eitaa logo
سلسله نشست های تأملات فلسفی
32 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
8 فایل
آدرس مسئول کانال: @nhashemian
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست دوم: بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلین سعیدی حسینی 📆 تاریخ: چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۴ 🕌 مکان: خیابان چهارمردان، کوچه ی چهارم، مسجد آیت الله جوادی آملی، زیرزمین 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸حاضرین نشست: 📆 ۱۶ آذر ١۴٠١ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ▫️حضوری: خانم ها زنجانچی فلاح نژاد نعمتی مرادی فرخی هاشمیان •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ▫️مجازی: خانم ها ذوالقرنیان غزیری 2️⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست دوم.mp3
15.73M
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۱۳ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی خلاصه ی نشست دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ❗️یک نکته ی مهم: بهترین راه برای رسیدن به فهم معارف دین سنت معقول حوزه است که ابتدائا از اثار فلسفی شروع می شد و به اثار عرفانی ختم می شود من توصیه ام این است که کسانی ک دغدغه معارف را دارند حتما این مسیر را طی کنند لذا این توضیحاتی که داده می شود از منظر عرفانی و فلسفی انسان احساس میکند سازوارترین برداشت از ایات است ❌این مباحث باید در سیر حکمی خوانده شود و گفتن این ها در غیر این صورت برخی موارد ممکن است آسیب زا باشد 🔷4 مبنای تمایز احاطی این ها بود: ⬅️اطلاق مقسمی یعنی بی نهایت و بی حدی وجود ⬅️وحدت حقه ⬅️بساطت ⬅️تجلی 🔷در کل در آیات به سه شکل رابطه ی خداوند و مخلوقات مطرح شده است: غیریت شدید: با الفاظ ◀️سبوحیت ◀️قدوسیت عینیت: ◀️قرب وریدی ◀️داخل در اشیا بودن ◀️وجه الله بودن مخلوقات ◀️الظاهر بودن خداوند جمع غیریت و عینیت 🔷اثبات اطلاق مقسمی: ◀️لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله ◀️روایت جالبی از امیرالمومنین ع در توضیح وجه الله بودن خداوند که مثال ذغال را میزنند ◀️ایاتی که دلالت بر احاطه وجودی حق می کند ما دو مدل احاطه در قران داریم: ⬅️احاطه علمی: لا یحیطون بشی من علمه الا بما شاء ان الله قد احاط بکل شی علما ⬅️احاطه وجودی: 🔸ليَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ تفاسیر معمولا این ها را حاطه علمی میگیرند چون نمی دانند و نمی توانند تصور کنند احاطه علمی چگونه باید باشد که به برکت مباحث عرفانی این معنا برایمان واضح می شود 🔸ماجرای امام رضا ع در مناظره با یکی از زنادقه او پرسید خدا را برایم به حد در بیاور امام ع: خدا حد ندارد زیرا هر چیزی که محدود باشد، متناهی به یک حدی می شود و چیزی که محدود شود، احتمال زیادت هم دارد و اگر احتمال زیادت داشته باشد می تواند نقصان هم داشته باشد 🔸روایت کافی: فرمودند خدا با محدودیت توصیف نمی شود چگونه توصیف شود به محدویت کسی که هیچ محدودیتی ندارد؟ 🔷وحدت حقه و بساطت: فهم عرفی و ابتدائی از وحدت، وحدت عددی است یک وحدت در مقابل کثرت است یک وحدتی است که اطلاقی است که می شود جزء احکام کلی وجود این وحدت منظور است • امیرالمومنین ع در مورد خدا می گویند واحد لا بالعدد 🔷بساطت: روایتی از امیرالمومنین ع که می فرمایند: هر کس خدا را توصیف کند برای خدا قرین قرار داده است و هر کس خدا برای خدا قرین قرار بدهد برای او دو قرار داده است هر کس برای خدا دو قرار بدهد او را از بساطت انداخت و هر کس خدا را تجزیه کند جاهل است خدا حقیقت بسیط است 🔷تجلی ◀️وجه خدا: فثم وجه الله ◀️ایه بودن: سنریهم ایاتنا فی الافاق ◀️انحصار ظهور در خداوند: هوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ 🔷وحدت شخصی مسئله اطلاق مقسمی، تمرکز روی وصف بی نهایتی است وحدت شخصی آن متن وجود است که بی نهایت است هوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تطبیق رابطه خلق و حق در آیات و روایات نهایی.pdf
1.25M
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• پی دی اف https://eitaa.com/taamolfalsafi
تطبیق رابطه خلق و حق در آیات و روایات نهایی.docx
131.7K
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ورد https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست سوم: اراده و اختیار انسان از منظر علامه طباطبایی (براساس کتاب نهایه الحکمه) 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلین درگاهی فر 📆 تاریخ: چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/hashemian 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اراده و اختیار انسان از منظر علامه طباطبایی.mp3
21.74M
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۲۳ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست چهارم: نسبت فعل اختياري انسان و فعل خداوند از منظر علامه طباطبايي (براساس کتاب نهایه الحکمه) 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلین درگاهی فر 📆 تاریخ: چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/hashemian 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست پنجم: نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده‌سازی 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین مهدی پرویزی 📆 تاریخ: دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ 🕞 زمان: ساعت ۱۶ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://event.alocom.co/class/meysamyavari/andishe-kalami-khaharan 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا