#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_اول👇
از نظر اسلام #سعادت و #شقاوت انسان از درون شکم مادر رقم می خورد چنانچه خداوند متعال در سوره نوح آیه ۲۶ و ۲۷ به این نکته اشاره دارد:
وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً
إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً
و نوح گفت: پروردگارا از اين كافران هيچ كس بر زمين باقى نگذار. زيرا اگر آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مىكنند و جز گناهكار و كفرپيشه نمىزايند
گاهی انسان از نظر فجور و خلاف به مرحله ای می رسد که حتی در چند نسل او هم اثر منفی خواهد گذاشت و آنها را هک شقاوت مند خواهد کرد.
علم جديد وراثت ثابت کرده است که خواص موروثی از پدر و مادر به اخلاف به وسیله توزیع کروموزوم هایی که در هسته یاخته ها هستند، منتقل می شود.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_دوم👇
رسول اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام که حقایق را با نور وحی و الهام می دیدند به این قانون عظیم خلقت یعنی وراثت توجه کامل داشته و در بعضی از روایات درباره این راز بزرگ سخن گفته و کلمه عرق را معرف عامل وراثت قرار داده اند و به عبارت روشن تر همان معنایی را که امروز محافل علمی جهان از کلمه ژن استفاده می کنند، اخبار از کلمه عِرق استفاده کرده است. برای نمونه به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
۱_ رسول اکرم (ص) می فرمود:
أَنْظُرْ فِي أَيِّ شَيْءٍ تَضَعُ وَلَدَكَ فَإِنَّ العِرقَ دَسَّاسٌ
[ مسند الشهاب : ج 1 ص 371 ح 638 ، كنز العمّال : ج 15 ص 855 ح 43400 نقلاً عن الديلمي ] .
این حدیث در کمال صراحت از قانون وراثت سخن گفته و از عامل آن به کلمه عرق تعبیر نموده است. به پیروان خود توصیه میکند ببینید نطفه خودتان را در چه محلی مستقر میکنید، از قانون وراثت غافل مباشید توجه کنید زمینه پاکی باشد تا فرزندان شما وارث صفات ناپسند نشوند.
۲ علی (ع) فرمود:
حُسْنُ الْأَخْلَاقِ بُرْهَانُ كَرَمِ الْأَعْرَاقِ.[ غرر الحكم : ح 4855 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 228 ح 4397. ]
سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و فضیلت ریشه خانوادگی است.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_سوم👇
گر چه قانون وراثت اصلی ثابت و عمومی است و قاعدتاً فرزندان وارث صفات پدر و مادر هستند ولی گاهی این قانون در بعضی از صفات متوقف مانده و فرزندان با اوصاف تازه ای متولد می شوند.
دانشمندان امروز قابلیت وراثت را در فرزندان محصور به صفات آباد نزدیک نمیکنند میگویند ممکن است فرزندی وارث صفات اجداد دور دست و انسانهای اولیه باشد. روایت نیز وراثت را مخصوص صفات پدران و اجداد نزدیک تا پنج پشت و ده پشت نمیداند بلکه دامنه این قابلیت را تا انسان اول یعنی آدم ابوالبشر کشانده است. چنانکه در حدیثی ازامام صادق (ع) آمده است:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى إِذا أَرادَ أَن يَخْلُقَ خَلْقاً جَمَعَ كُلُّ صُورَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ آدَمَ ثُمَّ خَلَقَهُ عَلَى صُورَةِ إِحْدَيْهُنَّ فَلَا يَقُولَنَّ أَحَدٌ لِوَلَدِهِ هَذَا لَا يُشْبِهُنى وَلَا يُشْبِهُ شَيْئاً مِنْ آباني.
تمام صورتها و صفات قابل وراثت پدران و اجداد تا آدم ابوالبشر میتواند زمینه ساختمان صورت فرزندی باشد که اینک سلول نسل او در رحم مستقر شده است. برای اینکه مردم گذشته و بسیاری از مردم امروز از آثار وسیع دامنه دار قانون وراثت بی خبر بوده و هستند و ممکن بود مردانی در مورد فرزند غیر مشابه به زنان خود بدگمان شوند امام (ع) فرموده است کسی نگوید این بچه شبیه به من و پدران من نیست زیرا ممکن است فرزندی در شکل و قیافه وارث صفات اجداد خیلی دور دست خود باشد.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
#جلسه_چهارم👇
به نظر دانشمندان ژنهای عامل وراثت هم در هسته سلول زن وجود دارد و هم در هسته سلول مرد و تغییر ناگهانی فرزندان می تواند مستند به هر یک از آنها باشد. رسول اکرم (ص) نیز در حدیث فرموده است:
وَلَمْ يَأْتِكَ إِلَّا مِنْ عِرْقٍ مِنْكَ أَوْ عِرْقٍ مِنْهَا.
این فرزند غیر مشابه یا از عرق تو که پدر هستی پدید آمده است یا از عرق همسرت که مادر کودک است.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه پنجم :👇
گر چه قانون وراثت اصلی ثابت و عمومی است و قاعدتاً فرزندان وارث صفات پدر و مادر هستند، ولی گاهی این قانون در بعضی از صفات متوقف مانده و فرزندان با اوصاف تازه ای متولد می شوند. به موجب تحقیقاتی که به عمل آمده، این جهش و تغییر شکل ها در ساختمان بسیاری از قارچ ها و گیاه ها و گل ها و درخت ها و حشرات و حیوانات بری و بحری و پرندگان و حتی درانسان مشاهده شده است .در بعضی از موارد صفات تازه ثابت مانده و از جهنده به صورت وراثت به فرزندان بعد منتقل شده و در واقع این جهش یک صفت جدیدی را در نوع به وجود آورده است و گاهی موقتو غیر ثابت بوده و نسلهای بعد دارای آن صفات نبوده اند. به نظر دانشمندان این تغییر شکل ناگهانی و پیدایش صفات تازه از نظر علمی میتواند به دو اصل متکی باشد:
۱. یکی تغییر وضعیت زنها و کروموزم های سلول نسل.
۲. دیگری وراثت ازاجداد گذشته و ظهور بعضی از صفات مخفی و مغلوب. جلد اول صص ۶۳-
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه ششم:👇
صفاتی که از پدر و مادر به فرزند ارث می رسد بسیار است. مانند دیوانگی و کودنی، رنگ پوست، رنگ چشم، ساختمان صورت و بینی، رنگ مو وکیفیت های مربوط به آن، ولی دانش امروز هنوز به طور جامع و کامل به تمام صفات موروثی واقف نشده است. برخی بیماری ها مانند سرطان و فشار خون و سل و غیره به شکل زمینه ای از پدر و مادر به کودکان منتقل میشود و از آن پس شرایط محیط و چگونگی زندگی ممکن است پیدایش آن را ممانعت و یا تسهیل كند.
سجایای اخلاقی و صفات پسندیده با سیئات اخلاقی و ملکات ناپسند پدران و مادران نیز در فرزندان زمینه هایی را ایجاد میکند. پدران و مادران شجاع و سخی فدا کار و خدمتگزار، اغلب فرزندانی پرمایه و با فضیلت میآورند و برعکس از خاندانهای بخیل و زبون خودخواه و ترسو بیشتر بچه هایی پست و فرومایه متولد می شوند
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه هفتم :👇
نقش پدر و مادر در خوب و بد بودن فرزندان؛
در نظر اسلام فضایل یا رذایل پدران و مادران در فرزندان آثار قابل ملاحظه ای میگذارد و فرزندان وارث آن صفات پسندیده یا ناپسند خواهند بود. در قرآن کریم از زبان نوح پیغمبر فرموده است:
رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عبادك ولا يَلِدُوا إِلا فاجِراً كَفَّاراً.
پروردگارا این مردم کافر و گمراه را از صفحه زمین برانداز، چه اگر آنها را به حال خود واگذاری از طرفی مایه گمراهی دگران میشوند و از طرف دیگر
فرزندانی که می آورند جز آلوده و پلید نخواهند بود.
علی (ع) درباره فضائل خانوادگی فرموده است
إِذا كَرُمَ أَصْلُ الرَّجُلِ كَرُمَ مَغِيبُهُ وَ تَحْضَرُهُ.
کسی که ریشه خانوادگی اش شریف است در حضور و غیاب و در هر حال دارای فضیلت و صفات پسندیده است.
در جای دیگر فرمود:
حُسْنُ الْأَخْلَاقِ بُرْهَانُ كَرَمِ الْأَعْراق
ملکات پسندیده و اخلاق خوب دلیل وراثتهای پسندیده انسان است.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص ۷۴-۷۵✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه هشتم :👇
خواستگاه فرزندان شریف و سالم؛
فرزندان شریف را باید در خاندان های پرمایه و ریشه دار جست و جو کرد. خاندانهایی که ده ها با صدها سال به پاکی زندگی کرده و در تمام مواقع به خوبی امتحان داده اند. مردان شجاعی که در روز هجوم دشمن در صف اول مبارزه بودند، سخاوتمندانی که موقع قحطی و بدبختی هستی خود را با کمال خلوص در دسترس مردم گذاردند برای مصیبت زدگان آرامش دل بودند و برای پتیمان پدری مهربان دوستدار مردم بودند و جز به خیر مردم فکر نمی کردند، می توانند فرزندان با فضیلت بیاورند ولی خانواده های پستی که معنی شجاعت را نمی فهمند سخاوت و گذشت در قاموس زندگی آنها معنی ندارد جز به شهوات شخصی و لذایذ فردی خود به چیزی فکر نمیکنند تمایلات خود را بر همه چیز و همه کس مقدم میدارند علی القاعده نمی توانند فرزندان خوبی بیاورند و در دامن خود مردان شریفی بپرورند.
رسول اکرم (ص) درباره انتخاب همسر فرموده:
إِيَّاكُمْ وَخَضْراءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ:الْمَرْأَةُ الْحَسْناءُ فِي مَنْبِتِ سَوْءٍ
بپرهیزید از خضراء دمن به حضرت عرض شد یا رسول الله خضراء دمن چیست؟ فرمود زن زیبایی که از خاندان بد و پلید به وجود آمده باشد.
در نظر علی (ع) ریشه خانوادگی ارزش مهمی دارد و درعهدنامه مالک اشتر به این مطلب تصریح فرموده است:
ثمَّ الْحَقِّ بِذَوِي الْأَحْسَابِ وَأَهْلِ الْبُيُونَاتِ الصَّالِحَةِ وَالسَّوابِقِ الْحَسَنَةِ ثُمَّ أَهْلِ النَّجْدَةِ وَ الشَّجَاعَةِ وَالسَّحَاءِ والسَّمَاحَةِ فَإِنَّهُمْ جِمَاعٌ مِنَ الْكَرَمِ وَ شُعَبُ مِنَ الْعُرْفِ.
کارمندان است به استاندار مصر دستور میدهد لازم است در حوزه اداری همبستگی و پیوست شما با مردم خلیق و با فضیلت باشد. مردمی که درخاندانهای شریف به وجود آمده و با حسن سابقه و نیکنامی زندگی کرده اند، مردمی که دارای رشادت، شجاعت و صاحب علو همت و سخاوت باشند. زیرا چنین مردمی کانون کرم و شاخه شجره نیکی و فضیلت هستند.
وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتاتِ الصَّالِحَةِ وَالْقَدَمَ فِي الْإِسْلامِ المُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلاقَا وَأَصَحُ أَعْرَاضَا وَ أَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إشرافاً وَأَبْلَغُ فِي عَواقِبِ الْأُمُورِ نَظَراً.
مردان با تجربه و عفیفی که از خانواده های شریف بوده و به حریم مقدس اسلام زودتر قدم گذارده اند به کارمندی اداری ات انتخاب کن، زیرا آنان اخلاقی کریم تر و روشی پسندیده تر دارند و هم چنین بی طمع و مآل اندیشند.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص صص ۷۶- ۷۷✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه نهم :👇
دیوانگی و وراثت:
یکی از صفات خطرناکی که از راه وراثت به فرزندان منتقل می شود جنون است. پدر و مادر دیوانه فرزند دیوانه می آورند و این خود قانون اجتناب ناپذیر طبیعت است. مولود دیوانه نه تنها خودش بدبخت است بلکه میتواند منشا بدبختی جامعه شود.
از امام باقر (ع) است.
سأَلَهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ تُعْجِبُهُ الْمَرْأَةُ الْحَسْناءُ أَيَسْلَحُ لَهُ أن يتزوجها وَهِيَ مَجْنُونَةً قَالَ لا
سؤال کردند: مرد مسلمانی را زیبایی زن دیوانه ای و اله و مجذوب می کند آیا او را به همسری خود انتخاب نماید؟ فرمودند نه.
از این حدیث بخوبی میتوان استفاده کرد که پیشوای اسلامبه سلامت عقلی نسل اجتماع توجه کامل دارد.
اسلام در چند مورد برای بر هم زدن عقد ازدواج تسهیلاتی قانونی مقرر کرده است. یکی از آن موارد جنون است. اگر زنی بامردی ازدواج کند به گمان اینکه یک فرد عاقل و طبیعی است بعداً بفهمد دیوانه است حق دارد عقد ازدواج را شخصاً فسخ کند و برای رهایی از این ازدواج نامطلوب احتیاج به طلاق ندارد. شرایط و محدودیتهایی که در طلاق مقرر است در اینجا نیست.و همچنین مرد در مورد زن دیوانه حق فسخ دارد
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۷۹✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه دهم :👇
حماقت و وراثت
مردان و زنانی که دچار ضعف عقل و حماقت هستند بچه های ضعیف العقل می آورند و این خود یکی از بزرگترین بدبختی های فرد و خانواده و اجتماع است. احمق در تمام طول زندگی اسیر محرومیتهای گوناگون است و جامعه نیز از نارسایی فکر او در زحمت است.
امروز دانشمندان از راه تجربه های علمی به خطر ازدواج اشخاص ضعیف العقل توجه نموده و به مردم سفارشهای لازم را کرده اند.
هر کسی باید بداند که زناشویی با خانواده ای که به دیوانگی یا ضعف عقل یا الکلیسم آلوده است. معادل با لگدکوبی قانون بقای نسل است و این لگدکوبی یک سری معایب و غم های بی پایانی را برای مجرمین به بار خواهد آورد.
پیشوای بزرگ اسلام در قرون گذشته این موضوع را با چشم واقع بین وحی دیده و پیروان خود را از ازدواج با افراد احمق برحذر داشته است.
حضرت صادق (ع) از رسول اکرم (ص) روایت کرده است.که فرمود:
سعادت و شقاوت در رحم مادر
إِيَّاكُمْ وَ تَزَوَّجَ الْحَمْقَاءِ فَإِنَّ صُحْبَتِهَا بَلاءُ وَ وَلَدُها ضَيَاعٌ .
از ازدواج با احمق بپرهیزید زیرا هم نشینی با احمق مایه اندوه و بلا و فرزندش نیز مهمل و بدبخت است
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص۸۱✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه یازدهم :👇
میگساری و وراثت ؛
یکی از عادات خطرناکی که بدبختانه در اغلب کشورهای جهان کم و بیش بسیاری از مردم را آلوده نموده است، میگساری است. این سم خانمان سوز نه تنها بر مردم آلوده ضربات غیر قابل جبرانی وارد میکند بلکه بچه های بیگناه آنها را نیز دچار بدبختی می نماید و تا پایان زندگی به عوارض گوناگون آن گرفتارند. میگساری در اثر تکرار آثار شومی روی تمام بدن، از آن جمله روی سلولهای مغز میگذارد. کسانی که به میخوارگی دائم و پیگیر آلوده شده اند به طور قطع مردمی علیل و غیر طبیعی هستند. بدبختانه این جنایت در فرزندانشان نیز تأثیر نموده و نطفه الکلی ها بچه های منحرف و غیر طبیعی میسازد یک قسمت از دیوانه هایی که درتیمارستانها بسر میبرند کیفر مشروبخواری و مستی های بی حساب خود را می بینند.
کاهش عمومی هوش و نیروی عقل سلیم از تأثیر الکل شراب و همه قسم افراط و بالاخره از بی نظمی در عادات ناشی می گردد. بلاشک رابطه ای میان مصرف الکل و ضعف فکری یک اجتماع وجود دارد. از میان مللی که به کارهای علمی اقبال میکنند در فرانسه بیشتر از همه شراب می نوشند و کمتر از همه جایزه نوبل می گیرند. اسلام تمام عوارض شوم مشروب را در مردم و فرزندان آنان دیده و علاوه بر اینکه خرید و فروش و تهیه و توزیع و نوشیدن آن را از نظر قانونی بر مسلمین تحریم کرده است، به علت اینکه میخواری پدر و مادر روی نطفه تأثیر مستقیم دارد، در بحث زناشویی با کمال صراحت پیروان خود را از پیوند ازدواج با مردم الکلی منع کرده است.
امام صادق (ع) فرمود:
مَنْ زَوَّجَ كَرِيمتُهُ مِنْ شَارِبِ خَمْرٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا.
کسی که دختر خود را با شرابخواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است.
رسول اکرم (ص) فرمود:
شارِبُ الْخَمْرِ لا يُزَوِّجُ إِذَا خَطَبَ. "
شرابخوار اگر خواستگاری کند به او دختر ندهید.
روایات در این باره از رسول اکرم و ائمه علیهم السلام بسیارآمده است، ولی خطر بزرگتر در فرزند شارب الخمروقتی است که در حین مستی نطفه اش منعقد شود.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص۸۱-۸۲✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه دوازدهم :👇
سعادتها و شقاوتها خوشبختی ها و بدبختیهایی که در شکم مادر نصیب فرزندان می شود دو قسم است:
بعضی از آنها بصورت سرنوشت قطعی و قضای اجتناب ناپذیر است و تا پایان عمر با فرزندان خواهد بود، مثل دیوانگی و کوری مادرزاد. در این قبیل موارد شرایط رحم علت تامه آنهاست. ولی بعضی از بدبختی ها با خوشبختی های جسمی و روانی است که در رحم مادر به طور زمینه مساعد و قابلیت برای فرزند ایجاد میشود و در واقع شرایط رحم علت معده آنها است. در این قبیل موارد سعادت و شقاوت رحم مادر سرنوشت قطعی نیست بلکه ملاک بقا يا محو آن صفات پسندیده یا ناپسند عوامل تربیتی و شرایط محیط مساعد یا نامساعد است.
پدران پاکدل و با ایمان و مادران عفیف و با فضیلت از نظر شرایط وراثت فرزندان خوب و پاکدل می آورند اطفال آنان در رحم مادر سعادتمند و خوشبخت ساخته می شوند، علل و عوامل انحرافی موروثی در وجود آنان نیست ولی نمی توان گفت این سعادت حتماً تا پایان زندگی خواهد ماند زیرا ممکن است مربی بد و محیط ناپاک مسیر تکامل را عوض کند، سجایای موروثی و صفات پاک معنوی را به دست فراموشی بسپارد و خلاصه همان فرزندی که در رحم مادر با سعادت و خوشبختی ساخته شده بود در صف اشقیا و ناپاکان درآید و منشأ صدها بدبختی فردی و اجتماعی شود. همچنین برعکس بچه ای که از پدر و مادر بی ایمان و ناپاکدل به وجود آمده و زمینه های بدبختی و شقاوت در مزاج او ایجاد شده است با تربیت صحیح و محیط پاک و سالم به راه سعادت برود و پلیدی موروثی اش فراموش شود و در صف پاکان و نیکان قرار گیرد.
لذا رسول اکرم (ص) می فرمود:
السَّعِيدُ قَدْ يَشْقَی وَالشَّقُّی قَدْ يَسْعَدُ.
گاهی سعید شقی و بدبخت میشود و گاهی شقی به راه سعادت و خوشبختی می رود.
علی (ع) می فرمود:
وَالسَّعِيدُ مَن وُعِظَ بِغَيْرِهِ وَالشَّقُّی مَنِ انخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ
خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور
خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۸۴-۸۶✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه سیزدهم :👇
به نظر دانشمندان امروز غذاها در زیبایی صورت و توازن اندام و رنگ مو و چشم و خلاصه در تمام ساختمان کودک تأثیر و روایات اسلامی نیز در گذشته به این نکته توجه کامل داشته و درباره استفاده از غذاها و میوه ها و حبوبات و سبزیجات تعالیم لازم را به پیروان خود داده و بخصوص در بعضی از روایات از زنان باردار اسم برده و استفاده از آن خوراکی ها را به آنان دارد. اخبار توصیه نموده است.
عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَظَرَ إِلى غُلامٍ جَمِيلٍ فَقَالَ يَنْبَغِى أَنْ يَكُونَأَبُو هَذا أَكَلَ سَفَرْ جَلًا لَيْلَةَ الْجِماعِ .
امام صادق (ع) بچه زیبایی را دید. فرمود شایسته است پدر این کودک در شب هم بستری میوه به خورده باشد.
در روایت دیگری درباره به فرموده:
وأطعموه حالاكُمْ فَإِنَّهُ يُحْسِنُ أَوْلادَكُمْ.
این میوه را به زنان باردار خود بخورانید اطفال شما را زیبا میکند.
پیغمبر اکرم (ص) فرمود:
أَطْعِمُوا الْمَرْأَةَ فِي شَهْرِهَا الَّذِي تَلِدُ فِيهِ الْقَمَرَ فَإِنَّ وَلَدَهَا يَكُونُ حَلِيماً تَقِياً .
به زن باردار در ماهی که در آن وضع حمل میکند خرما بدهید، فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد شد
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۹۶- ۹۷✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه چهاردهم :👇
دو اصل اساسی در تربیت انسان
برای نیل به سعادت و تأمین کمال لایق انسان از نظر تربیت باید به دو اصل توجه شود:
۱. یکی احیای استعدادهای مفید؛
۲. دیگر ازبین بردن تمایلات مضر و زمینه های نادرست؛
به عبارت واضحتر مربی لایق کسی است که بتوانند از یک طرف کلیه قابلیت های درونی و استعدادهای نهایی کودک را با مراقبتهای علمی و عملی تدریجا پرورش دهد و از قوه به فعلیت بیاورد و از طرف دیگر زمینه های نامطلوبی را که از پدر و مادر یاآبای گذشته به ارث برده است، سرکوب نموده به دست فراموشی بسپارد.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه پانزدهم:👇
تفاوت انسان با سایر موجودات
بشر با اینکه یکی از موجودات زنده این عالم است و از همان عناصری که سازنده سایر موجودات است ساخته شده است. ولی اختصاصات و ممیزاتی در بشر وجود دارد که او را از تمام موجودات زنده جهان جدا میکند. حساب انسان با گل و گیاه، با اشجار و نباتات با حشرات و حیوانات، از جهات متعددی فرق دارد. از آن جمله اینکه حیوانات برای وصول به کمال لایق نوعی خود احتیاج به تعلیم و تربیت ندارند غرایزی که خداوند به هر یک عطا فرموده است به طور منظم و خودکار در تمام مراحل زندگی آنها را رهبری میکند و هر کدام مسیر تکامل خود را به درستی می پیمایند ولی بشر به آموزش و پرورش و فرا گرفتن بسیاری از مطالب احتیاج دارد و اگر با روشهای علمی و عملی تربیت نشود، به کمال لایق انسانیت نمیرسد و هرگز استعدادهای درونی اش از قوه به فعلیت نمی آید. موسی و هارون به امر الهی نزد فرعون آمدند تا او را به خدای یگانه دعوت کنند.
قَالَ فَمَنْ رَبُّكُما يَا مُوسى.
فرعون پرسید: خدای شما دو نفر کیست؟
قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى.
موسی گفت: خدای ما آن کسی است که به هر موجودی آنچه شایسته بوده است عطا فرموده، بعلاوه او را هدایت و راهنمایی کرده است.
سوره طه، آیات ۵۰-۴۹
ساختمان طبیعی حیوانات و نوع غذاهایی که احتیاج دارند متفاوت است. خداوند حکیم برای ادامه حیات به هر حیوانی ابزارهای لازم را با تناسب شرایط زندگی عنایت فرموده است. به شیر گوشتخوار چنگالی درنده و به گوسفند علفخوار دندانی برنده عطا کرده است. یکی را قدرت دویدن داده به دیگری نیروی پریدن و پشه ناتوان را با خرطوم مکیدن مجهز نموده است. منقار پرنده دانه خوار با پرنده لاشه خوار فرق دارد.
✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸-۱۵۹✳️
تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه شانزدهم:👇
تفاوت تربیت دختر و پسر
لطافت خاصی که از نظر عاطفی در وجود دختر است، و توصیههایی که در مورد دختران شده تا حدودی متمایز از پسران است. یک جهت بهخاطر ساختار تکوینیشان است، دختر یک مقداری شکنندگی دارد، عاطفهاش بالاست. و جهت دیگر هم اینکه دختر در آینده قرار است مسئولیت مادرانه و همسرانه داشته باشد و پسر هم مسئولیت اجتماعی و سرپرستی خانواده را داشته باشد. به همین لحاظ باید آهنگ تربیتمان برای پرورش فرزند دختر و پسر تا حدودی متفاوت باشد. در عین حالی که هر دویشان انسان هستند باید کرامت انسانی و کرامت نفس پیدا کنند، هم عزیز داشته شوند و هم اینکه بهمثابهی یک انسان با مسئولیتهای انسانیشان آشنا شوند..
امام سجاد علیه السلام فرمود:
هنّ قواریر لا تُکَسِّروهنّ؛
دختران بلورند، آنها را نشکنید.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه هفدهم:👇
بشر یک قسمت از برنامه های زندگی و قوانین تکاملی اش با هدایت تکوینی خداوند اداره می شود. در آن موارد مانند حیوانات و حشرات احتیاج به معلم و مربی ندارند. معده در هضم غذا و کبد در جذب مواد غذایی معلم لازم ندارند و وظیفه خود را به خوبی میشناسند. تخمدان زن در آماده کردن یک تخم در هر ماه به طور متناوب و رحم در ساختن کودک و غده های پستان در تهیه شیر احتیاج به معلم و تربیت ندارند وظایف خود را از مدرسه خلقت فرا گرفته اند انسان برای حس گرسنگی و تشنگی، حس خستگی و میل به خواب، بلوغ و درک تمایل جنسی محتاج به درس خواندن و مدرسه نیست این واقعیتها را بدون مربی درک میکند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه هجدهم:👇
در دو قسمت فرزندان بشر احتیاج به مربی و معلم دارند:
۱. یک قسمت مشترکات بین انسان و حیوان؛
۲. یک قسمت مختصات انسان؛
برای هر یک به اختصار مثالهایی به عرض شما می رسانم.
مشتركات: حيوانات بدون مربی دشمن زندگی و حیات خود را می شناسند و از آن می گریزند ولی بشر از راه تعلیم و تجربه دشمنان خود را میشناسد حیوانات از غذاهای لازم خود کماً و كيفاً بدون معلم آگاهند و بعلاوه بچه داری و تغذیه صحیح فرزندان خود را نیز میدانند ولی بشر پس از زحمات بسیار و تلفات بی شمار از مواد غذایی لازم خود آگاه شده و آنها و اندازه گیری کرده است و تغذیه کودکان بشر باید تحت نظر پزشک باشد.
بچه گربه فاصله را به خوبی درک میکند و قدرت خود را نیز می شناسد. آنجایی که فاصله زیاد است و قادر به پرش نیست نمی برد، ولی کودکان بشر این امر را نمی فهمند و مکرر از بام های بلند به زمین افتاده و مرده اند. کره اسب خطر غرق در آب را می فهمد خود را در آب نمی افکند و شنیده نشده که کره اسبی روی نادانی در استخر دهستانی خفه شده باشد. این فرزندان بشرند که مکرر در حوضهای منازل به آب افتاده و مرده اند! حیوانات در امور بهداشتی و حفظ سلامت خود و کودکان خویش به تعلیم و تربیت احتیاجی ندارند، ولی بشر قدم به قدم دست نیازش به سوی علم و عالم دراز است و سلامت خود و فرزندن خود را با راهنماییهای او حفظ میکند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه نوزدهم:👇
مختصات:
در باطن انسان استعداد و قابلیت مخصوصی نهفته است که در هیچ حیوانی وجود ندارد این قابلیت است که در مدارج ایمانی و مراحل اخلاقی میتواند آدمی را به اوج اعلای ر انسانیت برساند و او را از هر پلیدی و ناپاکی محفوظ نگاه دارد در مجاری علمی و درک نوامیس خلقت انسان را حاکم بر جهان طبیعت کنند، کلیه نیروهای ارضی و موالید زمین را مطیع و فرمانبردار او نماید و به اجرام سماوی دست دراز کند و آنها را نیز مسخر نماید. ولی سرمایه منحصر به انسان در باطن بشر بصورت قابلیت و استعداد است و خود به خود هرگز ظاهر نمی شود، فقط در پرتو تعلیم و تربیت است که آن ذخایر عظیم از قوه به فعلیت می آید و قابل بهره برداری می شود.
صداها و آهنگهای حیوانات که هر یک به منزله علامتی است احتیاج به تعلیم و تربیت ندارند ولی سختن گفتن که اولین و ساده ترین ظهور انسانیت است بدون مربی نمی شود. اگر بچه ای را از روز ولادت در تنهایی نگاه بدارند و با او حرف نزنند قطعاً قابلیت تکلم در او میمیرد و به فعلیت نمی رسد. سایر استعدادهای عالی انسان نیز فقط از راه تعلیم و تربیت بروز میکند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیستم:👇
روایات بسیاری از اولیای گرامی اسلام درباره لزوم خودشناسی با عبارات مختلفی رسیده و آن را ریشه و اساس سعادت مردم معرفی کرده اند. در این بحث به بعضی از روایات اشاره می کنم:
علی (ع) می فرمود:
أَفْضَلُ الْمَعْرِفَةِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ لِنَفْسِه
بهترین معرفت برای انسان خودشناسی است.
علی (ع) می فرمود:
أَعْظَمُ الْجَهْلِ جَهْلُ الْإِنْسَانِ أَمْرَ نَفْسِهِ " بزرگترین نادانی ها برای بشر خود ناشناسی است.
علی (ع) می فرمود:
أَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْمَرْءِ نَفْسَهُ فَمَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَقَلَ وَ مَنْ جَهِلَهَا ضَلَّ .
بهترین تعقل فکر در خودشناسی است. کسی که خود را شناخت با چراغ عقل گمراهی می رود. راه سعادت خویش را پیدا میکند و آن کس که از خود غافل و بی خبر بود به
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدِ انْتَهى إلى غايَةِ كُلِّ مَعْرِفَةٍ وَعِلْمٍ "
کسی که خود را شناخت به آخرین نتیجه علم و معرف نایل شده است.
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ نَفْسَهُ بَعْدَ عَنْ سَبِيلِ النَّجَاةِ وَ خَبَطَ فِي الضَّلال والجهالات.
آن کس که خود را نشناسد از راه سعادت و نجات دور افتاده و به بیراهه گمراهی و نادانی دچار شده است.
در این روایات پایه سعادت و اساس خوشبختی بر خودشناسی استوار شده است
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و یکم:👇
تربیت
که معادل فارسی آن را پرورش دانسته اند - از مشتقات ماده «ربو» است که به معنای «برآمدگی» و «زیادی است؛ چنان که به بهره پول نیز «ربا» می گویند. همین معنای اصلی در مصدر باب افعال بی هیچ تغییری به جا مانده است؛ چرا که «ارباء» به
معنای «زیاد کردن است: «يَمْحَقُ الله الرِّبَا وَ يُرْبى الصدقات؛ خداوند ربا را می کاهد و نابود میگرداند و صدقه ها را فزونی میبخشد.
از سوی دیگر، از سخنان لغت شناسان و از بررسی کاربرد واژه تربیت و مشتقات آن در قرآن کریم و روایات چنین برمی آید که ماده یاد شده آنگاه که به باب تفعیل میرود هر نوع زیاد کردنی را در بر نمی گیرد؛ بلکه غالباً به معنای رسیدگی به امور موجود زنده دیگر - اعم از گیاه حیوان و انسان - برای دست یابی او به رشد و نمو ظاهری است. اگر این موجود زنده انسان باشد. معمولاً رسیدگی یاد شده به دوران طفولیت وی منحصر میشود با این همه نمیتوان قاطعانه ادعا کرد که میان کاربرد واژه تربیت برای گیاه، حیوان و انسان مشابهتی کامل برقرار است. به گونه ای که هنگام به کارگیری آن درباره انسان نیز تنها رشد و نمو جسمانی مورد نظر است. به هر حال قرآن کریم آنگاه که به زحمات پدر و مادر در دوران کودکی اشاره می کند. یکی از مشتقات واژه تربیت را به کار میبرد؛ چنان که برخی از روایات نیز تربیت را به هفت سال نخست زندگی اختصاص داده اند.
به هر حال امروزه مقصود بسیاری از اندیشمندان مسلمان از واژه تربیت آنگاه که آن را در برابر تعلیم قرار میدهند و درباره انسان به کار میگیرند پرورش روحی و معنوی است. با این حال استفاده از تعابیری مانند تربیت بدنی نیز رواجی فراوان دارد.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و دوم:👇
چند نکته در مورد تربیت:
الف) واژه تربیت درباره پرورش گیاه حیوان و انسان به کار می رود؛ اما کار یک صنعتگر در شکل تو بخشیدن به یک ماده بی جان را تربیت نمی گویند. این بدان دلیل است که پرورش مستلزم فعلیت بخشیدن به استعدادهای نهفته و شکوفا سازی آنهاست. در حالی که موجودات بی جان - دست کم بر اساس : فهم عرفي و همگانی ما چنین استعدادی ندارند.
ب) در پرورش روحی و معنوی انسان کار مربی عموماً فراهم کردن زمینه هاست. بی تردید عوامل دیگری نیز در جهت دهی به افعال آدمی مؤثرند و در نهایت اراده و اختیار انسان است که کاری خاص را تحقق میبخشد و مؤلفه های علت نامه را کامل
می سازد.
ج) قرآن کریم برای اشاره به پرورش معنوی و اخلاقی از واژه «ترکیه» استفاده کرده است. چنان که با اشاره به اهداف بعثت می فرماید: «يُزكيهم ويُعلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَة تا پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد. این واژه اغلب بار ارزشی مثبت دارد و درباره آن نوع پرورش که اراده شخص پرورش یابنده در آن مؤثر است. به کار می رود.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و سوم:👇
مبانی تربیت
واژه مینا که جمع آن مبانی است به معنای پایه، پی نهاد، بنیاد و زیر ساخت است ۱. از این رو، زیر ساختها و پی نهادهایی که به انسان هستی و معرفت مربوط و تربیت بر آنها استوار است. مبانی تربیت نام دارد. توضیح اینکه مبانی تربیت از ساختار و موقعیت ویژه انسان امکانات قابلیتها و محدودیتهای او و نیز از ضرورتهای آفرینشی و وجودی که حیات او را تحت تأثیر قرار میدهد۲، و همچنین از آموزه ها و داده های شناختی که تربیت بر آنها استوار است سخن میگوید. اکنون به منظور تجزیه و تحلیل اصطلاح مبانی تربیت ویژگیهای آن را یاد آور می شویم:
۱. مبانی تربیت گزاره هایی هستند که بیانگر بنیادهای تربیت اند و در ساحت تربیت مفاد آن گزاره ها به عنوان پینهادهای تربیت به حساب می آیند. این مبانی هر چند در دانش تربیت به عنوان اصول موضوعه اند اما در علوم دیگر به اثبات رسیده اند.
۲.پی نهادهای تربیت، از علوم و معارف گوناگون به دست می آیند؛ با این تفاوت که پاره ای از آنها ماهیت فلسفی و یا عرفانی، برخی صبغه علمی و تجربی و بخشی نیز جنبه دینی و وحیاتی دارند و از آموزه های علمی فلسفی عرفانی و دینی گرفته شده اند.
۳. بنیادهای تربیت هر چند در استخراج و برگزیدن اهداف اصول و روشهای تربیت و در سازواری و هماهنگی همه اینها با هم و به طور کلی در شکل گیری نظام تربیتی تأثیر گذارند، اما خود آن پی نهادها جنبه کاربردی و عملی ندارند.
۱. ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج ۱، ص ۵۰۶- ۵۱۲ نیز ابن فارس، معجم مقائیس اللغة، ج ۱، ص ۳۰۱- ۳۰۳ .
۲. شکوهی، مبانی و اصول آموزش و پرورش ص ۱۱۶ نیز پژوهشکده حوزه و دانشگاه، فلسفه تعلیم و تربیت، ص ۳۹۸
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و چهارم:👇
انواع مبانی تعلیم و تربیت
یک از ضرورت های تربیت شناخت مبانی است شناخت مبانی به مربی کمک می کند چگونه هدف گذاری کند و اصول رفتاری در تربیت باید چی باشدو از طرفی روشهای تربیتی بایدچگونه باشد و...
همه ی این مباحث در گروه شناخت مبانی است.
ما در ادامه به انواع مبانی اشاره خواهیم کرد.
از نظر متخصصان تعلیم و تربیت مبانی به انواع ذیل تقسیم می شود:
۱. مبانی معرفت شناختی؛
۲. مبانی هستی شناختی؛
۳. مبانی الهیاتی؛
۴. مبانی انسان شناختی؛
۵. مبانی ارزش شناختی؛
با توجه اهمیت شناخت انسان ما در این جلسات به مبانی انسانشناختی اشاراتی خواهیم داشت.
شناخت انسان و ویژگی های او از پیش نیازهای اصلی تعلیم و تربیت است. هر چه شناخت ما از انسان عمیق تر و دقیق تر باشد برنامه ریزی برای تربیت او دارای اتقان بیشتری خواهد بود بر این اساس در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پرداختن به مبانی انسان شناختی امری اجتناب ناپذیر مینماید. این مبانی که بر بنیانهای عقلی استوارند، گاه با شواهد تجربی نیز تأیید میگردند؛ چنان که در آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان معصوم نیز نکاتی درخور توجه در این باره آمده است. در این جا به مهم ترین مبانی اشاره می کنیم:
ادامه دارد...👇
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_وراثت_وتربیت_در_اسلام
جلسه بیست و پنجم :👇
مبانی انسان شناختی تربیت دینی (1)
۱. انسان موجودی مرکب از روح و بدن است.
پرسش از ابعاد وجودی انسان پیشینه ای دیرینه دارد از هزاران سال پیش اندیشمندان بسیاری به دو بعدی بودن انسان و ترکب وجود او از روح و بدن اشاره کرده اند. هر چند کسانی را نیز میتوان یافت که انسان را چیزی جز همین مجموعه مشاهده پذیر نمی دانند. به هر حال وجود جسم امری بدیهی به شمار می آید. بنابراین مهم آن است که وجود روح به اثبات رسد برای اثبات وجود روح دلایل عقلی گوناگونی به کار می آیند که یکی از آنها چنین است. همه انسانها از هنگام تولد تا مرگ «من» خود را یگانه می یابند و با وجود دگرگونی در سلولهای بدن تغییر در برخی از ویژگی های جسمی و روانی و گاه از دست دادن برخی از اندامها و جایگزینی آنها با اعضای دیگر تفاوتی در آنچه «من» نامیده می شود، احساس نمیکنند. این حقیقت که با علم حضوری دریافت می شود. نشان دهنده آن است که واقعیتی یگانه به همه مراحل زندگی انسان وحدت می بخشد و با وجود تغییرات گسترده در جسم آدمی همواره ثابت می ماند حالت فرضی زیر نیز بیان لطیفی است که اگر به درستی تصور شود، چاره ای جز تصدیق آن باقی نمی ماند فرض کنید که در یک لحظه با اعضا و جوارحی کامل و عقل و
هوشی طبیعی قدم به دنیا نهاده ایم و به دلایلی از حواس ظاهری خود نیز بهره نمی بریم. برای این منظور میتوان تصور کرد که در فضایی کاملاً تاریک معلق هستیم هوا چنان معتدل است که گرمی یا سردی آن بدن ما را نمی آزارد صدایی به گوش نمی رسد و اعضای بدن نیز تماسی با یکدیگر ندارند. بی تردید در این حالت با این که از وجود بدن آگاهی نداریم از اصل هستی خود عاقل نیستیم بنابراین آنچه در اینجا به عنوان «من» درک می شود. چیزی غیر از بدن است؛ زیرا فرض بر این است که هنوز درکی از بدن خود به وسیله ابزارهای حسی نداریم پس روح که از آن به «من» تعبیر می کنیم - متمایز
از بدن است.
وجود روح از منظر آیات و روایات نیز امری مسلم و تردید ناپذیر است؛ چنان که در قرآن کریم چنین میخوانیم: "فإذا سويته ونفخت فيه من روحي فقعوا له ساجدين" . پس چون او را استوار بپرداختم و در آن از روح خود دمیدم برای او به سجده در افتیده با توجه به این مبنا در تبیین اهداف،اصول، ساختها، عوامل، موانع و روشهای
تعلیم و تربیت باید هر دو بعد وجود انسان جسم و روح) را در نظر گرفت.
منبع:
کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی گروه نویسندگان زیر نظر آیت الله مصباح
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید 👇
@tarbiatkoodak_nojavan