eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
958 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ نظر رهبر انقلاب درباره علامه مجلسی ♈️ یک روز مرحوم مجلسی( رضوان‌اللَّه علیه) در کتاب «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» و امثال اینها، اخلاق و عقاید دینی را با همان زبانِ خودش می‌گفت و دنیایی را به تفکر اعتقادیِ شیعی نزدیک می‌کرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایه‌های تشیع را - در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود - همین کتابها قرص کرده است. به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است. مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای این‌که مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانی‌یی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. آن روز آن مطالب به درد می‌خورد؛ اما امروز من و شما نمی‌توانیم «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ بگذارید در قفسه به عنوان تاریخ بماند؛ اگر هنر داریم، آن مضمون را با زبانِ امروز بنویسیم. بنده امروز «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را برای مردم تجویز نمی‌کنم؛ به درد مردم نمی‌خورد. ممکن است خیلی از شماها اصلاً «حق‌الیقین» را نخوانده باشید؛ اما بنده خوانده‌ام. «حیاةالقلوب»، «حق‌الیقین»، «عین‌الحیاة» - این کتب فارسی مرحوم مجلسی - پُر از مطلب است؛ اما نه مطلب باب جوان امروز؛ نه مطلب باب تفکر روشنفکریِ امروز که در زمان مجلسی از این حرفها عین و اثری نبود(📚بیانات در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۷۰/۱۲/۰۵). ♈️ ... علّامه‌ی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی كسی نگاه كند به بیانهایی كه ایشان در بِحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد كه این مرد هم فقیه است، هم متكلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی كه این‌جور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب كتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، كتاب بزرگی است - لكن فقیه متكلّم صاحب‌نظر [است]، گاهی اوقات ایشان یك آراء بسیار برجسته‌ای در مسائل كلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد كه اینها خیلی برجسته است. https://www.mehrnews.com/amp/2887602/ @tabyeen98
✍ روزه؛ علل و فواید ♈️ قرآن می گوید روزه بر شما نوشته(واجب) شد شاید با تقوا شوید. یعنی شاید خود نگهدار و خود کنترل شوید. به نظر می رسد روایات ذکر شده در باب علل و فلسفه و فواید روزه، تفسیر و بیان همین آیه است. 💥طبق آیات و روایات و نیز تجربه، علل و فوایده روزه بسیار است: با تقوا شدن، اعلام بندگی خدا، مساوی شدن فقیر و غنی، رحم به فقراء و ضعفاء، تقویت تحمل و صبر و تواضع و خشوع و معرفت و کنترل امیال و شهوات نفس سرکش، تربیت نفس و به بند کشیدن او، شکستن عادتهای ناروا، اصلاح اخلاق، حفظ و تقویت سلامتی، یاد خدا و آخرت و غفلت زدایی. واقعا انسان در ماه مبارک رمضان و هنگام روزه داری بیشتر به یاد خداست. البته ممکن است گاهی روزه داری ما به صِرف نخوردن و نیاشامیدن تقلیل پیدا کند که این کف روزه داری است. هر کس به میزان ظرفیت و همت خود از این مهمانی بزرگ استفاده می کند. @tabyeen98
✍ روزه برای تقواست 🔹رهبرانقلاب: ♈️ در ماه رمضان در حد توان خودمان باید مراقبت کنیم، رفتار خودمان را تصحیح کنیم؛ فکرمان را، قولمان را، عملمان را تصحیح کنیم؛ بگردیم اشکالاتش را پیدا کنیم، آن اشکالات را برطرف کنیم. این تصحیح در جهت تقوا باشد. در آیه‌ی شریفه‌ی روزه میفرماید: روزه برای است. ۱۳۸۹/۰۵/۲۷ @tabyeen98
✍ اجتناب از گناه 🔹رهبر انقلاب: ♈️ مرحله‌ی بالای روزه، است؛ یعنی نگاهداری گوش و چشم و زبان و دل. ماه رمضان، فرصت مغتنمی است که انسان تمرین اجتناب از گناه کند. باید تصمیم بگیرید که گناه نکنید و وقتی تصمیم گرفتید، این کار بسیار آسانی خواهد شد. اجتناب از گناه، چیزی است که مثل یک کوه در چشم انسان جلوه می‌کند؛ اما با تصمیم، مثل یک زمین هموار می‌شود. ۷۸/۹/۲۶ @tabyeen98
 ✍ روزه دار واقعی 💠 (ع): ♈️ روزه، تنها دست كشيدن از غذا نيست، بلکه شرایطی دارد كه با رعايت آنها، روزه کامل می شود،  یعنی هنگامى كه روزه گرفتید: 🔹زبان خود را نگه داريد. 🔹چشمانتان را‌ از ناروا بپوشانید، 🔹با يكديگر نزاع نكنيد. 🔹حسد نورزید. 🔹غيبت نكنيد. 🔹با هم جر و بحث نکنید. 🔹به زیردستان خود دشنام و ناسزا مگویيد، 🔹و روزه هر روزتان با روز دیگر فرق داشته باشد. 📚کافی، ج۴، ص۸۷ @tabyeen98
✍ شیرینی یاد خدا ♻️ «اللّهُمَّ أَذِقني حَلاوةَ ذِكرِك»♻️ ♈️ «بخشي از دعاهاي اين است، در دعاي بعضي از روزهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم: خدايا شيريني نام و يادت را به كام ما بچشان! مطلبي نيست كه انسان با درس حوزه و دانشگاه آن را ادراك بكند. الآ‌ن كسي كه را نچشيد شما هر چه بخواهيد معناي عسل، مزه عسل را به او بفهمانيد مقدورتان نيست براي اينكه يك سلسله الفاظ و يك سلسله مفاهيم را كنار هم ذكر مي‌كنيم او مي فهمد كه زنبوري هست و كندويي هست و گلي هست و مكيدني هست و تبديل كردن به يك مايه شيريني است اما مزه عسل چيست؟ آن با درس و بحث حل نمی شود، حتي كسي كه كندو مي سازد، زنبور مي پروراند، عسل توليد مي کند، تا خودش مزه عسل را نچشد درك نمي كند كه مزه عسل چيست، نام خدا و ياد خدا مثل چشيدن اين عسل است(آیت الله جوادی آملی. 90/11/27) @tabyeen98
✍ کمک گرفتن از صبر در قرآن؛ روزه 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌4، ص63(کلینی:۳۲۹) 💥عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ سُلَيْمَانَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ {وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ} قَالَ الصَّبْرُ الصِّيَامُ وَ قَالَ إِذَا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِيدَةُ فَلْيَصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: {وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ} يَعْنِي الصِّيَامَ. 🌹 امام صادق علیه السلام: مراد از صبر در آیه «از صبر کمک بگیرید(بقره:45 و 153)» است، وقتی کسی دچار سختی و حادثه ای می شود روزه بگیرد، زیرا خداوند می فرماید: از صبر [ و نماز] کمک بگیرید و منظور از صبر، است. 💠 پی نوشت: ⚡️ظاهرا حضرت یکی از مصادیق صبر را روزه عنوان کرده اند و منظور این نبوده که مراد از صبر فقط روزه است. @tabyeen98
✍ افطار؛ حلوا یا خرما یا شیر یا آب جوش ولرم 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌4، ص152)👇 1⃣ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا أَفْطَرَ الرَّجُلُ عَلَى الْمَاءِ الْفَاتِرِ نَقَّى كَبِدَهُ وَ غَسَلَ الذُّنُوبَ مِنَ الْقَلْبِ وَ قَوَّى الْبَصَرَ وَ الْحَدَقَ. 🌹 امام صادق علیه السلام: وقتی کسی با افطار کند کبدش را تمیز می کند و قلبش را از گناهان می شوید و بینایی و چشمش را تقویت می کند. 2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَفْطَرَ بَدَأَ بِحَلْوَاءَ يُفْطِرُ عَلَيْهَا فَإِنْ لَمْ يَجِدْ فَسُكَّرَةٍ أَوْ تَمَرَاتٍ فَإِذَا أَعْوَزَ ذَلِكَ كُلُّهُ فَمَاءٍ فَاتِرٍ وَ كَانَ يَقُولُ يُنَقِّي الْمَعِدَةَ وَ الْكَبِدَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ الْفَمَ وَ يُقَوِّي الْأَضْرَاسَ وَ يُقَوِّي الْحَدَقَ وَ يَجْلُو النَّاظِرَ وَ يَغْسِلُ الذُّنُوبَ غَسْلًا وَ يُسَكِّنُ الْعُرُوقَ الْهَائِجَةَ وَ الْمِرَّةَ الْغَالِبَةَ وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ عَنِ الْمَعِدَةِ وَ يَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ. 🌹امام صادق علیه السلام: پیامبر با افطار می کردند، اگر نداشتند با یا چند عدد و اگر هیچ یک از اینها نبود با و می فرمودند: ، معده و کبد(جگر) را تمیز می کند و نَفَس و دهان را خوشبو و پاکیزه می کند و دندانها و بینایی را تقویت می کند و موجب جلای نظر می شود و گناهان را به کلی می شوید و عروق دچار هیجان و زرداب(صفرا) را تسکین می دهد و بلغم را قطع می کند و حرارت معده را خاموش می کند و سردرد را از بین می برد.. 3⃣ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَا يُفْطِرُ عَلَيْهِ فِي زَمَنِ الرُّطَبِ الرُّطَبُ وَ فِي زَمَنِ التَّمْرِ التَّمْرُ. 🌹امام صادق علیه السلام: پیامبر خدا اولین چیزی که در زمان رطب با آن افطار می کردند، و در زمان تمر، بود(رطب و تمر دو مرحله خرما است. ظاهرا رُطَب، خرمای رسیده است و تَمر، خرمای خشک). 📚تهذيب الأحكام، ج‌4، ص199(شیخ طوسی: 460)👇 4⃣ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ عَلِيّاً ع كَانَ يَسْتَحِبُّ أَنْ يُفْطِرَ عَلَى اللَّبَنِ. 🌹 امام محمد باقر علیه السلام: امیر المومنین علی علیه السلام دوست می داشت با افطار کند. @tabyeen98
✍ مستجاب بودن دعای روزه دار هنگام افطار 💥وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ فِي كِتَابِ عَمَلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ لِكُلِّ صَائِمٍ عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً- فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لُقْمَةٍ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِي(📚وسائل الشيعة، ج‌10، ص149): 🌹امام کاظم علیه السلام: هر روزه داری موقع افطار یک دعای مستجاب دارد. پس، موقع اولین لقمه بگو: بِسْمِ اللَّهِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِي(به نام خدا، ای دارای مغفرت گسترده! مرا مشمول غفران و آمرزشت قرار بده). 💥 دعْوَةُ الصّائِمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ(📚بحار الانوار، جلد 93، صفحه 255): 🌹 امام کاظم علیه السلام: دعاى روزه دار هنگام افطار مُستجاب مى شود. @tabyeen98
✍ دعاهای موقع افطار 💥وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ فِي كِتَابِ عَمَلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ لِكُلِّ صَائِمٍ عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً- فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لُقْمَةٍ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِي(📚 وسائل الشيعة، ج‌10، ص149): 🌹امام کاظم علیه السلام: هر روزه داری موقع افطار یک دعای مستجاب دارد. پس، موقع اولین لقمه بگو: بِسْمِ اللَّهِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِي(به نام خدا، ای دارای مغفرت گسترده! مرا مشمول غفران و آمرزشت قرار بده). 💥 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ إِذَا أَفْطَرَ قَالَ- اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا ذَهَبَ الظَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَ بَقِيَ الْأَجْرُ(📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌4، ص 95): 🌹امام محمدباقر از پدرانش: موقع افطار می گفت: اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا ذَهَبَ الظَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَ بَقِيَ الْأَجْرُ(خدایا! برای تو روزه گرفتیم و با رزق تو افطار کردیم. پس، آن را از ما بپذیر، عطش و تشنگی رفت و رگها[ی خشکیده] تر و تازه شد، و اجر آن باقی ماند). 💥 عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبِي الْجَهْمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: جَاءَ قَنْبَرٌ مَوْلَى عَلِيٍّ ع بِفِطْرِهِ إِلَيْهِ قَالَ فَجَاءَ بِجِرَابٍ فِيهِ سَوِيقٌ عَلَيْهِ خَاتَمٌ قَالَ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبُخْلُ تَخْتِمُ عَلَى طَعَامِكَ قَالَ فَضَحِكَ عَلِيٌّ ع- قَالَ ثُمَّ قَالَ أَ وَ غَيْرُ ذَلِكَ لَا أُحِبُّ أَنْ يَدْخُلَ بَطْنِي شَيْ‌ءٌ إِلَّا شَيْ‌ءٌ أَعْرِفُ سَبِيلَهُ قَالَ ثُمَّ كَسَرَ الْخَاتَمَ فَأَخْرَجَ مِنْهُ سَوِيقاً فَجَعَلَ مِنْهُ فِي قَدَحٍ فَأَعْطَاهُ إِيَّاهُ فَأَخَذَ الْقَدَحَ فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يَشْرَبَ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(📚تهذيب الأحكام، ج‌4، ص200): 🌹 امام صادق علیه السلام موقع خوردن افطار: بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(به نام خدا، خدایا! برای تو روزه گرفتیم و با رزق تو افطار کردیم[میکنیم] پس، از ما قبول بفرما که تو شنوا و دانایی). @tabyeen98
✍ دعای آخرین شب ماه مبارک رمضان 📚كافي، ج ۴ ص ۱۶۴(کلینی:329) 💥 إذا كانَتَ آخِرُ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ، فَقُل: اللّهُمَّ هذا شَهرُ رَمَضانَ الَّذي أنزَلتَ فيهِ القُرآنَ و قَد تَصَرَّمَ، و أعوذُ بِوَجهِكَ الكَريمِ يا رَبِّ، أن يَطلُعَ الفَجرُ مِن لَيلَتي هذِهِ أو يَتَصَرَّمَ شَهرُ رَمَضانَ، و لَكَ قِبَلي تَبِعَةٌ أو ذَنبٌ تُريدُ أن تُعَذِّبَني بِهِ يَومَ ألقاكَ . ♈️ علیه السلام: چون آخرين شب ماه رمضان شود، بگو: «خدایا! اين ماه رمضان است كه قرآن را در آن نازل كردی و گذشت. پروردگارا! به وجه کریمت پناه مى برم كه صبح امشب طلوع کند يا ماه رمضان تمام شود و تو به گردن من كيفر يا گناهى داشته باشی كه بخواهى مرا در روزى كه تو را ديدار مى كنم به سبب آن عذاب كنى». 💠 پی نوشت: ⚡️در برخی نقل ها این دعا برای دهه آخر ماه مبارک ذکر شده است. @tabyeen98
‍ ✍ انس با سحر و قرآن 🔹حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ♈️ اگر از ماه مبارک رمضان همین انس با سحر و قرآن نصیب کسی شده باشد، خیلی بهره برده است. اجازه ندهید انس بین شما و قرآن و سحر بعد از ماه مبارک از دست برود... ‌ ‌@tabyeen98