eitaa logo
چهارده معصوم "علیهم‌السّلام"
713 دنبال‌کننده
482 عکس
128 ویدیو
9 فایل
☑️«کانال چهارده معصوم علیهم‌السلام» جهت آشنایی بیشتر با شخصیت و سیره معصومین علیهم‌السلام در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش ایجاد شده است @tabyin_Chahardah_Masoom ✅ وابسته به مجموعه‌ی«تبیین منظومه فکری رهبری» @t_manzome_f_r 📩 مدیر @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با کمک‌های معنوی غیبی و با ادعیه‌ی زاکیه و هدایت‌های معنوی ولی‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ باعظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. این، آینده‌ی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند. ❇️بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا ۱۳۷۶/۰۵/۲۹ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
(صلی‌الله علیه‌وآله) ▫️تقریباً ده سال هم دوران مدینه پیغمبر است که دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه زمان‌ها و دوران‌های تاریخ انسان و همه مکان‌هاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، می‌شود شاخص‌ها را شناخت. این شاخص‌ها برای افراد بشر و مسلمان‌ها علامت‌هایی است که باید به وسیله آنها نسبت به نظام‌ها و انسان‌ها قضاوت کنند. هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی‌ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. پیامبر اکرم این هدف را دنبال می‌کرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دل‌ها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکان‌پذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. این‌که چقدر بتوانند آن را ادامه دهند و بعدی‌ها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همّت آنهاست. پیغمبر نمونه را می‌سازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه می‌کند. ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
بسم‌الله الرحمن الرحیم سالهاست فضای مجازی در دنیا دیگر بستر صرفاً انتقال پیام نیست. مالکان ابزارهای مجازی بزرگ در جهان به دنبال ساخت دهکده مجازی تحت سیطره و حکمرانی خودشان هستند. با فجازی کودتا به‌پا می‌کنند. دولتی را می‌برند و دولتی را می‌آورند. سبک زندگی‌ها را تغییر می‌دهند. فتنه به‌راه می‌اندازند، پیاده‌نظامِ بی‌مزد و مواجب درست می‌کنند، اصلاً آدم خودشان را می‌سازند. خلاصه هر کار که دلشان بخواهد با هویّت و ملیت کشورها انجام می‌دهند و به مخالفین‌شان هم اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند. با یک دکمۀ هوشمند دهان مخالف را می‌بندند. شعارشان آزادی بیان است، اما با هوشمندانه‌ترین روش، فکر و زبان کاربران را در قفسِ تحریف و دروغ و شایعه و خشونت حبس می‌کنند. برای مردم، خصوصاً کودک و نوجوان خودشان، انواع محدودیت‌ها را جهت فاصله گرفتن از آسیب‌های فجازی قرار می‌دهند، اما برای نابود کردن جامعه هدف خود و به بردگی کشاندن آنها، این محدودیت‌ها را مسخره و خلاف آزادی می‌خوانند. جا را برای هزار و یک کثافت فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی باز می‌کنند، اما اگر بخواهی یک کلمه در نقدشان بنویسی یا رسوایشان کنی برای همیشه اخراجت می‌کنند. با این شرایط، بسیاری از کشورهای دنیا، یک‌بار برای همیشه تکلیف خود و مردمشان را با این فجازی «هار و بی‌رحم» مشخص کردند. آنها که خواستند و توانستند، به سمت بومی‌سازی فجازی رفتند. بستری متناسب با فرهنگ و هویت خودشان ساختند و جلوی نفود بیگانه را گرفتند. آنها هم که توان یا اراده این کار را نداشتند، کم‌ترین کاری که کردند قانونمند کردن فجازی در کشورشان بوده است. اما در ایران، متأسفانه به جهت نادانی یا غفلت یا بی‌ارادگی یا بی‌تقوایی یا منفعت‌طلبی یا خیانتِ بعضی از مسئولین مربوطه و همچنین محافظه‌کاری و انفعال و سردرگمی و تنبلی بعضی از خواص، سالهاست یکی از بی‌بندوبارترین، بی‌قانون‌ترین، رهاترین، آسیب‌زننده‌ترین، زشت‌ترین، پُرگناه‌ترین و البته محدودترین فجازی را تجربه کرده‌ایم. علی‌رغم تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر لزوم و فوریت ساماندهی فضای مجازی - که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند - متأسفانه هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم. کارهایی که در این سالها انجام شده بیشتر جنبۀ آبنبات چوبی دادن به مردم داشته. علی‌رغم هزار و یک دلیل اقناع کننده‌ای که در راستای ساماندهی و قانون‌مندسازی فجازی وجود داشته و دارد، اما هنوز آقایان در این امر فشل‌اند، گویا هنوز نمی‌دانند باید چه کنند! یا نه، می‌دانند ولی جرأت و شهامت و تقوایش را ندارند. تا یک فتنه و اغتشاش خانمان‌سوز پیش می‌آید - که همه‌شان هم می‌دانند بستر اصلی‌اش همین فجازی ولنگار است - یک حرکت قسطی و نقطه‌ای و موقت انجام می‌دهند، اما همین‌که جو یک مقدار آرام شد، روز از نو، روزی از نو. از سالها قبل باید ساماندهیِ واقعی و فرآیند استقلال فجازی در ایران شروع میشد که نشد. در این اواخر طرح ساماندهی فجازی به مجلس ارائه شد که متأسفانه آن هم به دلایل نامعلوم و بعضاً معلوم، ابتر و بی‌سرانجام ماند. در پی اغتشاشات اخیر و جنگ ترکیبی که دشمن براه انداخت و با روشن و مبیّن بودن نقش فجازی در ساماندهی و مدیریت این اغتشاشات، آقایان محترم تصمیم بر فیلتر دو پلتفرم جاسوسی و ضدامنیتیِ اینستاگرام و واتس‌اپ گرفتند. بعد از فیلتر این دو بدافزار جاسوسی، همگان کاهش چشمگیر اغتشاشات را شاهد بودیم. با توجه به اینکه همۀ دستگیرشدگان در اغتشاشات اخیر اقرار می‌کنند که نقش اساسی در تحریک و ساماندهی و آموزش و رساندن ابزارهای ضد امنیتی، همه در همین فجازیِ بی‌در و پیکر انجام گرفته، عده‌ای از آقایان مسئول، بدون هیچ برنامه و طرحی زمزمۀ رفع فیلتر سرداده‌اند. رفع فیلتر می‌دانید یعنی چه؟ یعنی بازتر گذاشتن دست دشمنانِ خونخوار ملت ایران. یعنی بازترکردن پای تروریست‌ها به ایران! یعنی ناامن‌تر کردن ایران، ربودن آرامش از زندگی مردم. یعنی هُل دادن نوجوان و جوان ایرانی به دهان دشمنِ قدّار. مسئولین محترم در مجلس و دولت و شورای عالی فجازی و غیره ما بعنوان مردمی که به هویت اسلامی، انقلابی و ملی خود مفتخریم و نگران هویت‌زدایی از نسل جوان و نفوذ تحریف و دروغ و شایعه به ذهن و دل جوانان و نوجوانان‌مان هستیم، از شما مطالبۀ شروع و سرعت در طیِّ فرآیند ساماندهی فضای مجازی موجود را داریم. ما معتقدیم فیلتر بدافزارهای جاسوسی و ضدامنیتی بخشی از ساماندهی فجازی موجود است. کما اینکه معتقدیم حمایت کامل و همه‌جانبه از ظرفیت‌های مجازی داخلی، و حرکت جدی و عینی به سمت ایجاد اینترنت ملی و شبکۀ ملی اطلاعات از مهم‌ترین اجزای ساماندهی فجازی در ایران عزیز است. امیدواریم به سوگندی که در پیشگاه خدا و مردم یاد کردید و تعهدی که به ملت داده‌اید، پایبند باشید. والسلام علیکم و رحمةالله ✍ مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
(علیه‌السلام) 🔻تفاوت‌های صلح امام حسن(علیه‌السلام) با قیام امام حسین(علیه‌السلام) ۲) امام حسن (علیه‌السلام) بالاخره باید صلح می‌کرد حتی پس از ۱۰ سال جنگیدن با معاویه! مطلب دوم این است که امام حسن مجتبى وقتى که نگاه کرد به وضع لشکر خودش و وضع کوفه و شرائط اجتماعى و سیاسى، فهمید که اگر حالا جنگ را تمام کرد، تمام کرد؛ به همان ترتیبى که حکومت را تسلیم کند به معاویه. اگر حالا جنگ را تمام نکند، یک سال دیگر، دو سال دیگر، پنج سال دیگر، ۱۰ سال دیگر هم این جنگ ادامه پیدا بکند، نتیجه باز همین است؛ یعنى با شیوه‌هایى که امام حسن داشت: شیوه‌هاى الهى و علوى؛ و شیوه‌هایى که معاویه داشت: شیوه‌ى خریدن دل‌ها و وجدان‌های مردم با پول، با این شیوه و با ضعف ایمانى که در مردم بود و با خستگى که مردم کوفه داشتند، اگر ۱۰ سال دیگر هم امام حسن می‌جنگید، آخرش همین بود؛ یعنى باز مجبور بود تسلیم بشود به معاویه منتها ۱۰ سال دیرتر. خب در این ۱۰ سال بر سر امت اسلامى چه مى‌آمد؟ هزاران نفر کشته مى‌شدند، هزاران نفر از بین می‌رفتند، نارضائی‌ها علیه امام حسن بیشتر می‌شد. خب این وجهى نداشت که امام حسن مجتبى در حالى که یقین دارد، می‌داند، می‌بیند که شرائط به هیچ وجه نویدى نمی‌فهمند نسبت به آینده، پافشارى کند اصرار کند عده‌ى بیشترى کشته بشوند. ۱۳۶۸/۰۲/۱۱ (علیه‌السلام) @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
(علیه‌السلام) در روایتی که از امام باقر (علیه‌الصّلاةوالسّلام) نقل شده است، آن حضرت پس از اشاره به زهد و عبادت و خصوصیات اخلاقی و روحی امیرالمؤمنین(علیه‌الصّلاةوالسّلام)، می‌فرماید: «و ما اطاق عمله منّا احد»؛ از ما هم هیچ کس توان انجام دادن عمل او را ندارد. یعنی حتّی امام باقر و امام صادق و ائمه‌ی هداة مهدیّین(علیهم‌السّلام) هم نمی‌توانند خودشان را به آن حدی برسانند که امیرالمؤمنین به آن رسیده بود. طبق این روایت، بعد فرمودند: «و ان کان علی‌بن‌الحسین(ع) لینظر فی کتاب من کتب علی(ع)». بنا بر این روایت، امام باقر فرمود که پدرش علی‌بن‌الحسین(علیه‌السّلام) به یکی از کتاب‌های علی بن ‌ابی طالب(علیه‌السّلام) نظر می‌کرد - لابد کتابی از دستورات امیرالمؤمنین بوده، که آن دستورات طبق عمل و زندگی عملی خود آن بزرگوار بوده است - «فیضرب به الارض»؛ کتاب را روی زمین گذاشت، «و یقول من یطیق هذا؟»؛ چنین عملی را چه کسی طاقت می‌آورد؟ یعنی امام سجاد که سیّدالعابدین و زین‌العابدین است، در مقابل عمل و عبادت و زهد امیرالمؤمنین احساس عجز می‌کند. خود آن بزرگوار هم در نامه به عثمان‌بن‌حنیف فرمود: «الا و انّکم لاتقدرون علی ذلک»؛ شما نمی‌توانید به این سبکی که من عمل می‌کنم، عمل کنید. واقعاً هم انسان وقتی نگاه می‌کند، آنچه از امیرالمؤمنین نقل شده، دهشت‌آور است. پس، سخن در این نیست که کسی یا جامعه‌یی بتواند خود را همگون و همسان با علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه‌السّلام) بکند؛ سخن در پیدا کردن جهت حرکت جامعه و اشخاص، مخصوصاً زمامداران و اولیای امور در نظام اسلامی است. جهت حرکت، باید این جهت باشد. ۱۳۷۰/۰۱/۱۶ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
(علیه‌السّلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش می‌داند و می‌فرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛  و  مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام)  است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش. ❇️بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات هیات انصارالحسین علیه‌السلام تهران در سال ۱۳۵۱؛ کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
خصوصیت مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌وارواحنافداه) در نظر مسلمانان این‌ است که: «یملأالله به‌ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدى موعود است. ...بشر به سمت آن چیزى حرکت مى‌کند که مظهر آن، وجود مقدس مهدى (علیه‌الصلاة والسلام‌ وعجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف) باشد و او کسى است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد. سخنرانى در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج) ۱۳۶۸/۱۲/۲۲ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
▫️ هرگز خلق و خوی مردمی و محبت و رفق به مردم و سعی در استقرار عدالت در میان مردم را فراموش نکرد؛ مانند خود مردم و متن مردم زندگی کرد؛ با آنها نشست‌وبرخاست کرد؛ با غلامان و طبقات پایین جامعه، دوستی و رفاقت کرد؛ با آنها غذا می‌خورد؛ با آنها می‌نشست؛ با آنها محبت و مدارا می‌کرد؛ قدرت، او را عوض نکرد؛ ثروت ملی، او را تغییر نداد؛ رفتار او در دوران سختی و در دورانی که سختی برطرف شده بود، فرقی نکرد؛ در همه حال با مردم و از مردم بود؛ رفقِ به مردم می‌کرد و برای مردم عدالت می‌خواست. در جنگ خندق، وقتی که مسلمین در مدینه از همه طرف تقریباً محاصره بودند و غذا به مدینه نمی‌آمد و آذوقه‌ی مردم تمام شده بود، به طوری که گاهی دو روز، سه روز کسی غذا گیرش نمی‌آمد که بخورد، در همان حال پیامبر اکرم خودش در خندق کندن در برابر دشمن، با مردم مشارکت می‌کرد و مانند مردم گرسنگی می‌کشید. در روایت دارد، فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله‌علیها) که برای حسن و حسین - که کودکان خردسالی بودند - مقداری آرد دست و پا کرده بود و نان مختصری پخته بود، دلش نیامد که پدر خود را گرسنه بگذارد. تکه‌یی از آن نانی که برای بچه‌ها پخته بود، برای پدرش برد. پیامبر فرمود: دخترم! از کجا آورده‌ای؟ گفت: مال بچه‌هاست. پیامبر لقمه‌یی در دهانشان گذاشتند و خوردند. طبق روایت - که گمان می‌کنم سند روایت هم سند معتبری است - پیامبر فرمود: من سه روز است که هیچ چیز نخورده‌ام! بنابراین، او مثل خود مردم و در کنار مردم بود و با آنها رفق و مدارا می‌کرد؛ چه در این حالت، و چه در دورانی که سختی‌ها برطرف شده بود، مکه فتح شده بود، دشمنان منکوب شده بودند و همه سر جای خود نشسته بودند. ۱۳۷۰/۰۷/۰۵ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
(علیه‌السلام) 🔻تفاوت‌های صلح امام حسن(علیه‌السلام) با قیام امام حسین(علیه‌السلام) ۳) امام حسین (علیه‌السلام) با یزید بیعت نکرد ولی در زمان امام حسن (علیه‌السلام) مسأله بیعت مطرح نبود یک تفاوت دیگر این است که امام حسین (علیه‌السّلام) از طرف یزید زیر فشار قرار گرفت براى بیعت، به فرماندار مدینه نوشت که باید بر حسین‌بن‌على سخت بگیرى تا بیعت کند. بیعت یعنى چه؟ بیعت یعنى امضاى خلافت آن شقىِّ خبیثى که رأس کار است. امام حسین گفت:«لا والله لااعطیکم بیدى اعطاء الذلیل» من دست خودم را ذلیلانه در دست شما نمى‌گذارم؛ یعنى بیعت نمى‌کنم. «مثلى لایبایع یزید» مثل من با یزید بیعت نمى‌کند. خب چون فشار بود براى بیعت، که تا آن ساعت آخر هم ابن‌سعد و اینها که آمدند مى‌گفتند یا بیعت یا قتال. تا آخر هم منصرف نبودند. اما امام حسن چى؟ امام حسن به هیچ وجه برایش مسأله‌ى بیعت با معاویه مطرح نبود، در قرارداد آتش‌بس یا صلحى که بین امام حسن و معاویه نوشته شد، یکى از شرائط این بود که امام حسن به معاویه، امیرالمؤمنین نگوید، با او بیعت نکند، معاویه حق تعیین جانشین نداشته باشد، در بعضى از روایات معاویه بعد از خودش امام حسن را به خلافت بگذارد، بعد امام حسین را بگذارد، این چقدر متفاوت است با او. خب بله اگر امام حسن هم زیر فشار قرار مى‌گرفت، که باید بیعت کنى وضع فرق مى‌کرد، این هم فرق سوم. ۱۳۶۸/۰۲/۱۱ (علیه‌السلام) @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
(علیه‌السلام) ▫️از سال ۱۱۴ امامت امام صادق شروع می‌شود تا سال ۱۴۸ که مهم‌ترین دوران در این مرحله‌ی اوّل، ‌دوران امامت امام صادق است... در این روایات بنده یادداشت کرده‌ام: عمروبن‌ابی‌المقدام [می‌گوید] «رَاَیتُ اَباعَبدِاللهِ ‌‌(علیه‌السّلام) یَومَ عَرَفَةَ بِالمَوقِفِ وَ هُوَ یُنادِی بِاَعلیٰ صَوتِه‌»، حضرت در عرفات، در روز عرفه در اجتماع مردم و وسط ‌مردم ایستاده بودند و با فریاد یک جمله‌ای را می‌گفتند؛ به یک طرف رو می‌کردند و این جمله را می‌گفتند، بعد به یک طرف ‌دیگر رو می‌کردند و می‌گفتند، بعد به آن طرف دیگر رو می‌کردند؛ به چهار طرف رو می‌کردند و این مطلب را با فریاد می‌گفتند؛ ‌حالا آن چیست؟ اَیُّهَا النّاسُ! اِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ هُوَ الاِمام؛ می‌بینید توجّه به معنای امامت را و بیدار کردن مردم نسبت به ‌حقیقت امامت را که امامت چیست و آیا اینهایی که سرِ کارند شایسته‌ی امامتند یا نه؛ ثُمَّ کانَ عَلِیُّ بنُ اَبی طالِبٍ ثُمَّ ‌الحَسَنُ ثُمَّ الحُسَینُ ثُمَّ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلیٍّ ثُمَّ هه فَیُنادی ثَلاثَ مَرّاتٍ لِمَن بَینَ یَدَیهِ وَ عَن یَمینِهِ وَ عَن ‌یَسارِهِ وَ مِن خَلفِهِ اثنیٰ عَشَرَ صَوتاً؛ هر طرفی سه بار فریاد می‌کرد و اینها را می‌گفت و دوازده مرتبه این جمله را حضرت در ‌عرفات تکرار کرد؛ بعد می‌گوید پرسیدم که آن «هِه» یا «هاهِ» یعنی چه؟ گفتند در لغتِ مثلاً بنی‌تمیم یا بنی فلان، کنایه ‌است از «من»؛ یعنی بعد از محمّدبن‌علی، من امامم. ‌۱۳۶۵/۰۴/۲۸ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
(علیه‌السلام) ♦️ امام هادی علیه‌السلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند امام هادی علیه‌السلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرف‌هایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد. در مبارزه‌ای که شروع کننده‌ی آن، خلیفه‌ای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزه‌ای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد. ۱۳۸۰/۰۶/۳۰ @tabyin_Chahardah_Masoom ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r