🍂🍂🍂
مرغ از قفس پرید
ندا داد جبرئیل
اینک شما و حسرت دنیای بی علی...
@tabyeen98
✍️ علم امیر المومنین به جزئیات شهادت خود
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص259(کلینی:329)
🌺 «بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ عليهم السلام يَعْلَمُونَ مَتى يَمُوتُونَ، وَ أَنَّهُمْ لَايَمُوتُونَ إِلَّا بِاخْتِيَارٍ مِنْهُمْ».
⚡️ائمه مى دانند كى مى ميرند و با اختيار خود می میرند.
💥علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ، قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عليه السلام: إِنَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام قَدْ عَرَفَ قَاتِلَهُ، وَ اللَّيْلَةَ الَّتِي يُقْتَلُ فِيهَا، وَ الْمَوْضِعَ الَّذِي يُقْتَلُ فِيهِ؛ وَ قَوْلُهُ- لَمَّا سَمِعَ صِيَاحَ الْإِوَزِّ فِي الدَّارِ-: «صَوَائِحُ تَتْبَعُهَا نَوَائِحُ» وَ قَوْلُ أُمِّ كُلْثُومٍ: لَوْ صَلَّيْتَ اللَّيْلَةَ دَاخِلَ الدَّارِ، وَ أَمَرْتَ غَيْرَكَ يُصَلِّي بِالنَّاسِ؛ فَأَبى عَلَيْهَا، وَ كَثُرَ دُخُولُهُ وَ خُرُوجُهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ بِلَا سِلَاحٍ، وَ قَدْ عَرَفَ عليه السلام أَنَّ ابْنَ مُلْجَمٍ- لَعَنَهُ اللَّهُ- قَاتِلُهُ بِالسَّيْفِ، كَانَ هذَا مِمَّا لَمْ يَجُزْ تَعَرُّضُهُ. فَقَالَ: 👈 «ذلِكَ كَانَ، وَ لكِنَّهُ خُيِّرَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ لِتَمْضِيَ مَقَادِيرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
❇️ حسين بن جَهم گويد: به #امام_رضا علیه السلام عرض كردم به راستى #امير_المؤمنين علیه السلام قاتل خود را مى شناخت و شبى را كه در آن كشته مى شود و محلى كه در آن كشته مى شود و محلى را كه در آن ضربت مى خورد مى دانست و خودشان وقتی شيون مرغابيان را در خانه شنيدند فرمودند: «این مرغابی ها، شيون كنانی هستند كه نوحه گران و ناله کنانی به دنبال خود خواهند داشت !» و #ام_كلثوم به او عرض كرد: كاش امشب در خانه نماز مى خواندید و دستور مى دادید ديگرى در مسجد به جاى شما براى مردم نماز بخواند و حضرت نپذيرفت و در آن شب بى سلاح، بسيار در بيرون منزل رفت و آمد مى كرد و مى دانست كه ابن ملجم با شمشير قاتل او است، و در معرض چنين واقعه اى قرارگرفتن برای آن حضرت جائز به نظر نمی آید.
#امام_رضا علیه السلام در پاسخ او فرمودند: 👈 همه اينها درست است ولى ایشان در آن شب #مخیر_شد تا #تقديرات خداوند عزّ و جلّ محقق شود(یعنی به حضرت این اختیار داده شد تا شهادت را برگزیند و در نتیجه تقدیر الهی که قبل از علم حضرت از جزئیات آن قرار بود بشود محقق شود یا اینکه چنین نکند و لذا حضرت تقدیر الهی یعنی شهادت را با علم پذیرفت).
#علی
@tabyeen98
✍ شهادت؛ بهترین مرگ
#امیر_المومنین علیه السلام:
♈️ إِنَّ أَكْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ وَ الَّذِي نَفْسُ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ بِيَدِهِ لَأَلْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ مِيتَةٍ عَلَى الْفِرَاشِ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ... .
🌀 همانا ارزشمندترین مرگ، کشته شدن [در راه خدا] است، سوگند به آن که جان پسر ابی طالب در دست اوست قطعا هزار ضربه شمشير بر من آسانتر است از مرگ در بستر، در غير طاعت خدا!»
📚 بخشی از خطبه ۱۲۳ نهج البلاغه
#شهادت
@tabyeen98
✍ اول، جانم را بگیر...
📚 بخشی از خطبه 215 نهج البلاغه
#امیر_المومنین علیه السلام:
♈️ ... اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي، وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي! ...
🌀 خدایا! جانم را از بین چیزهای ارزشمندی که دارم [ و به من لطف کرده ای] اولین چیز ارزشمندی قرار ده که از من می گیری و اولین امانت از امانتهایی که به عنوان نعمت نزد من به ودیعه گذاشته ای قرار بده که پس می گیری! ... .
💠 پی نوشت:
📌 و مِن دعاءٍ لَه علیه السّلام کانَ یَدعُو بِه کثیراً 👈 این دعا از جمله دعاهایی است که حضرت بسیار می خواندند.
📌 حضرت امیر در این دعا با اشاره به چیزهای ارزشمندی که خدا به ایشان عطا کرده از او می خواهد اولین چیزی که از وی پس می گیرد #جان او باشد نه چشم و گوش و دست و پا و عقل و حافظه و اخلاق و عدالت و انصاف و مانند آن. این دعا شبیه این کلام پیامبر است که در اعمال شب نیمه شعبان از ایشان نقل شده است: «اللَّهُمَّ أمْتِعْنا بِأسْماعِنا وَ أبْصارِنا وَ قُوَّتِنا ما أحْیَیْتَنا وَ اجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنَّا؛ خدایا! ما را از گوش ها و چشم ها و قوّتمان تا زمانى که زنده ایم بهره مند کن و آنها را وارث ما قرار ده(توجه داشته باشیم که وارث بعد از مرگ مورِّث معنا پیدا می کند، یعنی آنها را تا قبل از گرفتن جانمان از ما نگیر)».
⚡️سراسرِ این دعا، عزت و شرافت است که انسان نه محتاج دیگران شود و نه دچار خسارت دنیوی و اخروی.
📌 قسمت اول دعا که در بالا ذکر شد جزء شگفت انگیزترین کلمات است وگرنه دعا ادامه ای دارد به این صورت: اللَّهُمْ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِكَ، أَوْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِينِكَ، أَوْ تَتَابَعَ بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِي جَاءَ مِنْ عِنْدِكَ! 👈 خدایا! پناه می بریم به تو از اینکه از سخنت روگردان شویم یا از دینت فریفته و غافل شویم یا هواهایمان به جای هدایتی که از جانب تو آمده به ما هجوم آورد.
#امیر_المومنین
@tabyeen98
✍ بهترین بشر
💢 عن عليّ بن أبي طالب عليه السلام قال: قال لي النبي صلّى اللّه عليه وآله:
💥أنتَ خَيرُ البَشَرِ و لا يَشُکُّ فيكَ إلّا كافِر.
🔹أمیرالمؤمنین علیه السلام:
⚡️ پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله به من فرمود:
♈️ تو بهترین بَشَر هستی و فقط کافر در تو شک می کند!
📚 الأمالی للشیخ الصدوق، ص۱۳۶؛ نيز: روضة المتقين علامه مجلسي.
#امیر_المومنین
@tabyeen98
✍ بی نظیر تاریخ؛ امیر المومنین
📌 امیرالمومنین بیشتر خاورمیانه فعلی را تحت حکومت داشت اما شب ها گرسنه می خوابید که نکند یک نفر در حکومتش شب گرسنه خوابیده باشد و او بخواهد فردای قیامت پاسخ دهد :
✅ وَ لَوْ شِئْتُ لَاهْتَدَيْتُ الطَّرِيقَ إِلَى مُصَفَّى هَذَا الْعَسَلِ وَ لُبَابِ هَذَا الْقَمْحِ وَ نَسَائِجِ هَذَا الْقَزِّ وَ لَكِنْ هَيْهَاتَ أَنْ يَغْلِبَنِي هَوَايَ وَ يَقُودَنِي جَشَعِي إِلَى تَخَيُّرِ الْأَطْعِمَةِ وَ لَعَلَ بِالْحِجَازِ أَوْ الْيَمَامَةِ مَنْ لَا طَمَعَ لَهُ فِي الْقُرْصِ وَ لَا عَهْدَ لَهُ بِالشِّبَعِ أَوْ أَبِيتَ مِبْطَاناً وَ حَوْلِي بُطُونٌ غَرْثَى وَ أَكْبَادٌ حَرَّى:
♈️ من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاك، و از مغز گندم، و بافته هاى ابريشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعامهاى لذيذ بر گزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد، يا من سير بخوابم و پيرامونم شكمهايى كه از گرسنگى به پشت چسبيده، و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد(📚نامه 45 نهج البلاغه، ترجمه دشتی).
💢 ایشان می فرمود من باید اینچنین بپوشم تا یقین داشته باشم کسی در این مملکت از من پایین تر نیست، واضح است که چنین شخصیتی تنها می ماند.
📍صبح روز 21 رمضان امام حسن مجتبی علیه السلام در مسجد کوفه برای مردم سخنرانی کردند و فرمودند :
✅ لَقَدْ قُبِضَ فِي هَذِهِ اللَيْلَةِ رَجُلٌ لَا يَسْبِقُهُ الاوَّلُونَ بِعَمَلٍ، وَ لَا يُدْرِكُهُ الاخِرُونَ وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَهِ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ يُعْطِيهِ رَايَتَهُ، فَيُقَاتِلُ وَ جِبْرِيلُ عَنْ يَمِينِهِ وَ مِيكَآئِيلُ عَنْ يَسَارِهِ، فَمَا يَرْجِعُ حَتَّي يَفْتَحَ اللَهُ عَلَيْهِ[و لقد تُوُفِّي عليه السّلام في اللّيلة التي عُرِجَ فيها بعيسى بنِ مريمَ عليه السّلام، و فيها قُبِضَ يُوشع بنُ نون وصيُّ موسى] وَ مَا تَرَكَ عَلَي أَهْلِ الارْضِ صَفْرَآءَ وَ لَا بَيْضَآءَ إلَّا سَبْعَ مِئَةِ دِرْهَـمٍ فَضُلَتْ مِنْ عَطَايَاهُ أَرَادَ أَنْ يَبْتَاعَ بِهَا خَادِمًا لاِهْلِهِ ثُمّ خَنَقَتهُ العِبرةُ فَبَكَى و بَكَى النّاسُ معه... :
♈️ بحقيقت در اين شب مردى از دنيا رفت كه پيشينيان در عمل از او سبقت نگرفتند، و آيندگان نيز در عمل به او نرسند، همانا با رسول خدا جهاد كرد و با جان خويش از آن حضرت دفاع نمود، و رسول خدا (ص) او را با پرچم خود [به جنگها] می فرستاد و [جبرئيل و ميكائيل] او را در ميان مي گرفتند جبرئيل از سمت راستش، و ميكائيل از سمت چپ او، و باز نمى گشت تا به دست تواناى او خداوند [جنگ را] فتح كند و در شبى از دنيا رفت كه عيسى بن مريم در آن شب به آسمان بالا رفت، و يُوشع بن نون وصى حضرت موسى عليهما السلام در آن شب از دنيا رفت، و هيچ درهم و دينارى از خود به جاى نگذاشته جز هفتصد درهم كه آن هم از بهره اى [كه از بيت المال داشت] زياد آمده، و ميخواست با آن پول براى خانواده خود خادمى خريدارى كند. سپس، امام حسن را گریه گرفت و گریه کرد و مردم هم با او گریستند...(📚ارشاد شیخ مفید، ترجمه رسولی محلاتی ،ج2 ، ص7 با اندکی تصرف).
🌺 این هم یک نمونه دیگر از سبک حرف زدن و زندگی امیر المومنین!👇
🌀 امام علی(ع) کسی را که از دنیا بریده بود سرزنش کرد و از او خواست از حلال خدا بهرهگیرد؛ غذای خوب بخورد و لباس مناسب بپوشد و ...
او در جواب، همین اشکال را به خود حضرت برگرداند و گفت: پس یا علی تو خودت چرا اینگونه زندگی میکنی؟ این لباس ارزانت، آن هم غذای نامرغوبت!
امیرمؤمنان پاسخ داد: 👈«إنّی لَستُ کأنتَ: من مثل تو نیستم»؛ من در این مملکت مسئولیت دارم. در مملکت اسلامی کسانی که پست و مقام دارند باید در سطح قشر ضعیف جامعه زندگی کنند(📚ر.ک به نهجالبلاغه سخن 209).
💠 #توجه: مدت زندگی امیر المومنین 63 سال بود و حدود 5 سال هم حکومت کرد اما تا قیام قیامت علی، علی است و سبک و سیره اش درس آموز! دوست و دشمن به فضائل امیر المومنین اقرار دارند. از بهترین مُعرف های امیر المومنین، "نهج البلاغه" است.
#امیر_المومنین
@tabyeen98
هدایت شده از Aminikhaah_Media
💠 #صبر_رمز_قدرت
🔶 جلسه دوم
🔷 بخش سوم
📍 امیرالمومنین آنقدر پیراهنشان را وصله زده بودند که از پینه کننده آن خجالت می کشیدند : وَ اللَّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هَذِهِ حَتَّى اسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا وَ لَقَدْ قَالَ لِي قَائِلٌ أَ لَا تَنْبِذُهَا عَنْكَ فَقُلْتُ [اعْزُبْ] اغْرُبْ عَنِّي فَعِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى ؛ به خدا سوگند آنقدر اين پيراهن پشمين را وصله زدم كه از پينه كننده آن شرمسارم. يكى به من گفت: «آيا آن را دور نمى افكنى؟» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستايش مى شوند. ( خطبه 160 نهج البلاغه ، ترجمه دشتی)
خودشان نان و سرکه می خوردند اما سفره ی اطعامشان برای مردم رنگین بود، امام باقر ع ضمن روایتی درباره زهد و ورع امیرالمومنین می فرمایند:
وَ اللَّهِ إِنْ كَانَ عَلِيٌّ ع لَيَأْكُلُ أَكْلَ الْعَبْدِ وَ يَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ وَ إِنْ كَانَ لَيَشْتَرِي الْقَمِيصَيْنِ السُّنْبُلَانِيَّيْنِ فَيُخَيِّرُ غُلَامَهُ خَيْرَهُمَا ثُمَّ يَلْبَسُ الْآخَرَ .... وَ لَقَدْ وَلِيَ خَمْسَ سِنِينَ مَا وَضَعَ آجُرَّةً عَلَى آجُرَّةٍ وَ لَا لَبِنَةً عَلَى لَبِنَةٍ وَ لَا أَقْطَعَ قَطِيعاً وَ لَا أَوْرَثَ بَيْضَاءَ وَ لَا حَمْرَاءَ وَ إِنْ كَانَ لَيُطْعِمُ النَّاسَ خُبْزَ الْبُرِّ وَ اللَّحْمِ وَ يَنْصَرِفُ إِلَى مَنْزِلِهِ وَ يَأْكُلُ خُبْزَ الشَّعِيرِ وَ الزَّيْتِ وَ الْخَلِّ وَ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ أَمْرَانِ كِلَاهُمَا لِلَّهِ رِضًى إِلَّا أَخَذَ بِأَشَدِّهِمَا عَلَى بَدَنِهِ وَ لَقَدْ أَعْتَقَ أَلْفَ مَمْلُوكٍ مِنْ كَدِّ يَدِهِ تَرِبَتْ فِيهِ يَدَاهُ وَ عَرِقَ فِيهِ وَجْهُهُ وَ مَا أَطَاقَ عَمَلَهُ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ وَ إِنْ كَانَ لَيُصَلِّي فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ أَلْفَ رَكْعَةٍ وَ إِنْ كَانَ أَقْرَبُ النَّاسِ شَبَهاً بِهِ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع وَ مَا أَطَاقَ عَمَلَهُ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ بَعْدَهُ ؛
به خدا شيوه على (ع) اینگونه بود كه چون بندگان خوراك ميكرد و بر زمين مى نشست و دو پيراهن ميخريد و خدمتكار او به اختيار خود بهتر آنها را برميداشت و خود آن ديگر را مى پوشيد .... پنج سال خليفه بود نه آجرى بر آجرى گذاشت و نه خشتى بر خشتى و نه دهى را مالك شد و نه پول نقره يا طلا به جاى خود گذاشت به مردم نان گندم و گوشت ميخورانيد و خود به منزل برميگشت و نان جو با روغن و سركه ميخورد و هر گاه با دو كار خدا پسند روبرو ميشد سختتر آنها را انتخاب ميكرد و هزار بنده از دسترنج خود آزاد كرد كه در آن دستش خاك آلود شده و چهره اش عرق ريخته بود و كسى را تاب كاركرد او نبود او در شبانه روز هزار ركعت نماز ميخواند و شبیه ترين مردم به او على بن الحسين بود و كسى بعد از او توان كار او را نداشت. (أمالي صدوق ، ترجمه کمره ای؛ ص281 )
مسئول جامعه اسلامی این چنین است، آن قدر اهل صبر و مقاومت است ، آنقدر درد تحمل می کند که به مردم هیچ دردی نرسد ، نه آنکه هر چه درد است برای مردم باشد و هر چه عیش و نوش است برای مسئولین!
امیرالمومنین می فرمایند از زمانی که مادرم مرا به دنیا آورد تا شهادتم یک آن نیست که مظلوم نباشم: «مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِي أُمِّي، حَتَّى إِنَّ عَقِيلًا كَانَ يُصِيبُهُ الرَّمَدُ فَيَقُولُ: لَا تَذُرُّونِي حَتَّى تَذُرُّوا عَلِيّاً، فَيَذُرُّونِّي وَ مَا بِي رَمَدٌ»
من پيوسته از زمان تولد مظلوم بوده ام به طورى كه گاهى عقيل به درد چشم مبتلا ميشد ميگفت من نميگذارم دوا به چشم من بكنيد مگر اينكه اول به چشم على بنمائيد با اينكه من مبتلا به درد چشم نبودم. (بحارالانوار ، ج27،ص62)
عمروعاص ملعون به معاویه گفت راه آنکه نفرت علی را از کودکی در دلها بگذاری این است که گروهی را بفرستی که به بچه ها بزغاله ای بدهند و بگویند معاویه فرستاده و بعد از چند روز که بچه ها با آن بزغاله خو کردند عده ی دیگری را بفرست تا بزغاله را پس بگیرند و بگویند علی دستور داده!
این بچه ها همان هایی هستند که بعد از واقعه عاشورا با کاروان اهل بیت در شهر شام چه ها کردند زیرا نفرت نسبت به امیرالمومنین را از کودکی در دل داشتند.
در جنگ صفین لشگریان دشمن دلیل جنگ خود را با امیرالمومنین اینگونه بیان می کردند: ...ثُمَّ جَعَلَ يَلْعَنُ عَلِيّاً وَ يَشْتِمُهُ وَ يُسْهِبُ فِي ذَمِّهِ .... قَالَ: فَإِنِّي أُقَاتِلُكُمْ لِأَنَّ صَاحِبَكُمْ لَا يُصَلِّي كَمَا ذُكِرَ لِي وَ أَنَّكُمْ لَا تُصَلُّون.. ؛ ...سپس [آغاز] لعن [به على] كرد و به او دشنام مى داد و در نكوهش وى سخن بسيار مى گفت ... گفت: من با شما از آن رو پيكار مى كنم كه چنان كه به من گفته اند مولاى شما نماز نمى گزارد و شما نيز نماز نمى گزاريد.. . (وقعه صفین ، ص354)
🔔 @aminikhaah_Media
✍ شب قدر
📚الکافی، ج۴، ص ۱۵۸-۱۵۷
💥عَن حُمرانَ أنّه سألَ أبا جعفرٍ عليه السلام عَن قولِ اللّه عزّ وَ جلّ: 🍃«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ»؟(دخان:3)👉 قال: نعم، ليلةُ القدر و هي في كلِّ سَنَةٍ في شهرِ رمضانَ في العَشر الأواخر، فَلَم يُنَزَّل القرآنُ إلا في ليلةِ القدر، قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: 🍃«فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حکیمٍ»(دخان:4)👉 قال: يُقَدَّرُ في ليلةِ القدرِ كلُّ شیءٍ يكونُ في تلك السّنةِ إلى مِثلِها مِن قابلٍ خيرٍ و شرٍّ و طاعةٍ و معصيةٍ و مولودٍ و أجلٍ أو رزقٍ، فما قُدِّرَ في تلك السّنةِ و قضی فهو المحتومُ و لِلّه عزّ و جلّ فيه المَشيئةُ!
⚡️قال: قلتُ: 🍃«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ »(قدر:3)👉 أيُّ شیءٍ عَنَى بذلك؟ فقال: العملُ الصّالحُ فيها مِن الصّلاة و الزّكاة و أنواعِ الخيرِ خيرٌ مِن العملِ في ألفِ شهرٍ ليسَ فيها ليلةُ القدر، و لولا ما يُضاعف اللّه تبارك و تعالى للمؤمنين ما بَلغُوا و لكنّ اللّهَ يُضاعفُ لَهم الحسناتِ بحُبّنا!
♈️ حُمران از امام محمد باقر علیه السلام درباره این سخن خدا "ما آن را در شبی مبارک نازل کردیم" سوال می کند. حضرت جواب می دهد: بله، [منظور از شبی مبارک] شب قدر است و این شب در هر سال در ماه رمضان در دهه آخر است؛ قرآن نازل نشد مگر در شب قدر. خداوند عزّ و جلّ می گوید: "در این شب هر امر حکیمانه ای جدا [و نازل] می شود(سوره دخان)". در شب قدر هر چیزی که در آن سال تا سال بعد است مقدر و معلوم می شود، از خیر و شر و طاعت و معصیت و تولد و مرگ و روزی. هرچه در آن سال مقدر شود و فرمانش صادر شود(قدر و قضاء)، حتمی است و [البته] خداوند عزّ و جلّ در آن امور، دارای مشیت و اراده است.
روای می گوید: گفتم: "شب قدر بهتر از هزار ماه است(سوره قدر)"، منظور چیست؟ گفت: عمل صالح یعنی نماز و زکات و انواع کارهای خیر در این شب از عمل در هزار ماهی که شب قدر ندارد بهتر است و خداوند حسنات(کارهای خوب) را به خاطر محبت ما برای مومنین مضاعف می کند.
#شب_قدر
#شب_مبارک
#شب_سرنوشت
@tabyeen98
✍ بیدار نگه داشتن کودکان در #شب_قدر
📌 یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه می شود، بیدار نگه داشتن کودکان در شب قدر است.
⚡️از سیره حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده:
💥وَ کَانَتْ فَاطِمَةُ ع لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا.
♈️ فاطمه سلام الله علیها نمیگذاشت کسی از اهل خانه در این شب(شب قدر) بخوابد و خواب آنان را با کم خوردن درمان میکرد و از روز برای شب، آماده میشد و میفرمود : محروم، کسی است که از خیر آن بی بهره ماند(📚دعائمالاسلام، ج1، ص282).
📍این حساسیت بانو نسبت به بیدار ماندن اهل خانه در حالی است که هنگام شهادت ایشان ، امام مجتبی علیه السلام بیش از 8 سال نداشتند. با اندکی محاسبه می توان فهمید حضرت زهرا سلام الله علیها کودکان زیر 7 سال خود را در شبهای قدر بیدار نگه می داشتند.
این مواظبت حضرت تا آنجا بود که خردسالان را در طول روز می خواباندند و شب، خوراک مختصری که هم گرسنگی را بزداید و هم خواب نیافریند به ایشان می دادند.
حضرت صدیقه، علت این همه دقت را بهره بردن کودکان خود از شب قدر می دانستند.
💢 نمایان می شود که کمترین مرحله بهره وری از فیوضات شب قدر، بیدار بودن در این شب است. و معلوم می شود این برکات به گونه ای است که خردسالان نیز به آن محتاج اند و با بیداری شب - ولو به صورت ناخواسته ـ سهمی از آن فیوضات خواهند داشت.
🔷 به هر روشی که می توانیم ، کودکان خود را در شب قدر بیدار نگه داریم و البته این کار را ظرافتمندانه انجام دهیم تا برای آنها مایه رنج و زدگی نباشد(نویسنده👈 مصطفی امینی خواه).
#شب_قدر
#کودکان
#بیداری
@tabyeen98
✍️ همیشگی بودن شب قدر
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج4، ص158(کلینی:329)
♈️ محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ حَدَّثَنِي يَعْقُوبُ قَالَ: سَمِعْتُ رَجُلًا يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ كَانَتْ أَوْ تَكُونُ فِي كُلِّ عَامٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ.
🌹 امام صادق علیه السلام در پاسخ به این سوال که آیا شب قدر [قبلا] بوده است یا در هر سال هست[و تکرار می شود]، فرمودند: اگر شب قدر برداشته شود، قرآن برداشته می شود.
📚روضةُ المُتّقين في شرح کتاب مَن لا يحضره الفقيه؛ ج3، ص439(محد تقی مجلسی):👇
💠 و قولُه عليه السلام «لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ» الظّاهرُ أنّ المرادَ أنها تَلزمُ القرآنَ و هي باقيةٌ مع بقاءِ القرآن فإذا ارتفعَ القرآنُ بعد شهادةِ صاحبِ الأمر عليه السلام ارتفعت ليلةُ القدر يومئذٍ لأنّ فائدتَها نزولُ الملائكةِ و الرّوحُ على المعصوم (أو) المعنى أنه لو رُفعت لكان القرآنُ كذباً لأنه قال تعالى(تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها) و ظاهرُهُ الدّوامُ:
🔹 محمد تقی مجلسی: منظور این است که شب قدر ملازم قرآن است و تا قرآن باقی است شب قدر نیز باقی است و وقتی قرآن بعد از شهادت حضرت صاحب الامر برداشته شود شب قدر نیز برداشته می شود، چون فایده شب قدر نزول ملائکه و روح[= اعظم ملائکه] بر معصوم است یا اینکه منظور این است که اگر شب قدر [بعد از پیامبر] دوام و استمرار نداشته باشد قرآن دروغ خواهد بود، چون می گوید (تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها) که فعل مضارع برای استمرار و دوام است.
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول؛ ج16، ص386(محمد باقر مجلسی)👇
💠 قولُه عليه السّلام:" لَرُفِعَ القرآنُ" أي تَبقَى ليلةُ القدر إلى انقضاء التكليفِ الذي علامتُه رفعُ القرآن إلى السّماء، و يُحتمل أن يكونَ المعنى رفعَ حكمِ القرآن و مدلولِه أي لو ذهبت ليلةُ القدر بَطَلَ حكمُ القرآن حيثُ يَدُلُّ على استمراره فإنّ قولَه تعالى" تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها" يَدُلُّ على الاستمرار التجددي.
و قيل: المرادُ أنه لو رفعت ليلة القدر و لم تنزل الملائكة و الروح فيها على الإمام لتبيينِ أحكامِ القرآنِ لَتَعَطّلَ القرآنُ و ذَهَبَ فائدتُه و لا يَخفى بُعدُه.
💢ثُمّ اعلم: 👈 أنه لا خلافَ بينَ الإمامية في استمرار ليلةِ القدر و بقائِها و إليه ذَهَبَ أكثرُ العامّة.
و ذَهَبَ شاذٌ مِنهم إلَى أنّها كانت مُختصةً بزمنِ الرّسولِ صلّى اللّهُ عليه و آله و سلّم و بعد وفاته رُفعت.
🔹محمد باقر مجلسی: منظور این است که شب قدر تا پایان تکلیف که علامتش رفع و بالارفتن قرآن به آسمان است باقی است و احتمال دارد معنایش این باشد اگر شب قدر نباشد حکم قرآن باطل می شود، چون فعل مضارع(تَنَزَّلُ) بر استمرار تجددی دلالت دارد...
💢وانگهی امامیه و اکثر اهل سنت به استمرار و همیشگی بودن شب قدر قائل اند اما برخی از اهل سنت می گویند شب قدر مربوط به زمان پیامبر بوده است و عده کمی از آنها معتقدند که شب قدر مخصوص زمان رسول اکرم بوده است و بعد از وفات حضرت برداشته شده است.
#شب_قدر
@tabyeen98
✍ علل و فواید روزه
1⃣ #باتقوا_شدن 👈 {آیه روزه: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ}،
2⃣ #آزمون_اخلاص 👈{امیر المومنین در حکمت252 نهج البلاغه می گوید: و الصّيامَ ابتلاءً لِاخلاصِ الخَلق؛ خداوند روزه را از اين جهت تشريع فرمود كه اخلاص مردم را بیازماید}،
3⃣ #تساوی_فقیر_و_غنی[از اذان صبح تا اذان مغرب و حداقل در بعضی امور!]👈 {سَأَلَ هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عِلَّةِ الصِّيَامِ. فَقَالَ: "إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَيَرْحَمَ الْفَقِيرَ لِأَنَّ الْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ يُذِيقَ الْغَنِيَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعِيفِ فَيَرْحَمَ الْجَائِعَ "(علل الشرائع، ج2، ص378):
📍خداوند عزّ و جلّ #روزه را به اين دليل واجب کرد تا با آن، فقير و غنى #مساوی شوند و اين به خاطر آن است كه ثروتمند نمی تواند درد گرسنگی را حس کند و به فقیر رحم کند، زیرا او هر وقت چیزی را بخواهد به آن دسترسی دارد. پس، خداوند عزّ و جلّ خواست بین خلقش مساوات برقرار کند و به ثروتمند درد گرسنگی را بچشاند تا نسبت به افراد ضعیف نرم شود و در نتیجه به گرسنه رحم کند.
4⃣ #کنترل_هواهای_نفس 👈{وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِيمَا كَتَبَ إِلَيْهِ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ- عِلَّةُ الصَّوْمِ لِعِرْفَانِ مَسِّ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ- لِيَكُونَ الْعَبْدُ ذَلِيلًا مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً صَابِراً- وَ يَكُونَ ذَلِكَ دَلِيلًا لَهُ عَلَى شَدَائِدِ الْآخِرَةِ- مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الِانْكِسَارِ لَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ- وَاعِظاً لَهُ فِي الْعَاجِلِ...(وسائل الشيعة،ج10، ص8)}:
📍 #امام_رضا علیه السلام در جواب مسائل محمد بن سِنان: علت روزه، شناخت درد گرسنگی و تشنگی است تا بنده، رام و نرم و دارای پاداش و صابر شود و این راهنمای او بر سختی های آخرت شود. ضمن آنکه در روزه، شکسته شدن شهوات و خواهش ها نهفته است و در زندگی زودگذر دنیا موعظه کننده روزه دار است... .
5⃣ #خشوع و #صبر 👈 {وَ فِي الْعِلَلِ وَ عُيُونِ الْأَخْبَارِ بِأَسَانِيدِهِ الْآتِيَةِ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِكَيْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ- فَيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ- وَ لِيَكُونَ الصَّائِمُ خَاشِعاً ذَلِيلًا- مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً- صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ- فَيَسْتَوْجِبَ الثَّوَابَ- مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الْإِمْسَاكِ عَنِ الشَّهَوَاتِ- وَ لِيَكُونَ ذَلِكَ وَاعِظاً لَهُمْ فِي الْعَاجِلِ- وَ رَائِضاً لَهُمْ عَلَى أَدَاءِ مَا كَلَّفَهُمْ- وَ دَلِيلًا لَهُمْ فِي الْآجِلِ وَ لِيَعْرِفُوا شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِكَ- عَلَى أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ فِي الدُّنْيَا- فَيُؤَدُّوا إِلَيْهِمْ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ فِي أَمْوَالِهِمْ(وسائل الشيعة، ج10، ص9)}:
📍 #امام_رضا علیه السلام: [مردم] به روزه امر شدند تا با درد گرسنگی و تشنگی آشنا شوند و به نیاز آخرت رهنمون شوند و تا روزه دار خاشع و رام و نرم و دارای پاداش و عارف و شکیبا بر گرسنگی و تشنگی ای که به او می رسد شود تا مستحق پاداش شود. ضمن آنکه روزه آنها را در برابر خواهش های نفس نگه می دارد و تا آن(روزه) در دنیایِ زودگذر برایشان پند دهنده ای باشد و مجبورشان کند به انجام تکلیف و راهنمایشان به آخرت باشد و تا شدت آن را بر فقرا و مساکین در دنیا بفهمند و در نتیجه حقوقی را که خدا برای آنها در اموالشان واجب کرده به آنها بپردازند.
5⃣ #صحت_و_سلامتی 👈{صُومُوا تَصِحُّوا: روزه بگیرید تا سالم بمانید یا سالم شوید}.
6⃣ قرآن می گوید روزه بر شما واجب شد شاید با تقوا شوید؛ یعنی شاید خود نگهدار و خود کنترل شوید. به نظر می رسد روایات ذکر شده در بالا تفسیر و بیان همین آیه است. خلاصه، علل و فوایده روزه زیاد است: با تقوا شدن، اعلام بندگی خدا، مساوی شدن فقیر و غنی، رحم به فقرا و ضعفا، تقویت تحمل و صبر و تواضع و خشوع و معرفت و کنترل امیال و شهوات نفس سرکش، یاد خدا و آخرت، حفظ و تقویت سلامتی و... .
💠 پی نوشت:
📌 باید توجه داشت فلسفه اصلی عبادات خاص مثل نماز و روزه این است که انسان در مسیر اصلی آفرینش قرار بگیرد و در این مسیر سرعت بگیرد و به مقصد برسد. انسان، موجود پیچیده ای است و در این مسیر، عواملِ مزاحمِ بیرونیِ بسیاری هم دارد که دین و دستورات خدا برای کمک به او است. انسان به مقصد بهشت آفریده شده است. بهشت یعنی منهای رنج.
#روزه
@tabyeen98
✍ گرسنگی؛ اسارت نفس و عادت شکنی
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج16، ص213(محدث نوری: ۱۳۲۰)
🔹عَبْدُ الْوَاحِدِ الْآمِدِيُّ فِي الْغُرَرِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ علیه السلام:
🌹 نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى أَسْرِ النَّفْسِ وَ كَسْرِ عَادَتِهَا الْجُوعُ.
♈️ امیر المومنین: #گرسنگی چه خوب کمکی است برای اسیر کردن نفس و شکستن عادتش!
#روزه
@tabyeen98