eitaa logo
تاملات
766 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 مناظره 🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران ▪️ دکتر نعمت‌الله فاضلی، دانشیار انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی) ▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی ) بخش دوم (پرسش و پاسخ) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۴ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مناظره تجدد در ایران 2.mp3
28.95M
🔉 مناظره 🔶 موضوع |مسأله در ایران بخش دوم (پرسش و پاسخ) در ادامه پرسش و پاسخ های از دو طرف مناظره مطرح شد و دست آخر اینکه دکتر فاضلی به منتقدان سفارش کرد: دوستانی که به هر دلیلی فکر می کنند شیوه تفکر دکتر نجفی بهتر است، کتاب های مرا هم بخوانند و آنهایی که فکر می کنند شیوه تفکر من بهتر است لطفا کنند و کتاب های دکتر نجفی را هم بخوانند قبل از اینکه به یک جمع بندی کلی برسند و با مطالعه و گفت گوی واقعی وارد بحث ها شویم. اینطور نباشد که کتاب یکی را نخوانیم اما به شدت مخالفش باشیم یا کتاب یکی را نخوانده به شدت موافقش باشیم. این شیوه به رشد جامعه کمک نمی کند. 🔗 برای شنیدن بخش نخست این مناظره اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
تبیین فلسفی درون‌ماندگار هنر.pdf
383.7K
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درون‌ماندگار از نسبت دین و هنر شرح آرای شریعتی درباره‌ی هنر ✍️ دکتر حسن محدثی 🔸این‌که ما با اندیشه‌های شریعتی هم‌دل باشیم یا نه یک بحث است و این‌که سطح اندیشه‌ورزی او چیست، بحث دیگری است. لطفا سطح اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی او را داوری نمایید و با دیگر متفکران قبل و بعد وی مقایسه‌اش کنید! ⏰ ۴ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74
تاملات
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درون‌ماندگار از نسبت دین و هنر شرح آرای شریعتی درباره‌ی هنر ✍️ دکتر حسن
🗨 🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 1 از 2 🔸 استاد جامعه‌شناس دانشگاه آزاد تهران که اندیشه‌هایش را متأثر از شریعتی می‌داند، در مقاله‌ای به شرح آرای شریعتی درباره‌ی هنر می‌پردازد و سعی دارد نسبت دین و هنر را از منظر وی تبیین کند. او معتقد است رویکرد شریعتی در تبیین مساله هنر، رویکردی فلسفی ـ دینی دارد. با الهام از بن‌مایه‌های فلسفه اگزیستانسیالیست به توصیف حقیقت هنر پرداخته با این حال نمی‌توان مولفه‌های دینی او را نادیده گرفت. 🔹او بیان می‌دارد که از سویی هنر برای شناخت جایگاه و ارزش یک انسان شرقی در مقابل دیگری خود، و از سوی دیگر به دلیل رسالت هنر در عصر کنونی، مساله واکاوی هنر برای شریعتی اهمیت یافته است. شریعتی هنر را مقوله‌ای دینی و حقیقتی متعالی و مقدس می‌دانست. او هنر اصيل را هنري معرفی می‌کرد كه انسان را به تعالي و ماوراء و حتي به مطلق (خدا) برساند و رسالت خداگونه انسان را در اين دنيا تنها از راه هنر امكان‌پذير مي‌دانست. 🔸در ادامه او به رابطه هنر و زیبایی پرداخته و می‌نویسد که شریعتی قائل به طریقیت زیبایی برای هنر بود. و فهم زیبایی و هنر را در گرو انسان‌شناسی معرفی می‌کرد. شناخت انسان، نقطه عطف تلاقی هنر، عرفان و دین است. بر همین اساس و نگاه دینی که شریعتی متأثر از آن بود، قرابت دین و هنر را ترسیم می‌کند و عقیده دارد که هر دو زاییده محرومیت‌های انسانی‌اند. با این تبیین از شریعتی همان‌گونه که خود آقای محدثی نیز تصریح کرده است در اینجا دین نه معنایی متافیزیکی دارد و نه معنایی اجتماعی، بلکه دلالت بر احساسی وجودی دارد. ⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 2 از 2 💢اساس اشکال ما به این صورتبندی نظری شریعتی نیز در همینجاست که ایشان سعی دارد با نگاه اگزیستانسیالیستی تقریری از دین ارائه کند و این اول مشکل است! چراکه نظام معرفتی دین به اغماء می‌رود. تلقی و تلاش دکتر محدثی در جامعه‌شناسی دین اساسا نفی قرائت متافیزیکی از دین و نوعی برجسته‌سازی پوزیتویستی و پدیدارشناسانه از دین است. 🔹در انسان‌شناسی دینی انسان موجودی است که ودیعه الهی پیشاپیش درونش نهاده شده و سرنوشت او از قبل در عالم زر رقم خورده است. وقتی که از انسان به شکل متافیزیکی آن سخن گفته می‌شود، این انسان باید در جهان به امر متافیزیکی برگردد. ماوراء از قبل در تفکر و تفسیر دینی سنتی ما مفروض است و لذا نوع نگاه ما در نسبت بین دین و هنر کاملاً متافیزیکی است، حال آنکه در جهان مدرن تفکر متافیزیکی مجالی برای باورپذیری ندارد و اندیشمندانی چون هابرماس از بحران تفکر متافیزیکی حرف زده‌اند. 🔸«چارلز تیلور» در کتاب «عصر سکولار» وقتی از شرایط کنونی حرف می‌زند می‌گوید تبیین‌های استعلایی از جهان دیگر امروز قابل پذیرش و باور نیست و اندیشه دینی اگر بخواهد ادامه حیات دهد باید در چهارچوب درون‌ماندگار عرضه شود. چرا که انسان‌ها آمادگی پذیرش اینگونه حرف‌ها را ندارند و متفکرانی که چنین سخن‌هایی بیان می‌کنند آب در هاون می‌کوبند. به گفته وی، شریعتی از جمله متفکرانی است که این موضوع را فهمیده و تلاش می‌کند این‌گونه از دین سخن نگوید او از دین درون‌ماندگار حرف می‌زند. بنابراین اشکال اساسی که در تقریر شریعتی وجود دارد، نوعی سکولاریسم معرفتی در حوزه دین است. 📚 دیده‌بان اندیشه، شماره 9 ⚜️ @taammolat74
📣 درسگفتار شرح اصول کافی به اطلاع می‌رساند سلسله دروس «شرح اصول کافی» توسط «استاد میرباقری» ان‌شاء‌الله از دوشنبه ۵ آبان آغاز خواهد شد. ◾️درس از ابتدای «کتاب الحجة» شروع می‌شود. 🕚 زمان: هر هفته از دوشنبه تا چهارشنبه (سه روز در هفته)، ساعت ۱۱ صبح 🕌مکان: گذر خان، مسجد فاطمیه سلام الله علیها (مسجد آیت‌الله بهجت رضوان الله علیه) ⚜️ @mirbaqeri_dars ⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت فلسفه یونان با فلسفه اسلامی ✍️ دکتر نصرالله حکمت 🔸، یعنی آنچه فیلسوفان مسلمان از کِندی و فارابی به این‌سو با‌عنوان فلسفه اسلامی محقق کرده‌اند، ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است. به این دلیل که آنچه در یونان و آتن پدید آمده، فلسفه به‌معنای خاص آن و تفکری است که در مواجهه با سوفسطاییان تحقق یافته است؛ یعنی مواجهه فیلسوف یونانی مانند سقراط و افلاطون با تفکر سوفسطایی. 🔹وقتی در جهان اسلام درباره نخستین فیلسوف مسلمان مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم وجه غالب بر تفکر روزگار کندی و فارابی و حتی ابن‌سینا، تفکر سوفسطایی نبوده است. در واقع مواجهه فیلسوف مسلمان، مواجهه با پیامبر(ص) و فضای ایمانی است. در نتیجه، مواجهه با تفکر سوفسطایی اقتضای قدرت را دارد. در واقع فیلسوف می‌خواهد عقل را در اوج درخشندگی و قدرت خود مطرح و همه بالقوه‌های عقل مستقل بشری را بالفعل کند. 💢مواجهه با تفکر ، این ضرورت را دارد که عقل در اوج درخشندگی خود مطرح شود، اما وقتی فیلسوف مسلمان مواجهه‌اش با پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و می‌خواهد نسبت میان پیامبر(ص) و فیلسوف و جایگاه عقل را در ارتباط با وحی پیدا کند، طبعاً این نحوه مواجهه، اقتضای نقادی عقل را خواهد داشت و نه برجستگی آنرا. 🔸عقل‌شناسی کندی، فارابی و ابن‌سینا، است. در واقع همه تلاش کندی، فارابی و ابن‌سینا برای مشخص کردن میزان توانایی عقل و نسبت آن با پیامبر(ص) است. به این معنا که آیا این عقل با پیامبر(ص) توافق دارد؟ یا در بخش‌هایی تعارض دارد؟ در صورت تعارض، تکلیف چیست! ⚜️ @taammolat74
🔰بررسی نسبت نظام و دولت‌ها در تجربه جمهوری اسلامی ✍️ دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔸تفاوت‌های داشتن «التزام عملی» با «اعتقاد» به نظام برای تصاحب مسئولیت‌های کلیدی آن آشکار می‌شود و معلوم می‌شود چرا برخی اصرار داشته و دارند که حاکمیت را وادار کنند تا به همان اولی اکتفا کند، و معلوم می‌شود چرا برخی از سیاسیونی که خود را درزمره جریانات داخل نظام هم تعریف می‌کنند، این‌قدر بر روی حذف و بی‌اثرسازی و تأکید دارند و تلاش می‌کنند اصل آن -و نه صرفا عملکردش- را زیر سوال ببرند. 🔹این تلاش‌ها آیا معنا و هدفی جز حذف سازوکارهای صیانتی نظام دارد و نتیجه‌ای جز یا از درون به‌دنبال خواهد داشت؟ اسم هرگونه تلاش برای حفظ این قواعد قانونی و سازوکارهای صیانتی را هم می‌گذارند «» و منظورشان این است که چرا نظام دربرابر راهبردهای مسالمت‌آمیز فروپاشی از خود مقاومت نشان می‌دهد و چرا نمی‌گذارد مخالفان با استفاده از اسب تروای وارد حاکمیت شوند و کنترل مراکز تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و اداره ‌کشور را به‌دست گیرند. 💢 کدام نظام سیاسی باثبات و مشروع و مقتدری را سراغ دارید و [یا] می‌توانید نشان دهید که خود را از کار انداخته باشد و کشورش را درمعرض فریبکاری‌هایی از این‌دست قرار داده باشد. این یعنی گشودن راه دستیابی به مناصب کلیدی حکومت به‌روی نامعتقدان آن نظام، با اسم رمز دموکراسی. ظلم و خیانت دموکراسی‌خواهان به دموکراسی همین است که از این راهبرد پذیرفته‌شده و مقبول در اداره حکومت، برای فروپاشی نظام‌های سیاسی استفاده کرده‌اند و می‌کنند. 🔻پ.ن: مصاحبه بسیار خواندنی و پر محتوا از دکتر را از دست ندهید. ایشان برای تبیین ناهموسی و تلاطمات سیاست‌های دولت‌ها در جمهوری اسلامی به واکاوی رابطه «نظام»، «حاکمیت» و «دولت» پرداخته و بیان می‌کند: « جایگاه طرح و تعقیب آرمان‌ها و تعیین جهت و اتخاذ رویکرد‌های ایدئولوژیک است و محمل رصد و ارزیابی مشروعیت، حال آنکه مسئول رعایت ملاحظات اقتضایی و معطوف به اداره و اجرا و محمول طرح مساله‌ کارآمدی می‌باشد.» لذا طرح مسأله کارآمدی نظام از اساس غلط است. همچنین در ادامه به نامه موسوی خوئینی‌ها و ناکارآمدی دولت روحانی می‌پردازد. 🔗 برای خواندن مشروح این مصاحبه جذاب و قابل استفاده به همراه تحلیل و خلاصه گفتارشان به دیده‌بان اندیشه 10 که به زودی منتشر می‌شود مراجعه کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه نخست کانال تلگرامی اشراق ⏰ 22 فروردین 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 1.mp3
21.47M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه نخست 🔹تاریخمندی انسان(هیستوریسیزم) 🔹تاریخمندی هستی شناختی(هیستوریسیزم آنتولوژیک) 🔹تاریخمندی معرفت شناختی(هیستوریسیزم اپیستمولوژیک) 🔹تاریخ و تاریخ نگری چیست؟ 🔻 پ.ن: هر روز این درسگفتار را در کانال تأملات دنبال کنید. ⚜️ @taammolat74
📮، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزه‌واری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. ✍️ مقام معظم رهبری ⚜️ @taammolat74
🔰 انقلاب اسلامی معجزه‌ای بزرگ برای هدایت قلوب ◾️ ابتدای مسیر سخت انقلاب اسلامی، راه سخت‌تری هم برای پیمایش دارد و همواره بر این نکته پایبند هستیم که نگه‌داشتن انقلاب در مسیر بسیار سخت‌تر از انقلاب کردن است. ◾️ بنابراین موضوع به مراتب از مهم‌تر می‌شود، چرا که تحریم مسئله‌ای اقتصادی است که در طول زمان و با مدیریت درست حل می‌شود (هرچند می‌دانیم که این روزها تحریم و بی بصیرتی مسئولین دولتی کمر مردم را شکسته است) اما تحریف برای نسل‌های بعدی خواهد ماند. ◾️ بهترین زمان برای در دوران سختی رخ می‌دهد، زمانی که همه از اتفاقات مختلف پیش آمده در کشور عصبانی هستند و تحلیل‌ها به سطحی ترین مدل ممکن می‌رسد، اینجاست که نهضت یا قد علم می‌کند تا ریل‌گذاری را تغییر دهد. ◾️ حال اگر در نهادهای انقلابی، مسئولین امر درگیرودار تحریم و جنگ محاسباتی دشمن، اشتباه تاکتیکی کنند و تصمیمی اشتباه بگیرند، سال‌های سال این اشتباه دامن حزب الله را مستقیم یا غیرمستقیم خواهد گرفت. ◾️ همه می‌دانند که امت حزب الله مصداق روایت (انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحديدِ: "مؤمن محکم‌تر از فولاد است) بنابراین لازم و ضروری است که گاهی در اتخاذ تصمیم‌ها درست موضع‌گیری کنید و مراقب باشید تا نکنید و گرنه در همین نزدیکی‌ها تاریخ شما را قضاوت می‌کند و محکوم به نابودی وافول خوهیم شد. ⚜️ @ponezs ⚜️ @taammolat74