eitaa logo
عطر قرآن و عترت
34 دنبال‌کننده
960 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ پیامبر؛ بهترین مخلوق خدا 🌹 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ ذَكَرَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ 👈 مَا بَرَأَ اللَّهُ نَسَمَةً خَيْراً مِنْ مُحَمَّدٍ(ص). 🔰 کافی، ج۱، ص۴۴۰ ✅ امیر المؤمنین علیه السلام: خدا هيچ مخلوقی بهتر از (ص) نيافريده است. 💠 پی نوشت: ↩️ نَسَمَةً: هر موجود ذی روح را گویند. @tabyeen98
✍ سیمای نورانی پیامبر 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص446(کلینی:329) 🌹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 👈 كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِذَا رُئِيَ فِي اللَّيْلَةِ الظَّلْمَاءِ رُئِيَ لَهُ نُورٌ كَأَنَّهُ شِقَّةُ قَمَرٍ. ♈️ علیه السلام: خدا وقتی در شب تاریک دیده می شد، نوری از ایشان مشاهده می شد . @tabyeen98
✍ ساده زیستی پیامبر گرامی 📚 نهج البلاغه، خطبه160 🌹 وَ لَقَدْ كَانَ (صلی الله علیه وآله) يَأْكُلُ عَلَى الْأَرْضِ وَ يَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ وَ يَخْصِفُ بِيَدِهِ نَعْلَهُ وَ يَرْقَعُ بِيَدِهِ ثَوْبَهُ وَ يَرْكَبُ الْحِمَارَ الْعَارِيَ وَ يُرْدِفُ خَلْفَهُ وَ يَكُونُ السِّتْرُ عَلَى بَابِ بَيْتِهِ فَتَكُونُ فِيهِ التَّصَاوِيرُ، فَيَقُولُ يَا فُلَانَةُ لِإِحْدَى أَزْوَاجِهِ غَيِّبِيهِ عَنِّي، فَإِنِّي إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ ذَكَرْتُ الدُّنْيَا وَ زَخَارِفَهَا. فَأَعْرَضَ عَنِ الدُّنْيَا بِقَلْبِهِ وَ أَمَاتَ ذِكْرَهَا مِنْ نَفْسِهِ وَ أَحَبَّ أَنْ تَغِيبَ زِينَتُهَا عَنْ عَيْنِهِ لِكَيْلَا يَتَّخِذَ مِنْهَا رِيَاشاً وَ لَا يَعْتَقِدَهَا قَرَاراً وَ لَا يَرْجُوَ فِيهَا مُقَاماً، فَأَخْرَجَهَا مِنَ النَّفْسِ وَ أَشْخَصَهَا عَنِ الْقَلْبِ وَ غَيَّبَهَا عَنِ الْبَصَرِ؛ وَ كَذَلِكَ مَنْ أَبْغَضَ شَيْئاً أَبْغَضَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهِ وَ أَنْ يُذْكَرَ عِنْدَهُ. ♈️ (ص) روى زمين غذا مى خورد و مثل بنده می نشست، با دست خود پارگى کفشش را مى دوخت و با دست خود لباسش را وصله مى زد. بر مَرکب برهنه سوار مى شد و [کسى را هم] پشت سر خود سوار مى کرد. پرده اى بر در اتاق خود ديد که در آن تصويرهايى بود. همسرش(عایشه) را صدا زد و فرمود: آن را از جلوی چشمم دور کن که هر زمان چشمم به آن مى افتد به ياد دنيا و زر و زيور آن مى افتم. به اين ترتيب خود [و با تمام وجود] از زر و زيور دنيا اعراض کرد و ياد آن را در وجود خود کُشت و دوست داشت زر و برق آن همواره از چشمش پنهان باشد؛ مبادا از آن لباس فاخرى براى خود تهيه کند و دنيا را قرارگاه خويش پندارد و اميد اقامت در آن را داشته باشد، در نتيجه آن را از جان خود بيرون راند و از قلب خود دور ساخت و از ديدگانش پنهان نمود [آرى،] چنين است آن کسى که چيزى را مبغوض و ناخوش مى داند، نگاه کردن و يادآورى آن را نيز مبغوض و منفور مى شمرد(ترجمه آیت الله مکارم شیرازی با اندکی تغییر). 💠 پی نوشت: 1⃣ در حديثى آمده است: هنگامى که (ص) از سفر باز مى گشت، کودکان مدينه به استقبالش مى شتافتند. پيامبر(ص) دستور مى داد آن ها را بلند کنند. بعضى را پشت سر و بعضى را پيش روى خود سوار مى کرد و به اصحاب و يارانش نيز سفارش مى کرد که آن ها را سوار کنند و بعد از آن، کودکان افتخار مى کردند که بر مرکب پيامبر(ص) سوار شدند(مَحَجّةُ البَيضاء، جلد 3، صفحه 366). 2⃣«يَخصِفُ» از ماده «خَصْف» به معناى وصله کردن و پارگى را دوختن است. اين واژه در اصل به معناى «ضميمه کردن چيزى به چيزى» است و به همين مناسبت به دوختن کفش و لباس اطلاق شده است. 3⃣ «يَرقَعُ» از ماده «رَقْع» به معناى وصله کردن است. 4⃣ «يُرْدِفُ» از ماده «رَدْف» به معناى قرار گرفتن پشت سر چيزى است؛ لذا به کسى که پشت سر ديگرى بر مرکب سوار مى شود «رديف» مى گويند. 5⃣«رياش» جمع «ريش» در اصل به معناى پرهاى پرندگان است و از آن جا که پرهاى آن ها لباس طبيعى زيبايى ای است و گاه به رنگ هاى مختلف است اين واژه به هر گونه و نيز به هر گونه زينت اطلاق مى شود و در جمله بالا هر دو معنا محتمل است. 6⃣«أشْخَصَها» از ماده «شُخوص» در اصل به معناى خيره شدن چشم به يک نقطه است که معمولا نشانه وحشت است؛ سپس به خارج ساختن ناگهانى کسى از مکانى اطلاق شده است(📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی). @tabyeen98
🌸🍃🌺 ✍ پیامبر گرامی؛ ادیب خدا ⚡️پیامبر، صاحب اخلاق بزرگ است! 📚 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌3، ص: 153 🌹 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ 👈 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَدَّبَ نَبِيَّهُ (ص) فَلَمَّا انْتَهَى بِهِ إِلَى مَا أَرَادَ قَالَ لَهُ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ(قلم:4)... ♈️ علیه السلام: تبارک و تعالی را ادب کرد و وقتی او را به آنچه اراده کرده بود(درجات عالی و کمال انسانی) رساند، فرمود: 🍃تو دارای اخلاق بزرگی هستی(قلم:4).🍃 💠 پی نوشت: ✅ علامه مجلسی: الحديثُ ضعيفٌ على المشهور، معتبرٌ عندي.{فلمّا انتهى به إلى ما أراد} 👈 الباءُ للتّعدية أي أوصله إلى ما أراد من الدّرجاتِ العالية و الكمالات الإنسانية. ✅ روایتی شبیه به روایت فوق الذکر:«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَال وَ 🍃إِنَّکَ لَعَلَى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ🍃 👈 ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَ النّاسِ وَ الْأُمَّةِ لِیَسُوسَ». ✅ گفته اند كلمه «خُلق» به صفاتى گفته مى‌شود كه با سرشت و خوى انسان عجين شده باشد و به رفتارهاى موسمى و موقّت اطلاق نمى‌شود. ✅ از نمونه های خلق و خو که در کلام امام صادق به عنوان «مکارم اخلاق» از آن ها اسم برده شده می توان به این موارد اشاره کرد[مكارم اخلاق ده چيز است]: يقين، قناعت، صبر، شكر، حلم، حسن خلق، سخاوت، غيرت، شجاعت، جوانمردى(ميزان الحكمه). البته در کلام دیگری «مکارم اخلاق» گذشت از ظالم و رابطه برقرارکردن با قطع کننده رابطه و کمک مالی به برادران و بسیار به یاد خدا بودن و گفتن حق بیان شده است{اَلا اُحَدِّثُكَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ؟ الصَّفْحُ عَنِ النّاسِ وَ مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فى مالِهِ وَ ذِكْرُ اللّه‏ِ كَثيرا، در جای دیگر: وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَكارِمِ الاَْخْلاقِ: اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَـلَمَكَ وَ صِلَةُ مَنْ قَطَعَكَ وَ اِعْطاءُ مَنْ حَرَمَكَ وَ قَوْلُ الْحَقِّ وَ لَوْ عَلى نَفْسِكَ(معانى الأخبار، ص 191، ح 1). ✅ یک نمونه حسن خلق[= خوش خلقی] این است که اگر دنیا به انسان رو کند راضی باشد و اگر به او نرسد ناراضی و عصبانی نشود{إنَّما تَفْسيرُ حُسْنِ الْخُلْقِ: ما اَصابَ الدُّنْيا يَرْضى وَ اِنْ لَمْ يُصِبْهُ لَمْ يَسْخَطْ(كنزالعمّال، ح 5229 )}. 💢 پیامبر گرامی: «أَنَا أَدِیبُ اللَّهِ وَ عَلِیٌ أَدِیبِی، اَمَرَنى رَبّى بِالسَّخاءِ وَ الْبِرِّ وَ نَهانى عَنِ الْبُخْلِ وَ الْجَفاءِ وَ ما شَىءٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّه عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْبُخْلِ وَ سوءِ الخُلُقِ، و إنَّهُ لَيُفسِدُ العَمَلَ كَما يُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ». @tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍مدارا با مردم؛ سنت و ماموریت پیامبر گرامی 📚 الكافي(ط - الإسلامية)، ج‌2، ص241 و 117 1⃣ علِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَهْلِ بْنِ الْحَارِثِ عَنِ الدِّلْهَاثِ مَوْلَى الرِّضَا قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا يَقُولُ 👈 أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُدَارَاةُ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِيَّهُ (ص) بِمُدَارَاةِ النَّاسِ فَقَالَ 🍃خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ و أعرِض عن الجاهلین(اعراف:199)🍃... ♈️ علیه السلام: یکی از خصوصیات و سنت های پیغمبر [که انسان مومن باید داشته باشد] "مدارا با مردم" است؛ خداوند عزّ و جلّ پیامبرش را به مدارا با مردم امر فرمود آنجا که می فرماید:🍃ببخش و به خوبی امر کن و از نادان ها اعراض کن.... (اعراف:99)🍃. 2⃣ أبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ 👈 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَمَرَنِي رَبِّي بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِي بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ(الحدیث صحیح). ♈️ گرامی(ص): پروردگارم مرا به "مدارا با مردم" امر فرمود، همانطور که مرا به انجام واجبات(یا نمازهای پنجگانه) امر فرمود. 💠 پی نوشت: 🔹{دری/ درأ} 📚 الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية؛ ج‌6، ص2335(جوهری: 393): ↩️ و مُدَارَاةُ الناس تُهمَزُ، و لا تُهمز، و هى المُداجاة(از دجو) و المُلاينة: مدارا یعنی نرمی. 📚 مجمع البحرين؛ ج‌1، ص: 136(فخر الدین طریحی: 1087): ↩️ و" داريتُه مداراة"- بدون همزة، و قد يُهمز-: لاطفتُه و لاينتُه: مدارا یعنی ملاطفت، ملاینت و نرمی. @tabyeen98
✍ مدارا با مردم؛ راس عقل 📚 من لا يحضره الفقيه، ج‌4، ص384(شیخ صدوق:381) 🌹 وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فِي وَصِيَّتِهِ لِابْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: 👈... وَ اعْلَمْ أَنَّ رَأْسَ الْعَقْلِ بَعْدَ الْإِيمَانِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُدَارَاةُ النَّاسِ. ♈️ علیه السلام در وصیت به فرزندشان محمد بن حنفیه: ... بدان که راس عقل بعد از ایمان به خداوند عزّ و جلّ، "مدارا با مردم" است. 💠 پی نوشت: 🌀 فرزند امیر المومنین است؛ چون مادر وی از قبیله "بنی حنفیه" بوده است بدین نام و لقب شهرت یافته است. وی در جنگ‌های صفین و جمل حضور داشته و در جنگ جمل(اولین جنگ زمان حکومت امیر المومنین) پرچمدار سپاه حضرت(ع) بوده است. 🌀 در لغت به معنای منع است. وجه نامگذاری عقل این است که انسان را از کار بد و مضر منع می کند. و در اصطلاح عبارت است از قوه سنجش و تشخیص. سنجش و تشخیص چه چیزی؟ تشخیص خیر و شر، خوب و بد، خوب و خوب تر، بد و بدتر، حق و باطل، سعادت و شقاوت و به بیان ساده تر عقل عبارت است از قوه سنجش و تشخیص سود و زیان. ضد عقل: جهل، بلاهت، سفاهت و حماقت است. در فارسی وقتی می گوییم فلانی عاقل است یعنی دانا و فهمیده است. @tabyeen98
✍ نمونه هایی از اخلاق نبیّ اکرم 📌 مرحوم علامه طباطبايى در تفسيرالميزان(ج ۶، ص ۱۸۳)، حدود ۲۷ صفحه در زمينه اخلاق و سنن و آداب زندگى صلى الله عليه و آله رواياتى را نقل كرده است، كه به برخى از آنها فهرست وار اشاره مى‌كنيم: 1. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خود كفش خود را مى‌دوخت. 2. لباس خود را وصله مى‌زد. 3. گوسفند را خودش مى‌دوشيد. 4. با بردگان، هم غذا مى‌شد. 5. بر زمين مى‌نشست. 6. بر الاغ سوار مى‌شد. 7. حيا مانعش نمى‌شد كه نيازهاى خود را از بازار تهيه كند. 8. به توانگران و فقرا دست مى‌داد و دست خود را نمى‌كشيد تا طرف دست خود را بكشد. 9. به هركس مى‌رسيد، چه بزرگ و چه كوچك، سلام مى‌كرد. 10. اگر چيزى تعارفش مى‌كردند، آنرا تحقير نمى‌كرد، اگرچه يك خرماى پوسيده بود. 11. كم خرج، كريم الطبع و خوش معاشرت بود. 12. بدون اينكه قهقهه كند، هميشه تبسّمى بر لب داشت. 13. بدون اينكه چهره درهم كشيده باشد، هميشه اندوهگين به نظر مى‌رسيد. 14. بدون اينكه از خود ذلتى نشان دهد، همواره متواضع بود. 15. بدون اينكه اسراف ورزد، سَخىّ بود. 16. بسيار دل نازك و مهربان بود. 17. هرگز دست طمع بسوى چيزى دراز نكرد. 18. هنگام بيرون رفتن از خانه، خود را در آينه مى‌ديد، موى خود را شانه مى‌زد و چه بسا اين كار را در برابر آب انجام مى‌داد. 19. هيچ گاه در مقابل ديگران پاى خود را دراز نمى‌كرد. 20. همواره بين دو كار، دشوارتر آن را انتخاب مى‌كرد. 21. هيچ وقت به خاطر ظلمى كه به او مى‌شد در صدد انتقام بر نمى‌آمد مگر آنكه محارم خدا هتك شود كه به خاطر هتك حرمت خشم مى‌كرد. 22. هيچ وقت در حال تكيه كردن غذا ميل نكرد. 23. هيچ وقت شخصى از او چيزى درخواست نكرد كه جواب (نه) بشنود و حاجت حاجتمندان را رد نكرد. 24. نمازش در عين تماميّت، سبك و خطبه‌اش كوتاه بود. 25. مردم، آن حضرت را به بوى خوشى كه از او به مشام مى‌رسيد، مى‌شناختند. 26. وقتى در خانه مهمان داشت، اول كسى بود كه شروع به غذا مى‌كرد و آخرين كسى بود كه از غذا دست مى‌كشيد تا مهمانان راحت غذا بخورند. 27. بر سر سفره، هميشه از غذاى جلوى خود ميل مى‌كرد. 28. آب را با سه نفس مى‌آشاميد. 29. جز با دست راست چيزى نمى‌داد و نمى‌گرفت و غذا نمى‌خورد. 30. وقتى دعا مى‌كرد، سه بار دعا مى‌كرد و وقتى سخن مى‌گفت در كلام خود تكرار نداشت. 31. اگر اذن دخول به خانه مردم مى‌گرفت، سه بار تكرار مى‌كرد. 32. كلامش روشن بود به طورى كه هر شنونده‌اى آنرا مى‌فهميد. 33. نگاه خود را بين افرادى كه در محضرش بودند تقسيم مى‌كرد. 34. هر گاه با مردم سخن مى‌گفت، در حرف زدن تبسم مى‌كرد. @tabyeen98
هدایت شده از Aminikhaah
💠 امام صادق(ع)فرمودند: اني لاکره للرجل ان يموت و قد بقي خلة من خلال رسول الله صلي الله عليه و اله لم يات بها. من خوش ندارم کسي بميرد در حالي که هنوز برخي از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است. 📚 وسائل الشيعة (آل البيت )، الحر العاملي ج 21، ص 13 ✳️ بیست نکته ناب در سیره پیامبر اعظم ص 1️⃣ دائماً متفکر بود. 2️⃣ اکثر اوقات ساکت بود. 3️⃣ کسي را تحقير نمي‌‌کرد. 4️⃣ وقتی حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌‌شناخت تا اينکه حق را ياري کند. 5️⃣ هنگام اشاره به تمام دست (و نه انگشت) اشاره مي‌فرمود. 6️⃣ وقتي خوشحال مي‌شد چشمها را به ‌هم مي‌نهاد. 7️⃣ بيشتر خنده‌هاي آن حضرت تبسم بود. 8️⃣ مي‌فرمود حاجت کساني که به من دسترسي ندارند را ابلاغ کنيد. 9️⃣ هر کس را به مقدار فضيلتي که در دين داشت احترام مي‌کرد. 0️⃣1️⃣ در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهي نمي‌کرد. 1️⃣1️⃣ در مجالس برای خود جايگاه خاص برنمي‌گزيد. 2️⃣1️⃣ پيامبر نفس خود را از سه چيز پرهيز مي‌داد جدال، پرحرفي و سخنان غيرضروري. 3️⃣1️⃣ هرگز کسي را سرزنش نمي‌کرد. 4️⃣1️⃣ سخن کسي را قطع نمي‌کرد مگر اين که از حد متعارف تجاوز مي‌کرد. 5️⃣1️⃣ کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه مردم زيباتر بود. 6️⃣1️⃣ آنقدر از ترس خدا مي‌گريست که جاي نماز آن حضرت نمناک مي‌‌شد. 7️⃣1️⃣ هر روز هفتاد بار استغفار مي‌کرد. 8️⃣1️⃣ ديرتر از همه مردم به خشم مي‌‌آمد و زودتر از همه راضي مي‌گشت. 9️⃣1️⃣ با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست مي‌داد و مصافحه مي‌کرد وقتي به کسي دست مي‌داد پيش از او دست خويش را باز نمي‌کشيد. 0️⃣2️⃣ در پي لغزش‌هاي مردم نبود. ✅ @Aminikhaah
✍ شجاعت پیامبر گرامی ⚡️تکیه گاه مومنین👇 📚 برشی از خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه 🔹 : 🌹 كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ. ♈️ هر گاه تنور جنگ داغ می شد، به پناه مى‏برديم و هيچ يك از ما از او به دشمن نزديكتر نبود. 💠 پی نوشت: ۱. «إحمرارُ البأس» کنایه از «اشتدادُ الأمر» یعنی سخت شدن کار است. در اینجا، منظور شعله ور شدن آتش جنگ است. ۲. بَأْس که چند بار با هم خانواده هایش در قرآن نیز استعمال شده به معنی «جنگ» و «عذاب» و «مشقت» و «فقر» آمده است(المحیط فی اللغة و مجمع البحرین و...). ۳. «إتّقاء» از ماده وِقایة به معنای خود را حفظ کردن با سپر قرار دادن کسی یا چیزی است؛ پناه بردن، ترسیدن، پرهیز کردن. إتَّقَیْنا برسولِ اللّه یعنی إحتمَینا به. (باتقوا) کسی است که از مخالفت امر خدا می پرهیزد و خود را از عواقب گناه حفظ می کند. به همین معناست لفظ «تقیّ» که در اصل «وقیّ» بوده که واو آن قلب به تاء شده است. ۴. بیان نورانی بالا در مورد شجاعت و قوت پیامبر، سخن امیر المومنین است که خود در شجاعت و مبارزه زبانزد است. از اميرالمؤمنین عليه السلام نقل است که: «وَاللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِي لَمَا وَلَّيْتُ عَنْهَا؛ به خدا قسم اگر تمام عرب به قصد جنگ با من، دست به دست هم دهند هرگز به آنها پشت نخواهم كرد». همچنين حضرت مى فرمايند: «وَاللَّهِ لاَبْنُ أَبِيطَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّه؛ به خدا قسم انس و علاقه پسر ابوطالب به مرگ از علاقه طفل [شيرخوار] به پستان مادرش بيشتر است». @tabyeen98
✍ خاتم النبیین و المرسلین 🌀 رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، زینت همه انبيا و خاتم آنان! ♈️ «خاتم» يعني مُهر، كه در پايان نوشته ها قرار مي گيرد؛ وقتي نويسنده هر آنچه لازم بود بيان داشت و مقاصد خود را عنوان كرد، پايان نوشتار خود را مهر كرده، ختم آن را اعلام مي دارد؛ خداي سبحان كه با جهانيان سخن مي گويد، از راه فرستادن وحي براي هدايت انسانها برنامه دارد لذا نه تنها عيساي مسيح، بلكه همه انبيا كلمات الهي هستند منتها در باره حضرت يحيي آمده است كه: {مُصدّقاً بكلمةٍ مِن اللّه} و درباره حضرت عيسي آمده است كه:{يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ}. انبياء كتاب حقّ و كلام حقّند. خداي سبحان با فرستادن آنها براي جوامع بشري پيام مي فرستد. پس از پايان گفتار و كلماتش، سلسله نبوتشان را با فرستادن پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم ختم، و صحيفه رسالت آنان را با وجود مبارك خاتم المرسلين مهر كرده است. پس، هرگز جا براي نبوت و رسالت ديگري نيست لذا مي فرمايد: رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم زيور همه انبيا و خاتم آنان بوده، و سلسله نبوت، با آن حضرت مهر شده و پايان پذيرفته است. 📚 آیت الله العظمی جوادی آملی، سیره رسول اکرم در قرآن @tabyeen98
⚡️⚡️⚡️ به همین مقدار 👆 در مورد صلی الله علیه و آله بسنده می کنیم و در مناسبت دیگری بخصوص سالروز بعثت حضرت، مطالب دیگری تقدیم خواهد شد إن شاء الله. ⚡️⚡️⚡️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نام پرنده: ماندارین 🍃 «إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ»🍃 🌀 «در آسمان‌ها و زمين نشانه‌هايى است براى مؤمنین». ♦️سوره جاثیه، آیه ۳ 🔹 امیر المومنین علیه السلام: ✅ عَجِبتُ لِمَن شَكَّ فِي اللّهِ و هُوَ يَرى خَلقَ اللّهِ(برشی از حکمت۱۲۶ نهج البلاغه) 👈 تعجب می کنم از کسی که در وجود خدا شک دارد در حالی که آفریده های خدا را می‌بیند. 💥الحَمدُ للّهِ المُتَجَلِّي لخَلْقِهِ بخَلْقِهِ(برشی از خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه). @tabyeen98