eitaa logo
آموزش نظام قرآن | مصطفی دارابی
611 دنبال‌کننده
689 عکس
557 ویدیو
4 فایل
تدبر یعنی فهم منسجم، پیوسته و هماهنگ تدبر ابزار کشف نظام قرآن است که آن تنها راه سعادت انسان و جامعه است در این کانال فهم نظام‌مند قرآن را آموزش می دهیم و مواضعی نسبت به موضوعات جامعه از منظر نظام قرآن مدیر: مصطفی دارابی @mostafadarabi
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش نظام قرآن | مصطفی دارابی
🟠 آموزش نظام سوره انسان 🟡 سوره انسان سوره‌ای خاص در تعریف درست جایگاه و نقش اهل بیت علیهم السلام در
🟠 خلاصه تدریس نظام سوره انسان شناخت عمیق مفهوم اهل بیت و مسیر هدایت 🟡 مقدمه سوره انسان یکی از سوره‌های مهم قرآن است که در آن خداوند تعریفی دقیق از انسان، اختیار او، مسیر هدایت، و جایگاه اهل بیت ارائه می‌کند. این سوره در چهار گام اساسی تنظیم شده و به تبیین دوگانه شکر و کفر، جایگاه اهل بیت، اهمیت هدایت و نقش انسان در تعیین سرنوشت خویش می‌پردازد. 🔹گام اول: آفرینش انسان و اختیار او ۱. تأمل بر خلقت انسان سوره انسان با یک پرسش آغاز می‌شود: "هل اتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا؟" خداوند انسان را متوجه دوره‌ای می‌کند که او هیچ نبوده است. سپس با ذکر مراحل آفرینش، از نطفه‌ای درهم‌آمیخته تا موجودی شنوا و بینا، توجه او را به خلقت و تحول وجودی خود جلب می‌کند. ۲. دو مسیر پیش روی انسان پس از آفرینش، خداوند مسیر هدایت را معرفی می‌کند: "انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا" انسان در برابر این مسیر تنها دو گزینه دارد: شکرگزاری یا ناسپاسی. این دوگانه نشان می‌دهد که هدایت الهی نعمتی است که اگر پذیرفته نشود، ناسپاسی به حساب می‌آید. ۳. سرنوشت ناسپاسان کسانی که راه ناسپاسی را انتخاب کنند، با مجازات سختی روبرو خواهند شد: "انا اعتدنا للکافرین سلاسل و اغلالا و سعیرا" خداوند بلافاصله نتیجه ناسپاسی را ترسیم می‌کند: زنجیرها، غل‌ها، و آتش سوزان. این هشدار نشان می‌دهد که اختیار انسان محدود نیست، اما نتایج اعمال او قطعی و غیرقابل‌اجتناب است. 🔸گام دوم: معرفی الگوی هدایت - اهل بیت (ع) ۱. معرفی "ابرار" و "عبادالله" در این بخش، خداوند دو گروه را معرفی می‌کند: - ابرار (نیکان): از جام‌هایی نوشیدنی که آمیزه‌ای از کافور دارد. - عبادالله (بندگان خاص خدا): کسانی که خود چشمه‌های هدایت را می‌جوشانند. ۲. ویژگی‌های عبادالله خداوند ویژگی‌های آن‌ها را برمی‌شمارد: 1️⃣. وفای به عهد:"یوفون بالنذر" 2️⃣. ترس از روز قیامت: "ویخافون یوما کان شره مستطیرا" 3️⃣. انفاق در شرایط دشوار: "ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا" ۳. فلسفه انفاق عبادالله این گروه در حالی که خود نیازمندند، غذای خود را با دیگران تقسیم می‌کنند و حتی از آن‌ها انتظار تشکر ندارند: "لا نرید منکم جزاء و لا شکورا" آن‌ها تنها به خاطر خداوند این کار را انجام می‌دهند، نه به امید پاداش دنیوی. ۴. پاداش ابرار و تکلیف پیامبر (ص) پاداش عبادالله خداوند در برابر سختی‌های آن‌ها، وعده پاداش عظیمی می‌دهد: "فوقاهم الله شر ذلک الیوم و لقاهم نظرة و سرورا" آن‌ها از شر روز قیامت در امان خواهند بود و به نعمت‌های جاودان بهشت دست خواهند یافت. ۵. بهشت، پاداش صبر بهشت در این سوره با توصیفات باشکوهی بیان شده است: - تخت‌های راحتی "متکئین فیها علی الارائک" - سایه‌های دلپذیر "ظلالها دانیة" - میوه‌های همیشه در دسترس "ذللت قطوفها تذلیلا" - نوشیدنی‌هایی از جام‌های نقره‌ای و بلورین"وَ یُطافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَ اَکْوابٍ کانَتْ قَواریرَا" 🔹گام سوم: وظایف پیامبر (ص) در برابر مخالفان خداوند به پیامبر (ص) چهار دستور می‌دهد: 1️⃣. صبر در برابر دشمنان:"فاصبر لحکم ربک" 2️⃣. عدم تبعیت از ناسپاسان:"ولا تطع منهم آثما او کفورا" 3️⃣. ذکر خدا در صبح و شام: "واذکر اسم ربک بکرة و اصیلا" 4️⃣. سجده و شب‌زنده‌داری: "وسبحه لیلا طویلا" 🔸گام چهارم: حاکمیت اراده خدا بر سرنوشت انسان ۱. محدوده اختیار انسان در این گام، مفهوم اختیار انسان تکمیل می‌شود: "وما تشاءون الا ان یشاء الله" یعنی انسان در محدوده‌ای که خداوند تعیین کرده، اختیار دارد، اما این اختیار مطلق نیست. ۲. سرانجام نهایی انسان‌ها - کسانی که هدایت را بپذیرند، وارد رحمت خدا خواهند شد: "یدخل من یشاء فی رحمته" - ظالمان دچار عذاب دردناک خواهند شد:"والظالمین اعد لهم عذابا الیما" 🔹جمع‌بندی و پیام کلی سوره انسان 1️⃣. انسان آفریده‌ای با اختیار است، اما در برابر مسیر هدایت تنها دو گزینه دارد: شکر یا کفر. 2️⃣. اهل بیت (ع) مصداق کامل هدایت‌اند و ویژگی‌های کلیدی آن‌ها انفاق، وفای به عهد، و ترس از روز قیامت است. 3️⃣. کسانی که این مسیر را طی کنند، وارد نعمت‌های جاودانه خواهند شد و خداوند پاداش صبر و تلاش آن‌ها را خواهد داد. 4️⃣. پیامبر (ص) موظف است این پیام را بدون تبعیت از ناسپاسان، با صبر و استقامت، و با اتکای به ذکر خداوند ابلاغ کند. 5️⃣. اختیار انسان در محدوده‌ای که خداوند تعیین کرده است قرار دارد و هیچ‌کس خارج از این محدوده قدرتی ندارد. 🔸درس اصلی سوره انسان پیروان اهل بیت (ع) تنها از طریق رفتار و عمل‌شان شناخته می‌شوند، نه از طریق ارتباط فیزیکی. تنها کسانی که مسیر شکر را با انفاق، وفای به عهد، و ترس از روز قیامت طی کنند، می‌توانند خود را پیروان واقعی آنان بدانند.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1403-11-27-ترم۱جلسه۷ سوره بلد.mp3
15.46M
💠گردنه بندگی کجاست؟ 🔹آموزش نظام سوره بلد بعضی موضوعات این جلسه: 1️⃣. چرا خدا توجه ما را به دوران شیرخوارگی میدوزد؟ 2️⃣. افتخار به حیف و میل مال از کجا نشأت می‌گیرد؟ 3️⃣. آیا بی‌توجهی به فرودستان انسان را به کفر می‌رساند؟ لینک فایل تصویری🔻 📺 youtu.be/tq1AyGC6baw (خلاصه این جلسه در پیام بعد ارائه می‌شود) آموزش نظام قرآن🔻 Eitaa.com/Tadabbor_Darabi
آموزش نظام قرآن | مصطفی دارابی
💠گردنه بندگی کجاست؟ 🔹آموزش نظام سوره بلد بعضی موضوعات این جلسه: 1️⃣. چرا خدا توجه ما را به دوران شی
🟠 خلاصه تدریس نظام سوره بلد 🔸مقدمه سوره بلد به تعریف بندگی در فضای انسانی و اجتماعی می‌پردازد. آغاز سوره با چند قسم همراه است که معنای عمیقی در فهم محتوای آن دارد. 🔹سوگندهای الهی و مفهوم سختی در خلقت انسان خداوند در این سوره به دو چیز قسم می‌خورد: - شهر مکه (و انت حل بهذا البلد) - والد و زاده شده از او (والد و ما ولد) این دو قسم پایه ای است برای تاکید بر این حقیقت که خدا انسان را در سختی و رنج آفریده است.(لقد خلقنا الانسان فی کبد) واژه «کبد» به معنای سختی و رنج است و نشان می‌دهد که انسان ذاتاً در بستری از سختی‌ها آفریده شده است. 🔸توهم قدرت مطلق انسان خدا پس از بیان سختی خلقت، به یک پندار نادرست اشاره می‌کند: «آیا انسان گمان می‌کند که کسی بر او چیره نخواهد شد؟» (ایحسب ان لن یقدر علیه احد؟). این پرسش نشان می‌دهد که عدم درک حقیقت آفرینش انسان در سختی، انسان را به توهم قدرت و استغنا می‌کشاند. 🔹نمودهای رفتاری این توهم: افتخار به اسراف و حیف و میل یکی از مصادیق این توهم، رفتارهای نادرست اقتصادی است: «می‌گوید: من مال فراوانی را نابود کرده‌ام.» (یقول اهلکت مالاً لبداً). در جامعه مدرن نیز این نوع رفتارها مشاهده می‌شود، مانند: - نمایش ثروت از طریق تخریب اشیا گران‌قیمت - اسراف‌های نمایشی در مراسم‌ها و تشریفات - هزینه‌های هنگفت صرفاً برای خودنمایی قرآن این رفتار را به‌عنوان نشانه‌ای از فاصله گرفتن از فلسفه آفرینش معرفی می‌کند. خدا این انسان اسراف گر را با این پرسش مورد بازخواست قرار میدهد: آیا مپندارد که هیچ کس او را ندید؟ 🔸یادآوری نعمت‌های الهی به انسان خدا در ادامه سوره، به انسان یادآوری می‌کند که او را با امکاناتی ویژه خلق کرده است: - چشم‌ها و زبان و لب‌ها (الم نجعل له عینین و لساناً و شفتین) - هدایت به دو برجسته (و هدیناه النجدین) نجد به معنای «برجستگی» است که مجموع این ها دوران شیرخوارگی انسان را به یاد او می‌آورد تا به او بگوید که تو موجودی ناتوان بودی و با قابلیت شیرخوردن که خدا به تو داد به توانمندی رسیدی 🔹گردنه سختی: مسئولیت اجتماعی انسان سپس خداوند از یک گردنه خاص سخن می‌گوید: «ولی از گردنه عبور نکرد.» (فلاقتحم العقبة). اما این گردنه چیست؟ قرآن پاسخ می‌دهد: 1️⃣. آزاد کردن بردگان و گرفتاران (فک رقبة) 2️⃣. اطعام گرسنگان در روزهای سخت (اطعام فی یوم ذی مسغبة) 3️⃣. سرپرستی از یتیم خویشاوند (یتیما ذا مقربة) 4️⃣. دستگیری از بینوای بی‌خانمان (او مسکینا ذا متربة) عبور از این گردنه‌، وظیفه اصلی انسان برای اثبات بندگی ست که در بستر اجتماع است و در برابر آن، هدر دادن ثروت و غفلت از نیازمندان محکوم شده است. 🔸معیار ایمان واقعی: انجام وظایف اجتماعی در قبال فرودستان (ثم کان من الذین آمنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة) پس از انجام وظایف اجتماعی، خداوند به دو ویژگی اصلی مؤمنان اشاره می‌کند: - توصیه پذیری به صبر (تواصوا بالصبر) - توصیه پذیری به مهرورزی (تواصوا بالمرحمة) ایمان حقیقی تنها با انجام وظایف اجتماعی محقق می‌شود، که با صبر و مهرورزی نهادینه می‌شود. 🔹سرانجام انسان‌ها: دو دسته اهل میمنه و مشئمه در پایان، خداوند مردم را به دو گروه تقسیم می‌کند: - اصحاب میمنه: کسانی که وظایف اجتماعی خود را انجام داده‌اند و اهل نیک‌بختی‌اند. - اصحاب مشئمه: کسانی که در برابر این وظایف بی‌تفاوت بوده‌اند و به عذاب الهی دچار خواهند شد. خداوند می‌فرماید: «کسانی که به آیات ما کافر شدند، اهل مشئمه‌اند.» (و الذین کفروا بآیاتنا هم اصحاب المشئمة). 🔸جمع‌بندی سوره بلد سوره بلد با تأکید بر رابطه میان فلسفه آفرینش و مسئولیت‌های اجتماعی، معیار ایمان را نه‌تنها در عبادات فردی، بلکه در رفع مشکلات اجتماعی و کمک به نیازمندان معرفی می‌کند. بی‌توجهی به این مسئولیت‌ها، انسان را به‌سوی کفر و آتش منطبق (نار مؤصدة) سوق می‌دهد. پس ایمان واقعی در این است که گردنه بندگی را که در دستگیری از فرودستان تعریف شده، بشناسیم و از تمام امکانات مالی خود برای کاهش شکاف اجتماعی استفاده کنیم. آموزش نظام قرآن 🔻 Eitaa.com/Tadabbor_Darabi
🟠 وقتی تعریف دین از یک برنامه جامع فردی و اجتماعی تنزل پیدا بکند به تامین کننده دلخوشی‌های معنوی مردم، تعریف حکومت دینی هم تنزل پیدا می‌کند به یک فرم تشریفاتی از سیاست. نه سامان دهنده سیاست و اقتصاد به سمت آرمان عدالت 🟡 این یعنی دین سکولار. باید تعریف دین بر اساس قرآن ارتقاء پیدا کند تا تحول ایجاد شود.
روزی که این بنگاه‌های بزرگ که همه از پول این ملت ساخته شدن بر خلاف قانون اساسی به ثمن بخس به عده‌ای از درون حاکمیت فروخته شد باید فکر اینجاش می‌شد که نشد. و همچنان بر طبل خصوصی‌سازی داره کوبیده میشه. آیا بس نیست؟ ما چه توقع بی‌جایی داریم که این بنگاه‌ها دوباره ملی بشن!!!
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠 کهکشان سُمبررو (Messier 104) کهکشان سُمبررو (Sombrero Galaxy که با نام M104 یا NGC 4594 نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی درخشان در صورت فلکی دوشیزه (Virgo) است. این کهکشان به دلیل ساختار خاص و برجسته‌ای که دارد، به کلاه مکزیکی (Sombrero) شباهت پیدا کرده و نام خود را از همین شباهت گرفته است. ویژگی‌های کلیدی ✅ فاصله از زمین: تقریباً ۲۹ میلیون سال نوری ✅ قطر کهکشان: حدود ۵۰ هزار سال نوری (تقریباً نصف کهکشان راه شیری) ✅ جرم تخمینی: حدود ۸۰۰ میلیارد برابر خورشید ✅ ساختار: کهکشان مارپیچی با یک برآمدگی مرکزی بسیار بزرگ و یک نوار تیره از غبار که آن را از دید ما به دو نیم تقسیم می‌کند. چرا کهکشان سُمبررو خاص است؟ 🔹 برآمدگی بزرگ مرکزی: یکی از ویژگی‌های بارز این کهکشان، هسته‌ی بسیار درخشان و متراکم آن است که پر از ستارگان پیر و قرمز‌رنگ است. 🔹 حلقه‌ی غبار تیره: یک نوار غبار پهن و ضخیم که نور هسته را می‌پوشاند، این کهکشان را شبیه به یک کلاه مکزیکی کرده است. این غبار محل تشکیل ستارگان جدید است. 🔹 سیاهچاله کلان‌جرم: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در مرکز کهکشان یک سیاهچاله کلان‌جرم با جرمی یک میلیارد برابر خورشید وجود دارد. 🔹 سرعت چرخش بالا: رصدها نشان داده‌اند که این کهکشان با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد که نشان‌دهنده‌ی وجود مقدار زیادی ماده‌ی تاریک است.
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠 اسرائیل ناموسش و جا گذاشته در رفته! زنده باد مقاومت گزارش سیدنا از مارون الرأس
هدایت شده از حکمران
10.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠 آغاز حرکت به سمت سرمایه‌داری نئولیبرال از زبان هاشمی رفسنجانی 🟡 سوال مسیح مهاجری در مورد نظریه تضاد توسعه با عدالت اجتماعی 🛑توضیح: این گفتگو در همان سال اوج بحران ارزی در سال ۷۴ انجام شده! به نقل از صفحه خانه موزه هاشمی🔻 📺 aparat.com/v/c33nm1o حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
هدایت شده از حکمران
متن گفتگوی مهاجری و هاشمی 🟠مسیح مهاجری: یکی از محورهای معروف خطبه‌های نماز جمعه‌تون همین مبحث عدالت اجتماعی بوده و حالا علاوه بر این در فرمایشات‌تون و اصولاً خط مبارزاتی‌تون به عنوان یکی از محورهای اصلی آرمانی خودتون، اصول فکری خودتون، پیگیری همین مبحث عدالت اجتماعی‌ست و تحقق عدالت اجتماعی و از اصول آرمان‌های انقلاب ماست. 🔹خب این نظر هم وجود داره که بین برنامه توسعه و اصولاً توسعه دادن و عدالت اجتماعی خیلی ممکنه سازگاری وجود نداشته باشه. 🔸بعضیا معتقد به این هستند که یکی از این دو تا باید قربانی اون دیگری بشه خب من مطمئن هستم با خط مشی شما فرمایشی که دارید روشی که دارید این‌طور نیست شما معتقد هستید که حتی در همین بحث توسعه و هر کار اقتصادی که انجام میشه باید تحقق عدالت اجتماعی جستجو بشه و محقق بشه و اگر تحقق عدالت اجتماعی نباشه این کارا ارزشی نداره در این زمینه خودتون اگر توضیحات بیشتری بفرمایید که ضمناً پاسخی هم باشه به اون نظریه خیلی متشکر میشم. 🟡هاشمی رفسنجانی: بله من اون نظریه‌ای که جناب عالی اشاره می‌کنید که بعضی اینها رو متضاد می‌دونن توسعه و عدالت اجتماعی رو کاملاً مردود می‌دونم. برعکس در شرایط عدم توسعه امکان عدالت وجود نداره. اینها لازم ملزوم همن. 🔹مخصوصاً با اون شکلی که ما قبلاً زندگی می‌کردیم با سوبسیدهای غیرعادلانه اصلاً ضدعدالت بود. بارها هم من گفتم. شما مثلاً به اون شکلی که سوخت همین حالا هم هنوزم هست. خب معلومه نفت ثروت همه هست همه ما با همه مردم یه سهم داریم به اندازه هم در این ذخائر شریکیم. ولی امروز یه خانواده مرفه چه مقدار سوخت مصرف میکنه از برق و نفت و گازوئیل و چیزای دیگه. خانواده فقیر چه مقدار؟ 🔸این سبک توزیع با این قیمتی که ما سوبسید عمده رو اینا دارن الان می‌گیرن و بقیه سوبسیدها هم تقریباً اینطوری بود. 🔹توسعه که نباشه ما باید همین جوری زندگی کنیم یعنی چیزا رو برداریم تقسیم کنیم به مردم به تناسب مصرفشون بیایم بدیم که قیمت‌ها رو پایین نگه داریم با اون شرایط همه بیان با هم بخرن. فقیر میاد ۵ لیتر می‌خره ولی پولدار میاد دو تا بشکه میخره و امثال اینطور چیزایی که می‌دونید. 🔸علاوه در این توسعه هدفدار تنظیم شده ما مناطق محروم هم در شرایط گذشته اگر می‌خواستن بمونن فاصله شون با مناطق برخوردار هیچ وقت قابل پر شدن نبود. ما هزینه زیادی الان می‌کنیم برای پر کردن این خلأ این شکاف. سالانه مبالغ زیادی رو در مناطق محرم مصرف می‌کنیم. 🔹یا آموزش که تعداد کمی اگر آموزش بود همون مرفهین آموزش می‌دیدن. همون طور که در گذشته بوده توسعه دانش بردن به شهرستان ها این مستلزم هزینه‌های زیربنایی است که نتیجه اش م همین شده که می‌بینید الان خیلی از خانواده‌های فقیر هم به دانشگاه دارن می‌رسن. 🔸بردن تلفن به روستا برق به روستا اینا همه توسعه است اگر نباشه که نمیشه اینا رو ببریم اینا با عدالت اجتماعی میشه. من اصلاً الان بحثم تو خطبه‌های نماز جمعه دارم موارد عدالت رو میگم. بهداشت رو سواد رو ارتباطات رو. بدون این کارها نمیشه اصلاً عدالت اجتماعی داشته باشیم. 🔹مهم‌تر از همه اشتغاله. در فرض عدم توسعه بیکاری پدر در میاره. ما چقدر می‌تونیم چیزی خرج کنیم آدم بیکار رو خانواده بیکار رو رفاه براش درست بکنیم اصلا اون رفاه نیست. 🔸 یه مثل چینی‌ست گویا به هر حال یه مثل شرقیه میگن اگر کسی رو یه آدم گرسنه رو دیدی این لابد لب دریا بوده این مثل که زدن. ماهی بهش بدید. یه ماهی بهش بدید ولی اگر دوستش می‌داری ماهی‌گیری یادش بده. اگر خیلی دوستش می‌داری میخوای درست فکر کنی یادش بده که تور ماهی چه جور ببافه. 🔹این واقعیت عدالت همینه که ما مردم رو سطحی نگاه نکنیم. به نان معمولی روزانه و به این چیزها راضی نباشیم. بریم از عمق فکر بکنیم که این مردم شغل داشته باشن سواد داشته باشن خانواده‌های فقیر میدان پیدا بکنن استعدادشون بروز بدن. این برنامه توسعه این‌طور چیزها رو تعقیب می‌کنه. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟠 قلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا ﴿١٠٣﴾ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا ﴿١٠٤﴾ 🟡 بگو: آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه کنم؟ آنها که کوششان را در زندگی دنیا به هدر دادند در حالی که خود می پندارند، خوب عمل می کنند. 🟡امروز بزرگترین جلوه دنیا نظام مادیگرای تمدن غرب است ثمره این تمدن ۵۰۰ ساله، نظام سرمایه‌داری ست. نظامی که همه وجود انسان را در ماده تعریف می‌کند و سعادت انسان را در کسب ثروت نشان می‌دهد. در نتیجه مه را به دویدن به دنبال ثروت سوق می‌دهد و توان انسانها را در این مسیر بی انتها هدر می‌دهد. آموزش نظام قرآن 🔻 Eitaa.com/Tadabbor_Darabi
هدایت شده از حکمران
🟠 ز پیمان نگردند ایرانیان تشییع پیکر مطهر شهید سیدحسن نصرالله ۵ اسفند بیروت حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline