⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش اول)
🔸با مطالعه تاریخ و نگاهی به تحولات متعددی که در دوره های متفاوت و در مکانهای مختلف به وقوع پیوسته، میتوان دریافت، #زن و جایگاه او همواره در تمامی این تحول ها ـ چه از نوع اصلاحی و چه از نوع انقلابی آن ـ یکی از ویژگی های مهم تغییرهاست. در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادیهای زن در جوامع غربی، آنها با مقوله #جاهلیت_مدرن مواجه شدند. بر آنیم تا نشان دهیم چگونه #زن در فرهنگ مدرن غربی، مجدد زنده به گور شد و ریشه های این مسئله کدام اند؟ نحوه این زنده به گوری چیست؟ پیامدهای آن کدام است؟
💠بهره کشی از زنان با شعار پیشرفت زنان
🔹غرب تحول هایی را پیمود که ریشه در #رویکرد_سرمایه_داری دارد. سرمایه داری باعث صنعتی شدن یا همان #انقلاب_صنعتی شد. انقلاب صنعتی نیاز به کارگر داشت و مردها پاسخگوی این نیاز نبودند، لذا در انقلاب صنعتی #زنان و کودکان نیز در بدترین شرایط به کار گرفته شدند. طبق این ویژگی، #زن دیگر موجودی محصور در خانه نبود، و این حق را داشت که به اندازه مردان، پا به عرصه اجتماع بگذرد. در این میان، نقشهای سنتی مرتبط با جنسیت از میان برداشته و تلاشهایی شد تا با دورکردن #زنان از فضای سنتی، و وارد کردن آنها از فضای خانه به فضای اجتماع، هویتی به اصطلاح مدرن به آن ها بدهند.
🔹در همین رابطه روشنفکران غربی، ایده استقلال زنان را طرح کردند و این باور را گسترش دادند که اگر جامعه ای بخواهد مستقل باشد، ابتدا باید زنان آن مستقل شوند و سرنوشت جامعه را به سرنوشت زنان گره زدند. از سوی دیگر، انقلاب صنعتی به قدرتمند شدن کشورهای غربی انجامید، که نتیجه این افزایش قدرت، جنگ های جهانی اول و دوم بود که در مجموع بیش از پنجاه میلیون کشته داشت که غالب آن ها، مردهای سربازی بودند که در نبرد حضور داشتند و #زنان در این دوره، افراد بی پناهی شدند که ناچار بودند خودشان، زندگی خود را اداره کنند و #جامعه_غربی نیز دچار بحرانی جدی شد؛ بنابراین، در دنیای مدرن و صنعتی شده، که شعار اصلی آن پیشرفت بود، اتفاق هایی شکل گرفت که اگر در جوامع دیگر رخ میداد، به عقب ماندگی و مدرن نبودن آن جوامع نسبت داده میشد. #ادامه_دارد...
#زن #زنان
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش دهم)
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️و) تعاون عمومی و دستگیری فقرا
🔹در #جامعه_نورانی هر یک از افراد جامعه وظیفه دارند به یکدیگر #کمک کنند و چنانچه یکی و یا چند نفر گرفتار شدهاند، بقیه در نجات آنان بکوشند و شاهد بدبختی و سوختن آنان در منجلاب نباشند؛ زیرا در جامعه نورانی همگی به منزله جسم واحد خواهند بود، چنانچه عضوی گرفتار شود و به درد آید، به همه اعضا سرایت میکند پس در ترمیم و بهبود آن عضو کوشا بودن امر طبیعی و اخلاقی است. حال به یک روایت و دو آیه قرآن کریم در این محور توجه نماییم. رسول خدا (ص) راجع به این امر مهم در مواضع مختلف میفرمایند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَکَى شَیْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِکَ فِی سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا؛ مؤمنین (در جامعه نورانی) برادر یکدیگرند، آنان همانند #جسم_واحدی هستند، چنانچه عضوی را درد آید درد آن به سایر اعضای بدن سرایت میکند، گویا همه جسم مریض شده است و گرفتار است. آنگاه فرمود: روح و روان دو مؤمن (انسانهای مؤمن) از روح واحدی آفریده شده است و همانا این ارواح بالاترین اتصال و پیوستگی را با روح خدا دارند که این پیوستگی از اتصال اشعه خورشید به یکدیگر و به خود خورشید بالاتر و بیشتر است». [۱]
🔹 #قرآن_کریم در آیات ۱ و ۲ سوره مائده درباره هدایت عملی در جامعه نورانی ابتدا میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ… ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید به آنچه قرار و پیمان بستهاید وفا کنید... »، سپس در آیه بعدی میفرماید: «... وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَ لَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللهَ... ؛ ...و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم #تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید...». و آنجا که احساس میشود درماندگان و گرفتاران نیازمند به #کمک هستند، به توانمندان جامعه دستور میدهد و زکات و مالیات را اختصاص به آنان میدهد و در این کمک پافشاری مینماید. «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ [توبه، ۶۰] #صدقات، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمین گیر] و کارگزاران [جمع و پخش آن] و آنانکه باید [به خاطر تمایل به اسلام] قلوبشان را به دست آورد، و برای [آزادی] بردگان و [پرداخت بدهی] بدهکاران و [هزینه کردن] در راه خدا [که شامل هر کار خیر و عام المنفعه می باشد] و در راه ماندگان است؛ [این احکام] #فریضهای از سوی خداست، و خدا دانا و حکیم است».
🔹این بود برخی از ویژگیهای جامعه نورانی که میتواند آرامش، پرورش استعدادها، آیندهای زیبا و مدینه فاضله ایجاد کند، گرچه با نگاهی عمیقتر معیارهای اساسی دیگری را میتوان برشمرد و در هر کدام بحث کاملی را ارائه نمود که ما به همین مقدار بسنده میکنیم. در بخش بعدی و پایانی این نوشتار به صورت کلی برخی از صفات جامعه ظلمانی را نیز برخواهیم شمرد. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] اصول کافی، ج ۲، ص ۱۶۷
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هجوم نیاوردن شبهات به کسی که عالم به زمان خود است
🔹اینهایى که #بصیرت ندارند - مثل این بیچاره هایى که در فتنه گرفتار شدند - مثل کسانى اند که در تاریکى شب، در مه غلیظ، در غبار می خواهند مخالفى را، دشمنى را بزنند؛ خب. نمیداند #دشمن کجا است؛ یکى از اوّلین شرایط جنگ هاى نظامى، اطّلاعات است؛ بروید اطّلاع کسب کنید و ببینید دشمن کجا است؛ اگر بدون اطّلاع رفتید، شما ممکن است جایى را بزنید که دوست آنجا است؛ کسى را بزنید که با شما دشمن نیست و به دشمن کمک کنید؛ گاهى اینجورى می شود. اگر #بصیرت نبود، می شود این؛ که [امام صادق عليه السلام] فرمود: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانىها و نفهمىها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمىآورند، [۱] می فهمد چکار باید بکند. اگر این نبود، مشکل به وجود خواهد آمد، حتّى اگر آن احساس مسئولیّت هم باشد.
پینوشت؛
[۱] الكافی، ج ۱، ص ۲۶
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۹/۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️پاداش حجاب
🔸 سوال و پاسخ: #حجاب و رعایت آن از وظایف یک #زن_مسلمان است، اما برای زنان زحماتی را ایجاد میکند؛ آیا تحمل این زحمات در پیشگاه خداوند اجر و پاداشی دارد؟
🔹 #حکم_حجاب مانند دیگر احکام الهی برای #سعادت_زندگی_انسان وضع شده و برای بهتر شدن زندگی خود بندگان است، و در واقع این حکم، آرامشی برای زندگی زن و مرد ایجاد میکند، و این خود نوعی #پاداش است؛ اما در مقابل زحماتی که فرد در انجام احکام و دستورات الهی تحمل میکند، باید توجه داشته باشیم که #پاداشهای_الهی #لطف_خداوند است و نه استحقاق بنده! یعنی وظیفه عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است، اما خداوند اینقدر کریم و مهربان است که ما با وسایلی که خود او در اختیار ما قرار داده، با دست، با فکر و با زبانی که او در اختیار ما قرار داده تلاش میکنیم، عبادت و اطاعت میکنیم، و او به ما اجر و پاداش میدهد و این #نهایت_لطف_الهی را نسبت به بندگانش نشان میدهد.
🔹 #شخص_باحجاب هم، دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از #تقوای_عام است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص باتقوایی بهشت خواهد بود، بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت میشود: افرادی که #حجاب دارند و #عفت_عمومی را رعایت میکنند جزو افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداشهایی را که برای افراد با تقوا گفته شده برای آنها نیز خواهد بود.
🔹امام صادق (ع) میفرمایند: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ؛ [۱] رحمت خداوند شامل حال هر #عفیف، عفت پیشه ای باشد». امام رضا (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند: «أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ؛ [۲] اولین کسانی که وارد بهشت میشوند سه گروه هستند: اول؛ شهداء، دوم؛ بنده ای که عبادت پروردگارش را نیکو انجام بدهد و برای آقایش خیرخواه باشد، سوم؛ #انسانِ_عفیفِ عفت پیشه ای که بندگی خداوند را انجام دهد». پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت پیشه را دوست دارد». [۳]
پی نوشت:
[۱] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ۱۸۳
[۲] بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۲۷۲
[۳] كافى، ج ۲، ص ۱۱۲، ح ۸
منبع: وبسایت تبیان به نقل از پرسمان (حقوق زن)
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش دوم)
🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠ورود زن به اجتماع به بهانه مدرنیته
🔹تغییر در #جایگاه_زن، حاصل استعماری بود که غرب و اروپای مدرن با آن به تمام نقاط - که از نظر اقتصادی برای آن ها سودمند بود - سرَک کشیدند و مردم و منابع آن ها را به بهانه متمدن و مدرن کردن، زیر #سلطه خود درآوردند. آن ها تلاش کردند تا #زنان را نیز به بهانه مدرن شدن، وارد عرصه اجتماع کنند، تا از این طریق، بتوانند در دنیای تازه صنعتی شده - که نیاز به کارگر داشت - از نیروی کارِ ارزان تر، #بهره_کشی کنند. از آن جایی که #زنان در مقایسه با مردان، دستمزدهای کمتری میگرفتند، بنابراین حضور هرچه بیشتر آنها در این دنیای صنعتی شده مدرن، بیش از پیش تبلیغ میشد.
🔹ما مخالف حضور زنان در جامعه نیستیم و نمیخواهیم نقش محوری و کاربردی زنان را در پیش برد اهداف جامعه، برای توسعه نادیده بگیریم؛ بلکه می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که #استفاده_ابزاری از #زنان، تناسبی با فطرت و روحیه آنان ندارد، و نه تنها باعث پیشرفت شان نمی شود، بلکه در طولانی مدت، جامعه با تناقض های متعددی روبهرو می گردد. مشارکت اجتماعی زنان نیز در نظام غربی - که مادیگرایی و سودگرایی، تمامی جنبه های زندگی را در سلطه خود گرفته است - از این قاعده جدا نیست.
🔹در چنین جوامعی، #زنان پا به پای مردان به عرصه اجتماعی وارد میشوند و هدف اصلی از مشارکت آنان، #سودگرایی و #استفاده_ابزاری از زنان است. امام خمینی (ره) نیز اشاره کرده است: «مربی انسانها، #زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به #وجودِ_زن است. زن، با تربیت صحیح خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می کند. مبدأ همه سعادتها از دامن #زن بلند می شود». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] صحیفه ی نور، ج ۷، ص ۳۳۹
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کار از روی عشق و ایمان، عامل رسیدن به استقلال حقیقی
🔹همهی پیشرفت های علمیِ دنیا نیز اینگونه پیش آمده است که کسانی از روی عشق یا ایمان و یا هر دو، کار کردهاند. یا باید عشق به کار باشد، یا ایمان به ثواب الهی، یا هر دو با هم. و شما میتوانید هر دو را با هم را داشته باشید. اینگونه می شود که ملت ایران می تواند آن استقلال حقیقی و واقعی را که استقلال سیاسی، مقدّمهی آن است و آن نیز به یک معنا پشتوانه و پشتیبان و نگهدارندهی استقلال سیاسی است، تأمین کند. دشمن، دشمنی میکند و از او جز دشمنی هم انتظاری نیست. تبلیغاتی که رادیو های دشمن میکنند و مطالبی که مطبوعات صهیونیستیِ جهانی می نویسند، ما کمترش را از آنها توقّع نداریم. دشمن است دیگر!
🔹دشمن، بدجنسی میکند، خباثت میکند، تهمت میزند و دروغ میگوید. ادّعا میکند که طرفدار انسانیت است؛ اما به دروغ. از او توقّعِ بیش از این نیست. چیزی که برای ما لازم است، این است که خودِ ما در نقطهی تحقّق آرمان های اسلامی قرار گیریم. آن کار و آن تعلیم، با آن نیّت، با آن احساس و آن غیرت انجام گیرد، تا در آیندهی نزدیک، ان شاءالله کشور در موضعی قرار گیرد که «لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون». همانی شود که خدا برای شما ملت بزرگ اراده کرده است، خواسته است و ان شاءالله مقدّر فرموده است. امیدواریم خداوند به همهی ما توفیق دهد تا بتوانیم این وظایف را درست درک و براساس آنها انشاءالله عمل کنیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۰۲/۱۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش اول)
🔸امروزه یکی از مهمترین موضوعات مربوط به رفتارشناسی خانواده ها، مسأله #فرزندآوری و پایین آمدن نرخ فرزندآوری است. کاهشی که در ابعاد کلان، موجب #کاهش_رشد_جمعیت می شود و در دراز مدت ممکن است تبعاتی را برای جامعه به همراه داشته باشد که هم اینک موضوع سخن ما نیست.
🔹پایین آمدن #نرخ_جمعیّت در #جوامع_دینی مذموم شمرده می شود. با این حال ممکن است عده ای این ایده را مطرح کنند که لزوم فرزندآوری به هیچ وجه قابل استنباط از هیچ کدام از آیات قرآن نیست و از آنجایی که این کتاب آسمانی هیچ گونه خطابی را راجع به این موضوع متوجه پیروان خود نساخته، نباید و نمی توان مستظهر به آموزه های کتاب مقدس مسلمانان از آنها خواست که بچه دار شوند. به خصوص در شرایط سخت اقتصادی جامعه امروز که تأمین ابتدایی ترین لوازم نگهداری و مراقبت و تربیت کودکان با چالش مواجه می شود و برای والدین رؤیای ساختن حیاتی مرفه برای فرزندان شان را دست نیافتنی کرده است. در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا در واقع قرآن هیچ توصیه ای برای زاد ولد و فرزند آوری ندارد؟!
🔹در پاسخ به چنین سؤالی و پیش از ورود به جزئیات بحث می گوییم که ممکن است آیه ای در قرآن مجید یافت نشود که به صورت صریح و مستقیم دستور به فرزندآوری را متوجّه آحاد جامعه اسلامی و بشری کرده باشد، امّا در بسیاری از #آیات_قرآن #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیری توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است. ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است. در میان آیات قرآن، تعبیرها و توصیفات بسیار ستوده ای برای فرزندان و فرزندآوری وجود دارد که در بخش های بعدی این نوشتار به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. #ادامه_دارد...
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد