eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
959 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ بهترین سحری؛ سَویق و خرما 📚 تهذيب الأحكام؛ ج‌4، ص198(شیخ طوسی:460) 💥 وَ عَنْهُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَفْضَلُ سَحُورِكُمُ السَّوِيقُ وَ التَّمْرُ. 🌹 امام صادق علیه السلام: بهترین سحری، و است. 💠 پی نوشت: ⚡️سَویق انواع و اقسامی دارد؛ سویق گندم، سویق جو، سویق عدس و ... . @tabyeen98
✍ تشویق بچه ها به نماز و روزه 📚 کافی، ج3، ص409(کلینی:329) 🌹 علیٌ عن أبیه عَن ابن أبی عُمیرٍ عَن حمادٍ عن الحَلَبی عَن أبی عبد الله عن أبیه: اِنّا نَاْمُرُ صِبْيانَنا بِالصَّلاةِ اِذا كانوا بَنى خَمْسِ سِنينَ ، فَمُروا صِبْيانَـكُمْ بِالصَّلاةِ اِذا كانوا بَنى سَبْعِ سِنينَ، وَ نَحْـنُ نَأمُرُ صِبْيانَنـا بِالصَّـوْمِ اِذا كانوا بَنى سَبْعِ سِنينَ بِما اَطاقوا مِن صيامِ الْيَومِ اِن كانَ اِلى نِصْفِ النَّهارِ اَوْ اَكْثَرَ مِنْ ذلِكَ اَوْ اَقَلَّ، فَاِذا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ اَفْطَروا، حَتّى يَتَعَوَّدُوا الصَّومَ وَ يُطيقوهُ، فَمُروا صِبيانَـكُم اِذا كانوا بَنى تِسْعِ سِنينَ بِالصَّومِ مَا اسْتَطاعوا مِن صيامِ الْيَوْمِ، فَاِذا غَلَبَهُمُ الْعَـطَشُ اَفْطَروا(الحدیث حسن). ♈️ امام محمد باقر عليه السلام: خود را وقتى می شود، به امر مى كنيم، [ولى] شما كودكانتان را وقتى شدند، به نماز امر كنيد. ما كودكان خود را وقتى اند ، به امر می کنیم، به اندازه اى كه طاقت روزه گرفتن آن روز را دارند، اگر بشود تا نصف روز يا بيشتر يا كمتر، و وقتى تشنگى و گرسنگى بر آنان غلبه کند، افطار مى كنند تا به روزه عادت كنند و طاقت آن را پیدا کنند، [ولى] شما كودكانتان را وقتى شدند، به اندازه اى كه طاقت روزه آن روز را دارند، به روزه امر کنید و وقتى تشنگى بر آنان غلبه کرد، افطار كنند .  💠 پی نوشت: ⚡️الغَرَث: الجُوع @tabyeen98
‍ ✍ عقب بودن از زمان 🔹حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری: ‌ ♈️ ما غالباً از زمان عقب هستیم. ماه رمضان می ‌آید و روزه برای ما واجب ‌می ‌شود. اگر روزه بگیریم، در اواخر ماه رمضان، احساس سبکی ‌می‌کنیم؛ احساس انس با روزه می‌کنیم؛ چرا؟ برای اینکه از نظر حال معنوی، تازه داریم وارد ماه رمضان می‌شویم. 🔻گاهی این ‌قدر اشتغال داشته‌ایم که بعد از گذشت روزهایی از ماه مبارک رمضان، هنوز وارد ماه رمضان نشده ‌ایم. اگر انسان زودتر از یعنی از شروع کند، امید است که با فرارسیدن ماه رمضان، وارد ماه رمضان شود؛ لذا بهر‌ه ‌اش خیلی بالا می ‌رود. 🔻شایسته است اگر یک سال این ‌گونه نشد، در سال بعد زودتر شروع کرد تا بارهای سنگین از دوش انسان پایین بیاید، آن ‌وقت لذت ماه رمضان از همان اول ماه رمضان حس می‌شود و زمینه درک فراهم خواهد شد. @tabyeen98
✍️ در رهن عمل بودن نفس انسان 📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ص78(شیخ صدوق: 381) ♈️ ... يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ... . 💥در بخشی از خطبه پیامبر اکرم به مناسبت حلول ماه رمضان آمده است: 🌹 ... ای مردم! شما در گرو اعمالتان هستید. پس، خود را با آزاد کنید ... . 💠 پی نوشت: ⚡️ که معادل فارسی اش گرو می باشد همان وثیقه است که طلبکار بابت طلب خود از بدهکار می گیرد و وقتی بدهکار بدهی خود یا همان طلب طلبکار را می دهد رهنش را آزاد می کند که اصطلاحا به آن فک رهن می گویند. طبق حدیث مذکور، نفس انسان در گرو و رهن عمل او است و فقط با استغفار می تواند خود را از قید اعمال بد و زشت آزاد کند. @tabyeen98
✍ استحباب نماز قبل از افطار مگر در دو حالت 📚 تهذيب الأحكام،ج‌4، ص198(شیخ طوسی:۴۶۰) 1⃣ عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ وَ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي رَمَضَانَ تُصَلِّي ثُمَّ تُفْطِرُ إِلَّا أَنْ تَكُونَ مَعَ قَوْمٍ يَنْتَظِرُونَ الْإِفْطَارَ فَإِنْ كُنْتَ مَعَهُمْ فَلَا تُخَالِفْ عَلَيْهِمْ وَ أَفْطِرْ ثُمَّ صَلِّ وَ إِلَّا فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ قُلْتُ وَ لِمَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ قَدْ حَضَرَكَ فَرْضَانِ الْإِفْطَارُ وَ الصَّلَاةُ فَابْدَأْ بِأَفْضَلِهِمَا وَ أَفْضَلُهُمَا الصَّلَاةُ ثُمَّ قَالَ تُصَلِّي وَ أَنْتَ صَائِمٌ فَتُكْتَبُ صَلَاتُكَ تِلْكَ فَتَخْتِمُ بِالصَّوْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ. 🌹 امام محمد باقر علیه السلام: در [ماه] رمضان نماز می خوانی سپس افطار می کنی مگر اینکه با جماعتی باشی که ، پس اگر با آنها بودی مخالفت نکن و افطار کن سپس نماز بخوان وگرنه اول نماز بخوان. راوی می گوید: به امام گفتم چرا؟ فرمودند: زیرا دو واجب در حضورت هستند: و . پس، با بهترینش آغاز کن و بهترین آن دو، نماز است. سپس فرمودند: وقتی روزه ای و نماز می خوانی و نمازت نوشته می شود و آن را به روزه ختم کنی برای من دوست داشتنی تر است. 2⃣ عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدٍ وَ أَحْمَدَ ابْنَيِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يُسْتَحَبُّ لِلصَّائِمِ إِنْ قَوِيَ عَلَى ذَلِكَ أَنْ يُصَلِّيَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ. 🌹 امام صادق علیه السلام: مستحب است روزه دار اگر قدرت و توانایی دارد(ضعف نکرده است) قبل از افطار، نماز بخواند. @tabyeen98
✍ کفاره روزه خواری عمدی ♈️ کسی که عمدا روزه نمی گیرد یا بی دلیل روزه اش را می خورد علاوه بر استغفار و توبه، باید بعدا آن را قضا کند و کفاره هم بدهد. کفّاره روزه یکی از این سه چیز است: 👈 آزاد کردن یک بنده، دو ماه روزه گرفتن، شصت فقیر را سیر کردن [و اگر به هر کدام یک «مُد» که تقریباً 750 گرم است گندم یا جو یا مانند آنها بدهد کافی است]. 💠 پی نوشت: 1. کسی که میخواهد دو ماه روزه کفاره ماه رمضان بگیرد، باید یک ماه تمام و یک روز از ماه بعد را پی ‌در پی بگیرد، و در مورد بقیه ماه بعد هم برخی را احتیاط واجب بر پی در پی روزه گرفتن دارند. 2. بعضی فقها، روزه خواری با چیز حرام را موجب کفاره جمع می دانند. @tabyeen98
✍ حکم روزه زن باردار و شیرده 📚اجوبه الاستفتائات(آیت الله سید علی خامنه ای)👇 ⚡️س 745: آیا روزه گرفتن بر زن بارداری که نمیداند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، واجب است؟ ↩️ ج: اگر بر اثر روزه، داشته باشد و خوف وى هم داراى منشأ باشد، افطار بر او واجب است و در غير اين صورت واجب است که روزه بگيرد. ⚡️س 746: زنی که کودک خود را شیر میداده و باردار هم بوده و در همان حال روزه ماه رمضان را هم گرفته است و هنگام زایمان فرزندش مرده به دنیا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را میداده و در عین حال روزه گرفته است: 1. آیا روزه اش صحیح است یا خیر؟ 2. آیا دیه بر ذمّه او هست یا خیر؟ 3. اگر احتمال ضرر نمیداده، ولی بعداً معلوم شده که روزه گرفتن برای جنین ضرر داشته، چه حکمی دارد؟ ↩️ ج: اگر با وجود خوف از ضررى که داراى منشأ عقلايى است، روزه گرفته باشد و يا بعداً برايش معلوم شود که روزه براى وى يا براى جنين اش ضرر داشته، روزه اش صحيح نيست و قضاى آن بر او واجب است، ولى ثبوت ديه جنين متوقف بر اين است که ثابت شود فوت جنين مستند به روزه گرفتن وى است. ⚡️س 747: من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. ان شاء الله تعالی بزودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید. در حال حاضر میتوانم روزه بگیرم ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بنیه ضعیفی هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر میخواهد، چه وظیفه ای دارم؟ ↩️ ج: اگر به دليل کم يا خشک شدن شيرتان بر اثر روزه، خود داشته باشيد، روزه تان را افطار کنيد، ولى براى هر روزى بايد يک مدّ طعام به فقير بدهيد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آوريد. http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=8&ved=2ahUKEwiNgJmW1rrbAhXJZFAKHThNCjcQFjAHegQIABAB&url=http%3A%2F%2Ffarsi.khamenei.ir%2Ftreatise-content%3Fid%3D63%26tid%3D-1&usg=AOvVaw2G82U95xT26co8uiQvtBY2 🔹آیت الله سیستانی: ♈️ زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد، اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یـک مـد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید. ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد - مثلا این که بتواند از شیر خشک استفاده کند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد(سایت آیت الله سیستانی). ♈️ زنى که زائیدن او نزدیک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش یا حملش دارد، روزه بر او واجب نیست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز یک مُد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقیر دهد.  واما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نیست گردد روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد(سایت آیت الله سیستانی). 🔹آیت الله مکارم شیرازی: ♈️ که روزه برای حمل آنها دارد روزه گرفتن بر آنها واجب نیست، ولى کفّاره برای هر روز (یک مد طعام750گرم) گندم یا جو یا مانند آن باید بدهند و بعدا قضای آن را به جا آورند، امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست کفّاره هم ندارد، ولى بعداً قضا مى کند، البته در صورتی که روزه برای خود او ضرر دارد اگر نتواند تا سال بعد به جا آورد قضا ندارد. حکم هم همین است(سایت آیت الله مکارم). @tabyeen98
✍ دروغ بستن به خدا و پيامبر اکرم(ص) و سایر معصومین(ع) در ماه رمضان 🔹 آیت الله سید علی خامنه ای: ↩️ دروغ بستن به خدا و پيامبران و معصومين (عليهم السلام) بنابر احتياط، موجب باطل شدن روزه می‌‌شود، هر چند بعداً توبه کند و بگويد که دروغ بسته است. http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiZsILI8cHbAhXDdpoKHX7DCo8QFjAAegQICBAB&url=http%3A%2F%2Fwww.leader.ir%2Ffa%2Fbook%2F10%2F%25D8%25A7%25D8%25AD%25DA%25A9%25D8%25A7%25D9%2585-%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B2%25D9%2587&usg=AOvVaw0ufjFf07bZEPNrbu6iViqM 🔹 آیات عظام بهجت، وحید و شبیری زنجانی: ↩️دروغ بستن عمدی به خدا و پیامبر اکرم موجب باطل شدن روزه است. 🔹آیات عظام سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی: ↩️ بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است. http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiDupK17sHbAhWlHpoKHUhWBL0QFjAAegQIABAB&url=http%3A%2F%2Fportal.anhar.ir%2Fnode%2F3274&usg=AOvVaw0TzszK0tdMvTdsu0tWxvoj 🔹آیت الله مکارم شیرازی: ↩️ هرگاه روزه دار دروغى به خدا و پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و جانشینان معصوم او علیهم السلام نسبت دهد خواه با گفتن باشد، یا نوشتن، یا اشاره و مانند آن، بنابراحتیاط واجب روزه اش باطل مى شود، هر چند بلافاصله توبه کند. دروغ بستن به سایر انبیا و فاطمه زهرا علیها السلام نیز همین حکم را دارد. http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwiOgvHW7cHbAhXmAJoKHW_oCmYQFggmMAI&url=https%3A%2F%2Fmakarem.ir%2Fmain.aspx%3Ftypeinfo%3D21%26lid%3D0%26catid%3D45818%26mid%3D258769&usg=AOvVaw0mYQHyThQidEPAu5Mhv5Lt 🔹آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی: ↩️ سؤال 1: اگر روزه دار خبرى را به خداوند متعال يا پيامبر اكرم (ص) نسبت دهد و بعد بگويد دروغ گفتم، و يا اينكه در شب خبرى را نسبت دهد و در روز آن را تكذيب كند و برعكس، آيا روزه او باطل مى شود؟ 🔹پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ باطل نمى شود چون نسبت دروغ دادن به خدا و پيغمبر (ص) روزه را باطل نمی کند. http://www.rohani.ir/fa/ndt/910/%d9%85%d8%a8%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87--%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%ba-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%ae%d8%af%d8%a7-%d9%88-%d9%be%d9%8a%d8%ba%d9%85%d8%a8%d8%b1- 💠🍃🌿🌺💠🌸 💢 @tabyeen98 💠🍃🌿🌺💠🌸
✍ شنا در ماه مبارک رمضان 📌 : موضوع فروبردن سر در زير آب است نه خيس كردن سر يا دوش گرفتن یا شنا بدون زیر آب بردن سر👇 🔻 آیا فروبردن سر در زیر آب روزه را باطل می کند؟ 🔹آیت الله سید علی خامنه ای: ↩️ صحّت روزه اش محل اشکال است و بنا بر احتیاط وجوبی قضای آن لازم است.                       🔹آیت الله سیستانی: ↩️ فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمی کند ولی کراهت شدید دارد. 🔹آیت الله وحید خراسانی: ↩️ روزه اش باطل مي شود. آیت الله صافي گلپایگانی: ↩️ بنابراحتياط واجب روزه اش باطل مي شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: ↩️ روزه دار بنا بر احتياط واجب تمام سر را عمداً در آب فرو نبرد حتي اگر بقيه بدن بيرون از آب باشد، اما اگر تمام بدن و قسمتي از سر زير آب برود ولي مقداري از سر بيرون باشد روزه باطل نمي شود. فرو بردن سر در مایعاتی مانند گلاب و آبهای مضاف دیگر حکم آب مطلق را دارد. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: ↩️ بر روزه دار حرام است كه عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، ولي چنانچه معصيت كرده و اين كار را انجام دهد، ظاهراً روزه اش باطل نمي شود و احتياط مستحب در روزه واجب، آن است كه دوباره بجا آورد و اگر تمام بدن را آب بگيرد ولي تمام يا مقداري از سر بيرون باشد، اشكال ندارد📚(منبع: سایت حوزه). http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=2ahUKEwj62I2Vp8DbAhXF6CwKHRjxAn8QFjAFegQIABAB&url=https%3A%2F%2Fhawzah.net%2Ffa%2FQuestion%2FView%2F64552%2F%25D9%2581%25D8%25B1%25D9%2588-%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25AF%25D9%2586-%25D8%25B3%25D8%25B1-%25D8%25B4%25D8%25AE%25D8%25B5-%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B2%25D9%2587-%25D8%25AF%25D8%25A7%25D8%25B1-%25D8%25AF%25D8%25B1-%25D8%25A2%25D8%25A8&usg=AOvVaw33_ns4fbIRVPy4UhS46hUB ♻️ از مستندات فقها:👇 🌹صحیحه حلبی از امام صادق علیه السلام: الصَّائِمُ یَسْتَنْقِعُ فِی الْمَاءِ وَ لَا یَرْتَمِسُ رَأْسُهُ»(کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‌4، ص 106، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق). 🌹 صحیحه حَریز از امام صادق علیه السلام:«لَا یَرْتَمِسُ الصَّائِمُ وَ لَا الْمُحْرِمُ رَأْسُهُ فِی الْمَاءِ»؛ همان. 🌹 موثقه إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ الله(ع) رَجُلٌ صَائِمٌ ارْتَمَسَ فِی الْمَاءِ مُتَعَمِّداً أَ عَلَیْهِ قَضَاءُ ذَلِکَ الْیَوْمِ؟ قَالَ لَیْسَ عَلَیْهِ قَضَاءٌ وَ لَا یَعُودَنَّ»(طوسى، محمد بن حسن، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج ‌2، ص 85‌، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1390ق). 📌 همانطور که از فتاوای فقها معلوم است برخی از ایشان از باب جمع بین روایات، احادیث عدم جواز "ارتماس راس صائم" را بر کراهت و برخی بر حرمت تکلیفی حمل کرده اند و برخی نیز احادیث عدم جواز را ترجیح داده اند و حکم وضعی بطلان روزه را از آن استفاده کرده اند. @tabyeen98
💢 وداع امام سجاد با ماه مبارک رمضان 🌀 سلام وداع...... ✅ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ وَ یا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ... 🔹سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا و ای عید اولیاء خدا..... ✅ السلام عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ... 🔹 سلام بر تو ای بهترین همراه و ای بهترین ماه.... ✅ السَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ لا تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ... 🔹 سلام بر تو ای ماهی که سایر روزها توان رقابت و مسابقه با او را ندارند.... ✅ السَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ... 🔹سلام بر تو ای مجاوری که قلب ها [= دل ها] در آن نرم و گناهان در آن کم شد! ✅ السَّلامُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَکَ بِکَ... 🔹 سلام بر تو! چقدر آزادگان خدا[از آتش] در تو زیادند و چقدر خوشبخت و سعادتمندند آنان که حرمتت را رعایت کردند! ✅ السَّلامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ وَأَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ.... 🔹 سلام بر تو! چقدر گناهان را محو کردی و انواع عیب ها رو پوشاندی! ✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْبُرْ مُصِیبَتَنَا بِشَهْرِنَا وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا، وَ اجْعَلْهُ مِنْ خَیْرِ یَوْمٍ مَرَّ عَلَیْنَا أَجْلَبِهِ لِعَفْوٍ وَ أَمْحَاهُ لِذَنْبٍ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا خَفِیَ مِنْ ذُنُوبِنَا وَ مَا عَلَنَ اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایَانَا وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیِّئَاتِنَا وَ جْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْما فِیهِ وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّا مِنْهُ... 🔹 بر محمد و آلش سلام و صلوات فرست و مصیبت و اندوه ما را در غم رفتن این ماه، خودت جبران کن و روز عید فطر را بر ما مبارک گردان و آن را از بهترین روزهایى قرار ده که بر ما گذشته است تا پسندیده ‏ترین روز براى جلب عفو و بخشش و محو گناهان باشد و گناهان پنهان و نهان ما را مورد آمرزش قرار ده. خدایا با گذشتن این ماه، از گناهان ما در گذر و با خروج آن ما را از [منجلاب] گناهان خارج کن و ما را در زمره سعادتمندترین افراد به وسیله این ماه و بهره ‏مندترین اشخاص در این ماه و با نصیب‏ترین افراد از این ماه قرار ده. ♻️ کاملِ کلماتِ نورانیِ امام سجاد علیه السلام به انضمام نوای زیبای حاج مهدی سماواتی: https://b2n.ir/d48765 🌸 💖 @tabyeen98
✍ هلال شوال و روز جایزه 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌4، ص 67(کلینی:329) 💥أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُقْبِلُ بِوَجْهِهِ إِلَى النَّاسِ فَيَقُول: ... إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَوَّالٍ نُودِيَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ فَهُوَ يَوْمُ الْجَائِزَةِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَمَا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا هِيَ بِجَائِزَةِ الدَّنَانِيرِ وَ لَا الدَّرَاهِمِ. 🌹 امام محمد باقر علیه السلام: به مردم رو می کردند و می فرمودند: ... 👈 وقتی طلوع کند ندا داده می شوند که [اول صبح] بروید به سراغ جوایزتان که آن، است. سپس امام محمد باقر علیه السلام فرمود: قسم به آن که جانم به دست او است منظور، جایزه دینار و درهم نیست. @tabyeen98
✍ زکات فطره 🔹 آیت الله سید علی خامنه ای: ♈️ ميهمانی كه فقط شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، تكليف فطره اش چه میشود؟ ⚡️جواب: فطره او بر عهده صاحب خانه نيست. ♈️ اگر ميهمان فطره خودش را بدهد، آيا از عهده صاحب خانه ساقط میشود؟ ⚡️جواب: در فرضی که نان خور محسوب شود اگر با اجازه صاحب خانه و از طرف او فطره خودش را بدهد، از عهده ميزبان ساقط میشود. ♈️ آيا پرداخت زكات فطره بر كسی كه توان مالی ندارد، واجب است؟ ⚡️جواب: اگر فقير باشد، زكات فطره بر او واجب نيست... . ♈️ زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعی؟ ⚡️جواب: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت میكند و منحصر به قوت غالب نيست. ♈️ مقدار فطره چقدر است؟ ⚡️جواب: شخص بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب میشوند، برای هر نفر (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد. ♈️ زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟ ⚡️جواب: بعد از اثبات حلول ماه شوال می‌تواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عيد فطر میخواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز پرداخت كند يا كنار بگذارد و اگر نماز عيد نمیخواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد. ♈️ آيا جايز است زکات فطره را در شهر ديگری بدهيم؟ ⚡️جواب: اگر در محل و شهر خودش مستحق پيدا نشود، میتواند آن را به شهر ديگری ببرد. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=262#3747 ♻️مصرف زکات فطره:👇 ♈️ آيا زكات فطره را میتوان به خانواده فقير غير متدين داد؟ ⚡️جواب: در زكات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولى به كسى كه آشكارا گناه كبيره انجام میدهد، بنابر احتياط نبايد زكات فطره داد. ♈️ آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟ ⚡️جواب: میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند. ♈️ آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين میشود صرف كرد؟ ⚡️جواب: صرف زكات فطره در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند. ♈️ آيا فطريه را به سادات فقير میتوان داد؟ ⚡️جواب: غير سادات نمی توانند به سادات فطريه پرداخت نمايند. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=263#3757 🔹 آیت الله العظمی سیستانی: ♈️ مسأله ۲۰۰۳ ـ کسی که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است، و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری که گفته می‌شود تقریباً سه کیلو است مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد، و اگر بجای آن پول هم بدهد، کافی است، و احتیاط لازم آن است که از غذاهایی که در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو، یا خرما یا کشمش باشد. ♈️ مسأله ۲۰۰۵ ـ انسان فطره کسانی را که در نان‌خور او حساب میشوند باید بدهد، کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنها بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر. ♈️مسأله ۲۰۰۷ ـ  که پیش از غروب شب عید فطر وارد شده و شب را نزد او مانده و نان‌خور او ـ هرچند موقتاً ـ حساب می‌شود، بر او واجب است. ♈️ مسأله ۲۰۱۴ ـ اگر بعد از غروب شب عید فطر بچه‌دار شود، واجب نیست فطره او را بدهد، ولی اگر پیش از غروب بچه‌دار شود، یا ازدواج کند اگر نان‌خور او شمرده شوند باید فطره آنها را بدهد، و اگر نان‌خور دیگری باشند بر او واجب نیست، و اگر نان‌خور کسی نباشند فطره زن بر خودش واجب است، و بر بچه چیزی نیست. https://www.sistani.org/persian/book/50/79/ 🌿🌺🍃 @tabyeen98 🌿🌺🍃