eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 یادداشت جالب و تامل برانگیز درباره انتخابات مجلس ✍ محمد قوچانی 💠 امشب برای نخستین بار عاجز شدم از تیتر زدن برای خبر کسالت باری که ناگزیر بودم بر صفحه یک "سازندگی " بنشانم : نه اینکه به رسم این روزگار از انتخابات عبور کرده باشم ، بلکه بدان سبب که بی کفایتی شورای عالی اصلاح طلبان در راهبری انتخاباتی آنان را باید روایت میکردم . 🔸 اقای عارف فکر کردند چون خودشان نامزد نمی شوند نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان ... 🔹این روزها آن قدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی خیالی و بی برنامه گی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند . حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی دهند حق نداشتیم در برابر آرمانهای اصلاح طلبی این قدر بی مسوولیت و باری به هر جهت باشیم . 🔸 نمیشود هم حرفهای انقلابی زد و هم حرفهای انتخاباتی . نمی توان هم اپوزیسون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت . این " آغاز یک پایان " است . " آغاز پایان اصلاح طلبان "خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می توانند سیاست ورزی کنند . 🔹ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح طلبی را اصلاح کنیم ...ما اصلاح طلب می مانیم ، حتی اگر در اقلیت باشیم ...این بی تدبیری است که ما را اقلیت میکند ، نه رای اکثریت ... ⚜ @lotfi74
🔰 اگر در صحنه باشید و بایستید و هر کدام وظیفه خودتان بدانید که حفظ بکنید کشور خودتان را و برادران خودتان را حفظ بکنید، هیچ قدرتی نمی‌تواند این کار(خرابکاری) را بکند. مهم این است که شما ایستاده باشید و قایم به امر باشید و حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به اینکه همه کارها را باید حکومت بکند. 🔸امام خمینی (ره) 📆 ۲۷ مرداد ۱۳۶۰ #مقاومت #اقتصاد_مقاومتی #جمهوری_اسلامی ⚜ @lotfi74
🔰 فروش صندلی های اتوبوس؛ دستاورد اقتصاد نئولیبرالیستی 🔸یکی از دستاوردهای اقتصاد نئولیبرالیستی این است که نزاع طبقاتی را به نزاع درون طبقه تبدیل کرده است. بدین وسیله میان فرودستان نیز یک جایگاه مشخص طبقاتی ایجاد می‌شود که برسرحداقل‌های حیات و معاش میان خرده‌دارایی‌ها با ندارها خط فاصل مشخصی کشیده شود. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸 سیستم‌های نئولیبرالیستی علاوه بر هم‌راستایی با منافع طبقات حاکم و هم‌چنین فربه‌تر شدن ساختار اقتصادی که تمام همّ و غم خودش را به کشیدن شیره‌ی جان طبقات فرودست گذاشته است منجر به از دست رفتن هویت مشترک میان فرودستان می‌شود. 🔹 چراکه مسئله برسر امکان حیات است و راضی شدن به حداقل‌های این امکان هم فرودستان را از اتحاد علیه جریان ستم در سازوکار نئولیبرالیستی دور می‌کند و هم اینکه پیکان جنگ و نزاع را برای برخورداری از حداقل‌ها به سمت مناسبات درون طبقاتی می‌کشاند. 🔸پس هم جیب سیستم پرپول‌تر شده و دستاوردهای مدیریت درآمدزا عیان‌تر می‌شود که چگونه از هر امکان اجتماعی و عمومی در هرشرایطی بدون درنظر گرفتن نقش و جایگاه نهادهای حکومتی در خدمات‌رسانی سود بیشتری به دست آید و دراینجا نقش مسئولیت اجتماعی و حمایتی به سازوکار مدیریت و سودآوری اقتصادی تبدیل می‌شود، و هم فرودست که درسازوکار نئولیبرالیستی در نقش «دیگری» است که چرخ‌دنده‌های سیستم اقتصادی و اجتماعی باید با شیره‌ی جان او روغن کاری شود اینبار درون طبقه و قشر خودش با یک «دیگری» مواجه شود که هر امکان نزاع برون طبقاتی را در همان سطح نزاع فرودست با فرودست متوقف کند. 🔸اینگونه یک فرادست در جهان فرودستان ایجاد می‌شود که درنهایت آن فرادست خارج از این جهان و در دل اجتماع، خودش فرودست است. این سازوکار ایدئولوژیک-نئولیبرال اساساً با بازتولید فرادست و فرودست به حیات خودش ادامه می‌دهد. 🔹 پس اختصاص صندلی‌های اتوبوس‌های شهری که قطعا اقشار کم‌درآمد از این ناوگان حمل و نقل استفاده می‌کنند به افرادی که در میان فرودستان امکان خرید صندلی را دارند تنها یک حربه‌ی اقتصادی برای پرکردن جیب بی سرو ته نظام مدیریت شهری نیست. بلکه کارکردی سیاسی در راستای حیات ایدئولوژیک-نئولیبرالیستی‌ای دارد که اساساً مبتنی بر حکومت فرادستان است. ⚜ @lotfi74
🔰 هدف از باستان گرایی فروغی 🔸یکی از اهدافی که فروغی از ترویج فکر «ایران باستان» و تنظیم «ایدئولوژی شاهنشاهی» دنبال کرد، پیوند مجدد دو قوم ایرانی و یهودی بود و این پیوند را به عنوان سلاحی در برابر فرهنگ اسلامی می‌دانست. 🔹نفوذ خزنده صهیونیسم در فرهنگ ایران از دوران رضاشاه آغاز شد و در واقع یکی از اهداف باستان گرایی فروغی، القاء پیوند کهن دو قوم ایرانی و یهود، در قبال توحش اعراب بود. بررسی آثار منتشره در این دوران به ویژه کتاب سه جلدی ایران باستان، اثر حسن پیرنیا، موید این ادعاست. 🔸بدین سان، علی رغم فرهنگ اسلامی مردم ایران که همبستگی امت اسلامی را در چارچوب تمدن واحد اسلامی توصیه می نمود و پا به پای اسلام زدایی و سرکوب خشن روحانیت، ترویج فرهنگ ماقبل اسلامی در دستور کار قرار گرفت و چنین القاء شد که گویا بین آیین کهن ایرانیان و دین یهود وجود مشترک فراوان بوده است و همانگونه که کورش منجی قوم ستمدیده یهود!! بود، ایران کنونی نیز باید حامی و نجات‌بخش قوم آواره یهود باشد! ⚜️ @lotfi74 👇👇👇
🔸روشن است که این تبلیغات هدفی به جز جدایی مردم ایران از مردم مسلمان منطقه و ایجاد همدردی با مهاجرین یهودی در فلسطین، ویا حداقل بی تفاوتی را پی نمی گرفت. این مشی تبلیغاتی، نقش پس پرده روچیلدهای انگلستان را در هدایت عوامل ایرانی اینتلیجنس سرویس نشان می دهد. توجه داشته باشیم که برخی از متنفذترین عوامل ایرانی بریتانیا چون قوام الملک شیرازی و ذکاءالملک فروغی، طبق روایت مشهور، یهودی الاصل بوده اند. 🔹پس از شهریور 1320، مجددا و به تدریج «یهودگرایی» به شکل مرموز در میان روشنفکران غربگرای ایران ترویج شد. در بهمن 1327، یعنی سه ماه پیش از اعلام تأسیس رسمی دولت اسرائیل، مهندس حسین ملک در مجله اندیشه نو، مقاله ای با عنوان «کیبوتص» نگاشت و «سوسیالیسم کیبوتصی» را مورد تحسین قرار داد؛ «سوسیالیسمی» که با سرمایه بارون ادموند روچیلد ساخته می‌شد! همزمانی انتشار این مقاله در ایران با حوادث تکان دهنده و خونین فلسطین نمی تواند تصادفی باشد. 🔸در ادیبهشت 1328 دولت اسرائیل اعلام موجودیت کرد و 8 ماه بعد، علی رغم جوّ شدید ضد صهیونیستی در مسلمانان منطقه و ایران، دولت ساعد با دریافت 400.000 دلار رشوه به صورت دوفاکتور آنرا به رسمیّت شناخت. 🔹در دوران دولت مصدق نیز حرکتهای مرموزی برای رسمی کردن روابط ایران با اسرائیل آغاز شد. خلیل ملکی، برادر حسین ملک، در بهار 1332 در مجله علم و زندگی مقالاتی به سود کیبوتصهای اسرائیل منتشر کرد. 🔸در نیمه دوم دهه 1330 و آغاز 1340 با برنامه ریزی نقش فعال «اندیشمندان» وابسته به ساواک، ترویج «مدینه فاضله اسرائیلی» به شکلی بی سابقه و بی پرده در مطبوعات آغاز شد. در این زمان با یک برنامه سنجیده هیاتهای مختلفی از ایران به اسرائیل اعزام گردید و از جمله تعدادی از روشنفکران صاحب قلم چون خلیل ملکی، جلال آل احمد و داریویش آشوری عازم فلسطین اشغالی شدند. خلیل ملکی و داریوش آشوری و همفکرانشان در بازگشت به تبلیغات خود به سود سوسیالیسم کیبوتص ادامه دادند، ولی مرحوم جلال آل احمد با نگارش مقالاتی به افشای ماهیت دولت اسرائیل پرداخت. 🔻پ.ن: ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، ص128 نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، ص515 ⚜️ @lotfi74
🔴 ‌ و بررسی یادداشت آقای علیزاده 👇 ✍ سجاد صفارهرندی ‌‌ ‌‌ 🔸جناب ، طی یادداشتی پرسیده اند: «چه شد آقای خامنه‌ای پذیرفت از سال 68 به بعد سیاستهای اقتصادی طرفدار مستضعفین به حاشیه برود و نظام تغییر فرماسیون اقتصادی بدهد؟ چه شد آقای خامنه‌ای با همان صلابتی که مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد در برابر رفسنجانیسم در اقتصاد نایستاد؟» ‌‌ ‌‌ 🔹این پرسش چیزهایی را پیشفرض گرفته که از نظر رهبر انقلاب نه تنها مفروض و بدیهی نیست که به کلی مردود و بی مبناست ‌‌ ‌‌ 🔸 آیا سیاستهای اقتصادی قبل از 68 طرفدار مستضعفین است؟ سیاست اقتصادی و شیوۀ مداخلۀ دولت در اقتصاد از اصلی ترین موضوعات اختلافی آیت‌الله خامنه‌ای (در مقام رییس جمهور) و نخست وزیر وقت بوده و همین اختلاف موجب حذف ایشان از مدیریت کشور در چهار سال دوم ریاست جمهوری شد. ایشان سیاست‌هایی را که در سالهای پایانی جنگ رشد اقتصادی منفی و تورم 25 تا 30 درصدی را رقم زده و بنا به تحلیلی از علل اصلی پایان غیرظفرمندانۀ جنگ بودند، به سود مستضعفان نمی‌دانست. ‌‌ ‌‌ 🔹 آیا در طول سه دهه رهبری در مقابل آنچه در فرماسیون اقتصادی و اجتماعی رخ داده () موضعی سرتاسر همراه و پذیرا داشته؟ ایشان گرچه این سیاستهای اقتصادی را تأیید کرده، اما از همان ابتدای دهۀ هفتاد در برابر وجوه دیگری از سیاستها و اقدامات موضعگیری کرد: ، ، ، مردم گریزی، ، و حتی به طور مشخص «» و غارت بیت المال تحت عنوان خصوصی سازی (سیاستی که او از اصلش دفاع میکرد و میکند) در معرض انتقادات صریح رهبری قرار گرفتند. ایشان بود که در سال 74 ترمز قطار تعدیل را در حمایت از معیشت محرومان و مستضعفان کشید. ‌‌ ‌‌ 🔸 آیت‌الله خامنه ای از اواخر دهۀ 70 کارزاری بزرگ را آغاز کرد که غایت آن را نمیتوان چیزی جز ایجاد یک دستورکار رقیب برای رفسنجانیسم در حوزۀ اقتصادی-اجتماعی قلمداد کرد. کارزاری که مسألۀ و را به کانون سیاست ایرانی آورد و در انتخابات 84 و شکلگیری دولت نهم به نقطۀ اوج خود رسید. این پروژه، مهمترین پروژۀ سیاست داخلی ایشان در دوران رهبری، هرچند دستاوردهایی داشت، اما به دلایل متعددی در نهایت به «عدم الفتح» انجامید و در دهۀ 90، فرآیندهای مردمسالارانۀ نظام جمهوری این امکان را فراهم ساخت تا رفسنجانیسم بار دیگر با همان دستورکارها و حتی با همان چهره ها و فیگورها به صدر باز گردد. ‌‌ ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسبت عدالت و ولایت ✍ یاسر جبرائیلی 🔸کسانی که عدالت را بر ولایت مقدم می‌دارند، مفروضشان این است که فهم‌شان از عدالت بر فهم ولی برتری دارد! 🔹این جماعت تسلیم عدالت ولی‌فقیه نمی‌شوند، بلکه از ولی‌فقیه می‌خواهند تسلیم عدالتی شود که اینها فهمیده و علَمش را بلند کرده‌اند. 🔸این جمله شهید سید مرتضی آوینی حکایت این روزهای ماست که "زمانه عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند ،نه امام حاضر را. میدانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می کنند،اما امام حاضر را باید فرمان بَرند! وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند." ⚜ @lotfi74
🔰درباره مجید حسینی و عدالت‌خواهی ✍ امید رامز 🔸 #عدالت‌_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیاز دارد: ✔افق‌سازی ✔گفتمان‌سازی، فضاسازی اجتماعی و همراه‌سازی افکار عمومی برای مطالبه‌گری ✔نیروی سیاسی در بدنه حکمرانی کشور ✔تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی ✔نهادسازی و نظام‌سازی راجع به اولویت این پارامتر‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظه‌کاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم می‌اندیشد. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸راجع به اولویت این پارامتر‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظه‌کاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم می‌اندیشد. 🔹 حتی اگر مطابق تلقی عموم، برای رسیدن به سومی، دو تای اول را نردبان کرده باشد، باز هم برای صعود از مرحله گروهی به تیم کمک کرده است! 🔸اما در تعیین اولویت تحقق پارامتر‌های مذکور، آسیب‌شناسی قرار گرفتن تئوری‌سازی در اولویت‌های انتهایی، می‌تواند این باشد که سیاست‌گذار به اقدامات پوپولیسیتی و ترجیح منافع کوتاه‌مدت به منافع بلندمدت جامعه برای جلب آرا بیندیشد 🔹اما به صورت علی‌الحساب ما با حوزه‌هایی نظیر آموزش، بهداشت، مسکن، بانک و خصوصی‌سازی مواجهیم که سیاست‌گذار در آنها بدیهیات را هم زیرپا گذارده است. 🔸 با اینکه همچنان معتقدم اصولگرایان در نظریه‌پردازی و تعیین نقشه راه و برنامه عملیاتی دچار مشکل بوده‌ و هستند اما عجالتا به نظر می‌رسد آسیب انفعال تا رسیدن به نظریه عدالت و سپس اقدام عملی، بیش‌تر است. 🔹فعلا بدون نظریه هم می‌توان از ثروتمندانِ غیرمولدِ پرمصرف مالیات گرفت، با تعارض منافع در حوزه بهداشت، حقوق، مسکن و آموزش چالش کرد و دولت را بابت عدم کفایت به صلابه کشید. @lotfi74
🔰 تحلیلی بر راهبرد در ✍ حسین کمیلی 🔸حضور حداکثری اصلاحطلبان کمترشناخته شده و نمایندگان ادوار این جریان که تقریبا از اذهان ملت پاک شده اند،در کنار عدم حضور چهره های شاخص این جریان و سکوت رئیس شورای سیاست گذاری اصلاحات(دکتر عارف) و سیدمحمد خاتمی چند نکته را به ذهن متبادر میکند؛ اول: همانند انتخابات سال 88که خاتمی و هاشمی برای عدم پرداخت هزینه، تقریبا خود را کنار کشیده و میرحسین موسوی را در مسیر نقشه ای از پیش تعیین شده به جلو هول دادن،اینبار نیز نفرات اصلی خود را برای نپرداختن هزینه بابت برنامه ای خاص، بظاهر خود را کنار کشیده اند. دوم: تجربه لیست پولی و کمتر شناخته شده و گرفتن دستورات از جای دیگر جهت اجرا، توسط افراد حاضر در لیست مورد نظر، تحلیل فوق را تقویت میکند. سوم: این برنامه میتواند از تحریم تا تخریب و تضعیف انتخابات و دموکراسی باشد.برخی شنیده های غیر رسمی، حکایت از آن دارد که پس ردصلاحیتهای بدیهی و کاملا قانونی در فرمانداری ها و شورای نگهبان،ردشدگان بجای اعتراض از مسیر قانونی،به شکایت به رهبری پرداخته و ضمن فرمایشی جلو دادن انتخابات،به تضعیف قانون بپردازند. همچنین انصراف دسته جمعی افراد تایید شده در برهه ای خاص و جهت تضعیف و تحریم انتخابات، میتواند از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط اتاق فکر این جریان باشد. چهارم: حداقل خروجی عدم ثبت نام نمایندگان فعلی در رقابتهای انتخاباتی،عدم رغبت و سستی آنان به بررسی کارشناسی بودجه سال آینده و ایجاد چالش برای مجلس بعدی و کشور است.هرچند بودجه 98هم بار مشکلات زیادی را بر گرده ملت متحمل کرد. ⚜ @lotfi74
🔰 پروژه مهناز افشار ✍ علیرضا پورمسعود 💢این‌که کدام «شبکه» از افراد، مهناز افشار را در یکی دو سال گذشته، به سوی انتشار توئیت‌ها و استوری‌های تند، ساختارشکن و حتی ضدامنیتی در مقاطع حساس سوق دادند و او را از یک چهره هنری به یک چهره ی مثلا سیاسی با پیوست امنیتی تبدیل کردند و در نهایت او را به تقابل آشکار با نظام کشاندند و بعد از آن پروسه خروج او از کشور و جذب شدن او در شبکه سعودی، از لحاظ مطالعات امنیتی و شناخت کارکردهای «شبکه نفوذ» بسیار کمک‌کننده خواهد بود. 💢بعضی اهل نظر، در میانه‌ی «پروژه» شدن مهناز افشار، با یادآوری روند خارج شدن فردی مثل «مرضیه» یا «فائقه آتشین» (گوگوش) و نقش آفرینی برخی نفوذی‌های درون ساختار سیاسی در این موارد، کیس «مهناز افشار» و امثال او را، تکرار همان سناریو از طریق هماهنگی بین اتاق فکر خارجی و شبکه نفوذ داخلی دانستند. @A_purm@lotfi74
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده می‌شود؛ و تعامل این شخصیت‌ها با یک‌دیگر است که داستان اصلی را شکل می‌دهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقه‌مند است و با او همزاد ‌پنداری می‌کند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمی‌خواهد هرگز مانند او باشد. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده می‌شود؛ و تعامل این شخصیت‌ها با یک‌دیگر است که داستان اصلی را شکل می‌دهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقه‌مند است و با او همزاد ‌پنداری می‌کند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمی‌خواهد هرگز مانند او باشد. 🔸اما سال‌هاست که این سنت شکسته شده و برخی از خالقان آثار هنری تلاش کرده‌اند تا ضدقهرمان‌هایی خلق کنند که اگر از قهرمان داستان محبوب‌تر نباشند، دست‌کم برای مخاطب به اندازه قهرمان داستان، «قابل‌احترام» باشند 🔹یکی از محبوب‌ترین ضدقهرمان‌های حال حاضر دنیا را می‌توان «جوکر» دانست؛ مردی بی‌نهایت «شرور» با آرایش دلقک‌مانند، مو‌های سبز و کت‌وشلوار‌های «جیغ» که ضدقهرمان داستان‌های سری «مرد خفاشی» یا همان بت‌من است. جوکر به خاطر خنده‌های شیطانی‌اش شهرت دارد و نکته‌ای که او را «خطرناک» می‌کند آن است که نه به خاطر نیاز یا اجبار، بلکه به خاطر لذت دست به جنایت می‌زند. 🔸 ردپای فیلم ضدقهرمان‌دوست جوکر که در برخی رسانه‌های مجازی کشورمان هم به راحتی به نمایش گذاشته شده به‌وضوح در اعتراضات و اغتشاشات کشور‌هایی مانند لبنان و عراق دیده می‌شود. مصادف شدن اکران جوکر با تنش‌های داخلی در این دو کشور موجب شده تا برخی از معترضان لبنانی خودشان را شبیه به جوکر کنند و به خیابان‌ها بیایند ؛ اتفاقی که به شکلی دیگر در عراق هم رخ داده است. 🔹جوکر، طبق تفسیری که از نقش فینیکس در فیلم برمی‌آید، بیش از آن‌که نمادی از انقلاب باشد، نمود جنونی است که در نتیجه بی‌توجهی و به حاشیه رانده شدن در اجتماع ممکن است به وجود بیاید. با این وجود، نماد جوکر ظاهراً به مذاق روحیه انقلابی معترضان در عراق خوش آمده است. 🔸ترفند‌های متعددی برای بحران‌سازی و آشوب‌آفرینی در یک کشور وجود دارد که نمادسازی شاید قدرتمندترین آن‌ها باشد. به‌کارگیری خشونت و بزرگ‌نمایی، کُشته‌سازی و قهرمان‌سازی، همگی به بحرانی کردن اوضاع کمک می‌کنند، اما نهایتاً آن‌چه برای استفاده از معترضان/اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آن‌ها اتحاد ایجاد کند. 🔹وقتی عناصری مانند خشونت، کشته‌سازی، بزرگ‌نمایی و نمادسازی در یک موج اعتراضی در کنار یک‌دیگر جمع می‌شوند، همیشه باید احتمال حمایت خارجی را در نظر گرفت. طی هفته‌های گذشته، همه این عناصر در کنار حضور فیزیکی یا مجازی افرادی با گریم جوکر در اعتراضات خاورمیانه، از جمله لبنان و عراق، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد نماد‌هایی فرا ملی هستند که فراتر از نماد‌های ملی یا محلی بتوانند در سطح منطقه‌ای بحران‌سازی کنند. ⚜ @lotfi74
🔰در بیانیۀ گام دوم، شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نیست. . 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی #عصر_جدیدی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را ـ که مسیر یک‌طرفه و کوری پیشِ روی بشریت قرار داده بود و رسیدن به سعادت را متوقف بر دوری از ادیان الهی و آموزه‌های قدسی و زمینی شدن و عرفی شدن تعریف کرده بود ـ شکسته است؛ انقلاب اسلامی، درواقع، یک انفتاح تاریخی است و گشایش جدیدی به‌سویِ پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده می‌شوند و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان بر محور بندگی خدای متعال طراحی می‌گردد. این نکتۀ مهمی در این بیانیه است. حال، اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس قرار دارد، باید شاخص‌هایی داشته باشیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این مقیاس ارزیابی کند و این شاخص‌ها جز بر انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نباشد. این شاخص‌ها در بیانیه وجود دارد.» #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب_اسلامی ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس هایی از ادوارد برنایز با اندکی دخل و تصرف! 🔸سرمایه‌داری به خوبی آموخته که احساسات غیر منطقی انسانها را به بازی بگیرد تا بر نحوه تصمیم‌گیری آنها تاثیر بگذارد. 🔹سرمایه‌داری آموخته که با مرتبط کردن کالا با تهییج امیال و احساسات، چگونه مردم را به سوی یک تصمیم غیرمنطقیِ رضایت‌بخش سوق دهد؛ اینکه چطور با خوردن و پوشیدن و مصرف، خود را در جایگاه انسان طراز خود ببینند، متفاوت باشند، دیده شوند و بنابراین احساس قدرت کنند و لذت ببرند. این یعنی اینکه عوامل نامربوط می توانند به سمبل‌های احساسی قدرتمندی تبدیل شوند تا مردم را آنطور که می‌خواهند به دیگران نشان دهند. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸 طبیعتا شخص با تشابه در مصرف نمی‌تواند در جایگاه الگی خوود قرار بگیرد. در حالی که سلبریتی‌ها به عنوان عاملان بازار و مصرف‌کنندگان از کالاهای لوکس استفاده می‌کنند، برای طبقه متوسط و کارگر، کالاها با عملیات رسانه‌ای به عنوان ضروریات تبلیغ می‌شوند. 🔹سرمایه‌‌داری سعی می‌کند راهی متفاوت از انتخاب عقلانی و منطقی برای فروش کالاها بیابد و آن احساس بهتری است که از داشتن یک کالا به شما هدیه می‌دهد. سرمایه‌داری آموخته که مبنای انتخاب مردم را از "نیاز" به "میل" تغییر دهد. 🔸 سلبریتی‌ها ابزار ایجاد این میل هستند. مردم باید یاد بگیرند همواره چیزهای جدیدی بخواهند تا احساس بهتری داشته باشند و بنابراین بایستی الگوهای ذهنی برای آنان ایجاد و از ناخوآگاه به خودآگاه‌شان انتقال یابد. 🔹سلبریتی‌ها مسئول ایجاد این الگوهای ذهنی هستند. سلبریتی‌ها فقط بازیگران سینما نیستند؛ آنها نقش اول سناریوی دنیای سرمایه‌داری هم هستند. پس مزدشان را می‌گیرند. 🔸ماموریت سلبریتی‌ها ترغیب مردم را به خرید کالای لوکسی است که احتمالا تولید ملی به دلیل فاصله تاریخی شرق و غرب از ساخت آن ناتوان است و لذا به ترجمان گزاره‌های هژمونیک غرب تبدیل می‌شود که تو حق داری بهترین‌ها را مصرف کنی و لذا درب‌ها را به سوی غرب بگشا... @lotfi74
🔰عصر جدید، عصر شورش دلقک‌ها ✍ کمیل سوهانی ♦️حدود دو ماه از آغاز اکران جهانیِ فیلم جوکر می‌گذرد و در این مدتِ کوتاه جوکر چندین رکورد تاریخ سینما را زده و در حالی که ۵۵ میلیون دلار بودجه‌ی ساخت آن است تا این لحظه یک میلیارد دلار فروش کرده. فیلم اکنون ۳۵امین فیلم پرفروش تاریخ سینما، هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ و پرفروش‌ترین فیلم با محدودیت بزرگسالانِ(R)تاریخ سینما است. 🔸شخصیت‌های فیلم برگرفته از کمیک استریپ‌هایی با بیش از نیم قرن قدمت در آمریکا هستند. ♦️"توماس وین"، یکی از این شخصیت‌هاست؛ در این فیلم توماس وین یک ثروتمندِ اهل سیاست است که احتمالا به زودی شهردارِ شهرِ گاتهام می‌شود. 🔸شخصیت دوم "موری فرانکلین" است. موری طراح و مجریِ یک برنامه‌ی تلویزیونیِ سرگرم‌کننده‌ی آخر‌شبی(Late Night Talk Show) است. ♦️شخصیت اصلی داستان هم جوکر، شرور قدیمیِ کمیک استریپ‌های آمریکایی است. در این فیلم اما، جوکر دیگر شروری بالذات نیست. 🔸داستان در رفت و آمد میان واقعیت و توهمات ذهنِ مریضِ جوکر پیش می‌رود. جوکر یک بیمار روانی است که از کودکی مورد آسیب‌های روحی و جسمی فراوان قرار گرفته و علاقه‌ی زیادی به "موری فرانکلین" دارد. او در توهماتش، موری را پدر خود تصور می‌کند. موری الگوی اوست، کسی که جوکر دوست دارد او را گرم در آغوش بگیرد. ♦️از طرفی مادر جوکر معتقد است که پدر واقعی او "توماس وینِ" سیاستمدار است. مادر مدعی است، زمانی که در خانه‌ی این سیاست‌مدارِ ثروتمند کار می‌کرده جوکر به دنیا آمده، اما "توماس وین" او را اخراج و با جعل مدارک مختلف ثابت کرده، جوکر توسط مادرش به فرزندخواندگی گرفته شده است. 🔸این‌که جوکر واقعا فرزند کیست، هیچ‌گاه در فیلم مشخص نمی‌شود.♦️جوکر بیماری عجیبی دارد که در هنگامه‌ی تنش، بی‌اختیار می‌خندد. 🔸 مادر، او را هَپی(Happy)صدا می‌کند. شمایل، شغل، اسم و آمالش با خنده و سرگرمی گره خورده است. او هم سرگرم است و هم سرگرم‌کننده. زمزمه‌ی مکررِ ترانه‌ی "زندگی همین است" (That is life…)، همراه با رقص‌های گاه و بی‌گاهِ جوکر، از پذیرش سرنوشتی محکوم به شادی خبر می‌دهد. اما نهایتا جوکر بر علیه این تقدیر می‌شورد، شورشی ناگهانی، کور، بی‌هدف و ناعقلانی. 🔸تمرکز من در این یادداشتِ کوتاه نه بر نوع شورش جوکر، بلکه بر نسبتِ او با سه‌گانه‌ی مادر، توماس وین و موری فرانکلین است. آنچه من آن را نسبتِ شهروند با شهر، سیاست و رسانه می‌دانم. ⚜ @lotfi74
🔰 آیا رهبرانقلاب را می شود نقد کرد؟ ✍ محسن مهدیان بعد از ماجرای بنزین و تدبیر رهبری در حمایت از این تصمیم، برخی انقلابیون یک سوال برایشان ایجاد شد. آیا تصمیم رهبری را می شود نقد کرد؟ آتش بنزین نشست؛ اما این سوال همچنان باقی است. بهترین پاسخ مرور دیدارهای دانشجویی رهبری است. ⚜ @ lotfi74 👇👇👇
🔰آیا رهبرانقلاب را می شود نقد کرد؟ ✍ محسن مهدیان ♦️بعد از ماجرای بنزین و تدبیر رهبری در حمایت از این تصمیم، برخی انقلابیون یک سوال برایشان ایجاد شد. آیا تصمیم رهبری را می شود نقد کرد؟ آتش بنزین نشست؛ اما این سوال همچنان باقی است. بهترین پاسخ مرور دیدارهای دانشجویی رهبری است. 💠ایشان در یکی از دیدارها در واکنش به نقد یکی از دانشجوها می فرمایند: " خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت میشوم؛ نه، من از اینکه این حرفها زده نشود، ناراحت میشوم" 💠 پس از اصل  انتقاد عبور می کنیم؛ اما انتقاد از رهبری را باید با ۴ شاخص محک بزنیم. طبیعی است که این متن و ملاحظات برای کسانی است که دغدغه انقلابی گری دارند... 🔸یکم. نقد رهبری نمی تواند بی اعتنا به نظام اندیشه ایشان باشد. باید جایگاه مردم و جمهوریت و ساختارهای انقلاب و مفهوم ولایت و عدالت و غیره را در نظام بینشی رهبری توجه کرد و مصادیق را با ارجاع به همین مبانی مورد پرسش قرار داد. با تراز "لیبرالیسم" و "عدالت خواهی دلبخواهی" و "بی اعتنایی به جمهوریت" و ... نمی شود سراغ نقد رهبری رفت . نقد باید منتهی به انقلابی‌گری در همان شعارهای راستین باشد. 🔸دوم. عقل حکم می‌کند که در نقد یک کارشناس در حوزه‌ی تخصص خودش، به علم او توجه کنیم. این ملاحظه متفاوت از ادب و احترام است. ادب که جای خود، اما به حکم عقلانیت در نقد، فردی که علم و تجربه و اطلاعاتش در اداره و رهبری انقلاب بیش از هرکسی است، اظهارات و عملکرد او یک متغیر مؤثر در تحلیل است. روشنست که این ملاحظه نفی نقد نیست؛ اما یک ملاحظه منطقی است. 🔸سوم. اگر در نقد رهبری به مصادیق متعدد رسیدیم، احتمالاً به جهت گفتمانی اختلاف داریم نه مصادیق. اینجا باید نگران شد. باید سطح اختلاف را جای دیگر و در سطح دیگری از اعتقادات حل و فصل کرد. 🔸چهارم و از همه مهمتر؛ نقد باید موجب تقویت نظام اسلامی شود. نقدی که نقشه گفتمانی و انقلابی رهبری را در ابعاد کلانتر بهم بریزد، ناحق است ولو اینکه در ظاهر حق بنماید. گرچه شاخص ولایت، عدالت است؛ اما راه رسیدن به عدالت با ولایت است. نقدی که هیمنه ولایت و نقشه راهبردی اورا تضعیف کند ولو اینکه با شعار عدالت باشد، بی عدالتی محض است. ⚜ @lotfi74
🔰جنگ در میدان دانشگاه (نگاهی جامعه شناختی بر مسئله تقابل‌ها میان تشکل‌های دانشجویی) ‌ ✍محمدجواد بادین‌فکر، پژوهشگر علوم اجتماعی ‌ 🔻 ادیبهشت 98، انجمن علمی ‌ارتباطات دانشگاه تهران، نشستی با موضوع نقد و بررسی برنامه تلویزیونی عصر جدید برگزار کرد. یکی از دانشجویان که برای نقد عصر جدید به پشت تریبون رفته بود به بیان مطالبه و گله‌مندی پرداخت از دستگیری چندی از دوستانش که در جریان اعتراضات دستگیر شده بودند. سپس از انتهای سالن مورد تشویق دوستانش (که از انجمن صنفی با گرایش‌های چپ بودند) قرار گرفت و جو برنامه به هم ریخت. کشمکش تا حدی پیش رفت که میدان دانشگاه شاهد یک تقابل تمام عیار میان سه گروه از تشکل‌های دانشجویی شد. این رویارویی میان چند دانشجوی بی نام و نشان یا تحریک فردی خاص در آن جلسه نیست، بلکه یک تقابل تاریخی است. تقابلی که طی آن سالها برای کسب قدرت در میدان دانشگاه با یکدیگر جنگیده اند. اما چرا در میدان انجمن علمی؟ بوردیو پاسخ می‌دهد. ‌ 📌 ادامه این مطلب را در لینک بخوانید: ‌ 🔗 http://bashgah.net/go/boe98/ #عصر_جديد #باشگاه_اندیشه #تاملات ⚜ @lotfi74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 #صوت سخنرانی استاد حسن عباسی 🔸در سلسله نشست‌های رسانه و سلطه 🔸 نشست یکم 🔸بررسی نفوذ نظام سلطه بر رسانه‌های جهان زمان: ۶ آذر ۹۸ مکان: تهران، حوزه هنری ⚜ @dr_abbasi ⚜ @lotfi74
📣 سلسله نشست‌های تبیینی با محوریت «رسانه و سلطه» 🎙سخنرانی دکتر #حسن_عباسی 🔸این نشست‌ها با هدف «تبیین و تحلیل نشانه‌های نفوذ سلطه در رسانه‌های جهان» و «تشریح ابعاد رخنه و نفوذ در رسانه‌های فارسی زبان و تاثیرات مخرب آن بر فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی جامعه از جمله: شبکه‌های معاند فارسی زبان همچون BBC فارسی، ایران اینترنشــنال و من و تو، و ... » پیش بینی شده است. 🔸 این سلسله نشست‌های تبیینی توسط روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری طراحی و برنامه‌ریزی شده و بدون تردید، فرصت مغتنمی است برای آشنایی و آگاهی بیش‌تر نخبگان، دانشجویان، اساتید و فعالان رسانه‌ای نسبت‌های جریان‌سازی‌های رسانه‌ای غرب و نظام سلطه و پیامدها و اثرات آن بر فضاهای رسانه‌ای فرهنگی و اجتماعی کشور. ⏰چهارشنبه ۶ آذر ۹۸ ⚜ @dr_abbasi ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔰 سوپرایز جهرمی لو رفت.. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفته است که روز پنجشنبه مردم را سورپرایز می‌کند. شنیده‌ها حاکیست این سورپرایز، رایگان شدن اینترنت ترافیک داخلی است. رایگان شدن ترافیک داخلی به این معناست که استفاده از پیام‌رسان‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند، دیگر هزینه‌ای نخواهد داشت و تنها پیام‌رسان‌ها و سایت‌های غیرایرانی هزینه دارد. ⚜ @lotfi74
♨️برنامهٔ زندهٔ رو در رو 📺 امشب ۲۰ آذر ۹۸، ساعت ۱۹ این را حتماً از شبکهٔ چهار تلویزیون ببینید ... روح‌الله مومن نسب و حسین نوری‌خواه از ناگفته‌های شبکهٔ ملی اطلاعات رونمایی خواهند کرد. ⚜ @lotfi74