eitaa logo
سلسله نشست های تأملات فلسفی
32 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
8 فایل
آدرس مسئول کانال: @nhashemian
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست چهارم: نسبت فعل اختياري انسان و فعل خداوند از منظر علامه طباطبايي (براساس کتاب نهایه الحکمه) 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلین درگاهی فر 📆 تاریخ: چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/hashemian 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست پنجم: نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده‌سازی 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین مهدی پرویزی 📆 تاریخ: دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ 🕞 زمان: ساعت ۱۶ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://event.alocom.co/class/meysamyavari/andishe-kalami-khaharan 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده‌سازی.mp3
27.23M
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده‌سازی •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۳ مهر ۱۴۰۲ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• بسمه تعالی 1️⃣ به نظرم جلسه خیلی خوب بود. من اصلا فکر نمیکردم روش تدریس اساتیدی که خیلی راحت صحبت می کنند بخواهد مقدمه ای برای ساده سازی باشد. شاید اساتیدی که مطلبی را خیلی ساده می کنند خیلی جایگاه نداشته باشند. ایشان از استاد امینی نژاد و یزدانپناه صحبت میکردند ولی در مجموعه ای که من بودم اساتیدی که خیلی راحت صحبت میکردند و سطح بحث را ساده می کردند تا متوجه شویم برایشان وجهه ی علمی قائل نمی شدند و اتفاقا ایشان می گفتند ما همچنین اساتیدی نیاز داریم. ان نتیجه ای که ایشان می گفتند باید روند ساده سازی و فلسفه برای عموم در بستر گفتگوهایی باشد و رفت و برگشت هایی باشد من حس کردم چیزی که ایشان مدنظرشان است تجربی است و شاید با چیزی که ما میخواهیم یعنی نوشتن و نوشتار فاصله داشته باشد و ما باید بیشتر در فضای تجربی کار کنیم و بعد وارد نوشتار شویم. چون دغدغه این را داشتند مفاهیم باید به صورت حضوری لمس شود، باید در فضای کلاسی و گفتگو بحث ها شکل بگیرد و جلو برود شاید این اتفاق در نوشتار خیلی نمی افتد. حتی این را تاکید داشتند که نمی توانید از نوشتار بازخورد بگیرید. 2️⃣ ایده اصلیشان خیلی جذاب بود چون در فضای کلاس ما بود که ما باید ببینیم و شهود حسی کنیم نمی دانم با بحث های آقای یزدانپناه آشنا بودند یا نه می گفتند شهود حسی ولی باید می گفتند شهود عقلی، بعد می‌فرمودند باید همین بستر را برای کودک فراهم کند. ایده خیلی جذاب بود ولی این که این مهارت را کسب کنیم دوست داشتم مصداق هایی بیاورند و مصداق ها روشن تر شود و روی مصداق بیاید. اصل ایده خیلی کلی بود و این که همه حس کنیم و چطور این بستر فراهم شود و برای کودک در قالب بازی و.. بود یکی از چیزها این است که بفرمایند که ما چطور برسیم و اگر چطور برای دیگران ساده کنیم خیلی خوب است. تکمله خوبی می شود. 3️⃣ خیلی خوب بود و به نکات خوبی پرداختند ولی بیشتر بحث حول فلسفه برای کودک بود این که شیوه های ساده سازی ان چیست. فلسفه برای نوجوان هم خیلی خوب بود حالا انشاءالله شیوه های مختلفی که در ساحات دیگر مثل هنر و شعر هست و ساحات دیگری که بخواهیم فلسفه را ساده سازی کنیم و نزدیک کنیم به عموم باید جلسات دیگر با اساتیدی که در این زمینه ها تحقیقات داشتند بگذاریم. 4️⃣ بحث واقعا جذاب بود. از نظر مبانی هم به نظر محکم و قوی می آمد. هنوز نیاز ست باقی نظرات و ایده ها و مبانی دیده شود تا بتوان تصمیم گرفت کدام یک بیشتر می تواند عملیاتی شود. بین نظرات ایشان و استاد فلاح تا حدودی مغایرت دیده می شد و باید دید مبانی، کدام یک را معاضدت می کند. اگر فلسفه برای بزرگسالان بیشتر گفته می شد بهتر بود. در کل بسیار استفاده کردیم و مثالهایی که می زدند به عینیت نزدیک تر می کرد. بهتر است چند بار تلاش شود متون فلسفی قرائت شود و فهم شهودی از مطالب برایمان بیشتر جا بیفتد. •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• 🔰نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده‌سازی🔰 بسمه تعالی 🔹ابتدا برای ساده سازی، نیاز است علم را تعریف کنیم تا بدانیم چه می خواهیم. ❓علم چیست؟ ⬅️گاهی می گوییم علم هویت تبیینی و اطلاعاتی دارد ⬅️گاهی کیف نفسانی است ⬅️گاهی حقیقتی وجودی است و باید به نحو حضوری درک یا ارائه شود. ✅ما نظرمان در این بحث این است که علم باید به نحو حضوری و شهودی درک شود. 🔹حکمت دو قسم است: عملی و نظری ✅در آموزش فلسفه صحبتمان حول حکمت نظری است. ⬅️در حکمت نظری نفس منفعل است و هر چه در هستی جاری است، تلاش می کند با قوای ادراکی اش بشناسد. فلسفه باید به گونه ای اموزش داده شود که دانشجو خارج را درک کند. ✅ما اگر بناست فلسفه را ساده کنیم اول باید فلسفه را اینطوری بفهمیم هر کتابی می خوانیم باید اینجوری بخوانیم و باید یک ادراک شهودی داشته باشیم. ❌فلسفه خوانی در حد اصطلاحات نباید باقی بماند. دیدن استدلال هایی که وجود دارد شاید مهم نباشد و اصل مسئله درک حضوری آن هاست. 🔹فلسفه علم عقلی است. 4 مرتبه برای عقل گفته می شود: عقل بالقوة، عقل بالملكة، عقل بالفعل، عقل بالمستفاد. کل مسئله سادی سازی و اموزش به کوچکتر ها به بزرگتر ها همین است که حواسمان باشد ما با چه حواس باطنی ای داریم درک میکنم، در کدام مرتبه عقل نظری هستیم و...باید بدانیم این بچه چه قابلیتی دارد و در چه مرحله ای هست و ان اطلاعات و ادراکاتی که جلوتر از این است را برایش رقم بزنیم. گاهی ممکن است آدمی 40 ساله بشود ولی هنوز در مرتبه ی عقل بالقوه است. ❗️نکته: بچه ای که زبان باز کرده نشان می دهد که درک کلی پیدا کرده است. 🔹هر کس اگر دغدغه و علاقه ی این را دارد در این زمینه کار کند، اگر کار میدانی انجام ندهد راجع به آموزش یا ساده سازی و بازخوردش را نگیرد، این متون فلسفی را طور دیگری نمی فهمد و باید تدبیری کرد که ما برویم: ⬅️ تجربیاتی کنیم ⬅️و هم نحوه و روش اموزش دادن را از این کتاب ها در بیاوریم ⬅️و هم توجیه به این معنا که بتوانیم تببین کنیم که به لحاظ شناختی چه اتفاقی می افتد و با بحث های معرفت شناسی حل کنیم. ☑️مثال هایی از نحوه تبیین مفاهیم علیت، وجود، عدم و... برای کودکان. قرائت شواهد الربوبیه و درک شهودی از وجود ✅در فرصت مناسب باید متنی را بخوانیم و بگوییم چقدرش قابل آموزش است و چقدرش قابل آموزش نیست؛ ❓ مثلا چطور می‌خواهیم استفاده روشی بکنیم؟ ❓چطوری می‌خواهیم استفاده محتوایی بکنیم؟ یا مثلا فلان موضوعش می‌تواند به عنوان یک مبنای معرفت شناسی برای ما باشد. •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی.pdf
4.6M
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• 3 مهر 1402 پی دی اف https://eitaa.com/taamolfalsafi
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی.docx
147.1K
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• 3 مهر 1402 ورد https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست ششم: چگونگی خوانش متون فلسفی برای فهم شهودی 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین مهدی پرویزی 📆 تاریخ: دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ 🕞 زمان: ساعت ۱۶ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://event.alocom.co/class/meysamyavari/andishe-kalami-khaharan 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی خوانش متون فلسفی برای فهم شهودی.mp3
21.35M
چگونگی خوانش متون فلسفی برای فهم شهودی •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۱ آبان ۱۴۰۲ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• بسمه تعالی ❇️تلقیمان از فلسفه، سلسه مسائلی نیست که در رابطه با وجود، طرح و بررسی می شود و در قالب یکسری جملات به صورت کتاب و مقاله ارائه می شود بلکه منظور این است که این وجود، و احوالش دیده شود. 🔹 المشهد الأول فيما يفتقر إليه في جميع العلوم من المعاني العامة ⬅️ هر علمی برای ما بخواهد ما تحقق پیدا کند و هر معرفتی بخواهیم پیدا کنیم، محتاج به معانی و حقائق خاصی هستند. منظور از علوم، لزوما علوم رایج نیست بلکه یعنی انچه در درون انسان شکل می گیرد بلکه هر شی ای که بفهمیم. من در اتاقی هستم و میزی جلویم هست و روی صندلی نشستم و این ها همه علوم و معلومات منند. من در همه ی این علوم محتاج چیزی هستم که چون نمی دانیم چیست، اسمش را می گذاریم معانی عامه و حقایقی که همه بهش احتیاج دارند. و فيه شواهد 🔸[الشاهد] الأول في الوجود ▫️الأول‌في تحققه) الوجود أحق الأشياء بالتحقق لأن غيره به يكون متحققا و كائنا في الأعيان و في الأذهان فهو الذي به ينال كل ذي حق حقيقته ⬅️ ملاصدرا یک چیزی را دیده: این که وجود به تحقق احق است. این را دارد برای ما می گوید. اگر آن فیلسوف به عنوان یک فیلسوف دارد می بیند که وجود احق است ما هم باید باید خودمان را جای او بگذاریم و همین را ببینیم. ❌نه این که به صورت تعریفی باشد. اگر بخواهیم اصطلاحی درس بدهیم: او یک ادعایی کرده و دلیل هم برایش اورده است ولی ما نمی خواهیم این را بگوییم بلکه می خواهیم این را ببینیم. داریم می بینیم در جایی که هستیم اشیائی تحقق دارند: کتاب، در، دیوار، لامپ، من، گوشی و... این ها اشیائند و تحقق دارند.. در بین اینها وجود سزوارا تر است به تحقق این را باید ببینم و درک کنیم. ☑️ ادم نابینایی که در این اتاق می چرخد و روی هر چیزی دست می زند اولین چیزی که درک می کند تحقق داشتن اینهاست. به هر چیزی برخورد می گوید: این واقعی است و تحقق دارد. میز و... را نمی فهمد این ها را با «هست» و تحققش می فهمد و این ها واقعی است و واقعی بودن و تحقق داشتن را دارد درک می کند. الان در محیطمان حرکت کنیم به هر چیزی بر می خوریم اول واقعی بودن را درک می کنیم. الان برای ما مسلم است که ضرورتی ندارد این ها واقعی باشند. درست است که هستند ولی لزومی نداشته ⬅️ یعنی می توانیم واقعی بودن و تحقق را از اشیا بگیریم. ❓ان چه چیزی است که نمی شود واقعی بودن و تحقق را ازش بگیریم؟ خود واقعیت. ❓این اشیا چرا واقعیت دارند؟ چون وجود و واقعیت و تحقق دارند. ❓خود واقعیت چرا واقعیت دارد؟ مثل این است که شما بخواهید هر چیزی را خیس کنید رویش اب بریزید. روی آب چه می ریزید؟ الان می خواهید وجود را واقعی کنید چه اضافه می کنید؟ ⬅️ چیزی که ذاتی است، دلیل نمی خواهد. خودش دارد ولی وجود برای هیچ اشیائی ذاتی نیست. 🔹وجود و علیت و حرکت، معقولاتند. ما سه سطح ادراکی داریم. حس خیال عقل ما با این حقائق معقول در سه سطح یا سه موطن یا سه لایه می توانیم روبرو شویم. ⬅️ این نکته ای که داریم در رابطه به اشیا می گوییم که وجود را اینجا ببینیم می شود موطن حس ما حقیقت معقولی داریم به نام وجود که صورت مادی ندارد و حقیقت معقول است ولی در مرتبه ی حس می شود باهاش مواجه شد. ما با هر چیزی مواجه شویم و درک کنیم با ان داریم وجود را حس می کنیم. •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• بسمه تعالی 🔹فكيف يكون أمرا اعتباريا كما يقوله المحجوبون عن شهوده پس با این توضیح، همه ی چیزهایی که حقیقت دارند و همه اشیائی که حقیقت دارند، به واسطه این وجود دارند تحقق پیدا می کند و به حقیقتشان می رسند. چیزی که دارد اشیا را به حقیقت می رساند و همه ماهیات را موجود می کند، چگونه می تواند یک چیز واقعی نباشد و اعتباری باشد؟ و لأنه المجعول بالذات دون المسمى بالماهية كما يظهر إن شاء الله در فهو الذی بحث ذاتی و عرضی را گفته و موجودیت برای خود این ذاتی است برای اشیاء عرضی است. ❗️وقتی یک متن فلسفی را به نحو شهودی بخوانیم، هم برای ما محتوا درست می شود و هم هدف اموزشی برایمان مشخص می شود و موقعی که محتوا و هدف مشخص شود خودبخود راحت می شود روش برایش طراحی کرد. شما یک محتوا دارید: «وجود واقعیت دارد» برای این محتوا یک هدف دارید و ان هم این که مخاطب و متربی واقعی بودن وجود را درک کند. برای این چه فعالیت هایی می شود طراحی کرد و در نظر گرفت؟ موقعی که این طوری است اموزش هم شهودی می شود ⬅️یعنی حسی و تجربی می شود و بحث تبیین و تمثیل و مثال و... نیست. ▫️الثاني‌في وجدانه الوجود لا يمكن تصوره بالحد و لا بالرسم و لا بصورة مساوية له إذ تصور الشيء العيني عبارة عن حصول معناه و انتقاله من حد العين إلى حد الذهن فهذا يجري في غير الوجود ما اگر بخواهیم چیزی را حدی و رسمی تصور کنیم و در ذهن بیاید این غیر وجود است. ما میخواستیم بگوییم نحوه خواندن فلسفه را باید عوض کنیم و از حالت اصطلاح بیرون بیاییم و واقعا مطالب را باید بیرون ببینیم و حس کنیم و خیال کنیم یعنی اول باید انها را حس کنیم و بعد خیال کنیم و بعد کار راحت می شود و این حس یک ذره سخت است. ❗️ما اگر خودمان را در مرحله ی حس قرار بدهیم خودمان را در مرتبه ی عقل بالقوه قرار دادیم یعنی همان اتفاقی که برای بچه ها در آموزش باید رقم بزنیم، داریم تجربه می کنیم ⬅️یعنی اگر من موقع خواندن این کتاب که می شنوم الوجود أحق الأشياء بالتحقق لأن غيره به يكون متحققا شروع به فکر کردن می کنم و می گویم میز و لب تاب و انسان و... وجود دارد، همه موجودند. الان این وجودی که احق است را من دارم با همین کارم حس میکنم و مفهومی از وجود ندارم و دارم اشیا می بینم. من به لحاظ درک وجود در مرتبه ی عقل بالقوه ام. من اشیا درک میکنم وجود درک نمیکنم ◀️ این باید بیاید جلو تا به صورت مفهوم فلسفی در بیاید. (مفاهیم فلسفی در مرحله عقل بالملکه شکل می گیرند یا عقل بالفعل؟ کاری ندارم.) ما با هر چیزی مواجه می شویم ازش مفهوم وجود و هستی می کنیم و ذهن ما یک مفهوم وجود برداشت می کند و یک ماهیت و چیستی. الان این مفهومی که با نگاه به گوشی یا لب تاب می گیرم، مفهوم خیالی می شود چون این مفهوم کاملا جزئی است و این را از این شی خاص جدا کرده ام و عقلی نشده است. یعنی هنوز در مرحله ی عقل بالقوه یا بالملکه ام. ❓کی عقل بالفعل می شود؟ ✅موقعی که بدون این اشیا و ماهیت تصورش کنم و یک معنا و مفهوم کاملا کلی و بسیط شود که مواقعی که مفهوم وجود را تصویر کردیم در مرحله ی عقل بالفعل هستیم و راحت می توانیم بحث های فلسفی داشته باشیم. پس آنچه با این مدل خواندن در تحصیل فلسفه دارد اتفاق می افتد، دقیقا همین را باید برای ساده سازی یا اموزش به بچه ها رقم بزنیم. •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا