💢 زیارت اربعین
السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللّهِ وَ حَبِیبِهِ
السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللّهِ وَ نَجِیبِهِ
السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ
السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ
السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ
اللهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ
وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ
الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ
أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ
وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ
وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ
وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ
وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ
وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ
وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ
وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ
فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ
وَ مَنَحَ النُّصْحَ
وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ
وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ
وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا
وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى
وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ
وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِی هوَاهُ
وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ
وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ
وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ]
فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ
وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ
اللهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِیماً
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ
أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ
عِشْتَ سَعِیدا وَ مَضَیْتَ حَمِیدا
وَ مُتَّ فَقِیدا مَظْلُوما شَهِیدا
وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ
وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ
فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
اللهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ
وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ
بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ
أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ
وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ]
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا
وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا
وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ
وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ
وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ
وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ
وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى
وَ أَعْلامُ الْهُدَى
وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى
وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا
وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ
وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی
وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی
وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ
وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ
وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ
حَتَّى یَأْذَنَ اللهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ
وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ]
وَ شَاهِدِکُمْ
وَ غَائِبِکُمْ
وَ ظَاهِرِکُمْ
وَ بَاطِنِکُمْ
آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ
👈 آنگاه دو ركعت نماز به پا میداری و دعا و خواسته ات را مىخواهى.
🌈 پی نوشت:
🌍 این زیارت نامه به نقل از امام صادق علیه السلام در تهذیب شیخ طوسی نقل شده است.
🌍 یکی از اسناد تاریخی که به زیارت اربعینِ اباعبدالله علیه السلام در قرن چهارم اشاره میکند، کتاب الآثارالباقیة است. در این کتاب «ابوریحان بیرونی» به مشهور بودن این زیارت در دوران خود اشاره نمودهست.
#زیارت_اربعین
#سالار_شهیدان
@tabyeen98
💖✨بر چهرہ
💚✨پر ز نور مهدے صلوات
💖✨بر جان و دل
💚✨صبور مهدے صلوات
💖✨تا امر فرج
💚✨شود مهيا بفرست
💖✨بهر فرج
💚✨و ظهور مهدے صلوات
💖✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ
💚✨وَآلِ مُحَمَّدٍ
💖✨وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
💚✨وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ
@tabyeen98
💢 چند احتمال درباره شهادت پیامبر اکرم
🔶 علامه محمدباقر مجلسی
✅ در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت. چنانكه صفار به سند معتبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه: در روز خيبر، زَهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله اى. چون حضرت(صلّى الله عليه و آله) لقمه اى تناول فرمود، آن گوشت به سخن آمد و گفت: يا رسول الله! مرا به زَهر آلوده اند. پس رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) در مرض موت خود مى فرمود: امروز پشت مرا دَرهَم شكست آن لقمه اى كه در خيبر تناول كردم، و هيچ پيغمبر و وصىّ پيغمبر نيست مگر آنكه به شهادت از دنيا مى رود!
✅ و در روايت معتبر ديگر فرمود كه: زن يهوديه آن حضرت را زَهر داد در ذِراع گوسفندى، و چون حضرت قدرى از آن تناول فرمود، آن ذراع خبر داد كه: من زهر آلودهام. پس، حضرت آن را انداخت و پيوسته آن زَهر در بدن آن حضرت اثر مى كرد تا آنكه به همان علّت، از دنيا رحلت نمود!
✅ و عيّاشى به سند معتبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه: عايشه و حفصه آن حضرت را به زَهر شهيد كردند!
✅ و محتمل است كه هر دو زَهر، در شهادت آن حضرت دخيل بوده باشد!
🔰 حیات القلوب، ج۴، باب۶۴، ص۱۷۹۶
@tabyeen98
💢 مسمومیت پیامبر توسط عایشه و حفصه!
✅ عَنْ عَبْدِ اَلصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: تَدْرُونَ مَاتَ اَلنَّبِيُّ أَوْ قُتِلَ إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ "أَ فَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلىٰ أَعْقٰابِكُمْ(آل عمران:۱۴۴)" فَسُمَّ قَبْلَ اَلْمَوْتِ إِنَّهُمَا سَقَتَاهُ فَقُلْنَا إِنَّهُمَا وَ أَبُوهُمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ.
🌎 عبد الصمد بن بشیر گوید که امام صادق علیه السلام فرمودند:
👈 میدانید پیامبر صلی الله علیه و آله درگذشت یا کشته شد؟ همانا خدا میفرماید: اگر وفات کند یا کشته شود، آیا به گذشتهتان بر میگردید؟(آل عمران:۱۴۴)". پس، پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از مرگ مسموم شد و همانا آن دو زن(عایشه و حفصه) به او سم خوراندند. راوی گوید: پس گفتیم که آن دو زن و پدرانشان بدترین مخلوقات خدایند.
🔰 تفسیر عیاشی، محمد بن مسعود، ج۱، ص۲۲۴ || قرن۴
🌈 پی نوشت:
💫 علامه محمدباقر مجلسی بعد از نقل جریان مسمومیت پیامبر در خیبر توسط زن یهودی، چنین تعبیر می کند: عيّاشى به سند معتبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه عايشه و حفصه آن حضرت را به زَهر شهيد كردند! و محتمل است كه هر دو زَهر، در شهادت آن حضرت دخيل بوده باشد!(حیات القلوب، ج۴، باب۶۴، ص۱۷۹۶).
@tabyeen98
💢 شهادت به شهادت پیامبر اکرم
✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْعَبَّاسِ بْنِ الْحَرِيشِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِأَبِي بَكْرٍ يَوْماً *لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ{آل عمران: ۱۶٩}* 👈 وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِيداً...
🔰 كافي(ط - الإسلامية) ج۱، ص۵٣٢
💥 #امیر_المومنین علیه السلام روزی به ابوبکر گفت: 🍃کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده حساب نکن بلکه آنها زنده اند، در نزد پروردگارشان روزی داده می شوند"{آل عمران: ۱۶٩}🍃 و شهادت می دهم که #محمد رسول خدا است و #شهید از دنیا رفت...
#پیامبر_رحمت
#شهادت
#دوشنبه_سیاه
https://eitaa.com/tabyeen98/2677
💫💫💫💫💫
💢 ۲۸ماه صفر؛ سالروز شهادت برترين آفريده خدا محمد مصطفی
✅ روايات متعددي از آخرين روزهاي حيات شريف رسول خدا (ص) و نيز آخرين لحظات آن حضرت نقل شده است از جمله: صحيح بخاري معتبرترين كتاب اهل سنت چنين نقل مي كند: «زماني كه حال تب بر پيامبر شديد شد؛ فرمود: كاغذي بياوريد تا برايتان نوشته اي بنويسم كه پس از آن گمراه نشويد. عمر گفت: درد و بیماری بر پيامبر خدا غالب شده است و كتاب خدا نزد ماست و براي ما كافي است. پس اصحاب حاضر در جلسه با هم اختلاف پيدا كردند و بگو مگو زياد شد. پيامبر فرمودند: از نزد من برخيزيد و شايسته نيست در نزد من نزاع كنيد. پس ابن عباس خارج شد در حالي كه مي گفت: مصيبت! و تمام مصيبت! زماني بود كه بين رسول خدا و نوشته او مانع شدند.»
------------------------------
💫 لَمّا حُضِرَ رَسولُ اللّهِ و فِی البَیتِ رِجالٌ فیهِم عُمَرُ بنُ الخَطّابِ، قالَ النَّبِی: هَلُمَّ أکتُب لَکم کتاباً لا تَضِلّوا بَعدَهُ. فَقالَ عُمَرُ: إنَّ النَّبِی قَد غَلَبَ عَلَیهِ الوَجَعُ! و عِندَکمُ القُرآنُ، حَسبُنا کتابُ اللّهِ! فَاختَلَفَ أهلُ البَیتِ فَاختَصَموا؛ مِنهُم مَن یقولُ: قَرِّبوا یَکتُب لَکمُ النَّبِی کتاباً لَن تَضِلّوا بَعدَهُ، و مِنهُم مَن یقولُ ما قالَ عُمَرُ. فَلَمّا أکثَرُوا اللَّغوَ و الاختِلافَ عِندَ النَّبِی، قالَ رَسولُ اللّهِ: قُوموا. قالَ عُبَیدُ اللّهِ: فَکانَ ابنُ عَبّاسٍ یقولُ: إنَّ الرَّزِیةَ کلَّ الرَّزِیةِ ما حالَ بَینَ رَسولِ اللّهِ و بَینَ أن یَکتُبَ لَهُم ذلِک الکتابَ مِن اختِلافِهِم و لَغَطِهِم.
🔰 منبع: صحيح بخاری، ج۱، ص۳۶
@tabyeen98
💢 ماجرای دوات و قلم در آخرین لحظات عمر پیامبر
✅ ماجرای دوات و قلم یا دَوات و قِرْطاس، اشاره است به قلم و دوات خواستن پیامبر(ص) در بستر بیماری، برای نوشتن وصیتی به مسلمانان که پس از وی گمراه نشوند. بنابر روایات، این درخواست پیامبر، با مخالفت عمر بن خطاب مواجه شده که با گفتن جمله «این مرد هذیان میگوید»(إنّ الرَّجُلَ لَيَهْجُرُ)، مانع از نوشتن سفارش پیامبر میشود. واکنش خلیفه دوم بر خلاف برخی از آیات قرآن دانسته شده و انتقاد برخی از نویسندگان مسلمان را در پی داشته است.
این واقعه -که از آن به مصیبت بزرگ یا فاجعه روز پنجشنبه یاد شده- در منابع روایی و تاریخی شیعه و سنی نقل شده است. از نظر شیعیان، پیامبر(ص) اراده داشت بر جانشینی امام علی(ع) پس از خود تأکید کند.
https://b2n.ir/z61164
💢 حدیث قلم و دوات
✅ اهل سنت به قدری حدیث دوات و قلم (قرطاس) را در کتب صحیح نزد خود روایت کردهاند که جای هیچگونه انکاری برای آن نیست. به عنوان مثال، مسلم نیشابوری از علمای بزرگان اهل سنت روایت میکند:
🌈 حَدَّثَنَا إِسْحَاق بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، أَخْبَرَنَا وَكِيعٌ، عَنْ مَالِكِ بْنِ مِغْوَلٍ ، عَنْ طَلْحَةَ بْنِ مُصَرِّفٍ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّهُ قَالَ : يَوْمُ الْخَمِيسِ وَمَا يَوْمُ الْخَمِيسِ، ثُمَّ جَعَلَ تَسِيلُ دُمُوعُهُ حَتَّى رَأَيْتُ عَلَى خَدَّيْهِ كَأَنَّهَا نِظَامُ اللُّؤْلُؤِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: 👈 ائْتُونِي بِالْكَتِفِ وَالدَّوَاةِ أَوِ اللَّوْحِ وَالدَّوَاةِ، أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا، فَقَالُوا: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَهْجُرُ.
🌍 ابن عباس میگفت: روز پنجشنبه و چه روزی بود آن روز، و گریه شدیدی کرد، سپس گفت: روز پنجشنبه بیماری بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شدید شد، فرمود: کاغذی بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که هرگز گمراه نشوید، گفتند: پیامبر خدا هذیان میگوید.
🔰 صحیح مسلم بشرح النووی، جلد ۱۱، صفحه ۹۴-۹۵، چاپ المطبعة المصریة بالازهر
💥 مگر رسول خدا چه میخواستند بنویسند که عمر بن الخطاب مانع از نگاشتن آن شد؟!
⚡️ قسطلانی عالم بزرگ اهل تسنن به این سوال از زبان پیامبر پاسخ میدهد که حضرت فرمود:
👈 أكتب لكم كتاباً فيه النص على الأئمّة بعدي.
🌈 نامهای برای شما بنویسم که در آن #نام_ائمه_و_پیشوایان_بعد از خودم آمده باشد.
🔰 ارشاد الساری لشرح صحیح البخاری، تالیف قسطلانی، جلد ۱، صفحه ۲۰۷، چاپ المطبعة الامیریة
@tabyeen98
#پژوهشهای_تاریخی
🔴 شهادت پیامبر از دیدگاه اهل سنت
✅ مسئله وفات یا شهادت پیامبر گرامی اسلام یکی از موارد اختلافی در جهان اسلام است؛ بهطوریکه برخی از شیعیان و اهل سنت قائل به مسموم شدن ایشان و برخی دیگر منکر آن گردیدهاند. البته شدت این اختلاف، جایی بیشتر میشود، که بحث از عاملان مسمومیت و شهادت بهمیان میآید، که در این نوشتار قصد پرداختن به آن را نداریم.
✅ حاكم نيشابورى عالم معروف اهل سنت در كتاب معتبر المستدرك على الصحيحين مىنويسد: ثنا داود بن يزيد الأودي قال سمعت الشعبي يقول والله لقد سم رسول الله صلى الله عليه وسلم وسم أبو بكر الصديق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علي بن أبي طالب صبرا وسم الحسن بن علي وقتل الحسين بن علي صبرا رضي الله عنهم فما نرجو بعدهم.
⚡️ به خدا سوگند! پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، ابوبکر و حسن بن علی با سمّ کشته و عمر، عثمان، علی بن ابیطالب (علیهالسلام) و حسین بن علی (علیهالسلام) با شمشیر کشته شدند.
✅ همچنين بسيارى از بزرگان اهل سنت همين مطلب را از عبدالله بن مسعود نقل كردهاند:
💫 حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا عبد الرَّزَّاقِ ثنا سُفْيَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عن عبد اللَّهِ بن مُرَّةَ عن أبي الأَحْوَصِ عن عبد اللَّهِ قال لأَنْ أَحْلِفَ تِسْعاً ان رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قُتِلَ قَتْلاً أَحَبُّ الي من أَنْ أَحْلِفَ وَاحِدَةً انه لم يُقْتَلْ وَذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ نَبِيًّا وَاتَّخَذَهُ شَهِيداً.
👈 از عبدالله بن مسعود روايت شده است که مىگفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است، برايم محبوبتر است از اينکه يک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است.
✅ روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید مینماید
متن کامل و ادامه مطلب در 👇
لینک کامل مقاله
🌐منبع: adyannet.com