⚫️پرسش: چرا امام حسين(عليه السلام) در خود مدينه قيام نكردند و صدها كيلومتر دورتر از شهر خود قيام كردند؟
◾️ پاسخ:
براي يافتن پاسخ اين سوال که چرا امام حسين(عليه السلام) صدها كيلومتر دور تر از شهرشان و در کربلا به شهادت رسیدند لازم است بیشتر به مطالعه تاریخ عاشورا بپردازیم.
▪️آن حضرت پس از مرگ معاویه بن ابی سفیان و درخواست بیعت از سوی یزید بن معاویه،چون شرایط قیام در مدینه فراهم نبود،به مکه رفتند و مدت چند ماه در مکه ماندند و پس از اینکه چندین هزار نفر از کوفیان برای آن حضرت نامه نوشته و ایشان را به کوفه دعوت کردند،ایشان به دلایلی که ذکر خواهيم کرد،ناگهان از مکه خارج شده و به سوی کوفه حرکت کردند،اما در بین راه اتفاقاتی رخ داد که آن حضرت مجبور شدند،از مسیر اصلی منحرف شده و در سرزمین کربلا توقف کنند و در همانجا به شهادت برسند.
✍️اما اینکه چرا آن حضرت ناگهان از مکه خارج شدند،به طور خلاصه ميتوانيم علل اين تصميم ناگهاني را چنين ذكر كنيم:
يك. 📌احتمال خطر جاني
از برخي عبارات امام حسين(عليه السلام) - كه در مقابل ديدگاه شخصيتهاي مختلفي كه با بيرون رفتن آن حضرت از مكّه و حركت به سوي كوفه مخالف بودند، ابراز شده - چنين بر ميآيد كه امام(عليه السلام) ماندن بيشتر در مكّه را مساوي با بروز خطر جاني براي خود ميدانست؛ چنانكه در جواب ابن عباس ميفرمايد: «كشته شدن در مكاني ديگر براي من دوست داشتنيتر از كشته شدن در مكّه است».(1)
▪️در پاسخ عبداللَّه بن زبير نيز فرمود: «به خداوند سوگند! اگر يك وجب خارج از مكّه كشته شوم، براي من دوست داشتنيتر است تا آنكه به اندازه يك وجب در داخل مكّه كشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانهاي از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بيرون خواهند كشيد تا آنچه را از من ميخواهند، به دست آورند».(2)
🌱امام حسين(عليه السلام) در برخورد با برادر خود محمد حنفيه، به صراحت سخن از قصد ترور يزيد در محدوده حرم امن الهي نسبت به جان خود سخن به ميان آورد.(3). بالاخره در بعضي از متون به صراحت سخن از اين مطلب به ميان آمده كه يزيد، عدهاي را همراه با سلاحهاي فراوان براي ترور امام حسين(عليه السلام) در مكّه فرستاده بود.(4).
دو. 📌شكسته نشدن حرمت حَرَم
در ادامه برخي از عبارات پيش گفته، تذكّر اين نكته از سوي امام حسين(عليه السلام) وجود داشت كه نميخواهد حرمت حرم امن الهي، با ريخته شدن خون او در آن شكسته شود؛ گرچه در اين ميان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنايتكاران اموي باشد.
🔹آن حضرت اين مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبير و به گونه تعريضآميز نسبت به او - كه بعدها در مكّه موضع گرفته و لشكريان يزيد حرمت حرم را خواهند شكست - به صراحت بيان ميدارد. ايشان در جواب ابن زبير ميفرمايد: «ان ابي حدثني ان لها كبشاً به تستحلّ حرمتها فما احبّ ان اكون انا ذالك الكبش : پدرم (علي(عليه السلام)) براي من نقل كرد كه در مكّه قوچي است كه به وسيله آن حرمت شهر شكسته ميشود و من دوست ندارم كه مصداق آن قوچ باشم»(5)
✍️دوست عزیز،این یزیدی که برای نابودی عبدالله بن زبیر،کعبه را با منجنیق به آتش کشید،در آن زمان هم بدون توجه به حرمت کعبه،امام حسین(عليه السلام) را هم در حرم امن الهی به قتل می رساند،چنانکه چنین قصدی هم داشت،اما آن حضرت برای حفظ حرمت مکه،از آن سرزمین خارج شدند.
پي نوشتها:
(1). ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص 159.
(2). وقعة الطف، ص 152.
(3). سيد بن طاووس، لهوف، ص 82.
(4). همان.
(5). ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 546.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: آيا گريه بر اباعبدالله گناهان را مي بخشد؟با چه مدرک شيعي؟ چه گناهاني را؟
◾️ پاسخ:
گريه و عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) داراي شش اثر است که آمرزش گناهان، ثواب فراوان، دستيابي به حسن عاقبت،سرمشق گرفتن از درسهاي اخلاقي عاشورا، ابقاي اسلام و احياي تشيّع و استجابت دعا از جمله آن است.
☘️امام رضا عليه السلام مي فرمايند:
فَعَلي مِثْلِ الْحُسَينِ فَلْيَبْکِ الْباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَيهِ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ
🔹گريه کنندگان بايد بر کسي همچون حسين عليه السّلام گريه کنند، چراکه گريستن براي او، گناهان بزرگ را فرو مي ريزد. (1)
▪️بر اين اساس در روايت مشهوري امام رضا(علیه السلام) به ابن شبيب فرمودند: يا ابن شبيب اِنْ بَکَيْتَ عَلَى الحُسَينِ عليه السّلام حَتّى تَصيرَ دُمُوعُکَ عَلى خَدَّيْکَ غَفَرَ اللّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتَهُ صَغيرا کانَ اَوْ کَبيراً قَليلا کانَ اَوْ کثيراً؛ اي پسر شبيب اگر بر حسين عليهالسلام گريه کني تا اينکه اشکهايت بر گونههايت جاري شود، خداوند گناهاني که مرتکب شدي، چه بزرگ و چه کوچک، چه کم و چه زياد را ميبخشد». (2)
✍️بنابراين عزاي بر امام حسين(علیه السلام) را بايد فرصتي براي سبک کردن قلب و روح از ناجوريها دانست تا با کمک آن بتوان ساير ايام سال را با توان بيشتري ادامه دهد.
🔸پس اينکه در روايات ميخوانيم گريه براي مظلوميّت امام حسين«سلاماللهعليه» موجب آمرزش گناهان است، به اين معناست که اگر کسي عزاداري کند، به شرط آنکه به اندازه عشق به امام حسين«سلاماللهعليه»، رابطه عاطفي و عملي با آن حضرت پيدا کند، بالاترين ثوابها را ميبرد و پروردگار عالم به خاطر اين عزاداري، گناهان او را ميآمرزد.
1- صدوق . عيون اخبار الرضا ج 1 ص 299 ناشر:مؤسسة الأعلمي للمطبوعات . بيروت . 1404 ق
2- همان
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: آیا مراسم حنا بندان جناب قاسم (ازدواج قاسم (ع)) مستند است؟
✍️پاسخ: در تاریخ درخشان نهضت امام حسین (ع)متأسفانه تحریفاتی صورت گرفته است. یکی از این تحریفات داستان عروسی حضرت قاسم و حجله قاسم است که هیچ پایه و اساسی ندارد و در منابع معتبر اشاره ای به آن نشده است. مضافاً بر این که چنین قضیه ای امکان عقلی نیز ندارد.! زیرا اولاً در جریان عاشورا حضرت قاسم بیش از سیزده سال نداشته و به سن بلوغ نرسیده بودند. ثانیاً شرایط سخت جنگ و محاصره دشمنان و اهمیت امام حسین به انجام وظیفه الهی در مقابله با دشمن غداری همچون بنی امیه و .... امکان چنین امری فراهم نبوده است. بنابر این چنین قضیه ای از نظر محققین شیعه غیر قابل قبول است. در این جا به نظرات برخی از آنان اشاره می کنیم:
1️⃣ محدث نوری صاحب آثاری چون مستدرک الوسائل در اثر معروفی که پیرامون آداب اهل منبر به نگارش درآورده در این باره اظهار داشته است: از اخبار موهونه و کتب غیر معتمده که بزرگان علمای گذشته به آنها اعتنا نکردند و مراجعه ننمودند ... قصه زعفر جنی و عروسی قاسم است که هر دو در روضه کاشفی موجود است و قصه عروسی قبل از روضه، از عصر شیخ مفید تا تألیف کتاب فوق در هیچ کتابی دیده نشده است ، چگونه میشود قضیهای به این عظمت و قصهای چنین آشکار محقق و مضبوط باشد و به نظر تمام این جماعت نرسیده باشد.
2️⃣ محدث بزرگوار شیخ عباس قمی خاطر نشان نموده است: قصه دامادی قاسم در کربلا و تزویج فاطمه بنت الحسین برای او صحّت ندارد.
3️⃣ شهید آیت الله قاضی طباطبائی داستان عروسی قاسم را فاقد اعتبار میداند و میافزاید علامۀ مامقانی در کتاب تنقیح المقال میگوید: آن چه در کتاب منتخب طریحی از قصه تزویج قاسم نقل شده من و سایر اهل تتبع در کتابهای سیره، تاریخ و مقاتل با اعتبار بر آن اطلاع نیافتیم، بسیار دور از اعتبار است که چنین قضیهای روز عاشورا با آن اوضاع و احوال و شدت بلایا اتفاق افتد. به نظر میرسد که قصّه عروسی قاسم که هنوز به حد بلوغ نرسیده بود اشتباه شده و داستان عروسی حسن مثنی بدین صورت در افواه اشتهار یافته است.
4️⃣ شهید آیت الله مرتضی مطهری در این باره میگوید: « ... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند ... ولی گفتهاند در همان وقت امام فرمود: حجلۀ عروسی را بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را این جا، لااقل شبیه آن هم که شده ببینم ! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نوکدخدا؛ یعنی نوداماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد ».
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: علت اینکه روزها و شبهای محرم به نام یکی از شهیدان واقعه کربلا و یا افراد مرتبط به آنهانامگذاری شده است چیست ؟
✍️ پاسخ : از سالها قبل رسم بر این بود که هر روز از دهه اول محرم را به نام یکی از حماسهسازان عاشورا نامگذاری مینمودند. این بدین معناست که در آن روز به صورت اختصاصی به بیان ویژگیهای یکی از اولیاء دشت نینوا پرداخته میشد،نه اینکه شخصیت مذکور در آن روز به شهادت رسیده باشد.
▪️ به عنوان نمونه، وقتی روز تاسوعا به حضرت عباس(ع) اختصاص دارد و روضه سقای دشت کربلا خوانده میشود، بدین معنا نیست که قمر بنیهاشم در روز تاسوعا به شهادت رسیده باشد.
این عناوین به صورت قراردادی است، یعنی مداحان و مرثیهخوانان حسینی برای اینکه یاد حماسه بزرگ عاشورا را زنده بدارند، در هر روز نام یکی از اسوههای سرزمین نینوا را بر زبان جاری میکنند. به اعتقاد برخی مورخان، این رسم از زمان صفویه باب شد.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: بین قیام امام حسین (ع) و قیام حضرت مهدی (ع) رابطهای وجود دارد؟
✍️ پاسخ : امام حسین(ع) با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) و از بین بردن بدعتهایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیّه در دین ایجاد شده بود قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا ضمن اشاره به انگیزه قیام شان فرمودند:
▪️من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدم رسول خدا (ص) قیام کرده ام می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدّم پیامبراکرم(ص) و پدرم علی بن ابی طالب(ع) عمل می کنم.
▫️آن حضرت در نامه ای به بزرگان قبایل بصره تصریح می کنند:
من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش دعوت می کنم. در شرایطی که اکنون ما زندگی می کنیم سنت رسول خدا(ص) از بین رفته و به جای آن بدعت و احکام و ارزشهای غیر اسلامی نشسته است مرا بپذیرید و به یاری من برخیزید. شما را به راه ارشاد و رستگاری هدایت خواهم کرد.
▪️از مجموعه این گونه ازسخنان امام حسین (ع) اهداف والای نهضت عاشورا به خوبی روشن می شود که احیای قرآن، احیای سنت نبوی و سیره علوی، از بین بردن کج رویها، حاکم ساختن حق، حاکمیّت بخشیدن به حق پرستان، از بین بردن سلطه استبدادی حکومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصه های اجتماعی و اقتصادی و... از جمله آنهاست.
▫️از طرف دیگر وقتی اهداف قیام منجی عالم بشریت و ویژگیهای حکومت جهانی آن حضرت را مورد بررسی قرار می دهیم همین اهداف و انگیزه ها حتی با تعابیر مشابه با تعابیر به کار رفته در مورد نهضت حسینی قابل مشاهده است.
▪️حضرت علی بن ابیطالب(ع) در توصیف سیره حکومتی امام مهدی(ع) می فرمایند: هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند او [مهدی موعود (ع)] امیال نفسانی را به هدایت بر می گرداند و در شرایطی که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر و تأویل خواهند کرد او آراء و عقاید را به قرآن باز می گرداند. او به مردم نشان خواهد داد که چگونه می توان به سیره نیکوی عدالت رفتار کرد و او تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوی را زنده خواهد ساخت.
▫️امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند: قائم آل محمّد(ص) مردم را به سوی کتاب خدا، سنّت پیامبر(ص) و ولایت علی بن ابی طالب (ع) و بیزاری از دشمنان آنان دعوت خواهد کرد.
▪️امام صادق (ع) می فرمایند:حضرت مهدی(ع) تمام بدعتهای ایجاد شده در دین را در سرتاسر جهان از بین خواهد برد و در مقابل، تک تک سنتهای نبوی را به اجرا در خواهد آورد.
🔘نتیجه آن که علاوه بر مشترک بودن اهداف نهضت عاشورا با قیام امام مهدی(ع) در زمان حکومت جهانی حضرت ولی عصر (ع) بذرها و نهالهای غرس شده در جریان قیام کربلا به بار خواهد نشست و به برکت آن، جهان پر از عدل و داد خواهد شد و تمام اهداف انبیای الهی از آدم تا خاتم تحقق خواهد یافت و بشر طعم واقعی صلح و امنیّت و سعادت را خواهد چشید.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: با توجه به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است، آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیهالسلام کراهت ندارد؟ اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر او صحیح است؟
✍️ پاسخ : ما یک حکم کلی در خصوص پوشیدن لباس تیره مشکی داریم که کراهت دارد و نماز خواندن با آن هم ثواب نماز را کم میکند، این فتوای مقام معظم رهبری نیز است، اما تبصره هم دارد نسبت به عبا، عمامه و کفش استثناء شده و اگر مشکی باشد کراهت ندارد.
▪️همچنین یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب عزا خوب است به گونهای باشد که معلوم باشد عزادار است و امروزه این لباس مشکی پوشیدن عزادار هنگام سوگواری امام حسین (ع) و ائمه بزرگوار، نشانه این است که طرف میخواهد نشان دهد من عزادار هستم، بنابراین حکم کراهت را ندارد، اگر کسی نذر کرده باشد با شرایط نذر شرعی، طبق نذرش هم اگر بتواند باید عمل کند، اما توجه داشته باشید به هر حال عزادار بودن شیوههای مختلفی دارد، ممکن است با پوشیدن لباس مشکی باشد یا با پرهیز از افعال و کارهای شاد یا با گریه کردن و گریستن و شیوههای مختلف دیگر، به هر حال امیدوار هستیم بتوانیم این حالت عزاداری را در این ایام سوگواری مراعات کنیم.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️در 1400 سال پیش شهید شده، اینقدر عزاداری کرد؟
✍️پاسخ: حوادث گذشته هر جامعهای، حامل تجربیات و درسهای گرانبهایی است که با زحمت بسیار و قیمت گزاف به دست آمده و میتواند در سرنوشت و آینده آن جامعه تأثیر عظیمی داشته باشد. برای استفاده از این سرمایهی با ارزش، باید این حوادث، همواره بازنگری، بازسازی و حفظ گردند. یکی از این سرمایههای بینظیر واقعه کربلا است. در کلمات ائمه(ع) تأکید بسیاری بر زنده نگهداشتن واقعه خونین کربلا و شهادت امام حسین(ع) شده است که برای بهره برداری هر بیشتر نسلهای بشر، از درسها و عبرتهای این واقعه عظیم میباشد.
▪️از جهت دیگر، همه افراد، در مقابل کسانی که برای بیداری و بهبود زندگی آنان تلاش و جان فشانی کردهاند، وظیفه تشکر و قدرشناسی دارند و مجالس عزاداری حسین بن علی(ع) به نوعی تشکر و قدردانی از رنجها و مرارتهایی است که آنحضرت و یارانش در راه بیداری و بصیرت بشریت متحمل شدند.
▪️علاوه بر این، مجالسی که به منظور تعظیم و بزرگداشت و عزاداری سالار شهیدان کربلا همه ساله در سراسر جهان برگزار میشود، دارای آثار و برکاتی؛ مانند ایجاد وحدت بین صفوف پیروان آنحضرت، آشنا شدن مردم با راه و رسم ائمه(ع)، ایجاد پیوند قلبی با حجج الهی، اصلاح منکرات و ظلمهای موجود در هر جامعه و ... میباشد که تعطیل شدن چنین مراسمی موجب محروم شدن از چنین مواهبی است.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: علاوه بر خانواده امام حسین(ع)، چه خانوادههایی در کربلا حضور داشتند؟
✍️پاسخ: بر اساس جمعبندی گزارشهای تاریخی، به نظر میرسد بیشتر سپاهیان امام حسین(ع)، چه آنانی که از حجاز آمده بودند و چه آنانی که در مسیر و یا از شهر کوفه به حضرتشان پیوستند بدون خانواده بودند. اما گزارشهایی از حضور برخی از خانوادهها نیز وجود دارد، البته دقیقاً نمیتوان مشخص کرد که به غیر از خانواده و بستگان امام چند خانواده دیگر در کربلا حضور داشتند؛ زیرا ممکن است خانوادههایی نیز در کربلا حضور داشتند، ولی چون اقدام خاصی از سوی آنان مشاهده نشد، گزارشی در تاریخ از آنان وجود نداشته باشد.
▪️به عنوان نمونه ممکن است آن گروه از برادران امام حسین(ع) که در کربلا به شهادت رسیدند، مانند خود سید الشهداء(ع)، خانواده خود را نیز به همراه آورده باشند.
به هر حال؛ گزارشهایی از حضور خانواده برخی از شهدا در صحنه عاشورا وجود دارد:
1️⃣ عبدالله بن عمیر کلبى؛
2️⃣ مسلم بن عوسجه؛ وى با خانواده خویش نزد امام(ع) آمد و خود به آنحضرت پیوست و خانوادهاش را به خانواده امام ملحق گردانید. زمانى که مسلم بن عوسجه به شهادت رسید، کنیز او فریاد «یا ابن عوسجتاه یا سیداه» سر داد.
3️⃣ جوانى که - برخی از کتابها نام او را عمربن جناده انصاری ذکر کردهاند- پدرش در میدان به شهادت رسید و مادرش همراه او بود. مادرش به او گفت: در پیش روی امام حسین(ع) آنقدر پیکار کن تا به شهادت برسى. فرزند از امام اجازه خواست، اما امام(ع) فرمود: این جوانى است که پدرش به شهادت رسید، شاید مادر او نخواهد که به میدان رود. جوان عرض کرد: مادرم فرمان داد تا به میدان جنگ بروم؛ لذا به میدان رفت و کشته شد. دشمن نیز سر او را برید و به لشکر امام(ع) رساند. مادر سر پسر را گرفت و آنرا به سمت دشمن پرتاب کرد و به آنها حمله کرد و دو نفر را کشت؛ اما امام(ع) او را دعا کرد و به او فرمود که برگردد.
4️⃣ بر اساس نقل برخی منابع حدیثی و تاریخی؛ رقیه دختر امام علی(ع) همسر مسلم بن عقیل بود و با توجه به اینکه برخی فرزندانشان در کربلا حضور داشته و یکی از آنها به نام عبدالله بن مسلم در کربلا شهید شد. و با توجه به اینکه مسلم به نمایندگی از سوی امام حسین(ع) به کوفه رفته بود و روند عادی آن بود که رقیه خواهر امام نیز به شوهرش بپیوندد، میتوان احتمال حضور ایشان را – که یکی از اهلبیت امام حسین(ع) نیز به شمار میآمدند – در کاروان کربلا، احتمالی قوی دانست.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: آيا استفاده از تبل و شيپور و ... در کوچه و خيابان ها در مراسم عزاداري امام حسين با توجه به اين که باعث اذيت افراد به خصوص پيرمردان و پيرزنان و بيماران مي شود کار درستي است؟ کلا فلسفه اي وجود دارد در مورد اين کارها يا مردم از خودشون درآورده اند؟
◾️ پاسخ:
هيچ روايتي درباره طبل زدن در ايام محرم وجود ندارد.
براي رسيدن به علت شيوع اين مسئله در مراسم عزاداري بايد به مطالب زير توجه نمود:
▪️يکي از مهمترين مراحل عزاداري امام حسين ـ علیه السلام ـ ، دورة قدرت يافتن سلسلة آلبويه در قرن چهارم هجري ميباشد؛ که اوج گسترش تشيّع است. در اين قرن حکومتهاي شيعي چون: زيديان يمن، حمدانيان در شمال عراق، فاطميان در مصر و آلبويه در عراق به روي کار آمدند. عزاداري امام حسين ـ ع ـ براي نخستين بار در اين قرن، در قلمروي حکومت آلبويه و تحت حمايت آنان به صورت علني و عمومي در کوچه و بازار برگزار شد. با توجه به نظامي بودن آل بويه آنان براي خبر کردن مردم و جمع کردن آنان از طبل که وسيله شايع ميان لشکرها براي جمع نمودن سربازان بود، استفاده کردند.
▪️دستههاي سينهزني شکل جديد عزاداري بود که در عصر آلبويه به مراسم سوگواري امام حسين ـ ع ـ افزوده شد. معزّالدوله در سال ??? ق دستور داد، روز عاشورا تعطيل شود. آن روز شيعيان به صورت دسته جمعي با حالت غم و اندوه به سر و روي خويش کاه و خاکستر ميپاشيدند و به سر و سينه ميزدند و اشعاري در عزاي امام حسين ميخواندند و خيابانهاي شهرها را ميگشتند. همچنين در اين روز مردم از تهية غذا براي خويش خودداري ميکردند. از اين رو نيکوکاران، احسان و اطعام ميدادند. تنها آلتي که از آن در اين نوع دستهها نام برده شده طبل است.
👈🏽اما اگر باعث اذيت و آزار شود از اين کار پرهيز شود
نکته: ديگران هم در اين ايام عزاداري اندکي آستانه صبرشان را بالا ببرند و تحمل کنند و عزاداران نيز زمان مناسبي را براي اقامه عزا انتخاب کنند و در زمان هاي بد وقت از زدن آلات موسيقي که رايج شده است پرهيز نمايند .
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: آیا این نقل از وقایع عاشورا که هنگام ورود امام حسین(ع) به کربلا اسب ایشان باز ایستاد و حرکت نکرد و امام تا هفت اسب عوض کردند ولی نتیجهای نداشت، سپس شروع به پرسیدن نام آن منطقه کردند، معتبر است؟
✍️ پاسخ : بنابر تحقیق و جستوجو صورت پذیرفته ، چنین نقلی در منابع متقدم وجود ندارد ، مگر در کتاب روضة الشهداء کاشفی سبزواری(متوفای 910ق) که عبارتشان چنین است:
🔳«اسب امام حسین(ع) به زمین هولناک رسیده بایستاد، و هر چند امام تازیانه میزد گام از گام بر نمیداشت. امام حسین پرسید که هیچکس مىداند این چه زمین است؟ یکى گفت، این را ارض ماریه گویند، آنحضرت گفت: شاید نام دیگر داشته باشد، گفتند: آرى، این موضع را کربلا خوانند. امام حسین گفت: الله اکبر ارض کرب و بلا و سفک الدّماء این زمین کرب و بلا است و این جاى ریختن خونهاى ما است. اینجا محطّ رجال آل عبا است».
در این نقل سخنی از تعویض اسب نیامده است.
▪️اما در بعضی از کتابهای متأخر با اضافاتی اینگونه نقل شده است که امام(ع) اسب را تعویض کردند:
🔳 امام حسین(ع) با سپاهش رهسپار شدند تا به دشت کربلا رسیدند. ناگهان اسب امام(ع) ایستاد و امام(ع) از آن پیاده شد و بر اسب دیگرى سوار شد. آن نیز حرکت نکرد. هفت اسب عوض کرد، ولى هیچکدام حتّى یک گام جلوتر نرفتند. امام(ع) چون این امر شگفت را دید پرسید: «نام این سرزمین چیست»؟ گفتند: غاضریّه. فرمود: «آیا نام دیگرى دارد»؟ گفتند: نینوا. فرمود: «نام دیگرى»؟ گفتند: ساحل فرات. باز پرسید: «نام دیگرى دارد»؟ گفتند: کربلا. امام(ع) آهى کشید و فرمود: «دشت اندوه و بلا!» سپس فرمود: «از اینجا کوچ نکنید که به خدا سوگند اینجا خوابگاه شتران ما و جاى ریختن خونهاى ما و هتک حریم ما و محلّ شهادت مردان ما و ذبح کودکان ما است. به خدا سوگند! همینجا قبرهاى ما را زیارت کنند و جدّم رسول خدا به این تربت نویدم داده است و در فرموده او خلاف نیست».
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
RT_Volume 4_Issue 14_Pages 19-26.pdf
715.8K
📚 #مقاله | عنایات امام حسین(ع) به عزاداران و زائران
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
جنگ شناختی بنی امیّه علیه قیام امام حسین علیه السلام.pdf
972.5K
📚 #مقاله | جنگ شناختی بنی امیّه علیه قیام امام حسین علیه السلام
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
عنایات امام حسین(ع) به علما.pdf
697.7K
📚 #مقاله | عنایات امام حسین(ع) به علما
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
نذر برای امام حسین(ع) و نقش آن در گسترش و رشد مجالس حسینی.pdf
934.6K
📚 #مقاله | نذر برای امام حسین(ع) و نقش آن در گسترش و رشد مجالس حسینی
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
مواسات و دغدغهمندی از نظر قرآن و روایات با تأکید بر سیره امام حسین(ع).pdf
972.2K
📚 #مقاله | مواسات و دغدغهمندی از نظر قرآن و روایات با تأکید بر سیره امام حسین(ع)
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
یاران غیر معروف امام حسین(ع) در کربلا.pdf
745K
📚 #مقاله | یاران غیر معروف امام حسین(ع) در کربلا
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
زیارت اربعین، فرهنگنامه قیام کربلا.pdf
949K
📚 #مقاله | زیارت اربعین، فرهنگنامه قیام کربلا
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
جنایات فکری بنی امیه.pdf
670.4K
📚 #مقاله | جنایات فکری بنی امیه
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
ویژگیهای ملت حسینی.pdf
669.3K
📚 #مقاله | ویژگیهای ملت حسینی
#محتوای_محرم
#محتوای_تبلیغی
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: علت اینکه روزها و شبهای محرم به نام یکی از شهیدان واقعه کربلا و یا افراد مرتبط به آنهانامگذاری شده است چیست ؟
✍️ پاسخ : از سالها قبل رسم بر این بود که هر روز از دهه اول محرم را به نام یکی از حماسهسازان عاشورا نامگذاری مینمودند. این بدین معناست که در آن روز به صورت اختصاصی به بیان ویژگیهای یکی از اولیاء دشت نینوا پرداخته میشد،نه اینکه شخصیت مذکور در آن روز به شهادت رسیده باشد.
▪️ به عنوان نمونه، وقتی روز تاسوعا به حضرت عباس(ع) اختصاص دارد و روضه سقای دشت کربلا خوانده میشود، بدین معنا نیست که قمر بنیهاشم در روز تاسوعا به شهادت رسیده باشد.
این عناوین به صورت قراردادی است، یعنی مداحان و مرثیهخوانان حسینی برای اینکه یاد حماسه بزرگ عاشورا را زنده بدارند، در هر روز نام یکی از اسوههای سرزمین نینوا را بر زبان جاری میکنند. به اعتقاد برخی مورخان، این رسم از زمان صفویه باب شد.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: بین قیام امام حسین (ع) و قیام حضرت مهدی (ع) رابطهای وجود دارد؟
✍️ پاسخ : امام حسین(ع) با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) و از بین بردن بدعتهایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیّه در دین ایجاد شده بود قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا ضمن اشاره به انگیزه قیام شان فرمودند:
▪️من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدم رسول خدا (ص) قیام کرده ام می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدّم پیامبراکرم(ص) و پدرم علی بن ابی طالب(ع) عمل می کنم.
▫️آن حضرت در نامه ای به بزرگان قبایل بصره تصریح می کنند:
من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش دعوت می کنم. در شرایطی که اکنون ما زندگی می کنیم سنت رسول خدا(ص) از بین رفته و به جای آن بدعت و احکام و ارزشهای غیر اسلامی نشسته است مرا بپذیرید و به یاری من برخیزید. شما را به راه ارشاد و رستگاری هدایت خواهم کرد.
▪️از مجموعه این گونه ازسخنان امام حسین (ع) اهداف والای نهضت عاشورا به خوبی روشن می شود که احیای قرآن، احیای سنت نبوی و سیره علوی، از بین بردن کج رویها، حاکم ساختن حق، حاکمیّت بخشیدن به حق پرستان، از بین بردن سلطه استبدادی حکومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصه های اجتماعی و اقتصادی و... از جمله آنهاست.
▫️از طرف دیگر وقتی اهداف قیام منجی عالم بشریت و ویژگیهای حکومت جهانی آن حضرت را مورد بررسی قرار می دهیم همین اهداف و انگیزه ها حتی با تعابیر مشابه با تعابیر به کار رفته در مورد نهضت حسینی قابل مشاهده است.
▪️حضرت علی بن ابیطالب(ع) در توصیف سیره حکومتی امام مهدی(ع) می فرمایند: هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند او [مهدی موعود (ع)] امیال نفسانی را به هدایت بر می گرداند و در شرایطی که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر و تأویل خواهند کرد او آراء و عقاید را به قرآن باز می گرداند. او به مردم نشان خواهد داد که چگونه می توان به سیره نیکوی عدالت رفتار کرد و او تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوی را زنده خواهد ساخت.
▫️امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند: قائم آل محمّد(ص) مردم را به سوی کتاب خدا، سنّت پیامبر(ص) و ولایت علی بن ابی طالب (ع) و بیزاری از دشمنان آنان دعوت خواهد کرد.
▪️امام صادق (ع) می فرمایند:حضرت مهدی(ع) تمام بدعتهای ایجاد شده در دین را در سرتاسر جهان از بین خواهد برد و در مقابل، تک تک سنتهای نبوی را به اجرا در خواهد آورد.
🔘نتیجه آن که علاوه بر مشترک بودن اهداف نهضت عاشورا با قیام امام مهدی(ع) در زمان حکومت جهانی حضرت ولی عصر (ع) بذرها و نهالهای غرس شده در جریان قیام کربلا به بار خواهد نشست و به برکت آن، جهان پر از عدل و داد خواهد شد و تمام اهداف انبیای الهی از آدم تا خاتم تحقق خواهد یافت و بشر طعم واقعی صلح و امنیّت و سعادت را خواهد چشید.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پرسش: حکم استفاده از طبل و سنج در مراسم عزاداری چگونه است ؟
💢 #کلیپ_تصویری
#احکام #محرم #عزاداری
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پرسش: حکم عقد ازدواج بدون جشن در ایام عزای اهلالبیت (ع) چیست ..!؟
💢 #کلیپ_تصویری
#احکام #محرم
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پرسش: حکم اختلاط زن و مرد در جلسات
عزاداری چگونه است ..!؟
💢 #کلیپ_تصویری
#احکام #محرم #عزاداری
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline
⚫️ پرسش: حضرت عباس(ع) چند فرزند داشت؟ آیا فرزندان وی در کربلا بودند؟
✍️پاسخ: در منابع تاریخی آمده است؛ حضرت ابوالفضل العباس(ع) با لبابه دختر عبدالله بن عباس، پسر عموی، پیامبر اسلام(ص) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، فرزند یا فرزندانی بود که در تعداد آنها اختلاف نظر وجود دارد. برخی تعداد آنها را دو نفر اعلام کردهاند. یکی به نام عبیدالله و دیگری به نام فضل یا حسن یا محمد برخی دیگر او را تنها صاحب یک فرزند؛ یعنی عبیدالله دانستهاند.
◼️در کتاب «نور العین فی مشهد الحسین» که منسوب به اسفراینی(م 418ق) است؛ فرزندان دیگری را نیز برای حضرت عباس(ع) ذکر میکند که در کربلا حضور داشتند. البته تنها نام یکی از آنها را با نام قاسم نام میبرد و برای فرزند دیگرش عبارت «ابن العباس» را میآورد. برخی از متأخران نام او را محمد ذکر کردهاند.
🔳اسفراینی درباره شهادت قاسم بن عباس و برادرش محمد مینویسد: هنگامی که بیشتر یاران امام حسین(ع) در درگیری با دشمنان به شهادت رسیدند، امام حسین(ع) فریاد برآورد: «وا غَوْثاه، بِکَ یا الله، وا قِلَّةَ ناصِراه؛ فریاد [از بیکسی] به تو پناه میبرم ای خدا! وای از کمی یاران!» در این لحظه، دو نوجوان که چهرهای مانند ماه داشتند، [صدای امام را شنیدند]، از خیمه به بیرون دویدند که یکی از آن دو فرزند عباس (محمد) و دیگری برادرش قاسم بود. و در پاسخ امام فریاد زدند: «لَبَّیْکَ یا مَولانا، نَحنُ بَینَ یَدَیکَ؛ در خدمت توایم ای سرور ما». امام حسین(ع) رو به آنان کرد و فرمود: «شهادت پدرتان کافی است» اما آنان امتناع ورزیده و گفتند: «نه به خدا ای عمو!» سپس از امام اجازه گرفته و به میدان نبرد شتافتند و پس از پیکار با دشمن هر دو به شهادت رسیدند.
▪️اما به دلایل مختلفی نمیتوان به گزارشات نور العین اعتماد و اطمینان نمود؛ که در اینجا به نمونههایی به طور خلاصه اشاره میشود:
1️⃣ تعدادی از علمای رجال و حدیثشناس و عاشورا پژوهان درباره این کتاب گفتهاند: در این کتاب به قدری دروغهای عجیب و غریب و خلاف عقل و خلاف متواترات تاریخی فراوان است که نمیتوان آنرا منتسب به ابواسحاق اسفراینی، فقیه برجسته شافعی دانست. هر کس در مقتل چاپ شده نور العین نگاه کند چیزهایی که شیعه و سنی بر خلاف آن اتفاق کردهاند خواهد دید. لذا به گزارشات نور العین به تنهایی اعتمادی نداریم.
2️⃣ این بخش از گزارش نور العین بهگونهای نقل شده است که گویا نبرد کربلا هم در روز عاشورا و روز یازدهم محرّم بوده است، در حالیکه این برخلاق نقل منابع تاریخی و حدیثی میباشد. بهعلاوه؛ بخشی از آنچه درباره دو فرزند حضرت ابوالفضل(ع) نقل کرده، شباهت زیادی به جریان قاسم بن حسن(ع) دارد. گویا نقل کننده میان وقایع و مبارزات عاشورا مرتکب اشتباه شده و گزارشات را درهم آمیخته است.
▪️به هر حال؛ درباره حضور فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا یا شهادت آنها باید گفت:
◼️در برخی از منابع تاریخی آمده است که؛ محمد بن عباس در روز عاشورا به شهادت رسید. و ظاهراً برخی از مورّخان و علما بهطور اجمال با توجه به گزارش نور العین گفتهاند؛ دو تا از فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع)؛ یعنی محمد و قاسم در روز عاشورا به شهادت رسیدند.از اینرو؛ نمیتوان گفت که فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا حضور نداشتند؛ چون یا بودند و به شهادت رسیدند و یا در قافله اسرا بودند و با توجه به سنّ کم نجنگیدند؛ زیرا بنابر تحقیق و جستوجو؛ گزارشی تاریخی که عدم حضور فرزندان حضرت عباس بن علی(ع) در کربلا را اعلام کند، نیافتیم. بهعلاوه؛ با وجود چنین گزارشی، با توجه به خردسال بودن فرزندان ایشان، عدم حضورشان در کربلا هم مشکلی ایجاد نمیکند.
🌺 #تبلیغ_آنلاین مرجع محتوا و اخبار تبلیغ اسلامی:
📥 @tabligheonline