eitaa logo
تابش آگاهی-تاملات عقلانی پیرامون دین
488 دنبال‌کننده
186 عکس
166 ویدیو
4 فایل
📌مبارزه با تحریف و انحراف در دین و احیاء عقلانیت و تفکر نقدی به غرض وصول به تدین عقلانی ارتباط @borhanian گروه نقد و نظرات https://eitaa.com/joinchat/4210753847Cb57e129398
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 علی رغم اختلاف مشربی که با مرحوم آقای حکیمی دارم ولی بدون اغراق بگویم بهترین کتابی که در تفسیر انقلاب اسلامی و نقشه راه آن نوشته شده همین است و هنوز پس از چهل و چهارسال کتابی به شیوایی و صراحت این کتاب نیامده. مرحوم حکیمی با صراحت تمام و مثال زدنی و بدون هیچ تعارف و مجامله، سخنانی گفته است که اگر کسی آنها را امروز بگوید و منتشر کند باید منتظر عواقبش باشد. تحلیل و تبیین مفهوم مرجعیت و شروط و صفات مرجع واقعی و باز کردن مشت مراجع دروغین یکی از حماسی ترین فصلهای این کتاب است. اینکه منکرین تشکیل حکومت را « ننگ تشیع» دانسته و اینکه «دور از خرد و دین است که مردم، هر تحصیلکرده معمّمِ صاحب رساله را نائب امام بدانند». مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی @tabeshe_agahi
📌وقتی خودت متوهّم باشی، شاگردان متوهّم تولید میکنی. [کتاب غفار عباسی، مدعی عرفان و سلوک] @tabeshe_agahi
📌 آقای سید کاظم حائری در پاسخ این سوال نوشتند روایات سیاه پوشی در محرم و صفر، سند درستی ندارد. 💡فرمایش ایشان استوار است و هیچ روایتی دال بر « استحباب و مطلوبیت» سیاه پوشی از اهلبیت معصومین نداریم. هر چه هست فعل غیرمعصوم و نهایتاً تقریر معصومین است که این هم دلالتی بیش از « اباحه» ندارد. اگر پوشش مشکی در عزای معصومین، مطلوب شارع بود لااقل یک روایت به ما میرسید (لو کان لبان) البته همانطور که جناب استاد حائری گفتند سیاه پوشی به امید ثواب، ایرادی ندارد. @tabeshe_agahi
📌 در میان ده ها کتابی که درباره تکفیر دارم این یکی مفصلترینشان است( بیش از ۷۰۰ صفحه) در اینکه بسیاری از فقها، قائل به کفر و نجاست غیر امامیه بودند تردیدی نیست و همین نظرات فقهی بسیاری از فقهای شیعه است که دستاویز تالیف این همه رساله و کتاب علیه شیعه شده است تا تشیع را مذهبی تکفیری معرفی کنند. حوزه علمیه و بزرگان مراجع صرفاً نباید به فتوای طهارت و اسلام غیر امامیه اکتفا کنند. اگر میخواهند بساط این کتابها و اتهامات جمع شود باید یکبار برای همیشه از فتاوای فقهای سلف، اظهار برائت کنند و آنها را به صراحت، تخطئه و خلاف قرآن بدانند؛ چون غالب چنین فتاوای تفرقه افکنی معلول دوری فقها و بدنه حوزه از قرآن کریم است. در اینصورت است که شاید (تاکید میکنم شاید) چنین کتابهایی دیگر خریدار نداشته باشد و الا همین آش است و همین کاسه. @tabeshe_agahi
📌ثواب و عقاب، بر اساس عقیده است نه واقع 🔸️ روایت زیر از امام باقر(ع) را بنگرید: لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ رَجُلًا لِلَّهِ لَأَثَابَهُ اللَّهُ عَلَى حُبِّهِ إِيَّاهُ وَ إِنْ كَانَ الْمَحْبُوبُ فِي عِلْمِ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَبْغَضَ رَجُلًا لِلَّهِ لَأَثَابَهُ اللَّهُ عَلَى بُغْضِهِ إِيَّاهُ وَ لَوْ كَانَ الْمُبْغَضُ فِي عِلْمِ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ. (المحاسن ج ۱ ص ۱۶۵، کافی ج ۲ ص ۱۲۷) این روایت از غرر روایات است و قابل است صدها صفحه درباره آن بحث و گفتگو شود و حاوی نکات عمیقی در حوزه معرفت‌شناسی و معادشناسی است. حضرت باقر میفرمایند اگر کسی، فردی را برای خدا دوست بدارد پاداش خواهد دید حتی اگر آن شخص محبوبش، در واقع، دوزخی باشد و اگر کسی برای خدا به شخصی بغض داشته باشد او هم ماجور است حتی اگر آن مبغوضش واقعا‌ً اهل بهشت باشد. 💡 این روایت حقیقتاً در جهت مدارا و کاستن از خشونتهای بین‌المذاهب بسیار راهگشاست. عمده رفتارهای افراطی زبانی و فیزیکی(اعم از توهین و ناسزاگویی و کشتار) نسبت به پیروان دیگر ادیان و مذاهب ناشی از نگاهی است که معتقد است آنچه را من باور دارم عین حقیقت است و پاداش و عقاب همه انسان‌ها بر اساس عقیده من محقق خواهد شد. این نگرش انحصارگرایانه است که عامل اصلی دگماتیزم مذهبی و پدیدآمدن فرقه‌های تکفیری و افراطی میشود. اگر بدانیم که خداوند انسانها را بر اساس فرایند زندگی‌شان حسابرسی میکند و نه بر اساس فراورده‌های آنها، جهانی نزدیکتر به صلح و آرامش و مدارا خواهیم داشت. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چقدر این پرسش میزبان برنامه محفل، نابجا و آزاردهنده بود. انسان عاقل لازم است هر چیزی که به ذهنش میرسد از دهانش پرتاب نکند و قبل از آن، سخنش را مزمزه کند. معنویت انسانها را در مقابل دنیای آنها قرار ندهیم. چه بسا یک سخن ساده و کوتاه، زخمی بر قلب و روح یک انسان وارد سازد که تا ابد، التیام نبیند. مراقب گفتارمان باشیم. @tabeshe_agahi
📌اجرای قانون اصلاً ملازمه‌ای با باور قلبی و اعتقاد باطنی به قانون ندارد و نیازی هم به آن ندارد. قانون، متکفل ایجاد نظم و مدیریت ظاهر جامعه است نه مسئول باور و ایمان مردم. مضافاً که بخش زیادی از احکام مسلم شرع، به روابط ظاهری میان بشر مربوط است. اگر کسی اسلام را پذیرفته است باید به همه آن ملتزم باشد. دین، سوپرمارکت نیست که از هر قسمت آن، چیزی را که دوست داریم برداریم و پولش را بپردازیم‌. با این روشنفکربازی‌ها دین را تحریف نکنید. @tabeshe_agahi
📌معنای فقاهت و اجتهاد، نزد برخی معممین این است که به هر رطب و یابسی چنگ بزنند تا آنچه را دوست دارند، مستدل و مستند به شرع، جلوه بدهند. یکی کتاب نوشته تا ثابت کند خبر مسلم جصاص درست است و حضرت زینب سرش را به چوب کوبیده تا جواز یا وجوب قمه‌زنی را نتیجه بگیرد. دیگری کتاب نوشته تا بگوید در تشهد هم میشود شهادت به ولایت داد. وجه اشتراک هر دو در آنست که توهمات خود را، ادله شرعی پنداشتند و ثمره چنین اجتهاداتی[بخوانید دلیل‌تراشی] تولد یک دین و آیین جدیدی است که با شریعت محمد(ص) شباهت زیادی ندارد. مدل فقاهتی که برخی حضرات شیعه، به آن مشغولند، تفاوت زیادی با فقهای اهل‌تسنن ندارد. اگر آنها تثویب را در اذان گنجاندند شما هم شهادت ثالثه را گنجاندید. اگر آنها تکتف را در نماز وارد کردند شما هم شهادت به ولایت را در تشهد. خلاصه، واقع کار یکی است. یکی به اسم تشیع و دیگری به نام تسنن. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روایت را شیعه و سنی نوشتند صحیح‌السند! ز بی‌مغزی چنان در سوز مانی که می‌سوزی، نه شب نه روز دانی بمانی چون پیازی پوست در پوست همی سوزی، چو نبود مغزت ای دوست @tabeshe_agahi
📌در توضیح‌المسائل سیزده مرجع، همگی بالاتفاق کلمه فلان را نوشتند و نه فلان بن فلان. در کتب فقهی هم جستجو کردم غالب قریب به اتفاق، فقط فلان، ذکر شده و سخنی از اسم پدر میت نیست. البته در نقلی از سیدبن‌طاوس فلان بن فلان آمده است. نکته مهم آنست که حتی اگر مستند فلان بن فلان هم محکم و روایاتش متواتر هم بود باز این ادبیات، متعلق به جامعه عربی صدر اسلام است که افراد را به نام پدرشان صدا میزدند. امروزه که غالباً چنین سبکی وجود ندارد ذکر نام و نام خانوادگی میت کافی است[مثلاً خدایا ثوابش را برای روح حسین احمدی بفرست] لذا تلفظ نام پدر میت، ضرورتی ندارد و بیان معادل این عبارت به هر زبانی کافی است. @tabeshe_agahi
📌 حادثه، همین امروز رخ داده. تفاوت گزارش‌ها را در بیان زمان حادثه، مکان حادثه و نتیجه حادثه مشاهده کنید. 💡آدم داریم ۶۰ سال در حوزه درس خوانده و هنوز با باوری مثال زدنی، جزئیات زندگی پیامبران و تاریخ بشر از آدم تا خاتم را نقل میکند گویی با آنها زیسته و به رأی‌العین همه آن وقایع را مشاهده نموده است! @tabeshe_agahi
📌 یازده اردیبهشت، سالگرد شهادت بزرگمرد علم و تهذیب، شهید مطهری است. متفکری که بنیادهای فکری جمهوری اسلامی، مدیون اوست. مردی که در عمر کوتاه علمی‌اش چنان خدمتی به فکر و اندیشه کرد که نهاد مرجعیت، در این ۴۴ سال پس از شهادت ایشان نتوانسته به قدر نیمی از تلاشهای او، آثار اعتقادی مفید و عمیق عرضه کند. رضوان الله علیه و حشره مع النبی و آله @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌وقتی این مدل مخاطبه را همراه سکوت رضایت این آقا می‌بینم و آنرا کنار تواضع فوق‌العاده بزرگان و نهی از تملق و گزافه‌گویی و مدح و ثناهای علنی می‌گذارم حق دارم به راه و روش این آقا شک کنم. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگر در چنین مجالسی، پرسشگران سِمِجی بودند که تا منبری، دهان به چنین مطالبی باز میکرد، فی‌المجلس از او منبع و سند حرفش را مطالبه میکردند و جلوی جمع مریدان، مفتضح و رسوا میشدند، شاید خزعبل‌سرایان و افسانه‌بافان تا این حد آمارشان رو به تزاید نمی‌رفت. @tabeshe_agahi
📌 پیشتر، ضابطه و قاعده پذیرش یا رد چنین گزارشاتی را گفته بودم. ولی از باب تاکید و تجدیدِ بیان، باز خواهم گفت: ۱. این داستان سند قابل اعتمادی ندارد. ابن شهرآشوب به نقل از مونس‌الحزین فتّال نیشابوری این داستان را نقل کرده و چنین آورده «بالاسناد عن عیسی بن الحسن» ولی سلسله سند میان فتال(م ۵۰۸ق) تا عیسی بن حسن(یا حسان) که از اصحاب امام صادق(ع) است نقل نشده است. ۲. رأی أقرب به واقع و مطابق تحقیق، عدم حجیت خبر واحد در تاریخ و تفسیر است. مضافاً که چنین اخباری اگر واقع شده باشد داعی بر نقلش زیاد خواهد بود. چون حادثه بسیار عجیبی است و در جمع عده‌ای رخ داده است و طبعا ناقلانش باید فراوان باشند در حالیکه چنین نیست. ۳. در روایت، چیزی دال بر تمسخر امام حسن(ع) توسط این مرد نیست. اگر هم واقعاً چنین بوده چرا امام، سریعاً نفرین کرده و چنین مجازاتی به او عارض شده است؟ ائمه توسط دیگران، فراوان تمسخر می‌شدند و حتی مورد هتک حرمت قرار میگرفتند ولی چنین واکنشهای چکشی از آنان دیده نشده است و با کرامت و بزرگواری از توهین می‌گذشتند. ۴. بر فرض که این مرد، لایق کیفر باشد؛ همسر او چه گناهی کرده است که تبدیل به مرد شده است؟! این با عدالت و انصاف سازگار نیست و همسر او هیچ ربطی به کار این مرد شامی ندارد. ۵. اگر قرار بود امام حسن(ع) چنین معجزه‌ای کند چرا معاویه را تبدیل به زن نکرد تا هم امت اسلامی از شرّ او راحت شوند هم مردم به جایگاه امام پی ببرند؟! ۶. این گزارش می‌گوید آن مردِ زن‌شده، باردار شد و از زنِ مردشده‌اش صاحب یک فرزند مخنث گردید و بعداً توبه کردند و امام آنها را به حالت اول برگرداند. این گویای آنست که این زن و مرد، ماه‌ها بدین حالت بودند و در میان مردم زندگی میکردند. پس قطعاً می‌بایست داستان آنها و نفرین امام، مشهور آفاق می‌شد و همین عدم شهرت، تاکید نکته ۲ است که صرفاً با یک خبر ضعیف به ما رسیده است. 💡باری، نکات و تاملات بیشتری هم هست که صرف‌نظر میشود. خلاصه آنکه تصدیق این داستان(و موارد مشابه آن) بسیار مشکل است و احتمال جعل و وضع، نیز منتفی نیست. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌خدا رحمت کند مرحوم استاد فاطمی‌نیا را. میگفتند این جور کتابها و دستورالعمل‌ها، بی‌دین‌ساز است. افرادی انجام میدهند و وقتی می‌بینند نتیجه نگرفتند به معارف دین، بدبین می‌شوند. @tabeshe_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تصور نمی‌کردم یک آخوند حوزوی، چنین مغلطه بزرگی مرتکب شود و تفاوت عالم تکوین و تشریع را لحاظ نکند. @tabeshe_agahi
📌اجرای حدود واجبه الهی، اگر موجب بدبینی به اسلام شود باید ترک شود ولی قمه‌زنی که تجسم توحش و تجسد حماقت و سمبل ضدعقلانیت است جزء واجبات و مستحبات است و به هیچ وجه نباید ترک شود و اصلاً هم مهم نیست موجب وهن دین و مذهب شود یا نشود! @tabeshe_agahi
📌فقیه اعلم کیست؟ 🔸️ مسئله تقلید اعلم یکی از مسائل و فروعات مباحث اجتهاد و تقلید است. از نظر فقهای سنتی، مولفه اصلی در تعیین و تشخیص اعلم، آن است که مجتهد در استنباط احکام از ادله، قوی‌تر و بر فروعات احکام، مسلط‌تر باشد. اما در نگاه فقه پویا و با توجه به تحول حیات بشری و تشکیل حکومت اسلامی، اضافه بر شرایط سنتی و معروف مرجعیت، که قرن‌هاست مورد پذیرش واقع شده است مولفه‌ها و صفات دیگری را برای فقیه اعلم ضروری کرده است از جمله احاطه بر موضوعات نوظهور حیات مدرن و آشنایی و اشراف به مسائل جدید دنیای مدرن و قدرت و توانایی ورود در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و فرافردی. در این دیدگاه، صرفاً فقاهت در حوزه فروعات شریعت کفایت نمی‌کند و اعلمیت درباره چند مسئله تکراری طهارت و نجاست و صوم و صلاة و حج، کافی نیست. اعلمیت باید تمام مسائل مبتلا به مقلد را اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اعتقادی را پوشش دهد. فقیهی که از تحولات جهان اسلام بی‌اطلاع است و نسبت به توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن، آگاهی ندارد و پیامدهای فتاوای خویش را رصد نمیکند، صلاحیت مرجعیت را ندارد و نهایتاً حق دارد در مسائل فردی فتوا بدهد و افتاء در مباحثی که صبغه اجتماعی دارد و پژواک آن در کل جهان اسلام منعکس می‌شود صرفاً حق حاکم اسلامی و ولی فقیه است. فقیهی که رابطه مستقیم با مقلدانش ندارد، افراد دفترش او را مدیریت میکنند، اخبار کانالیزه شده به او میرسانند و سوالات مقلدین را به دست ایشان نمی‌رسانند صالح برای زعامت مقلدین خودش هم نیست. باری، مرجعیت، ردای بلندی است که به قامت هر فقیهی سازگار نیست و هر مجتهد و فقیهی را نشاید که خرقه مرجعیت به تن کرده و زعامت فکر و عمل هزاران مقلد خویش را به دست گیرد. داستان تقلید، قصه پرغصه‌ای است که سرنوشتی همچون احبار و رهبان یهود پیدا کرده است. @tabeshe_agahi