eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
959 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ سوره فجر؛ سوره امام حسین 🔹آ. سید محمدمهدی میرباقری: ♈️ بنا بر روایات معصومین، ، سوره امام حسین است . مرحوم صدوق از امام صادق نقل کرده است: «اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی»؛ سوره فجر را، در نمازهای واجب و مستحب تلاوت کنید، این سوره متعلّق به امام حسین است... ♈️ «وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَینِ بْنِ عَلِی وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً»؛ این سوره به شکل خاص در شأن امام حسین و شیعیان حضرت و شیعیان آل محمد است. ♈️ «مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرَ كَانَ مَعَ الْحُسَینِ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ‏»؛ کسی که بر تلاوت این سوره مداومت کند، در بهشت همراه با امام حسین و در درجه ایشان خواهد بود. 👈 در روایات فرموده اند وجود مقدس سیدالشهداء (ع) در گودی قتلگاه، با آیات آخر سوره فجر مورد خطاب قرار گرفتند. در حالی که همه عالم، مضطرب و متلاطم بودند، حضرت در گودی قتلگاه، در کمال آرامش و در مقام رضایت نفس قرار داشتند و خدای متعال ایشان را مورد خطاب قرار داد و فرمود «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیةً مَرْضِیةً». 💢 البته میتوانیم بگوییم متعلّق به حضرت هست، از همان «وَ الْفَجْرِ» تا آیات پایانی، ولی قدر متیقن این است که فرمودند مخاطب اصلی در آیات پایانی سوره، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) هستند. 🔻برای شنیدن تفسیر از سوره فجر مراجعه کنید به🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/959 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/960 ┄┅═══✼✨✼═══┅┄ @tabyeen98 ┄┅═══✼✨✼═══┅┄
السَّلامُ عَلَى الْمَدْفُونينَ بِلا أَكْفان! سلام بر دفن شدگـانِ بدون كفن! @tabyeen98
✍ پیام سالار شهیدان 🔹 آ. سید علی خامنه ای: 💢 منطق حسین علیه‌السلام منطق دفاع از حق، ایستادگی در برابر ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است. ۹۸/۶/۲۷ @tabyeen98
✍ فلسفه قیام امام حسین علیه السلام(1)؛ اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره پیامبر و امیرالمومنین ♈️ در وصيتى كه هنگام حركت به سمت عراق نوشت و به برادرش محمد بن حنفيّه داد مى‌نويسد: ↩️ إنّى ما خَرَجْتُ أشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً، إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاصْلاحِ فى أمَّةِ جَدّى، أريدُ أن آمُرَ بالمعروف و أنهَى عن المنكر و أسيرُ بسيرة جدي و أبي علي بن أبي طالب عليه السّلام. ↩️ من براى هوا و هوس و برتری جویی و ظلم و فساد قيام نكردم؛ برای اصلاح امت جدم خروج(قيام) کردم؛ میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب عمل کنم. 💠 پی نوشت: 🔷 أشِر و بَطِر [= ناسپاس، متکبر، برتری طلب، هوسباز]: 📚 الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية، ج‌2، ص 579(جوهری: 393)👈الأَشَرُ: البَطَرُ. و قد أشِرَ بالكسر يَأْشَرُ أشَراً، فهو أشِرٌ و أشْرَانُ. 📚 مجمع البحرين؛ ج‌3، ص 207(طریحی: 1087)👈خداوند در جواب کسانی که در مورد پیامبر گفتند: بل هو کذّاب أَشِر فرمود: سَيَعْلَمُونَ غَداً مَنِ الْكَذّٰابُ الْأَشِرُ [قمر:26] الأشر بكسر الشين الفرِح البطِر، كأنه يريد كفرانَ النّعمة و عدمَ شكرها. 📚 علامه طباطبایی: و قوله: «بَلْ هُوَ كَذَّابٌ أَشِرٌ»👈 أي شديدُ البطر متكبر يريد أن يتعظم علينا بهذا الطريق👈 برتری طلب، متکبر{أشر و بطر به فتح عین مصدر و به کسر آن صفت مشبهه است}. @tabyeen98
✍ فلسفه قیام امام حسین علیه السلام(2)؛ نجات مردم از نادانی و گمراهی ⚡️عاقل و هدایت شدن مردم 📚 تهذيب الأحكام، ج‌6، ص: 113(شیخ طوسی:460)👇 🌹 ... وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ.... 💢 در بخشی از زیارت اربعین که از امام صادق علیه السلام صادر شده است چنین می خوانیم: ♈️ علیه السلام خون دل خود را در راهت بذل کرد تا بندگانت را از و نجات دهد و آنها را عاقل و هدایت کند. 💠 پی نوشت: 📚 كتاب العين، ج‌3، ص 397(فراهیدی:175)👈 المُهْجَة: دمُ القلب، و لا بقاءَ لِلنّفس بعدَ ما تُراق مُهْجَتُها. 📚 الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية، ج‌1، ص 342(جوهری:393): و يُقال: خَرَجَتْ مُهْجتُه إذا خرجت رُوحُه. ✅ مُهجَة که جمع آن مُهَج است به معنای خون دل است که اگر ریخته شود دیگر آن شخص زنده نمی ماند؛ آخرین قطره خون. 🔹 جَهالت در برابر عقلانیت و ضَلالت در برابر هدایت است. @tabyeen98
✍ صلح و سازش 🔹 استاد علی صفایی حائری 💥 ... صلح و سازش در جنگهاى عقيدتى و در مبارزه هاى مقدس دينى تا رسيدن به هدف معنا ندارد مگر آنجا كه 👈 به دشمن فرصت بازگشت بدهى و يا براى خودت فرصت جمع آورى و تجديد قوا بخواهى. 📚 قيام، ص: 242 @tabyeen98
✍ تحلیل عاشوری حسینی(1) ⚡️هدف اصلی امام حسین از نهضت عاشورا 🔹 دکتر محمدحسین رجبی دوانی 🚦چرا علیه السلام وقتی در راه کوفه خبردار شدند که عبیدالله بن زیاد بر این شهر مسلط شده است و و به شهادت رسیدند، به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند؟ 📍 با نامه‌های فراوان و دعوتی که به عمل آورده بودند و بیعتی که با مسلم بن عقیل به نمایندگی از امام حسین علیه‌السلام انجام داده بود موجب گردیدند که تکلیف جدیدی برای امام حسین سلام‌الله‌علیه پدید بیاید. 📍تکلیف اول و اصلی امام حسین علیه‌السلام یعنی حاکمیت طاغوتی چون یزید بود، اگر چه آن حضرت تنها بود و هیچ یاری نمی داشت. اما وقتی آن حضرت را بدین ترتیب دعوت کردند و بیعت هم نمودند لذا تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آمد که باید به خواسته مردم پاسخ مثبت دهد، به سوی آنها برود و رهبری آنها را به دست بگیرد. 📍اگرچه در بین راه می شنوند که عبیدالله بر شهر حاکم شده است و نماینده امام به شهادت رسیده‌اند و مردم مرعوب عبیدالله گردیده اند، دلیل نمیشود که آن حضرت بخواهد از مسیری که پیش گرفته باز پس بنشیند، چرا که برای حضرت شایسته و پسندیده نبود که وقتی عهد و پیمان با مردم دارد و هنوز مردم به حضرت اعلام نکرده اند که ما از بیعت با شما انصراف داده ایم و دیگر به عهد خود پایبند نیستیم، یک جانبه عهد خود را بشکند. 📍لذا حضرت به راه خود ادامه می‌دهد چرا که حساب آن حضرت از حساب مسلم جدا بود. ، زیر سوال قرار می گرفت که اگر شما به سوی کوفه آمده بودید ما هرگز شما را رها نمی‌کردیم و شما را یاری می‌کردیم و عدم حضور شما باعث شد چنین وضعیتی بر سر اسلام و مردم کوفه استمرار یابد. 📍بنابراین کار امام علیه‌السلام بسیار صحیح است و آن وجود مقدس باید به مسیر خود ادامه دهد، مگر آنکه یقین پیدا کنند که مردم کوفه از نظر خود بازگشته اند. لذا حتی تا وقتی که امام علیه السلام در کربلا فرود می آید و مستقر می شود هنوز امام علیه السلام امید دارد که کوفیانی که با آن حضرت بیعت پیدا کرده‌اند خود را به امام حسین علیه‌السلام برسانند و حق را یاری کنند. 📍لذا در پاسخ فرستاده عمر سعد، امام حسین علیه السلام همین نکته را گوش زد می‌کنند و می فرمایند من به دعوت این مردم به سوی کوفه آمده ام. اگر بدانم آنها از نظر خود باز گشته اند و بیعتی که با من کرده‌اند را شکسته اند و نمیخواهند من به شهر آن‌ها وارد شوم از همینجا باز میگردم. 🔸پس اشکال به مردم کوفه وارد است که وقتی شما بیعت کرده اید چرا در برابر عبیدالله بن زیاد کوتاه می آیید و از رساندن خود به یاری امام حسین علیه‌السلام باز می مانید و برخی از شما هم چنان وحشت می کنید که به رغم نوشتن نامه ها به امام حسین علیه‌السلام، به خواست عبیدالله ‌بن زیاد به جنگ آن وجود مقدس می آیید. @tabyeen98
✍ تحلیل عاشورای حسینی(2) 🔹 دکتر حسن انصاری ⚡️ خلط علت و دلیل در گفتار آقای دکتر سروش در خصوص تحلیل عاشورا ♈️ گفتار جالب توجه و مفیدی از آقای دکتر سروش می شنیدم درباره تحلیل عاشورای حسینی. دسته بندی جالبی داشت درباره تحلیل های مختلفی که تاکنون از این واقعه عظیم تاریخی به دست داده شده است. اما آنچه آن را آقای سروش تحلیل خود از این واقعه معرفی می کرد این بود: { (ع) به تعبیر دکتر سروش با واقعه عاشوراء در واقع تنها روبرو شد به این دلیل که از مدینه خارج شد به جهت آنکه در مدینه امنیت جانی نداشت و چون نامه هایی هم از اهالی کوفه دریافت کرده بود به همین سبب رهسپار کوفه شد و نهایتا با بی وفایی و بد عهدی آنان روبرو شد و چون او مخیر بین و شد و اجازه بازگشت به امام داده نشد و حر ریاحی جلوی کاروان حضرت را گرفت امام عزت را برگزید و تسلیم خواسته دشمن نشد. این است تحلیل ایشان از واقعه کربلا}. کلام دکتر سروش متین است آنجا که می گوید حضرت با علم به اینکه جز شهادت نصیب او و خاندانش نمی شود تن به ذلت نداد و عزت ماندگار را پذیرا شد منتهی آنجا که این رفتار امام را تلقی نمی کند و ریشه های چنین انتخابی را مد نظر قرار نمی دهد به نظرم دکتر سروش به خطا رفته است. ↩️ امام حسین به این دلیل در دیگر امنیت جانی نداشت و شبانه ناچار به ترک مدینه شد که دعوت بنی امیه را برای بیعت با یزید تن زد و این اگر با تاریخ و ادبیات آن عصر آشنا باشید تلقی می شد به ویژه اینکه این کار از سوی امام حسین سر زده بود، یعنی فرزند امیر المؤمنین و کسی که در کانون اصلی توجهات برای به دست گرفتن منصب خلافت بود و برادرش با صلحی که تماما مضمونی سیاسی داشت و تنها برای مدت محدودی خلافت را به معاویه، پدر یزید واگذار کرده بود صورت می گرفت. طبق قرار صلح، معاویه حق تصمیم گیری درباره خلافت بعد از خودش را نداشت و بنابراین وقتی امام حسین با یزید بیعت نکرد و از پذیرش درخواست آنان تن زد این بزرگترین رفتار و اقدام سیاسی تلقی می شد و برای حکومت متزلزل یزید بود. بنابراین برخلاف تعبیر آقای سروش حضرت سید الشهداء تنها در یک مخمصه گرفتار نیامده بود. او انتخابش آگاهانه بود و این انتخاب آگاهانه از روز نخست بود، همان روزی که از پذیرش تن زد. مسئله برخلاف نظر آقای دکتر سروش این نبود که چون در نهایت راهی جز انتخاب میان نام و ننگ برایش باقی نماند حضرت نام و عزت را برگزید. آقای دکتر سروش در این تحلیل را به حضرت چندان مورد توجه قرار نمی دهد و برای آن در تحلیل خود محوریتی نمی بیند. البته این درست است که عدم بیعت با یزید به سبب دریافت نامه ها نبود اما بی تردید روند حوادث با آن نامه ها مرتبط بود و آن نامه ها گرچه همه از یک رنگ نبودند و انگیزه های نامه نگاران چنانکه در آن نامه ها ثبت شده همه یکسان نبود اما به هرحال مطالعه آنها برای درک انتخاب های امام و بُعد سیاسی حرکت سید الشهداء کاملا مهم است. اتفاقا درونمایه چالش بر انگیز رفتارش را نسبت به دستگاه بنی امیه سید الشهداء مکرر از آغاز حرکت در گفتارها و مکتوب هایش بیان کرده و بررسی های تاریخی تردیدی در آن نمی گذارد. در واقع شاید نسبت به عاشوراء این است که بگوییم حرکتی برای وضع امت پیامبر و احیای دوباره دیانتی بود که گرفتار ظواهر شده و معنا را از دست داده بود. دین را به مَسلخ قدرت برده بود و درونمایه اخلاقی و معنوی و الهی پیام پیامبر را به کنار گذاشته بود. خلافت را بر نبوت ترجیح می داد و سنت خلیفگان را بر قرآن و پیامبر برتر می نشاند. کار به جایی رسیده بود که صدای حق شنیده نمی شد و همه غرق در ظواهر بی معنا بودند. تصورش را بکنید امتی را که یزید و معاویه نمایندگان آن باشند و نمادهای وحدت جماعت. سید الشهداء از آغاز می دانست که عدم دعوت یزید چه پیامدهایی برای او خواهد داشت اما در عین حال نمی توانست مخالفت خود را با یزید و بنیاد خلافت و دستگاه او نشان ندهد. فراهم شده بود تا حضرت برای همیشه دستگاه خلافت را به چالش بکشد. از نقطه نظر تاریخی چنین هم شد. در برابر ، با عاشوراء جان گرفت و در تاریخ همواره به عنوان مرجع و الگو مورد توجه مخالفان دستگاه قدرت سیاسی خلیفگان و مورد اشارت آنان بود. کار سید الشهداء احیای مصلحانه بود. با این حساب به نظرم آقای دکتر سروش در این گفتار خود به یک معنا جای علت و دلیل را به تعبیر متکلمان عوض کرده است. باری به جهت خطری که بر جان او می رفت درست است اما این سبب اصلی اقدامات بعدی سید الشهداء نبود. دلیلی است که درستی گزاره ما را درباره سبب اصلی حرکت حضرت نشان می دهد و بدان رهنمون می کند. سبب را باید در آنچه گفتم جستجو کرد. @tabyeen98
✍ عبرت از حقایق تاریخی ♈️ مادام كه ما نگاه تطبيقى بر خويش نداشته باشيم، حقايقى تاريخى هرچند كه احساس ما را سرشار كند و يا ما را مشغول كند و سرگرم نمايد، براى ما عبرت و آموزگار نخواهد بود. مادام كه ما خود را با اصحاب حسين مقايسه نكنيم و رنج‏هاى حقير و ترس‏هاى حقير و آرزوهاى حقير و عذرهاى بدتر از گناه و توجيه‏ هاى حقير خود را با آن‏ها نقادى نكرده باشيم و از آن حجت‏ها درس نگرفته باشيم، نه آن‏ها و عظمت شان را مى‏شناسيم و نه خود و حقارت‏مان را. 📚 وارثان عاشورا، ص: 140- آیت الله علی صفائی حائری ـــــــــــــــــــــ @tabyeen98
✍ کربلا 🔹 ‏سید مرتضی آوینی: ♈️ را تو مپندار که شهری است در میان شهر ها و نامی است در میان نام ها. نه، کربلا حرم حق است و هیچ کس را جز یاران امام حسین (ع) راهی به سوی حقیقت نیست. @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رهبر انقلاب: 💢 حضرت امام حسین (ع) دو سه نفر مأمور کارکُشته‌ى مبرّزِ قوی‌دست به‌سوى تاریخ فرستاد. این چند مأمور، زینب کبری، امام سجّاد (ع)، امّ‌کلثوم، سکینه و فاطمه‌ى بنت‌الحسین هستند. از خاندان پیغمبر چندین نفر به صورت ظاهر، اسیرانى در دست دشمنان و در باطن، مأمورانى از جانب آن مرکز الهام و وحى خداوندى به کوفه و شام و مدینه اعزام شدند و تا آخر عمرشان از این عملى که امام حسین انجام داد بهره‌بردارى شد؛ آنها علّتش را گفتند. ۱۳۵۲/۱۱/۱۳ @tabyeen98
▪️ای تمام آفرینش تشنه اشک شبت/ وی خدا و خلق او مشتاق یارب یاربت ▪️ای مسیحای دعا در هر نفس، لعل لبت / سینه‌های سوخته یک شعله از تاب و تبت ▪️باب حاجت باب رحمت باب ایمان باب دین/ قطب عرفان، سیّد سجّاد، زین‌العابدین 🔳 عليه السلام امام عابدان و عارفان تسليت باد @tabyeen98