eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
962 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
حال که بحث از حضرت فاطمه معصومه و قم شد به این روایت هم نگاه کنید👇
✍ مردی از اهل قم و دعوت به حق 🌹 وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى، عَنْ أَيُّوبَ بْنِ يَحْيَى الْجَنْدَل، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّل عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ، يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبُرِ الْحَديدِ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّياحُ الْعَواصِفُ، وَ لا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرْبِ، وَ لا يَجْبُنُونَ، وَ عَلَى اللهِ يَتَوَكَّلُونَ، وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ(📚 بِحارالانوار، ط دارالاحیاء التراث، ج۵۷، ص ۲۱۶، حدیث ۳۷، باب ۳۶). ♈️ علیه السلام: «مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند، افرادی گرد او جمع می شوند مثل پاره های آهن، که بادهای تند آنان را نمی لغزاند، از جنگ خسته نمی شوند و نمی ترسند، بر خدا توکل می کنند و عاقبت از آن پرهیزکاران است». 💠 پی نوشت: 1. علامه مجلسی این روایت را از کتاب «تاریخ قم» نقل می کند. این کتاب معتبر که نام اصلی آن «کتاب قم» است، در زمان «صاحب بن عَبّاد»(قرن4) و به زبان عربی توسط حسن بن محمد بن حسن قمی تألیف شده است. او از بزرگان امامیه و از معاصران شیخ صدوق و از راویان برادر او و چه بسا خود او بوده است(به نقل از سایت آیت الله شبیری زنجانی). البته اعتبار کتاب به معنای قوت و اعتبار همه نقل های آن نیست. 2. شاید روایت مذکور قابل انطباق بر امام خمینی و یاران او باشد چون حدیث مذکور حداقل پیش از این مصداقی نداشته است. 3. زُبر بفتح الباء و ضمّها: قِطَعُ الحَدید(مجمع البحرین): زُبُر و زُبَر در این عبارت(كَزُبُرِ الْحَديدِ) به معنای قطعه ها و پاره های آهن است. @tabyeen98
✍️ نماز دهه اول ذی الحجه 📚 الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‌2، ص: 35(سید بن طاووس حلی: متوفای664) ⚡️ذكرها ابن أشناس في كتابه، فقال: قال أبو عبد اللّه الحسين بن أحمد بن المغيرة الثلاج: سمعت طاهر بن العباس يقول: سمعت محمد بن الفضل الكوفي يقول: سمعت الحسن بن علي الجعفري يحدّث عن أبيه، عن جعفر بن محمد عليهما السلام، قال: قال لي أبي محمدُ بنُ علي عليهما السلام: 🌹 يا بُنیَّ لا تَترُكَنَّ أن تُصلّيَ كلَّ ليلةٍ بينَ المغربِ و العِشاءِ الآخرةِ مِن ليالي عَشر ذي الحجّة ركعتَين، تَقرَءُ في كلّ ركعةٍ 🍃 «فاتحةَ الكتاب» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» مرةً واحدةً، و هذه الآيةَ «وَ وٰاعَدْنٰا مُوسىٰ ثَلٰاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قٰالَ مُوسىٰ لِأَخِيهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لٰا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»(اعراف:142)🍃 فإذا فعلتَ ذلك شاركتَ الحاجَّ في ثوابِهم و ان لم تَحِجَّ . ♈️ باقر علیه السلام خطاب به امام صادق علیه السلام: فرزندم! خواندن نماز دهه اول ذی الحجه را در بین مغرب و عِشاء ترک نکن؛ به اینصورت که در هر رکعت، سوره فاتحة الكتاب(حمد) و قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَد(توحید) را یکبار و سپس آیه "وَ وٰاعَدْنٰا مُوسىٰ ثَلٰاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قٰالَ مُوسىٰ لِأَخِيهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لٰا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»(اعراف:142)" را می خوانی و اگر چنین کنی با حاجیان در ثوابشان شریک میشوی هرچند به حج نروی. @tabyeen98
✍️ میقات چهل روزه؛ وقت ملاقات(اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه) 🍃 و واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ(اعراف:142)🍃 ♈️ و ما با موسى سى شب وعده کردیم و آن را با ده شب تكميل نموديم و به اين ترتيب مدت دیدار پروردگارش[برای تکلّم و تقرب به خداوند] چهل شب شد و موسى به برادرش هارون گفت: جانشين من در ميان قوم من باش و اصلاح كن و از راه مفسدین پيروى نکن. 💠 پی نوشت: ⚡️ فخر الدّین طُریحی: الميقات هو الوقتُ المحدودُ للفعل، و استُعيرَ للمكان(مجمع البحرين، ج‌2، ص227): عبارت است از وقت تعیین شده برای کاری؛ و استعاره از مکان هم هست. ⚡️ مجمع البیان: الفرقُ بينَ الميقاتِ و الوقتِ أنّ الميقاتَ ما قُدِّرَ ليُعملَ فيه عملٌ مِن الأعمال، و الوقتُ وقتُ الشيء و قدره، و لذلك قيل: مواقيتُ الحجّ و هي المواضعُ التي قُدِّرَت للإحرام فيها. 💥امر و نهی حضرت موسی به هارون: ⚡️ حضرت موسی برادرش هارون را به اصلاح و اجتناب از پيروى روش اهل فساد امر مى کند، و حال آنكه هارون (ع) هم خود پيغمبرى مُرسَل و معصوم از معصيت و پيروى اهل فساد بوده، و قطعا موسى بهتر از هر كس به مقام برادرش عارف بوده، پس قطعا مقصود آن حضرت از اين كلام نهى هارون از كفر و معصيت نبوده، بلكه مقصودش اين بوده كه در اداره امور مردم به آراء و سلایق مفسدين گوش ندهد(ترجمه الميزان، ج8، ص304). 💥 چرا مجموع 40 روز یکجا بیان نشد؟ ⚡️از امام باقر علیه السلام چنين نقل شده كه فرمود: هنگامى كه موسى به وعده گاه الهى رفت با قوم خويش قرار گذاشته بود غيبت او سى روز بيشتر طول نكشد، اما هنگامى كه خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائيل گفتند: موسى تخلف كرده است، و به دنبال آن دست به كارهايى كه می دانيم زدند [و گوساله پرستى كردند] و در یک کلام 👈 فلسفه اش امتحان قوم حضرت موسی بود و البته در این امتحان مردود شدند و به جانشین حضرت موسی(حضرت هارون) توجهی نکردند و دنبال سامرّی راه افتادند و گوساله پرست شدند! 💥 آغاز و انتهای 40 روز: ↩️ از بعضى روايات استفاده مى شود که از آغاز ذيقعده شروع و به دهم ذيحجه(عيد قربان) ختم گرديده است، اگر مى بينيم تعبير به چهل شب(أَرْبَعِينَ لَيْلَةً) در قرآن شده است نه چهل روز، ظاهرا به خاطر اين است كه مناجات حضرت موسى و گفتگويش با پروردگار بيشتر در شب انجام مى شده است(تفسير نمونه، ج6، ص340 و341). اساسا همین تعبیر قرآن گویای اهمیت شب و چلّه گیری در عبادت و سیر الی الله است. @tabyeen98
✍ باز گذاشتن کامل راه های حلال 🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه ⚡️دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم ♈️ امکان ندارد یکی از راه‌های حلال را بسته باشیم و راه‌های حرام باز نشود. در مسئله ازدواج نیز چنین است. «تمام» راه های حلال باید با کمال اطمینان «تا آخر» باز باشد. برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»! یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از دریچۀ حرام سرریز می‌شود و کاری از دستمان بر نخواهد آمد. @tabyeen98
آیت الله میرباقری (حفظه الله): 🔸 استاد بزرگوار ما (آیت الله حائری شیرازی)، حقیقتاً مصداق بود. 🔸 ایشان از کسانی بود که را چشیده بود و ویژگی و امتیاز خاصی داشت. 🔸 اهل تدبر بود. تدبر، به علاوه اخلاص، قلب ایشان را کرده بود. 🔸جنس کلام ایشان جنس خاصی است. طعم و بوی ایمان می‌دهد. در کلمات ایشان معمولا حجاب‌هایی را از پرده‌ها کنار می‌زند. 🔸یک بود. هستی، کتابی بود که در آن می‌اندیشید و صید می‌کرد. @hekmat_books
هدایت شده از  نهج البلاغه 🇮🇷
#نهج_البلاغه 🌷وَإِنْ أَرَدْتَ قَطِيعَةَ أَخِيکَ فَاسْتَبْقِ لَهُ مِنْ نَفْسِکَ بَقِيَّةً يَرْجِعُ إِلَيْهَا إِنْ بَدَا لَهُ ذَلِکَ يَوْماً مَا 🔷اگر خواستى پيوند برادرى و رفاقت را قطع کنى جايى براى آشتى بگذار که اگر روزى خواست باز گردد بتواند» 📚 #نامه ۳۱ @nahjol_balagheh
هدایت شده از الهادی
* 💠 گریه امام صادق علیه‌السلام برای غیبت امام زمان علیه‌السلام 🔻امسال (زمان سخنرانی) سال ۱۴۳۸ هجری قمری است، منهای ۲۵۵ که خیلی‌ها گفتند تولد امام زمان علیه السلام است و بعضی هم ۲۵۶ گفتند، حضرت ۱۱۸۲ سالشان می‌شود. 🔸امام صادق علیه السلام روی خاک نشسته بودند و ناله و گریه می‌کردند، معلوم است که خیلی منقلب بودند. مانند زنی که بچه‌اش را از دست داده است، اینطور گریه می‌کرد. خیلی پریشان شدند. راوی می‌گوید که یا بن رسول الله چیزی شده است؟ فرمودند امروز در جفر نگاه می‌کردم دیدم غیبت فرزندم، دوازدهمین امام چه طولانی خواهد بود! 🔹آن بزرگوار با اینکه خودشان هم امام است، این طور گریه و ناله می‌کنند؛ ولی خوب است که عنایت آن بزگواران هست. ارتباطشان هست. احاطۀ شهودی‌شان هست. محبت و لطفشان هست. اگر درخواست بشود، دعایشان هست. خیرشان بر تک تک ما هست. منتها خداوند آن درک را به ما بدهد که ببینیم، حس کنیم و بتوانیم قدردان باشیم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺شناسه رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
✍ دنیا در نگاه امیر المومنین 🔹 امام علی علیه السلام: 🌹 وَ اللّهِ لَدُنْيَاكُمْ هذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِير فِي يَدِ مَجْذُوم، وَ أَحْقَرُ مِنْ وَرَقَةٍ فِی [ فَمِ ] جَرَادَةٍ! مَا لِعَلِيٍّ وَ نَعِيمٍ يَفْنَى وَ لَذَّةٍ لَا تَبْقَى!(📚غررالحکم / حدیث 2626) ♈️ به خدا قسم! اين دنياى شما در چشم من پست‌تر است از تكّه استخوانِ خوكى كه در دست جُذامى باشد، و حقیرتر است از برگِ گياهى كه در دهان ملخى باشد، را با نعمتهای فانى و لذّت ناپايدار چه كار؟! 💠 پی نوشت: ⚡️ مفردات راغب: النَّعِیْمُ 👈 النِّعْمَةُ الْکَثِیْرَةُ. @tabyeen98
✍ دنیا و قیمت انسان 🔹 امیر المومنین علی علیه السلام: 🌹 و قال عليه السّلام: أَلاَ حُرٌّ يَدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ، فَلاَ تَبِيعُوهَا إِلاَّ بِهَا(📚 نهج البلاغه، حکمت 456). ♈️ آیا مردی نیست که این دنیای بی ارزش را برای اهلش رها کند؟! بهای شما جز بهشت نیست. پس، خود را جز به بهشت نفروشید. 💠 پی نوشت: ⚡️اللُّمَاظَة بالضّم: بقيةُ الطّعامِ في الفَم، يُريدُ بِهَا الدّنيا 👈 لُماظه به باقی مانده غذا در دهان اطلاق می شود و مراد از آن در اینجا دنیای بی ارزش است. ⚡️حُرّ یعنی انسان آزاد؛ حضرت می گوید: آیا یک مرد پیدا نمی شود که دنیا را برای اهلش بگذارد؟! @tabyeen98
✍ بخشنامه امیر المومنین به کارگزاران و كارمندان ⚡️و منْ كتاب له عليَه السّلام «إلَى عُمَّاله كافّةً» 🌹 عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع كَتَبَ إِلَى عُمَّالِهِ 👈 أَدِقُّوا أَقْلَامَكُمْ وَ قَارِبُوا بَيْنَ سُطُورِكُمْ وَ احْذِفُوا عَنِّي فُضُولَكُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعَانِي وَ إِيَّاكُمْ وَ الْإِكْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ الْمُسْلِمِينَ لَا تَحْتَمِلُ الْإِضْرَار. ♈️ " [نوک] قلمهایتان را تيز كنيد، و سطرهایتان را به هم نزديك سازيد، و مطالب اضافى را [از نامه هايتان] براى من حذف كنيد، و به معانى توجه كنيد( لب کلام را در نظر داشته باشید و بنویسید)، و از پر گويى بپرهيزيد كه اموال مسلمانان تحمل ضرر ندارد". 📚 وسائل، ج1، ص310؛ موسسه آل البيت قم، 1409 @tabyeen98