eitaa logo
معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم
677 دنبال‌کننده
195 عکس
72 ویدیو
32 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی فعالیتهای معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان قم راه اندازی شده است. ارتباط با ادمین 👇👇 @husseinamereh @Aminqom16
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی: 🔸 بالاخره صف پاکان و ناپاکان، جدا خواهد شد. دیروز گروهی از خبرنگاران پیش من آمده بودند و سؤالاتشان را مطرح کردند. اولین سؤالشان این بود: در این ۱۵ سال که از انقلاب گذشته، شاهد برگشتن جوانان از انقلاب هستید؟ در واقع، از من می خواست که این را تأیید کنم! گفتم من به شما توضیح می دهم؛ انسان دو بخش دارد: بخشی که می خواهد مقتدر باشد و از همه بزند و از همه بِبَرَد و همه را غارت کند؛ و بخشی که می خواهد یک ذره به کسی تعدّی نکند. شما اروپایی ها، امریکایی ها، این بخشِ بزن-بخور را می‌بینید و آن بخش نزن-نَبَر را نمی‌بینید. شما، به جز هرزه ها هیچ‌کس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می آوریم. ما با شما عالَم را قسمت می کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزه‌های ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما. اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست؛ و اگر در درون خانه های ما، وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما. قرآن می فرماید: «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ». بگذار تا رسانه، تمام هرزه های ما را ببرد و ببینند که هنر متعهد ما، تمام متعهدهای آنها را به پیش ما خواهد آورد. متعهد ما، متعهد ما، متعهد ما بالاخره پیام انبیاء را به زبان هنر در اقصی نقاط عالم منتشر خواهد کرد. جشن در مقابل جشن؛ خبر آمد خبری در راه است
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَيْءٌ الْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّهِ دو خوی و صفت نیک است که برتر از آن دو چیزی نیست: ایمان به خدا، و سود و نفع رساندن به بندگان خدا؛ و دو خوی و صفت زشت است که چیزی بدتر از آن دو نیست: شرک به خدا، و زیان و ضرر رساندن به بندگان خدا. بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۳۹ معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/tablighowzehqom
خالق آفاق من فوق الحجاب کرد با داود پیغامبر خطاب گفت هر چیزی که هست آن در جهان خوب و زشت و آشکارا و نهان جمله را یابی عوض الا مرا نه عوض یابی و نه همتا مرا چون عوض نبود مرا، بی من مباش من بَسَم جانِ تو، تو جان کَن مباش ناگزیر تو منم، این حلقه گیر یک نفس غافل مباش ای ناگزیر لحظه ای بی من بقای جان مخواه هرچ جز من نیست آید، آن مخواه ای طلب کار جهاندار آمده روز و شب در درد این کار آمده اوست در هر دو جهان مقصود تو گر ز روی امتحان معبود تو بر تو بفروشد جهان پیچ پیچ در جهان مفروش تو او را به هیچ بت بود هرچ آن گزینی تو برو کافری گر جان گزینی تو برو معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/tablighowzehqom
اندرزهاى پيامبر صلى الله عليه و آله عنه صلى الله عليه و آله : أيُّها النّاسُ ، كأنّ المَوتَ فِيها على غَيرِنا كُتِبَ ، و كأنّ الحَقَّ فِيها على غَيرِنا وَجَبَ ، و كأنَّ الّذي يُشَيَّعُ مِن الأمواتِ سَفْرٌ عَمّا قَليلٍ إلَينا راجِعونَ ، بُيوتُهُم أجداثُهُم ، و نأكُلُ تُراثَهُم كأنّا مُخَلَّدونَ بَعدَهُم ، قَد أمِنّا كُلَّ جائحَةٍ و نَسِينا كُلَّ مَوعِظَةٍ ! طُوبى لِمَن شَغَلَهُ عَيبُهُ عَن عُيوبِ النّاسِ ، و أنفَقَ مِن مالٍ اكْتَسَبَهُ مِن حَلالٍ مِن غَيرِ مَعصيَةٍ، و رَحِمَ أهلَ الذُّلِّ و المَسكَنَةِ ، و خالَطَ أهلَ الفِقهِ و الحِكمَةِ ، و اتّبَعَ السُّنَّةَ و لَم يَعْدُها إلى بِدعَةٍ ، فأنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ ، و أمسَكَ الفضَلَ مِن قَولِهِ . طُوبى لِمَن حَسُنَت سَريرَتُهُ و طَهُرَت خَليقَتُهُ .[كنز العمّال : 44175.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى مردم! گويى مرگ در اين دنيا براى غير ما رقم خورده و انگار حقّ در آن بر غير ما واجب گشته است و گويى مردگانى كه تشييع مى شوند مسافرانى هستند كه بزودى به سوى ما برمى گردند، خانه هاى آنها گورهايشان است و ميراث آنان را چنان مى خوريم كه گويى پس از آنها جاودانه ايم. از هر بلاى سخت و بنياد كنى خود را ايمن مى پنداريم و هر اندرزى را از ياد برده ايم. خوشا كسى كه عيب خودش او را از پرداختن به عيوب مردم بازدارد و از مالى كه از راه حلال و غير معصيت به دست آورده است، خرج كند و بر بينوايان و مستمندان رحم آورد و با مردمان فهميده و خردمند بياميزد و از سنّت پيروى كند و آن را به بدعت نكشاند و زيادى مالش را انفاق نمايد و زياده گويى زبانش را نگه دارد. خوشا كسى كه نهادش نيكو و سرشتش پاك باشد. معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/tablighowzehqom
دوره دوم جلسه اول‌: اهداف تربیت اهداف تربیت را به دو دسته اهداف میانی و اهداف نهایی تقسیم می‌کنیم: هدف میانی به آن دسته از اهدافی گفته می‌شود که راه رسیدن به هدف نهایی رو هموارتر می کنند به نوعی اهداف خاصی هستند که با استفاده از رفتارهای جزئی می توان به آنها دست یافت و در نهایت به هدف غائی یا نهایی رسید. هدف نهایی همان آخرین مطلوب و مقصودی است که شایسته است به دنبال آن باشیم به عبارت دیگر هدف نهایی همون کمال اختیاریست که نهایتاً همه فعالیت‌های اختیاری ما برای آن است که به این وسیله یعنی با انجام دادن کارهای اختیاری حقیقتا کمالی را به دست آوریم که آن کمال اختیاری همان هدف نهایی است. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
دوره دوم جلسه دوم: انواع اهداف میانی اهداف میانی به پنج دسته تقسیم می شود: 1. اهداف الهی؛ 2. اهداف شخصی؛ ۳. اهداف جمعی؛ 4. اهداف اقتصادی 5. اهداف طبیعی؛ ادامه دارد... به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
دوره دوم؛ در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه سوم الف) اهداف بینشی ۱. شناخت خداوند متعال اولین و مهمترین هدف در تربیت دینی، در ساحت فکر و اندیشه مخاطب، شناخت خداوندمتعال است. أَوَّلُ اَلدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ اَلتَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ اَلتَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ اَلْإِخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ اَلْإِخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ اَلصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ اَلْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ اَلصِّفَةِ و قدم اول در دین شناخت پروردگار است و شناخت کامل او باور کردن اوست و کمال باور کردن اور یگانه دانستن اوست و کمال یگانه دانستن او اخلاص به اوست و کمال اخلاص به او زدودن صفات از اوست. زیرا که هر صفتی گواه بر این است که غیر از موصوف خود است. ثو هر موصوفی گواهی میدهد که غیر از صفت است. الإمام الصادق عليه السلام :إِنَّ أَفضَلَ الفَرائِضِ وأَوجَبَها عَلَى الإِنسانِ مَعرِفَةُ الرَّبِّ وَالإِقرارُ لَهُ بِالعُبودِيَّةِ ، وحَدُّ المَعرِفَةِ أَنَّهُ لا إِلهَ غَيرُهُ ولا شَبيهَ لَهُ ولا نَظيرَ لَهُ ، وأَنَّهُ يُعرَفُ أَنَّهُ قَديمٌ مُثبَتٌ بِوُجودٍ غَيرِ فَقيدٍ ، مَوصوفٌ مِن غَيرِ شَبيهٍ ولا مُبطِلٍ ، لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ وهُوَ السَّميعُ البَصيرُ برترین و واجب ترین وظایف و تکالیف بر انسان شناخت پروردگار و اقرار به بندگی اوست و معرفت او آن است که بداند معبودی جز او نیست و شبیه و نظیری ندارد و بداند که او قدیم ثابت و موجودی همیشه و همه جا حاضر است. موصوفی است بدون آن که شبیه و باطل کننده ای داشته باشد. هیچ چیز مانند او نیست و شنوا و بیناست. عنه عليه السلام : لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ما مَدُّوا أعيُنَهُم إلى ما مَتَّعَ اللّه ُ بِهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدّنيا و نَعيمِها ، و كانَت دُنياهُم أقَلَّ عِندَهُم مِمّا يَطَؤونَهُ بِأرجُلِهِم ، و لَنَعِموا بِمَعرِفةِ اللّه ِ جَلَّ و عزَّ ، و تَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم يَزَلْ في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِياءِ اللّه ِ . إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ ، و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ ، و نُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ ، و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ ، و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ .[الكافي : 8/247/347 .] امام صادق عليه السلام : اگر مردم مى دانستند كه شناخت خداوند عزّ و جلّ چه ارزشى دارد، به زرق و برق زندگى دنيا و نعمتهاى آن كه خداوند دشمنان را از آنها بهره مند ساخته است چشم نمى دوختند و دنياى آنان در نظرشان كمتر از خاك زير پايشان بود و از معرفت خدا متنعم مى شدند و چونان كسى از آن لذّت مى بردند كه همواره در باغهاى بهشت با اولياء و دوستان خدا باشد. شناخت خدا، مونس هر تنهايى است و يار هر بى كسى و روشنايى هر تاريكى و نيروى هر ناتوانى و شفاى هر بيمارى است. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه چهارم ادامه اهداف الهی در حوزه بینشی ۲. شناخت رابطه خداوند با سایر موجودات یکی از اهداف الهی در تربیت فرزندان در اسلام شناخت رابطه خداوند متعال با سایر موجودات است.شناخت این رابطه به نوع رفتار مخاطب در عالم هستی جهت می بخشد. خداوند متعال در سوره فصلت آیه ۵۳ می فرماید: سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهيدٌ به‌زودى نشانه‌هاى خود را در اطراف عالم و در درون جانشان به آن‌ها نشان مى‌دهيم تا براى آنان آشكار گردد كه او حق است؛ آيا كافى نيست كه پروردگارت بر همه چيز شاهد و گواه است؟ ۳. شناخت پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام یکی از اهداف الهی در تربیت فرزندان از نظر اسلام شناخت پیامبر و امامان معصوم است این شناخت به ما گمک می‌کند که چگونه با امامان معصوم ارتباط داشته باشیم امام صادق علیه السلام می‌فرماید: برترین معرفت پس از معرفت خداوند معرفت رسول و شهادت به نبوت اوست پایین‌ترین مرتبه شناخت رسول خدا اقرار به نبوت اوست و اینکه کتاب یا امر و نهی ای که آورده از جانب خداوند است و پس از آن معرفت امامی است که پیرو اوست با شناخت اوصاف و اسم او در حال سختی و آسانی، پایین‌ترین درجه معرفت امام این است که او جز در مرتبه نبوت همسنگ پیامبر است و وارث پیامبر بوده است. اطاعتش اطاعت خدا و رسول خداست و نیز معرفت امام یعنی تسلیم بودن در برابر امر او و رجوع به او و پذیرفتن سخن اوست و اینکه بداند امام پس از رسول خدا علی بن ابیطالب است و پس از او حسن، سپس حسین، سپس علی بن الحسین، سپس محمد بن علی، سپس من، سپس پسرم موسی، سپس پسرش علی، سپس پسرش محمد، سپس پسرش علی، سپس پسرش حسن و فرزند او حجت (علیهم السلام). 🦋 تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه پنجم ادامه اهداف الهی در حوزه 4. یادگیری وشناخت معارف اسلام ازمنبع قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ «توبه 122» پس چرا از هر گروهى از ايشان دسته‌اى كوچ نمى‌كنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. قالَ النَّبىُ صلي الله عليه و آله: «خِيارُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ». [ بحارالأنوار، ج 2، ص 186.] پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بهترين شما كسى است كه قرآن آموزد و آن را آموزش دهد. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : تَعَلَّمُوا القرآنَ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ ، و تَفَقَّهوا فيهِ فإنّهُ رَبيعُ القُلوبِ ، و استَشفُوا بنورِهِ فإنّهُ شِفاءُ الصُّدورِ، و أحسِنوا تِلاوَتَهُ فإنّهُ أنفَعُ القَصصِ .[نهج البلاغة : الخطبة 110.] امام على عليه السلام : قرآن را بياموزيد، كه آن نيكوترين سخن است. در آن انديشه كنيد، كه آن بهار دلهاست. از نورش شفا جوييد، كه آن شفابخش سينه هاست و نيكو [و با دقّت ]بخوانيدش؛ زيرا كه آن سودمندترين داستان (تاريخ) است امام الصّادق (علیه السلام)- عَلَیْکُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِی دِینِ اللَّهِ وَ لَا تَکُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِ اللَّهِ لَمْ یَنْظُرِ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهًْ وَ لَمْ یُزَکِّ لَهُ عَمَلًا. امام صادق (علیه السلام)- بر شما باد که در دین خدا دانشمند شوید و صحراگرد نباشید زیرا آن که در دین خدا دانشمند نشود خدا روز قیامت به او توجّه نمی‌کند و کردارش را پاکیزه نمی‌شمارد. 5. ایمان به خدای متعال 6. ایمان به غیب و ملائکه و قیامت به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه ششم ادامه اهداف الهی در حوزه در تربیت دینی اهدافی را در حوزه گرایش دنبال می کنیم از جمله: 1. احساس محبت و عشق نسبت به خداوند متعال 2. خوش گمان بودن به خداوند 3. امید به خداوند 4. احساسخوف و خشیت در برابر عظمت خداوند و درباره نا فرمانی او 5. تسلیم در برابر احکام الهی 6. روحیه رصایت از خداوند 7. احساس خضوع و خشوع در برابر خداوند 8. شرمساری و پشیمانی از گناه و مخالفت با خدای متعال 9. احساس فقرو نیاز به خداوند 10. احساس بندگی در برابر خداوند به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه هفتم اهداف الهی در حوزه در حوزه رفتار اهداف الهی ذیل دنبال می شود: 1. رعایت تقوای الهی 2. بندگی محض در برابر خداوند 3. پرهیز از شرک و کر و سر سپردگی به طواغیت 4. پیروی از اولیای الهی 5.توجه به خداوند و یاد او در همه حال 6. توکل بر خداوند در همه امور 7. اخلاص 8. شکر گزاری از نعمت های الهی 9. استفاده صحیح و مطابق موازین شرعی از نعمت ها 10.صبر در مصیبت و معصیت و طاعت 11. ترجیح دادن رضایت الهی بر خواسته های نفسانی و رضایت دیگران 12. التزام عملی به اوامر الهی 13. شرکت فعال در مراسم عبادی و مساجد 14.انس با قرآن مجید و روایات معصومان علیهم السلام به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه هشتم اهداف شخصی در حوزه در حوزه بینش اهداف شخصی ذیل دنبال می شود: 1. شناخت حقیقت وجود خود و کمال حقیقی آن 2. شناخت جایگاه انسان در نظام آفرینش 3. شناخت غایت و هدف خلقت انسان 4. شناخت نسبت دنیا با آخرت 5. شناخت اهمیت و فرصت استثنائی زندگی 6. شناخت فضائل و راه تقویت و تثبیت آنها 7. شناخت رذایل و راه زدودن آنها 8. شناخت جایگاه و نقش خود با توجه به ویژگی های شخصی همچون جنسیت، امتیازها و کمبودها 9. آشنایی با شیوه های حفظ سلامت و نشاط و تقویت جسم و روح به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه نهم اهداف شخصی در حوزه در حوزه گرایش اهداف شخصی ذیل دنبال می شود: 1. گرایش به کمال حقیقی خود 2. گرایش به کمالات برتر همچون رضایت الهی و لذت های پایدار اخروی 3. احساس عزت 4. حفظ وتقویت گرایش حقیقت جویی 5. پرورش حس زیبایی شناسی و زیبایی خواهی 6. علاقه به دین حق 7. انگیزه کافی برای یادگیری وظایف دینی و عمل به آنها 8. انگیزه کافی برای حفظ سلامت و تقویت تن و روان و رفع مو انع آن به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه دهم اهداف شخصی در حوزه در حوزه رفتار اهداف شخصی ذیل دنبال می شود: 1. پرورش قوه تعقل وتفکر 2.الگو قرار دادن زندگی معصومان علیهم السلام و دیگر بزرگان دین و پیروی از آنها 3. تثبیت فضایل و زدودن رذایل اخلاقی 4. رعایت اعتدال 5. تلاش مداوم و همه جانبه جهت خود سازی و بهسازی خود 6. آزاد اندیشی و داشتن رو حیه نقادی و پرهیز از تعصبات ناروا 7. دوری از ظن و گمان و تقلید نابجا و تبعیت بی جا از اکثریت 8. تقویت همت و اراده 9. رعایت نظم و مدیریت وقت 10. برنامه ریزی برای آینده با توجه به اهداف متعالی 11. پرهیز از شتاب زدگی و اتخاذ تصمیمات نسنجیده 12. رعایت و حفظ شان خود 13. اعتماد به علمای راستین دین و مشاوران دینی متدین و دلسوز 14. پرورش استعدادهای هنری 15. توجه به حفظ سلالمت و نشاط و تقویت تن و روان 16. پرهیز از سستی و تنبلی به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه یازدهم اهداف اجتماعی در ساحت در حوزه بینش اهداف اجتماعی ذیل دنبال می شود: 1. شناخت باور ها، ارزشها و آداب و سنن فرهنگی _ اجتماعی اسلام 2. شناخت منابع، مفاخر، آثار و رسوم قابل قبول در عرصه فرهنگی _ اجتماعی 3. آگاهی از باورها، ارزشها، رسوم و مظاهر فرهنگی_ اجتماعی معارض و راه های مقابله با آنها 4. آشنایی با علوم و فنون مختلف و مهار تهای زندگی، با توجه به توان مندی ها و علاقه فردی و نیاز های جامعه 5. شناخت حقوق و ظایف خود نسبت به دیگران 6. شناخت گرو ههای اجتماعی سالم و ناسالم 7. شناخت آسیب ها، نا بهنجاری ها و مخاطرات اجتماعی 8. شناخت قوانین و مقررات اجتماعی و بین المللی به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه دوازدهم اهداف اجتماعی در ساحت در ساحت گرایش اهداف اجتماعی ذیل دنبال می شود: 1. گرایش به باورها، ارزشها وآداب و سنن فرهنگی_اجتماعی اسلالم در برابر باورها، ارزشها وآداب و سنن فرهنگی_اجتماعی بیگانه، همچون خرافات، بدعت ها وروابط ناسالم و مفاسد اجتماعی 2. احساس مسئولیت در برابر رفتار و منش نادرست دیگران 3. گرایش عمومی به مطالع و تحقیق 4. انگیزه کافی برای ورود به عرصه های تخصصی با در نظر گرفتن اولویت های فردی و اجتماعی 5. علاقه به والدین، خانواده و تحکیم روابط خوشاوندی 6. علاقه به برقراری روابط سازنده با دیگران 7. تقویت حس تعاون و همیاری و خدمت رسانی به دیگران 8. احساس مودت و اخوت با مومنان ونفرت نسبت به دشمنان اسلام 9. گرایش نداشتن به امور نامتناسب با شئون اجتماعی، ازقبیل امور مربوط به جنسیت به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه سیزدهم اهداف اجتماعی در ساحت در ساحت گرفتار اهداف اجتماعی ذیل دنبال می شود: 1. جانبداری آگاهانه و عمومی از باورها و سنن اصیل اسلامی 2. افتخار به مفاخر اسلامی و بزرگان دین و در راس آنها پیشوایان معصوم علیهم السلام 3. ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی و فراگیر شدن باور ها و ارزش های اسلاممی در جامعه 4.التزام عملی به قوانین و مقررات اجتماعی اسلام 5. تبعیت نکردن از باور ها، و ارزشها و رسوم خرافی و مخالف ب اسلام 6. تبعیت نکردن از مظاهر فرهنگی _ اجتماعی بیگانه و مخالفت با آنها 7. اصلاح جامعه از طریق نظارت بر رفتلر دیگران بدون تجسس نا به جا 8. ارشاد جامعه با زبان و عمل و احیای فرضه امر به معروف و نهی ازمنکر با رعایت موازین شرعی 9.رعایت حق و عدالت اجتماعی، ستم ستیزی و ستم ناپذیری 10. انضباط اجتماعی ، رعایت قوانین و مقررات، و پرهیز از قانون گریزی 11. پرهیز از نگاه اقتصادی به مقولات فرهنگی_ اجتماعی 12.احترام به دیگران و رعایت حقوق آنها در محدوده مقررات اسلامی 13. احترام به والدین ورعایت حقوق آنها 14. دفاع از حقوق دیگران 15. عمل به مسئوولیتهای فرهنگی_ اجتماعی با توجه به نقش و کار کرد خود در جامعه 16. کار خود را بر عهده دیگران نگذاشتن 17. مشارکت فعال و سازنده در فعالیت های فرهنگی_ اجتماعی سالم 18. حسن معاشرت 19. حفاظت از حریم خانواده 20. داشتن تعهد و وجدان کاری 21.ازدواج و تشکیل خانواده در ا اولین فرصت 22. رعایت ادب و عفت در گفتار ورفتار اجتماعی 23. امانت داری 24. وفای به عهد 25. دل سوزی و خیر خواهی مردم 26. کمک به دیگران 27. ایثار و فداکاری 28. پذیرش عذر و عفو و گذشت نسبت به خطای دیگران تا جایی که مفسده ای نداشته باشد 29. پرهیز از تجمل گرایی و مد پرستی 30. حرص نورزیدن به دنیا 31. غیرتمندی با پرهیز از تعصبات نا بجا به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: در تربیت دینی کودک و نوجوان جلسه چهاردهم اهداف اقتصادی در ساحت در ساحت اندیشه اهداف اقتصادی زیر دنبال می شود: 1. شناخت مبانی اقتصادی اسلام،مانند عدالت اقتصادی و ابزاری بودن ثروت، احکام اقتصادی اسلام و قوانین و مقررات اقتصادی ۲. شناخت شرایط، نیازمندی‌ها، اولویت‌ها و روش‌های اقتصادی اهداف اقتصادی در ساحت در ساحت گرایش اهداف اقتصادی زیر دنبال می شود: 1. گرایش به تولید سودمند و بیزاری از تنبلی و کم کاری در امور اقتصادی 2. طمع نداشتن به اموال دیگران 3. روحیه قناعت 4. گرایش به رفع نیازمندی مالی دیگران اهداف اقتصادی در ساحت در ساحت رفتار اهداف زیر دنبال می شود: 1. رعایت دقیق شرعی و موازین شرعی و مقررات قانونی در روابط اقتصادی 2. پرهیز از مال حرام ویژه خواری و رانت خواری 3. پرداخت نفقات واجب، وجوهات شرعیه، مالیات‌های قانونی و پرهیز از فعالیت‌های اقتصادی کاذب مانند، ذخیره کردن سرمایه و احتکار کالا 4. انفاق و صدقه 5. اهل وقف و قرض الحسنه و کمک مالی در امور خیریه و عام المنفعه 6. استفاده از ثروت برای رفع فقر استقلال اقتصادی و خدمت به جامعه اسلامی و شکوفایی آن در جهت تعالی معنوی 7. میانه‌روی در مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر 8. پرهیز از چشم و همچشمی 9. رعایت عدالت، انصاف و مواسات در امور اقتصادی 10. ایجاد اشتغال و فراهم کردن فرصت مناسب کار برای دیگران 11. مبارزه با فساد مالی 12. کفالت و سرپرستی خانواده 13. کفالت و سرپرستی یتیمان و بینوایان 14. تدبیر معیشت به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
👇 از نظر اسلام و انسان از درون شکم مادر رقم می خورد چنانچه خداوند متعال در سوره نوح آیه ۲۶ و ۲۷ به این نکته اشاره دارد: وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً و نوح گفت: پروردگارا از اين كافران هيچ كس بر زمين باقى نگذار. زيرا اگر آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مى‌كنند و جز گناهكار و كفرپيشه نمى‌زايند گاهی انسان از نظر فجور و خلاف به مرحله ای می رسد که حتی در چند نسل او هم اثر منفی خواهد گذاشت و آنها را هک شقاوت مند خواهد کرد. علم جديد وراثت ثابت کرده است که خواص موروثی از پدر و مادر به اخلاف به وسیله توزیع کروموزوم هایی که در هسته یاخته ها هستند، منتقل می شود. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
👇 رسول اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام که حقایق را با نور وحی و الهام می دیدند به این قانون عظیم خلقت یعنی وراثت توجه کامل داشته و در بعضی از روایات درباره این راز بزرگ سخن گفته و کلمه عرق را معرف عامل وراثت قرار داده اند و به عبارت روشن تر همان معنایی را که امروز محافل علمی جهان از کلمه ژن استفاده می کنند، اخبار از کلمه عِرق استفاده کرده است. برای نمونه به بعضی از آنها اشاره می کنیم: ۱_ رسول اکرم (ص) می فرمود: أَنْظُرْ فِي أَيِّ شَيْءٍ تَضَعُ وَلَدَكَ فَإِنَّ العِرقَ دَسَّاسٌ [ مسند الشهاب : ج 1 ص 371 ح 638 ، كنز العمّال : ج 15 ص 855 ح 43400 نقلاً عن الديلمي ] . این حدیث در کمال صراحت از قانون وراثت سخن گفته و از عامل آن به کلمه عرق تعبیر نموده است. به پیروان خود توصیه میکند ببینید نطفه خودتان را در چه محلی مستقر میکنید، از قانون وراثت غافل مباشید توجه کنید زمینه پاکی باشد تا فرزندان شما وارث صفات ناپسند نشوند. ۲ علی (ع) فرمود: حُسْنُ الْأَخْلَاقِ بُرْهَانُ كَرَمِ الْأَعْرَاقِ.[ غرر الحكم : ح 4855 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 228 ح 4397. ] سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و فضیلت ریشه خانوادگی است. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
👇 گر چه قانون وراثت اصلی ثابت و عمومی است و قاعدتاً فرزندان وارث صفات پدر و مادر هستند ولی گاهی این قانون در بعضی از صفات متوقف مانده و فرزندان با اوصاف تازه ای متولد می شوند. دانشمندان امروز قابلیت وراثت را در فرزندان محصور به صفات آباد نزدیک نمیکنند میگویند ممکن است فرزندی وارث صفات اجداد دور دست و انسانهای اولیه باشد. روایت نیز وراثت را مخصوص صفات پدران و اجداد نزدیک تا پنج پشت و ده پشت نمیداند بلکه دامنه این قابلیت را تا انسان اول یعنی آدم ابوالبشر کشانده است. چنانکه در حدیثی ازامام صادق (ع) آمده است: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى إِذا أَرادَ أَن يَخْلُقَ خَلْقاً جَمَعَ كُلُّ صُورَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ آدَمَ ثُمَّ خَلَقَهُ عَلَى صُورَةِ إِحْدَيْهُنَّ فَلَا يَقُولَنَّ أَحَدٌ لِوَلَدِهِ هَذَا لَا يُشْبِهُنى وَلَا يُشْبِهُ شَيْئاً مِنْ آباني. تمام صورتها و صفات قابل وراثت پدران و اجداد تا آدم ابوالبشر میتواند زمینه ساختمان صورت فرزندی باشد که اینک سلول نسل او در رحم مستقر شده است. برای اینکه مردم گذشته و بسیاری از مردم امروز از آثار وسیع دامنه دار قانون وراثت بی خبر بوده و هستند و ممکن بود مردانی در مورد فرزند غیر مشابه به زنان خود بدگمان شوند امام (ع) فرموده است کسی نگوید این بچه شبیه به من و پدران من نیست زیرا ممکن است فرزندی در شکل و قیافه وارث صفات اجداد خیلی دور دست خود باشد. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
👇 به نظر دانشمندان ژنهای عامل وراثت هم در هسته سلول زن وجود دارد و هم در هسته سلول مرد و تغییر ناگهانی فرزندان می تواند مستند به هر یک از آنها باشد. رسول اکرم (ص) نیز در حدیث فرموده است: وَلَمْ يَأْتِكَ إِلَّا مِنْ عِرْقٍ مِنْكَ أَوْ عِرْقٍ مِنْهَا. این فرزند غیر مشابه یا از عرق تو که پدر هستی پدید آمده است یا از عرق همسرت که مادر کودک است. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه پنجم :👇 گر چه قانون وراثت اصلی ثابت و عمومی است و قاعدتاً فرزندان وارث صفات پدر و مادر هستند، ولی گاهی این قانون در بعضی از صفات متوقف مانده و فرزندان با اوصاف تازه ای متولد می شوند. به موجب تحقیقاتی که به عمل آمده، این جهش و تغییر شکل ها در ساختمان بسیاری از قارچ ها و گیاه ها و گل ها و درخت ها و حشرات و حیوانات بری و بحری و پرندگان و حتی درانسان مشاهده شده است .در بعضی از موارد صفات تازه ثابت مانده و از جهنده به صورت وراثت به فرزندان بعد منتقل شده و در واقع این جهش یک صفت جدیدی را در نوع به وجود آورده است و گاهی موقت‌و غیر ثابت بوده و نسلهای بعد دارای آن صفات نبوده اند. به نظر دانشمندان این تغییر شکل ناگهانی و پیدایش صفات تازه از نظر علمی میتواند به دو اصل متکی باشد: ۱. یکی تغییر وضعیت زنها و کروموزم های سلول نسل. ۲. دیگری وراثت ازاجداد گذشته و ظهور بعضی از صفات مخفی و مغلوب. جلد اول صص ۶۳- ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه ششم:👇 صفاتی که از پدر و مادر به فرزند ارث می رسد بسیار است. مانند دیوانگی و کودنی، رنگ پوست، رنگ چشم، ساختمان صورت و بینی، رنگ مو وکیفیت های مربوط به آن، ولی دانش امروز هنوز به طور جامع و کامل به تمام صفات موروثی واقف نشده است. برخی بیماری ها مانند سرطان و فشار خون و سل و غیره به شکل زمینه ای از پدر و مادر به کودکان منتقل میشود و از آن پس شرایط محیط و چگونگی زندگی ممکن است پیدایش آن را ممانعت و یا تسهیل كند. سجایای اخلاقی و صفات پسندیده با سیئات اخلاقی و ملکات ناپسند پدران و مادران نیز در فرزندان زمینه هایی را ایجاد میکند. پدران و مادران شجاع و سخی فدا کار و خدمتگزار، اغلب فرزندانی پرمایه و با فضیلت میآورند و برعکس از خاندانهای بخیل و زبون خودخواه و ترسو بیشتر بچه هایی پست و فرومایه متولد می شوند ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه هفتم :👇 نقش پدر و مادر در خوب و بد بودن فرزندان؛ در نظر اسلام فضایل یا رذایل پدران و مادران در فرزندان آثار قابل ملاحظه ای میگذارد و فرزندان وارث آن صفات پسندیده یا ناپسند خواهند بود. در قرآن کریم از زبان نوح پیغمبر فرموده است: رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عبادك ولا يَلِدُوا إِلا فاجِراً كَفَّاراً. پروردگارا این مردم کافر و گمراه را از صفحه زمین برانداز، چه اگر آنها را به حال خود واگذاری از طرفی مایه گمراهی دگران میشوند و از طرف دیگر فرزندانی که می آورند جز آلوده و پلید نخواهند بود. علی (ع) درباره فضائل خانوادگی فرموده است إِذا كَرُمَ أَصْلُ الرَّجُلِ كَرُمَ مَغِيبُهُ وَ تَحْضَرُهُ. کسی که ریشه خانوادگی اش شریف است در حضور و غیاب و در هر حال دارای فضیلت و صفات پسندیده است. در جای دیگر فرمود: حُسْنُ الْأَخْلَاقِ بُرْهَانُ كَرَمِ الْأَعْراق ملکات پسندیده و اخلاق خوب دلیل وراثتهای پسندیده انسان است. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص ۷۴-۷۵✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan