🔖 نشست علمی
🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار میکند:
🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰
🔹نشست سوم:
اراده و اختیار انسان از منظر علامه طباطبایی
(براساس کتاب نهایه الحکمه)
🎙 ارائه دهنده:
حجه الاسلام و المسلین درگاهی فر
📆 تاریخ: چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱
🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰
جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد
💻آدرس مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/hashemian
🔺ویژه خواهران🔺
https://eitaa.com/taamolfalsafi
اراده و اختیار انسان از منظر علامه طباطبایی.mp3
21.74M
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
#سلسه_نشست_های_تاملات_فلسفی
#نشست_سوم
#استاد_درگاهی_فر
#جلسه_اول
۲۳ آذر ۱۴۰۱
https://eitaa.com/taamolfalsafi
🔖 نشست علمی
🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار میکند:
🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰
🔹نشست چهارم:
نسبت فعل اختياري انسان و فعل خداوند از منظر علامه طباطبايي
(براساس کتاب نهایه الحکمه)
🎙 ارائه دهنده:
حجه الاسلام و المسلین درگاهی فر
📆 تاریخ: چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱
🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰
جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد
💻آدرس مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/hashemian
🔺ویژه خواهران🔺
https://eitaa.com/taamolfalsafi
نسبت فعل اختياري انسان و فعل خداوند از منظر علامه طباطبايي.mp3
24.73M
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
#سلسه_نشست_های_تاملات_فلسفی
#نشست_چهارم
#استاد_درگاهی_فر
#جلسه_دوم
۱۴ دی ۱۴۰۲
https://eitaa.com/taamolfalsafi
🔖 نشست علمی
🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار میکند:
🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰
🔹نشست پنجم:
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای سادهسازی
🎙 ارائه دهنده:
حجه الاسلام و المسلمین مهدی پرویزی
📆 تاریخ: دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲
🕞 زمان: ساعت ۱۶
جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد
💻آدرس مجازی:
https://event.alocom.co/class/meysamyavari/andishe-kalami-khaharan
🔺ویژه خواهران🔺
https://eitaa.com/taamolfalsafi
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای سادهسازی.mp3
27.23M
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای سادهسازی
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
#صوت
#سلسه_نشست_های_تاملات_فلسفی
#نشست_پنجم
#استاد_پرویزی
#جلسه_اول
۳ مهر ۱۴۰۲
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
https://eitaa.com/taamolfalsafi
#بازخورد
#نشست_پنجم
#استاد_پرویزی
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
بسمه تعالی
1️⃣ به نظرم جلسه خیلی خوب بود. من اصلا فکر نمیکردم روش تدریس اساتیدی که خیلی راحت صحبت می کنند بخواهد مقدمه ای برای ساده سازی باشد. شاید اساتیدی که مطلبی را خیلی ساده می کنند خیلی جایگاه نداشته باشند.
ایشان از استاد امینی نژاد و یزدانپناه صحبت میکردند ولی در مجموعه ای که من بودم اساتیدی که خیلی راحت صحبت میکردند و سطح بحث را ساده می کردند تا متوجه شویم برایشان وجهه ی علمی قائل نمی شدند و اتفاقا ایشان می گفتند ما همچنین اساتیدی نیاز داریم.
ان نتیجه ای که ایشان می گفتند باید روند ساده سازی و فلسفه برای عموم در بستر گفتگوهایی باشد و رفت و برگشت هایی باشد من حس کردم چیزی که ایشان مدنظرشان است تجربی است و شاید با چیزی که ما میخواهیم یعنی نوشتن و نوشتار فاصله داشته باشد و ما باید بیشتر در فضای تجربی کار کنیم و بعد وارد نوشتار شویم.
چون دغدغه این را داشتند مفاهیم باید به صورت حضوری لمس شود، باید در فضای کلاسی و گفتگو بحث ها شکل بگیرد و جلو برود شاید این اتفاق در نوشتار خیلی نمی افتد.
حتی این را تاکید داشتند که نمی توانید از نوشتار بازخورد بگیرید.
2️⃣ ایده اصلیشان خیلی جذاب بود چون در فضای کلاس ما بود که ما باید ببینیم و شهود حسی کنیم نمی دانم با بحث های آقای یزدانپناه آشنا بودند یا نه می گفتند شهود حسی ولی باید می گفتند شهود عقلی،
بعد میفرمودند باید همین بستر را برای کودک فراهم کند.
ایده خیلی جذاب بود ولی این که این مهارت را کسب کنیم دوست داشتم مصداق هایی بیاورند و مصداق ها روشن تر شود و روی مصداق بیاید. اصل ایده خیلی کلی بود و این که همه حس کنیم و چطور این بستر فراهم شود و برای کودک در قالب بازی و.. بود
یکی از چیزها این است که بفرمایند که ما چطور برسیم و اگر چطور برای دیگران ساده کنیم خیلی خوب است. تکمله خوبی می شود.
3️⃣ خیلی خوب بود و به نکات خوبی پرداختند ولی بیشتر بحث حول فلسفه برای کودک بود این که شیوه های ساده سازی ان چیست.
فلسفه برای نوجوان هم خیلی خوب بود حالا انشاءالله شیوه های مختلفی که در ساحات دیگر مثل هنر و شعر هست و ساحات دیگری که بخواهیم فلسفه را ساده سازی کنیم و نزدیک کنیم به عموم باید جلسات دیگر با اساتیدی که در این زمینه ها تحقیقات داشتند بگذاریم.
4️⃣ بحث واقعا جذاب بود. از نظر مبانی هم به نظر محکم و قوی می آمد. هنوز نیاز ست باقی نظرات و ایده ها و مبانی دیده شود تا بتوان تصمیم گرفت کدام یک بیشتر می تواند عملیاتی شود.
بین نظرات ایشان و استاد فلاح تا حدودی مغایرت دیده می شد و باید دید مبانی، کدام یک را معاضدت می کند.
اگر فلسفه برای بزرگسالان بیشتر گفته می شد بهتر بود.
در کل بسیار استفاده کردیم و مثالهایی که می زدند به عینیت نزدیک تر می کرد.
بهتر است چند بار تلاش شود متون فلسفی قرائت شود و فهم شهودی از مطالب برایمان بیشتر جا بیفتد.
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
https://eitaa.com/taamolfalsafi
#خلاصه
#نشست_پنجم
#استاد_پرویزی
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
🔰نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای سادهسازی🔰
بسمه تعالی
🔹ابتدا برای ساده سازی، نیاز است علم را تعریف کنیم تا بدانیم چه می خواهیم.
❓علم چیست؟
⬅️گاهی می گوییم علم هویت تبیینی و اطلاعاتی دارد
⬅️گاهی کیف نفسانی است
⬅️گاهی حقیقتی وجودی است و باید به نحو حضوری درک یا ارائه شود.
✅ما نظرمان در این بحث این است که علم باید به نحو حضوری و شهودی درک شود.
🔹حکمت دو قسم است:
عملی و نظری
✅در آموزش فلسفه صحبتمان حول حکمت نظری است.
⬅️در حکمت نظری نفس منفعل است و هر چه در هستی جاری است، تلاش می کند با قوای ادراکی اش بشناسد.
فلسفه باید به گونه ای اموزش داده شود که دانشجو خارج را درک کند.
✅ما اگر بناست فلسفه را ساده کنیم اول باید فلسفه را اینطوری بفهمیم هر کتابی می خوانیم باید اینجوری بخوانیم و باید یک ادراک شهودی داشته باشیم.
❌فلسفه خوانی در حد اصطلاحات نباید باقی بماند.
دیدن استدلال هایی که وجود دارد شاید مهم نباشد و اصل مسئله درک حضوری آن هاست.
🔹فلسفه علم عقلی است.
4 مرتبه برای عقل گفته می شود:
عقل بالقوة، عقل بالملكة، عقل بالفعل، عقل بالمستفاد.
کل مسئله سادی سازی و اموزش به کوچکتر ها به بزرگتر ها همین است که حواسمان باشد ما با چه حواس باطنی ای داریم درک میکنم، در کدام مرتبه عقل نظری هستیم و...باید بدانیم این بچه چه قابلیتی دارد و در چه مرحله ای هست و ان اطلاعات و ادراکاتی که جلوتر از این است را برایش رقم بزنیم.
گاهی ممکن است آدمی 40 ساله بشود ولی هنوز در مرتبه ی عقل بالقوه است.
❗️نکته: بچه ای که زبان باز کرده نشان می دهد که درک کلی پیدا کرده است.
🔹هر کس اگر دغدغه و علاقه ی این را دارد در این زمینه کار کند، اگر کار میدانی انجام ندهد راجع به آموزش یا ساده سازی و بازخوردش را نگیرد، این متون فلسفی را طور دیگری نمی فهمد و باید تدبیری کرد که ما برویم:
⬅️ تجربیاتی کنیم ⬅️و هم نحوه و روش اموزش دادن را از این کتاب ها در بیاوریم ⬅️و هم توجیه به این معنا که بتوانیم تببین کنیم که به لحاظ شناختی چه اتفاقی می افتد و با بحث های معرفت شناسی حل کنیم.
☑️مثال هایی از نحوه تبیین مفاهیم علیت، وجود، عدم و... برای کودکان.
قرائت شواهد الربوبیه و درک شهودی از وجود
✅در فرصت مناسب باید متنی را بخوانیم و بگوییم چقدرش قابل آموزش است و چقدرش قابل آموزش نیست؛
❓ مثلا چطور میخواهیم استفاده روشی بکنیم؟
❓چطوری میخواهیم استفاده محتوایی بکنیم؟
یا مثلا فلان موضوعش میتواند به عنوان یک مبنای معرفت شناسی برای ما باشد.
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
https://eitaa.com/taamolfalsafi
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی.pdf
4.6M
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
#پیاده_سازی
#نشست_فلسفی
#استاد_پرویزی
3 مهر 1402
پی دی اف
https://eitaa.com/taamolfalsafi
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی.docx
147.1K
نحوه فهم یا خوانش متون فلسفی برای ساده سازی
•┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈•
#پیاده_سازی
#نشست_فلسفی
#استاد_پرویزی
3 مهر 1402
ورد
https://eitaa.com/taamolfalsafi
🔖 نشست علمی
🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار میکند:
🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰
🔹نشست ششم:
چگونگی خوانش متون فلسفی برای فهم شهودی
🎙 ارائه دهنده:
حجه الاسلام و المسلمین مهدی پرویزی
📆 تاریخ: دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲
🕞 زمان: ساعت ۱۶
جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد
💻آدرس مجازی:
https://event.alocom.co/class/meysamyavari/andishe-kalami-khaharan
🔺ویژه خواهران🔺
https://eitaa.com/taamolfalsafi