◀️ غفلت از نقش علما در مشروطه
من میبینم در بعضی از نوشتههای مربوط به مشروطه - حتّی نوشتههایی که از لحاظ سند تاریخی، بهتر هم هست - آنجایی که به انگیزههای دینی و شعارهای دینی میرسند،
📌 عمداً از آن (نقش علما در مشروطه) عبور میکنند، که بنده در حاشیهی بعضی از این کتابها این موارد را یادداشت کردهام و نشان دادهام؛ از جمله کتاب کسروی و بعضی دیگر.
◀️ شما میبینید انجمنهایی که در همهی ولایات تشکیل شد، تقریباً
♦️ رکن اصلی آنها علما بودند.
◀️ در تبریز که یکی از مراکز مهم بود، بیشتر یا همهشان علمای معروف تبریز بودند. شما شاید میدانید که در تبریز اختلاف خیلی عجیب و ریشهداری میان شیخیه و متشرعه وجود داشت؛
اما همهی این اختلافات را کنار گذاشتند و در این مجموعه گرد آمدند و کار و دفاع و مبارزه کردند؛
بعضی هم که بر سر همین قضیه جان دادند.
♦️ در مشهد و اصفهان هم همینطور بود. بنابراین
📌 مسألهی اول این است که عنصر اسلام در مشروطیت
◀️ - که بروز و ظهورش هم با حضور علما و شعارهای علمایی و انگیزههای دینی بود - باید کاملاً مطرح شود.
۱۳۸۳/۰۵/۱۱
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
♦️ ضدیت مشروطه با اجنبی ♦️
در تاریخ قاجاریه، حضور اجانب در ایران از دهها سال قبل از مشروطه بهصورت فعال شروع شده بود.
واقعاً دل مردم از قضایای زمان فتحعلی شاه و جنگهای ایران و روس و عهدنامهی ترکمانچای و بعد تحمیلات و زورگوییهایی که روسها با ایرانیها در طول این زمان داشتند، پُر بود.
◀️ حافظهی تاریخی مردم اینها را نگه داشته بود؛ این کاملاً مشهود و محسوس است.
📣 بعد انگلیسیها وارد میدان شدند و فعالیت کردند، بعد هم رایگان شدن و دلداده شدنِ سران و عناصر حکومت نسبت به عناصر خارجی؛ اینها را مردم میدیدند.
همهی بغضی که مردم به ظلمهی آن زمان داشتند - حکام ظلمه، تعبیر رایج متدینین و مردمِ آن زمان بود - بهطور مستقیم برمیگشت به خارجیهایی که با اینها همکاری میکردند و از اینها امتیاز میگرفتند و احیاناً به اینها کمک میکردند.
◀️ بنابراین خصوصیت ضد حضور بیگانه در مشروطیت، بسیار مهم است؛ این را نباید فراموش کرد.
📌این همان چیزی بود که اولین ضربه را کسانی به آن زدند که طرف انگلیسیها و سفارت انگلیس رفتند. به این ترتیب، در واقع انگلیسیها با زرنگی و با مهارتِ تمام آمدند و ضدیت مردم با حضور خارجیها را آرام کردند؛ ولی مردم همیشه با حضور خارجیها مخالف بودند.
♦️ یکی از عناصر مؤثر در قضیهی مشروطیت، بلاشک این موضوع است و انسان این را مشاهده میکند.
📌خیلی از روشنفکرهایی که با مشروطیت همکاری میکردند، این بُعد را ندیده میگرفتند. البته بعضی هم ضد بیگانه بودند، اما بعضی هم بودند که این بُعد را ندیده میگرفتند. این درحالی بود که تلألؤ و تشعشع تمدن غربی، همه را در مناطق ما و در دنیاهای عقبافتادهی غیراروپایی کاملاً مبهوت و مجذوب کرده بود؛ این بود که بشدت مجذوب آن حرفها بودند.
به نظر من روی این نکته باید تکیه شود و نشانهها و دلایلش هم استخراج گردد.
◀️همچنین انحراف مشروطیت از همین طریق - که به حکومت رضاخانی منتهی شد؛ آن هم مستقیم به دست انگلیسیها - برجسته و نشان داده شود.
شما باید بتوانید فضای کشور را در همین جهتی که خودتان دارید عمل میکنید، هدایت کنید؛ چون یقیناً کسانی هم هستند که انگیزههایی غیر از انگیزههای شما دارند؛ یعنی همان گرایش انگلیسی و گرایش بیدینی و لامذهبی؛ اینها به روشهایی هم تمسک میکنند.
۱۳۸۳/۵/۱۱
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
◀️ در مشروطه علما با یکدیگر همنظر بودند
◀️ همهی علما در قضیهی مشروطیت با یکدیگر همنظر بودند؛
یعنی بین مرحوم شیخ فضلاللَّه و مرحوم بهبهانی و مرحوم طباطبایی در فکر و نظر تفاوتی وجود نداشت؛
📌اما دیدشان نسبت به واقعیتها و بهاصطلاح روشها و تاکتیکهایی که فکر میکردند باید عمل کنند، متفاوت بود.
◀️ مرحوم شیخ فضلاللَّه انحراف را دیده بود؛ نمیشود گفت سید محمد طباطبایی یا مرحوم حاج سید عبداللَّه آن را ندیده بودند؛ چرا، آنها هم میدیدند؛ منتها فکر میکردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛
◀️ یعنی یک نوع سهلانگاری در برخورد با نفوذیهای مشروطه در آنها مشاهده میشد،
اما در مرحوم شیخ فضلاللَّه این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخفضلاللَّه از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است.
📣 به شیخ فضلاللَّه خیلی ظلم شده است
واقعاً به شیخ فضلاللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضلاللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی از دوستان نزدیک ما به من اعتراض کرد!
من دیدم حتّی در محافل روحانی و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات وجود دارد که چرا از شیخ فضلاللَّه صحبت میشود؛ شیخ فضلاللَّه مخالف مشروطه بود! در حالی که او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛
✅ خودش در حقیقت جزو
مؤسسین و مؤثرین
مشروطه بود؛
خود او هم در همان لوایحی که نوشته و منتشر کرده، بارها و بارها بر این معنا تأکید کنیم و میگوید من مخالف مشروطه هستم؟ من جزو مؤسسینام.
راست هم میگفت؛ بلاشک او جزو مؤسسین و فعالان مشروطه بود.
من دیدم این تفکرات در بعضی از دوستان نزدیک خود ما هم وجود دارد؛ حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضلاللَّه خوششان نمیآید! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، کاملاً بعکس است؛
♦️ امام نسبت به مرحوم شیخ فضلاللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بهخاطر همان تصلب و شجاعت و دینگرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است.
۱۳۸۳/۵/۱۱
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
جدایی از مردم و مکر انگلستان؛
عامل انحراف مشروطیت و
شکست نهضت ملی شدن نفت
◀️مسئلهی اصلی ما، مسئلهی مردم است؛ حضور مردم، میل مردم، ارادهی مردم، عزم راسخ مردم.
این را باید عرض کنیم؛ در همهی تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعی بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است. یعنی گسترش یک تحول، گسترش یک فکر، گسترش نفوذ یک مصلح اجتماعی، وابستهی به این است که با مردم چقدر ارتباط داشته باشد. هرچه ارتباط او و آن جریان و آن جنبش و آن تحول با مردم بیشتر باشد، امکان موفقیت او بیشتر است؛
📌اگر از مردم منقطع شد، دیری نخواهد پائید، کاری نخواهد کرد. البته در تاریخ کشور ما جابهجائیهای قدرت، آمدن سلسلههای سلاطین و رفتن آنها، به مردم ارتباطی نداشته است؛ لیکن همین سلسلههای حکومتی و سلطنتیای که در طول تاریخ ما وجود داشتهاند، هر کدام از آنها که توانستهاند رابطهی خودشان را با مردم به یک نحوی محکم و گرم و دوستانه کنند، پایداریشان، موفقیتشان در ادارهی کشور و در عزت ملی بیشتر بوده است؛ هر کدام، از مردم منقطع شدند، همه چیز را از دست دادند؛ که نمونهی اتمّ آن، سلسلهی قاجار و سلسلهی منحوس پهلوی در این دورههای اخیر است.
📣ما یک تجربهی مشروطیت را داریم در دوران نزدیک خودمان، و
📣 یک تجربهی ملی شدن صنعت نفت را.
در این دو، مردم حضور داشتند، شرکت داشتند؛ عامل پیروزی هر دو نهضت، مردم بودند؛ ولی از مردم جدا شدند.
❌در نهضت مشروطیت، انگلیسها با مکر و کلک خودشان، با حیله و خدعهی خودشان، آمدند بر امواج مشروطیت سوار شدند، مردم و رهبران مردمی را کنار زدند؛
▪️مشروطیت سر از قلدری رضاخان درآورد.
در قضیهی صنعت نفت و ملی شدن نفت هم در اول دههی ۳۰ شمسی در کشورمان، مردم عامل بودند، مردم مؤثر بودند، حضور آنها موفقیتآور بود؛ لیکن دیری نپائید که از مردم جدا شدند، به مردم پشت کردند؛
▪️ کودتای آمریکائی آمد امور را قبضه کرد و کشور را مجدداً به استبداد کشاند.
.۱۳۹۰/۰۷/۲۰
بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
♦️کناره گیری علما و متديّنين ؛
یکی از عوامل شکست مشروطیت
این جزو تعالیم اسلام است كه با زبان و تبیین باید مردم را با فضایل اخلاقی آشنا كرد و از منكرات دور نگهداشت. این به جای خود درست؛
◀️اما با شیوع منكرات و با تظاهرِ به آن باید مقابله كرد. اسلام مرتكبِ منكر را نصیحت و هدایت میكند؛ اما حد هم برای او میگذارد.
♦️با صِرف زبان و توصیه نمیشود كاری كرد. قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد. اجازه ندهید كه هوسهای یك عدّهی معدود و یك گروه كوچك و اندك در داخل جامعه، موجب اغوای ذهن و فكر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنی شود كه هیچ انگیزهی فسادی ندارند. شما باید جلوِ آنگونه افراد را بگیرید. همهی مسؤولان بخشهای مختلف كشور در این زمینه مسؤولند.
📣 اجازه ندهید عدّهای با تكیه به نام آزادی - كه واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست كه چه سوء استفادههایی از این نام میشود - منكرات و فحشا و بیبندوباری را در جامعه رایج كنند.
عكسالعملِ آن این است كه عدّهای به نظام بدبین شوند؛ مثل اوّل مشروطه.
یكی از عواملی كه موجب شكست مشروطیت در ایران شد، این بود كه متدیّنین بعد از مدتی احساس كردند كأنّه كار به سمت بیدینی پیش میرود. جنجال زیاد مطبوعاتی كه آن وقت همهی انگیزهی خودشان را این قرار داده بودند كه به مقدّسات دینی حمله كنند - البته كسانی كه در مشروطیت با اساس دین و مظاهر دینی و اعتقادات دینی و روحانیت و با اینطور چیزها در مجامع به صورت قلمی و شعاری مقابله و اهانت میكردند، عدّهی زیادی نبودند، اما جنجالشان زیاد بود - موجب شد
▪️ كه متدیّنین و علما كه در صفوف اول مبارزهی مشروطیت بودند، بتدریج دلسرد شدند و كنار نشستند. وقتی چنین شد،
📌 نهضت شكست میخورد؛ و مشروطیت شكست خورد. بعد از پانزده، شانزده سال از عمر مشروطیت، دیكتاتوریِ رضاخانی به وجود آمد. این بسیار عبرتانگیز است.
❌ رضاخانِ قلدر و چكمهپوش كجا، شعار مشروطیت كجا؛ چقدر اینها با هم فاصله دارند! چرا اینطور شد؟
◀️چون اطمینان و اعتماد مردم مؤمن سلب شد؛ كنار نشستند و از صحنه بیرون رفتند.
مسؤولان نباید بگذارند چنین حالتی در مؤمنین به وجود آید.
۱۳۸۰/۰۵/۱۱
بیانات در مراسم تنفیذ ریاستجمهوری سال ۸۰
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
حضور نداشتن مردم در اداره كشور از دوران مشروطيت تا قبل از پيروزی انقلاب
گفتن این حرفها كه مجلس مركز آراءِ مردم است، مظهر ارادهی مردم است، ادارهكنندهی حقیقی كشور در سایهی قوانین است، یك مرحله است؛
✅عمل به اینها و تحقّق اینها یك مرحلهی دیگر است.
🌷 آنچه ما در جمهوری اسلامی به آن سرافرازیم، این دومی است، 🌷
و الّا در همه جای دنیا و در همهی زمانها این حرفها گفته میشود. زمانهای بعد از مشروطیت، در همین كشور ما هم این حرفها بود. میگفتند مجلس، میگفتند قانون، میگفتند انتخاب؛ لیكن میان حقیقت و آنچه كه اتّفاق میافتاد و واقعیت امر بود، با آنچه كه گفته میشد، فاصلههای زیادی وجود داشت.
◀️مردم ما حقیقتاً از دوران مشروطیت تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور خود را در ادارهی كشور به شكل قانونگذاری تجربه نكرده بودند؛
شاید یك یا دو دورهی دوساله در اوایل كار مجلس شورای ملی مثلًا دورهی دوم، سوم؛ آن هم با مناقشات و خدشههایی تا حدودی این معانی را با خود داشت؛ اما آنچه بود، حرف بود؛ بر روی كاغذ بود؛ در امواج هوا بود، یواشیواش همان هم نبود! اینطوری است كه وقتی انحراف عمیق شود، مردم خودشان را ملزم هم نمیدانند كه حتّی در زبان هم نام حقیقت را بیاورند؛ خطر اینجاست. در دورهی قبل از پیروزی انقلاب، اینگونه بود.
◀️ در سالهای متمادی دیگر، حتی اسمی از آراءِ مردم و ادّعا و افتخار به این حرفها هم دیگر باب نبود؛ همه چیز صوری و دروغین بود؛ مصنوعی و ساختگی بود؛ هم در دوران دیكتاتوری صریح، كه عبارت بود از دوران رضاخانی و اواخر دوران محمّدرضا؛ هم در دوران میانه كه یك مقدار پوشیده و خفی بود، مردم رأیی نداشتند، مجلس وجود نداشت، نمایندهای نبود؛ دستوری و فرمایشی بود.
انسان وقتی تاریخ آن دوره را میخواند حالا برههای را كه خود ما در این اواخر شاهدش بودیم، و نیز آن قبلیها را هم وقتی انسان میخواند میبیند كه چگونه بوده است. از مدّتی قبل از آنكه وقت انتخابات شود، انتخابات فراهم میكردند؛ كار محافل شروع میشد؛ اصرارها، التماسها، تقرّبها، خوشرقصیها؛ برای اینكه خود را در لیست دولت داخل كنند؛ صریح میگفتند لیست دولت، لیست دربار؛ حیا هم نمیكردند!
انقلاب اسلامی در میان كارهای عظیمی كه در این كشور و در تاریخ ما انجام داد، این كار عظیم را هم انجام داد كه مردم ما طعم حكومت مردم در وضع قوانین را چشیدند.
۱۳۷۸/۰۳/۱۰
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
♦️اشتباه حق و باطل
ما چوب اشتباه حق و باطل را
🔹در طول تاریخ انبیا و
🔹در طول تاریخ اسلام
بارها خوردهایم.
شاید یکی از علل اینکه دوران اختناق در این کشور طولانی شد و اقلا دو قرن استعمار در این کشور حضور موذیانهیی داشت و ما مردم نتوانستیم آنچنان به دهان استعمار بکوبیم که برود و نیاید،
◀️ همین بود که حق و باطل مشتبه میشد و صریح نبود و صراط روشن برای مردم وجود نداشت.
لذا چه در مشروطه و چه در قضایای قبل و بعد آن،
ما ملت ایران
چوب اشتباه حق و باطل را خوردیم.
▪️دیدار با مسؤولان سازمانهای خدماتی و حمایتکننده از مستضعفان و محرومان
۱۳۶۸/۰۷/۱۲
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
♦️دلسردی مومنین در مشروطه
یکی از عواملی که موجب شکست مشروطیت در ایران شد،
◀️ این بود که متدیّنین بعد از مدتی احساس کردند کأنّه کار به سمت بیدینی پیش میرود. جنجال زیاد مطبوعاتی که آن وقت همهی انگیزهی خودشان را این قرار داده بودند که به مقدّسات دینی حمله کنند - البته کسانی که در مشروطیت با اساس دین و مظاهر دینی و اعتقادات دینی و روحانیت و با اینطور چیزها در مجامع به صورت قلمی و شعاری مقابله و اهانت میکردند، عدّهی زیادی نبودند، اما جنجالشان زیاد بود -
🔴 موجب شد که متدیّنین و علما که در صفوف اول مبارزهی مشروطیت بودند، بتدریج دلسرد شدند و کنار نشستند. وقتی چنین شد، نهضت شکست میخورد؛ و مشروطیت شکست خورد.
بعد از پانزده، شانزده سال از عمر مشروطیت، دیکتاتورىِ رضاخانی به وجود آمد. این بسیار عبرتانگیز است.
📣 رضاخانِ قلدر و چکمهپوش کجا، شعار مشروطیت کجا؛ چقدر اینها با هم فاصله دارند!
⁉️ چرا اینطور شد؟ چون اطمینان و اعتماد مردم مؤمن سلب شد؛ کنار نشستند و از صحنه بیرون رفتند. مسؤولان نباید بگذارند چنین حالتی در مؤمنین به وجود آید.
🔹البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانهی اینکه اطمینانشان سلب شده، قانونشکنی کنند. قانونشکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر میآید - بدون اجازهی حکومت - خودش یک جرم است؛ مگر نهی از منکر زبانی، که بارها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفهی همه است و در هیچ شرایطی هم ساقط نمیشود؛ اما آنجایی که نوبت اجرا و عمل برسد، همه باید طبق قوانین عمل کنند. هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوّهی قضایّیه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم؛ نخیر، آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثهای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آنها خواهد گفت.
▪️بیانات پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای سیدمحمد خاتمی
۱۳۸۰/۰۵/۱۱
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
حوادث گذشته و تهدیدهای آینده
🔹یکی از چیزهایی که انسان از رسانه توقع دارد این است که از حوادث گذشته برای توضیح تهدیدهای آینده و حوادث در شرف تکوین استفاده کند و مردم را نسبت به آنها حساس نماید. قضایای جوامع انسانی و جهانی حقیقتا مشابهند؛ چون با همهی تغییری که در وضع زندگی انسانها بهوجود میآید،
♦️ عوامل تأثیرگذار حقیقی در زندگی انسانها همیشه چیزهای معینی است. «سنتالله» که در قرآن میبینید، همین است. «و لن تجد لسنةالله تبدیلا و لن تجد لسنةالله تحویلا» همینهاست؛
◀️ یعنی سنتهایی وجود دارد و تبدیلها و تحولهایی بهوجود میآید.
مثلاً امروز قضایای مشروطه برای ما کاملاً قابل درسگیری و درسآموزی است. چون بنده در برههای از سالهای زندگیام با مسائل و قضایای مشروطه خیلی انس داشتهام و کتابها و گزارشهای متعدد را نگاه میکردم،
📣 امروز که نگاه میکنم، میبینم این قضایا و حوادث خیلی به هم نزدیک است. همچنین عوامل در انقلابهای گوناگون دنیا؛ مثلاً انقلاب کبیر فرانسه یا انقلابهای دیگر، مشابه است. عوامل مشابه است و نتایج مشابهی را هم میدهد. مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه عامل مخربی وجود داشته که ما جلو این عامل مخرب را در اینجا گرفتیم و نگذاشتیم، میبینیم آن نتایج مترتب نشد، یا عاملی وجود داشته که آنجا تخریب ایجاد کرده، ما اینجا جلو آن را نگرفتیم، میبینیم عیناً همان تأثیر و همان زیان را در اینجا هم بهطور مشابه داشته است.
▪️دیدار مدیران صدا و سیما
۱۳۸۱/۱۱/۱۵
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
مشروطه و اعتماد به نفسِ نداشتهی روشنفکرها
از اواسط دورهی قاجار نشانههای پیشرفت اروپایی در کشور ما بتدریج شروع کرد ظاهر شدن.
♦️ روشنفکران ما کسانی بودند که به اروپا میرفتند یا نوشتههای آنها را میخواندند؛ لذا با پیشرفتهای آنها آشنا میشدند و خود را در مقابل آنها ناتوان و حقیر میدیدند. این حرف تکرار شدهیی است از طرف روشنفکرهای صدر مشروطه، که ما فقط و فقط باید دنبال غربیها راه بیفتیم و به هرچه آنها میگویند، در همهی شؤون زندگیمان عمل کنیم؛ این حرفی که از تقیزاده و دیگران نقل شده و واقعیت هم دارد.
♦️ اینها میگفتند ما باید صددرصد به نسخهی آنها عمل کنیم تا پیش برویم؛ یعنی مجال ابتکار، ابداع، خلاقیت و نگاه بومی به مسائل علمی و صنعتی مطلقاً در محاسبهی اینها نمیگنجید.
▪️دیدار جمعی از مهندسان و محققان فنی و صنعتی کشور
۱۳۸۳/۱۲/۰۵
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
♦️ کارنامه صحیح و موفقیتآمیز روحانیت
در دهها سال گذشته، بلکه در یکی، دو قرن گذشته، بحمدالله روحانیت در مواجههی با قضایای مهم بینالمللی و مسائل مربوط به این کشور و بعضی کشورهای اسلامی دیگر، مواضع صحیحی اتخاذ کرده و تجربهی افتخارآمیزی ارایه نموده است.
🔹از قبل از قضایای مشروطه در ایران بگیرید،
🔹 تا قضایای جنگ اول جهانی در عراق
🔹 و نیز جنگ دوم جهانی،
🔹تا حوادث انقلاب و بعد از انقلاب،
◀️ همیشه مواضع روحانیت، مواضع صحیح، و عمل آنها در آن سنگرها، عمل افتخارآمیزی بوده است.
▪️دیدار با روحانیون و مبلغان، در آستانهی ماه محرم
۱۳۷۰/۴/۲۰
#انقلاب_مشروطه
#انحراف_مشروطه
#سخن_ناب
@tabyin_mashrote
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r