eitaa logo
تدبر در قران
63 دنبال‌کننده
57 عکس
41 ویدیو
0 فایل
تدبر در قران یعنی دریافت پی در پی آیات هر سوره و فهم منسجم سوره های قران
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ منِ انسان در زمین نیامده‌ام که بخورم وبخوابم و زناشویی کنم و بچه‌دار شوم و بعد بمیرم و تمام. این زندگی، زندگی حیوان است، نه انسان. منِ انسان آمده‌ام که ظرفیت خلیفة‌اللهی را در خود شکوفا کنم. اما در این مسیر شیطانی هست که او را از این گوهر عظیم وجودی غافل می کند؛ اما یادمان باشد که او انسان است، که چون حریف شیطان می‌شود برتر از فرشته شده: مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی که فرشته ره ندارد به مقام آدمیت البته انسان، فرشته نیست که خور و خواب و نیازهای مادی نداشته باشد و بتواند بدون هیچ اشتغال و درگیری‌، در مسائل معیشت، فقط به رابطه با خدا بپردازد؛ روز را برای همین کارها گذاشته‌اند؛ اما مهم این است که این اشتغالات او را چنان مشغول نکند که از هدف اصلی خویش بازماند. https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً (مزمل/۷) البته تو را در روز کار و دغدغه‌ای طولانی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅ در دو آیه قبل به نماز شب دستور داد و از اهمیتش سخن گفت، در این آیه می‌فرماید: البته تو را در روز کار و دغدغه‌ای طولانی است. چه ارتباطی دارد؟ الف. چون در روز فرصت نداری و دل مشغولی‌های فراوان داری، شب را به خلوت با خدا بپرداز. ب. قیام شب نوعی سوخت و موتور محرکه برای تلاش طاقت‌فرسای روز است. ج. وقتی پیامبر را با چنان اشتغالات روزانه‌ای به نماز شب دستور می‌دهند، معلوم می‌شود گرفتاری‌های روز، حتی اگر برای انجام وظایف کاملا دینی مانند تعلیم و تعلم و تبلیغ دین باشد، عذر موجهی برای نپرداختن به نماز شب نیست. (مجمع البيان، ج‏۱۰، ص۵۷۱)‌ د. در روز باید برنامه‌مان را چنان بر اساس تعالیم شریعت تنظیم کنیم که شب توفیق عبادت از ما سلب نشود. نقل شده که آیت‌الله بهجت می‌فرمودند: ما برای اوقات خواب خود افسوس می خوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمی شویم. در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت می گذرانیم! اگر در بیداری به توجّه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجّد و خواندن نافله ی شب و تلاوت قرآن پیدا می کردیم. https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ مِنَ اَللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نٰافِلَةً لَكَ عَسىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقٰاماً مَحْمُوداً (٧٩) اسراء آن هایی که سحر ها بیدارن و دعا میکنند حتما 🎁🎁 چیزهای بیشتر و بهتری در زندگی می گیرند. Eitaa.com/hefzequranchannel https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً (مزمل/۷) البته تو را در روز کار و دغدغه‌ای طولانی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ عبادت و راز و نیاز شبانه بقدری اهمیت دارد، که در برخی احادیث و تفاسیر یکی از معانی این آیه را این دانسته‌اند که تو در روز فرصت و فراغتی برای کارهایت، و بلکه برای خواب داری! یعنی در روز اندکی بخواب تا برای عبادت شبانه توانی به دست آری (البحر المحیط فی التفسیر، ج۱۰، ص۳۱۵) تبصره واضح است که معنای این سخن، آن نیست که انسان روز بخوابد و شب عبادت کند. اینکه انسان در روز باید مشغول کار و فعالیت شود واضح است. مقصود این است که عبادت شب را به‌حدی جدی بگیر، که اگر فکر می‌کنی نمی‌توانی برای نماز شب بیدار شوی، اندکی در روز استراحت کن. ظاهرا چیزی شبیه خواب قیلوله، که در روایت است که همان گونه که از خوردن سحری برای روزه کمک بگیرید، از خواب قیلوله برای بیدار شدن شب کمک بگیرید. (من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص۱۳۶) https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 سحرخیز عزیز💗 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خداوند بنده اش را هر شب یک بار، دو بار بیشتر بیدار می کند، اگر برخاست موفق می شود و اگر برنخاست، شیطان، کاری می کند که تا صبح بیدار نشود.(وسائل، ص۲۷۸) امام باقر (علیه السلام) فرمودند: هر بنده ای قصد داشته باشد هر ساعتی از شب برخیزد (برای عبادت) خداوند دو فرشته را مامور می سازد او را بیدار کنند؛(وسائل، ص۲۷۹) البته شیطان تلاش می کند که او بیدار نشود.(وسائل، ص۲۸۰) 📚 نماز شب، معراج شب زنده داران نویسنده: عباس رحیمی Eitaa.com/hefzequranchannel https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلاً ( مزول/۸) و اسم پروردگارت را یاد کن و به سوی او منقطع شو، انقطاعی کامل.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅ مقصود از اینکه اسم پروردگارت را یاد کن، چیست؟ الف. خدا را با اسم‌هایی که هنگام عبادت با آن خدا را خطاب می‌کنند، بخوان (مجمع‌البیان، ج۱۰، ص۵۷۱) ب. ظاهرا مى‏خواهد نماز شب را توصيف كند، و به منزله عطف تفسيرى براى جمله «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» است، و بر اين اساس، مراد از «ذكر اسم رب» ذكر زبانى با رعايت مطابقت آن با قلب مى‏باشد (المیزان، ج۲۰، ص۶۴) ج. تأكيد به تذكر و ياد پروردگار است در همه وقت شب و روز از طريق تسبيح و حمد و قرائت آيات قرآنى و يا قيام به نماز شب. (انوار التنزیل، ج۵، ص۲۵۶؛ انوار درخشان، ج۱۷، ص۱۵۷) در واقع، به نحوی عطف به دستور نماز شب و مصداق ذکر عام بعد از خاص است؛ در آنجا دستور به قیام شب برای عبادت داده بود و این آیه بر ذکر همیشگی خدا دستور می‌دهد. (روح المعانی، ج۱۵، ص۱۱۹) د. مقصود بسم الله الرحمن الرحیم است در ابتدای نماز. (مجمع‌البیان، ج۱۰، ص۵۷۱) ه. اینکه میان اسماء مختلف خداوند – که هریک مظهر حقیقتی است – اسم «رب» یاد کن و به ربوبیت او توجه ویژه‌ای داشته باش. https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلاً ( مزول/۸) و اسم پروردگارت را یاد کن و به سوی او منقطع شو، انقطاعی کامل.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅ چرا به جای اینکه بگوید «خدایت را یاد کن» (مثلا: «وَ اذْكُرْ رَبَّك»‏ آل‌عمران/۴۱؛ اعراف/۲۰۵؛ کهف/۲۴) از یاد کردن «اسم رب» سخن به میان آورد؟ الف. مقصود ذکر زبانی است نه صرفا ذکر قلبی. (المیزان، ج۲۰، ص۶۴) و چه‌بسا اینکه بلافاصله فرمود «به سوی او منقطع شو، انقطاعی کامل» می خواهد از لزوم توام بودن ذکر زبان و ذکر قلب سخن بگوید که هردو با هم لازم‌اند. توجه : درباره اهمیت «زبان» در زندگی خاص انسان سخن بسیار گفته شده ، خصوصا اینکه برتری انسان بر فرشتگان با «تعلیم اسماء» رخ داده است. اگر این نکته جدی گرفته شود می‌توان فهمید که اگرچه ذکر حقیقی آن است که صرفاً لقلقه زبان نباشد و قلب انسان هم با زبان همراهی کند؛ اما بسیار خطاست که ذکر حقیقی را صرفاً در ساحت قلب بدانیم و نقش زبان را انکار کنیم. لفظ، مسیری برای حرکت به سوی معناست، اما نه مسیری که در مرتبه زندگی دنیوی انسان، کنارگذاشتنی باشد؛ همان گونه که کنار گذاشتن زبان از زندگی انسان ممکن نیست. اگر این مساله درست مورد توجه قرار گیرد بسیاری از شبهات مربوط به شریعت (مانند اینکه دلت پاک باشد، چه نیازی هست که نماز بخوانی) براحتی پاسخ داده می‌شود. ب. مقصود گفتن بسم الله الرحمن الرحیم است در ابتدای نماز. (مجمع‌البیان، ج۱۰، ص۵۷۱) https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا