eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
جریان‌شناسی تحول در فقه.mp3
14.78M
🔉 جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔘 بخش نخست 🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور 🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح می‌شود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم می‌زند؟! کجای این مبانی و استنباط می‌خواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم می‌خورد؟! 🔹 جریاناتی که در این صوت پرداخته شده: نگاه توسعه در مسائل دیدگاه توسعه در ابواب فقهی دیدگاه فقه‌های مضاف دیدگاه توسعه در منابع اجتهاد دیدگاه تحول در روش اجتهاد و مباحثی که جریان روشنفکری دینی به دنبال او هستند که از سوی آقای ملکیان در دفتر تبلیغات مطرح گشت. ⚜️ @taammolat74
•••• [ إِلَهِي انْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَه‌... وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَأَطَاعَكَُ ] 🔸خدايا بر من نظر كن، نظر به كسے كہ صدايش كردى و پاسخت داده، و به یاری‌ات انتخابش کردی پس فرمانبریت کرده ...🌷 @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن ✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار 🔘 بخش 3 از زاویه‌ای دیگر می‌توان در اصالت مبنا و روش پزشکی مدرن تردید نمود. 🔸از گذشته دور، طبقه‌بندی علوم بر محور این پرسش که «کدام علم باید پایه علوم دیگر قرار گیرد»، در بین دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان مسأله مهمی بوده است. امروزه در دانشکده‌های علوم پایه، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست تدریس می‌شوند. مسأله این است که بر اساس چه منطقی، ریاضی علم پایه تلقی شده است؟ این‌که ریاضی به عنوان علم پایه محسوب می‌شود، ریشه در قرن نوزده و نیم‌قرن نزاع علمی میان اصحاب ریاضی و فیزیک دارد. 🔹در آن نزاع‌ها در نهایت، ریاضی با جوهر «عدد» علم پایه تلقی شد. این انتخاب، پیامدهایی به دنبال داشته است؛ چرا که کارویژه علم پایه، تعیین مبانی و مبادی علوم زیرمجموعه‌اش می‌باشد. از آن‌جا که جوهر ریاضی «کَم و عدد» می‌باشد، همین کم‌گرایی، روح همه علوم مادون ریاضی می‌شود. مهم‌ترین معضل علمی زمان ما، همین است که همه علوم، حتی کیفی‌ترین آن‌ها هم تا حدودی کمی شده‌اند. 🔸این سؤال مهمی است که بدانیم، «پزشکی در طبقه‌بندی علوم مدرن کجا قرار دارد»؟ نمی‌توان بدون در نظر گرفتن طبقه‌بندی علوم در غرب، مدعی ارزیابی پزشکی شد؛ چرا که برخی پیامدها و نتایج، اساساً در اختیار پزشکی نیست، هم‌چنان که دست اخلاق هم نیست. اخلاق، پزشکی و هر علم دیگری که ذیل ریاضی قرار بگیرند، قهراً کمی می‌شوند. نجات این علوم، مستلزم رها کردن تیر به جایگاه ریاضی است؛ نه به مسایل و روش خود این علوم. ⚜️ @taammolat74
🔰 بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانه‌ای به روایت اسپیلبرگ ✍ محمدعلی عبداللهی ♦️آنچه در مورد فیلم لازم است بدانیم: این فیلم بسیار ظریف به پدیده ، اشاره کرده است، کسانی که به علت خاص بودن در این فضا معروف می‌شوند و این موضوع در این فیلم تا حدی مثبت جلوه داده می‌شود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانه‌ای به روایت اسپیلبرگ ✍ محمدعلی عبداللهی ♦️آنچه در مورد فیلم لا
🔰بازیکن شماره یک اماده؛ سواد رسانه‌ای به روایت اسپیلبرگ ✍ محمدعلی عبداللهی 🔸فیلم بازیکن شماره یک آماده وضعیت اسفناک جهان در سال 2045 را نشان می‌دهد. در آن زمان بیشتر مردم به وسیله تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی غوطه‌وردر دنیایی مجازی هستند و طبق چیزی که ابتدای فیلم گفته می‌شود مردم دیگر مشکلات خود را حل نمی‌کنند، بلکه با آن زندگی می‌کنند و چون واقعیت آزار دهنده است، همه به دنبال راهی برای فرار از آن هستند. این راه فرار همان دنیایی واقعیت مجازی یعنی «واهه یا اوسیس» است که مردم در آنجا آواتار مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و هر کاری که دوست دارند، انجام می‌دهد و فقط برای خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن از «اوسیس» خارج می‌شوند. به همین علت اکثر مردم به طرز رقت انگیزی در کانکس‌ها زندگی می‌کنند و غوطه‌وری در فضای مجازی به زندگی حقیقی آنها لطمه زده. 🔹در این زمان قهرمان فیلم و تیمش و در مقابل شرکتی به نام IOI در حال رقابت برای برنده شدن در مسابقه‌ای هستند که نتیجه آن به دست گرفتن کنترل «اوسیس» است. 🔸اعتیاد و غرق شدن در فضای (واقعیت) مجازی به خصوص اگر بدون فکر و هدف باشد در این فیلم بد دانسته می‌شود. اگرچه معایب اعتیاد و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این فیلم نمایش داده می‌شود اما به دنبال تخریب و مطلقا بد جلوه دادن آن نیست، بلکه تاکید می‌کند حضور در این فضا نباید جایگزینی برای ارتباط با دیگران به خصوص خانواده شود. 🔹همچنین نسبت به افشای اطلاعات در دنیای مجازی و اعتماد به افراد در آن هشدار داده می‌شود و همچنین بر روی مسئله هویت مجازی و امکان تفاوت آن با هویت حقیقی افراد تاکید می‌شود. 💠در صحنه پایانی فیلم، قهرمان داستان که برنده مسابقه و مالک دنیای مجازی شده، این فضا را دو روز در هفته تعطیل می‌کند. این نکته مهمی است که در به آن می‌گوییم. 🔸 اگرچه خشونت دراین فیلم وجود دارد اما حقیقی و آزاردهنده نیست، در بخشی از فیلم نیز صحنه‌ای از یک فیلم ترسناک نمایش داده می‌شود که این مورد نیز بسیار کوتاه است. 🔹نکته‌های مثبتی مانند: ترویج کارگروهی، پزوهش و تمرین، مطالعه و تلاش برای متخصص شدن در یک زمینه خاص به چشم می‌خورد. @Media_arma@taammolat74
📮سركار بروي از كرونا مي ميميري،در خانه بماني از گرسنگي ! نتيجه ساختن يك دولت طرفدار سرمايه داري را ببينيد ؛ دو راه برايت مي گذارد ، آزادي كه شيوه مردنت را انتخاب كني ! حالا فهميديد آزادي دولت ليبرال چيست؟ داري ✍ مجید حسینی ⚜ @taammolat74
♨️ رضا بابایی درگذشت. 🔸این نویسنده و پژوهشگر سرشناس دین و ادبیات، صبح امروز بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. او پژوهشگر حوزه دین‌شناسی و استاد حوزه و دانشگاه بود. پژوهش‌های او در حوزه مثنوی معنوی در جامعه ادبی کشور بسیار مهم و اثرگذار بود. از او به عنوان یکی از سرشناس‌ترین اساتید ادبیات فارسی در حوزه علمیه قم نام می‌بردند. 🔹هرچند که قلم او بسیار قابل توجه بود، اما گرایشات سیاسی بعضا تندی که داشت موجب شده بود در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و مصاحبه‌های خود جهت‌داری خاص آن به طیف اصلاحات را نشان دهد. او در کانال تلگرامی خود به اسم «یادداشت‌ها»، انتقادات خود را نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی می‌نگاشت. در سالیان اخیر عمرش، در یادداشت‌های تندی به انتقاد از حاکمیت می‌پرداخت که موجب توجه اصلاح طلبان به ایشان شده بود. ♦️او در آخرین یادداشت خود در تاریخ 19 بهمن 1398 نوشته بود:« بر خود ببالید ما امیدوارترین مردم دنیا بودیم. هیچ ملتی همچون ما آسان دل نمی‌بست و معصومانه اعتماد نمی‌کرد. شمشیرهای خطا و خنجرهای جفا رشته امید ما را نبرید. در تندباد حوادث، از جان برای شمع امیدمان سرپناه می‌ساختیم. هزاران روز را به انتظار لبخندی می‌گذراندیم، اگرچه جز خشم و خشونت نمی‌دیدیم. آنان که اکنون ما را از هر تغییری ناامید کردند بر خود ببالند که مردمی شیدا و عاشق را بر خاکستر افسردگی نشاندند. شناسنامه‌ام را می‌بینم. جایی برای مُهر جدید نمانده است. ما را شرمنده شناسنامه‌هایمان هم کردید. فردا نسلی از راه می‌رسد که چراغ امیدش را در جایی دیگر روشن می‌کند؛ آنجا که دست شما به آن نمی‌رسد.» ⚜️ @taammolat74
🔰نخبگان علوم انسانی با کرونا از سر تأمل برخورد کنند! (با تلخیص) ✍️ سیدمهدی ناظمی 🔸ما در حال تجربه یکی از شگفت‌ترین برش‌های تاریخ حیات کشور خود هستیم. این شگفتی‌ها فقط به‌خاطر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه نیست، بلکه از نظر حیات طبیعی نیز وضع سخت و صعبی یافته‌ایم. این وضع سخت نیازمند تفسیر است، ولی تفسیر قابل توجهی در عرصه عمومی حضور ندارد… عادی جلوه‌دادن وضع، همیشه بهترین راه نیست، زمانی که تفاسیر رایج، ضعف‌وناتوانی خود را نشان می‌دهند، باید تلاش کرد برای ظهور تفاسیر راهگشاتر زمینه سازی کرد. 🔹واکنش اولیه آدمیان به این بحران‌ها، واکنشی که بنابر طبع مألوف و اولیه انسان‌ها، امر قابل انتظاری هم هست، تلاش برای تقلیل بحران و فکر نکردن به وجوه تاریک و شناخته نشده آن است. انسان تمام داشته‌های خود را بکار می‌گیرد تا در برابر فهم امر «جدید» مقاومت و بحران‌ها را به یکی از خدایان منتسب کند. 🔸اینکه می‌بینیم همه روزه در شبکه‌های اجتماعی یا هر رسانه دیگری (چه فرقی دارند با هم وقتی دیگر رسانه مرجعی وجود ندارد؟) هزاران نفر در حال بازتولید ارتجاعی دیدگاه‌های قبلی خود هستند تا وضع موجود را به شکلی توجیه کنند و آن را در چارچوبهای از پیش تعیین شده و عادی قرار بدهند، نه از سر این است که نخواهند کمکی به هم نوعان کرده باشند، بلکه از این روست که راهی پیش چشم خود نمی‌بینند و چون تنها یک راه می‌بینند، هر بن بستی را باز با همان راه همیشه رفته و جواب ناگرفته، تأویل و تفسیر می‌کنند. 🔹تفسیر نکردن ماجرا یا تکرار اقاویل سطحی مندرج در جزوات و شبه-کتابهای دینی، دینی برای مردم باقی نخواهد گذاشت. متولیان امور باید راه را باز کنند و تریبون‌های انحصاری خود را در اختیار دانشمندان دینی قرار دهند تا تفاسیر مذهبی دیگر هم بیان شود، شاید که این کار، از دین و معنویت چیزی را نگه دارد. شرور، از مهمترین عوامل بی دینی در سرتاسر جهان است و پاسخ‌های سطحی رایج به این مسأله که خود برآمده از تعالیم سطحی برخی از دانش آموختگان پس از انقلاب است، در حال آسیب زدن جدی به ایمان مردمان است. 🔸از سوی دیگر، نخبگان علوم انسانی نیز بهتر است به ساحت زبان نزدیکتر آیند و با تأسی به استاد بزرگوار دکتر رضا داوری اردکانی که در مدت کوتاهی سه یادداشت قابل توجه نگاشت، با این ماجرا از سر تأمل برخورد کنند و در میانه سخنان قبلی خود و جزوات دانشجویی و … به دنبال پاسخ نگردند. کرونا یک پدیده پیچیده و چند وجهی است که حیات کلی و نه فردی انسان و نیز تمدن مدرن را تهدید می‌کند. ♦️کرونا علنی شدن بحران عالم و آدم امروز است و این بحران اجازه بی اعتنایی و نادیده گرفته شدن را به کسی نمی‌دهد. ⚜️ @taammolat74
34.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥من معتقدم بعد از کرونا وارد عصرجدیدی از حکمرانی خواهیم شد. 🔸 صحبت‌های جدید علی‌اکبر درباره و مسائل پیرامون آن 🔺 کشوری مثل چرا آمار بالایی از افراد مبتلا به کرونا دارد؟ 🔺چه منافع اقتصادی پشت این داستان وجود دارد؟ ها به دنبال چه منافعی هستند؟ 🔺 اقایان! به جای توییت‌بازی تا صبح به فکر حل مشکل باشند‼️ ⚜ @taammolat74
🔰 رفت. اما سوالی که باقی می‌ماند: 💥 اختصاصی 🔸بابایی را به نوعی می‌توان به حساب آورد که به نوعی منتقد اسلام سیاسی بود و حضور روحانیت در عرصه سیاسی را تضعیف می‌نمود. او معتقد بود، ماهیت روحانی در نسبت با قدرت و سیاست، ماهیت انتقادی بوده ، نه مسئولیت‌پذیری؛ لذا اگر روحانیت در موضع داور و منتقد باقی می‌ماند، بهتر می‌توانست خدمت کند تا اکنون که در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفته و باید پاسخگو باشد!! در آثار و یادداشت‌های ایشان انتقادات بسیاری از جمهوری اسلامی وجود دارد. برخی از مواضع فکری ایشان را می‌توان در برنامه زاویه شبکه 4 در مناظره با دکتر ابوطالبی، مشاهده کرد که آرمان‌های انقلاب را تحریف کرده و منتقدانه بر تمدن اسلامی می‌تازد. ♦️از این دست تفکرات و گرایشات مسلک در حوزه علمیه کم نبوده و نیست، اما مساله اصلی رسانه‌هایی است که مروج این مسلک و این افراد هستند. آنهم رسانه‌هایی که به نوعی مربوط به حوزه علمیه و رسانه‌‌های اختصاصی دین و شیعه هستند. 🔹به عنوان نمونه بنده سایت و را بیان کرده‌ام. این دست از رسانه‌ها که رسالت خود را رسانه‌ی دین و دینداران می‌دانند و به بازنمایی اندیشه‌های شیعه برای عموم جریانات فکری و اندیشه‌ای می‌پردازند؛ با ترویج این اندیشه‌های منتقدانه و روشنفکرانه و ترویج این دست از شخصیت‌ها که موضع و گرایش سیاسی مشخصی دارند، چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟! 🧐به راستی در پشت پرده این سایت‌ها چه می‌گذرد؟ و از کجا تامین می‌شوند؟؟!❌ ⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور 🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت. 🔘 بخش دوم ⏰ آذرماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جریان‌شناسی تحول در فقه2.mp3
14.13M
🔉 جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔘 بخش دوم 🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور 🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح می‌شود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم می‌زند؟! کجای این مبانی و استنباط می‌خواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم می‌خورد؟! 🔹نسبت سایر علوم و دانش‌ها بر فقه ⚜️ @taammolat74