✍ وجه تسمیه روز ترویه؛ ۸ ذی حجه
💥 عبيدُ اللّهِ بنُ عليٍ الحلبيُّ عَن أبي عبدِ اللّه(عليه السلام): سألتُه: لِمَ سُمِّيَ يومُ التَّرويةِ يومَ التّروية؟ قالَ: لانّه لم يكن بعرفاتٍ ماءٌ، وكانوا يَستقُونَ مِن مكةَ مِن الماء لِرِيّهِم، وكان يقولُ بعضُهم لبعض: تَروَّیتُم تَروَّیتُم، فَسُمّيَ يومُ التّروية لذلك(📚علل الشرائع، ج۲، ص٤۳٥).
♈️ راوی می گوید: از امام صادق پرسیدم چرا روز ترویه، روز ترویه نامیده شده است؟ حضرت گفت: 👈 زیرا در عرفات آبی نبود و [حاجیان در روز هشتم ذی حجه] از مکه برای رفع تشنگی شان آب برمی داشتند [و به عرفات می بردند] و برخی از ایشان به بعضی دیگر می گفتند: تَروَّیتُم، تَروَّیتُم (با خود آب آوردید؛ با خود آب آوردید). به همین خاطر، روز هشتم را روز ترویه نامیدند.
💥 عن البَزَنطيِّ عن أبان عن أبي بصيرٍ أنه سَمِعَ أبا جعفرٍ و أبا عبدِ اللّٰه عليهما السّلام يَذكران: أنّه لَمّا كان يومُ التّروية قال جبرئيلُ لإبراهيمَ: تَرَوَّ من الماءِ فَسُمِّيَت التّروية ثُمّ أتَى مِنَى...(📚کافی، ج۲ ص۲۰۷).
♈️ ابوبصیر: از امام باقر یا امام صادق شنیدم که فرمودند: وقتی روز ترویه شد، جبرئيل به ابراهیم گفت: "آب بردار و با خود بیاور" و لذا این روز، "ترویه" نام گرفت. سپس، به مِنی آمد...
💠 پی نوشت:
⚡️ ترویه یعنی برداشتن و بردن آب با خود جهت استفاده و رفع تشنگی؛ سیراب کردن، رفع تشنگی
⚡️روز تَرویه(هشتم ذی حجه) روزی است که حاجیان مُحرم شده، از مکه به سمت مِنی حرکت و در آنجا بیتوته می کنند و صبح عرفه به طرف عرفات می روند. اعمال واجب حج از روز ترویه به بعد است.
#هشت_ذی_حجه
#روز_ترویه
@tabyeen98
✍ شب عرفه؛ شب مناجات
🔹پیامبر(ص):
💥 هي ليلةُ المناجاة: شب مناجات است.
📚 الإقبال بالاعمال الحسنة فیما یُعملُ مرةً فی السّنة، ج۱، ص۳۲۵
@tabyeen98
✍ دعای شب و روز عرفه
📌 شيخ طوسى و سيّد كَفعمى و سيّد ابن باقى رحمهم اللّه فرموده اند: در شب و روز عرفه خواندن این دعا مستحب است:
💥 اللَّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَيَّأَ وَ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ طَلَبَ نَائِلِهِ وَ جَائِزَتِهِ فَإِلَيْكَ يَا رَبِّ تَعْبِيَتِي وَ اسْتِعْدَادِي رَجَاءَ عَفْوِكَ وَ طَلَبَ نَائِلِكَ وَ جَائِزَتِكَ فَلا تُخَيِّبْ دُعَائِي، يَا مَنْ لا يَخِيبُ عَلَيْهِ سَائِلٌ [السَّائِلُ ] وَ لا يَنْقُصُهُ نَائِلٌ فَإِنِّي لَمْ آتِكَ ثِقَةً بِعَمَلٍ صَالِحٍ عَمِلْتُهُ وَ لا لِوِفَادَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ، أَتَيْتُكَ مُقِرّاً عَلَى نَفْسِي بِالْإِسَاءَةِ وَ الظُّلْمِ، مُعْتَرِفاً بِأَنْ لا حُجَّةَ لِي وَ لا عُذْرَ، أَتَيْتُكَ أَرْجُو عَظِيمَ عَفْوِكَ الَّذِي عَفَوْتَ [عَلَوْتَ ] بِهِ [عَلَی] عَنِ الْخَاطِئِينَ [الْخَطَّائِينَ ] فَلَمْ يَمْنَعْكَ طُولُ عُكُوفِهِمْ عَلَى عَظِيمِ الْجُرْمِ أَنْ عُدْتَ عَلَيْهِمْ بِالرَّحْمَةِ، فَيَا مَنْ رَحْمَتُهُ وَاسِعَةٌ وَ عَفْوُهُ عَظِيمٌ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ لا يَرُدُّ غَضَبَكَ إِلا حِلْمُكَ وَ لا يُنْجِي مِنْ سَخَطِكَ إِلا التَّضَرُّعُ إِلَيْكَ فَهَبْ لِي يَا إِلَهِي فَرَجاً بِالْقُدْرَةِ الَّتِي تُحْيِي بِهَا مَيْتَ الْبِلادِ، وَ لا تُهْلِكْنِي غَمّاً حَتَّى تَسْتَجِيبَ لِي وَ تُعَرِّفَنِي الْإِجَابَةَ فِي دُعَائِي وَ أَذِقْنِي طَعْمَ الْعَافِيَةِ إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي وَ لا تُشْمِتْ بِي عَدُوِّي وَ لا تُسَلِّطْهُ عَلَيَّ وَ لا تُمَكِّنْهُ مِنْ عُنُقِي. اللَّهُمَّ [إِلَهِي ] إِنْ وَضَعْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْفَعُنِي وَ إِنْ رَفَعْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَضَعُنِي وَ إِنْ أَهْلَكْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَعْرِضُ لَكَ فِي عَبْدِكَ أَوْ يَسْأَلُكَ عَنْ أَمْرِهِ، وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّهُ لَيْسَ فِي حُكْمِكَ ظُلْمٌ وَ لا فِي نَقِمَتِكَ عَجَلَةٌ وَ إِنَّمَا يَعْجَلُ مَنْ يَخَافُ الْفَوْتَ وَ إِنَّمَا يَحْتَاجُ إِلَى الظُّلْمِ الضَّعِيفُ وَ قَدْ تَعَالَيْتَ يَا إِلَهِي عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ فَأَعِذْنِي وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ فَأَجِرْنِي وَ أَسْتَرْزِقُكَ فَارْزُقْنِي وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ فَاكْفِنِي وَ أَسْتَنْصِرُكَ عَلَى عَدُوِّي [عَدُوِّكَ] فَانْصُرْنِي وَ أَسْتَعِينُ بِكَ فَأَعِنِّي وَ أَسْتَغْفِرُكَ يَا إِلَهِي فَاغْفِرْ لِي آمِينَ آمِينَ آمِينَ .
♈️ خدايا! هركس به اميد كمک و طلب هدیه و جايزه مخلوقى مجهّز و مهيّا و آماده ديدار او شود، تنها به سوى توست اى پروردگار من استعداد و آمادگى من، به اميد عفوت و رسيدن به بخششت و جايزه ات، پس مرا از خواسته ام نااميد مساز، اى آن كه پرسنده اى از او محروم نگردد و بخشيده اى از او نكاهد، من به پشتوانه عمل شايسته اى كه انجام داده باشم، و يا به اميد مخلوقى كه به او دل بسته باشم به پيشگاهت نيامده ام، به درگاهت آمده ام با اعتراف بر نفس خويش به بدكارى و ظلم و با اعتراف به اينكه هيچ دليل و نه عذرى بر بدكاری ام نيست، گذشت فراگيرت را كه بر آن از خطاكاران درمی گذرى اميد دارم، پس پافشارى بر جرم بزرگشان مانع تو نشد از اينكه بر آنان دوباره مهر ورزى، پس اى آن كه رحمتش فراگير و گذشتش بس بزرگ است! اى بزرگ! اى بزرگ! اى بزرگ! جز بردبارى ات خشم تو را برنگرداند و جز زارى به پيشگاهت از ناخشنودى ات رهايى نبخشد، پس خدايا! با نيرويى كه با آن سرزمينهاى مرده را زنده می كنى برايم گشايشى بخش و از اندوه هلاكم مكن تا آنكه دعايم را مستجاب نمايى و مرا به اجابت دعايم آگاه سازى و مزه سلامتى و تندرستى را تا پايان عمر به من بچشان و مرا در معرض سرزنش دشمنم قرار مده و او را بر من چيره مساز و بر گردنم مسلّط مكن. خدايا! اگر تو مرا حقير و پست بدارى، پس چه كسى بلندم گرداند و اگر تو مرا بلند گردانى، پس كيست آن كه مرا خوار كند و اگر هلاكم كنى، پس كيست آن كه درباره بنده ات در برابر تو خود نمايد؟ يا از كار او از تو پرس و جو كند؟ با آنكه به يقين میدانم كه نه در حكم تو ستمى است و نه در انتقامت شتابى، تنها كسى در انتقام شتاب مى كند كه از دست دادن فرصت را می هراسد و فقط كسى محتاج ستمگرى است كه ناتوان است، و حال آنكه تو اى خداى من! از اين امور بسيار برترى.
بار خدايا به تو پناه می آورم، پس پناهم ده و از تو امان مى جويم پس امانم ده و از تو روزى می طلبم پس روزی ام ده و اعتماد میكنم بر تو، پس تو خود مرا كافى باش، و براى غلبه بر دشمنم از تو يارى مى خواهم پس ياری ام ده، و از تو مدد می جويم پس مرا مدد فرما، و اى خداى من! از تو طلب مغفرت می کنم، پس مرا بیامرز، آمین آمین آمین[= دعایم را مستجاب کن].
📚 مفاتیح الجِنان
#عرفه
@tabyeen98
هدایت شده از یادداشتهای امید پیشگر
دعای پیامبران خدا در روز عرفه
مرحوم شیخ صدوق به سند صحیح، دعایی را از رسول خدا(ص) نقل میکند که پیامبران الهی با آن در روز عرفه با خدا مناجات میکردند:
لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ كَمَا تَقُولُ وَ خَيْرُ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ اللَّهُمَّ لَكَ صَلَاتِي وَ دِينِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي وَ لَكَ تُرَاثِي وَ بِكَ حَوْلِي وَ مِنْكَ قُوَّتِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ وَ مِنْ وَسْوَاسِ الصَّدْرِ وَ مِنْ شَتَاتِ الْأَمْرِ وَ مِنْ عَذَابِ النَّارِ وَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا تَأْتِي بِهِ الرِّيَاحُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا تَأْتِي بِهِ الرِّيَاحُ وَ أَسْأَلُكَ خَيْرَ اللَّيْلِ وَ خَيْرَ النَّهَارِ.
هيچ معبود حقّى جز اللَّه نيست كه يكتا و بیهمتا است و شريكى براى او وجود ندارد. همگى مُلک و تمام حمد برای او است. او است که زنده میکند و میميراند و از میميراند و زنده میکند و خود زندهاى است كه نمیميرد. زمام خير در دست او است و او بر هر چيزى توانا است. خدايا حمد و ثنا مخصوص تو است. تو چنانى كه خود میگویى، و بهتر از آن چيز هستى كه گويندگان میگويند. خدايا نماز من و دينم و زندگانيم و مرگم از آنِ تو است و ميراث من برای تو است و توانم از تو و نيرويم از تو است. خدايا من به تو پناه میآورم از نداری و از وسوسۀ دل و از نابسامانی در كارهایم و از عذاب دوزخ و از عذاب قبر. خدايا از خير میخواهم و از شر به تو پناه مىآورم و خير شب و خير روز را از تو درخواست دارم.
شیخ صدوق(ره) سپس مینویسد: اين دعا براى موقف عرفه كامل و كافى است.
کتاب من لايحضره الفقيه، ج2، ص 542.
🆔 @pishgar
✍ روز عرفه؛ روز دعا و مسألت
📚 کافی، ج۴، ص۴۶۴(کلینی:۳۲۹)
💥... عَن ابنِ أبي عُميرٍ و صَفوانَ بنِ يحيي عن معاويةَ بنِ عَمّار عَن أبي عبد اللّٰه عليه السّلام قال: ... تَخَيَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ و اجْتَهِد، فإنَّهُ(يَومَ عَرَفَة) يَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ و تَعَوّذ باللّه من الشَّيطانِ الرّجيم...(حسنٌ کالصّحیح).
✅ #امام_صادق علیه السلام: هر دعایی دوست داری براى خودت انتخاب کن و تلاش و کوشش کن كه آن(عرفه)، روز دعا و درخواست است و از شیطان رانده شده به خدا پناه ببر... .
#عرفه
#دعا
@tabyeen98
✍ روز عرفه؛ روز بخشش
📚 عُدّةُ الدّاعي و نَجاحُ السّاعي، ص٥٥(ابن فَهد حلي: ٨٤۱)
📌 ابن فهد حلّی در عُدّة الدّاعی روایتی به این شرح برای روز عرفه نقل نموده است:
🌹«و َفِی الْخَبَرِ اَنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی یَقُولُ لِلْمَلائِکَةِ فِی ذلِکَ الْیَوْمِ یا مَلائِکَتِی اَلا تَرَوْنَ اِلی عِبادِی وَ اِمائِی جاؤُا مِنْ اَطْرافِ الْبِلادِ شُعْثاءً غَبْراءً اَتَدْرُونَ ما یَسْئَلُونَ فَیَقُولُونَ رَبَّنا اِنَّهُمْ یَسْئَلُونَکَ الْمَغْفِرَةَ فَیَقُولُ اشْهَدُوا اِنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ؛
💥 در روایت آمده که خدای سبحان به ملائکه در این روز می فرماید: 👈 ای فرشتگان من! آیا نمی بینید بندگان و کنیزان مرا که ژولیده و غبارآلود از اطراف شهرها آمده اند؟ و آیا می دانید آنها چه درخواستی دارند؟ ملائکه می گویند: پروردگار ما! آنها مغفرت می خواهند. پس خداوند می فرماید: شاهد باشید که من آنها را بخشیدم!»
#عرفه
#مغفرت
@tabyeen98
✍ دعاي روز عرفه امام حسين عليه السلام
📌 از جمله دعاهاى مشهور روز عرفه، دعاى حضرت سید الشّهدا علیه السّلام است. بشر و بشیر پسران غالب اسدى روایت کرده اند، که بعد از ظهر روز عرفه در صحراى عرفات خدمت آن حضرت بودیم، پس با گروهى از اهل بیت و فرزندان و شیعیان، با نهایت خاکسارى و خشوع، از خیمه خود بیرون آمدند، و در جانب چپ کوه ایستادند، و روى مبارک خویش را بسوى کعبه نمودند و دست ها را برابر صورت برداشتند مانند مسکینى که طعام طلبد، و این دعا را خواندند:
♈️ اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَ لا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَ لا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ وَ هُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ اَجْناسَ الْبَدائِعِ و أَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لا تَخْفى عَلَيْهِ الطَّلايِـعُ وَلا تَضيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازى كُلِّ صانِعٍ وَ رائِشُ كُلِّ قانعٍ وَ راحِمُ كُلِّ ضارِعٍ وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَ الْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السّاطِعِ وَ هُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ وَ لِلدَّرَجاتِ رافِعٌ وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ فَلا اِلهَ غَيْرُهُ وَ لا شَىْءَ يَعْدِلُهُ و َلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ اللَّطيفُ الْخَبيرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، اَللّهُمَّ اِنّى اَرْغَبُ إِلَيْكَ وَ اَشْهَدُ بِالرُّبُوبِيَّةِ لَكَ مُقِرّاً بِاَنَّكَ رَبّى وَ اِلَيْكَ مَرَدّى، اِبْتَدَاْتَنى بِنِعْمَتِكَ قَبْلَ اَنْ اَكُونَ شَيْئاً مَذْكُورا وَ خَلَقْتَنى مِنَ التُّرابِ ثُمَّ اَسْكَنْتَنِى الاَْصْلابَ آمِناً لِرَيْبِ الْمَنُونِ وَ اخْتِلافِ الدُّهُورِ وَ السِّنينَ فَلَمْ اَزَلْ ظاعِناً مِنْ صُلْبٍ اِلى رَحِمٍ فى تَقادُمٍ مِنَ الاَْيّامِ الْماضِيَةِ وَ الْقُرُونِ الْخالِيَةِ، لَمْ تُخْرِجْنى لِرَاْفَتِكَ بى وَ لُطْفِكَ لى وَاِحْسانِكَ اِلَىَّ فى دَوْلَةِ اَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ، لكِنَّكَ اَخْرَجْتَنى لِلَّذى سَبَقَنى مِنَ الْهُدَى الَّذى لَهُ يَسَّرْتَنى وَ فيهِ اَنْشَاءْتَنى وَ مِنْ قَبْلِ ذلِكَ رَؤُفْتَ بى بِجَميلِ صُنْعِكَ وَ سَوابِـغِ نِعَمِكَ فابْتَدَعْتَ خَلْقى مِنْ مَنِىٍّ يُمْنى و َاَسْكَنْتَنى فى ظُلُماتٍ ثَلاثٍ بَيْنَ لَحْمٍ وَ دَمٍ وَ جِلْدٍ ...
https://setare.com/fa/news/6318/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9
هدایت شده از اندیشه
100-21-doaye_arafeh_(Trimmed).mp3
4.51M
🎙 کلام استاد #علی_صفائی_حائری
🔰موضوع: شرح #دعای_عرفه
💠الهى أنت الذى ... و أنا الذى ...
اين زمزمه هاى سرشار، آدمى را آنگونه طهارت مى دهد كه آگاه شود و بشكند و با دست خالى سر بردارد و با همه ى بدى هاى خود به شكار تمام خوبى هاى او برود، كه اين بدى را جز آن خوبِ خوب، درمانى نيست.
💠أنت الذى مننت، أنت الذى أنعمت، أنت الذى أحسنت؛ أنا الذى هممت، أنا الذى جهلت، أنا الذى غفلت....
به تو روى آورده ايم و از تو مى خواهيم تا به ما آنگونه ببخشى كه اگر هيچ چيز ديگر نبخشيدى زيان نكنيم و كم نياوريم. چون همه ى بخششها اگر به جوار و قرب و انس تو راه نيابد، همه ى آنها سوختن است و آتش است و درد و حسرت. آتشى كه دل را مى گيرد و از درون مى سوزاند و حسرتى كه تمامى وجود را در بر مى گيرد و هيچ مخاطبى جز حسرت را باقى نمى گذارد كه: يا حسرة على العباد ... اى حسرت نشسته بر اين خلق!!
💠الهى أنا الفقير فى غناى فكيف لاأكون فقيراً فى فقرى....
خداى من! من در متن بى نيازى و غنا، محتاجم؛ پس چگونه در وسعت فقر و نيازهاى خود، فقير نباشم. من در آنچه كه مى دانم جاهل و نادان هستم؛ پس چگونه در جهل و نادانى خودم، جهول نباشم. غنا و بى نيازى و علم و آگاهى من، محدود و محكوم است
⏱مدت: ٧۵:٣
📶حجم: ۵ مگابایت
@hamandish
🌺🍃🌸
سَلامٌ عَلَى إِبْراهِيمَ
سلام بر ابراهيم
صافات: ۱۰۹
#عید_قربان
@tabyeen98
#قربانی_کردن
🔹مرحوم استاد علی صفایی حائری:
💥اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى، تو را مىبرند! و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رَمى كنى.
📚 از کتاب حقیقت حج، صفحه ۲۲
#حج
#قربانی
#آرزوها
@tabyeen98
اَللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ
لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ
اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ اَلْحَمْدُ
اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا
اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ
وَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلَى مَا أَبْلاَنَا.
@tabyeen98
✍ عید حزن و اندوه؛ فطر و قربان
⚡️ تازه شدن غم و غصه اهل بيت در هر عیدی
📌 شیخ حُرّ عامِلی در وسائل الشيعة بابى باز کرده است با عنوان "بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ(ج۷، ص۴۷۵)" یعنی باب استحباب پوشیدن زیرپوش(۱) حزن و اندوه در دو عید [ فطر و قربان] به خاطر غصب شدن حق آل محمّد! و در ادامه چرایی آن را از زبان اهل بیت بیان می کند:
💥 عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السّلام قَالَ: قَالَ: مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ صلّی اللّهُ عَلیه وَ آلِهِ حُزْنٌ. قُلْتُ: فَلِمَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ(📚 عللالشّرائع، ج۲، ص۳٨٩).
♈️ #امام_محمد_باقر عليهالسلام: مسلمانان هیچ عیدی ندارند چه قربان و چه فطر، مگر اینكه در آن، حزن و اندوه آل محّمد تازه می شود. راوی می پرسد: چرا؟ حضرت جواب می دهد: زيرا آنها حقّ خود را در دست ديگران مى بينند.
💢 #علامه_مجلسی در ذیل این حدیث می نویسد: حزن و اندوه اهل بیت به خاطر حُبّ جاه و ریاست نیست بلکه به خاطر شفقت و دلسوزی بر امت است که می بینند مردم در حیرت و گمراهی اند و نمی توانند هدایتشان کنند(📚 بِحار الانوار، ج۸۸، ص۱۳۵).
💠 پی نوشت:
۱. شِعار در برابر دِثار یعنی لباس زیر، زیرپوش؛ اسْتِشْعَارُ الْحُزْنِ یعنی در دل ناراحت بودن.
#امام_غایب
#عید_اندوه
@tabyeen98