eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«ماه رمضان»، ماه محاسبه نفس 🔹یکی از گام‌های اساسی در مسیر پاکسازی نفس از هواهای نفسانی و شیطانی «محاسبه» است. منظور از محاسبه این است که هر کس در پایان هر سال یا ماه و هفته و حتی در پایان هر روز به محاسبه کارهای خویشتن بپردازد، و عملکرد خود را در زمینه خوبی‌ها و بدی ها، اطاعت و نافرمانی، خداپرستی و هواپرستی دقیقا مورد بررسی قرار دهد، و درست مانند تاجر موشکاف و دقیقی که همه روز و هر هفته و هر ماه و هر سال به حسابرسی تجارت خانه خود می‌پردازد و سود و زیان خویش را از دفاتر تجاری بیرون می‌کشد و ترازنامه و بیلان مالی تنظیم می‌کند، به یک «محاسبه الهی و معنوی» دست زند و اعمال و اخلاق خویش را مورد بررسی قرار دهد.   💠محاسبه در امر دین یا دنیا 🔹پر واضح است «محاسبه» در امر دین یا دنیا، یکی از دو فایده مهم را داراست: اگر صورتحساب، سود کلانی را نشان دهد، دلیل بر صحت عمل و درستی راه است و انسان، همان شیوه و روش را ادامه می‌دهد؛ و اگر زیان مهمی را نشان دهد دلیل بر وجود بحران و خطر و احتمالا وجود افراد مغرض و دزد و خائن و یا خطاکار و ناآگاه در تجارتخانه یا نفس اوست که باید هر چه زودتر برای اصلاح آن وضع بکوشد. اهمیت این مهم تا جایی است که قرآن مجید یکی از نام‌های روز قیامت را نیز «یوم الحساب» معرفی می‌کند، و در آیات متعددی از حساب دقیق آن روز خبر می‌دهد. چنان که از زبان لقمان حکیم خطاب به فرزندش چنین نقل می‌کند: پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی کار نیک یا بد باشد و آن کار در دل سنگی یا در گوشه‌ای از آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را در «قیامت» برای حساب می‌آورد؛ خداوند دقیق و آگاه است. 🔹رسول خدا (ص) در یکی از وصایای خود به ابوذر غفاری می‌فرماید: «ای اباذرا پیش از آنکه مورد محاسبه قرارگیری، به «حساب نفس» خود رسیدگی کن؛ زیرا این کار حساب قیامت تو را آسانتر می‌کند و قبل از آن که تو را ارزیابی کنند، خود را ارزیابی کن... ای اباذر هیچکس از پرهیزکاران محسوب نمی‌شود، جز این که نفس خود را محاسبه کند، سخت‌تر از حسابرسی شریک نسبت به شریک خود». همچنین آن حضرت میفرماید: «در روز قیامت هیچ انسانی قدم از قدم برنمی‌دارد تا از چهار چیز سؤال شود؛ از عمرش که در چه راهی آن را سپری نموده، و از جوانی اش که در چه راهی آن را کهنه کرده، و از مالش که از کجا به دست آورده و در چه راهی مصرف نموده و از محبت ما اهل بیت (علیهم السلام) که آیا حق آن را ادا کرده یا نه. بنابراین انسان در طول عمر خویش سرمایه های مهمی دارد که خواسته یا ناخواسته در حال هزینه کردن آن است. 🔹محاسبه، آن است که مراقب باشد در مقابل هزینه نمودن این سرمایه های مهم چه چیزی به دست می‌آورد؟ آیا سرمایه های باارزشی همچون عمر، عقل، مذهب، ایمان و مانند آن را خوب به کار می‌گیرد؟ چقدر به مردم خدمت کرده است؟ چه اندازه از حق و حقوق خود گذشت کرده است؟ آیا حق و حقوقی از دیگران پایمال نموده است؟ آیا به دیگران بدهکار نیست و یا حق الناسی به ذمه ندارد؟ و صدها سؤالی که اگر در این دنیا مورد بررسی قرار نگیرد، در دنیای دیگر مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت. امام علی (ع) در بیان آثار محاسبه می‌فرماید: «کسی که محاسبه نفس خویشتن کند، بر عیوب خویش واقف می‌شود، و از گناهانش با خبر می‌گردد و به دنبال آن از گناه توبه می‌کند، و عیوب را اصلاح می‌نماید». گرچه محاسبه اعمال منحصر به زمان خاصی نیست، اما «ماه مبارک رمضان»، فرصت مناسبی برای حسابرسی اعمال و عملکرد سالیانه است. 🔹از سید بن طاووس - از علمای قرن ششم و هفتم هجری - نقل شده است که فرمود: «عده‌ای اول سال شان اول فروردین است، اول سال یک نوجوان نیز، اول فروردین است که تلاش می‌کند لباس نو بر تن کند؛ اول سال یک کشاورز اول پاییز است که درآمد مزرعه را مورد حسابرسی قرار می‌دهد؛ یک تاجر، اول سال را در فرصت دیگری تعیین می‌کند؛ اما آنها که اهل سیر و سلوک اند، اول سال شان، «ماه مبارک رمضان» است؛ حساب‌ها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بررسی می‌کنند که ماه رمضان گذشته، چه درجه ای داشته اند و امسال چه درجه ای دارند؟ چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسائل برای آن‌ها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمکین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند». خلاصه آنکه اهمیت محاسبه به حدی است، که امام کاظم می‌فرماید: «کسی که همه روز به حساب خویش نرسد از ما نیست! پس اگر در این محاسبه عمل نیکی انجام داده است، افزودن بر آن عمل را از خداوند طلب نماید، و اگر عمل بدی از او سرزده است از آن گناه استغفار کرده و توبه نماید».   📕فرصت‌های از ماه خدا، محمدمهدی فجری، ص ۷۶-۸۱ منبع؛ وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش هفتم) 🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران» در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود: 💠زیر سؤال بردن نظام استکباری 🔷موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن، بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است. ریچارد مورفی معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گزارشی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت: «اولویتهای آمریکا مبتنی بر حفظ جریان آزاد نفت از خلیج فارس، مهار کردن نفوذ روسیه و جلوگیری از رادیکالیسم اسلامی است. پدیده انقلاب اسلامی ایران دیگر تنها یک مسأله استراتژیک متعارف نیست، مسأله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لزره انداخته است» (ایران و آمریکا - حسن واعظی - ص ۳۱۴) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است، هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است، یعنی هجوم بر نظام سلطه... انقلاب اسلامی، فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام های ظالمانه ای در دنیا. علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشمها و کامهای ملتها شیرین بوده و همچنان هست، همین است. این هم که می بینید در دنیا سیاستهای گوناگون با شیوه های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد، بعضی ساده لوح ها خیال میکنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد، لذا میگویند شما موضع تند نگیرید، در صورتی که مسأله این نیست؛ مسأله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی، اصل سیاستهای سلطه را در دنیا تهدید و ملت ها را امیدوار میکند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۸۱/۵/۱۷) 💠به مخاطره انداختن منافع ابرقدرتها در منطقه حساس خاورمیانه 🔷انقلاب اسلامی منافع غرب و به ویژه را در منطقه استراتژیک خاورمیانه به خطر انداخته است و این یکی از عوامل دشمنی با آن است. برژنسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی میگوید: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران (امام) خمینی (ره) یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است ایجاد کرده است. بنیادگرایی اسلامی پدیده ای است که امروزه آشکار نظم و ثبات موجود را تهدید میکند». (ستیز غرب با آنچه بنیادگرایی اسلامی می نامد - محسن داودی - دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،ص ۸۰) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «اینکه ملاحظه میکنید بعد از پیروزی انقلاب تاکنون از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده اند، علّت همین است، اینجا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکاییها بود، اما فکر اسلامی و ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به برکت اسلام دست این سلطه طلبِ زیاده خواهِ زورگوی چپاولگر را کوتاه کنند. در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به زده است، بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی مهار اقداماتی میکنند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۱۳۸۱/۰۹/۰۱) : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️هنر در قرآن (بخش اول) 🔶در مطلبی كه مستقيماً به اشاره‌اي داشته باشد نيست، ولی با توجّه به سوره‌ها و آيه ‌های آن، قرآن سراسر از هنر است و مصداقاً به هنر ميپردازد و چه بسا به آن جهت ميدهد. مثلاً در مورد شعر كه قرآن «شعر عرب را به عنوان هنر محكوم نميکند، چرا كه همين هنر اگر در اختيار افراد مؤمن و صالح قرار گيرد ارزشمند و به سود جامعه و مورد ستايش و تكريم است»[۱] و در قرآن كريم آن دسته از شاعرانی مورد سرزنش هستند كه پيشوای گمراهی ميباشند و آن شاعراني كه به خدا ايمان آورده و عمل نيكو انجام ميدهند و هميشه به ياد خداوند هستند از آن گروه استثنا ميباشند.[۲] و به همين خاطر است كه اسلام از آغاز در قالب هنر ارائه شد، چون در آن زمان شاعران و سخنوران توانا و قدرتمند، فراوان بودند، در بلندترين، عاليترين و كامل‌ترين شكل بيان هنری بر سينه نبی اکرم محمد مصطفی(ص) فرود آمد. قرآن از لحاظ زبان هنری بي‌ نظير و استثنایی است و يكی از وجوه اعجاز و ماندگاری آن همين قالب هنری آن است.[۳]   💠هنر صوت در قرآن 🔷عالیترين هنر در پيوند با صوت و صدا در اسلام تلاوت قرآن است. گرچه هرگز نام موسيقی بر آن اطلاق نشده، تلاوت قرآن با صداي خوش همواره مورد ستايش پيشوايان دين قرار گرفته است.[۴] و در خود قرآن نيز تأكيد شده كه آن را به لحنی خوش و با حالت ترتيل بخوانيد.[مزمل،۴]   💠هنر بيان در قرآن 🔷خداوند در قرآن ميفرمايد: «انسان را آفريد و به او و سخن گفتن را آموخت.»[الرحمن،۳-۴] علامه طباطبایی در تفسير الميزان در ذيل اين آيه مباركه ميفرمايد: «بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلای ربانی است، كه براي بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوی هر خيری هدايش ميکند».[۵]   پی نوشت ها: ۱. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص۱۳ ۲. به سوره شعراء آيات ۲۲۴ تا آخر سوره نگاه شود. ۳. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص ۱۲ ۴. همان، ص ۱۴ ۵. ترجمه تفسير الميزان (مترجم سيدمحمد باقر موسوی همدانی)، ناشر دفتر انتشارات اسلامي، ‌ج۱۹، ص۱۵۹، برای اطلاع بيشتر از تفسير آن به صفحه ۱۵۷ و ۱۵۸ همين جلد رجوع شود. نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگی حوزه علميه منبع: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️سبک زندگی اسلامی در آموزه های علیه السلام (بخش اول) 🔶از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی هستند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. 💠سخاوت و بخشندگی امام 🔷 یکی از اخلاق های بارز در ائمه است. در روایت زیر این اخلاق الهی در مورد (ع) بیان میشود: محمد بن علی میگوید: زمانی بر اثر تهیدستی کار زندگی بر ما سخت شد. پدرم گفت: بیا با هم به نزد ابو محمد (امام عسکری علیه السلام) برویم. میگویند او مردی بخشنده است و به جود و سخاوت شهرت دارد. گفتم: او را میشناسی؟ گفت: نه، او را هرگز ندیده ام. با هم به راه افتادیم. در بین راه پدرم گفت: چقدر خوب است که آن بزرگوار دستور دهد به ما ۵۰۰ درهم بپردازند! تا با آن نیازهایمان را برطرف کنیم. دویست درهم برای لباس، دویست درهم برای پرداخت بدهی و صد درهم برای مخارج دیگر! من پیش خود گفتم: کاش برای من هم سیصد درهم دستور دهد که با صد درهم آن یک مرکب بخرم و صد درهم برای مخارج و صد درهم برای پوشاک باشد تا به کوهستان (در اطراف همدان و قزوین) بروم. 🔷هنگامی که به سرای امام رسیدیم، غلام آن حضرت بیرون آمده و گفت: علی بن ابراهیم و پسرش محمد وارد شوند. چون وارد شده و سلام کردیم، امام به پدرم فرمود: «یا علی! ما خلفک عنا الی هذا الوقت؟؛ ای علی! چرا تا کنون نزد ما نیامده ای؟ پدرم گفت: ای آقای من! خجالت میکشیدم با این وضع نزد شما بیایم. وقتی از نزد آن حضرت بیرون آمدیم، غلام آمده و کیسه پولی را به پدرم داد و گفت: این پانصد درهم است، دویست درهم برای پوشاک، دویست درهم برای بدهی و صد درهم برای مخارج دیگر. آنگاه کیسه ای دیگر درآورده و به من داد و گفت: این سیصد درهم است، صد درهم برای خرید مرکب و صد درهم برای پوشاک و صد درهم دیگر برای سایر هزینه ها، اما به کوهستان نرو بلکه به سوراء برو.[۱] 💠ساده زیستی امام 🔷 از ویژگی ها و اخلاق زیبای همه ائمه بوده است. در روایتی که در ادامه می آید این اخلاق در امام حسن عسکری(ع) بیان میشود: از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. کامل بن ابراهیم مدنی در مورد زهد و ساده زیستی امام حسن عسکری(ع) میگوید: جهت پرسیدن سؤالاتی به محضر آن حضرت شرفیاب شدیم. هنگامی که به حضورش رسیدیم، دیدم آن گرامی لباسی سفید و نرم به تن دارد. پیش خود گفتم: ولی خدا و حجت الهی خودش لباس نرم و لطیف میپوشد و ما را به مواسات و همدردی با برادران دینی فرمان میدهد و از پوشیدن چنین لباسی باز میدارد. امام در این لحظه تبسم نمود و سپس آستینش را بالا زد و من متوجه شدم که آن حضرت پوشاکی سیاه و زبر بر تن نموده است. آنگاه فرمود: «یا کامل! هذا لله و هذا لکم؛ این لباس زبر برای خداست و این لباس نرم که روی آن پوشیده ام برای شماست.[۲] پی نوشت ها [۱] اصول کافی، کتاب الحجة، باب مولد ابی محمد الحسن بن علی، ح۳ [۲] مستدرک الوسائل، ج۳، ص۲۴۳. مستدرک سفینة البحار، ج۹، ص۲۲۰ منبع: حوزه نت به نقل از عرفان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️سبک زندگی اسلامی در آموزه های (بخش دوم) 🔶از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. 💠ایجاد روحیه تفکر در پیروان خود 🔷اسحاق کندی فیلسوف عراق بود. او به تالیف کتابی با موضوع تناقضات قرآن همت گماشت. او آن چنان با شور و علاقه مشغول تدوین این کتاب گردید که از مردم کناره گرفته و به تنهایی در خانه خویش به این کار مبادرت میورزید، تا اینکه یکی از شاگردانش به محضر پیشوای یازدهم شرفیاب شد. (ع) به او فرمود: «آیا در میان شما یک مرد رشید پیدا نمیشود که استاد شما را از این کارش منصرف سازد؟!» عرض کرد: ما از شاگردان او هستیم، چگونه میتوانیم در این کار یا کارهای دیگر به او اعتراض کنیم؟ امام فرمودند: «آیا آنچه بگویم به او میرسانی؟» گفت: آری. 🔷فرمود: «نزد او برو با او انس بگیر و او را در کاری که میخواهد انجام دهد یاری نما، آنگاه بگو سؤالی دارم، آیا میتوانم از شما بپرسم؟ به تو اجازه سؤال میدهد. بگو: اگر پدیدآورنده قرآن نزد تو آید، آیا احتمال میدهی که منظور او از گفتارش معانی دیگری غیر از آن باشد که پنداشته ای؟ خواهد گفت: امکان دارد؛ و او اگر به مطلبی توجه کند، میفهمد و درک میکند. هنگامی که جواب مثبت داد، بگو: از کجا اطمینان پیدا کرده ای که مراد و منظور عبارات قرآن همان است که تو میگویی؟ شاید گوینده قرآن منظوری غیر از آنچه تو به آن رسیده ای داشته باشد و تو الفاظ و عبارات را در غیر معانی و مراد متکلم آن به کار می بری؟ 🔷آن شخص نزد اسحاق کندی رفت و همانطوری که امام به او آموخته بود، با مهربانی تمام با او انس گرفت، سؤال خود را مطرح کرد و او را به تفکر و اندیشیدن وادار نمود. اسحاق کندی از او خواست سؤال خود را تکرار کند، در این حال به فکر فرو رفت و این احتمال به نظر او ممکن آمده و قابل دقت بود، برای همین شاگردش را قسم داد که منشا این پرسش را برای او بیان کند. او گفت: به ذهنم رسید و پرسیدم. استاد گفت: باور نمیکنم که به ذهن تو و امثال تو این پرسش خطور نماید، راستش را بگو، این سؤال را از کجا آموخته ای؟ شاگرد گفت: ابو محمد عسکری به من یاد داد. استاد گفت: آری، الان حقیقت را گفتی. چنین سؤالی جز از آن خاندان نمیتواند باشد. آنگاه نوشته های خود را در این زمینه در آتش سوزانید.[۱] 💠ترویج فرهنگ صرفه جویی 🔷برنامه ریزی صحیح در زندگی موجب رشد اقتصادی و از زیرساختهای توسعه اجتماعی و بالندگی اقتصادی یک جامعه محسوب میشود. در سیره (ع) در این رابطه نکات قابل توجهی وجود دارد و در ذیل نمونه ای از آن را میخوانیم: 🔷محمد بن حمزه سروری میگوید: توسط ابوهاشم جعفری - که با هم دوست بودیم - نامه ای به محضر (ع) نوشته و درخواست کردم که آن حضرت دعا کند تا خداوند متعال در زندگی من گشایشی ایجاد بفرماید. وقتی که جواب را توسط ابوهاشم دریافت کردم، آن حضرت نوشته بود: «مات ابن عمک یحیی بن حمزة و خلف ماة الف درهم و هی واردة علیک، فاشکرالله و علیک بالاقتصاد و ایاک و الاسراف، فانه من فعل الشیطنة؛ پسر عمویت یحیی بن حمزه از دنیا رفت و مبلغ صد هزار درهم ارث باقی گذاشت و این درهم ها بر تو وارد میشود (به ارث به تو میرسد) پس خدا را سپاسگذاری کن و بر تو باد به میانه روی، و از اسراف بپرهیز که اسراف از رفتارهای شیطانی است. 🔷بعد از چند روزی، پیکی از شهر حران آمده و اسنادی را مربوط به دارایی پسر عمویم به من تحویل داد. من با خواندن نامه ای که بین آن اسناد وجود داشت، متوجه شدم که پسرعمویم یحیی بن حمزه دقیقا همان روزی فوت کرده است که امام(ع) آن خبر را به من داد. به این ترتیب از تنگدستی و فقر رهایی یافته و بعد از ادای حقوق الهی و احسان به برادرهای دینی ام، طبق دستور امام(ع) زندگی خود را بر اساس میانه روی تنظیم نموده و از اسراف و ولخرجی پرهیز نمودم و به این ترتیب زندگی ام سامان یافت در حالی که در گذشته فردی مبذر و اسراف کار بودم.[۲] [۱] المناقب، ج۴، ص۴۲۴و۴۲۵؛ بحار، ج۵۰، ص۳۱۱ و ج۱۰، ص۳۹۲ [۲] کشف الغمه، ج۲، ص۴۲۴ منبع: حوزه نت به نقل از عرفان @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️حجاب و عفاف در قرآن کریم (بخش دوم و پایانی) 🔶در بخش نخست اين نوشتار، آيه ۵۹ سوره احزاب و نکات پيرامون آن را بررسي کرديم، اما در مورد ، با مطالعه کتب تفسيری و آيات قرآنی ديگر، مشخص ميشود که انواع حجاب در قرآن، به سه بخش تقسيم شده است. 💠حجاب چشم 🔷«قل للمؤمنين يغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».[نور،۳۰] «قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».[نور،۳۱] 💠حجاب در گفتار 🔷نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. «فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگوييد، مبادا آن که دلش بيمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد».[احزاب،۳۲] 💠حجاب رفتاری 🔷نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زينت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. «و لا يضربن بارجلهنّ ليعلم ما يخفين من زينتهنّ؛ و آن طور پاي به زمين نزنند که خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود»[نور،آيه۳۱] [۱] 💢از مجموع اين مباحث، به روشنی استفاده ميشود که مراد از ، پوشش و حريم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراين، حجاب و پوشش زن، به منزله يک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند. در انتها، اين نوشتار را با بيان سخناني از استاد شهيد «مرتضي مطهري» که در تبيين فلسفه حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت، به پايان ميرسانيم: «عده ای ميگويند: چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن باحجاب باشد، يعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشينی باشد، اما بايد بدانيم آنچه درباره پوشش زن است کلمه «ستر» به کار ميرود. پوشش زن، در اسلام آن است که در معاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهيز کند».[۲] پي نوشتها: ۱. الميزان، ۱۹ ۲. شهيد مطهری، مسأله حجاب، انتشارات صدرا نويسنده: نفيسه زروندی برگرفته از نرم افزار درّ وصدف منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
⭕️اهمیت و جایگاه 💠ارزش حیا 🔷رسول اکرم صلی الله علیه و آله را زینت آدمی شمرده و میفرمایند: «بی شرمی با هیچ چیز همراه نشد، مگر این که آن را زشت گردانید و با هیچ چیز همراه نگشت، مگر این که آن را آراست».[امالی، ص ۱۶۷] امام علی علیه السّلام میفرمایند: «حیا پیشه کن که نشانه نجابت است».[غررالحکم، ح ۶۰۸۲] 💠اهمیت حیا 🔷اهمیت در حدّی است که امام صادق علیه السّلام میفرمایند: «ایمان ندارد، کسی که ندارد».[کافی، ج ۲، ص۱۰۶، ح۵] 💠اسباب حیا: 🔷۱. عقل: رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در پاسخ راهب مسیحی (شمعون بن لاوی بن یهودا) که از او در باره ماهیت و آثار عقل پرسیده بود، فرمود: عقل موجب پیدایش حلم است و از حلم، علم و از علم، رشد و از رشد، عفاف و از عفاف، خویشتن داری، و از خویشتن داری، ، و از حیا، وقار، و از وقار، مداومت بر عمل خیر و تنفّر از شرّ، و از تنفّر از شر، اطاعت نصیحت گوی، حاصل می گردد».[تحف العقول، ص ۱۹] ۲. ایمان: امام صادق علیه السّلام در روایتی که در بالا هم بدان اشاره گردید، میفرمایند: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد».[کافی، ج ۲، ص ۱۰۶، ح ۵] : وبسایت پرسمان @tabyinchannel