eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.8هزار دنبال‌کننده
407 عکس
279 ویدیو
44 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 دانشجو باید سیاسی باشد، اما سیاست زده نه! ✍️🏼 در زیارت جامعه کبیره خطاب به ائمه علیهم السلام داریم: "و أنتم ساسة العباد"؛ يعني شما حضرات معصومین علیهم السلام سیاست گذاران بندگان خدا بر روی زمین هستید. یعنی زندگی بندگان را به گونه ای تدبیر می کنید که دنیا و آخرت شان تأمین گردد. با توجه به آیات و روایات و سنت رسول گرامی اسلام و ائمه هدی علیهم السلام؛ سیاست اسلامی عین دیانت است و بالعکس. حال اینکه عده ای در جمهوری اسلامی، نمی خواهند دانشجوی مسلمان اهل سیاست و مطلع از مقتضیات زمانه باشد و اتفاقا سعی شان بر این است که را در دانشگاه رواج دهند، اشخاص و جریاناتی هستند که بی تردید نفع سیاسی و مادی شان در این است چنین فضایی حاکم باشد تا بیش از پیش سکولارها فضای دانشگاهی را تسلیم و تسخیر خود کنند. پ.ن: از این دست رفتارهای سطحی و مشمئزکننده در دولتِ غالبا سکولارِ چهاردهم بیش از پیش خواهیم دید. @taammolatenazari
✍️🏼 کُنش گری داشتن در ساحتِ ، نیازمند آن است که؛ کُنش گران هم سیاست بدانند و بفهمند و هم اقتصاد و نیز فرهنگ. از اینرو کسانی که صرفا از یک زاویه به حکمرانی می نگرند، درک و فهم شان از حکمرانی سطحی و ناقص است. بی شک باید در هر سه ساحتِ سیاست و فرهنگ و اقتصاد مطالعات جدی و اساسی داشت. @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
؛ کدام آزادی؛ انسانی یا حیوانی؟! ✍️ آزادی در زمره ی کلمات و تعابیری است که به اشکال و صور مختلف تعبیر شده و گاه حتی حقیقتِ آن تحریف گردیده است. آنچه در تعریفِ آزادی مهم می باشد، دو نکته ای است که تقدیم می گردد: : باید ببینیم سمت و سو و جهت گیریِ آزادی به سوی کمال و قُرب الهی است یا به سوی نفس پرستی و هواپرستی؟ به تعبیر دیگر؛ آدمی از چه چیز آزاد می شود و بنده ی چه چیز دیگری می گردد؟ : باید توجه داشت؛ چه چیزی آزادی را محدود می کند! در اسلام، آزادی محدود به شریعتِ اسلامی است؛ که این محدودیت، بشر را به سوی کمال و عدل سوق می دهد، اما در اندیشه ها و فلسفه های مدرن، آزادی مشروط و محدود به اهوای نفسانی و تمایلاتِ حیوانی و سودمحورانه است. کافیست آثار و اندیشه های متفکران دوران مدرن را از نظر بگذرانید، آنگاه این مساله را بوضوح تصدیق خواهید کرد. 🔰 از این‌رو، می توان چنین گفت: منشاء آزادی از منظر اندیشه های مدرن یا تفکر غربی، خواست ها و تمایلاتِ نفسانیِ آدمی است، اما منشاء آزادی از منظر تفکر اسلامی، استعدادهای الهی و متعالیِ انسان است. یعنی آزادی از این جهت ارزشمند است، که موجباتِ تحققِ استعدادها و ظرفیت های متعالی انسان را مهیا می کند. 🔸️ همچنین در آیات و روایاتِ ما "نفس أمّاره" به شدت ذمّ و نکوهش شده به گونه ای که بدترین اثر سوئی که أهوای نفسانی بر انسان می گذارد؛ از خودبیگانگی و فراموشی معبود است. از اینروست که در سوره ی حشر آیه ۱۹ پرودگار چنین می فرماید: "وَ لاتَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ." و همچون کسانی نباشید که چون خدا را فراموش کردند، خدا نیز آنها را به خودفراموشی گرفتار کرد، آنها فاسقند. 🔸️ از سویی دیگر، نفس پرستی و تمایلات و اهوای نفسانی که مانعِ رسیدنِ آدمی به قُرب الهی است، آنقدر مَذِمَّت شده که قله های شعر پارسی در نفیِ آن چنین سروده اند: نفس اژدرهاست او کی مرده است از غم بی آلتی افسرده است گر بیابد آلت فرعون او که به امر او همی رفت آب جو آنگه او بنیاد فرعونی کند راه صد موسی و صد هارون زند (مثنوی معنوی، دفتر سوم، ابیات ۱۵۰۳-۱۵۰۵) 🔸️ یا جنابِ حافظ چنین می گوید: چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکی است نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود 🔸️ و نیز جناب سعدی چنین در مذمتش سروده: شهربندِ هوای نفس مباش سگ شهر، استخوان شکار کند علی ای حال، رشد و کمال آدمی، در گروِ انتخابِ آزادی است؛ منتها کدام آزادی؟! انسانی یا حیوانی؟! بی شک اندیشه های اسلامی در عرصه ی فردی و اجتماعی، آزادیِ معقول و مشروع را توصیه و تجویز می کند، اما اندیشه ها و فلسفه های مدرن، آزادیِ أهوا و تمایلاتِ نفسانی را. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
✍️🏼 اولین گفتگوی تلویزیونی جز خاطره گفتن و مجددا تَکرار مکررات هیچ چیز معتنا به نداشت. همان کلیات ابوالبقاء. می شد چهار سال آینده با رئیس جمهوری آگاه، با برنامه و پرتلاش در حوزه های گوناگون رشد و جهش را برای کشور به ارمغان آورد. اما به نظر می آید در چهار سال آتی، اگر عقب گرد نداشته باشیم، قطعا برآیندِ کلی اش رخوت و سستی خواهد بود. [ان شاء الله که ما اشتباه کنیم و خلاف این گفته واقع شود.] @taammolatenazari
🔻 تفاوت کارشناس با کارشناس 💠 : ⚡️ ما قبول داریم و همه قبول دارند که باید به کارشناس و کاردان رجوع کرد. اما چه کسی کارشناس و کاردان است؟ مسئله این است. ⚡️ گاهی کارشناس، متأثر از اندیشۀ غربی و ملتزم به آرمان سرمایه‌داری غربی و رؤیای آمریکایی است و گاهی کارشناس، متعهد به انقلاب و نظریۀ اسلامی _ ایرانی پیشرفت و استقلال و عزت کشور است. ⚡️ برای مثال، یک روشنفکری، می‌خواهد از مغز سرمان تا نوک پایمان آمریکایی و غربی بشود! در آغاز مشروطه، اینها تازه با تمدن غرب آشنا شده بودند و شگفت‌زده و تحقیر شده بودند و لذا یک نسل را هم تحقیر کردند! آیا ما باید برنامه‌ریزی برای کشور را به دست چنین افرادی بسپاریم؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️🏼 اهمیتِ ؛ آن وقتی دقیق و عمیق فهم و درک خواهد شد؛ که به این تعارضات و نزاع های دیدگاه های کارشناسی از عمقِ جان پی برده باشیم. پ.ن: ، خنثی نیست. پیش فرض های الهیاتی و اخلاقی، جهان بینی و نیز گرایشات اجتماعی و سیاسی، در دیدگاه های کارشناسی اثر گذار است. @taammolatenazari
✍️🏼 برای آشناییِ دقیق و عمیق با تاریخ اسلام، به دوستانی که تا کنون تاریخ اسلام نخوانده اند یا اندکی خوانده اند، برای شروع مطالعه ی کتاب انسان ۲۵۰ ساله؛ خصوصا حلقه ی سوم رو پیشنهاد می کنم.
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 برای آشناییِ دقیق و عمیق با تاریخ اسلام، به دوستانی که تا کنون تاریخ اسلام نخوانده اند یا اندکی
📚 برای مطالعات بیشتر می تونید تو مرحله ی بعد از این کتاب ها استفاده کنید: ۱. مجموعه ی ۵ جلدیِ "نقش ائمه در احیای دین" اثر مرحوم علامه عسکری -رحمه الله تعالی- ۲. فروغ ابدیت (تحلیل تاریخ زندگانی پیامبر) و فروغ ولایت (تحلیل زندگانی اميرالمؤمنين) اثر آیت الله سبحانی -حفظه الله تعالی- ۳. و تو مرحله ی تخصصی تر، دیگه رجوع به منابع کهن و اصلیِ تاریخ اسلام میشه (اعم از شیعه و سنی) که معمولا اهل پژوهش و تحقیق بصورت تخصصی به اونها رجوع می کنند. پ.ن: بنده برای آشنایی دقیق و عمیق با تاریخ اسلام معمولا به عموم مخاطبانم اینها رو پیشنهاد می دم. @taammolatenazari
«پشت پرده علمی قطع گسترده برق!» ⛔️‏پشت تخریب گسترده تیم رسانه‌ای دولت و پروژه بگیرهای مجازی و جریان لیبرال اقتصادی به اعتراض نسبت به قطع برق گسترده خانگی و صنعتی و ناکارآمدی تعمدی وزارت نیروی دولت پزشکیان ریشه در دو امر دارد: 🔻زمینه‌سازی برای گران کردن انرژی 🔺جبران تصویر ناتوانی دولت پزشکیان نسبت به شهید رئیسی ⚠️‏اما واقعیت ماجرا چیست؟ ▪️یکی از ناکارآمدترین وزرای دولت سیزدهم که توسط مجلس و جریان مافیای واردات خودرو با استیضاح فاطمی امین، وزیر موفق شهید رئیسی، به دولت قبل تحمیل شد؛«علی‌آبادی» بود که مزد تلاش خود برای زمین زدن دولت سیزدهم را با حضور در وزارت نیروی دولت پزشکیان گرفت! ▫️‏حضور علی‌آبادی در وزارت صنعت دولت قبل بلافاصله افت شدید شاخص‌های تولیدی کشور از جمله در حوزه خودرو را رقم زد و نارضایتی‌ها در این زمینه را افزایش داد. او در همان زمان نیز ایده قطع برق شهری و روستایی خانگی را به خاطر تامین برق شهرک‌های صنعتی مطرح میکرد که با مخالفت شدید «شهید رئیسی» ‏مواجه می‌شد. 🔖این در حالی است که طبق سالنامه آماری تامین اجتماعی ۹۸٪ بنگاه‌های اقتصادی کشور کمتر از ۵۰نفر نیروی کار داشته و ۶۱٪ کمتر از ۵نفر نیروی کار دارند. همچنین بنابر سرشماری مرکز ملی آمار بیش از ۲۲میلیون بانوی ایرانی شاغل به خانه‌داری بوده و با احتساب ۲۶میلیون خردسال و سالمند، ‏بیماران، معلولین، توان‌یابان و.. بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل مستقر هستند. ‼️به عبارتی قطع برق خانگی به خاطر تامین برق شهرک‌های صنعتی یعنی برق بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل و ۹۰٪ نیروی کار کشور شاغل در اصناف و کارگاه‌های خرد و متوسط به کمتر از ۱۰٪ نیروی کار کشور تخصیص یاید! ⭕️‏این یعنی ایجاد یک نارضایتی ملی و سلب رفاه کل کشور به خاطر منافع چند شرکت محدود فولادی و.. که از رانت گسترده نیز برخوردارند. 🚫با همین استدلال پوچ، علی‌آبادی وزیر فعلی نیرو که طرفدار و تا به خاطر سوابق مدیریتی گذشته خود تا حدی ذینفع گرانی برق و جایگزینی برق صنعتی نسبت به خانگی است، ‏بلافاصله پس از حضور در کرسی وزارت نیرو، علیرغم آن که هوا بسیار خنک‌تر نسبت به دوران قبل از مدیریتش بود و جمعیت چندمیلیون نفری در سفر اربعین بوده و مصرف برق به خاطر تعطیلات بسیار پایین‌تر از پیک مصرف گذشته بود، آگاهانه سبب قطعی برق گسترده شده تا زمینه پیاده‌سازی ایده‌های رانتی-لیبرالی خود را در جهت منافع اقلیت سرمایه‌سالار به کار گیرد. 🔘در همین راستا اگر ذره‌ای منافع آنان را به خطر اندازید لشکرهای سایبری با تامین مالی ذینفعان به شما حمله می‌کنند. ⚠️فتنه قطع برق گسترده خانگی و صنعتی را جدی بگیریم! ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
✍️🏼 اخیرا دکتر بیان داشتند: مواضع من شفاف می باشد. من می بینم کسانی را که هنوز هم دوست ندارند این موفق باشد. موفقیت این دولت، موفقیت اسلام و انقلاب است. پ.ن: جناب آقای قالیباف، شکی نیست که هیچ انقلابی معتقد و متعهد و آگاه و با تقوایی راضی به شکست و عدم موفقیت دولت چهاردهم نیست. طبیعتا هر دولتی که در نظام جمهوری اسلامی بر سر کار می آید اگر غرض و هدفش پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به ملت انقلابی و مسلمان ما باشد، مورد تمجید و حمایت قرار خواهد گرفت. و بی تردید مردم و دغدغه مندان، خادمان را از خائنان و کسانیکه غش و ناخالصی دارند به خوبی باز می شناسند و می دانند متقابلا چگونه برخورد و کنش گری داشته باشند. مضاف بر این، کسانیکه در لباس انقلابی گری، اصطلاحا چوب لای چرخ می گذارند و لجن پراکنی می کنند و اساسا عدم موفقیت دولت کنونی را می خواهند، چنین اشخاص یا جریاناتی نه انقلابی عمل کرده و نه اسلامی. لکن، خوش خیالی، ساده لوحی و یا خدای ناکرده ذی نفعِ مادی و معنوی بودن، و بر روی اصول اساسی تسامح کردن و استقلال مجلس و نمایندگانِ ملت را به لطائف الحیلی تضعیف کردن از نظر ها دور نمی ماند. بی شک حضور چهره های ساختارشکن و رادیکال اصلاحات در دولت چهاردهم که به راحتی از مجلس گرفتند، لاجرم به اعتماد جریان انقلابی در میان مدت آسیب جدی خواهد زد. نباید خود را به تغافل زد و به بهانه ی پروژه ی از مبانی و اصول به تدریج فاصله گرفت و آرمان ها و مبانی را سلیقه ای تأویل و تفسیر کرد. العاقل یکفی بالاشاره @taammolatenazari