eitaa logo
تاملات حقوقی
461 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3هزار ویدیو
340 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
hejab 1.9.1401.pdf
8.18M
🔰 کتاب من معترضم ❇️ کتاب "من معترضم"، در برگیرنده حدود ۴۰ سؤال پر تکرار این روزهای نوجوانان و دانش آموزان عزیز جامعه، پیرامون حجاب، عفاف و حقوق زن در اسلام است. 🔸کانال اخبار عفاف و حجاب کشور eitaa.com/goharshad1_ir
🏴 کوچک‌ترین شهید شاهچراغ 🔹اسمش "اصغر" بود 😭😭 🔹در آغوش پدر بود 🔹دست در دست عمویش حاج قاسم به دیدار سیدالشهدا رفت... 🔹و در آغوش امام حسین علیه‌السلام آرام گرفت. 💔 🔸کانال اخبار عفاف و حجاب کشور eitaa.com/goharshad1_ir
📸 تجمع دانشجویان دانشگاه‌ امیرکبیر در عزای حادثه شیراز عکس: فاطمه عموزاد @Farsna
دشمنان از همه ابزارها برای به آشوب‌کشیدن اذهان استفاده می‌کنند 🔹رهبر انقلاب در سال ۸۸: فتنه یعنی کسانی شعارهای حق را با محتوای صددرصد باطل برای فریب مردم مطرح کنند. اما مردم ما در مقابله‌ با فتنه، خودشان به‌پا خاستند. 🔹وقتی فتنه در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که موضعشان را مشخص کنند. دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگی فضاست. شفاف‌سازی، مانع دشمن است. 🔹ادعای قانون‌گرایی می‌کنند، ادعای حقوق بشر می‌کنند، ادعای طرفداری از مظلوم می‌کنند. خب، این‌ها حرف‌های قشنگی است، اما حقیقت چیز دیگری است. فتنه یعنی این؛ روشنگری می‌تواند این جریان گندابِ فاسد را از مجموعه‌ افکار عمومی عالم جمع کند. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هشدار فرمانده کل سپاه به رسانه‌های سعودی: رنگ آرامش را نخواهید دید 🔹به آمریکا، اسراییل و رژیم‌سعودی می‌گوییم زیاد آرام نباشید، نمی‌توانید برای یک ملت اضطراب بیافرینید و خود در آرامش باشید؛ آرامش‌تان را می‌گیریم. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سردار سلامی: دشمنان می‌خواهند دین ما را بگیرند، ما دنیای آنها را خواهیم گرفت 🔹رویای آمریکا این است که فقط جوانان ما را مرده ببینند. آمریکایی‌ها گفته‌اند تا زمانی که جوانان، ایرانی هستند نمی‌توانیم بر آنها غلبه کنیم باید آنها را آمریکایی کنیم. 🔹آمریکایی‌ها می‌خواهند مدارس؛ دانشگاه‌ها و کارخانه‌های ایران را تعطیل ببینند. تصویر دلخواه ایران برای آمریکا، یک کشور عقب افتاده و نیازمند است. @Farsna
وداع با پیکر شهید آرمان علی‌وردی ▪️امروز از اذان مغرب و عشاء، حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی (ره) @Farsna
📸ساعت ۴ عصر امروز یک نفر توسط عوامل حراست دانشگاه تهران در خیابان ۱۶ آذر که قصد ورود به داخل دانشگاه را داشته دستگیر شد در بازرسی بدنی از او، دو قبضه چاقو و مقادیر دیگری از سلاح های سرد از وی کشف گردید! @jahaannews jahannews.com
🔥۸۸۷ میلیون دلار برای آشوب 🔹از هزینه ۸۸۷ میلیون دلاری C.I.A تا اجاره حساب‌های کاربری سلبریتی‌های ساکن آلمان و امارات در گزارش منتشر شده توسط نهادهای اطلاعاتی ایران @jahaannews jahannews.com
درباره اغتشاش در دانشگاه‌ها! 🔹من چندین سال درگیر بیمارستان‌ها بودم. در منزل، بیماری داشتیم که بخش زیادی از سال در بیمارستان بود و مابقی سال را هم در خانه مشغول تیمار بودیم. 🔹از آنجایی که ذهنم همیشه در حال تشخیص و تحلیل فرآیندها بود و هست از گردش کار اکثر بیمارستان‌ها تعجب می‌کردم. اکثر باگ‌ها و خطاها را میشد با کارهای کوچک برطرف کرد. 🔹این موضوع گذشت تا اینکه طی دو سال درمان را در یک بیمارستان دیگر ادامه دادیم و دیدم گردش کار اینجا بسیار بهتر و روتین‌تر است. پیگیر شدم و دیدم، رئیس این بیمارستان پزشک نیست! فردی است که دکترای مدیریت اجرایی دارد و سابقه اجرایی قابل توجهی نیز در فضاهای دیگر داشته. برای اداره بیمارستان شورایی از پزشکان وجود داشت ولی مدیریت و مسئولیت با فرد دیگری بود. 🔹در اکثر بیمارستان‌های دیگر یک پزشک رئیس بیمارستان بود، که البته خود این موضوع نقص محسوب نمیشد اما اینکه اکثراً دانش و تجربه لازم برای مدیریت وجود نداشت، موجب نقص کار بود. این را عرض کردم که چه بگویم؟! 🔸در اکثر دانشگاه‌های خوب کشور یک فرد اندیشمند و بعضاً نخبه در یک رشته علمی به ریاست دانشگاه منصوب شده. این فرد در فضای علمی و آرام دانشگاه، شاید خطاهای عملکردی‌اش مشاهده نمیشد اما این روزها ... اتفاقاتی که این روزها در اکثر دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم واقعاً تعجب‌آور است. شاید یک صدم این‌ها را اگر در دانشگاهی در یک کشور درجه دو آفریقایی یا آسیایی می‌دیدیم، مدیریت آن را شماتت می‌کردیم ولی اینجا رئیس دانشگاه از ابزارها و اختیارات قانونی خود استفاده نمی‌کند. یا جسارت این کار را ندارد یا فهمی از شرایط ندارد، چون صرفاً شخصی علمی است! 🔸وقتی دانشجو در بدو ورود به دانشگاه قوانینی را پذیرفته و زیر آن را امضا کرده، وقتی دانشگاه حراست دارد، وقتی کمیته انضباطی دارد، وقتی امکان برخورد انضباطی تا حد اخراج را دارد، دیگر چه معنی می‌دهد که فضای دانشگاه‌ها به این سمت برود که به اهل بیت توهین بشود، به صدر تا ذیل نظام توهین بشود، خیلی راحت و علنی کشف حجاب بشود، به پرچم کشور و شهدا توهین بشود، امکانات دانشگاه تخریب بشود، بچه‌های مذهبی کتک بخورند، اساتید فحش بخورند و ... 🔸مشاهده این صحنه‌ها خصوصاً در دانشگاه‌هایی که ما سالیان سال بود خیال می‌کردیم چارچوب خاصی در پذیرش افراد دارند، عجیب‌تر بود. 🔸 اسم نمی‌آورم که متهم به سیاسی‌کاری نشوم ولی خودتان قدری فکر کنید متوجه می‌شوید ... مشاهده این صحنه‌ها چیزی جز بی‌عرضگی و عدم مدیریت ریاست دانشگاه‌ها نیست. ✍حمید کثیری ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
🔴 حجت الاسلام پناهیان درحرم شاهچراغ علیه السلام :منتظر موشکهای سپاه بر سر اسرائیل هستیم. http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
🌏جزئیاتی از دادگاه رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران اخیر در تهران 🔹براساس کیفرخواست صادر شده، محمد قبادلو فرزند محمدعلی به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن پنج مامور پلیس شده است 🔹سامان صیدی فرزند تیمور به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور 🔹محمد بروغنی فرزند حسین به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی 🔹ابوالفضل مهری حسین حاجی لو فرزند ولی به مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور 🔹محسن رضازاده قراقلو فرزند حسن به محاربه از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی، اجتماعی و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، ساخت اقلام انفجاری از نوع کوکتل مولوتوف برای مقاصد ضد امنیتی و سنگ پرانی به سوی عوامل انتظامی 🔹سعید شیرازی فرزند علیرضا به افساد فی الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم متهم هستند. http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
🌏برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران اخیر در تهران 🔹اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران با حضور مستشاران دادگاه، متهمان و وکلای آن‌ها برگزار شد. 🔹با دستور رئیس قوه قضاییه، پس از صدور کیفرخواست پرونده متهمان اغتشاشات اخیر در یک ماه اخیر، دادگاه های رسیدگی به این پرونده‌ها از هفته گذشته آغاز شده و کیفرخواست بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر در دادسراهای استان های مختلف براساس مستندات موجود در حال صدور است. 🔹تاکنون کیفرخواست ۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ کیفرخواست در استان سمنان، کیفرخواست ۱۱۹ نفر در استان زنجان، کیفرخواست ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، کیفرخواست ۵۵ نفر در استان قزوین، کیفرخواست ۱۱۰ نفر در استان کردستان، کیفرخواست ۳۱۵ نفر در استان تهران و کیفرخواست ۲۰۱ متهم در استان البرز در ارتباط با اغتشاشات اخیر صادر شده است. 🔹دادگاه امروز تنها یکی از جلسات رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر است و روند رسیدگی به پرونده مابقی متهمان ادامه خواهد داشت. http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
🔻«موضع‌گیری‌های تبیین‌کننده» در سایۀ «واقعیّت‌های عیان‌کننده» 🖋 مهدی جمشیدی ۱. برخی این ‌شبه‌استدلالِ تکراری را مطرح می‌کنند که ممکن است «تذکّر» و «نقادی»، موجب گریختن فرد به طرف مقابل بشود؛ یعنی نگویید تا «آنچنان»، «آنچنان‌تر» نشود. این حرف، باب «نقادی» و «مواجهۀ منطقی» را مسدود می‌کند از خوف این‌که مبادا «بی‌طرف» به «مخالف» و «منتقد» به «معارض» تبدیل شود. دربارۀ هر نقدی می‌توان چنین گفت و با این توجیه، در برابر هر لغزش و خطایی، «سکوت» را توصیه کرد. چرا این اشکال را مطرح نمی‌کنید که «نگفتن‌ها» و «مماشات‌ها» و «فقر مرزبندی‌ها» ممکن است موجب «فرسایشِ ایدئولوژی انقلابی» شود و به‌تدریج، «باطل» را بر جای «حقّ» بنشاند؟! و چرا اصرارهای طرف‌های مقابل را در پنجه‌افکندن به چهرۀ انقلاب و نظام نمی‌بینید و برآشفته نمی‌شوید؟! آنها عناد بورزند و ارزش بفرسایند و بدبینی و ناامیدی بیافرینند و ما نیز از هراس «انحراف بیشترشان»، خاموش بمانیم؟! این چه مغالطه‌ای است؟! ۲. استاد مطهری در مباحث تفسیری خود به این لطیفه اشاره کرده که از جمله حَسنات و برکات فتنه‌ها و آشوب‌ها این است که «باطنِ نهفتۀ کنشگران اجتماعی» را مشخص می‌کند و «صف‌بندی‌های روشنگرِ جدید» می‌آفریند. باید «واقعیّت جدید» رخ بدهد تا در مواجهه با آن، «نسبت‌های جدید» آشکار شوند و از این رهگذر، «ضعف‌ها» و «نفاق‌ها» از پردۀ ضمیر، بیرون افتند. این خاصیّت ذاتیِ رویدادهای فتنه‌گون است. «مواضع اشخاص»، به‌طور قهری، «جبهه‌بندی‌های جدیدی» می‌آفرینند و به این وسیله، سطح تازه‌ای از «رویش» و «ریزش» شکل می‌گیرد. پس باید این شکاف‌های نوپدید را به «سرشتِ واقعیّتِ اجتماعیِ فتنه‌گون» نسبت داد، نه «موضع‌گیری‌های صریحِ انقلابی‌ها». ساختارِ نهفتۀ جهانِ اجتماعی این‌چنین اقتضای قهری و تکوینی دارد که در آن، فتنه‌ها کمال و شدّت می‌یابند و در نسبت با این فتنه‌هاست که جبهۀ حقّ، «خالص‌تر» و «ناب‌تر» می‌شود. ۳. «جذب حداکثری» نیز به معنی «مداهنه» و «مصانعه» در برابر ارزش‌های اساسیِ انقلاب نیست. وحدت، «ارزش ذاتی» ندارد، بلکه صورتی از وحدت، مطلوب است که نقطۀ مرکزی‌اش، «حقّ» باشد. «ائتلاف‌های سیاست‌زده» و «وفاق‌های عمل‌گرایانه»، با دیانت و حقّ‌مداری نسبتی ندارند؛ حتّی اگر هدف، بسیار عالی و قدسی باشد. بر این اساس بود که استاد مطهری در روند نهضت اسلامی، هم‌گرایی و هم‌افزایی با هیچ گروه «غیرمسلمان» یا «مسلمانِ التقاطی»‌ای را برنتابید و مرزبندی کرد. این در حالی بود که بسیاری از روحانیان سرشناس و مؤثّر، منطق استاد مطهری را برنمی‌تابیدند. استاد مصباح نیز در این باره، از الگویی که خودش آن را «الگوی دوایر متحدالمرکز» نامیده بود، برای طرّاحی مناسبات خویش با دیگران بهره می‌برد. از یاد نبرده‌ایم که بسیاری از همین روحانیانِ مدّعیِ فهم قواعدِ اجتماعی، ایشان را تخطئه و ملامت می‌کردند که «دافعۀ فراوان» دارد و «سخن غلیظ» می‌گوید و «پیشتر از رهبری» است. این در حالی است که رهبر انقلاب در سخنرانی سال پیش خویش، از این نوع کنشگری دربارۀ شخص ایشان به «غیرت اسلامی و انقلابی» تعبیر کرد و ایشان را از این نظر در کنار امام خمینی نشاند! ۴. سخن من، هرچه که هست، دربارۀ «خواص» هست، نه «تودۀ مردم». تودۀ مردم اگر هم لغزشی دارند، از سرِ «ناآگاهی» است نه «غرض‌ورزی»؛ چنانچه که استاد مطهری می‌گفت، همواره فساد از «طبقۀ بالای جامعه» به «طبقۀ پایین جامعه» راه می‌یابد و «عوام»، متأثّر از «خواص» هستند. این‌که رهبر انقلاب به «خواص اغواگر» اشاره کرد، به همین سبب است. «خواص اغواگر»، تودۀ مردم را می‌فریبند و دچار گمراهی می‌کنند. ازاین‌رو، باید خواص اغواگر را «رسوا» کرد و به «چالش» کشید. آنچه مایۀ زوال انقلاب و نظام است، حضور شخصیت‌های منافق و ناشناخته‌مانده نفاق آنهاست. واقعیّت‌های اجتماعیِ فتنه‌گون، بستر و زمینه‌ای است برای «کشف نفاق». جالب این‌که رهبر انقلاب دربارۀ مسألۀ «حجاب اجباری» تصریح کرد که از دشمن، انتظاری نیست، اما آنچه دل انسان را می‌خراشد آن است که مسألۀ حجاب اجباری از زبان «خواصِ داخلی» مطرح می‌شود. و ایشان گفتند که در میان این خواص، «آخوند» هم هست. صراحت و غلظت از این بیشتر؟! این عبارت‌ها، قطب‌‌بندی ایجاد نمی‌کند؟! آری، اما میان چه کسانی؟! میان «مردم» و «مردم» یا میان «خواص اغواگر» و «مردم»؟! ۵. در این میان، کسانی نیز هستند که همواره «موقعیّت بینابینی» دارند؛ «دوپهلو» می‌گویند؛ «مبهم» می‌نویسند؛ «حد وسط» را برمی‌گزینند؛ نه «این» هستند و نه «آن»؛ و خلاصه، «دکّان دو نبش» زده‌اند. باید اینان را که به «رندی» عادت کرده‌اند، وادار به انتخاب کرد. نمی‌شود ارزش‌ها را «نسبی» انگاشت و در هر موقعیّتی، هر دو طرف را مقصر قلمداد کرد. نمی‌شود هم «نظام جمهوری اسلامی» را متهم کرد و هم «طرف مقابل» را. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻هدف، «رهاسازی حجاب» است 🖋 مهدی جمشیدی ۱. ملاک مواجهۀ پلیس امنیت اخلاقی، حتّی "قدر متیقن‌های بی‌حجابی" نیز نبوده است، چه رسد به "بی‌حجابی‌های مرزی". در عمل مشاهده می‌کنیم که پلیس امنیت اخلاقی با زنانی که "فاصلۀ آنچنانی" و "زاویۀ زیاد" با حجابِ معیار دارند، برخورد می‌کند، نه بیشتر؛ یعنی "سطوح فروتر از این"، به اخلاق و دیانت خود شخص واگذار شده است و نوعی "انتخاب ایمانی" است. پلیس امنیت اخلاقی با "کم‌حجاب‌ها" یا "شل‌حجاب‌ها"، مواجهه‌ای ندارد و تمرکزش بر روی زنانی است که وضع پوشش‌شان، "انگشت‌نما/ جیغ/ رسوا/ قبیح" است، نه هر کسی‌که "حدود شرعیِ حجاب" را رعایت نکرده است. فرض کنید زنی که در جامعه، "آرایش متوسط" انجام داده باشد، مرتکب منکر شرعی شده است، امّا با این حال، پلیس امنیت اخلاقی با او برخورد نمی‌کند. یا زنی که "بخش اندکی از موی سرش" بیرون است. این‌چنین مواردی، "مشروع" نیستند، امّا برخوردی نیز با آنها صورت نمی‌گیرد. این یعنی حدی از "مدارا" در مقام اِعمال قانون، روا شمرده می‌شد. "مسألۀ اصلی" نیز این است که آیا باید با اندک زنانی که به‌شدّت کم‌حجاب و بدحجاب هستند و گاه حتّی کشف حجاب کرده‌اند، مواجهۀ قانونی صورت بگیرد یا خیر؟ اینان زنانی هستند که حتّی چشم‌های زنان شُل‌حجاب را نیز به خود خیره می‌کنند. این یعنی وضع پوشش آنها، در "مرحلۀ قرمز" قرار گرفته است. آیا این عدّه باید مشمول برخورد قانونی قرار بگیرند یا خیر؟ چنانچه معتقد به "حجاب اختیاری" باشیم، نباید مواجهۀ قانونی را شامل هیچ لایه‌ای از بی‌حجابی بدانیم. ۲. هر چند "بگیروببند"، راه‌حلِ "اوّل" و "آغازین" نیست و باید "سازوکارهای فرهنگی و معرفتی" را در پیش گرفت، امّا برای آن دسته از بی‌حجاب‌ها که "اثر فرهنگی و معرفتی" نمی‌پذیرند و "عامدانه" و "لجوجانه"، فضای جامعه را آلوده به ولنگاری می‌کنند، "تنها راه‌حل" است. اینان "معتقد" به حجاب نیستند، امّا برای مصالح جامعه، باید "ملزم" به آن باشند. فرض کنید زنی با "تذکّر"، حاضر به رعایت حجاب نشود و همچنان برهنگی را ترجیح بدهد. در این حال، می‌توان با این استدلال که نباید او را "لجوج" کرد، او را منع نکرد؟! آری، شکل‌گیری لجاجت در او نسبت به دین و انقلاب، مفسده است و باید در حد امکان، از آن پرهیز داشت، ولی چنانچه او به رعایت "مصلحت جامعه" تن در نداد، باید مصلحت او را نادیده گرفت. در واقع، "حقوق جمع" بر "حقوق فرد"، تقدّم دارند. کسانی در داخل، به محض اینکه احساس کنند معیارها و ضوابط ارزشی، "سست" و "رقیق" شدند و می‌توان در سایۀ مخالفت با تک‌صدایی و تک‌ارزشی و انسداد و اختناق، کنشگری داشت، ره صدساله را "یک‌شبه" خواهند رفت. گویا خواستۀ نهفته‌ای در پشت "سد" قرار داشته که در انتظار فضای ولنگار و بی‌بندوبار برای رهاشدن بوده است. در اینجا دیگر عبور از ارزش‌ها، "تدریجی" و "گام‌به‌گام" نخواهد بود؛ بلکه "ناگهان"، همۀ سرمایۀ "رفتار‌پردازیِ جنسی" به صحنه خواهد آمد. ۳. پلیس امنیت اخلاقی در این سال‌ها، بیش از "دو هزار عملیات" داشته است. از میان این رقم، چه تعداد خطا رخ داده است؟! در این مدّت، چند فیلم دیده‌اید که نشانگر "رفتار غیرقانونی" بوده‌اند؟! بعید می‌دانم که به ده فقره برسد. فرض کنید یکی از نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، تخلف کرده است. در این حال، باید بی‌حجابی را "منکر" قلمداد نکرد و "حکم جزایی" برای آن مقرّر نکرد، یا باید "فرد خطاکار و قانون‌شکن" در پلیس امنیت اخلاقی را که به نام دین، "برخلاف دین" عمل کرده، مجازات نمود؟! از هر قانونی می‌توان سوءاستفاده کرد. آیا باید خودِ "قانون" را انکار کرد؟! نیروهای جبهۀ انقلاب، همۀ "مواجهه‌های غیرقانونی و غیراخلاقی" با بی‌حجابان را - که البتّه اندک هستند - نفی و تخطئه می‌کنند، امّا از آن سو، "بی‌حجابی" را نیز "قانون‌شکنی" و "حرام شرعی" می‌انگارند. نه "برخورد غلط مأمور"، رواست و نه "برهنگیِ بی‌حجابان". کسانی‌که موافق الزام حکومتی برای حجاب در عرصۀ عمومی هستند، معتقد به "اجرای قانون" هستند، نه "قلع‌وقمع"."درست‌بودن قانون" و "اجرای درست قانون"، یک حرف هست، و "رهاسازی حجاب در عرصۀ عمومی"، حرف دیگر. حتّی خود "دین" نیز عرصۀ عمومی را به "وجدان اخلاقیِ متدیّنان" وانمی‌گذارد، بلکه "منع‌ها" و "مجازات‌ها"یی را برای متخلفان از شرع در نظر می‌گیرد که از جهت "قدرت بازدارندگی" نسبت به مفاسد، مفید و مؤثّر هستند و علّت تشریع آنها نیز همین امر است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻داستان برهنگی، فحاشی و خشونت: عاقبتِ نبرد معطوف به سبک زندگی 🖋 مهدی جمشیدی ۱- در مواردی پیش از این، در دورۀ دولت قبل، رهبر انقلاب در مواجهه با اعتراض‌های اجتماعی، هم «حقّ» را به معترضان می‌داد و هم آنها را «مردم» می‌انگاشت، ولی این بار: الف. اصل اتّفاق را به «غرب» نسبت داد و آن را «برنامه‌ریزی‌شده» و «غیرخودجوش» دانست. ب. نظام و نیروی انتظامی و بسیج را «مظلوم» معرفی کرد، نه مقصر. ج. خواصی را که بر آتش دمیده بودند، «ملامت» و دعوت به «جبران» کرد. د. معترضان را نه «مردم» یا حتّی «جوانان»، بلکه سه دستۀ «عاملان دشمن»، «همراهان با دشمن» و «هیجان‌زدگانِ غافل» قلمداد کرد. هـ . به ضرورت مواجهۀ «امنیّتی» و «قضائی» اشاره کرد، نه‌فقط مواجهۀ «فرهنگی». ز. اعتراض‌ها را «حاشیه‌ای» و «فرعی» دانست، نه مسألۀ «اصلی» و «اساسی». ۲- رهبر انقلاب، یک سال پیش دربارۀ «بازسازیِ انقلابی در ساختار فرهنگ و رسانه» سخن گفته بود، امّا چنان‌که از این تعبیر پیداست، هدف ایشان «عقب‌نشینی از ارزش‌ها» و «انتخاب رویکرد انفعالی» نبوده و نیست، بلکه ایشان می‌خواهد ساختارهای رسمی و غیررسمی، هرچه «بیشتر» و «جدّی‌تر» به خدمت «ارزش‌های انقلابی» گمارده شوند و بر «شتاب حرکتِ تکاملیِ انقلاب»، افزوده شود. این جهت‌گیری، به‌‎طور کامل در مقابل خواسته‌های ضدّارزشیِ جریان اغتشاش است. ۳- بنابراین، نظام جمهوری اسلامی از مسیر رفته، باز نخواهد گشت، بلکه کوشش می‌کند شرایط اجتماعی و ساختاری را برای «زندگیِ» معطوف به «کمال» و «سعادت» و «حقیقت»، و نه زندگیِ معطوف به «ولنگاری» و «لاابالی‌گری» و «اباحی‌گری» فراهم سازد. «آزادی» نیز در قالب «مردم‌سالاریِ دینی» و به‌خصوص در ساحت‌های پساانتخاباتی آن، معطوف به «افزودن بر نقش مردم» و «نقادی عمومی» و «اندیشه‌ورزی غیررسمی» خواهد بود، نه «کشف حجاب» و «برهنگی» و «اختلاط». ازاین‌رو، «زندگی» و «آزادی» در نگاهِ نظام جمهوری اسلامی، معنایی بسیار متفاوت از جریان اغتشاش دارد. ۴- و از آنجا که جریان اغتشاش در همراه‌سازی مردم با خویش ناکام ماند، نمی‌تواند تفسیر خود از «زندگی» و «آزادی» را بر نظام، تحمیل کند. زین پس، فضا برای روایت‌های ضدّارزشی و اخلاق‌ستیز و غرب‌گرا از زندگی و آزادی، «تنگ‌تر» و «منقبض‌تر» خواهد شد. «تهدید»های پدید آمده از سوی جریان اغتشاش، به یک «فرصتِ» تاریخی برای عبور از ولنگاریِ فرهنگی و منهدم‌کردن هسته‌های اشاعۀ سبک زندگیِ غربی تبدیل خواهد شد. جریان اغتشاش، تمام داشته‌هایش را صرف پیشروی فرهنگی کرد و برای آینده، هیچ ذخیره و اندوخته‌ای ندارد. «نمایش‌های وحشیانه» و «ظهوراتِ ضدّاخلاقیِ» جریان اغتشاش در این مدّت، حماقت‌بار بود و کار آن را تمام کرد. @sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مراسم بزرگداشت شهدای حمله به شاهچراغ از طرف دفتر مقام معظم رهبری 📅 یک جلسه | ‌۱۴۰۱/۸/۷ 🕌 شیراز، حرم شاهچراغ(ع) 👈کیفیت بهتر: 📎 Panahian.ir/post/7497 @Panahian_ir @Panahian_mp3‌‌