eitaa logo
تاملات
734 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎉 پیشنهاد ویژه 📚 کتاب برج ناز ▪️ مولف : هادی حکیمیان ▪️ناشر کتاب : شهرستان ادب ▪️سال نشر : ۱۳۹۷ ▪️تعداد صفحات : ۴۶۸ 🔸هادی حکیمیان را پیش از این با رمان‌های موفقی چون برج قحطی، خواب پلنگ و باغ خرمالو می‌شناسیم. حکیمیان برای کار جدید خود که رمان بزرگسال است، عنوان «برج ناز» را برگزیده است. خط روایت کلی «برج ناز» که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده، داستان ماجراهای زندگی یک نویسنده است؛ چه ماجراهای کاری و چه زندگی شخصی؛ اما جدا از این خط روایت ساده، داستان پر از فراز و فرودهای عشقی و تاریخی است. 🔹گرچه زمان رمان مربوط به سال‌های ۹۴ و ۹۵ خورشیدی است، اما حکیمیان که همیشه نشان داده نمی‌تواند به تاریخ بی‌اعتنا باشد، در برج ناز هم بهانه‌ای برای گریز زدن به تاریخ پیدا می‌کند! همچنین یکی از پرچالش‌ترین و خواندنی‌ترین بخش‌های این رمان ۴۷ فصلی، داستان عشق یک دختر و پسر مسلمان و زرتشتی به یکدیگر است. 🔸برج ناز بیشتر داستان آدم‌هاست و شهر این‌جا به شخصیتی حاشیه‌ای تبدیل شده است. برعکس برج قحطی که شخصیت اصلی خود شهر است. برج قحطی، فضاهایی بکرتر از یک‌شهر در کویر مرکزی ایران روایت می‌کند. درحالی‌که در برج ناز، تکنولوژی با سرعت در حال برهم‌زدن سنت‌های باقی‌مانده از گذشته است. 🔹راوی شاید انسانی باشد که از یک‌دورۀ آرمان‌گرایانه عبور کرده و حالا در شرایطی که آرزوهای دور و دراز ندارد، تنها در پی محیطی دنج و آرام برای داشتن یک‌زندگی کوچک می‌گردد که البته جامعه‌ای چنین سنتی به وی اجازه نمی‌دهد تا به آسانی به آن دست پیدا کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 فقه "مقابله با ویروس کرونا" ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی 🔸 کسانی که با رفتارهای نسنجیده و خارج از چارچوب اصول بهداشتی (همچون حضور در اجتماعات) روند اجتماعی گسترش بیماری کرونا را شکل یا عمق می‌بخشند، چنانچه آگاه از کار خود باشند، رفتارشان مصداق تعاون بر "اثم" و "عدوان" به حساب می‌آید. 🔻با تطبیق این قاعده بر موضوع کرونا ، افعال زیر را می توان به عنوان افعال ممنوع یا قابل بررسی به عنوان منع شرعی به حساب آورد: 1️⃣ نزدیک شدن به شخص یا اشخاص دیگر در صورت داشتن این بیماری، یا حتی در صورت مشکوک بودن به آن؛ به ویژه در حالت ابتلا به سرفه یا عطسه. 2️⃣ تشکیل جلسات، خصوصاً جلسات انبوه. 3️⃣ شرکت در جلسات به صورت بی مهابا و بدون چارچوب بهداشتی. 4️⃣ مسافرت از یک شهر یا منطقه آلوده به یک شهر یا منطقه غیر آلوده دیگر. 5️⃣ احتکار ابزار و کالاهای مورد نیاز بهداشتی و دفاعی در قبال این بیماری کشنده در جامعه. 6️⃣ عدم رعایت اصول بهداشت شخصی. ◽️ یک شخص (طبق دیدگاه اجتماعی) حتی اگر اطمینان داشته باشد که ویروس در بدن او فعال نمی شود یا اینکه برای او مشکلی به وجود نمی آورد، با این وصف، حضور او در جلسات شرعا ممنوع است؛ چون که او در همان حال که از ویروس فعلاً به صورت شخصی آسیبی نمی بیند در یک نگاه فرآیند اجتماعی ممکن است حامل و عامل انتقال ویروس به دیگران و دارای سهم در اشاعه آن باشد؛ بنابراین از این جهت حضور در اجتماعات برای شخص، در پاره‌ای از شرایط غیر مباح می شود. متن‌کامل:👇 🌐hawzahnews.com/news/890695 ⚜️ @taammolat74
🔰کرونا، مسئله‌ی شر و آینده‌ی جامعه‌ی اسلامی-ایرانی ✍️ محمدرضا قائمی نیک ⏰ 8 دقیقه 🔸کرونا، هم اکنون تبدیل به تیتر یک همۀ اخبار جهانی شده اما ترس از کرونا نه به خاطر شیوع یا حتی سختیِ بیماریِ آن، بلکه به دلیل نزدیکیِ آن با مرگ است. به همین دلیل، کرونا، اکنون یک شر مطلق تلقی می شود. با این حال شیوع کرونا در ایران، یک تفاوت جدی با دیگر مناطق دنیا داشته و آن، ارتباطش با دین و مذهب است. 🔹کرونا، شری است که نه تنها در جهان مدرن زاییده شده، بلکه نحوۀ ادراک ما از آن نیز در ذیل علم پزشکی مدرن صورت می گیرد. از این منظر، شیوۀ ظهور آن، شیوۀ شیوع و انتقال آن، شیوۀ درمان آن و...، همه و همه در این جهان سامان یافته است. 🔸آنچه برای جهان اسلامی-ایرانی ما در حال حاضر و در آیندۀ آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، نحوۀ مواجهه با این شر است. ظهور این تهدید، به مثابه یک شر، در دست ما نبوده، اما نحوۀ تبدیل آن به یک فرصت در کف اختیار ماست. به این معنا آیندۀ دین و دینداری، مخصوصاً از وجه اجتماعی و تاریخی اش در اوج اهمیت نه تعطیلی مناسک! 🔹اگر بتوان فهم درستی از ماهیت علم پزشکی مدرن، حد و حدود و ضعف و قوتش داشت یا اگر درک درستی از تعریف شر و لذت و الم در جهان مدرن داشته باشیم، شاید بتوانیم در پس این ماجراها، به آیندۀ ایران اسلامی یا حتی آیندۀ دیانت در جهان بیندیشیم. موقعیت های انسانی و اجتماعی در تاریخ، پیوسته در لحظاتی گرفتار تضاد می شوند، اما آنچه هنر همۀ اهل نظر و عمل بوده، یافتن بهترین راهکار برای غلبه بر این تضادها و رفع آنهاست. 🔗ادامه مطلب👇 🌐http://vrgl.ir/k59Fd ⚜️@taammolat74
تاملات
🔰 بررسی ابعاد جنگ بیولوژیکی 🔸اگرچه سابقه استفاده از جنگ افزارهای بیولوژیکی در قالب عوامل بیماری زا
☣️ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک 🔘 بخش سوم 🔸در نمونه‌ی دیگری از بیماری با دست‌کاری ژنتیکی، بیماری سارس به‌وجود می‌آید. این بیماری، یک سندروم حاد تنفسی است که با تب بالا، لرز، سردرد، بی‌حالی و بدن‌درد شروع می‌شود. بعد از مدتی، بیمار دچار سرفه‌های خشک شده که می‌تواند پیشروی کرده و منجر به اشکالات تنفسی و کمبود اکسیژن در خون نیز بشود. علائم آزمایشگاهی آن، رادیوگرافی قفسه سینه است که نمایان‌گر ذات‌الریه می‌شود و هم‌چنین آزمایش خون، کاهش میزان پلاکت و کاهش گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد. [1] 🔹کارشناسان بیماری‌های عفونی روسیه می‌گویند، این بیماری یک سلاح بیولوژیک ساخت انسان است. این ویروس، ترکیبی از ویروس اوریون و سرخک است، که چنین ترکیبی هرگز نمی‌تواند در طبیعت ظاهر شود و تنها در آزمایشگاه به‌دست می‌آید. اعتقاد بر این است که این عفونت از جنوب چین آغاز شده و بیش از صد کشته و سه‌هزار مبتلا به آن گزارش شده است. [2] 🔸برخی از این سلاح‌ها نیز، طبیعی هستند؛ مثل آبله و سیاه‌زخم. تروریست‌ها تمایل دارند از عوامل بیولوژیک برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند؛ چون این عوامل به سختی شناسایی شده و برای چندین ساعت تا چندین روز علائم خود را نشان نمی‌دهند. 🔹در مواردی که هدف سلاح بیولوژیک، انسان است، ایجاد بیماری‌های جدید با دست‌کاری ژنتیکی صورت می‌گیرد. برای مثال، واکسیناسیون‌های گسترده می‌تواند با آزاد کردن گونه‌های آنفلوانزا با بیماری‌زایی و کشندگی بالا به یک سلاح زیستی تبدیل‌شده و باعث مرگ میلیون‌ها نفر از مردمی شود که سیستم ایمنی‌شان با تزریق واکسن‌های قبلی تضعیف ‌شده است. ——--منابع: [1] http://www.study1000.com/104744/sec_41/p_31.aspx?lang=Fa [2] http://www.abc.net.au/news/2003-04-11/sars-could-be-biological-weapon-experts/1835010 💢در ادامه با کانال تاملات، همراهی کنید تا پرونده را ارائه دهیم... ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه چهارم 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۳.mp3
14.51M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه چهارم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹آیت الله حکیم جزء یکی از سه شاگرد برجسته محقق آقاضیا عراقی بود. 🔹جایگاه برجسته کتب فقهی ایشان 🔹یکی از نکاتی که در مستمسک به طور برجسته وجود دارد، بحث سیره و ارتکازات است. 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله حکیم 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1276 ⚜️ @taammolat74
🔰 سال نو فرصتی برای شروعی خوب 🔸شروع خوب كافى نيست، استمرار و ادامه خوب مهم است. در آغاز و در شروع هر حركتى، به ‏خاطر انفجار و آزادى نيرو و يا همراهى و رقابت ياران و يا راحتى و سراشيبى راه و يا لذّت جديد بودن و تازگى كار، شور و سرعت، زيادتر از دقّت و نظارت و بررسى است. امّا در طول زمان، با خستگى طبيعى و يا حضور و ظهور موانع و برخورد با كاستى ‏ها و اشتباه ‏ها و برخوردهاى غلط و يا نامطلوب، افت انگيزه و ضعف اراده، به ناتمامی عمل‏ مى‏ انجامد. ✍ آیت‌الله صفایی حائری 📚 نامه های بلوغ، ص١٧٩ ⚜ @taammolat74
🔰سال 98 هم تمام شد و تو هنوز سر خط نشستی‼️ 🔸 قاعده زندگی با حرکت آدم‌های دیوانه جلو می‌ره! جنونی که در جان‌مان می‌نشیند و خسته از فریادهای تکراری به دنبال تغییر شیرجه می‌رویم! 🔹 یک سال گذشت و با خودم فکر می‌کنم که برای اتفاقات زیادی باید سکوت کنم و برای کارهای کرده‌ام مارش شادی بکوبم که من چقدر خوبم! 🔸 زندگی تنها برای دیوانگان رنگ شادی دارد و الا زمانه برای کسی که سه مقصد بیشتر ندارد، روزمرگی است، خانه، مدرسه، خانه! 🔹 زندگی را کسانی می‌کنند که به دنبال تجربه‌های جدید هستند، نه آنها که از آب راکد وجودشان لذت می‌برند و شاید هیجانات اتفاقات نادر را به سکوت کنار مرداب ترجیح می‌دهند و تو چقدر ساده باید باشی که از رد شدن اردکی کنار آب خنده‌ات نگیره! 🔸 زندگی برای اون‌هایی جلوه می‌دهد که در هنگام توان افزایی آنقدر رشد کنند که در زمانه اجرا به دنبال دریوزگی خطاهای سهل انگارانه نیفتند و برای هر اتفاق ساده اجازه نگیرند، زندگی با طعم آنارشیستی خوب نیست اما زندگی با طعم یک تغییر خلاقانه چقدر می‌چسبد. 🔹 حالا که بی معرفتی‌ها و نارفیقی‌ها را دیدی و لرزیدی و ساعت‌ها به آن فکر کردی، بهترین کار برای تو نشستن کنار کوالاهای اقیانوس آرام است که حتی برای ساده‌ترین کارهایشان هم نیاز به کمک دارند؛ 🔸 این تغییر باید رنگ جنون بدهد، باید نترسی و از همه پل‌ها دونه دونه رد شوی تا سست عنصرهای خسته و تپیده کنار بازار سیاه دلزدگی تکان بخورند و بعد از موفقیت تو پایشان را به آب بزنند. 🔹 می‌دونی خیلی از اتفاقات ساده این روزها، روزی از محالات بود، اما هزاران نفر از میدان مین عشق رد شدند تا به قله جنون رسیدند و تلاش و پشت‌کارشان به سرانجام شدن نزدیک کرد و حالا تو باید زیر لب دم حیدری بگیری و بالا بیایی! 🔸 سقوط! راستی اگر سقوط بکنی چه اتفاقی می‌افتد؟ بازی تو تمام می‌شود اما یادت باشه که برده نبودی! مطابق اوامر این و آن عمل نکردی و مانیفست مردانگی‌ات زیر یوغ سیاه یه مشت بیسواد رقم نخورد! حالا می‌تونی سرت را بالا بگیری که خودم بودم! اشتباهاتم را به گردن می‌گیرم و به درستی‌ها می‌نازم اما خودم بودم! ⚜ @ponezs@taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه 📚 کتاب لبه تاریکی ▪️مولف : طیبه نجیب ▪️ناشر کتاب : کتاب نیستان ▪️سال نشر : 1398 ▪️تعداد صفحات : 172 🔸«لبه تاریکی» داستانی بلند و عاشقانه که با رویکرد ادبیات بومی نوشته شده است. روایتی از دلدادگی دو جوان به یکدیگر که تناسبات و تعصبات قومی و روستایی برای ازدواج آنها مشکلاتی ایجاد کرده است و همین مسئله داستان را با تعلیق و کشش روبرو کرده است. 🔹کتاب جدای از این گنجینه‌ای است از باورها و اعتقادات بدنه جامعه روستایی در ایران و نمایشی از تنیده شدن و ریشه دواندن این باورها در ساختار و ساختمان زندگی آنها. از این منظر نویسنده به تناسب سن شخصیت‌های حاضر در داستان توانسته الگویی برای این موضوع پیش روی مخاطب قرار دهد و به نوعی نگاه جامعه‌شناختی از شخصیت‌ها و سنین مختلف زیست بوم روستایی دست پیدا کند و این همه را نیز در قالب داستان و روایت پر فراز و نشسیب عاشقانه خود بازگو می‌کند. 🔸«لبه‌تاریکی» به همین اعتبار داستانی است بسیار ایرانی و ریشه در تار و پود سنت‌های کهن ایرانی و حتی می‌توان به برخی از بخش‌ها و ایده‌های روایی در آن نگاهی اسطوره‌ای داشت و از طرف دیگر ریشه دواندن باورهای دینی را در دل سنت‌های زیستی خانواده روستایی ایران در آن جستجو کرد. 🔹 این همه اتفاق در دل یک داستان بلند عاشقانه مهمترین اتفاقی است که با خوانش «لبه تاریکی» برای مخاطب داستان ایرانی رخ می‌دهد که عادت به خوانش کلیشه‌هایی از پیش مشخص از داستان‌های ایرانی داشته است. ⚜️ @taammolat74
🔰اتکا به غیب ✍ امام موسی صدر 🔸فلسفه و علوم و صنعت و حقوق و ادبیات و سایر دستاوردهای فعالیت بشر همگی متغیر و متزلزل است، چرا که این ها در حال تکامل‌اند و از این رو، اگر انسان به این‌ها اتکا کند، هر قدر هم که میزان آگهی او بالاتر رود و تجارب او بیشتر شود و اندیشه و دستاوردهایش پیشرفت کند، باز هم نمی‌تواند به ثبات روانی و آرامش دست یابد، ثبات کامل و مطلق از طریق اتکای به غیرِ مطلق، یعنی امر متغیر، به دست نمی‌‌آید، بلکه با پناه بردن به مطلق حاصل می‌آید: «ألا بِذِکرِ أللهِ تَطمَئِنُّ القُلوب» به عبارتی دقیق‌تر، تنها با اتکا به غیب و ایمان بدان است که می‌توان انسان را با ثبات و به دور از بیم و اضطراب ساخت. 📖نای نی 🎨 طراح: مهدی اسماعیل‌زاده ⚜ @taammolat74
31.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قصه پرغصه سال ۹۸ 🔸روایتی از سیل و زلزله تا شهادت سردار و سانحه هوایی و کرونا... 🔹سال ۹۸ انگار کل ۸ سال جنگ رو گذاشتتد برامون روی دور تند...تلخی و مصیبت زیاد داشت اما ما هنوز اینجاییم... زخمی و خسته اما امیدوار و منتظر... من برای صبرتون یه یا علی میخام...یاعلی🌸 سال نو مبارک🌹🌹🌹 ⚜ @taammolat74
🔰 و اینگونه نفت ایران ملی شد. ✍️ اکبر ابدالی 🔸یکی از موانع بسیار جدی ملی شدن صنعت نفت، نخست وزیر وقت، بود، وی از مزدوران و هواداران سیاست در ایران و فردی بسیار مستبد بود، رزم آرا چنان سختگیر و تابع انگلیس بود که حتی اشرف –خواهر شاه – از او می ترسید و نمیتوانست روی حرف وی چیزی بگوید. 🔹وکلای جبهه ملی که اغلب از طرفداران نهضت ملی شدن نفت بودند هم از قدرت رزم آرا می ترسیدند و سقوط رزم آرا را به علت حمایت شدید انگلیس از وی، غیر ممکن می دانستند و به کلی تز «ملی شدن صنعت نفت» را شکست خورده می دانستند. رزم آرا به دفاع از شرکت نفت انگلیس که نفت ایران را در اختیار داشت، پرداخت و خطاب به نمایندگان مجلس شورای ملی گفت شما که نمی توانید یک را اداره کنید چگونه می توانید نفت را شخصاً استخراج کنید؟ ملت ایران که شایستگی ساختن (آفتابه گِلی) را هم ندارد چگونه مي‌تواند صنعت نفت را اداره كند؟ 🔸 روز 15 اسفند ماه 1329، دکتر اعلامیه ای برضد رزم آرا منتشر کرد. می گوید دکتر مصدق از قتل رزم آرا آگاه بوده است. رزم آرا در 16 اسفند 1329 ه.ش به وسیله گلوله خلیل طهماسبی (از فدائیان اسلام) که از یاران نزدیک آیت الله کاشانی و نوّاب صفوی بود در صحن مسجد امام انجام گرفت و به این ترتیب استعمار انگلیس، سلاح خود را از دست داد و راه برای ملی شدن نفت باز گردید. 🔹 روز 17 اسفند (یک روز بعد از ترور رزم آرا)، کمیسیون نفت مجلس به اتفاق آرا پیشنهاد ملی کردن صنعت نفت را به تصویب رساند. در 24 اسفند 1329 مجلس شورای ملی و در 29 اسفند 1329 مجلس سنا، گزارش کمیسیون را تصویب کردند و صنعت نفت ایران رسما ملی اعلام شد. 🔸 بعد از دستگیری طهماسبی، آیت الله در مصاحبه مطبوعاتی صریحاً اعلام کرد که قاتل رزم آرا باید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملت ایران و برادران مسلمانش انجام شده است و در حقیقت حکم اعدام رزم آرا را ملت صادر کرده و خلیل طهماسبی مجری اراده ملت ایران بوده است. ♦️ نیمه دوم اسفندماه یادآور مبارزه ملت ایران با استعمار اقتصادی انگلیس در صنعت نفت است. تاریخ معاصر ایران نشان داده است که هر جا پای استعمارگران و غربیها به حیات اقتصادی و سیاسی کشور باز شده، کارها گره خورده و کشور عقب افتاده است. اما هر جا اراده مردم و رهبران ایران این بوده که غربیها را بیرون کنیم و به طرحهای آنها اعتماد نداشته باشیم و روی پای خود بایستیم، موفق بوده ایم. ⚜️ @mashgh626 ⚜️ @taammolat74
🔰الهیات کرونا ✍️ علی الهی خراسانی 🔸ویروس کرونا در کشور همه چیز را درگیر خود کرده است و این سطح از مواجهه و درگیری شاید بی‌سابقه باشد. از دانش و علم گرفته تا زندگی روزمره تا دین‌داری تا ورزش و هنر و ... . 🔹اما الهیات کرونا چگونه تحلیل شده است؟ مواجهه متدینان و گروه‌های مذهبی با کرونا چه نسبتی با الهیات دارد و با کدام الهیات وارد میدان کارزار شده است؟ بر اساس تنوع دیدگاهها می‌توان الهیات کرونا را در موارد زیر دانست: 💠الهیات رهایی‌بخش: توجه گروه‌های جهادی طلاب و مذهبی‌ها به قشر آسیب‌پذیر و فقیران در عین نقد به بی‌توجهی بخشی از حاکمیت یا بزرگان دینی 💠الهیات مناسکی: گروه‌های زیادی از مذهبی‌ها چه انقلابی و چه انقلابی که بر مناسک‌گرایی حداکثری به‌ویژه در قالب هیئات تاکید دارند، اعلام خطرها و تعطیلی جلسات مذهبی و نماز جمعه و جماعات را توطئه در کمرنگ کردن دین‌داری و ابراز عشق به اهل بیت می‌دانند. مخالفت و مقاومت در بسته‌شدن یا محدودیت در زیارت حرم‌های مقدس ازین گونه است. 💠الهیات سکولار: برخی پژوهشگران و روشنفکران همچون دکتر یاسر میردامادی بر این باور هستند که پیامد مواجهه علما و متدینان با کرونا، قدسی‌زدایی و عرفی‌گرایی و این‌دنیایی است. تبعیت از نظرات پزشکان توسط مدیریت حرم‌ها و علما اینگونه تحلیل می‌شود. 💠الهیات سیستماتیک/معناگرا: بسیاری از بزرگان دینی و اهل خطابه در مواجهه با خطرات کرونا، مردم را به خواندن دعا و سوره‌های خاص دعوت کردند. چه اینکه دین برای حفظ سلامتی و ایمنی از بلا و نیز مهمتر برای آرامش همواره برنامه دارد. اگر قواعد پزشکی و عقلانی نیز رعایت می‌شود آنهم بخاطر تاکید دین بر بهداشت و حفظ الصحه است. توصیه اکید به خوردن داروی امام کاظم برای بالابردن ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز ازین‌گونه است. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ویژه!!📍 🎈 از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه‌ مصاحبه‌های لایوی با عنوان در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامع‌تر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود. 🎈در همه گیر هم اشتباهات دولت و حکومت، هم بی تدبیری و عدم جدیت مردم و هم رویکرد خصمانه انسان به طبیعت در نظام سرمایه داری مورد نقد قرار گرفت و در کنار آن، توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای مواجهه با تبعات این بحران در حال و در آینده نیز مطرح شد. 🔴 فصل اول این مجموعه، در نیمه شب‌های قرنطینه ارایه و با بیمار شدن مجری آن یعنی میلاد دخانچی پایان یافت. حالا ما در کانال تاملات، صوت‌های کامل این گفتگوها را در روزهای آغازین 99 تقدیم‌تان خواهیم کرد. منتظر باشید...🎉 ⚜️ @taammolat74
♨️توسل به حضرت موسی کاظم(ع) در شب سال نو هم اکنون برای امیدافزایی و کمترشدن مشکلات و رهائی مردم جهان از کرونا💕 توسل به حضرت موسی بن جعفر(ع)🌹 📺 پخش زنده از شبکه های مختلف ⚜ @taammolat74
💐باز عالم و آدم و پوسیده‌گان خزان و زمستان خندان و شتابان به استقبال بهار می روند، تا اندوه زمستان را به فراموشی سپارند و کابوس غم را در زیر خاک مدفون سازند.🌸🌸🌸 با آرزوی سلامتی و معنویت و حال خوب در سال نو که مقرون با شهادت باب الحوائج شده است، ان شالله سال با برکتی داشته باشید.🌹🌹 @taammolat74
🔰عید توسل و ذکر ✍ سید حمیدرضا برقعه‌ای تمام کشور من کاظمین کوچک مردی ست که در هر گوشه ای از خاک ایران بارگاهی داشت تمام سرزمینم غرق در موسی بن جعفر شد تو حول حالنایی حال و روزم با تو بهتر شد تو مثل جان درون خاک من هر گوشه پنهانی تو شیرازی خراسانی قمی آری تو ایرانی کنون دریای طوفانی ست ایران ناخدایی کن نمک گیر تبار توست این کشور دعایی کن دلم روشن نگاهم گرم حالم احسن الاحوال به لطف روضه های تو چه سالی می شود امسال که ایران در تو میبیند بهار سرزمینش را کنار سفرهء باب الحوائج هفت سینش را ⚜ @taammolat74
🔰ما و نقش خدا در زندگی ⏰ خواندن: ۳دقیقه 🔸امسال هم سال نو در اکثر خانه ها با دعای یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ آغاز شد. اما شاید امسال باید بیشتر درباره عبارات این دعا تفکر و تعقل کنیم. آیا به راستی ما خدا را تغییر دهنده میدانیم؟ و یا خدا را تدبیرکننده در عالم میدانیم؟ و یا خدا را محول احوال انسانها میدانیم؟ به راستی ما دقیقا چه کسانی را محول احوال خود میدانیم؟ 🔹در چند سال اخیر انسانها به کمک رشد علم و فن آوری در زمینه های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ... به پیشرفتهای بزرگی نسبت به نسلهای قبل رسیده اند، تا حدی که آرزوهای اجداد خود را به خاطره بدل نموده و خود را تغییر دهنده احوال و روزگار خود یافته اند. این پیشرفتها در حدی شگرف و برای انسانها غیرقابل وصف بوده که نویسنده شهیر یووال نوح حراری یک کتاب از سه گانه خود را به کتابی با عنوان «انسان خداگونه» اختصاص داده است. یعنی انسان امروزی نسبت به اجداد خود احساس خدایی بودن میکند، زیرا خود را فرمانروای عالم و‌فرمانروای خود میداند. 🔸اما این احساس برای انسان مدرن در عمق وجودش ریشه ندارد. از سویی انکار خداوند و آفریدگار برای انسان مدرن به سبب یافته های پیچیده در علومی چون فیزیک کوانتوم، نجوم، ژنتیک و ... امکان ندارد. از سویی دیگر با تمام پیشرفتهای علمی مقهور برخی قوانین طبیعت شده و گاهی از کنترل ریزترین موجودات (ویروس) حداقل تا مدتی عاجز میماند. ⚜ @taammolat74 🔹لذا انسان امروزی نیازمند خدایی است که هم قدرت دارد و هم مانع فرمانروایی انسان نشود. در این میان با توجه به نظریات ماشین نیوتن و مباحث نظری لایب نیتس نظریه خدای ساعت ساز فلسفه یونان مجدد ظهور کرد. خدای ساعت ساز، خدایی مقتدر است که این جهان منظم را بر طبق قوانینی پیچیده ساخته است. اما این جهان برای اداره و ادامه مانند آن ساعت نیازی به سازنده خویش ندارد و اصلا دخالت خدا در جهان آن نظم پیش ساخته را بهم میزند. وظیفه انسان خردمند در این دنیا کشف این قوانین و بهره برداری از آن است. این تعریف جا را برای سلطنت و‌فرمانروایی انسان مدرن به وسیله پیشرفت علوم باز کرده و خدا را نیز در حدی از قدرت نگاه میدارد. 🔸حال آیا خدای لحظه تحویل سال ما، خدای ساعت ساز تقریبا دست بسته شده توسط قوانین طبیعت است؟ آیا وقتی دعای ابتدای سال را خواندیم، خدا را در این مشکلات تغییر دهنده میدانیم؟ آیا ما خدا را تدبیر کننده بر امور سال جدید میدانیم؟ و بسیاری از این آیاها؟ 🔹کرونا آمد و نقش شافی بودن خدا در ذهن بسیاری مورد سوال قرار گرفت. گویا باید این سوال جدی را یکبار از خودمان بپرسیم که در عین اینکه میدانیم باید به دنبال روشهای مدرن و بهتر معالجه و درمان برویم، اما آیا در عین حال واقعا خدا را شافی و تغییر دهنده حال خود و تبدیل کننده به احسن حال هم میدانیم؟ یا اینکه خدا را مقهور و مغلوب در آفرینش خودش میدانیم؟ 🔸آیا وقتی عمیقا باور نداریم که خدا می‌تواند در هر شرایطی بهترین حال را به ما عرضه کند و در نظام انسان‌مدارانه امروزی برایش جایگاه واقعی قائل نیستیم؛ می‌توانیم انتظار داشته باشیم دعای زمان حلول سال برایمان مستجاب شود؟ گویا امروزه این کلام وحی بیشتر به یاد می آید که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ، ای کسانیکه ایمان آورده‌اید، به خدا و رسولش ایمان بیاورید!» 🔗لینک مطلب در ویرگول 🌐http://vrgl.ir/HdJKc@taammolat74
🌷 نوروز ✍ علی شریعتی 🔸 سخن تازه از نوروز گفتن دشوار است. نوروز یک جشن ملی است، جشن ملی را همه می شناسند که چیست، نوروز هر ساله برپا می شود و هر ساله از آن سخن می رود. 🔹بسیار گفته اند و بسیار شنیده اند؛ پس به تکرار نیازی نیست؟! چرا، هست. مگر نوروز را خود مکرر نمی کنید؟ پس سخن از نوروز را نیز مکرر بشنوید. در علم و ادب تکرار ملال آور است و بیهوده؛ «عقل» تکرار را نمی پسندد؛ اما «احساس» تکرار را دوست دارد، «طبیعت» تکرار را دوست دارد، «جامعه» به تکرار نیازمند است. 🔸طبیعت را از تکرار ساخته اند؛ جامعه با تکرار نیرومند می شود، احساس با تکرار جان می گیرد و نوروز داستان زیبایی است که در آن، طبیعت، احساس و جامعه هر سه دست اندرکارند. 📚 برگرفته از کتاب هبوط در کویر ⚜ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 مجموعه لایو‌های 🔸گفت‌وگو میلاد دخانچی با رضا امیرخانی ♦️ از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه‌ مصاحبه‌های لایوی با عنوان همه‌گیر در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامع‌تر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
1_5127517784019828952.mp3
32.49M
🔉 فایل صوتی 🔶 مجموعه لایوهای همه‌گیر 🔸 گفتگو با 🔹 بررسی مردم‌شناسی پدیده کرونا در ایران 🔹رضا امیرخانی از کتاب جدیدش نیم دانگ پیونگ دانگ سخن می‌گوید. 🔹 روایت سفر به کره شمالی با رضا امیرخانی را در این گفتگو بشنوید. ⚜ @taammolat74
🔰سالی که بر ما گذشت... ✍ محمدرضا کائینی 🔸سالی که در واپسین ساعات آن هستیم را، با هیچیک از سالیان چهار دهه اخیر، طرفِ قیاس نمی بینم.حتی سال های شصت و هشتاد و هشت! 🔹 در اولی رهبر و ملت پس از زنهارهای فراوان، بر آن شدند که تا ناخالصی ها را از نظام بزدایند و به رغم هزینه های فراوان، از ترور مسئولان طراز اول گرفته تا حزب اللهی های کوچه و بازار، نهایتا به هدف خود رسیدند. 🔸در دومی هم که ماجرا چندان پیچیده نبود، کسی را وهم برداشته بود که رئیس جمهور است و هر از گاه آتشی می سوزاند و نهایتا بنیه اش تحلیل رفت و به گوشه ای دلالت و رفته رفته فراموش شد! اما امسال، از در و دیوارش چالش و حادثه می بارید! مانند فیلم های خیالی ای که انسان را مرحله به مرحله، در مصاف با موجودات عجیب الخلقه، غول پیکر و ترساننده پیش می برد! جالب اینجاست که هر یک از این حوادث از خوب و بد، مانند بمب خوشه ای عمل می کردند و در درون خویش، انبانی از وقایع و پیامد را بیرون می ریختند! 🔸 از سیلِ اول سال گرفته تا گران شدن بنزین و شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیما و تهاجم کرونا. من یکی که شک ندارم که این زنجیره، برای هر ابرقدرتی روی می داد، او را با فرق به زمین می زد! یک چشمه اش را در "چالش دستمال توالت" در اروپا و آمریکای متمدن و مدعی سروریِ عالم ببینید که از خلق الله، چه وحوشی ساخته است! 🔹تازه این در شرایطی است که در آنجا، تنها شَبَحی از کرونا ظاهر شده و هنوز مانند ایران و چین، این بَلیه بر هستی جماعت چنگ نینداخته است.باز گلی به جمال مردم خودمان که با تمام ندانم به کاری ها و اشتباهات، اقلا خِشاب پرنکرده اند برای قحطی پس از کرونا! 🔸در این مختصر، تنها می ماند امید بُردن به وعده "ان مع العسر یُسرا" در سالی که با نام موسی بن جعفر(ع) می آغازد و اینکه ماههای پیش روی، موسم فتوحات و نعماتی از "حیث لایحتسب" باشد. من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندانم تو می‌روی به سلامت سلام ما برسانی نوروزتان فرخنده باد✨🌷🌷🌷 ۹۹ ⚜ @taammolat74
🌸 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 اقتدا بر عاشقان کن گر دلیلت هست درد ور نداری درد، گرد مذهب رندان مگرد ناشده بی‌عقل و جان و دل درین ره کی شوی محرم درگاه عشقی با بت و زنار گرد هر که شد مشتاق او یکبارگی آواره شد هر که شد جویای او در جان و دل منزل نکرد مرد باید پاکباز و درد باید مرد سوز کان نگارین روی عاشق می‌نخواهد کرد مرد خاک پای خادمان درگه معشوق شو بوسه را بر خاک ده چون عاشقان از بهر درد هر که‌را سودای وصل آن صنم در سر فتاد اندرین ره سر هم آخر در سر این کار کرد 💐💐💐 ✍ سنایی ⚜ @taammolat74
🔰 کرونا تا آستانه سال جدید ✍ عبدالله شهبازی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸سال ۱۳۹۸ در فضای شِبه آخرالزمانی apocalyptic بیماری جهان‌گیر (پَندمیک) کروناویروس به پایان می‌رسد؛‌ فضایی که در عمر ۶۴ ساله خود مشابهی برای آن نمی‌شناسم. 🔹 نزدیک‌ترین واقعه تاریخی شبیه به آن آنفلونزای سال‌های ۱۲۹۶- ۱۲۹۷ ش است که به مرگ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون انسان در سراسر جهان انجامید و تا به امروز از نظر میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های واگیر بعنوان بزرگ‌ترین فاجعه انسانی تاریخ معاصر شناخته می‌شود. 🔸میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ویروس تاکنون، در مقایسه با تلفات سالیانه بیماری‌های واگیر چون آنفلونزا، زیاد نبوده است. آنچه این هراس را سبب شده پیش‌بینی آینده‌ای است که فراروی ماست. 🔹تا ساعات پایانی سال ۱۳۹۸، طبق آمارهای رسمی دولت‌ها، تعداد مبتلایان به کرونا در سراسر جهان ۲۴۵٬۶۱۳ نفر و تعداد متوفیات ۱۰٬۰۴۸ نفر گزارش شده است. 🔸دلایلی در دست است که برخی دولت‌ها، بويژه مصر و ترکیه، آمار مبتلایان و متوفیات ناشی از کرونا را به شدت کتمان می‌کنند. آمار دولتی کرونا در مصر ۲۵۶ مبتلا و ۷ فوت است ولی برخی تحقیقات از حداقل ۱۹٬۳۱۹ مورد بیماری کرونا در مصر و مرگ‌ومیر بیشتر حکایت می‌کند. مواردی، از جمله در کانادا، دیده شده که در گواهی فوت علت مرگ را «بیماری حاد ریوی» ذکر کرده‌اند تا آمار قربانیان کرونا را کاهش دهند. 🔹بنظر می‌رسد موج کرونا هنوز در آغاز راه است و محتمل است که در ماه‌های آینده ایالات متحده آمریکا و هند به دو کانون اصلی جدید کرونا در جهان بدل شوند. پیش‌بینی‌های مبتنی بر مدل‌سازی برخی مراکز معتبر تحقیقی قربانیان فراوانی را پیش‌بینی کرده‌اند. 🔸نیویورک تایمز امروز (۱۹ مارس ۲۰۲۰) از تحقیق وزارت بهداشت آمریکا پرده برداشت که طبق آن در بدترین سناریو ۱۱۰ میلیون آمریکایی به کرونا مبتلا می‌شوند و از این میان ۷٫۷ میلیون نفر در بیمارستان بستری شده و ۵۸۶ هزار نفر می‌میرند. در مدل‌سازی‌های مرکز کنترل و مقابله با بیماری‌های آمریکا (سی‌. دی. سی)، که نیویورک تایمز در ۱۳ مارس ۲۰۲۰/ [۲۳ اسفند ۱۳۹۸] معرفی کرد، ابتلای ۱۶۰ تا ۲۱۴ میلیون آمریکایی به کرونا و مرگ ۲۰۰ هزار الی ۱٫۷ میلیون نفر، در صورت فقدان اقدامات جدی بازدارنده، پیش‌بینی شده است. ⚜ @taammolat74
🔰 کرونا تا آستانه سال جدید ✍ عبدالله شهبازی 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸مدل‌سازی مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ دانشگاه صنعتی شریف، که زیر نظر دکتر علینقی مشایخی استاد برجسته این دانشگاه انجام شد، در بدترین سناریوی محتمل، یعنی فقدان اقدامات بازدارنده مانند عدم تردد مردم، میزان تلفات ناشی از کرونا در ایران را تا ۳٫۵ میلیون نفر تخمین زده است. 🔹تنها نیرویی که می‌تواند کرونا را مهار کند و تلفات انسانی را به شدت کاهش دهد مداخله فعال حکومت‌ها و مدیریت قوی آنان برای کنترل بحران است. این رفتاری است که در چین و کره جنوبی انجام گرفت و با مهار بیماری به الگوی جهانیان بدل شد. به این دلیل است که دولت فرانسه، پس از تعلل فراوان، سرانجام با جدیت وارد میدان شده‌ و با وضع مقررات شدید، از جمله جریمه تردد بدون مجوز تا ١٣۵ یورو، مانع از خروج مردم از خانه‌ها می‌شود. 🔸این رفتاری است که در برخی کشورهای آمریکای لاتین نیز دیده می‌شود مانند گواتمالا که بلافاصله پس از فوت اولین بیمار کرونایی در ۱۳ مارس/ ۲۳ اسفند مقررات شدید وضع کرد و از جمله برای خروج بدون مجوز از منزل جریمه سنگین به مبلغ ۳۰۰ کیتزل (واحد پول محلی، معادل درآمد دو هفته کارگر متخصص) قائل شد. 🔹تا امروز، که پایان سال ۱۳۹۸ است، بنظر می‌رسد نحوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره پدیده کرونا این‌گونه بوده و از سوی نهادهای مسئول فراتر از وزارتخانه فوق نیز عزم جدی برای مهار کرونا مشاهده نمی‌شود. بدینسان، حدود ۶۴ روز پس از ورود کرونا به ایران همچنان شاهد سردرگمی و فقدان تصمیم‌گیری نهادها و مقامات مسئول هستیم. این ۶۴ روز تاریخی از دست رفت ولی می‌توان امیدوار بود که با ظهور عزم راسخ و مدیریت قوی فرایند جدی مهار بیماری آغاز شود و تلفات آن، طبق مدل‌سازی دانشگاه صنعتی شریف، از حدود ۳٫۵ میلیون نفر به حداقل ممکن یعنی ۱۲ هزار نفر در دوره چهار ماهه کاهش یابد. ⚜ @taammolat74