eitaa logo
عطر قرآن و عترت
36 دنبال‌کننده
953 عکس
389 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ مسیح هم خدا است و هم پسر خدا!!!(1) 🍃 لقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ... (مائده17 و 72) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ ...(مائده :73)🍃 💠 آنها كه گفتند همان مسيح بن مريم است بطور مسلم كافر شدند.../ آنها كه گفتند سومین سه [خدا] است، بطور مسلم كافر شدند با اينكه معبودى جز معبود يگانه نيست... . 📚 المیزان علامه طباطبایی، ذیل آیه72؛ ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی: ♈️ خدایان سه گانه[۱]: 1- پدر، 2- پسر، 3- روح؛ يعنى كلمه اللَّه بر هر يك از اين سه چيز منطبق است، چون در ابواب مختلف انجيل‏ ها زياد به چشم مى‏ خورد اينكه: اب، اله است، ابن، اله است و روح، اله است.... عجيب اينجا است كه بسيارى از مبلغين مسيحى به اين حقيقت اعتراف كرده و در باره اين عقيده كه جزو اوليات دين مسيح است مى‏گويند: اين مطلب از مسائل لا ينحلى است كه از مذاهب پيشينيان به يادگار مانده، و گرنه بحسب موازين علمى درست در نمى‏ آيد. ما با كمال تعجب از آنها مى ‏پرسيم با اين اعتراف پس چرا دست از آن بر نمى‏ داريد؟... ✅ چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصاری ♈️ ... بايد دانست كه چون قول به كه جمله:" إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ" متضمن آنست مطلبى نيست كه عامه مردم بتوانند صحت و بطلان آن را درك كنند، از اين رو اغلب آن را بطور تعبد و طوطى‏ وار بعنوان يك عقيده مسلم مذهبى تلقى كرده‏ اند، نه اينكه معنايش را فهميده و يا در پى تحقيق آن بر آمده باشند، اگر هم در صدد بر مى‏ آمدند، چيزى نمى‏ فهميدند، زيرا هم آن وسع و طاقت را ندارد كه بتواند بطور صحيح آن را تعقل كند، و اگر هم تعقل كند را تعقل كرده، نظير تعقل فرض‏ هاى محال، مثل فرض اينكه يك چيز هم انسان باشد و هم غير انسان، و يا عددى نه واحد باشد و نه بيشتر از واحد، نه تك باشد و نه جفت، و عقل اينگونه فرض‏ها را كه اند مى ‏تواند تصور كند، تثليث نصارا هم اگر عقل تصور كند از اين باب است، يعنى امر محالى را تصور كرده است. ✅ خواهيد گفت اگر چنين است پس ميليونها مسيحى چگونه آن را پذيرفته‏ اند؟ ↩️جواب اين است كه در ذهن عامه مردم جنبه تعارف و تشريف را دارد، يعنى اگر از يك نفر مسيحى عامى بپرسيد معناى پدرى خدا و فرزندى مسيح چيست؟ مى‏ گويد معنايش اينست كه مسيح از عظمت و بزرگى به حدی است كه اگر ممكن بود براى خداوند پسرى قائل شد بايد گفت او مسيح است، چون در بشر كسى كه مسيح را در عظمت به او تشبيه كنيم نيست، از اين رو مى‏ گوييم مسيح پسر خدا و خداوند پدر اوست، در حقيقت عامه مسيحى‏ ها معناى واقعى تثليث را در نظر ندارند، و آن را جويده و بصورت چيز ديگرى در آورده ‏اند، و بظاهر نسبت تثليث به خود مى‏ دهند، و ليكن علماى آنها معناى واقعى تثليث را قائلند، آرى همه اين اختلافات و خونريزيها از مى‏باشد، از كسانى است كه خداى سبحان در جنايتكارى و ظلم و ستم شان مى ‏فرمايد:" أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ" تا آنجا كه مى‏ فرمايد:" وَ ما تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ". بنا بر اين نمى‏ توان در خصوص اين مساله نسبت به عموم ملت مسيح حكم يك جا و كلى كرد، براى اينكه بين مردم عامى آنها و علمايشان فرق است، همه ‏شان داراى كه برگشتن آن به استضعاف نباشد نيستند، و كفرى كه عبارت باشد از انكار توحيد و تكذيب آيات خدا، مخصوص است به علماى آنها، و ما بقى مستضعف و عوامند.... 💠 پی نوشت: 1. أقانیم سه گانه هم اشاره به همین مطلب است. أُقنوم: ذات، اصل. @tabyeen98
✍مسیح هم خدا است و هم پسر خدا!!!(2) 🍃لقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ ... (مائده17 و 72) لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ ...(مائده :74)🍃 🌹 آنها که گفتند همان مسیح بن مریم است بطور مسلم کافر شدند.../ آنها که گفتند سومین سه [خدا]است، بطور مسلم کافر شدند با اینکه معبودى جز معبود یگانه نیست... . 📚 تفسیر نمونه، ج‏5، ص35: ✅ بسیارى از مفسران مانند در مجمع البیان و در تبیان و فخر رازى و قرطبى در تفسیر خود چنین تصور کرده ‏اند که آیه قبل(72) درباره فرقه ‏اى از مسیحیان به نام یعقوبیه است که خدا را با مسیح علیه السلام متحد مى ‏دانند، ولى این آیه(73) درباره فرقه دیگرى به نام" ملکانیه" و" نسطوریه" است که قائل به خدایان سه‏ گانه ‏اند، اما همانطور که سابقا هم گفتیم این برداشت از مسیحیت با حقیقت تطبیق نمى کند؛ زیرا: در میان همه مسیحیان عمومیت دارد، همانطور که اعتقاد به توحید و یگانگى خدا در میان ما مسلمانان قطعى و مسلم است، منتها آنها در عین اینکه خدایان را حقیقتا سه‏ گانه میدانند، یگانه حقیقى نیز میدانند و به اعتقاد آنها سه واحد حقیقى یک واحد حقیقى را تشکیل میدهند! دو آیه فوق ظاهرا به دو جنبه مختلف این دو قضیه اشاره می کند: در آیه اول اشاره به وحدت خدایان سه‏ گانه، و در آیه دوم اشاره به تعدد آنها است، و قرار گرفتن این دو بیان پشت سر هم در حقیقت اشاره به یکى از دلائل روشن ابطال عقیده آنها می باشد که چگونه خداوند گاهى با مسیح [و روح القدس] حقیقتا یکى و گاهى حقیقتا سه چیز مى‏شود مگر مساوى بودن سه با یک معقول است؟ اینجا است که مسیحیان خود را با یک مطلب مواجه می بینند، زیرا معادله" 1 مساوى 3" را هیچ کودک دبستانى هم نمى تواند بپذیرد، به همین دلیل معمولا میگویند این مساله را نباید با مقیاس عقل پذیرفت بلکه با مقیاس تعبد و دل! باید پذیرفته شود... . @tabyeen98
✍ مناظره امام رضا علیه السلام با جاثَلیق مسیحی 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص158(شیخ صدوق:381) 🌹 ... ثُمَّ قَالَ لَهُ يَا نَصْرَانِيُّ وَ اللَّهِ إِنَّا لَنُؤْمِنُ‏ بِعِيسَى الَّذِي آمَنَ بِمُحَمَّدٍ ص وَ مَا نَنْقِمُ عَلَى عِيسَاكُمْ‏ شَيْئاً إِلَّا ضَعْفَهُ وَ قِلَّةَ صِيَامِهِ وَ صَلَاتِهِ‏ قَالَ الْجَاثَلِيقُ أَفْسَدْتَ وَ اللَّهِ عِلْمَكَ وَ ضَعَّفْتَ أَمْرَكَ وَ مَا كُنْتُ ظَنَنْتُ إِلَّا أَنَّكَ أَعْلَمُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ قَالَ الرِّضَا ع وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ الْجَاثَلِيقُ مِنْ قَوْلِكَ أَنَّ عِيسَى كَانَ ضَعِيفاً قَلِيلَ الصِّيَامِ قَلِيلَ الصَّلَاةِ وَ مَا أَفْطَرَ عِيسَى يَوْماً قَطُّ وَ لَا نَامَ بِلَيْلٍ قَطُّ وَ مَازَالَ صَائِمَ الدَّهْرِ وَ قَائِمَ اللَّيْلِ قَالَ الرِّضَا ع فَلِمَنْ كَانَ يَصُومُ وَ يُصَلِّي قَالَ‏ فَخَرِسَ الْجَاثَلِيقُ وَ انْقَطَع‏. ♈️ ... سپس علیه السلام فرمودند: ای نصرانی(مسیحی)! به خدا سوگند ما به عیسایی که به ایمان آورد، باور داریم و تنها ایرادی که بر عیسای شما می گیریم این است که او ضعیف و کم روزه و نماز بود! گفت: دانشت را خراب کردی و کارت را ضعیف جلوه دادی و گمان میکردم که داناترین مسلمانان باشی! امام فرمودند: چطور؟! گفت: به خاطر این حرفت که ضعیف و کم نماز و کم روزه بود! با اینکه عیسی هیچ روزی بدون روزه نبود و هیچ شبی نخوابید و همیشه روزه بود و شب زنده دار. امام رضا علیه السلام فرمودند: نماز میخواند و روزه می گرفت؟! ، جاثَلیق خاموش شد و بحث تمام شد! 💠 پی نوشت: ⚡️ در واقع امام رضا علیه السلام با طرح این مساله، بر اعتقادات باطل طرف مقابل مبنی بر تثلیث و خدا بودن حضرت عیسی و حلول خدا در عیسی و مانند آن خط بطلان کشید و بودن وی را اثبات کردند. ⚡️ «جاثلیق» عالم بزرگ مسیحی در زمان امام رضا علیه السلام بوده و مناظرات متعددی با آن حضرت داشته است. @tabyeen98
✍️ معناشناسی مسیح و نصاری و حواریین 📚 معاني الأخبار؛ ص48(شیخ صدوق:381) 🔹 باب معاني أسماء الأنبياء و الرسل علیهم السلام و غير ذلك 🌹 حدَّثَنَا مَشَايِخُنَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِأَسَانِيدَ مَرْفُوعَةٍ مُتَّصِلَةٍ قَدْ ذَكَرْتُهَا فِي كِتَابِ عِلَلِ الشَّرَائِعِ وَ الْأَحْكَامِ وَ الْأَسْبَابِ فِي أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ [وَ] رَتَّبْتُهَا فِيهِ................. وَ مَعْنَى الْمَسِيحِ أَنَّهُ كَانَ يَسِيحُ فِي الْأَرْضِ وَ يَصُومُ وَ مَعْنَى النَّصَارَى أَنَّهُمْ مَنْسُوبُونَ إِلَى قَرْيَةٍ يُقَالُ لَهُمْ نَاصِرَةُ مِنْ بِلَادِ الشَّامِ وَ مَعْنَى الْحَوَارِيِّينَ الْمُخْلَصُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ الْمُخْلِصُونَ لِغَيْرِهِمْ مِنْ أَوْسَاخِ الذُّنُوبِ بِالْوَعْظِ وَ التَّذْكِيرِ: ♈️ معنای این است که دائما در زمین می کرد و می گشت و روزه می گرفت، و معنای این است که آنها منسوب به قریه از سرزمینهای شام بودند، و به معنای کسانی است که در درون اخلاص داشتند و درصدد اخلاص و پاکیزه کردن دیگران از چرک گناهان از طریق موعظه و یادآوری بودند. 💠 پی نوشت: 1⃣ السَّيْحُ: الماءُ الظاهر الجاري على وجه الأَرض.... و ساح في الأَرض يَسِيح سِياحةً و سُيُوحاً و سَيْحاً: 👈 اصل لغت سَیح به معنای آب جاری بر روی زمین است و بعدا به معنای سیاحت و گردش در زمین هم استعمال شده است(📚 لسان العرب؛ ج‌2، ص492(ابن منظور:711). لذا معنای مسیح، سیاحت کننده در زمین است. البته برخی آن را فعیل از مسح دانسته اند؛ از این جهت که حضرت به بیمار دست می کشید و شفا می یافت یا اینکه در زمین گردش می کرد و به معنای است. 2⃣ جمع نصرانی به معنای مسیحی(ترسا) است. 3⃣ اصل لغت حور به معنای حرکت و نیز است(الحُور العِین هم به معنای سفید چشمان است)؛ برخی به همین جهت گفته اند حواریین، قَصّار یعنی رختشو بوده اند که لباس ها را تمیز و سفید می کرده اند که البته این را رد کردند و فرمودند: «جمعى از مردم چنین تصور مى ‏کنند که آنها شغل لباس ‏شویى داشته ‏اند، ولى در نزد ما علت آن این بوده که آنها هم خود را از آلودگى به گناه پاک کرده بودند، و هم براى پاک کردن دیگران از چرکهای گناهان کوشش داشتند[همان که در بالاذکر شد: مُخلَصون و مخلِصون]»(📚علل الشرائع صدوق،ج1،ص81). علامه مجلسی می نویسد: از خواص عیسی(ع) بوده اند از به معنای یعنی سفید کردن. 💢 @tabyeen98 🌀 در مورد اینکه چه کسانی بودند می توانید به لینک زیر رجوع کنید👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar21576#
✍ بشارت عیسی بن مریم به آمدن پیامبر گرامی اسلام 🍃 وَ إِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَ مُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ(۶ صف).🍃 💥 و [یادکن] هنگامى را كه پسر مريم گفت: اى بنی اسرائيل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم، تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى ‏كنم و به فرستاده‏ اى كه پس از من مى ‏آيد و نام او است بشارت دهنده ام. پس، وقتى براى آنان دلايل روشن آورد گفتند: «اين سحرى آشكار است». @tabyeen98
✍️ دوران فَترت؛ فاصله بین حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام 🍃 يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِيرٍ وَ لا نَذِيرٍ فَقَدْ جاءَكُمْ بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (مائده:19)🍃 🌹 اى اهل كتاب(یهود و نَصارای)! رسول ما به سوى شما آمده است در حالى كه بعد از فَترت ميان پيامبران، [حقايق را] براى شما تبیین که مبادا [روز قيامت] بگویيد نه بشارت دهنده ‏اى به سوى ما آمد، و نه بيم دهنده ‏اى، [هم اكنون پيامبر] بشارت دهنده و بيم دهنده به سوى شما آمد و خداوند بر همه چيز توانا است. 📚 تفسير نمونه، ج‏4، ص332👇 ♈️ در اصل بمعنى سكون و آرامش است و به فاصله ميان دو جنبش و حركت يا دو كوشش و نهضت و انقلاب نيز گفته ميشود و از آنجا كه در فاصله ميان موسى و مسيح، پيامبران و رسولانى وجود داشتند، اما در ميان حضرت مسيح و پيغمبر اسلام (ص) به اين شكل نبود، قرآن اين دوران را دوران🍃" فترت رُسُل"🍃 ناميده است...». 👈 ولى طبق آنچه در قرآن به آن اشاره شده (در سوره يس آيه 14) و طبق آنچه مفسران اسلامى گفته‏ اند حداقل در ميان اين دو پيامبر، از رسولان آمده ‏اند و بعضى عدد آنها را چهار نفر ميدانند، اما در هر حال ميان وفات آن رسولان و پيامبر اسلام(ص) فاصله ‏اى وجود داشت و به همين دليل در قرآن از آن به عنوان دوران" فترت" ياد شده است. 💢 سؤال: در اينجا ممكن است گفته شود، طبق عقيده ما، جامعه انسانيت لحظه ‏اى از نماينده خدا و فرستادگان او خالى نخواهد شد چگونه ممكن است چنين فترتى وجود داشته باشد؟ 💥 پاسخ: بايد توجه داشت كه قرآن مي گويد: 🍃«عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ»🍃 يعنى رسولانى در اين دوران نبودند اما هيچ مانعى ندارد كه اوصياى آنها وجود داشته باشند... ، تمام. 📚 الميزان في تفسير القرآن، ج‏18، ص106👇 ♈️ و قيل: الآيةُ مما خُوطِبَ به النبيّ ص ليلةَ المعراج أن يَسأل أرواح الأنبياء ع و قد اجتمع بهم أن يسألهم هل جاءوا بدين وراءَ دين التوحيد و قد وردتْ به غيرُ واحدة من الروايات عن أئمة أهل البيت ص و سَيُوافيك في البحث الروائي الآتي إن شاء الله. 💠 پی نوشت: ↩️ به معنای سکون بعد از حِدّت(شدت) و انقطاع و ضعف است و از این جهت به آب جوش ولرم شده می گویند: «ماءً فاترٌ». مشتقات این کلمه در قرآن به کار رفته است(🍃لا یُفتَّرُ عنهم العذابُ[زخرف:75]/ لا یَفتُرُونَ[انبیاء:20]🍃). @tabyeen98
✍️ مقدار زمان فَترت؛ فاصله بین حضرت عیسی و نبیّ اکرم(1) 📚 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌25، ص285 🌹 عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ الثُّمَالِيِّ وَ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ قَالَ👈 حَجَجْنَا مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي السَّنَةِ الَّتِي كَانَ حَجَّ فِيهَا هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ وَ كَانَ مَعَهُ نَافِعٌ مَوْلَى عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَنَظَرَ نَافِعٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي رُكْنِ الْبَيْتِ وَ قَدِ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ النَّاسُ فَقَالَ نَافِعٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ هَذَا الَّذِي قَدْ تَدَاكَّ عَلَيْهِ النَّاسُ؟ فَقَالَ 👈 هَذَا نَبِيُّ أَهْلِ الْكُوفَةِ هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ فَقَالَ اشْهَدْ لآَتِيَنَّهُ فَلَأَسْأَلَنَّهُ عَنْ مَسَائِلَ لَا يُجِيبُنِي فِيهَا إِلَّا نَبِيٌّ أَوِ ابْنُ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ قَالَ فَاذْهَبْ إِلَيْهِ وَ سَلْهُ لَعَلَّكَ تُخْجِلُهُ فَجَاءَ نَافِعٌ حَتَّى اتَّكَأَ عَلَى النَّاسِ ثُمَّ أَشْرَفَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ إِنِّي قَرَأْتُ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ قَدْ عَرَفْتُ حَلَالَهَا وَ حَرَامَهَا وَ قَدْ جِئْتُ أَسْأَلُكَ عَنْ مَسَائِلَ لَا يُجِيبُ فِيهَا إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ أَوِ ابْنُ نَبِيٍّ قَالَ فَرَفَعَ أَبُو جَعْفَرٍ ع رَأْسَهُ فَقَالَ👈 سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ، فَقَالَ أَخْبِرْنِي كَمْ بَيْنَ عِيسَى وَ بَيْنَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ سَنَةٍ؟ قَالَ👈 أُخْبِرُكَ بِقَوْلِي أَوْ بِقَوْلِكَ؟قَالَ أَخْبِرْنِي بِالْقَوْلَيْنِ جَمِيعاً. قَالَ👈 «أَمَّا فِي قَوْلِي فَخَمْسُمِائَةِ سَنَةٍ وَ أَمَّا فِي قَوْلِكَ فَسِتُّمِائَةِ سَنَةٍ». قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِيِّهِ-🍃 {و سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ(زخرف:45)} 🍃 منِ الَّذِي سَأَلَ مُحَمَّدٌ ص وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ عِيسَى خَمْسُمِائَةِ سَنَةٍ؟ قَالَ فَتَلَا أَبُو جَعْفَرٍ ع هَذِهِ الْآيَةَ 👈 {سبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا«إسراء:1»} فكَانَ مِنَ الْآيَاتِ الَّتِي أَرَاهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- مُحَمَّداً ص حَيْثُ أَسْرَى بِهِ إِلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ أَنْ حَشَرَ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ ثُمَّ أَمَرَ جَبْرَئِيلَ ع فَأَذَّنَ شَفْعاً وَ أَقَامَ شَفْعاً وَ قَالَ فِي أَذَانِهِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ ثُمَّ تَقَدَّمَ مُحَمَّدٌ ص فَصَلَّى بِالْقَوْمِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُمْ عَلَى مَا تَشْهَدُونَ وَ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ؟ قَالُوا 👈 «نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ أَخَذَ عَلَى ذَلِكَ عُهُودَنَا وَ مَوَاثِيقَنَا» فَقَالَ نَافِعٌ صَدَقْتَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ... .(مجهول). ♈️ امام محمد باقر علیه السلام به نافعِ خبیث و معاندِ اهل بیت که پرسید: بین و چند سال فاصله بوده است؟ جواب دادند: . نافع در ادامه اشکال کرد که مطابق آیه: 🍃[ای پیامبر] از رسولانی که قبل از تو فرستادیم سوال کن که آیا به جز رحمان، خدایانی قراردادیم تا پرستیده شوند(زخرف:45)🍃 از چه کسی پرسیده است با اینکه بین او و عیسی 500 سال فاصله بوده است؟! حضرت در جواب این آیه را تلاوت فرمود:🍃منزه است خدایی که شبانه بنده اش را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی برد تا از آیات بزرگ خود به او نشان دهیم(إسراء:1)🍃 از آیاتی که خداوند به نشاند داد در آن شبی که او را به مسجد الاقصی برد این بود که خداوند، پیامبران و رسولان اولین و آخرین را جمع کرد سپس به جبرئیل دستور داد پس وی هر یک از فصل های اذان و اقامه را دوبار گفت و در اذانش گفت حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ سپس محمد آمد و با آن قوم نماز خواند پس وقتی برگشت فرمود: بر چه چیزی شهادت می دهید و چه کسی را می پرستید؟ گفتند:{قالُوا نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّه}، خدا چنین عهد و پیمانی از ما گرفته است. نافع گفت: درست گفتی ای اباجعفر. 💠 پی نوشت: 1️⃣ قولُه:" قد تَداکّ عليه النّاسُ" أيْ إزْدَحَمُوا. 2️⃣ قولُه عليه السلام:" أما فخمسُمائة سنة" أقول: هذا هو الذي دَلّتْ عليه أكثرُ أخبارنا في قدر زمانِ الفَترة. @tabyeen98
✍️ مقدار زمان فترت؛ فاصله بین حضرت عیسی و پیامبر اکرم(2) 📚 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول،ج‌25، ص286(علامه مجلسی:1110) 1️⃣ و قد روى الصدوق في كتاب إكمال الدين عن أبيه عن محمد بن يحيى العطار عن يعقوب بن يزيد عن محمد بن أبي عمير عن سعد بن أبي خلف عن يعقوب بن شعيب، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: 👈« كان بين عيسى و بين محمد صلى الله عليه و آله و سلم خمسُمائة عام» و هذا هو الصحيح. ♈️ علامه مجلسی: شیخ صدوق در کتاب إکمال الدین به طور مستند از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که "بین عیسی و محمد(ص) فاصله بود" و همین صحیح است. 2️⃣ و روي عن إسماعيل بن أبي رافع عن أبيه عن النبي صلى الله عليه و آله و سلم" أنه قال 👈 كانتِ الفَترةُ بين عيسى و بين محمّد أربعَمائة سنة و ثمانين سنة" و هذا الخبر و إن كان عامياً يمكن حمله على أنه لم يُحسَب فيه بعضُ زمان الفترة منها لقرب العهد بعيسى، و أما العامة فقد اختلفوا فيه على أقوال.... . ♈️ علامه مجلسی: در روایت عامی(غیر شیعی) آمده است که فَترت[= فاصله] بین عیسی و محمد سال بود که می توان آن را حمل کرد بر اینکه مقداری از زمان فترت به خاطر نزدیکی به عیسی محاسبه نشده است و البته عامه اقوال مختلفی در این زمینه دارند از جمله اینکه امام محمد باقر به نافع که این سوال را پرسید گفتند: از نظر شما فاصله زمانی عیسی و پیامبر ۶۰۰ سال است اما از نظر ما بین عیسی پسر مریم و پیامبر گرامی ۵۰۰ سال فاصله بود«أَمَّا فِي قَوْلِي فَخَمْسُمِائَةِ سَنَةٍ وَ أَمَّا فِي قَوْلِكَ فَسِتُّمِائَةِ سَنَةٍ». @tabyeen98
✍️ واژه شناسی فترت و مشتقات آن در قرآن 🔹 فتر، فُتور، فترة؛ فاتر، تفتیر [ = انقطاع و سکون و ضعف] 1️⃣ يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِيرٍ وَ لا نَذِيرٍ فَقَدْ جاءَكُمْ بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (مائده:19). ♈️ اى اهل كتاب(یهود و نصارای)! رسول ما به سوى شما آمده است در حالى كه بعد از فَترت ميان پيامبران، [حقايق را] براى شما تبیین که مبادا [روز قيامت] بگویيد نه بشارت دهنده ‏اى به سوى ما آمد، و نه بيم دهنده ‏اى، [هم اكنون پيامبر] بشارت دهنده و بيم دهنده به سوى شما آمد و خداوند بر همه چيز توانا است. 2️⃣ و لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ عِنْدَهُ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لا يَسْتَحْسِرُونَ / يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لا يَفْتُرُونَ (انبیاء:19 و 20). ♈️ همه کسانی که در آسمانها و زمین اند مملوک خداوند می باشند و کسانی که نزد او هستند از عبادتش استکبار نمی ورزند و خسته نمی شوند/ شب و روز او را تسبیح می گویند و خسته و ضعیف نمی شوند. ↩️الاستحسار الانقطاع عن الإعياء... و التسبيح بالليل و النهار كنايةٌ عن دوام التسبيح من غير انقطاع(الميزان في تفسير القرآن، ج‏14، ص265). قال في مجمع البيان: الاستحسار الانقطاع عن الإعياء يقال: بعير حسير أي معي، و أصله من قولهم: حسر عن ذراعيه، فالمعنى أنه كشف قوته بإعياء انتهى. و المراد بقوله: «وَ مَنْ عِنْدَهُ» المخصوصون بموهبة القرب و الحضور و ربما انطبق على الملائكة المقربين، و قوله: «يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لا يَفْتُرُونَ» بمنزلة التفسير لقوله: «وَ لا يَسْتَحْسِرُونَ» أي لا يأخذهم عي و كلال بل يسبحون الليل و النهار من غير فتور، و التسبيح بالليل و النهار كناية عن دوام التسبيح من غير انقطاع.( الميزان في تفسير القرآن، ج‏14، ص: 265). 3️⃣ «إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ»(زخرف:75). ♈️مجرمین در عذاب جهنم ماندگارند ؛ از عذابشان کم نمی شود(عذابشان قطع نمی شود) و نومیدانه در آن هستند. ↩️ المراد بالمجرمين المتلبسون بالإجرام فيكون أعم من الكفار و يؤيده إيراده في مقابلة المتقين و هو أخص من المؤمنين. و التفتير التخفيف و التقليل، و الإبلاس اليأس و يأسهم من الرحمة أو من الخروج من النار(الميزان في تفسير القرآن، ج‏18، ص123). 💠 واژه شناسی: 📚معجم مقائيس اللغة، ج‌4، ص470( ابن فارس) الفاء و التاء و الراء أصلٌ صحيح يدلُّ على ضَعفٍ فى الشَّى‌ء. من ذلك: فَتَر الشّى‌ء يَفْتُر فُتُوراً. و الطّرْف الفاتر: الذى ليس بحديدٍ شَزْر. و فَتَّرت الشَّى‌ءَ و أفْتَرته. قال اللّه تعالى: لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ، أى لا يُضْعَف. 📚مجمع البحرين؛ ج‌3، ص433(طریحی:1087) قوله تعالى: عَلىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ [5/ 19] أي على سكون و انقطاع من الرسل، لأن النبي ص بُعث بعد انقطاع الرسل، لأن الرسل كانت إلى وقت رُفع عيسى ع متواترة. و فترة ما بين عيسى و محمد ص- على ما نقل- ستمائة‌ سنة (600 سال) قوله: لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ كأنه أراد لا يُسكن و لا ينقطع عنهم العذاب وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ [83/ 75]. و الفترة: فعلة من فتر عن عمله يفتر فتورا: إذا سكن فيه. و الفترة: انقطاع ما بين النبيين عند جميع المفسرين. و فتر الماء: إذا انقطع عما كان عليه من البرد إلى السُخونة.( آب گرم شد؛ ماء فاتر: آب گرم). 📚مفردات ألفاظ القرآن؛ ص622( راغب اصفهانی:502) و قوله: لا يَفْتُرُونَ [الأنبياء/ 20]، أي: لا يسكُنون عن نشاطهم في العبادة؛ خسته نمیشوند، ضعیف نمیشوند؛ منقطع نمیشوند از عبادت. 📚کتاب العين؛ ج‌8، ص114(فراهیدی: 175) : فتر فتورا: سكن عن حدته، و لان بعد شدته.... و الفترة: ما بين كل رسول إلى رسول. @tabyeen98
✍ دشمنان و محبان مومنین! 🍃 لتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ... (مائده:82)🍃 ♈️ مردم نسبت به مومنین را و می یابی و مردم نسبت به مومنین را کسانی می یابی که گفتند ما [= مسیحی] هستیم... . @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رهبر انقلاب: دوران بزن و در رو تمام شده است... ⚫ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِیلاً(احزاب: ۲۳). 🍃 وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ/ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ(سوره آل عمران،آیات ۱۶۹ و ۱۷۰). 🖤 شهادت سردار سلیمانی ۱۳۹۸/۱٠/۱۳ @tabyeen98
☑️ اکنون که مرگ حتمی است، بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد و سازندگی‌هایی بیاورد و آگاهی‌هایی متولد کند و روح‌هایی را حرکت دهد. 🔸 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
✍ ارزشمندترین مرگ؛ شهادت 🔹 امیر المومنین علی علیه السلام: 🌹 إنَّ أَکْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ! وَالَّذِي نَفْسُ ابْنِ أَبِي طَالِب بِيَدِهِ، لاََلْفُ ضَرْبَة بِالسَّيْفِ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ مِيتَةٍ عَلَى الْفِرَاشِ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللهِ. ♈️ ارزشمندترین مرگ، «کشته شدن» است، قسم به آن کس که جان پسر ابوطالب در دست اوست هزار ضربه شمشير بر من آسانتر است تا مردن در بستر، در غير طاعت خدا! 📚 خطبه ۱۲۳ نهج البلاغه @tabyeen98
«مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»؛ سيد الشهدا چه در بين راه و چه در كربلا به اين آية مباركه مكرر استشهاد می‌فرمود. وقتي ‌شنيد مسلم بن عقيل شهيد شد، پيكش شهيد شد، همينطور سربازان در روز عاشورا، اين آیة مباركه را تلاوت می‌كرد: آنها که رفتند صادق بودند، درست بودند، آنچه به خداوند وعده داده بودند عمل كردند، درگرفتاري‌ها نلغزيدند. من و جوانان اهل بيتم هم به‌زودي به آنها ملحق می‌شويم. «وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا» اين برنامه خداست که خدا براي من چنين تنظيم نموده است. خطبه‌هاي نماز جمعة 10 فروردين1380 آیت الله حائری شیرازی @tabyeen98
«مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» @tabyeen98
🔹 رهبر انقلاب: «ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پر افتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ @tabyeen98
آمریکای خبیث! اشک ما را درآوردی! اشکت را در می آوریم إن شاء الله فَانْتَظِرُوا @tabyeen98
با موشک یا مذاکره؟! به راستی دنیا، دنیای مذاکره است یا موشک؟! @tabyeen98
💥 إنَّ يَومَ القاسم أسبَلَ دُمُوعَنا 💢 جمعه ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ @tabyeen98
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ(سَجده:۲۲) ما از مجرمین انتقام می گیریم! Indeed We, from the criminals, will take retribution. @tabyeen98
سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ يُوَلُّونَ الدُّبُرَ(قمر:۴۵) بزودی جمعشان در هم شکسته خواهد شد و پا به فرارمی‌گذارند! [Their] assembly will be defeated, and they will turn their backs [in retreat]. @tabyeen98
💢 سوره صف آیه ۸ 🍃 يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ🍃 ♈️ مى‏ خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش كنند در حالی که خدا نور خود را كامل خواهد کرد گرچه کافران دوست نداشته باشند. They want to extinguish the light of Allah with their mouths, but Allah will perfect His light, although the disbelievers dislike it. 💥ما شیشه عطریم/ بگویید به سنگ ... @tabyeen98
هدایت شده از آسیاب
بسم الله سربازان عمودی آمده‌اند، اما . @asiab57
🔳 خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَهً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ ... آن‏گونه با مردم معاشرت کنید که اگر مُردید بر شما اشک بریزند ... 📚 نهج‌البلاغه / حکمت ۱۰ @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انتشار_برای_اولین_بار 🎥 کلیپ تصویری: «مقام شهید و شهادت» 🌹🌿 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: اینکه انسان، می‌دانیم به اینکه می‌رود برای جهاد شهید می‌شود، خدا می‌داند چه هست در مابعد از شهادت که این همه بلاها پیش او هیچ حساب می‌شود. این همه بلاها! به‌طوری که تمام خصوصیات جنت و خصوصیات نارّ در قرآن ذکر شده، هیچ چیز مخفی نیست. عجائب و غرائب ذکر شده است. در مثلا سوره واقعه، سوره الرحمن، الی‌ماشاءالله سور دیگر. مع ذلک [درقرآن] دارد: «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرّة اعین» (سوره سجده آیه ١٧: پس هیچ کس نمی‌داند چه چیزهایی که مایه شادمانی و خوشحالی آنان است به پاداش اعمالی که همواره انجام می‌داده‌اند، برای آنان پنهان داشته‌اند) . چیه دیگه؟! چی ماند با این همه خصوصیات بهشت که ذکر شده؟! باز هم: «لا تعلم نفسُ ما اخفی لهم..» عجائب و غرائب است! بله؛ شبیه به این آیه شریفه، کلمه‌ای دارد حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه‌السلام در انجیل برنابا، که اقرب است از همه اناجیل به صحت، مقصود این کلمه در اونجا هست که: خداوند می‌بخشد به مؤمن در آخرت، چه نعمت‌ها! چه مواهب! چه دستگاه‌ها! این کلمه را هم دارد: «حتی کاد أن یَهَبَهُ نَفسَه» چی مثل این؟! بله؛ این بالغیره، اون بالذاته، هر کاری که خدا می‌کند؛ به این[بنده مؤمن] هم بخشید... 📚 بیانات در درس خارج فقه، کتاب حج، ١۴ بهمن ١٣٨٣ 💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره):🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10675 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
💢 أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُم! 💥 سوره فتح/ آیه ۲۸ 🍃 مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيماً🍃 ♈️ محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری رشد و نموّ کرده که کشاورزان را به شگفتی وامی‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد [اما] کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است. Muhammad is the Messenger of Allah; and those with him are forceful against the disbelievers, merciful among themselves... @tabyeen98
💢 برشی از خطبه ۲۷ نهج البلاغه 🔹 امیرالمومنین علی علیه السلام: 💥 و من خطبة له عليه السلام أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ ... ✅ اما بعد، دری از درهای بهشت است که خدا آن را برای اولیاء و دوستان خاصش باز کرده است... @tabyeen98
16.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نماز رهبر انقلاب بر شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و... دوشنبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۸ @tabyeen98
حاج محمود کریمی.mp3
6.38M
🎙چه فاطمیه ای شد امسال، امید و دلبرم برگشته/ شبیه فاطمه از آتیش، مدافع حرم برگشته مداحی حاج محمود کریمی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی @tabyeen98