eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.1هزار دنبال‌کننده
805 عکس
333 ویدیو
1.3هزار فایل
✅️انواع روش های تربیت دینی 1️⃣روشهای تربیت کودک از ۴ تا ۱۴ سال🧑‍🏫 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان ؟؟ 3️⃣ شناسایی روش های ارتباط کودکان با خداوند🧎 ارتباط با ادمین جهت تبليغات و تبادلات : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی یکم اصل پنجم: انسان تشنة محبت است. انسانها هم خود را دوست دارند و هم دوست دارند که محبوب دیگران قرار بگیرند. محبوبیت چیزی است که اثر متقابل دارد. کسی که دیگران را دوست نداشته باشد، نمی تواند در آنها اثر بگذارد؛ چون فرد مقابل هم به او علاقةمند نخواهد بود و با او ارتباط برقرار نمی کند. محبت است که عامل پیوند و همبستگی میان انسان هاست و در تربیت دینی مهم‌ترین مسئله، برقراری ارتباط محبت آمیز با مخاطبان است. انسان اسیر محبت و محتوم آن است، تا جایی که گفته اند: «ألإنسان عبید الإحسان» اظهار محبت می¬تواند انسان را تا مرز بندگی پیش ببرد. دل که در كوی عشق نبود، حفرة تنگ است و بس بی محبت یک جهان هم یک نفس تنگ است وبس چنانچه مولوی می گوید: از محبت تلخ ها شیرین میشود از محبت مسها زرین میشود ازمحبـت سـرکهها مـل میشود از محبـت مـرده زنـده مـی شود با مرور اجمالی به سیرة پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم درمی یابیم بیشترین چیزی که آن حضرت در امر تربیت بهره می بردند، محبت و مهربانی نسبت به مردم بود. به طوری که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگراین ویژگی مثبت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم یعنی محبت و مهربانی او نسبت به مردم نبود، مردم از دور او پراکنده می¬شدند:. (فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ)؛ به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اين چنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‏دل مى‏بودى از گرد تو پراكنده مى‏شدند». مولوی در مثنوی معنوی آورده است: او به تیغ حلم چندین حلـق را واخرید از تیغ و چندین خلـق را تیـغ حلـم از تیـغ آهـن تیزتر بـل زصد لشـکر ظفـر انـگیزتر شهید مطهری در کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه اسلام » می نویسد: «نیروی محبت از نظر اجتماعی، نیرویی عظیم و مؤثر است و بهترین اجتماع، آن اجتماعی است که با نیروی محبت اداره شود. محبت زعیم و زمامدار به مردم، و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار، علاقه و محبت زمامدار عامل بزرگی برای ثبات و ادامة حیات حکومت است. تا عامل محبت نباشد، رهبر نمیتواند ویا بسیار دشوار است که اجتماعی را رهبری کند و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت کند؛ و لو اینکه عدالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار کند.» امام علیعلیه اسلام می‌فرماید: «مَنْ‏ تَأَلَّفَ‏ النَّاسَ‏ أَحَبُّوه ؛ کسی که با مردم الفت گیرد، مردم دوستش میدارند». آدمها با کسانی ارتباط برقرار میکنند و به کسانی علاقةمند می‌شوند که آنها را دوست داشته باشند. ساختار آفرینش انسان این گونه است که به کسانی رو می آورند که دل شان مملو از محبت و مهربانی باشد. امام علی علیه اسلام می‌فرماید: «قُلُوبُ‏ الرِّجَالِ‏ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ‏ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ‏ عَلَيْه‏؛ دل¬های آدمیان وحشی است، پس هرکس بدان الفت ورزد بدو رو میکند.» محبت، اطاعت می آورد و اطاعت تسلیم. و در تسلیم، مربی و مبلّغ به آن اهدافی که در تربیت در نظر دارد، خواهد رسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرماید: «اَلْمَرْءُ مَعَ‏ مَنْ‏ أَحَبَ؛ انسان با کسی است که او را دوست داشته باشد». تذکر: محبت اکسیری است برای جذب، هدایت و تربیت؛ اما باید دقت کرد که از حد اعتدال خارج نگردد. نه از حد نرمال بگذرد و به افراط برسد، و نه آن قدر کم شود که به تفریط بیانجامد؛ زیرا هر دو نوع مضر هستند و آسیبهای جبران‌ناپذیری را برای متربی و مربی به بار می‌آورند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی دوم اصل ششم : در تربیت در تربیت ديني بايد اندك اندك و آهسته آهسته پيش رفت و نبايد انتظار داشت مخاطب تمام مطالب و آموزه هاي ديني را يكجا دريافت كند. مربي بايد به اين نکته توجه داشته باشد که مخاطب ظرفيت خاصي دارد. از اين رو نمي توان یک دفعه متربی را تربیت کرد؛ بلکه بايد اصل تدريج در تربیت را رعايت نمود. در این اصل بايد مطالب از آسان به سخت ارائة شوند و مقدمات در ابتدا و نتايج آن در انتها بيان گردد. در اسلام نمونة¬های زیادی وجود دارد؛ از جمله در بحث شراب: 1 - در ابتدا به عنوان نوشابة نامطلوب معرفی می¬شود: (وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً) 2 - سپس از نماز در حال مستی نهی شد: (لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏) 2- سپس به زیان هایی اشاره شده که از منفعتش بیشتر است: (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس) 3- بعد آن را به عنوان عنصری پلید، شیطانی نهی و حرام معرفی می‌کند: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ) حتی تدریجی بودن نزول آیات قرآن به خاطر بلوغ و رشد استعداد مردم بوده که تلقی معارف اعتقادی و احکام فرعی وعملی آن است. (وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً؛ «و قرآنی که آیاتش را از هم جدا کردیم تا آن را با درنگ بر مردم بخوانی و آن را به تدریج نازل کردیم.» پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر همين اساس رفتار مي ردند؛ به طور مثال: در ابتدای بعثت فقط فرمودند: «قُولُوا لا اُلهَ اِلّا اللهَ تُفْلِحُوا» و یا برای تعلیم اصحاب در باب حفظ قرآن به صورت 10 آيه10 آيه تعلیم میدادند و تا زماني که آن ده آيه را به درستي فرا نمي گرفتند و به آنها عمل نمي¬کردند، به ده آية بعدی نمي پرداختند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی سوم اصل هفتم: و در اسلام تربیت امری است که باید تداوم و استمرار داشته باشد.چنانچه در روایت معروف و مشهور نبوی آمده است: «اُطْلُبُ الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ اِلی الَّحَدِ» بنابراین وظیفة مربیان بسیار سنگین است و به هر میزان که از تربیت دادن مخاطبان خود دور شوند، به همان اندازه مخاطبان از آموزه های دینی فاصله می گیرند؛ لذا در روایات تربیت دینی و حقایق دینی را مختص به دوره‌ای خاص و یا مکان و زمان خاصی ندانسته بلکه تأکید نموده¬اند که باید در تمام عمر و همة حالات تداوم داشته باشد. اصل هشتم: محسوس و ملموس نمودن مباحث از آنجا که در يادگيري مخاطب، بيشتر از هر چيز حواس ظاهري او تأثیر دارد و با كمك اين حواس مطالب را دريافت مي كند و هم چنين با توجه به انتزاعي بودن مطالب ديني، بايد سعي شود مفاهيم و آموزه هاي ذهني و نظري تا حد ممكن براي او محسوس و ملموس شود تا بهتر بتواند اين مفاهيم و آموزه ها را درک کند. در اين موارد مربی بايد تلاش کند مطالب ذهني و انتزاعي را با استفاده ازروش هاي ملموس و محسوس مانند: تشبيه، طراحي، نمايش و ابزارهاي کمک آموزشي عيني کند تا درك آن براي مخاطب سريع تر و بهتر اتفاق بيفتد. این شیوه هم در قرآن آمده و هم در سیرة اهل‌بیت علیه السلام مرسوم بوده است، به طوریکه آیات تشبیهی و تمثیلی در قرآن به وفور آمده است و در کلام، سیرة اهل‌بیت علیهم اسلام به کرّارت دیده شده آنها از تمثیل و تشبیه و .... استفاده نموده اند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
انسان ها نیاز به تأیید دارند و ما باید تأییدشان کنیم. هر عملی که کودک انجام می دهد باید تأیید مثبت شود اما وقتی تشویق بی جا می کنیم و به خصوص بحث جایزه را مطرح می کنیم این حفظ کردن ها الگوی کودک می شود وخلاقیت از بین می رود. و چون کودکان تشویق را دوست دارند مجدد همان کارهای قبلی را انجام می دهند تا تشویق شوند در اینجا اگر دایما تشویق کنیم کودک متوقف می شود. بعد از یکی دوبار تشویق یک کار باید تشویق را متوقف کرد و به کودک فهماند که اگر تایید وتشویق والدین را می خواهد باید کارجدید انجام دهد و درمسیر رشد متوقف نشود . به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بر پیکر عالم وجود جان آمد ❤️صد شکر که امتحان به پایان آمد 🌹از لطف خداوند خلیل الرحمن ❤️یک عید بزرگ به نام قربان آمد 🍃✨🎈عید سعید قربان جشن تقرب عاشقان حق مبارک🎈✨🍃 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
ویژگی والدین خوب👇 ۱. شما یک جبهه‌ی متحد هستید! قاعده‌ی طلایی در همکاری والدین خوب داشتن یک جبهه‌ی واحد در برابر کودکان‌تان است، فرقی نمی‌کند که به نظم، تغذیه، یا زمان خواب مربوط باشد. اگر یکی از والدین، حتی به ندرت، دیگری را با اجازه دادن یک ساعت وقت اضافی رایانه با گفتن «هیس، به پدرت نگو» خراب کند، می‌تواند هر تصمیم دونفری را که تاکنون گرفته‌اید به باد دهد. اگر هر دو می‌خواهید موضع قبلی‌تان را عوض کنید، اشکالی ندارد. فقط با هم این کار را انجام دهید. ۲. شما از هم پشتیبانی می‌کنید. توافق والدین روی هر تصمیمی مهم‌ترین چیز است، بله، ولی به همین جا ختم نمی‌شود. اگر همسرتان همیشه تنها کسی است که برنامه‌ها و تصمیمات‌ مشترک‌تان را اجرا می‌کند، برای کودکان‌تان یک طرفه به نظر می‌رسد. هر دو باید در نقش مجری مشارکت کنید، یا با هم انجام دهید یا به نوبت. ۳. شما با انجام کار به روشی دیگر موافقت می‌کنید. همیشه شما چگونگی مراقبت از کودکتان را از نزدیک و چشم به چشم نمی‌بینید. با این وجود هرگاه تصمیم می‌گیرید در مورد نحوه ی مراقبت از او مصالحه کنید، فقط اطمینان حاصل ‌کنید هر دو به یک راه‌حل رسیده‌اید که می‌توانید با آن کنار بیایید. برای بعضی‌ از تیم های والدین، همیشه این کار را کسی انجام می‌دهد که بهترین و قوی‌ترین اقدام را احساس می‌کند (به عنوان مثال، همسرتان ممکن است بگوید، «نمی‌دانم که درست است، ولی حس‌ام می‌گوید درست است- ممکن است اجازه بدهی به این روش انجام بدم») برای بعضی دیگر، فقط باید مرور شود آخرین بار چه کسی آن مراقبت را انجام داده است و حالا فقط باید جاها عوض شود. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه‌ها تشنه شادی هستند و شما به‌عنوان پدر و مادر نقش پررنگی در فراهم کردن فضایی مفرح و پرمحبت برای یادگیری و پرورش فرزندتان دارید. اگر مادران کودک درون‌شان شیطنت کند، زندگی در خانه جریان می‌یابد، اگر خنده، اگر شادی، اگر شوخی، اگر بازی کنند همه اهل خانه را به زندگی نوید می‌دهند. انتقال شادی از پدران و مادران به کودکان میسر است. کودکان همین چند سال را برای شادی و بازی وقت دارند، کودک شاد امروز، انسان موفق و خوشبخت فرداست. بازی کردن به کودکان، کشف دنیا، قوانین طبیعت، تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد آنها توانایی‌های خود را در بازی‌ها می‌سنجند که هیچ علمی آن را به کودکان نخواهد آموخت. کودکی که به اجبار والدین به جای بازی و تحرک و شادی پشت میز کلاس زبان می‌نشیند، کودکی که به جای گرفتن مداد رنگی برای نقاشی و خط‌خطی کردن، الفبا را می‌آموزد، رشد سالم روانی را که بین یک تا شش سالگی اول زندگی باید اتفاق بیفتد را از دست می‌دهد. کودک دانشمند امروز، انسان مضطرب فرداست که شانس پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های احساسی را از دست خواهد داد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️فرزند پروری و (قسمت پنجم) ‼️بررسی علل پرخاشگری: ‼️بهترین روش گفتن : دو بار با فاصله👌 برای نماز بچه هام چیکار کنم ؟ به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan