🔹 پیوست ِنهمین مطلب، از بیانات مقام معظم رهبری:
👈 با مسائل و چالش های کشور درگیر بشوید.
«چرا میگوییم باید با مسائل کشور درگیر شد؟ خب هر کشوری بالاخره مسائلی دارد؛ امروز هم ما مشکلاتی داریم، مسائلی داریم، فردا هم مشکلاتی خواهیم داشت و همهی کشورهای دنیا، همهی جوامع دنیا اینجور هستند، مشکلاتی دارند که اینها باید حل بشود؛ این مشکلات باید بهصورت علمی حل بشود؛ اگر غیر عالمانه، غیر مدبّرانه، بدون فکر و غیر خردمندانه وارد این مشکلات بشویم،
حل نخواهد شد، مشکل پیچیدهتر خواهد شد، استمرار پیدا خواهد کرد، تکثیر خواهد شد و افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین مشکلات بایستی عالمانه حل بشود. خب، اگر بنا است عالمانه حل بشود، چه کسی باید آن را حل بکند؟ عالمان، دانشمندان؛ یعنی دانشگاهیان که از جملهی عالمان کشور و بخش عمدهی عالمان کشورند. بنابراین دانشگاه باید مسائل کشور را مسائل خودش بداند و دنبال حلّ آنها باشد.» بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها. ۲٠/٠۳/۱۳۹۷
«توصیهی بعدی این است که با مسائل کشور مماس بشوید. انسان [وقتی] مسائل کشور را از دور نگاه میکند، یک جور است،[امّا] وقتی تماس با مسائل پیدا میکند، یک جور دیگر است.
با مسائل کشور مماس بشوید، مسائل را از نزدیک ببینید، درک کنید، روی آن کار کنید، متمرکز بشوید. لازم هم نیست که حالا فرض کنید جمعیّت شما و آن تشکلّی که شما در آن
هستید، به همهی مسائل کشور برسد؛ نه، متمرکز بشوید روی یک مسئله، دو مسئله، روی آن مسائل فکر کنید، کار کنید، دنبال کنید، تحقیق کنید؛ نتایج تحقیقتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
👈 راه پیگیری مشکلات و چالش های کشور، شهر و محله، درگیر شدن با مسائل و چالش هاست
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 رهبر معظم انقلاب :
«هرکشوری بالاخره مسائلی دارد، مشکلاتی دارد،
امروز هم ما مسائلی داریم، مشکلاتی داریم،
ما توقع داریم با مسائل کشور درگیر بشوید.»
🌸• [ این محتوا در لبیک به فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب تولید شده است. ] • 🌸
💠 دهمین مطلب؛
منسوخ شدن جریان شناسی های رایج
بسم الله الرحمن الرحیم
غایت جریان شناسی، این بود که بتوانیم دسته بندی بکنیم گروه های مختلف جامعه رو، ببینیم چه تمایزهایی دارند از نظر رفتار، باطن، ذات و حقیقت
یه زمانی از دوگانه ی جریان شناسی اصلاح طلب-اصولگرا استفاده می کردیم
می گفتیم یه جریان اصلاح طلبان هستن یه جریان دیگه اصولگراها
بعدترها اومدیم ریزتر شدیم، گفتیم قالیبافی چی ها یه جریان هستن ، جلیلی چی ها یه جریان دیگه
روند جوری داره پیش میره
که پس فردا بیایم بگیم آقای فلانی یه جریانه و آقای بهمانی یه جریان دیگه
نه جریان اصلاح طلبی حق ِمطلق هستن
نه جریان اصولگرایی
نه جریان اصلاح طلبی باطل ِمطلق هست
نه جریان اصولگرایی
فرق چندانی با هم ندارند از نظر حقیقت، ذات، باطن و رفتارشون
نه به قول معروف قالیباف چی ها راهشون درسته
نه جلیلی چی ها
این جریان شناسی های رایج منسوخ شده دیگه
تعبیر عامیانه ای در این زمینه به کار میره که میگن : «اصلاح طلب و اصولگرا هردوشون سرشون توی یه آخوره»
حتی اگر یادتون باشه، در شعارهای طراحی شده توسط ضد انقلاب، دشمنان ِایران برای همراه ساختن مردم با حرکاتشون، اومدن این شعار رو پخش کردند : «اصلاح طلب-اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»
این جریان شناسی های رایج، به هیچ وجه نمی توانند تفاوت های حقیقی، ذاتی، رفتاری و باطنی گروه های مختلف حاضر در جامعه را نشان بدهند.
چون می بینند هر دوی جریان ها شباهت بالایی دارند با هم، فرق چندانی بینشان نمی بینند، این ها که در این جریان اند فساد دارند، آن ها که در جریان مقابلند هم فساد دارند، این ها از روش های غلط استفاده می کنند، آن ها هم از روش های غلط استفاده می کنند، این ها همتی ضعیف دارند، آن ها هم همتشان ضعیف است، پس این جریان شناسی رایج و دسته بندی، به درد بخور نیست و منسوخ شده است.
این برچسب ها و جریان شناسی های رایج، کاربرد خودشان را از دست داده اند و قابل استفاده نیستند.
با کدام جریان شناسی می توانیم به خوبی گروه های مختلف جامعه را شناسایی کنیم ؟!
جریان شناسی باید به گونه ای باشد که واقعا بتوانیم با آن دسته های متفاوت افراد حاضر در جامعه را شناسایی کنیم و از هم تمایز بدیم، ببینیم کدام جریان رفتار و باطنش سمت و سوی صحیح دارد، کدام جریان رفتار و باطنش سمت و سوی نادرست دارد.
در عمل فرق چندانی نیست بین جریاناتی که طبق جریان شناسی های رایج می شناسیم
داشتن یک دسته بندی دقیق از جریانات حاضر در جامعه، از مقدمات فعالیت اجتماعی است
🔹 یکی از معایت شناخت غیردقیق از جریانات حاضر در جامعه
وقتی یک دسته بندی دقیق نداشته باشیم،
به عنوان یکی از عوارض این مشکل،
دعوا و درگیری دسته های مختلف مردم است، مردم به اسم این جریان و آن جریان به جان هم می افتند، در حالی که فرق چندانی بین جریان های شناخته شده نیست.
مثل همین الان که عده ای با کسانی که اصلاح طلب شناخته میشن دعوا می کنند و مشکلات جامعه را گره می زنند به آن ها، و طرف مقابل با کسانی که اصولگرا شناخته میشن دعوا می کنند و مشکلات جامعه را گره می زنند به آن ها، در حالی که نه مشکلات جامعه با این دعواها حل می شوند، نه مشکل جامعه این جریان یا آن جریان است، نه این دو جریان تفاوت چندانی با هم دارند در عمل.
🔹 یکی از فواید شناخت دقیق از جریانات حاضر در جامعه
از فواید یک جریان شناسی صحیح و دقیق، این است که مردم گروه های مختلف را بهتر می شناسند و بهتر میتوانند تصمیم بگیرند.
مردم، اگر دقیق بشناسند، بی فایده عمرشان را صرف یک سری دعواها و حمایت ها نمی کنند و حمایت از جریانات صحیح واقعی را پیش می گیرند و با تمامی گروه های کج رو مقابله میکنند به هر اسمی که باشند.
🌸• [ این محتوا در لبیک به فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب تولید شده است. ] • 🌸
💠 یازدهمین مطلب؛
جریان شناسی واقع بینانه
بسم الله الرحمن الرحیم
آن چه تمایز بین گروه های مختلف حاضر در جامعه را نشان می دهد،
تمایز در منش ها، بینش ها، کشش ها، روش ها و کنش های آن هاست.
یعنی وقتی می خواهیم بگوییم این گروه از افراد با آن یکی گروه متفاوت اند وقتی جریان شناسی می کنیم،
باید در منش ها، بینش ها، کشش ها، روش ها و کنش ها با هم متفاوت باشند.
از نخبگان انتظار می رود وارد عمل بشوند و جریان شناسی نظری دقیقی را مبتنی بر این نکات تهیه و تدوین بکنند.
که این جریان شناسی، ان شاءالله متناسب خواهد بود با شخصیت ۵ لایه ی انسان ها و جوامع انسانی.
🌸• [ این محتوا در لبیک به فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب تولید شده است. ] • 🌸
💠 دوازدهمین مطلب؛
شناخت دقیق جریان های اجتماعی (۲)
بسماللهالرحمنالرحیم
آنچه گروههای گوناگون حاضر در جامعه را از هم جدا میکند، ناهمسانی در پنج لایه است: منشها، بینشها، کششها، روشها و کنشها.
🔹 ملاک انقلابی بودن
در میان ۵ لایه یادشده، لایهی «منش» که همان «نیت» و گوهر وجود هر کسی است، ارزش «حیاتی» و «تعیینکننده» دارد و دیگر لایهها، به ترتیبی که میآید، مهم هستند ولی تعیینکننده نیستند.
کسی با لغزشهای چهارگانه زیر، از انقلابی بودن نمیافتد؛ مگر «خودداری از انجام دستورهای حیاتی رهبر» که مانند داشتن منش فاسد، سبب خروج از انقلابی بودن است.
📝 شناخت ۵ لایه شخصیت افراد و جوامع؛ سرآغاز شناخت دقیق جریان های اجتماعی:
1⃣ • منش؛ میزان حق بودن نیتها و خواهشها
°° برای نمونه رژیم آمریکا به طور کلی منش و بنیادش ظالم است، بدنیت و بدخواه است، با آگاهی و لجاجت اهل فساد است.
°° برای نمونه امام خامنهای سرباز حضرت حجت (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) به طور کلی منش و بنیاد شخصیتشان عادل است، حقجو، حقپذیر، خیرخواه و خوشنیت هستند.
°° برای نمونه میرحسین موسوی خطوط قرمز و حیاتی جامعه را زیر پا گذاشت، منش سالم خودش را از دست داده و تبدیل شد به بدخواه نظام، رهبر و مردم.
2⃣ • بینش؛ میزان حق بودن اندیشهها، دیدگاه ها و برنامههای تفصیلی
°° برای نمونه افرادی که رعایت تمایلات کشورهای استکباری را به صلاح میپندارند، دارای بینش غیراصولی و نادرست هستند، در عرصهی فکر به کجی رفته و به انحراف کشیده شدهاند.
°° برای نمونه افرادی که امروز در یمن میگویند ما تهدید خداوند متعال را جدی میگیریم و از تهدید مستکبران هراسی نداریم و از مبارزه با ستمگران دست نمیکشیم، دارای بینش، اندیشه و برنامههای تفصیلی اسلامیاند.
3⃣ • کشش و رهش؛ میزان حق بودن کششها و رهشهای حب و بغضی
°° برای نمونه کسانی که بغض را بهجای اینکه بر صهیونیستها روا بدارند، بر طبل درگیری بین شیعیان و سنیمذهبها میکوبند، حب و بغضشان را نابجا به کار گرفته و دارای کشش و رهش نابجا هستند.
°° برای نمونه آیتالله سیستانی که حب و بغض خودشان را بجا و به حق روا داشتند و در زمان حملهی داعش فریاد زدند که باید به یاری برادران اهل سنت خود بشتابیم و آنها را «انفسنا» خواندند و امروز فریاد زدند باید با رژیم صهیونیستی مقابله کنیم، حب و بغض خودشان را بجا به کار گرفتهاند.
4⃣ • شبکهی ارتباطی؛ میزان سلامت شبکهی ارتباطی
کسانی که نتایج حاصل از بینشها و کششها را به سلامت و روش صحیح به مقصود نمیرسانند، روش فاسد دارند.
کسانی که نتایج حاصل از بینشها و کششها را به سلامت و روش صحیح به مقصود میرسانند، روش اسلامی دارند.
°° برای نمونه کارگزاری که ارتباطش را با مردم کم کرده و ارتباطاتش را منحصر کرده است در حلقهی خاصی از نزدیکان خودش، روش نادرستی را در پیش گرفته و در مسیرهای ارتباطی اش با مردم سد و مانع قرار داده و برقراری ارتباطات مردمی را سخت کرده است.
°° برای نمونه مقام معظم رهبری در طول سال با اقشار مختلف مردم جلسات عمومی و خصوصی پرشماری دارند و مسیرهای ارتباطات مردمی با ایشان بهآسانی در دسترس است، روش صحیحی را در سیرهی عملی خودشان نمایان کردهاند و برقراری ارتباطات مردمی با خودشان را تسهیل کردهاند.
5⃣ • کنش؛ میزان درستی اقدامات و کنشها
°° برای نمونه کارگزاری که نیتش خوب است، ولی در یک تصمیم و اقدام یا عزل و نصب یا انجام کارش، نادرست تصمیم میگیرد و مرتکب اشتباه میشود و کار را نادرست انجام میدهد.
°° برای نمونه تصمیم امام خمینی رحمهالله علیه به نپذیرفتن زودتر از موعد قطعنامه و پایان دادن جنگ به تناسب آن شرایط درونی و بیرونی کشور که حتی عراقیها هنوز در خاک ما بودند، عمل و اقدام و تصمیمی درست بود.
🌸 [این محتوا در لبیک به فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب تولید شده است.] 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رهبر انقلاب؛ ۱۹ دی ۱۴۰۳: رشد ۸ درصد امکانپذیر است.
🔻رهبر انقلاب؛ ۳ بهمن ۱۴۰۳: رشد ۸ درصد ممکن است؛ نگویند نمی شود.