ های زیادی وجود دارد. مثلاً کارل یاسپرس فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی ، پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946، کتاب «ایده دانشگاه» را با همین هدف نوشته که با هم مورد بررسی قرار می دهیم...
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @tahekmat👇👇👇
تاملات
🔰ایده دانش و دانشگاه توقفی کوتاه در معنا، جایگاه و نقش دانشگاه و دانشجو ✍️ علی ربیع زاده 📍از انته
✔️ [ادامه...]
1️⃣ اول:
دانشگاه اجتماعی گسترده از پژوهشگران و دانشجویان است که به کار جستجوی حقیقت می پردازند؛ اجتماعی که امور خود را باید مستقلاً اداره کند، فارغ از اینکه امکانات و منابع مالی خود را از اوقاف، اموال خصوصی یا بودجه های دولتی دریافت می کند.
ایده استقلال دانشگاه بازتاب نیت بنیانگذاران آن برای دست یابی به حقیقت بدون هیچ گونه وابستگی فکری و اجتماعی و سیاسی است.
2️⃣دوم:
پس دانشگاه همانند کلیسا خود آیینیِ خود را که حتی مورد احترام دولت است، از یک ایده جاودان جهانی و فراملی به دست می آورد: آزادی فکری آکادمیک!
آزادی آکادمیک اولویتی است که مستلزم تعهد به آموزش و کشف حقیقت است؛ حتی اگر دیگران قصد داشته باشند داخل یا خارج از دانشگاه این امر را محدود نمایند.
3️⃣سوم:
دانشگاه صرفاً مکانی برای آموزش نیست، بلکه دانشجو باید فعالانه در پژوهش و کشف حقیقت مشارکت فعال داشته باشد.
به واسطه چنین تجربه ای، باید تربیت و انضباط فکری به دست آورد که طبیعتاً در تمام زندگی اش باقی خواهد ماند.
مطلوب این است که دانشجو به طور مستقل بیاندیشد، نقادانه گوش دهد و در عین حال که در یادگیری آزاد است، در قبال آینده و اهداف خود مسئول باشد.
4️⃣چهارم:
دانشگاه تحقق عزم بنیادین انسان برای دانستن است. از آن جا که کشف حقیقت از طریق پژوهش نظام مند میسر می شود، پژوهش نخستین دغدغه و مرکز توجه دانشگاه است.
دغدغه دوم آموزش است، زیرا حقیقت باید به شیوه های گوناگون منتقل شود.
پس دانشگاه نهادی است که افرادی را که به طور حرفه ای به جستجوی حقیقت و انتقال آن در چارچوب ضوابط علمی می پردازند، متحد می کند.
📚منبع برای مطالعه بیشتر: ایده دانشگاه، کارل یاسپرس، ترجمه مهدی پارسا، نشر ققنوس
⚜️ @Taammolat74
🔰 اضمحلال مفهوم دانشجو
✍️ محمدرضا پویافر
📍طی سالهای گذشته حجم تأثیر سیاستهای نادرست در مورد توسعه کمّی و مدیریت آموزش عالی آن قدر زیاد بوده که یکی از اثرات آن، فرو ریختن مرز دانشجو و غیر دانشجو- مانند فرو ریختن تدریجی مرز دانشگاه از حوزه های دیگری همچون بازار، سیاست، دین و مانند آن – بوده است. در حال حاضر ایران سومین جمعیت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، یکی از بالاترین نسبت های دانشجو به جمعیت دیپلمه و در عین حال یکی از بالاترین شاخص های تقلب علمی را بین کشورهای مختلف داراست.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اضمحلال مفهوم دانشجو ✍️ محمدرضا پویافر 📍طی سالهای گذشته حجم تأثیر سیاستهای نادرست در مورد توسعه
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸توسعه کمّی آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی، همراه با تأسیس دانشگاه های جدید و ظرفیت های خالی زیاد در مناطق مختلف موجب شده تا هر آنکس که تا دیروز قصد یا شایستگی دانشجو شدن نداشته، برای مزایای مختلف مالی، مدیریتی و حتی پرستیژ اجتماعی وارد دانشگاه شود.
🔹امروز ایران جمعیت زیادی دارد که نام دانشجو را حمل می کنند. آنها کاسبان، کارمندان، ورزشکاران، نظامیان، هنرمندانی هستند که با وجود داشتن پیشه و اشتغال خاص، دوست دارند دانشجو بشوند، مدرک دانشگاهی بگیرند، پستی به دست بیاورند، کمی به حقوقشان اضافه شود، یا این که فقط بتوانند با مدرک دانشگاهی برای خود جایگاه اجتماعی ظاهریِ بهتری دست و پا کنند.
🔸 آنها شغل های ارزشمندی برای نیازهای اجتماعی گوناگون دارند، اما با این وجود در پی تصاحبِ نام «دانشجو» هستند. اشتباهی که با اصالت دادن به تحصیل دانشگاهی در همه رده های اجرایی، در نگاه مدیران و سیاسیون سطح اول کشور وجود دارد و در سطح جامعه هم رسوخ کرده است.
🔹بنابراین دیگر ما با یک گروه متمایز با یک فرهنگ خاص – فرهنگ دانشجویی- مواجه نیستیم؛ چرا که این روزها تقریباً همه دانشجو هستند یا می توانند دانشجو باشند. پس دانشجو بودن هیچ وجه تمایز بارزی در منشِ رفتاری، مشیِ فکری و تقیدات اخلاقی با دیگرانِ بیرون از دیوارهای دانشگاه ندارد.
🔸چنین انسانی به دست ساختارِ سیاستگذاریهای بیماری اجتماعی، از درون تهی شده و تنها پوستهای با برچسب دانشجو را بر تن خود حمل می کند. این پوستهی تهی تاب تحمل فشارها و نهیب های درون و بیرون دانشگاهی برای بیان و مطالبه حق را ندارد. اصلا نه حوصله و نه میل و نه توانِ این بیان و مطالبه را ندارد.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸او درگیر تمام شدن دوره تحصیلی و گرفتن مدرک دانشگاهیاش برای رسیدن به چند هزار تومان اضافه حقوق، ارتقای پست سازمانی یا ژشتی جلوِ دیگران است. هیچ کدام از اینها با عمیق شدن در رشته تخصصی، کنجکاوی و ماجراجویی برای دانش و فریاد زدن در راه آنچه درست می داند تطابق ندارد. پس منطقی است که دانشجوی امروز «یکی از دیگران» باشد.
🔹یکی از دیگران بودن، به خودیِ خود بد نیست، شاید در بسیاری از موارد نشانه همدلی و یکرنگی با جامعه ای است که فرد در آن زندگی می کند. اما در مسیرِ به ابتذال کشیده شدن و اضمحلال مفهوم «دانشجو»، آنچه رخ می دهد، تن دادن دانشگاه – یعنی نهادِ علم و پایگاهِ تفکرِ انتقادی در جامعه- به قواعدِ تعامل و بلکه معامله در بیرون از دانشگاه است.
💢بنابراین همزمان با اضمحلال مفهوم دانشجو، مفهوم دانشگاه است که از درون تهی می شود. در این مسیر دانشگاه به هنجارها و ارزشهای بازار، سیاست یا سایر حوزه های دیگرِ غیر دانشگاهی آلوده شده و وجوه تمایز فرهنگ دانشگاهی در مسیر اضمحلال قرار می گیرد.
🔸 16 آذر روز دانشجو بود. روز دانشجویانی که وقایع محیط شان برایشان مهم بود. اما سیاستهای سالهای گذشته در مورد توسعه کمّی آموزش عالی موجب شده تا همزمان با تکثیرِ پوسته و عنوان دانشجو، دانش-جو بودن و فریادگری اون در نتیجه این دانش-جویی کمیاب و کمیابتر شود. آنها امروز یکی از دیگران هستند، همان دیگرانی که از فاجعه جوک می سازند و برای منافع خود به هر سرقت، زد و بند و دروغی رضایت می دهند.
#دانشگاه
#روز_دانشجو
#نقد_آموزش_عالی
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه دوم
⏰ 8 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
002_80-07-10.mp3
8.76M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه دوم
🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتیاش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم میزند و در مقام گزینش شیوههای رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر میتابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را میپذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آنها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامهریزی و تحقیق و مطالعهی انسان قرار میگیرد.
🔹تصمیمگیری درباره اصل و چگونگی انجام آنها، به عقل و نیروی فکر و اندیشهی انسانها وانهاده شده است، تا با کاوشهای خود و بهرهگیری از دستآوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیشتر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 خاطرات دانشگاه غربزده
🔴بسیاری از دانشجویان، نخبگان و اساتید انقلابی که دغدغه علم و پیشرفت واقعی کشور را دارند، خاطرات ناشنیده بسیاری از چالش با جریان غربزده دارند که نشاندهنده کمسوادی، بیمایگی و کمظرفیتی غربزدگان است. گردآوری این سنخ خاطرات از یک سو به دانشجویان جوان حزباللهی اعتمادبنفس و قوت قلب می دهد که در مقابل این جریان منفعل و منزوی نگردند، و از سوی دیگر بنمایه تولیدات هنری و رسانهای در هجو غربزدگی را فراهم خواهد ساخت.
↙️ شما هم می توانید خاطرات خود از مواجهه با طیف های مختلف جریان غربزده را برای ما ارسال کنید.
آیدی بله،تلگرام و ایتا: @gharbzadegy_admin
☎️ شماره تماس: 09215123962
⚜️ @Taammolat74
📸عکس نگاشت تاریخی
✍️ محمدرضا کائینی
💠 این قلم در روزی که تصاویر گریه مرحوم علی اصغر زارعی پس از تصویب برجام در مجلس نشر یافت، اساسا برایش مهم نبود که او به حق چنین کرده یا نه؟ و یا حتی صورت مساله را درست دریافته یا نه؟ (هر چند که با او هم داستان بود و در پس این معرکه، برای کشور جز درِ بسته نمی دید!) برای من اما، مهم نفس بیم و دلشوره او، برای آینده ایران بود. زارعی می توانست به سان برخی همگنانش، برای سلفی گرفتن با موگرینی، لباس خود و بغل دستی هایش را پاره کند! اما تاریخ، همواره او را با گریه اش برای فرجامِ برجام، به یاد خواهد آورد!
نگارنده همواره آنان که دغدغه، دلشوره و بیدار خوابی های آینده را داشته اند، بزرگ دیده و بر این باور است که نهایتا، صاحبان این دلواپسی ها و اشک ها، تاریخ را رقم زده اند. روحش شاد.
#علی_اصغر_زارعی
#برجام
⚜️ @Taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 دوازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74