eitaa logo
سلسله نشست های تأملات فلسفی
32 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
8 فایل
آدرس مسئول کانال: @nhashemian
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی خوانش متون فلسفی برای فهم شهودی.mp3
21.35M
چگونگی خوانش متون فلسفی برای فهم شهودی •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۱ آبان ۱۴۰۲ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• بسمه تعالی ❇️تلقیمان از فلسفه، سلسه مسائلی نیست که در رابطه با وجود، طرح و بررسی می شود و در قالب یکسری جملات به صورت کتاب و مقاله ارائه می شود بلکه منظور این است که این وجود، و احوالش دیده شود. 🔹 المشهد الأول فيما يفتقر إليه في جميع العلوم من المعاني العامة ⬅️ هر علمی برای ما بخواهد ما تحقق پیدا کند و هر معرفتی بخواهیم پیدا کنیم، محتاج به معانی و حقائق خاصی هستند. منظور از علوم، لزوما علوم رایج نیست بلکه یعنی انچه در درون انسان شکل می گیرد بلکه هر شی ای که بفهمیم. من در اتاقی هستم و میزی جلویم هست و روی صندلی نشستم و این ها همه علوم و معلومات منند. من در همه ی این علوم محتاج چیزی هستم که چون نمی دانیم چیست، اسمش را می گذاریم معانی عامه و حقایقی که همه بهش احتیاج دارند. و فيه شواهد 🔸[الشاهد] الأول في الوجود ▫️الأول‌في تحققه) الوجود أحق الأشياء بالتحقق لأن غيره به يكون متحققا و كائنا في الأعيان و في الأذهان فهو الذي به ينال كل ذي حق حقيقته ⬅️ ملاصدرا یک چیزی را دیده: این که وجود به تحقق احق است. این را دارد برای ما می گوید. اگر آن فیلسوف به عنوان یک فیلسوف دارد می بیند که وجود احق است ما هم باید باید خودمان را جای او بگذاریم و همین را ببینیم. ❌نه این که به صورت تعریفی باشد. اگر بخواهیم اصطلاحی درس بدهیم: او یک ادعایی کرده و دلیل هم برایش اورده است ولی ما نمی خواهیم این را بگوییم بلکه می خواهیم این را ببینیم. داریم می بینیم در جایی که هستیم اشیائی تحقق دارند: کتاب، در، دیوار، لامپ، من، گوشی و... این ها اشیائند و تحقق دارند.. در بین اینها وجود سزوارا تر است به تحقق این را باید ببینم و درک کنیم. ☑️ ادم نابینایی که در این اتاق می چرخد و روی هر چیزی دست می زند اولین چیزی که درک می کند تحقق داشتن اینهاست. به هر چیزی برخورد می گوید: این واقعی است و تحقق دارد. میز و... را نمی فهمد این ها را با «هست» و تحققش می فهمد و این ها واقعی است و واقعی بودن و تحقق داشتن را دارد درک می کند. الان در محیطمان حرکت کنیم به هر چیزی بر می خوریم اول واقعی بودن را درک می کنیم. الان برای ما مسلم است که ضرورتی ندارد این ها واقعی باشند. درست است که هستند ولی لزومی نداشته ⬅️ یعنی می توانیم واقعی بودن و تحقق را از اشیا بگیریم. ❓ان چه چیزی است که نمی شود واقعی بودن و تحقق را ازش بگیریم؟ خود واقعیت. ❓این اشیا چرا واقعیت دارند؟ چون وجود و واقعیت و تحقق دارند. ❓خود واقعیت چرا واقعیت دارد؟ مثل این است که شما بخواهید هر چیزی را خیس کنید رویش اب بریزید. روی آب چه می ریزید؟ الان می خواهید وجود را واقعی کنید چه اضافه می کنید؟ ⬅️ چیزی که ذاتی است، دلیل نمی خواهد. خودش دارد ولی وجود برای هیچ اشیائی ذاتی نیست. 🔹وجود و علیت و حرکت، معقولاتند. ما سه سطح ادراکی داریم. حس خیال عقل ما با این حقائق معقول در سه سطح یا سه موطن یا سه لایه می توانیم روبرو شویم. ⬅️ این نکته ای که داریم در رابطه به اشیا می گوییم که وجود را اینجا ببینیم می شود موطن حس ما حقیقت معقولی داریم به نام وجود که صورت مادی ندارد و حقیقت معقول است ولی در مرتبه ی حس می شود باهاش مواجه شد. ما با هر چیزی مواجه شویم و درک کنیم با ان داریم وجود را حس می کنیم. •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• بسمه تعالی 🔹فكيف يكون أمرا اعتباريا كما يقوله المحجوبون عن شهوده پس با این توضیح، همه ی چیزهایی که حقیقت دارند و همه اشیائی که حقیقت دارند، به واسطه این وجود دارند تحقق پیدا می کند و به حقیقتشان می رسند. چیزی که دارد اشیا را به حقیقت می رساند و همه ماهیات را موجود می کند، چگونه می تواند یک چیز واقعی نباشد و اعتباری باشد؟ و لأنه المجعول بالذات دون المسمى بالماهية كما يظهر إن شاء الله در فهو الذی بحث ذاتی و عرضی را گفته و موجودیت برای خود این ذاتی است برای اشیاء عرضی است. ❗️وقتی یک متن فلسفی را به نحو شهودی بخوانیم، هم برای ما محتوا درست می شود و هم هدف اموزشی برایمان مشخص می شود و موقعی که محتوا و هدف مشخص شود خودبخود راحت می شود روش برایش طراحی کرد. شما یک محتوا دارید: «وجود واقعیت دارد» برای این محتوا یک هدف دارید و ان هم این که مخاطب و متربی واقعی بودن وجود را درک کند. برای این چه فعالیت هایی می شود طراحی کرد و در نظر گرفت؟ موقعی که این طوری است اموزش هم شهودی می شود ⬅️یعنی حسی و تجربی می شود و بحث تبیین و تمثیل و مثال و... نیست. ▫️الثاني‌في وجدانه الوجود لا يمكن تصوره بالحد و لا بالرسم و لا بصورة مساوية له إذ تصور الشيء العيني عبارة عن حصول معناه و انتقاله من حد العين إلى حد الذهن فهذا يجري في غير الوجود ما اگر بخواهیم چیزی را حدی و رسمی تصور کنیم و در ذهن بیاید این غیر وجود است. ما میخواستیم بگوییم نحوه خواندن فلسفه را باید عوض کنیم و از حالت اصطلاح بیرون بیاییم و واقعا مطالب را باید بیرون ببینیم و حس کنیم و خیال کنیم یعنی اول باید انها را حس کنیم و بعد خیال کنیم و بعد کار راحت می شود و این حس یک ذره سخت است. ❗️ما اگر خودمان را در مرحله ی حس قرار بدهیم خودمان را در مرتبه ی عقل بالقوه قرار دادیم یعنی همان اتفاقی که برای بچه ها در آموزش باید رقم بزنیم، داریم تجربه می کنیم ⬅️یعنی اگر من موقع خواندن این کتاب که می شنوم الوجود أحق الأشياء بالتحقق لأن غيره به يكون متحققا شروع به فکر کردن می کنم و می گویم میز و لب تاب و انسان و... وجود دارد، همه موجودند. الان این وجودی که احق است را من دارم با همین کارم حس میکنم و مفهومی از وجود ندارم و دارم اشیا می بینم. من به لحاظ درک وجود در مرتبه ی عقل بالقوه ام. من اشیا درک میکنم وجود درک نمیکنم ◀️ این باید بیاید جلو تا به صورت مفهوم فلسفی در بیاید. (مفاهیم فلسفی در مرحله عقل بالملکه شکل می گیرند یا عقل بالفعل؟ کاری ندارم.) ما با هر چیزی مواجه می شویم ازش مفهوم وجود و هستی می کنیم و ذهن ما یک مفهوم وجود برداشت می کند و یک ماهیت و چیستی. الان این مفهومی که با نگاه به گوشی یا لب تاب می گیرم، مفهوم خیالی می شود چون این مفهوم کاملا جزئی است و این را از این شی خاص جدا کرده ام و عقلی نشده است. یعنی هنوز در مرحله ی عقل بالقوه یا بالملکه ام. ❓کی عقل بالفعل می شود؟ ✅موقعی که بدون این اشیا و ماهیت تصورش کنم و یک معنا و مفهوم کاملا کلی و بسیط شود که مواقعی که مفهوم وجود را تصویر کردیم در مرحله ی عقل بالفعل هستیم و راحت می توانیم بحث های فلسفی داشته باشیم. پس آنچه با این مدل خواندن در تحصیل فلسفه دارد اتفاق می افتد، دقیقا همین را باید برای ساده سازی یا اموزش به بچه ها رقم بزنیم. •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰نشست تخصصی (٧) "سلسله نشست های تأملات فلسفی" مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند : نشست هفتم 🔻 الگوی پرورش تعقل حکمت بنیان در تطبیق با فلسفه برای کودکان 🔸با حضور خانم دکتر فاطمه صدر زمان : پنجشنبه ٢٨ دی ساعت ١۵ مکان : موسسه فتوت 🔺ویژه خواهران🔻 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست فلسفه-خانم دکتر صدر14021028.MP3
30.54M
الگوی پرورش تعقل حکمت بنیان در تطبیق با فلسفه برای کودکان •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۲۸ دی ۱۴۰۲ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا