eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
کربلا همه چیز در اوج ۲.mp3
17.06M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | از تا تفسیر بخش دوم 🎙 استاد . . 🔗 بخش نخست این سخنرانی را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر طاهرزاده جلسه چهارم لب المیزان ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
CQQ_Moharam_99_-4(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
7.99M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ؛ باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر جلسه چهارم 🔹معنای زندگی در مأواگزیدن در رازها و سنت ها است که افق های معنایی را مدّ نظر می آورد. امویان و سلفی گری به کلّی از این نحوه بودن در غفلت اند، چیزی که امروزه ما در فرهنگ مدرنیته و روحیه ی پوزیتیویسم و حس گّرایی با آن روبه رو هستیم. پیامبران خدا آمدند تا افق های معنایی را در مقابل بشر بگشایند تا انسان برای خود معنا پیدا کند و از احساس پوچی رها شود و کربلا در این راستا توانست فرهنگ سازی کند و جهان بشری را متوجه ی غفلت خود بنماید. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بی‌قرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. می‌خواستیم بار دل را در غم
🔰این‌بار نوبت دست‌های ماست ✍️ افشین علا 🔸کرونا نه‌تنها ما را از درک توفیق اربعین محروم نکرد، که فاصله میان قلب‌هایمان را با کربلای معلی هم از میان برداشت! مگر تنها راه اثبات حسینی‌بودن‌مان این است که پای پرآبله‌مان را به بین‌الحرمین برسانیم تا در حضور و امام و علمدار امام‌مان شهادت دهند که به عشق زیارت‌شان تمام راه را پیاده آمده‌ایم؟! نه، این‌بار نوبت دست‌های ماست! 🔹این‌بار دست‌های ما هستند که باید از راه دور در محضر سالار شهیدان و اهل‌بیت و یارانش شهادت دهند که حسینی هستیم. چگونه؟ با شتافتن به‌سوی مردم گرفتار و بی‌نوایی که کمرشان زیر بار تامین معیشت خم شده و کرونا نیز بر سنگینی این بار افزوده است. مشقت کشیدن و ریاضت عاشقانه، فقط به پیمودن راه دراز بادیه‌ها نیست. 🔸از سهم خود گذشتن و ایثار مال ناچیز و بضاعت اندک‌مان برای کسانی که از ما گرفتارترند، کم از پیاده‌روی اربعین ندارد. خداوند نیز این توفیق را به هرکسی عنایت نمی‌کند. تنها دست‌هایی مشمول این سعادت الهی می‌شوند که لیاقت اتصال به آن ضریح شش‌گوشه را داشته باشند. امسال دست‌های عاشقان اباعبدالله پلی خواهند شد برای آنکه صاحبان آن دست‌ها را نه به حرم، که به روح امام‌حسین(ع) متصل کنند. 💢 کافی است فریادهای خاموش بی‌شمار هموطن محروم‌مان را به گوش جان بشنویم که ناله‌های غریبانه و بی‌صدایشان ترجمان فصیحی از هل من ناصر ینصرنی حسین(ع) است.بیاییم اربعین امسال را با هموارکردن دشواری طی مسیر صعب‌العبور ایثار مال بر خود، به باشکوه‌ترین و حسینی‌ترین اربعین عمرمان تبدیل کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔰 به وقت اربعین بودن ✍️فاطمه افشاریان پس از یک‌سال در فکر و خیال اربعین بودن چو مرغی در قفس مانده چگونه بیش از این بودن؟ برای من که عمری را دچار این حرم بودم چه حسی بهتر از حس کنار زائرین بودن من عادت کرده بودم که در آغوش حرم باشم مبادا اربعین ما را غم خانه‌نشین بودن ... ببین دلشوره‌هایم را، پرام از حس جاماندن صبوری تا کجا؟ تا کی در اندوهی چنین بودن؟ مُحرَم بین هیئت‌ها تمام خواهشم این بود: میان موج مشایه به وقت اربعین بودن ...🖤 . . ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بی‌قرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. می‌خواستیم بار دل را در غم
🔰 لطفا ما را پیدا کنید ✍️نفیسه‌سادات موسوی بخش 1 از 2 🔸در ویکی‌پدیا که به دنبال «اربعین» بگردیم، نوشته: اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح اسلامی، به بیستم صفر ۶۱ هجری‌قمری، چهلمین روز بعد از شهادت امام سوم شیعیان گفته می‌شود. اما ما وقتی از اربعین و دلتنگی برای آن سخن می‌گوییم منظورمان سفر است؛ البته نه سفری از جنس سفرهای مرسوم. 🔹سفری از ناخودآگاه به خودآگاه، سفری در تاریخ، سفری در جست‌وجوی یافتن پاسخ سوال‌هایی که سال‌هاست با ما همراهند و هر محرم و صفر مثل زخم تازه سر باز می‌کنند و بعد از دوماه بدون پاسخ رویه می‌بندند، سفری از سرگشتگی به سرپناه، از بیراهه به مسیر، از ظلمت به نور. اربعین برای آنان که تجربه‌اش کرده‌اند، خودِخود زندگی است. 🔸درست مثل افکاری که به‌یک‌باره به ذهن آدم هجوم می‌آورد و وقتی به‌خود می‌آییم طول می‌کشد تا بفهمیم مرز دنیای حقیقی و دنیای خیال‌مان را؛ پر است از تغییر صحنه، بدون اعلان قبلی، طوری که گاهی چنددقیقه‌ای طول می‌کشد تا متوجه شویم کجا ایستاده‌ایم اما این تغییر صحنه‌ها هرقدر هم ضرباهنگ تندی می‌گیرد، برای‌مان آزاردهنده نیست، شبیه خودِخود زندگی! 🔹اربعین فقط هم در سفر خلاصه نمی‌شود. اربعین قصه دلدادگی آدم‌هاست و به تعداد آدم‌ها این قصه‌ها متفاوت است. قصه آنها که همان‌قدری که شوق رفتن دارند پر از دلیل عقلی‌اند برای نرفتن، دلیل عقلی برای «در این زمان» نرفتن و برای «با این شرایط» نرفتن. قصه آنها که از در خانه که راه می‌افتند تا قبل از اینکه پایشان به خاک عراق برسد، این سفر را از توان خویش فراتر می‌بینند و چندمرتبه عزم برگشتن می‌کنند. و قصه آنها که معجزه را باور دارند اما گمان می‌کنند آخرین معجزاتی که بشر به خود دیده برای 1400‌سال پیش است. ⚜️ @taammolat74
🔰 لطفا ما را پیدا کنید... ✍️نفیسه‌سادات موسوی بخش 2 از 2 🔸اربعین ازجمله خاص‌ترین و ناب‌ترین و منحصربه‌فردترین اتفاقات زندگی یک مسافر است. پر است از تجربیاتی که بارها در بیدار-خوابی داشته‌ایم؛ چنان ملموس که نمی‌توانیم خواب بپنداریم‌شان و چنان خاص که نمی‌توانیم برای کسی تعریف کنیم و مطمئن باشیم آنچه را که دیده‌ایم و حس کرده‌ایم باور کنند. تقلایی عجیب که درنهایت تنها چاره‌اش می‌شود شال و کلاه کردن و دل به جاده زدن برای رفتن و رسیدن به جواب‌هایی که بی‌قرارمان کرده‌اند. 🔹 مسیری که اگر دل‌دل کنیم و زمانش را از دست بدهیم، برای جبرانش باید دست‌کم یک‌سال صبر کنیم و خدا می‌داند در این یک‌سال چه بر ما خواهد گذشت و آیا سال بعد هم دعوت‌نامه‌اش به دست‌مان می‌رسد یا نه. این را اربعین‌رفته‌ها خوب می‌دانند؛ از بس که جامانده گذرنامه در دست دیده‌اند و زائر دقیقه‌نودی، زائر دقیقه‌نودی‌ای که تا رد شدن از مرز خودش هم متوجه نمی‌شود چطور همه گره‌هایش پشت‌هم باز شد و کارهایش پیش رفت و حالا افتاده میان خیل زائرانی که سینه‌ای مالامال از «لبیک یا حسین» دارند . 🔸هرسال با اینکه دلتنگی از اولین روز بعد بازگشت از سفر اربعین به گلویمان چنگ می‌انداخت، اما دلهره‌ها از اول محرم شروع می‌شد. دغدغه گذرنامه و روادید و مرخصی و دعوت. لحظه‌شماری برای اینکه اسم‌مان وارد فهرست زائران اربعین شود؛ زائران سفر بابی انت و امی و اهلی و مالی. امسال اما این دلهره چند‌ماهی می‌شد که سایه سنگینش بر شانه‌هایمان بود و عاقبت هم شد آنچه نباید می‌شد: ویروس کرونا مرزهای منتهی به جاده بهشتی مشایه را به روی‌مان بست و ما، همه ما، ماندیم جامانده و وامانده و درمانده... . 💢 هرسال دست هم را می‌گرفتیم که جامانده بین‌مان نباشد و امسال شانه‌ هم را می‌فشاریم از این رنج و حسرت مشترک. هرچند امید پررنگی در دل‌هایمان هست که با نابودی کامل این ویروس منحوس، سال آینده بار دیگر هم‌پای هم، پا در این خاک-راه آسمانی خواهیم گذاشت اما امسال‌مان را چه کنیم؟ ما گمشدگانی که یک‌سال به امید این سفر بودیم که پیدایمان کنند، امسال را چگونه پشت‌سر بگذاریم؟! ⚜️ @taammolat74
💠حسینیه مجازی اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⭕️
حسینیه مجازی کانال تاملات


مجلس اول: علل وعوامل شکل گیری نهضت عاشورا / محمدصفر جبرائیلی مجلس دوم : کربلا؛ مکتب تغییر و دگرگونی / محمدصفر جبرائیلی مجلس سوم: تحریفات عاشورا / محمدحسن جواهری مجلس چهارم : درنگی در تجلی زیبایی‌ها در حماسه کربلا / غلامرضا پیوندی مجلس پنجم: عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی / محمدجواد رودگر مجلس ششم: عشق و عقل در مکتب حسینی / قاسم ترخان مجلس هفتم: آسیب شناسی تاثیر عزای حسینی بر تدین و اخلاق عزاداران / محمدعلی اسدی نسب 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | اربعین عالیترین عامل سعادت 🎙آیت الله مصباح یزدی اربعین جهانی دیگر موسسه آفاق حکمت ⏰ سال 1398 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_mesbah.mp3
5.04M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | عالیترین عامل سعادت 🎙آیت الله 🔹 ضرورت پژوهش و تفکر در باب زیارت اربعین و بررسی ابعاد روانشناختی، جامعه‌شناختی و... این پدیده 🔹 تاملاتی در باب احساسات انسانی . . ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |کتابشناسی تاریخی امام حسین، عاشوراشناسی 🎙محمد اسفندیاری برنامه سوره قسمت پنجم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
بررسی ابعاد کلامی_تاریخی شهید جاوید.mp3
51.11M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |کتابشناسی تاریخی ، 🎙محمد قسمت پنجم 🔹کتاب شهید جاوید، نوشته‌ی نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی سال ۱۳۴۹ منتشر شد. شهید جاوید را شاید بتوان از جریان‌سازترین و مخالفت‌برانگیزترین کتاب‌ها درباره‌ی قیام امام حسین(ع) خواند که حوزه‌های علمیه را به دو طیف شدید مخالف و موافق تبدیل کرد. 🔹صالحی نجف‌آبادی در کتاب شهید جاوید بر خلاف رویکرد رایج در میان شیعیان که بر شهادت‌طلبی امام حسین(ع) تأکید می‌کردند، بر آن بود که امام حسین(ع) ابتدا به دنبال دستیابی به حکومت بود، چون بدین هدف دست نیافت خواستار صلح شد و در نهایت وقتی از صلح بازماند تن به ذلت نداد و شهادت را پذیرفت. 🔹تقریظ‌های بعضی شاگردان امام خمینی بر این کتاب و از سوی دیگر مخالفت برخی مراجع حوزه، سبب شد دو جبهه مستحکم در حوزه‌های علمیه شکل گیرد. امری که بعد از چند دهه همچنان یکی از کانون‌های داغ نزاع‌های سیاسی اجتماعی ایران معاصر محسوب می‌شود. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74