eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
273 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پیرامون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم(1) 📌 امسال بمناسبت ایام ماه رمضان، موضوع بحث خود را تبیین کتاب طرح کلی قرار دادم. کتاب طرح کلی از جهت فکری و علمی و اجتماعی از چند جهت دارای اهمیت است: ◀️ اول: از جهت علمی کتاب طرح کلی با مبنا قرار دادن قرآن بعنوان پایه ی تعالیم اسلامی تلاش می کند تا چارچوب اولیه برای فهم دین را مبتنی بر متن اصلی دین اسلام ارائه نماید. به نظر می رسد که کتاب طرح کلی نه فقط یک کتاب قرآنی یا اعتقادی، بلکه کتابی مبنایی در فرایند حرکت اجتهادی دانشمند مسلمان و محقق علوم اسلامی است. در این باره سخن بسی بیشتر است. ◀️ دوم: اهمیت کتاب از بعد اجتماعی زاویه دیگری از ارزش آن را می نمایاند. در زمانه ای که جست و جوی مبنایی برای عملگرایی و مبارزه عده ای را به دام مارکسیسم کشانده بود، این مباحث در پی بستر سازی محملی برای عدالت خواهی، مبارزه و عملگرایی بر آمده از دل سنت اسلامی است. در نگاه این کتاب تمامی مفاهیم محوری قرآن کریم مانند ایمان، توحید، نبوت و ولایت، در کنار عمل و امتداد اجتماعی معنا می یابد. آنهم نه کنشگری کور و بی جهت، بلکه تلاشی عملی برای ساخت نظامی اجتماعی مبتنی بر مفاهیم اساسی اسلام و قرآن همین است که ره بر انقلاب در سالهای بعد این مباحث را مبنای تئوریک نظام اسلامی معرفی و به آن ارجاع می دهند. 📌 توجه به این ملاحظات ما را در فهم محتوا و نتایج مورد نظر آن یاری می رساند. @taamollat
تأملات اجتماعی
✅ پیرامون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم(1) 📌 امسال بمناسبت ایام ماه رمضان، موضوع بحث خود
✅ پیرامون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم(2) 📌 تمام آنچه که درباره ی اهمیت کتاب طرح کلی گفته آمد برای اهالی علم و عمل سودمند است. اما ارائه ی آن برای عموم مردم علی رغم اهمیت، اما با چالش های خاص خود روبروست. بدون تردید یکی از مصادیق همین ارائه چارچوب های فکر قرآنی و توانمند سازی و بصیرت بخشی عموم جامعه برای تحلیل صحیح است. یکی از آفت ها و نقائص فکر در جامعه ی ما گسستگی اندیشه ی جامعه مسلمان از منابع اسلامی و احیانا استفاده ی جزیره ای و کوتاه مدت از قرآن کریم است. مفاهیم و روش کتاب طرح کلی اگر بدرستی به جامعه منتقل شود از وقوع هر دو آفت جلو گیری می کند. هم افکار و اندیشه ها را به منابع اصلی متصل می کند و هم از تفکر کوتاه مدت و جزیره ای جلو گیری می کند. یکی از مصادیق گسترش ، نظم بخشی به ذهن توده هاست. اذهان عمومی اگر منظم و ساختارمند باشد اسیر محتواهای متشتت نشده و استنتاجات باطل حاصل نمی کند. کتاب طرح کلی علاوه بر فواید برای خواص، دارای فایده عقلانیت بخشی به عموم نیز هست. سخنرانی های رمضانی امسال برای عموم مردم با این رویکرد تنظیم و ارائه شده است. به تدریج در همین جا بارگذاری می کنم. عسی ان ینفعکم. @taamollat
سلسله جلسات تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی. ج5.m4a
26.96M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه پنجم | ۱۸ فروردین۱۴۰۱ ۵ رمضان ۱۴۴۳ 🔹جایگاه مسئلهٔ "ایمان" در معارف اسلامی 🔹 علت مقدم شدن مسئلهٔ "ایمان" بر سایر مسائل در تعالیم اسلامی @pbdialame
تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی. ج7.m4a
24.95M
📌سلسله جلسات تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه ششم. ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۷ رمضان ۱۴۴۳ 🔹یادکردی از مجاهدت‌های اجتماعی و علمی شهید محمدباقر صدر 🔹 نوآوری در اندیشه و روش علمی توسط شهید صدر 🔹 امتداد نگاه شهید صدر در اندیشه آیت‌اللّـه خامنه‌ای و کتاب طرح کلی 🔹 آسیب‌شناسی ایمان در جامعهٔ اسلامی: ایمان امروز ما با چه اشکالاتی روبروست؟ @pbdialame
طرح کلی، جلسه7.m4a
27.2M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه هفتم. یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۸ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🔹 ویژگیهای "ایمان حقیقی" از نگاه قرآن 🔖 زاینده و شور آفرین 🔖 همراه با توکل به خدا 🔹 آسیب شناسی مفهوم توکل و شفاعت در دوران معاصر 🔹 دوری از عمل، آفت امروز جامعهٔ اسلامی @pbdialame
طرح کلی. ج10.m4a
26.22M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه دهم، چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🔹 وجود خدا، واقعیت یا داستان‌سرایی انبیا؟! 🔹ریشه راهیابی شرک به اعتقادات بشر 🔹گسترش باورهای شرک‌آلود در تاریخ بشر 🔹عصارهٔ تعالیم توحیدی قرآن کریم: توحید در اندیشه و توحید در زندگی @pbdialame
طرح کلی ج12.m4a
23.7M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه دوازدهم شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🔹عصارهٔ تعالیم توحیدی قرآن کریم: توحید در اندیشه و توحید در زندگی 🔹نمونه‌هایی از امتداد تفکر توحیدی در محیط خانواده @pbdialame
📌 آغاز طهران، امروز تهران 🔹 پریروز جلسه ای در یکی از حوزه های تهران برگزار شد که موضوع آن جلسه حوزه ی تهران و آینده ی آن بود. یکی از سخنرانان که یکی از شخصیت های فرهنگی بود درباره تاریخ تهران می گفت: تهران از معدود شهرهایی است که اساس انتخاب و اقامت گزینی در آن بر اساس حب اهل بیت بوده. طوریکه اولین مناطق مسکونی، حول چهار امامزاده قدیمی آن شکل گرفت و سپس با اتصال آنها به هم کم کم تهران هویت شهری پیدا کرد. یکی امامزاده زید که الان در وسط بازار قرار دارد. دیگری امامزاده یحیی که در منطقه ای به همین نام در محدوده ی خیابان ری قرار دارد. دیگری امامزاده سید ناصرالدین در حوالی میدان محمدیه کنونی و یک امامزاده ی دیگر. علاوه بر این زمانی که تهران هویت شهری یافت و به دورش حصار کشیده شد بر روی همه برج و باروی های آن قرآن گذاشتند تا از تیمن آن شهر از هجوم دشمنان در امان باشد. این روز ها مظاهر غفلت و معصیت در تهران خیلی آشکارتر است از نقاط دیگر. از روزه خواری و کشف حجاب گرفته تا سگ گردانی و لاابالیگری. با اینحال روح محبت و ایمان هنوز در شهر هست الحمدلله. خاطرم هست زمانی آیت الله جوادی سر درس تفسیر می فرمودند: مردم تهران در عزای سیدالشهدا زنانه گریه می کنند و مردانه خرج می کنند. واقعیت هم همینطور است و فضای عمومی شهر نسبت به روضه و عزای سیدالشهدا هنوز متاثر است و بنده که محرم های بسیاری را در مناطق دیگر گذرانده ام، در هیچ نقطه شور و سوزی بمانند شور و سوز و اشک مردم اینجا ندیدم. انشالله به برکت همین محبت ها و اشک ها و گریه ها این مظاهر معصیت نیز از بین برود. @taamollat
📌 شرک مدرن، کفر مدرن 🔹احساس بی نیازی و استغنا از همه چیز و همه کس و اتکا به خویشتن خویش و فراموشی مبدا و معاد، یکی از زمینه های شرک و کفر است. هر نظام اجتماعی که بر این اساس برپا شود شرک آلود و کفر پیشه است، اگرچه مناسک دینی فردی در آن به دقت رعایت شود. مشخص است که محدود کردن شرک به پرستش بت ها و الهه ها خطایی فکری است. همراه با تغیر زمان چنانکه باور توحیدی نو به نو ظاهر می شود، شرک و کفر نیز در لباسی نو به عرصه بر می گردد. یکی از بسترهای حیات شرک آلود، همین حس استغنا از غیر، فراموشی مبدا و معاد و اتکا به خویشتن است. شرک در دنیای امروز نه فقط بت پرستی، که خارج شدن از نظم هستی و گوشه انزوا گزیدن یا همان فردگرایی است. نهایت این وضعیت نیز بی هویتی و سرگردانی است. چالشی که غرب امروز با آن روبروست و تا به دامان حقیقت هستی بازنگردد، راه حلی برای آن وجود نخواهد داشت. @taamollat
📌ملاحظاتی اجتماعی و برون فقهی پیرامون رویت هلال شوال 🔹 "وَقَالَتْ طَآئِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِيٓ أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوٓا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ" و گروهی از [عالمانِ‌] اهل كتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن‌] بر مؤمنان نازل شده [به مكر و حیله‌] ایمان آورید، و در پایان روز كفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انكار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (آل عمران، ۷۲) 1. بر اساس آیه شریفه ی فوق یکی از شیوه های اهل کتاب برای سست کردن بنیان اعتقادات مسلمانان، ایجاد تردید در باور آنان است. بدینصورت که ابتدای روز ایمان بیاورند و در پایان روز از ایمانشان برگردند و بوسیله این تذبذب و رفت و برگشت اعتقادی مسلمانان را نیز به تردید بیندازند. 2. ماجرای بنی اسرائیل و رفتارهای آنان یکی از مباحث پر تکرار قرآن است و گویا قرآن در پی هشدار به مسلمانان است که به آفت های بنی اسرائیل مبتلا نشوند. 3. تردید و سست بنیادی یکی از علل عمده ی خلل در ایمان عمومی است و از اینجهت عالمان باید مواظبت بیشتری از رفتارهای خود داشته باشند، چون تردید اعتقادی و دوگانگی در عمل ایمان عامه مردم را سست می کند. 4. ماجرای هلال عید فطر و اختلاف نظرها پیرامون آن -هر چند مستند به ادله ی علمی و فقهی متقن باشد- اما پیام آن به عموم مردم آن است که گویا در این مسئله ی مهم بین اولیای دین اتفاق نظری وجود ندارد و یقینی در میان نیست، و وقتی امر بر خود آنان مشتبه است... . 5. انقلاب اسلامی به همه ی جلوه های دینداری بعد دیگری بخشیده و ارتباط اموری را که فردی تلقی می شد، با ساحت اجتماع آشکار نموده است. باید دقت نمود که هر امر به ظاهر فردی و مستند به ادله نیز دارای ابعاد و دنباله های اجتماعی است که ممکن است به تقویت یا تضعیف ایمان مردم منتهی شود. ❌6. حال چند سوال: الف: آیا امتدادها و اثرات روانی اجتماعی در موضوع شناسی و تشخیص حکم و کلا سیستم استنباط اثری دارد؟ ب: آیا لحاظ کردن اثرات اجتماعی مسائل فقهی همان عرفی کردن فقه است؟ در نتیجه باید در مقابل آن مقاومت نمود؟ ج: در چنین مواردی آیا فقه باید با عرف همراه شود یا عرف با فقه؟ والله اعلم بالصواب @taamollat
این کتاب را اخیرا از خیابان انقلاب خریداری کردم. و وقتی ان را دست گرفتم و شروع به مطالعه کردم آن را از آنچه در ابتدا، مفید تر دیدم. عموم کتابهای تاریخ علم کنونی ناظر به تحولات سده های اخیر در فلسعه ی علم خصوصا تحولات علم تجربی و نوع مواجهه با متافیزیک است. اما این کتاب گامی عقب تر گذاشته و بر انگاره های کلی حاکم بر کل پارادایم های علمی در جهان غرب حد فاصل سده ی چهارم ق.م تا 1600 م پرداخته است. او پارادایم های علمی در این دوره را عمدتا تحت سیطره ی نظام اندیشه ی ارسطو و تلقی او از عالم طبیعت قلمداد می کند و در ادامه تلاش می کند تا روند تاریخی نزول جهان بینی ارسطویی، و برآمدن جهان بینی نیوتنی را تشریح کند. این مطلب از دو جهت واجد اهمیت بسیار است: اول: فهم جهان غرب را بسیار عمیق تر از آنچه تابحال در دسترس بود فراهم می کند. دوم: راه را برای شناخت بهتر فلسفه ی اسلامی خودمان هموارتر می کند. چنانکه می دانیم فلسفه ی اسلامی در بدایت فلسفه ی یونانی را در مسیر خویش بکار گرفت و هم از آن تاثیر گرفت و هم بر آن تاثیر گذاشت و در نهایت به استقلال رسید. یکی از مشخصه های فلسفه ی ارسطویی، آغاز از طبیعت است و الهیات فلسفی او در همان قالب طبیعت گرایی اش ادامه پیدا می کند. اتفاقا ابن سینا هم ابتدائا در همین ساختار حرکت کرده و طبیعیات را مقدم بر الهیات. اما چنانکه جهان غرب از جهان بینی ارسطویی عبور کرد، فلسفه اسلامی نیز در ابن سینا متوقف نماند و با اصلاحاتی آن را در ساختاری جدید به کار گرفت. از آنجمله روش ملاصدراست که فلسفه را نه از طبیعیات که از وجود آغاز می کند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی از فیلم روشن تر از خاموشی یک خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا، دانشمندی ایرانی از دنیای اسلام که مکتب حکمت متعالیه را بنیان نهاد و به افتخاری برای ایران تبدیل شد @Farsna
💠 والی حکمت 🔹 صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن! 🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او است نه حكیم. 🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند. ‌‌چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می ‌گویند ؛ او است، است كه این معارف از جان او می ‌جوشد. 📚 سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین تاریخ: 1378/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 فلسفه، در آوردگاه لفظ و معنا 📌 در طول تاریخ علم بسیاری از مفاهیم دچار تغییرات اساسی شده اند که نادیده گرفتن این تطورات فهم ما را از آن علم و مسائل ش دچار خطا و بد فهمی می کند. این روزها خود مفهوم "علم" دچار دگرگونی شده و ما -دانسته یا ندانسته- آن را الزاما در معنای سنتی خود(کشف واقع) به کار نمی بریم. اینکه ما امروزه وقتی می گوییم "علم" دقیقا مرادمان چیست، نیاز به دقت و تحقیق دارد. یکی از مفاهیمی که در عصر ما دچار دگرگونی اساسی شده مفهوم "فلسفه" است. وقتی دانشی که بنیان همه دانش ها و معرفت هاست اینگونه مورد دستبرد ذهن بشر قرار می گیرد ، تکلیف سایر مفاهیم روشن است. فلسفه در جهان غرب، خیلی زودتر از جهان ما، معنای سنتی خود را از کف داد و دیر زمانی است که به افرادی غیر از متافیزیسین ها نیز فیلسوف می گویند. این فیلسوفان جدید گاهی اصلا به متافیزیک هیچ اعتقادی هم ندارند، با این حال فیلسوف خوانده می شوند. و این داستان دنباله دار قرن هاست که ادامه دارد و هر عصر معنای متناسب خود را از فلسفه به روی صحنه می آورد. در جهان اسلام نیز اگرچه معنای سنتی فلسفه بیشتر دوام آورد و دیرزمانی پایید، اما آن معنای کلاسیک اندک اندک در حال شکاف برداشتن است. استعمالات متفکران نوپدید نشان می دهد که معنای دیگری از فلسفه در کمون ذهن آنها خلجان می کند. اما آن معنا چیست و دقیقا در کجا پنهان شده؟ 🤔 @taamollat
🔹 سیره ی امام رضا ع در عبور دادن جامعه از بحران های اجتماعی و عقیدتی 📌 در این روزهایی که اوضاع اقصادی و اجتماعی چنان است که دانید، همزمان با ایام ولادت علی بن موسی الرضا ع، در مباحث ظهرانه ی مسجد، بحثی را با محتوای کلی "مدیریت بحران اجتماعی در سیره ی امام رضا ع" آغاز کردم که بحمدلله بحث خوبی از آب در آمد. اگر از زاویه جریان حق به زمانه ی امام رضا ع بنگریم، زمانه ی ایشان -پس از عصر امیر ع- یکی از پیچیده ترین ادوار حیات اهل بیت از جهت فکری و عقیدتی بوده است. ظهور جریان اسماعیلیه و واقفیه، جریانات غالیگری، شبهه و تردید در امامت خود حضرت و شبهه در بنوت و فرزندی جواد الائمه تنها بحران های عقیدتی درون جریان شیعه بود. ادعای جانشینی و خلافت رسول خدا توسط جریان خلافت، تظاهر به امور شرعی و در نهایت دعوت از امام رضا ع برای ولایتعهدی نیز بر دامنه ی آشفتگی عقیدتی و به تبع اجتماعی آن عصر می افزود. روش امام رضا ع در گذر دادن جامعه -نه فقط شیعیان، بلکه عموم مسلمانان- شباهت بسیاری به روش امام سجاد ع در دوران امامت ایشان دارد. زمانه ی ما نیز گذشته از پیچیدگیهای برامده از اختلاط سنت و مدرنیسم، در دوره ی کنونی دچار پیچیدگیهای بیشتری گردیده که فهم و تحلیل و اتخاذ راهبرد برای حرکت آینده ی جامعه را با چالش مواجه می کند. گذر از این دوران نیازمند فهم و تحلیل دو ساحت و دو عرصه است. اول ساحت کلان که مخاطب آن بیشتر مدیران و نخبگان هستند. و دوم عموم جامعه. که این وضعیت و رسالت عامه ی مردم در این وضعیت نیز باید برای خود مردم نیز بدرستی تبیین شود تا جامعه نیز به سلامت از این دوران عبور کند؛ انشالله. @taamollat
تأملات اجتماعی
🔹 سیره ی امام رضا ع در عبور دادن جامعه از بحران های اجتماعی و عقیدتی 📌 در این روزهایی که اوضاع اقصا
📌 سه نکته: 1. صوت آن جلسات را به تدریج در اینجا قرار می دهم. با این توضیح که فضای ارائه ی بحث، عموم مردم و در نتیجه خالی از تحلیل های دقیق است. 2. مخاطب اصلی این کلمات دوستان طلبه و افراد اثرگذار اجتماعی هستند که در این دوران باید تلاش خود را برای راهبری اجتماعی و یاری جریان حق بکار گیرند. 3. از نظرات اصلاحی، انتقادات و پیشنهادات دوستان و اهل نظر استقبال می شود. والله یهدی الی الرشاد
🔹 انقلاب اسلامی، پدیده ای ناشناخته 📌 به عنوان یک پدیده ی اجتماعی منحصر بفرد و کاملا متمایز از سایر انقلابها، محصول و برآیند یک نظام فکری منسجم و منتظم بود که در طول قرنها تلاش فقهی، کلامی و فلسفی و پس از تجربیات تاریخی سخت و دشوار بدست آمد. در تکوین این پدیده ی خیره کننده کسان بسیاری مشارکت داشتند، اما بی گمان آن عنصر ذاتی در تحقق انقلاب اسلامی، فقه پربار شیعه و روش اجتهاد جواهری آن، کلام شیعی با رنگ و بوی عقلی و فلسفی آن و فلسفه ی اسلامی با جهان بینی کثرتگرای صدرایی بود؛ باضافه ی انبوهی از تجربیات تاریخی و سرمایه ی اجتماعی انباشته شده. امام عظیم الشان، به عنوان مهندس این سازه ی عظیم، این عناصر را بخوبی با هم در آمیخت، اجزای لازم را به آن اضافه و اجزای غیر ضرور را از آن حذف کرد و نهایتا در هنگام مناسب آن را به جهان عرضه نمود. نتیجه آنکه پدیده ی پیچیده ی انقلاب اسلامی برآمده ی یک اندیشه ی متقن و دارای امتداد تاریخی هزار ساله بود. و حیف و هزاران حیف که ما پیرامون این پدیده به قدر کافی مطالعه و تحقیق نکرده و ابعاد آن را به جهان و حتی خودمان نشناسانده ایم. @taamollat
🔹 ما و رسالت تاریخی درباره ی انقلاب 📌 در غفلت و بی خبری و احیانا کم سوادی جریان اصیل انقلاب، امروز انگیزه های زیادی وجود دارد که این انقلاب عظیم با این سطح و عمق را نماید. این انگیزه هم در حوزه های علمیه وجود دارد هم در روشنفکران و هم در سخنرانان عمومی. امروز ما در فضای علمی و عمومی کشور با جریانات و افرادی مواجه هستیم که انقلاب-اسلامی را یا کلا بدون مبنا می دانند (در نتیجه تلاش می کنند برای آن مبنا بسازند) یا بریده از عقبه ی معرفتی و صرفا یک پدیده ی سیاسی می بینند و تفسیر می کنند.(در نتیجه انقلاب را با حوادث جزیی و روزانه گره می زنند) و یا مثل روشنفکران و قوای چپ، همه عقبه ی فکری انقلاب را می شناسند و می دانند، اما ترجیح می دهند آن مبنا را بردارند و مبنای خودشان را جایگزین کنند. نتیجه ی هر سه جریان انحراف انقلاب از خط تاریخی اصیل خود است، اگر خدای نا کرده جریان اصیل انقلاب به خود نجنبد و بیدار نشود. والعاقبة للمتقین @taamollat
🔹 جاری حکمت 📌یکی از وجوه اهمیت ابن سینا برای جهان غرب، برداشتی است که غربیان از جهان شناسی وی نموده و آن را با با فضای کلی حاکم بر فکر غربی هماهنگ یافته اند. نصر در صفحات پایانی فصل ابن سینا در کتاب "سه حکیم مسلمان" می نویسد: " "اوگوستینیان ابن سینایی شده" در صدد برآمدند که فرشته اشراقی ابن سینا را با خود خدا یکی بدانند و بتدریج وجود فرشته را در جهان بر انداختند، ... با انقراض فرشته شناسی جهان از موجودات روحانی نگهدارنده ی آن "خالی شد " و رنگ مادی و دنیوی پیدا کرد و به این ترتیب زمینه برای انقلاب کوپرنیکی فراهم آمد، و در نتیجه ی آن جهان رفته رفته خصوصیت روحانی خود را از دست داد و بالاخره در قرن هفدهم میلادی نه تنها جهان شناسی به معنی قدیمی و متداول، بلکه واقعیت خود فلک نیز از میان رفت." سه حکیم مسلمان، ص70 چنین برداشتی از کلمات شیخ الرئیس درست باشد یا نادرست، از تاثیر جهان شناسی و جهان بینی بر سازمان علم و حیات اجتماعی پرده بر می دارد. برخی برای امتداد حکمت دنبال حرفهای عجیب و غریب می گردند. در حالیکه خفای این مطلب از شدت وضوح آنست. همین تاثیر گسترده بر ساختار علم نشان می دهد که جهان شناسی و انسان شناسی فلسفی و حکمی بدون اجازه و اراده ی آدمی، راه خود را در حیات فرهنگی آدمی باز می کند و این مطلب نیاز به اثبات ندارد؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب. والله اعلم بالصواب @taamollat
📌 اوضاع طوری شده که گاهی برای دفاع از انقلاب اسم امام و اقا و مطهری و بهشتی را نباید بیاوری. یا آن طور اسم بیاوری و تفسیر کنی که آنها می خواهند. بله، اوضاع اینطوری است!😳🤔
📌 سنت و توسعه 🔹 یکی از لوازم حتمی هر نظریه توسعه یا پیشرفت، بیان نسبت آن با سنت و گذشته ی خود است. بدین معنا که آن نظریه باید بیان کند که آیا سنت و گذشته (بعنوان بستر تکوین و تولد خود) را بتمامه می پذیرد، کاملا رد می کند و یا اینکه با رویکردی گزینشی، فعالانه و انتقادی با آن مواجه می شود. ما در فضای اجتماعی ایران هر سه رویکرد را داریم که بر اساس هر یک امتدادها و نظریاتی در باب توسعه و پیشرفت ارائه می شود. امام ره نیز اگر چه با ادبیات جدید به این مسئله ورود نکرده اند، اما کلماتشان مملو از نگاه های اجتماعی و بیانگر رویکرد ایشان به سنت ایرانی و اسلامی است. رویکرد انقلاب اسلامی به سنت و نحوه ی بکارگیری آن در مسیر آینده، در ادبیات و آثار علامه شهید مطهری و آیت الله خامنه ای روشن تر و گسترده تر است. رویکرد های دیگر به مسیر حرکت ایران و بیان نسبت با سنت را کسانی چون جواد طباطبایی، سید حسین نصر بیان کرده اند. در جهان اسلام نیز کسانی چون عابدالجابری بصورت گسترده به تحلیل رویکرد معاصر به سنت پرداخته و بر اساس آن امتداد هایی را پی جویی کرده اند. این نسبت نه تنها باید در نگاه متفکران و راهبران اجتماعی روشن و واضح باشد، بلکه باید در طبقات مختلف اجتماعی نیز منتشر و جامعه نیز با آن همراه شود؛ والا مسیر توسعه و پیشرفت به سر در گمی منتهی خواهد شد. @taamollat
📌 رسائل حجابیه1 🔹محدود کردن نگرانی ها و فعالیت ها به قضیه ی حجاب و پوشش یک اشتباه راهبردی است. وقتی در همین مورد متوقف شدیم، تابستان که گذشت و مسئله خودبخود حل شد نگرانی هایمان هم فروکش می کند و تا سال بعد هم خدا بزرگ است. در حالیکه اشکال کار جای دیگریست و به بی حجابی و... محدود نمی شود. در پاییز و زمستان هم فروکش نمی کند، فقط از بروز و ظهور می افتد. اگر به ظواهر اکتفا کنیم تا چند دهه بعد هم همین است و بدتر می شود و.... . @taamollat
📌 رسائل حجابیه2 جامعه ی مومنین باید نسبت به همه ی امور زندگی مردمان دیگر (اعم از دین و اعتقادات و معیشت و آموزش و...) احساس نگرانی و مسئولیت کند. "المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض" وقتی مومنین جامعه نسبت به اهم امور جامعه ساکت و بی تفاوتند، اما ناگهان روی یک مسئله ی خاص انگشت می گذارد، افکار عمومی تصور دیگری می کند و اتفاقا همان را نقطه ی ضعف و پاشنه آشیل جریان مومنین تلقی می کند. جامعه ی مومن انقلابی ما باید به یک خودآگاهی اجتماعی برسد، فردیت ها و منافع شخصی را کنار بگذارد و نسبت به خود و همه ی جامعه و همه جوامع احساس مسئولیت کند. آنگاه اگر از دغدغه حجاب بگوید افکار عمومی هم آن را خواهد پذیرفت. @taamollat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
📌 رسائل حجابیه3 🔹 برخی برای کاستن از حساسیت ها نسبت به قضیه ی حجاب اساسا صورت مسئله را پاک می کنند و می گویند اصول و فروع دین مشخص است. حجاب جزو اصول دین که هیچ، جزء فروع دین هم نیست. پس نسبت به آن اینقدر حساس نباشید. بعد توجیه خود را اینگونه تقویت می کنند که: وقتی شما بی جهت روی مسئله ای حساس شدی، اتفاقا مخالفان روی همان قضیه پافشاری می کنند و ادامه ی قضایا. فارغ از درستی یا نادرستی این نگاه، مسئله ی حجاب اساسا دارای ابعادی فراتر از اصول و فروع دین است. مسئله آنست که در عصر ما نوک پیکان حملات فرهنگی، سپس اقتصادی و سپس سیاسی همین مسئله حجاب بوده است. اگر این سنگر از دست برود سنگرهای دیگر در امان نخواهد بود، چنانکه در اندلس سنگری نماند. اگر از بعد تاریخی و سیاسی به مسئله نگاه کنیم، صورت دیگری پیدا می کند. @taamollat
📌 بعضی حرف ها و موضع گیری ها هست که نه تنها مسئله را حل نمی کند، بلکه ما را فرسنگ ها از مسئله ی اصلی دور می کند، و گاهی نسل ها طول می کشد که ذهن ها، به این دورافتادن پی ببرند و راه رفته را بازگردند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در ساعت‌های بهشتی، به معانیِ این دعا توجّه کنید. 👈 بیانات منتشرنشده‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه و بسیج درباره روز عرفه به تاریخ ۱۳۷۲/۰۳/۰۵ 🔹 «بعدازظهرِ این یک روز، یکى از آن ساعات بهشت است، اگر ما بتوانیم آن را درک بکنیم. بیخود نیست که یک شخصیّتى مثل حسین‌‌بن‌‌على با آن عظمت، آن نصفه‌‌روز را صرف میکند با آن دعا. 🔸 حتماً سعى کنید به معانى این دعا توجّه کنید؛ دقّت کنید ببینید چه میگوید. نه‌اینکه بنشینید رویش فکر کنید -اینها فکر کردن نمیخواهد- فقط وقتى حرف میزنید، بدانید دارید با مخاطبى سخن میگویید، و معناى آن کلمه را بفهمید که چیست. 🔹 دعاى امام سجّاد (سلام الله‌ علیه) در روز عرفه، مثل شرح دعاى امام حسین است؛ گویى این پسر یک ذیلى، تعلیقى، تبیین و شرحى براى کلمات پدر در ذیل دعا و با زبان دعا نوشته؛ هر کدام یک طعمى دارد.» @qom_khamenei_ir
📌 تابوی در حال افول بی حجابی 🔹باز هم فصل گرما و مسئله ی هرساله ی حجاب، که البته تا دو سه ماه دیگر خودبخود تا حد زیادی حل می شود و دیگر نیازی نیست که مومنین نگران باشند و ستاد امربمعروف هم خودش را به زحمت بیندازد. با خودمان رو راست باشیم، ما با "بی ایمانی" و "کفر" و "شرک" مشکل نداریم، با بی حجابی مشکل داریم، آنهم به این دلیل که نسبت به آن تعصب داریم و بی حجابی را یک "تابو" می دانیم. اگر همین نگاه ادامه پیدا کند و ما متوجه کفر درونی افراد نشویم و برای آن چاره ای نکنیم، چند وقت دیگر که بی حجابی از تابو بودن خارج شد خیلی راحت با آن -و بدتر از آن- کنار می آییم. فردا قرار است خانم های چادری در شهر های مختلف تجمع کنند. از جهت تبلیغاتی خوب است و ممکن است عده ای را بترساند و روسری هایشان را دو سانت جلوتر بکشند. اما برای قلب و ذهن بی اعتقاد او چه برنامه ای داریم. یادمان باشد، نقطه ی اصلی حمله ی دشمن به تعبیر زعیم حکیم، "ایمان مردم" است، که حجاب یکی از نمودهای آنست. برای "بی ایمانی" و "ضعف ایمان" چاره ای کنیم. @taamollat
🔹 مسئله ی حجاب همانطور که آرام و خزنده به این نقطه رسیده، به همین آرامی -و بلکه با آرامشی افزون- باید حل شود. آنهم با این ملاحظه که تمرکز از صرف حجاب باید بر تقویت "ایمان قلبی" جامعه متمرکز شود. ما بدنه ی حزب اللهی کشور و عموم مومنین درباره ی رسالت فرهنگی خود باید به یک برسیم، از نگاه کوتاه مدت و سطحی دست برداریم، اقدامات قهری و شتابزده را کنار بگذاریم، با جامعه و مردمانش به چشم بندگان خدا بنگریم، با جامعه دربیامیزیم، رشد کنیم و رشد دهیم. اگر با چنین رویکردی وارد شویم امید است که در سالهای بعد اتفاقات خوبی رقم بخورد. @taamollat