🔴فضیلت زیارت حضرت معصومه (ع) از زبان آیت الله بهجت (ره)
📝 حرم امام رضا علیهالسلام بودم. قصد کردم زیارتنامه بخوانم.برای خواندن زیارت جامعۀ کبیره، مفاتیح را برداشتم؛به خود آمدم و دیدم دارم فرازهای دعا را از حفظ میخوانم.
تعجب کردم!
⬅️بار اول بود که میخواستم جامعۀ کبیره بخوانم!دوباره از اول شروع به خواندن کردم؛دیدم بیشترش را درست خواندهام.چند روز در فکر بودم: «چگونه حفظ شدهام؟»
📝یاد روزهایی افتادم که همراه آقا به زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام میرفتم. آقا هر روز این زیارت را میخواند؛اَلسَّلٰامُ عَلَیْکُمْ یٰا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ...وَ مَوْضِعَ الرِّسٰالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلٰآئِکَةِ...وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ...
⬅️میگفتند:«ما، در حرم حضرت معصومه علیهاالسلام، همه ائمه را زیارت میکنیم...مهبط ملائکه و محل تردّد آنهاست. صدا بلند نکنید، ادب را رعایت کنید.»و این معنای همان روایت امام صادق علیهالسلام است که: «برای ما اهلبیت علیهمالسلام حرمی است؛ و آن قم است.»
📕این بهشت، آن بهشت، ص۶۵و۶۶؛ بر اساس خاطرۀ حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت
📝آیتالله بهجت (ره)
⬅️حضرت معصومه علیهاالسلام از قبیل امامزادههای مطلق نیست ـ که هنگام زیارت او زیارتنامه مطلق امامزادهها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد ـ زیرا در روایت است: «مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنةُ؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب میگردد» خیلی کلمه بزرگی است!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۱۳۷
#معارف_اهلبیت
🌸🍃خداوند به حضرت آدم علیه السلام وحي كرد :
🔹من همه سخن (حکمت) را در چهار كلمه براي تو جمع مي كنم ؛
كه همين چهار دستور، جامع و فراگيرنده همه وظايف انساني و در بر گيرنده همه كمالات بشر است .
آدم: آن چهار كلمه چيست؟
خداوند فرمود:
❣يكي از آنها از آن من است
❣و يكي از آنها، از آن تو است
❣و سومي از آن ميان من و تو است
❣و چهارمي ميان تو و مردم است.
🔸آدم: خدايا! برايم شرح بده تا بدانم .
خداوند، چهار موضوع فوق را چنين شرح داد:
1⃣ آن كه از آن من است، اين است كه " تنها مرا پرستش كني و كسي را شريك من نسازي."
2⃣ آن كه از آن تو است، اين است كه " پاداش عمل نيك تو را بدهم، در آن هنگام كه از همه وقت، به آن نيازمندتر هستي."
3⃣ آن كه بين من و تو است، اين است كه " تو دعا كني و من دعايت را به اجابت برسانم."
4⃣ و آن كه بين تو و مردم است، آن است كه:
" آنچه را براي خود مي پسندي براي ديگران بپسندي و آنچه را كه براي خود نمي پسندي براي ديگران نيز نپسندي."
#حدیث_روز
و خداوند از شما بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ ، آشکار و پنهان خواهد پرسید ، اگر کیفر دهد شما استحقاق بیش از آن دارید ، و اگر ببخشد از بزرگواری اوست.
📚 نامه ۲۷
#درمحضرنهج_البلاغه
ارزش تداوم کار
امام علی علیه السلام فرمودند:
چیز اندک که با اشتیاق تداوم یابد،بهتر از فراوانی است که رنج آور باشد..
📚 حکمت444
#درمحضرنهج_البلاغه
سه شنبه نسیم جمکرانت
به دل هامی دهدحال وهوایی
نشسته برلب شیعه همین ذکر
کجایی یااباصالح کجایی؟!
#اللهم_عجل_الولیک_الفرج
🔔ای بندگان خدا...
به نادانی های خود تکیه نکنید ، و تسلیم هوای نفس نباشید ، که چنین کسی بر لبه پرتگاه قرار دارد ، و بار سنگین هلاکت و فساد را بردوش می کشد.
📚 خطبه ۱۰۳
#درمحضرنهج_البلاغه
❌اسراف ممنوع❌
🔰چند نفر از دوستان و آشنایان در خانه امام_رضا علیهالسلام مهمان بودند. امام از اتاق بیرون آمد. دقایقی سپری شد. مهمانها منتظر برگشتن امام بودند و از دیر کردن ایشان نگران شدند. یکی از دوستان جوان امام که از لای در متوجه آمدن امام شد، بیرون آمد.
🔹عرض کرد: سرورم! چرا داخل نمیشوید؟ چیزی شما را ناراحت کرده است؟امام سیب نیمخوردهای را نشان داد و فرمود: این میوه را چه کسی این گونه خورده؟
🔹مرد جوان صدایش را بلند کرد: این میوه نیمخورده کیست؟مهمانها از اتاق بیرون آمدند. مرد جوان سیب نیمخورده را از امام گرفت و باز حرفش را تکرار کرد.
🔰یکی از مهمانان دست بر سینه گذاشت و گفت: مولایم! از شما عذر میخواهم، این سیب را من خوردهام.امام رو به او کرد و فرمود: چرا اسراف میکنی؟ چرا قدر نعمتهای خدا را نمیدانی و به آن بیاعتنایی، مگر نمیدانی که خدا اسرافکاران را به سختی عذاب میکند؟
🔰امام با مهمانان به اتاق برگشت. وقتی همه در جای خود نشستند، امام رو به آنها کرد و فرمود: دوستان من! وقتی به چیزی نیاز ندارید، بیهوده آن را تلف نکنید و اگر خودتان به آن احتیاج ندارید به کسانی بدهید که به آن نیازمندند.
📚 فروع کافی، ج۶، ص۲۹۷.
#نکات_اخلاقی
هدایت شده از موکب آنلاین با ولایت تا ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبروی_امیرالمؤمنین_باشیم...
آیت الله ناصری :
ای کسانی که میگید ما از دوستان علی(ع) هستیم، آبروی ائمه(ع) رو حفظ کنید...
#نکات_اخلاقی
هدایت شده از موکب آنلاین با ولایت تا ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| لحظاتی از دیدار اخیر چندتن از جانبازان حزبالله لبنان با رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای
#مهدی_یاوران
#عصر_حضور
امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
〽 وَ قَالَ (عليه السلام): كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً.
✨ و درود خدا بر او فرمود: بخشنده باش اما زیاده روی نكن، در زندگی حسابگر باش، اما سختگیر مباش.
📚 حکمت ۳۳
#درمحضرنهج_البلاغه
🔵حکم خمس پس انداز خرید مسکن
✅آيا به پولى كه جهت گرفتن وام مسكن، در بانك گذاشته مى شود و چندين سال از آن مى گذرد، خمس تعلق مى گيرد؟
💠آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، مكارم و وحيد: آرى، خمس دارد.
💠آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: اگر براى تهيه خانه مورد نياز، راهى جز اين ندارد، به پول پس انداز شده خمس تعلق نمى گيرد.
#احکام_مبتلابه
مَهدیِ صاحب الزّمان (عج):
براى تعجيل در #فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج من فرج شما نيز هست. ☀
كمال الدّين، ص ۴۸۵
تعجیل در ظهورَش صلوات🍃🌹
منظور از نفخ صور چيست؟
✍پاسخ
مسأله نفخ صور يكي از سؤالات هميشگي در ميان مسلمين بوده، به گونه اي كه نظير چنين سؤالاتي را از ائمه معصومين عليهم السلام هم پرسيده اند و ايشان نيز مطابق عقل و فهم مخاطبين به اين سؤالات پاسخ داده اند.
قرآن كريم ميفرمايد: اسرافيل در صور ميدمد و بر اثر آن همه موجودات در زمين و آسمان ميميرند. پس از مدتي (كه مقدارش معلوم نيست) دوباره در صور ميدمد و آنگاه همه مرده ها زنده شده و در صف محشر حاضر ميگردند: «و نُفِخَ في الصور فصعق من في السموات و مَن في الارض الاَّ من شاءاللَّه ثم نفخ فيه اخري فإذا هُم قيام ينظرون».[1]
سزاوار است به منظور بهتر روشن شدن معناي نفخ صور، از نظر لغت و اصطلاح اشاره شود.
1- صور در لغت :
صور در اصل دو معنا دارد: يكي جمع «صورت» و ديگري «شيپور» و گفته اند صور شاخي است كه در آن ميدمند.[2]
علامه طباطبايي ميفرمايند: «در آيات قرآن چيزي كه با آن بتوان «صور» را از لحاظ لفظي تفسير نمود نيامده است، امّا معناي لغوي آن يعني شاخي كه گاهي نيز آنرا سوراخ ميكرده اند و در آن ميدميده اند، همانند شيپور».[3]
در زبان فارسي هم به چنين چيزي بوق ميگويند.
نفخه نيز در لغت به معناي دميدن است.[4]
2- صور در اصطلاح:
هر چند ظاهر آيات و بسياري از روايات اين است كه «اسرافيل» - كه يكي از فرشتگان مقرب الهي و مسؤول دميدن در صور است - در چيزي (صور – بوق) ميدمد و زندگان ميميرند و با دميدن ديگر همه مردگان زنده ميشوند، ولي ميتوان گفت «دميدن در صور» معنايي كنايي دارد.
معمولاً در جنگهاي بزرگ، براي اعلان دستورات مهم از شيپور يا طبل استفاده ميشد؛ شيپور اول به معناي سكوت و توقف كارهاي عادي و شيپور دوم به منزله حركت و انجام دستور جديد بود.
در اينجا نيز چنين تعبيري به كار رفته است. بنابراين ميتوان گفت كه «صور» و دو نفخه آن، كنايه از اعلام دستور توقف زندگي دنيا و حركت براي زندگي اخروي است. حضرت اسرافيل به اذن خدا خطاب به مخلوقات ميگويد: «بميريد» و بار ديگر ميگويد: «زنده شويد»، كما اينكه در اصطلاح فلسفي به زنده شدن (مرحله دوم دميدن) «كن رحماني» ميگويند.[5]
لازم به ياد آوري است كه معمولاً كلمات و لغاتي كه بشر با آن سر و كار دارد، ابتدا از مفاهيمي حسّي و مادّي گرفته شده و كم كم با تغييراتي در وسعت معناي آن، در ساير موارد نيز به كار رفته است. قرآن نيز كه به زبان بشر نازل شده از همين مفاهيم و لغات استفاده نموده؛ مثل اينكه از لفظ «عين» (چشم) كه كنايه از علم، درك و نظارت خداست، يا«يد» (دست) كه كنايه از قدرت و سلطه خداست و نيز «عرش» و «كرسي» و... استفاده نموده است كه جملگي آنها به عنوان تشبيه معقول به محسوس به كار ميروند؛ ولي عموماً در ضمن استفاده از اين مفاهيم، با بيانهاي گوناگون، گوشهها و زواياي مختلف يك مطلب نشان داده ميشود تا هم لغات و مفاهيم از معناي اصلي خود منحرف نگردند و هم معاني اصلي در تنگناي معاني معمولي كلمات گرفتار نشوند؛ لذا (در همين مورد) علاوه بر تكرار 12 بار كلمه نفخ در آيات ديگر، از كلمه «صيحه» به معناي فرياد و صداي بلند (13 بار) و «ندا» به معناي صداي بلند و «نقر» به معناي كوبيدن به چيزي مثل طبل 1 بار، «زجره» به معناي راندن با صدا (2 بار) و «صافه» به معناي فرياد گوشخراش (1 بار) نيز استفاده شده است كه حكايت از كنايي بودن نفخ صور و اشاره به دستور و اراده حق تعالي دارد.
علامه طباطبايي ميفرمايد: بنابراين «صور» حقيقتي است موجود كه داراي دو گونه صيحه است، صيحه ميراننده و صيحه زنده كننده... بنابراين «صيحه» يا «نفخه» چيزي جز كلمه اي الهي نيست كه آنان را ميميراند و زنده ميكند. خداوند خود فرموده: «هوالذي يحيي و يميت فاذا قضي امراً فانما يقول له كن فيكون»[6]. اوست خدايي كه زنده ميكند و ميميراند و هرگاه اراده كند به چيزي ميگويد: باش. پس آن شيء موجود ميشود.
نتيجه: دو نفخه مزبور دو كلمه هستند: كلمهاي ميراننده و كلمهاي زنده كننده.[7]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. آموزش عقايد، آيت الله مصابح يزدي.
2. معاد در قرآن، ج 4، آيت الله جوادي آملي.
3. معاد شناسي، ج 4، سيد محمد حسين، تهراني.
پي نوشت ها:
[1]. زمر/ 68.
[2]. قاموس قرآن، ج4، ذيل کلمه صور.
[3]. طباطبايي، سيد محمد حسين، حيات پس از مرگ، ص 43.
[4]. قاموس قرآن، ج7، ذيل کلمه نفخ.
[5]. مظاهري، معاد در قرآن، ص 144.
[6]. مومن/ 68.
[7]. طباطبايي، سيد محمد حسين، انسان از آغاز تا انجام، انتشارات الزهرا، چاپ دوم، 1371، ص90 ـ 91.
☆منبع مطلب: وبسایت اندیشه قم
#محتوای_پژوهشی