eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عفت در گفتار (بخش پنجم) 🔸نحوه­‌ سخن گفتن افراد نشان­ دهنده­ شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره­‌ آن­ها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ تا به ­خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را می­‌شناسید. 🔹انسان مسلمان وظیفه دارد بر خود کنترل داشته و هر چه دل او خواست نگوید. امام موسی بن جعفر (ع) در این رابطه فرمود: «لیس لک لان الله عز و جل یقول "لا تقف ما لیس لک به علم"؛ تو نمی­توانی هر چه می­خواهی بگویی، زیرا خداوند می­فرماید: «از آن چه علم نداری پیروی نکن». [۱] براساس آموزه­ های دینی اعضا و جوارح انسان هر کدام وظایفی دارد و انسان باید آن­ها را در همان محدوده بکار ببرد. از این رو لازم است خود باشد، و نه تنها سخن بدون علم و آگاهی نگوید، بلکه نسبت به آن چه می­داند نیز با احتیاط رفتار نماید. امام علی (ع) می­فرماید: «چیزی را که نمی­دانی مگو، بلکه همه­ آنچه را می­دانی نیز مگو، زیرا خداوند بر همه­ اعضا و جوارح تو واجباتی قرار داده که در قیامت از تو بازخواست خواهد کرد». [۲] 🔹در روایات اسلامی گفتار بدون آگاهی و گفتن تمام آنچه انسان می­داند نشانه­ نادانی معرفی شده است؛ چنان که امام علی (ع) فرمود: «تمام آنچه را می­دانی مگو، چرا که آن نشان­ دهنده­ جهل و نادانی تو خواهد بود». [۳] در نقطه­ مقابل نگفتن همه­ آنچه انسان می­داند، نشانه­­ کمال عقل انسان معرفی شده است. چنان که امام علی (ع) می­فرماید: «از نشانه­ های عقل انسان این است که همه­ آنچه را می­داند، صحبت نکند». [۴] گفتار بدون آگاهی و علم گاه باعث می­گردد که انسان در برابر حق قرار بگیرد، و حق بر خلاف گفته­ او باشد. چنان که امیرالمؤمنین امام علی (ع) می­فرماید: «پس آنچه را نمی­‌دانید مگویید، چرا که بسیاری از حقایق در چیزهایی است که انکار می­‌کنید». [۵] 🔹به دلیل اهمیت این دستور اخلاقی اسلام، امیرالمومنین (ع) فرزندش امام مجتبی (ع) را نیز از سخن گفتن بدون آگاهی نهی کرده و به او توصیه است که بدون اطلاع از چیزی، درباره­ آن اظهار نظر نکند. «درباره­ چیزی که به آن آگاهی نداری سخن مگو». [۶] از آنچه بیان گردید به این حقیقت پی می­‌بریم که از دیدگاه قرآن کریم و پیشوایان معصوم (ع)، یگانه معیار و مجوز سخن گفتن و است. سخنانی که بر پایه­ و اساس، گمان، شک، شایعه، و قضاوت کورکورانه باشد، فاقد اعتبار و ارزش بوده، از نظر دین ناپسند و مذموم است؛ به­ ویژه اگر پای مسائل دینی و آبروی مسلمانان در میان باشد. بر این اساس یکی از جلوه­ های عفت در گفتار، سخن گفتن براساس علم و آگاهی و اظهار نظر نمودن بر مبنای تخصص و اطلاع کافی در موضوع سخن است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۷ [۲] نهج البلاغه، حکمت ۱۸۲ [۳] حسین شیخ الاسلام، گفتار امیر مومنان، ج ۲، ص ۱۲۲۲ [۴] تصنیف غرر الحکم، ص ۲۱۳ [۵] نهج البلاغه، خ ۸۷ [۶] همان، نامه­ ۳۱ برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵ منبع؛ وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش اول) 💠معنای بصیرت 🔹« این است که انسان بداند این حقایق (نقاط ضعف و قوت خودش و دشمن) را درک کند، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش را، جایگاه ملتش را، جایگاه منطق انقلاب را، جایگاه ان خط مستقیم و صراط مستقیمی که امام در کشور ترسیم کرد، جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت است». [۱] 🔹از نگاه رهبر معظم انقلاب را در دو سطح می توانیم تعریف کنیم: نخست، سطح اصولی و لایه زیرین: «انسان در جهان‌بینی و فهم اساسی مفاهیم توحیدی، با به جهان طبیعت، یک پیدا می کند... با نگاه توحیدی، هرگونه تلاش و مجاهدتی در راه هدف، انسان را قطعاً به نتیجه می رساند... در حقیقت زمینه همه تلاشها و مبارزات انسانی جامعه است. به جز این سطح وسیع بصیرت و لایه عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بی بصیرتی عارض انسان شود... انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند، سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند... حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در انها تدبر کردن، در انسان ایجاد می کند». [۲] 🔹واژه های قرانی و با عنایت بر روایات اسلامی و تفاسیر، به بینایی ظاهری و باطنی تفسیر شده اند. گاهی مقصود از دیدن، مشاهده کردن با چشم ظاهر است، و گاه در آیات شریفه قران، مقصود روشنی دل و درکِ معارف با تفکر، تعقل و همچنین دیده قلب می باشد. مانند واژه «اولی الابصار؛ [۳] صاحبان بصیرت و اندیشه». خداوند آنجا را که درک تبدیل و تحول شب و روز، عبرتی برای صاحبان خرد و اندیشه شمرده، می فرماید: «یُقَلِّبُ اللهُ اللَّیلَ وَالنَّهَارَ اِنَّ فِی ذَلِک لَعِبْرَه لِّاُولِی الْاَبْصَارِ؛ [نور، ۴۴] خداوند شب و روز را دگرگون (و جا به جا) می کند؛ به یقین در این عبرتی برای صاحبان بصیرت است». یا به پیامبرش دستور می دهد: «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی اَدْعو اِلَی اللهِ عَلَی بَصِیرَه اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی وَ سُبْحَانَ اللهِ وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه و بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم، و خدا از هر عیب و نقصی منزّه است و من از مشرکان نیستم»‌. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۹/۰۴ [۲] بیانات مقام معظم رهبری ۹۲/۰۸/۰۴ [۳] ترکیب (اولی الابصار) به معنای صاحبان بینش و پندگیری در آیات: ۱۳ آل عمران، ۴۴ نور و ۲ حشر ذکر شده است. منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمدعلی محمدی @tabyinchannel
⭕️دشمن شناسی 🔹هم را باید شناخت، هم شیوه‌های‌ دشمنی را. راه‌‌‌ و رسم‌ها و سمت‌ و سوهایی را که اینها برای دشمنی در نظر گرفته‌اند، [همه] باید بدانند؛ مسئولین باید بدانند، مردم هم باید بدانند. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۱۰/۱۹ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ ونشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش پنجم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 6⃣پيوند ميان مردم و مسئولان نظام و احساس همدلی و همراهی مردم با مسئولان 🔹چنين مساله ای برای نخستين بار در طول تاريخ کشور ما رخ می داد، چرا که نظام های سلطنتی همواره خود را فراتر از مردم می دانستند، و به همين جهت کليه اعضای سلطنتی به همراه مسئولين کشور سعی می کردند تا با پناه بردن به کاخ های مجلل خود، به هر ميزان که می توانند از مردم فاصله بگيرند، همچنين همين اعتقاد، مهم ترين منشا اين تصور غلط در نظام شاهنشاهی بود که اساسا مردم حق دخالت در سياست و حکومت ندارند. با تمام اين احوال با که نقش اصلی و اساسی در پيروزى آن داشتند، رهبران انقلاب نه تنها خود را از مردم متمايز نکردند، بلکه همچنان همدلی و پیوستگی ميان مردم و مسئولان برقرار ماند، 🔹به ويژه همدلی ميان مردم و مسئولان ارشد نظام، که تجلی اين همدلی را می توان در استقبال از مسئولان عالی نظام به ويژه مقام معظم رهبری در سفرهای استانی سال‌های قبل، مشارکت در مراسم سالگرد بنيانگذار انقلاب اسلامی، مشارکت گسترده مردم در نمازجمعه های برگزار شده به امامت رهبر انقلاب و... به راحتی مشاهده کرد، که يکی از دلايل آن تداوم ساده زیستی رهبران نظام و نيز تداوم ارتباط با ميباشد که هر چند به دليل مسائل و مشکلات امنيتی اين ارتباطات به صورت محدود ميباشد، اما آنچه مهم است اصل اين ارتباط و ارادت متقابل مردم و رهبران نظام ميباشد که عليرغم گذشت بيش از چهل سال از پيروزى انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد. ... نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️ایجاد تفرقه 🔹آن‌چنان بین امت واحده‌ی اسلامی تفرقه ایجاد نموده‌اند که خدا می‌داند؛ هر کدام نسبت به دیگری اجنبی و بیگانه، و تبعه‌ی هر دولت در کشور دیگر اجنبی و نیازمند به گذرنامه و یا اجازه‌ی اقامت است. و همه‌ی این کارها برای تحکیم سیطره‌ی کفار بر ممالک اسلامی است.   📕در محضر بهجت، ج٣، ص۱۴۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش چهارم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله، به سیره حکومتی آن حضرت به صورت کوتاه اشاره می‌شود. 💠سیره حکومتی مهدوی 🔹 (عج)، شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانی که وعده های خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارث صالحان تحقق می یابد و جهان با قدرت الهی آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه های عبادت پروردگار می شود. در احادیث گوناگون، گوشه هایی از عظمت آن دوران به تصویر کشیده شده است. پس از ظهور (عج) گروهی بر ضد حضرت وارد جنگ میشوند و می کوشند از تشکیل حکومت عدل الهی بر روی زمین ـ که وعده آن، از سوی انبیا و امامان علیهم السلام داده شده است ـ جلوگیری کنند. (عج) ابتدا آنان را به راه حق دعوت می کند و اگر قبول نکردند، با آنان وارد کارزار می شود و هرگونه فساد و کژی را نابود می کند. 🔹امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه «وَ قاتِلُوهُمْ حتی لا تَکونَ فِتْنَهٌ وَ یکونَ الدِّینُ کلُّهُ للهِ»، [انفال، ۳۹] می فرماید: «تأویل این آیه هنوز نیامده است. پس زمانی که تأویل آن فرا رسد، مشرکان کشته می شوند، مگر موحّد شوند و شرکی باقی نماند». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۷۸] در حدیث دیگری می فرماید: «با مشرکان جنگ می کنند تا اینکه موحّد شوند و شریکی برای خدا قرار ندهند. چنان (امنیتی حاصل) می شود که پیرزن کهنسال، از مشرق به مغرب می رود، بدون آنکه کسی جلوی او را بگیرد». [همان، ص ۳۴۳] امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: «زمانی که (عج) قیام کند، هیچ سرزمینی نمی ماند، مگر اینکه ندای شهادتین لا إله إلّا الله و محمّد رسول الله در آن طنین اندازد. [همان، ص ۳۴۰] ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
⭕️جمهوری اسلامی حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان 🔹ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه قدرتمند اسلامی - انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شود؛ و آقایی و سروری محرومین و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود. مطمئن باشید قدرت های شرق و غرب همان مظاهر بی‌محتوای دنیای مادی‌اند که در برابر خلود و جاودانگی دنیای ارزش‌های معنوی قابل ذکر نمی‌باشند. 🔹من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می‌کند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه ریزی کنیم. 🔹ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است. و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تأمین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روشهای مبارزه علیه‌ نظامهای کفر و شرک آشنا می‌سازد. 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا