🔰بحرانی در نسبت هنر و رسانه
به بهانه درگذشت محمدرضا شجریان
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔘 بخش 1 از 2
🔸هنر است که گوش را گوش می کند؛ هنر است که چشم را چشم می کند. این همه ی آن چیزی است که فروهندگان «هنر» به «رسانه» از دریافت و فهمش عاجزند. تا گوشی و تا چشمی نباشد، کدام رسانه میتواند پیام رسان پیغامی باشد؟
🔹هنر در عصر ما به آفت و بحرانی خطرناک دچار شده است که می رود تا یاد و نام ان را از زندگی و فرهنگ زمانه معاصر پوشیده دارد. فروکاست «هنر» به «رسانه» درد بی درمانی است که هم متولیان و ریل گذاران عرصه ی فرهنگ و هنر را و هم اهالی این خانه را به خود دچار کرده است.
🔸در زمانه ای که رسانه بر عرش نشسته و پادشاهی می کند، هنر خوار داشته می شود. هنر از همان نخست باید «پیامی» زود فهم، در دسترس، سریع الانتقال و لخت را به مخاطب مخابره کند. اگر چنین باشد شانیتی می یابد برای برنامه ریزی؛ در عصر و زمانه ای که همه چیز باید «برنامه ریزی» و «اداره» شود. در عصر حاکمیت تکنیک؛ در عهد سلطنت تکنولوژی بر فرهنگ و هنر و ادب؛
🔹و اما بعد؛ ساختار و مفصل بندی زمانه ی ما ناگزیر از برنامه ریزی و مدیریت هر پدیده ای است. ناگزیر هنر و فرهنگ نیز باید تن به خفت مدیریت و برنامه ریزی دهد. در آکادمی های ایرانی و انیرانی، پیچک رشته ها و گرایش های مختلف مدیریت است که ریز و درشت به پیکر نحیف فرهنگ و هنر تنیده می شود؛ دیگر شهر کوچک و بزرگی نیست که دانشگاهش از تاسیس این آسان ترین و کاربردی ترین رشته، «مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی» در امان مانده باشد.
🔶این روزها موافقان و مخالفان شجریان در تکاپوی برنامه ریزی برای او هستند، کوتاه قامتانی که قدشان به بلندای هنر نمی رسد و در تلاشند آسمان هنر را به اندازه سقف خانه شان پایین آورند.
🔹باید دانست تنها زمانی می توان هنر و فرهنگ را برنامه ریزی و مدیریت کرد که آن را به تکنولوژی رسانه فرو بکاهیم. اما رسانه شدن هنر، آن را از موضوعیت می اندازد. هنر را وارد ساحت تکثیرمند تکنیک می کند و هنر نیز یکی می شود کنار صنعت علم، کنار صنعت سرگرمی، کنار صنعت سیاست و...؛ هنر «ابزاری» خنثا و بی جان و مرده می شود برای حقنه کردن هر پیام دلبخواه و عاری از ضرورتی در آن...
⚜️ @taammolat74
🔰 مطالعات فرهنگی مطالعه چیست؟!
✍️ محمدالیاس قنبری
🔸 مطالعات فرهنگی را می توان رویکردی پسامدرن به مقولهی فرهنگ یا رویکردی فرهنگی به عصر پسامدرن تلقی نمود. لازم به ذکر است که مطالعات فرهنگی علیرغم پتانسیلهایی که برای رصد، نقادی و اصلاح فرهنگی چه در سطح بین المللی و چه در سطح داخلی برای ما دارد، متأسفانه مانند سایر حوزههای دانش انسانی در ایران از کارکرد و تواناییهای واقعی خود بازمانده است.
🔹مدعیان مطالعات فرهنگی ایرانی حتی موضوعات مورد پژوهش را نیز از جوامع غربی اخذ میکنند و از عنایت به مسائل و موضوعات مبتلابه جامعهی اسلامی ایران خودداری میکنند.
🔸علاوه بر آن اصرار عجیبی در میان اصحاب مطالعات فرهنگی در ایران وجود دارد که این میانرشته را از وجوه پسامدرناش تهی کنند و آن را رویکردی مدرن جلوه دهند.
🔹اما نکتهای که دربارهی مطالعات فرهنگی نمیتوان نادیدهگرفت، تصدیق و ترویج چند فرهنگگرایی در آن است. مطالعات فرهنگی با ترویج سیاست چند فرهنگگرا و آموزش رسانهای، قصد دارد افراد را از اینکه چگونه روابط قدرت و سلطه در متون فرهنگی همانند تلویزیون یا فیلم، رمزگذاری میشوند، آگاه سازد
🔸 همچنین مشخص کند که چگونه مردم میتوانند در مقابل این معانی مسلط رمزگذاری شده مقاومت کنند و خوانش انتقادی و بدیل خودشان را ایجاد نمایند. اما باید دقت نمود این چند فرهنگگرایی در صورت افراط، به نسبیگرایی حاد میانجامد.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عناصر و مفاهیم امت ساز در اربعین
🎙 استاد رحیمپور ازغدی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_poorazghadi_01-1.mp3
17.37M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عناصر و مفاهیم امت ساز در #اربعین
🎙 استاد #رحیمپور_ازغدی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹مسئله جهانی بودن از عناصر اصلی برای تمدن سازی یک فرهنگ است. اگر فرهنگی خطاب انسانی نداشته باشد نمی تواند تمدن ساز باشد و این بعد انترناسیونالیستی در عاشورا مشهود است. از نوع فاشیستی هم نیست بلکه از نوع انسان گرایی عام جهانی است و بر اساس دعوت و رحمت است و نه حتی تحمیل حق. پیاده روی اربعین مفهوم نژاد، قومیت، ملیت همه را به هم می ریزد.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
#اختصاصی
🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا
🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
جلسه پنجم |منشأ اختیار چیست؟
برنامه معرفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
007-13-Day-1387.mp3
18.79M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه پنجم
🔹فعل من به اختیار من است، اما چیستی منشا اختیار من، سوال بسیار مهمی است.من چرا اختیار میکنم حرف بزنم؟ من در اینجا در مورد فعلهای اختیاری صحبت میکنم....
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰بحرانی در نسبت هنر و رسانه به بهانه درگذشت محمدرضا شجریان ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔘 بخش 1
🔰بحرانی در نسبت هنر و رسانه
به بهانه درگذشت محمدرضا شجریان
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔘 بخش 2 از 2
🔸باید دانست تنها زمانی می توان هنر و فرهنگ را برنامه ریزی و مدیریت کرد که آن را به تکنولوژی رسانه فرو بکاهیم. اما رسانه شدن هنر، آن را از موضوعیت می اندازد. هنر را وارد ساحت تکثیرمند تکنیک می کند و هنر نیز یکی می شود کنار صنعت علم، کنار صنعت سرگرمی، کنار صنعت سیاست و...؛ هنر «ابزاری» خنثا و بی جان و مرده می شود برای حقنه کردن هر پیام دلبخواه و عاری از ضرورتی در آن...
🔹آنچه فروکاهندگان هنر به رسانه از دریافت و درکش عاجزند، ساحت خاص و استعلایی هنر و فرهنگ است که در زمانی انفسی فرای اطوار آفاقی اسیران هر دوره و هر طور تاریخی، پرواز می کند و پیام آور اطوار و اعصار هنوز نیامده است.
🔸ما امروز از زندگی حافظ شیراز هیچ نمی دانیم؛ هرچه درباره ی او گفته اند و نوشته اند از حدس و گمانه زنی فراتر نمی رود. به همین سان صدای شجریان و ناظری و ساز لطفی و علیزاده، راه خود را فارغ از هر زنده باد و مرده بادی خواهد پیمود. محمدرضا شجریان خود حامل باری به سنگینی فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین بود؛ فرهنگ و تمدنی که در دهه های اخیر نسبتی جدید از انسان با جهان را پدیدار ساخته و مناسبات جدید و مدرن را به چالش کشیده است.
🔹 نحوی از موسیقی که با تکثیرهای عامه پسند موسیقی پاپ، با اعتراض های بازارپسند موسیقی راک، با آرامش عاشقانه لایت های ترکیه ای و با همه ی سرعت و ابتذال و در دسترس پذیری جهان جدید سر چالش داشت. موسیقی قبض و بسط روح بود در زمانه ی مرگ انسان و معنا... هنر او خود، اصل اصل خبر بود، هنر او «حامل» خبر یا پیامی نبود.
💢هنر او خود، اصل اصل خبر بود، هنر او «حامل» خبر یا پیامی نبود. در همهمه ی این روزهای پر تب و تاب، آنچه بیشتر پوشیده می ماند، هنر هنرمند است. آنچه در واگویه ی رسانه ها و نوحه خوانی منتقد و هوادار و مدیران و مدبران گم می شود، صوت عجیب و خارق عادت زمانه ایست که کمتر شنیده می شود. نغمه هایی که خطابشان گوش جان است؛ جان فرسوده ای که دیگر تاب شنیدن ندارد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را
🔰اهمیت شجریان بودن
✍️ محمدحسین میربابا
🔘 بخش 1 از 2
🔸#شجریان «امر زیبا» را به «امر متعارف» پیوند زد. این درحالی است که «امر زیبا» در برابر «امر متعارف» مقاومت میکند. درواقع سنجش هنر بهمثابه عنصر خالقانه از بازنمایی، آن را به امر زیبا پیوند میزند.
🔹اینجاست که امر زیبا همواره واجد سویه مقاومت است. مقاومت در برابر تعریفی که گفتمان قدرت چه در ساحت حاکمیت و چه ساحت عرف عمومی از هنر دارد. هنر شجریان روح گذشته تاریخی یک سرزمین را در بستر دوران معاصر که گامهای سریعی به سمت مدرنیزایسون دستوری برمیداشت احضار کرد.
🔸این گامها با وقوع انقلاب ناگهان از حرکت ایستادند و نوعی میل به رجعت به گذشته که برگرفته از رویکرد جدید گفتمان حاکم بود در وضعیت پساانقلابی دیده میشد. اما این گذشته نه تنها نسبتی با جغرافیای سرزمینی ایران نداشت بلکه در صدد نفی تام و تمام گذشتهی تاریخی-ملی با عناوین ارتجاعی و طاغوتی بود.
🔹اینجا حضور و کار هنرمندی مانند شجریان پررنگ تر مینمود. چرا که امر متعارفی که شجریان به آن مبادرت میورزید دقیقا درپی احضار گذشتهای بود که حاکیت در صدد نفی و پاک کردن آن بود. دقیقاً در چنین دقیقهای است که شجریان کار خودش را با فردوسی مقایسه میکند. اگر فردوسی زبان فارسی را از گزند نابودی در امان داشت، شجریان این رسالت را در ارتباط با موسیقی بر دوش خود احساس میکرد. کاری که تا حد زیادی از عهدهی آن برآمد.
💢 این دقیقاً لحظهی مقاومت در برابر وضعیت موجود است و هنر شجریان واجد سویهای کنشگر شده و «امر زیبا» از دل این مقاومت بیرون زده است. اما نکته اینجاست که هنر شجریان (موسیقی سنتی) در ذات خودش کمتر واجد نیروی اساسی در پیوند میان معاصریت به عنوان جانِ «امر زیبا» و هنر موسیقی بوده است.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰اهمیت شجریان بودن
✍️ محمدحسین میربابا
🔘 بخش 2 از 2
🔸🔸چیزی که این پیوند را برقرار کرد از یک طرف شرایط تاریخی-اجتماعی معاصر بود که در آن حاکیمت هم به دنبال حذف موسیقی بوده و هم شرایط اجتماعی به واسطهی تضاد میان نیروهای درگیر در عرصهی جامعه (حکومت و مردم) همواره آبستن تحولات مختلفی بود که برای هنرمندی مانند شجریان بستری برای سوگیری مشخص ایجاد کرد و شجریان به تعبیر خودش در جبههی مردم قرار گرفت.
🔹طرف دیگر پیوند میان معاصریت و هنر شجریان ظرافتها و هوش و نگاه خود ایشان به موسیقی سنتی و تلاش برای تحولات موسیقایی با حفظ قالبهای اصلی آن بوده است. نمونهی آن رفتن به سمت شعرای معاصر همچون نیما و اخوان ابتهاج و سیمین بهبهانی و... و حتی استفاده از سازهای ارکسترال در برخی کنسرتها و قطعات مختلف بوده است.
🔸اینجاست که #شجریان که هنرش در پیوند با امر متعارف چه در زمینهی تاریخی و چه بستر انسان معاصر ایران قرار داشت در بزنگاههای تاریخ معاصر ایران به خصوص پس از انقلاب با سوگیریهای مشخص در قالب آثارش که وقایع معاصر سیاسی و اجتماعی را نشانه میگرفت، مانند البومهای بیداد و نوا و عشق داند و زمستان است و سرو چشمان و فریاد ، موسیقی سنتی ایرانی را با «امر زیبا» پیوند زد.
🔹و این در حالی است که این موسیقی در پیوند کامل با «امر متعارف» قرار دارد که نشانگان کاملاً آشنای تاریخی و روانی برای مخاطب ایرانی دارد . شاید با خاموش شدن شجریان جانی که او به واسطهی نوع انتخابش چه در عرصهی موسیقایی و چه موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی در کالبد کم رمق موسیقی سنتی دمید و آن را سرپا نگه داشت از بین برود.
💢چرا که برخورداری توأمان از این سطح از خلاقیت و نگاه اجتماعی و توانایی در پیوند زدن میان این دو در میان هنرمندان موجود در عرصه موسیقی سنتی به چشم نمیخورد. همان که در ابتدای یادداشت آن را پیوند میان امر زیبا و امر متعارف نامیدم. اینجاست که شجریان واجد صدای یک جمع میشود. صدای تکینی که در عین تکینگی سویهی جمعی و تاریخی دارد.
⚜️ @taammolat74
📮وضعیت امروز ما با عهد باستان تفاوت چندانی ندارد: هنوز هم نفوذ خدایان و شیاطین ـ منتهی در معنایی متفاوتـ مشاهده می شود. ما امروز به رغم کنار زدن سایه خدایان و اساطیری که در عین حال در درون ما وجود دارد، همین کار را انجام می دهیم. این خدایان تابع سرنوشت ما هستند، نه تابع علم.
✍️ ماکس وبر
📚 دانشمند و سیاستمدار
🔻پ.ن:
این کتاب وبر، در فهم معنای روشنفکری و عصر روشنگری و چالشهای روشنفکران که به مثابه پیامبران عصر جدید هستند، بسیار دقیق و خواندنی است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮بعضیها اسم #عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه
🔰عقل و ترس
🔸شاید وقت آن رسیده در این گزاره که ترس حاصل عقل است، تردیدی جدی وارد کنیم. یا بهتر این است که بگوییم از درون عقل معاد، ترس زاده نمی شود یا اینکه آنچه عقل از آن اهتراز می دهد و اجتناب می کند، رفتار بدون محاسبه و ضررآفرین برای فرد و جامعه است.
🔹به همین واسطه سخنان رهبر انقلاب را می توان بستر و زمینه ای برای تعریف درست رفتار عقلانی بدانیم. متاسفانه برخی جریان های سیاسی و برخی افراد که نمونه های فراوانی از آنها در دولت دیده می شود، ترس خود را پشت شعار عقلانیت پنهان کرده اند و با همین توجیه، با کندی و محافظه کاری افراطی با مسائل برخورد میکنند.
🔸همین رویکرد موجب ضررهای فراوان برای اقتصاد کشور شده است. رفتار عقلانی اتفاقا پشتیبان شجاعت و در کنار مردم بودن است و طبیعتا عقل سلیم مخالف تنبلی و نشستن و عافیت طلبی است. گویا از عقل ابزاری و معاش تا عقل معاداندیش فاصله از زمین تا آسمان است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین نماد حیات شیعه
🎙 استاد اصغر طاهرزاده
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_taherzade_01-1.mp3
18.89M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اربعین نماد حیات شیعه
🎙 استاد #اصغر_طاهرزاده
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹زیارت اربعین رجوع به امامی است که ظاهرا در معادلات تاریخی کشته شده است و از نظر کمیتگراها به پایان راه رسیده است، اما ما هیچ احساس تمام شدن راه را نمیکنیم. چرا که بر اساس اینکه اسلحهها نقش آفرین نیستند و کمیتها اساس عالم را تشکیل نمیدهند، به امام رجوع میکنیم. میدانیم که ماورای این اسلحهها یک حضور تاریخی داریم.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را
👥 #گفتگو
🔴 نظرات مختلف درباره مرحوم شجریان
✍️ چندخطی درباره مرحوم شجریان / نقدعلی
✍️ شاید در خانه کسی باشد! / وحید یامینپور
✍️ هنرمند ملی، هنر ملی / سیدحسین شهرستانی
✍️ شجریان و منطق سیاست روزمره / پرویز امینی
✍️ شجریان و دامگاه سیاست / محمدرضا کائینی
✍️ شجریان: بهصحنهآوردن میراث / حسام سلامت
✍️ ما و استاد محمدرضا شجریان / میکائیل دیانی
✍️ آواز خرد ایرانی / مجید کمالی
✍️ اهمیت شجریان بودن / محمدحسین میربابا
✍️ بحرانی در نسبت هنر و رسانه / محمدعلی روزبهانی
بخش نخست / بخش دوم
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔰 تاملی در باب امام رضا "ضامن آهو"
✍️ سیدجوادمیری
🔸امام رضا یک شخص در میان اشخاص برای شیعیان نیست، بلکه او سمبلی از «حقیقت تعالی» است. سمبل یعنی اشارتی به آن که هست ولی در میان ما نیست و نیستش چنان هستِ ما را تحت تأثیر خود قرار داده که بی آن تعالی ما، بس کمیتش لنگ میزند؛ چرا که نبود آن نشانی از کمبود ماست.
🔹تعالی انسان با حقیقت شدنی است، چرا که حقیقت تنها اکسیر تعالی انسان است و بی آن، تکامل واژه ی بی مسما و انسان کلمه ی بی معنا خواهد بود. بعبارت دیگر امام رضا دیگر یک شخص برای جهان سمبولیک ابرانیان نیست بلکه جلوه ی از حقیقت والاست که بی آن حیات بشری پوسته یی بیش نخواهد بود.
🔸حال از این منظر نگاهی دوباره و چندباره باید بر تصورات خویش بنماییم که آیا « صورت رضوی » که در نزد ماست با آن حقیقت متعالی سنخیتی از نوع وجودی دارد یا که الفاظی است تهی از جودِ وجود؟ و اگر چنین است چه کژ است راه تکاملی ما!!!!
🔹در زبان روانکاوی « آهو » سمبلی است برای دنیای دورن؛ صدای ضمیر ناخودآگاه آدمی که همیشه بسیار نزدیک است در عین دوری!!! حال داستان ضامن آهو را از این منظر دیدن یعنی چه؟
💢صحبت بر سر نجات یک حیوان نیست بلکه این داستان اشاره به این دارد که امام رضا سمبلی است برای آگاه نمودن انسان به رموز دنیای درون آدمی. سخن بر سر انسان است و بیدار شدن جانِ آدمی ولی ما متمرکز بر روی "آهو" شده ایم و تصویر "شخص رضا" و نه حقیقت رضوی و ضمیر ناخودآگاه جانِ بشری !
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |الهیات سیاسی زیارت
🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی
گفتارهائی دربارهی «حکمت اربعین»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ آبانماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
الهیات سیاسی زیارت.mp3
6.11M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#الهیات_سیاسی زیارت
🎙 دکتر سید#حسین_شهرستانی
« #حکمت_اربعین »
🔹طرح مطالعات جامعهشناسانه در حوزه اربعین، هم ما را به لحاظ سیاستگذاری عقیم میکند و هم به لحاظ زیباییشناسانه دریافتها و امکانهای دریافتهای زیباییشناسانه ما از پدیده زیارت و اربعین را به طور کلی منهدم میکند. به طور کلی نگاه جامعهشناسانه زائر را دچار سردرگمی و بحران میکند. به این ترتیب تنشی میان مقام زیارت و زائر ایجاد میکند. این بحران موجب تحریف و تقلیل واقعیت میشود.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
#اختصاصی
🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا
🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
جلسه ششم |آب حیات معنوی
برنامه معرفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
008-14-Day-1387.mp3
19.25M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه ششم
🔹حیات معنوی آن است که همیشه زنده است و ممات ندارد و مرگ در آن نیست. حیات معنوی، حیات روح است. حیات نفس است. حیات خرد است. اگر هستی بر اساس آگاهی نباشد، یا در خود آن آگاهی نباشد، بی معنا خواهد بود.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰اینستاگرام در تسخیر تینیجر (نوجوانها)!
🔺نگاهی اجمالی به آمار فعالیت سنین مختلف در اینستاگرام، به خوبی ضرورت ارتقا سواد رسانهای در نوجوانان را ثابت میکند.
💢نسلی که بخش زیادی از عمر خود را در فضای مجازی میگذراند ولی همچنان آموزشهای متناسب با آن سهم اندکی در سبد آموزشی مدارس و خانوادهها دارد!
#رسانه_شناسی
#سواد_رسانه
⚜️ @Media_arma
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮بعضیها اسم #عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه
🔰 ترس فروشی و عقل نمایی
در حاشیه توصیه رهبر انقلاب به #ترسوها
✍️ مهدی جمشیدی
🔘 بخش 1 از 2
🔸 «جنگِ شناختی» بیش از هر چیز، «جنگِ زبانی» است؛ یعنی در این جنگ، با «بازیِ زبانی» و «مغالطههای لفظی»، شناختها و درکهای مردم نسبت به واقعیّتها تغییر داده میشوند و مردم، گرفتارِ «تحریف» میشوند. «واقعیّت» در متنِ خود، «زبان» ندارد که به سخن آید و خویش را توصیف کند، بلکه این ما هستیم که آن را «روایت» میکنیم.
🔹 از آنجا که بسیاری از مردم، برداشت و تفسیرِ مستقیمی از واقعیّتها ندارند، بهسراغِ «روایتها» و «تحلیلها» میروند و آنها را مبنای «انتخابها» و «تصمیمها» ی خود قرار میدهند. اینجاست که روشن میشود روایتهای زبانی از واقعیّت، تا چه اندازه میتواند جامعه را دستخوشِ «چرخشها و دگرگونیهای بنیادی» قرار دهد.
🔸جنگِ شناختی در دهۀ اخیر، بهخصوص در عرصۀ سیاسی، به اوجِ خودش رسیده است؛ چنانکه نیروهای تکنوکرات در انتخابهای سالهای نودودو و نودوشش، بی آنکه در مقامِ «عمل» و در عالمِ «عین»، برگِ برندهای در اختیار داشته باشد، فقط و فقط با تکیه بر «جنگِ شناختی» و «بازیِ زبانی»، بخشهایی از مردم را به مردابِ تفسیرها و روایتهای آغشته به «تحریف» افکند.
🔹«عقل» و «عقلانیّت»، سخنی است که در طولِ دهۀ اخیر، بارها و بارها، با ابزاری برای تحقیر و طردِ «فکر و فرهنگِ انقلابی» و «نیروهای انقلابی» تبدیل شده است؛ گویا «انقلاب» و «انقلابیگری»، سرِ سازگاری با «عقلانیّت» ندارد. هم جریانِ اصلاحات و هم جریان ِاعتدالگرا، همواره با تکیه بر این مفهوم، هر گونه «تحرّک و تلاشِ مجاهدانه و انقلابی» را ملامت کرده و اینچنین به مردم القا نمودهاند که عقلانیّت، حکمِ متفاوتی دارد.
[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰 ترس فروشی و عقل نمایی
در حاشیه توصیه رهبر انقلاب به #ترسوها
✍️ مهدی جمشیدی
🔘 بخش 2 از 2
🔸🔸در حقیقت، آنچهکه آنها عقلانیّت میخوانند، «عقبنشینی» و «وادادگی» و «تسلیم» و «ترس» و «گریز» است، امّا برای آنکه خویش را توجیه کنند و بر ضعفهای خویش، «عنوانهای مقبول» بگذارند، واقعیّتهایی را که بر این عنوانها دلالت دارند، «عقلانیّت» مینامند.
🔹برایمثال، اگر معنای واقعیِ «مذاکره با آمریکا» این باشد که ایران به زانو درآمده و فشارهای اقتصادی، بهسرانجامِ خویش رسیدهاند، آنها اینطور استدلال میکنند که اکنون باید به اقتضای عقلانیّت، مذاکره کرد و باید بر اساسِ منافعِ ملّی، تصمیم گرفت و بهانه بهدستِ طرفِ مقابل نداد.
🔸یا چنانچه رئیسِ مجلس، برخلافِ رویّۀ دیگر مسئولین، به میانِ مردم برود و حتّی با رعایتِ دستورالعملها، از بیمارانِ کرونایی عیادت کند، متهم به بیعقلی میشود؛ چراکه خود را بیدلیل، به ورطۀ خطر افکنده است!
🔹پس در اینجا، با نوعی فرآیندِ آلوده به «تحریف» و «وارونهنمایی» روبرو هستیم که بهطرزی ماهرانه، افکارِ عمومی را میفریبد و «خطا» را بر جای «راست» و «خائن» را بر جای «قهرمان» مینشاند. این عنوانبندیهای دروغین، اهمّیّتِ جدّی دارند و تعیینکننده هستند.
💢ازاینرو، امروز آیتالله خامنهای بهطورِ صریح، از کسانیکه «ترس» و «فرار» و «تسلیم» و «انفعالِ» خویش را با تعبیرِ «عقلانیّت»، توجیه میکنند، انتقاد کرد و گفت «ترسوها»، ترسِ خود را در پسِ لفظِ «عقلانیّت»، پنهان نکنند. البتّه این ما هستیم که باید بدانیم که در معرکۀ جنگِ شناختی بهسر میبریم و باید «سوادِ رسانهای» خویش را افزایش بدهیم و اسیرِ «بازیهای زبانیِ خدعهآمیز» نشویم:
علمِ تقلیدی بود بهرِ فروخت
چون بیابد مشتری، خوش بر فروخت
#جنگ_شناختی
#جنگ_روایتها
#جریان_تحریف
⚜️ @taammolat74
كَلَّا وَالْقَمَرِ / وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ / وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ
✨ سوگند به هلالِ ماهِ رُخَت
که تو میآیی...؛
و کامِ عالم را "اَحلی مِنَ العَسَل" خواهی کرد...
همچون طلوع صبح،
پس از رسیدن زمین به منتهاالیهِ شب...
همچون ربیعِ رحمت ؛
پس از زمهریر صفر ،که جانِ جهان به نبودن رسولی از جنس خدا گرفتار است...
☘️حلول ماه ربیع الاول مبارک باد☘️
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین، بزرگترین جنبش آنارشیستی جهان اسلام
🎙 دکتر میلاد دخانچی
گفتارهائی دربارهی «حکمت اربعین»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ آبانماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اربعین، بزرگترین جنبش آنارشیستی جهان اسلام.mp3
6.99M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اربعین، بزرگترین جنبش #آنارشیستی جهان اسلام
🎙 دکتر #میلاد_دخانچی
« #حکمت_اربعین »
🔹مشاهدات وجه جامعهشناسی من از اربعین نشان میدهد آن چیزی که مناسبات اربعین را رقم زدهاند، اتفاقا مناسبات عشیرهای و قبیلهای مردم عراق است. در واقع اگر امنیت و گفتمان معطوف به عشیره و قبیله آنها نبود این مناسبات شکل نمیگرفت. به طور خاص این مناسبات شکل نمیگرفت اگر ضعفی در دولت مرکزی عراق نبود.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74