🌺 وَ اصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً ( مزمل/۱۰)
و بر آنچه میگویند شکیبا باش و از آنان به شیوهای زیبنده دوری گزین
.
✅ کسی که وظیفه تبلیغ دین خدا و رهبری دینی جامعه را برعهده میگیرد، هم باید خود را برای سخنان ناروا تکذیبها و زیر بار حق نرفتنها و طعنه و کنایهها آماده کند و هم وقتی میخواهد از آنها کنارهگیری کند باید این عمل را به نحوی که زیبنده یک ولیّ خداست انجام دهد.
پس،
صبر بر اذیتها و آمادگی در برابر زخمزبانها و تهمتها، و سعه صدر و خوشخلقی و مدارا، شرط یک مبلغ واقعی (مجمعالبیان، ج۱۰، ص۵۷۱)؛ بلکه از شرایط رهبر دینی است. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۲۷۰)
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
✅ از امام صادق ع درباره سخن خداوند متعال که میفرماید «بر آنچه میگویند شکیبا باش» روایت شده است:
یعنی ای محمد! [شکیبا باش] بر اینکه تو را تکذیب میکنند؛ چرا که من از آنها انتقام خواهم گرفت با مردی از [تبار] تو و او همان «قائم» من است که او را بر [ریختن] خون ظالمان مسلط میگردانم.
تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۴۹۲
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 وَ اصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً ( مزمل/۱۰)
و بر آنچه میگویند شکیبا باش و از آنان به شیوهای زیبنده دوری گزین
.
✅ مواجه شدن با زخمزبانها و تهمتها و … برای کسی که میخواهد در راه خدا گام بردارد، یک واقعیت اجتنابناپذیر است، به طوری که خداوند چهار بار در قرآن کریم پیامبرش را با تعبیر «اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ» به شکیبایی در برابر این سخنان فراخوانده است. (طه/۱۳۰؛ ص/۱۷؛ ق/۳۹؛ مزمل/۱۰)
جالب اینجاست که اگرچه ظاهرا تمام این آیات در سورههای مکی آمده است، اما در برخی روایات، این تعبیر برای منافقان هم دانسته شده است و در تاریخ اسلام هم زخمزبانهایی که اولیای دین، از درون جامعه اسلامی خوردهاند به هیچ وجه کمتر از آزارهایی که از کافران دیدهاند نبوده است.
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 وَ اصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً ( مزمل/۱۰)
و بر آنچه میگویند شکیبا باش و از آنان به شیوهای زیبنده دوری گزین
.
✅ مراد از «هجر جمیل» چیست؟
الف. خوشخلقی و خیرخواهی هنگام دعوت دیگران به دین خدا، و پرهیز از مقابله به مثل هنگام مواجهه با برخوردهای نامناسب. (المیزان، ج۲۰، ص۶۷)
ب. اظهار جدایی و کنارکشیدن است بدون اینکه دست از دعوت خیرخواهانه به حق بردارد؛ که چنین برخورد همراه با مدارایی، اثر بیشتری در اینکه مورد اجابت قرار گیرد میگذارد. (مجمعالبیان، ج۱۰، ص۵۷۱)
ج. کنار زدن دیگران به شکلی زیبا و در شأن رهبر جامعه اسلامی. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۲۷۰)
د. «هجر» به معنای جدا شدن و کنار کشیدن است؛ و زیبایی در کنار کشیدن، یعنی وقتی در قبال دعوت افراد به دین حق، با برخورد بدی مواجه میشود، طوری خود را کنار بکشد که تحسین هر بینندهای را برانگیزاند. شبیه مفاد آیه «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً: و هنگامی که نادانان ایشان را خطاب قرار میدهند، سلامی میگویند» (فرقان/۶۳)
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 وَ اصْبِرْ عَلی ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَميلاً ( مزمل/۱۰)
و بر آنچه میگویند شکیبا باش و از آنان به شیوهای زیبنده دوری گزین
.
✅ صبر را مقدم بر هجر مطرح نمود، شاید بتوان نتیجه گرفت ابتدا باید صبر کرد و در گام بعد باید کنارهگیری کرد. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۲۷۰)
✅گاهی لازم است رهبر جامعه اسلامی، افراد یا گروههایی را بایکوت کند و از آنها کناره بگیرد. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۲۷۰)
✅ کسی که خداوند را به عنوان وکیل خود برگزیند، براحتی میتواند از دیگران کنارهگیری کند. (تفسیر نور، ج۱۰، ص۲۷۰)
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 وَ ذَرْني وَ الْمُكَذِّبينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَ مَهِّلْهُمْ قَليلاً ( مزمل/۱۱)
و تکذیبکنندگانِ غرق در نعمت را به من واگذار و آنان را اندکی مهلت ده!
.
✅ در آیات قبل، از پیامبر ص (و در واقع از هر کسی که میخواهد کار فرهنگی دینی انجام دهد) خواست که بر تکذیبها و زخمزبانهای دشمنان صبر کنند.
این آیه ظاهرا توضیح میدهد که فکر نکن که اینکه به تو گفتیم صبر کن به این معناست که کاری به کار آنها نداریم! خیر؛ گفتیم صبر کن، یعنی اندک مهلتی به آنها بده و کارشان را به منِ خدا واگذار کن.
چقدر این آیه به آدمی که در راه خدا قدم برمیدارد، دلگرمی و قوت قلب میدهد. مثل اینکه پدرمان آدم قدرتمندی باشد و به ما کاری را بسپرد و بگوید: تو کارت را انجام بده؛ و از زخمزبانها و مزاحمتها ناراحت نشو؛ تکلیف همهشان با من!
حالا خدایی که همه قدرتها دست اوست و مغلوب هیچکس واقع نمیشود، چنین سخنی به ما میگوید!
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran