#اشاراتی_از_امام_خمینی ⬇️⬇️⬇️
« انسان در دو مقام مستعيذ نيست: يكى قبل از سلوك؛ و آن حال احتجاب محض است كه در تحت تصرّف و سلطنت شيطان است. و يكى بعد از ختم سلوك؛ كه فناى مطلق دست دهد، كه از مستعيذ و مستعاذ منه مستعاذ له و استعاذه خبرى نيست. و در دو مقام مستعيذ است: يكى حال سلوك الى اللَّه؛ كه استعاذه كند از خارهاى طريق وصول كه قعود بر صراط مستقيم انسانيت كردند؛ چنانچه خداوند از قول شيطان حكايت فرمايد: فَبِما اغْوَيْتَنى لَاقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيم. و يكى در حال صحو و رجوع از فناى مطلق؛ كه استعاذه كند از احتجابات تلوينيّه و غير آن.» آداب الصلاة /ص230
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
#کلام_استاد ضرابی در مفهوم استعاذه در سوره حمد
🌄 از مصادیق کامل استعاذه محتوای سوره مبارکه حمد است ؛ زیرا استعاذه پناه بردن از خداوند به خود اوست « اَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عِقٰابِکَ، وَ اَعُوذُ بِرِضٰاکَ مِنْ سَخَطِکَ، وَ اَعُوذُ بِکَ مِنْک»به جهت آن که شیطان و نفس و همه چیز به اذن و به اراده خود اوست. در سوره حمد از او میخواهیم که ما را از جمله نعمت داده شدگان قرار دهد نه از گمراهان و مغضوبین. این سوره در حال قیام ، قرائت میشود . قیام به معنای تذکر به مقام قیومیت حضرت حق و قرائت تذکر به اسم « الله » و منحصر دانستن همه حمد و ثناء به اوست و پناه به رحمانیت و رحیمیت او. کسی که در حال نماز است و این سوره شریفه را میخواند، در سپر محافظتی مخصوصی قرار میگیرد. « الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر » شیطان که مظهر همه پلیدیها ست رانده و دور میشود.
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃⭐️🍃
⭐️🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
🔍#تدبر_در_قران
#سوره_ناس 3️⃣1️⃣
-استاد ضرابی🔎
#کلمه_شریف_اعوذ
اشاراتی در باب " #اعوذ_برب_الناس "
🔅
🔅
❇ حال پناهندگی به رب متعال :
✅از مشاهده ی تفاوت میان عزّت وغنای ربّ متعال وفقر وذلت است که گفته می شود " اعوذبرب الناس "
جاذبه ای از جانب او که جمال وکمال مطلق است و
فقر وذلت وظلم وستم از جانب ما ....
✅ هنگام احساس خطر انس وجن ،آنکه عمری را در چاه ظلمانی نفس وظلمت جهل اسیر بوده ودر سرزمین متعفن ملاقات با شیطان زندگی کرده ،چگونه نگوید :
" اعوذبرب الناس "
✅ کسی که باهمه بدیهایش وگذشته تار وتاریکش وکوله بار گناهان ،هنوزامید به بخشش ورحمت پروردگار را در دل حس می کند چگونه نگوید :
" اعوذبرب الناس :
وآنگاه پروردگار پاسخ گوید :
ای بنده من هرکه هستی بیا
هرچه هستی بیا
❇ نتیجه عملی پناهندگی به پرورگار
✅ بایدبا " اعوذ برب الناس " تن به پیکار با پلیدیها داد واز سرزمین دهشت بار وپر خطر مقابله با نفس وشیطان گذشت ،،،
پیکاری که هیچ انسانی از آن معاف نشده
وهمان صراطی است که باید از ان عبور کرد تا به بهشت لقاءمحبوب ودارالقرار رسید ....
❇ دلیل ماندن وحرکت نکردن انسان ، فراموشی یاد خدا وخو کردن با پلیدیها
وهجرت نکردن از آن وساختن با نفس وشیطان است
زیرا شیطان در سه مرتبه از مراتب وجود مانند دزدان دریایی ،پرچم برافراشته
1️⃣ قوای جسمانی که افعال صادره از انسان را تحت تصرف خود دارد
2️⃣ قوای نفسانی که افعال قوه خیال ،وهم ،عاقله ، حافظه ومتصرفه را در اختیار دارد
3️⃣ قوای روحانی وقلب وجود انسان که خانه غاصبان اشغالگر است
💫ولقد اضل منکم جبلا کثیرا افلم تکونو تعقلون
❇ راه رهایی از سلطه اشغالگران غاصب وبرافراشتن پرچم توحید :
به سعی خود نتوان برد گوهر مقصود
خیال باشد کاین کار بی حواله برآید
🔅
🔅
✅ مصادیق حقیقی پناهندگی به خداوند از شر شیطان ،تمسک به شریعت مقدسه ،اخلاق نبوی وعلوی ،عقاید ومعارف حقه است
💫" الم اعهد الیکم یابنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین وان اعبدونی هذا صراط مستقیم ....
❇ تطبیق زبان با عمل در پناهنده شدن به خدا
وقتی به زبان می گوییم
" اعوذبالله "
" اعوذبرب الناس "
در عمل هم نباید
از قرقگاه ومحدوده شرع مقدس خارج شویم
وبا شیطان زندگی کنیم
ونگاه باطل به دنیا واخرت وخدا هستی داشته باشیم ....
واین ممکن نیست مگر با مجاهدت علمی وعملی وبا اصلاح ظاهر وباطن
🔅
🔅
✅ ذکر حدیث شریف مولا علی علیه السلام در باب علم :
ای کمیل مردم سه گروهند
عالم ربانی
متعلم علی سبیل النجاه
وهمج الرعاع
اگر از گروه اول ودوم نباشیم ،پس حیرت زدگانی چون مگس های ناتوان که به دنبال هر صدایی می روند وباهر بادی حرکت می کنند زیرا که به نور دانش روشنی نیافته وبه رکنی محکم پناه نبرده اند
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر_در_قران-
#سوره_ ناس 4️⃣1️⃣
استاد ضرابی1379🔎
☀️ «#برب_الناس »
❇️بخش اول1️⃣
🔅ذکراسماء الهی در آیات قرآن کریم می تواند به دو منظور باشد:
⚡️1️⃣معرفی اسماء و صفات خدایتعالی که در حقیقت نمایاندن اوصاف غایت سیر وسلوک انسان است.
⚡️2️⃣نمایاندن طریق دستیابی انسان به غایت سیر و سلوک و اینکه انسانها باید تحت تجلیات این اسماء واقع شوند تا نجات یافته به هدف نهائی که رسیدن به مقام مظهریت اسماء و صفات الهی است نائل گردند.
🔅اسماء الهی از جمله علیم، رحیم، قادر و ... از تجلیات اسم «رب» می باشد.1
🔅 خدایتعالی از طریق این اسماء و صفات انسان را مورد تربیت قرار می دهد. یعنی «رب»، انسان را از حیث علم و قدرت و سایر صفات انسانی مانند رحمت و ... پرورش می دهد.
✨توجه: پرورش دادن انسان فقط از جنبه اسماء جمال الهی که لازمه اش روح و راحت و نعیم الهی است اعمال نمی شود بلکه ربوبیت شامل اسماء جلال الهی نیز می شود.2
⭕️بنابراین:
🔅💧انسان هیچگاه از حیطه ربوبیت الهی خارج نمی شود.
🔅💧 باید توجه نمائیم که در هر لحظه از زندگی، خودرا در معرض تجلیات کدام اسم الهی قرار می دهیم
🔅شرط تجلی این اسماء و صفات در وجود انسان این است که انسان بعنوان موجودی صاحب اراده و اختیار خود را در معرض این تجلیات قرار دهد.
🔸مانند انسانی که می خواهد اسم عالم الهی را در وجود خود متجلی ببیند باید با علماء معاشرت نموده، مطالعه، تحقیق و تدبر داشته باشد، به امر عبادت نیز اهتمام ورزد.
🔅این انسان است که با خواست و انتخاب خود چگونگی ربوبیت خداوند در مورد خود را تعیین می کند.
«
🔅«برب الناس» بیانگر علت پناهندگی می باشد. ما به خداوند پناه می بریم از آن جهت که او «رب» است. یعنی شرط پناهندگی برخورداری از تربیت الهی و انسانی است.
🔅«قل اعوذ برب الناس» یعنی: پناه می برم به رب انسانها از طریق تربیت الهی و خود را تحت تجلیات اسمائی قرار می دهم که ایفای نقش ربوبیت از طریق آنها، مرا از شر شیطان نجات می بخشد.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰:آداب الصلاه/ص257
2️⃣🔰: بقره آیه10 و دعای جوشن کبیر: «یا رب الحل و الحرام یا رب النور والظلام»
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر_در_قران
#سوره_ناس 5️⃣1️⃣
استاد ضرابی1379🔎
☀️ «#برب_الناس »
❇️بخش دوم 2️⃣
🔅❓تربیت الهی چگونه به انسان پناه می دهد؟
از آنجا که اسم جلال الهی با رذائل مقابله می کند این امور محکوم به فنا بوده نمی توان از آنها در این مقابله دفاع نمود.از سوی دیگر فضائل انسانی مورد حمایت خداوند قرار می گیرد.
⭕️ بنابراین تا زمانی که فضائل جانشین رذائل نشده است (تحقق تربیت الهی) نمی توان در پناه حق جل و علا قرار گرفت.
🔅پناهندگی تحت اسم رب (تربیت الهی)شامل همه قوای ظاهری و باطنی و مراتب وجود انسان (عمل و خلق و اندیشه) می شود.و با تحقق این پناهندگی است که می توانیم وارد حصن امن الهی شویم .1
🔅تحقق پناهندگی به اسم رب در مراتب وجود انسان زمینه ساز دستیابی انسان به معرفت حقیقی است که موجب تحقق توحید افعالی در بینش آدمی می شود چنانکه انسان مصدر هیچ فعلی را جز ذات اقدس اله نداند.«لا مؤثر فی الوجود الا الله»
🔅در مرحله ظهور و متعیّن شدن کمالات و اسماء ذات حقتعالی ، اسم «رب» از سایر اسماء الهی متمایز می شود و در این مرتبه است که وجود انسان کامل بعنوان مظهر ربوبیت حقتعالی ، مربی سایر انسانها است.
🔅«برب الناس» امر پناهندگی به پروردگار را شامل همه انسانها از جمله نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله بیان می دارد.
⭕️بنابراین پیامبر در مرتبه نازل نیز با این فرمان مأمور می شود که به اصل و حقیقت خود پناهنده شده مانند دیگران از طریق توسل به حقیقت وجود خویش در پناه خدایتعالی واقع گردد تا آنگاه که در مسیر کمال به مقام برزخیت کبری نائل شود.پناه بردن و توسل انسانها به پیامبر و سایر حضرات معصومین در عرصه ی قیامت ظهور اخروی همین حقیقت است.
🔅پناه بردن به «رب» تحقق کمالات وجودی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دردرون آدمی وایجاد سنخیت با وجود مقدس حضرتش در همه مراتب وجود انسان اعم از اعمال – خلقیات و عقاید می باشد. «ان کنتم تحبون الله فاتبعونی...»2
🔅عالیترین مرتبه تحقق استعاذه به «رب» ایجاد مسانخت مربوب با حضرت «رب» است.« عبدی اطعنی حتی تکون مثلی »3
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰: آداب الصلاه امام خمینی ص223
2️⃣🔰: آل عمران آیه 31»
3️⃣🔰: الجواهر السنیه کلیات حدیث قدسی ص70
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─
اگر درست پناه برده بوديم از شر اين پليد، ذات مقدس حق تعالى كه فيّاض مطلق و صاحب رحمت واسعه و قدرت كامله و علم محيط و كرم بسيط است ما را پناه داده بود و ايمان و اخلاق و اعمال ما اصلاح شده بود آداب الصلاه/ ص 221
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
#تدبر در قران
#سوره_ناس 6️⃣1️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#الناس »
🔅واژه ناس را از ریشه «اُنس» دانسته اند1 یعنی در طبیعت و خلقت وجود انسان محبت و انس و خو گرفتن نهاده شده است.
🔅«رب الناس» پروردگاری است که این محبت و جذبه میان محب و محبوب را پرورش می دهد تا آنجا که اگر «ناس» به حقیقت خود که انس با پروردگار است دست یابد سعادتمند می شود.
⬅️⬅️بنابراین «قل اعوذ برب الناس» یعنی «من پناه می برم به پروردگار عشق و انس و محبت» و این زیباترین وجه و عالیترین نوع پناهندگی است « الهی هل یرجع العبد الابق الا الی مولاه »2
🔅در واقع آدمی به کسی پناه می برد که از بیشترین انگیزه برای حمایت از انسان برخوردار است و آدمی در حد عشق و پرستش از پناهندگی او برخوردار می شود.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰:مفردات راغب ص 28 و ص 5091
2️⃣🔰:مناجات التائبین
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر در قران
#سوره_ناس7️⃣1️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#ملک الناس »
🔅از آنجا که مقصود اصلی از پناهندگی برای هر پدیده ای حفظ حقیقت، ماهیت و توانمندی های آن پدیده است و نیز مالک حقیقی انسان که به او امکانات و قوای وجودی ظاهری و باطنی را بخشیده خداوند متعال است. آدمی در موضع خطر به مالک حقیقی خود پناه می برد تا سرمایه وجودی اش در برابر صدمات در امان بماند. «انت المالک و انا المملوک و هل یرحم المملوک الا المالک.»1
🔅خداوند برای پناه دادن به انسان او را از نظر دشمن، پنهان نمی کند بلکه به او قدرت مبارزه با دشمن را می دهد.
🔅با تحقق پناهندگی تحت اسم «ملک»، انسان در معرض تجلیات این اسم، چنان توانمندی می یابد که می تواند جنود شیطان (جهل) را از مملکت وجود بیرون براند و جنود رحمانی (عقل) را در آن مستقر نماید.
🔅منظور از فرمانروایی مالک حقیقی بر ملک وجود اجرای فرامین ذات باریتعالی و تسلیم بودن در برابر اوست.
🔅اهتمام بر انجام واجبات و ترک محرمات موجب تجلی اسم «ملک» الهی در وجود آدمی شده او را بر باز پس گیری مملکت وجودش از شیطان و سپردن آن به مالک حقیقی (خدایتعالی) توانمند می کند.«الصلاةحصن من سطوات الشیطان.»2
🔅رابطه «رب» و «ملک» رابطه اعم و اخص است. چنانکه «رب» اعم از «ملک» و بالاتر از آن است. بدین لحاظ است که در سوره مبارکه حمد نیز اسم مبارکه «رب العالمین» بر اسم «مالک یوم الدین» مقدم شده است.
🔅با توجه به معنای « ناس از ریشه اُنس » اولین نکته ای که در امر پناهندگی مورد توجه انسان قرار میگیرد این است که به کسی پناه ببرد که بیشترین انس و محبت را با او دارد (رب) و اما دومین نکته این است که او برای پناه دادن از قدرت لازم برخوردار باشد.⤵️⤵️⤵️
⬅️⬅️بنابراین انسان برای پناه بردن، به مالک حقیقی خود رو می آورد. به مالکی که سرمایه وجود را به او داده و حفظ این سرمایه نیز تنها در پناه او محقق می شود.
🔅ذکر اسماءالهی بدین ترتیب در این سوره مبارکه به منظور بیان ارکان اساسی پناهندگی و ترتیب نوع پناهندگی به لحاظ میزان تاثیر گذاری آن است.
🔅در پناهندگی به اسم«ملک»، توحید صفاتی محقق می شود چرا که در توحید صفاتی، صاحب و مالک حقیقی همه کمالات را خدای سبحان می دانیم و بر اساس معنای اسم ملک، آنکه مالک حقیقی همه کمالات است تنهااوست.
🔅مالکیت حقیقی از آن خداوند و وجود انسان کامل است که به اذن الهی مظهر مالکیت خداوند در عالم امکان می باشد.
🔅نقش مالکیت که حفظ مایملک و سرمایه وجودی انسان است در جنبه تکوینی و تشریعی توسط وجود مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم محقق می گردد که با مالکیت حقیقی خداوند منافات ندارد چرا که پیامبر نیز این امتیاز را از ذات حقتعالی دریافت نموده فاقد حیثیت استقلالی است.3
🔅پیامبر، مربی ای است که از آثار اسم «ملک» به لحاظ قدرت تصرف و تاثیر و اختیارات بیشترین بهره را دارد و برای تربیت خود از عالی ترین امکانات برخوردار است و دایره تصرفات آن حضرت در بعد تکوینی شامل همه ارکان مملکت وجودانسان می شود. دراین جنبه او واسطه فیض وجوداست.
🔅در مراتب عالی وجود و حقیقت مجرد انسان، مالک و ملک و مملوک همه در عرصه وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به اتحاد می رسند. در حالی که در معنای ظاهری این معانی(مالک، ملک، مملوک) قابل تفکیک هستند.
🔅در جنبه تشریعی پیامبر نازل ( وجود مادی پیامبر در عالم دنیای طبیعی و مادی ) در عالم طبیعت انذار می دهد بشارت می دهد و دعوت می کند(4)تا انسان مختار بر اساس انتخاب خود دعوت او را پذیرفته و در پناه اسم ملک الهی واقع گردد.
⬅️⬅️ بنابراین شایسته است برای پناهندگی، به وجودی که برای تربیت از اینگونه امکانات برخوردار است روی آوریم.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰: مناجات امیر المؤمنین
2️⃣🔰: امام علی علیه السلام/غررالحکم.
3️⃣🔰: آداب الصلوة / ص 140
4️⃣🔰: احزاب آیه 45و 46
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر در قران
#سوره ناس 8️⃣1️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#اله_الناس »
❇️بخش اول
🔅سومین مرتبه پناهندگی، استعاذه به مقام الوهیت حضرت حقتعالی است.
🔅واژه « اله » را هم می توان از ریشه «وَلَهَ» به معنای واله و شیدا دانست و هم از ریشه «اَلَهَ» بمعنای تحیر1. که در این سوره معنای «واله و شیدا» مناسب تر بنظر می رسد.
🔅انسان پس از دستیابی به پناهندگی تحت اسماء «رب» و «ملک»، همه ی کثرات را منتفی دانسته توجهش از همه چیز غیر از خدایتعالی منصرف می گردد.که فرمود: «اینما تولوا فثم وجه الله»2.
🔅عابد و معبودو عبادت در وجود حضرت اله خلاصه می شود و این عالی ترین مرتبه پناهندگی است که با تحقق آن عالیترین مقامات عبودیت تحقق می پذیرد. « پس، در حقيقت غايت استعاذه براى سالك، حصول آن كمال مترقّب و سعادت مطلوبه است. و غاية الغايات و منتهى الطّلبات، حق تعالى جلّت عظمته است، و در اين مقام يا پس از آن همه چيز محو شود جز او جل و علا.»3
🔅در سیر انفسی، هر چه توجهات انسان به « خود» در مراتب ذات و صفات و افعال بیشتر شود بیشتر در معرض خطر واقع می شود. کسانی که در سیر انفسی از نشئات فانی و زوال پذیر وجود خود هجرت کرده و در آئینه وجودشان هیچ تکثر و غیریتی حتی خود را نمی بینند در حقیقت به مرتبه پناهندگی به مقام الوهیت رسیده اند و مصداق « لا خوف علیهم و لا هم یحزنون »4 هستند.
🔅در سیر آفاقی نیز تا زمانی که انسان کثرات را در تاثیر، مستقل می بیند، در معرض مخاطره قرار دارد. اما وقتی کثرات پیرامون خود را فانی در حضرت حق جل و علا دید در واقع به حقیقت انسانیت که عالیترین مرتبه است دست یافته به آرامش می رسد و حزن و خوف از او زائل می گردد.
🔅«إِلَهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَى الْآثَارِ فَارْجِعْنِي إِلَيْكَ بِكِسْوَةِ الْأَنْوَارِ وَ هِدَايَةِ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّى أَرْجِعَ إِلَيْكَ مِنْهَا كَمَا دَخَلْتُ إِلَيْكَ مِنْهَا مَصُونَ السِّرِّ عَنِ النَّظَرِ إِلَيْهَا وَ مَرْفُوعَ الْهِمَّةِ عَنِ الِاعْتِمَادِ عَلَيْهَا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ- خدای من، تو دستور دادهای که به آثار رجوع کنیم پس مرا به سوی خویش با پوشش انوار و راه یابی به بینایی بازگردان تا به سوی تو از آثار بازگردم آنگونه که نزد تو آمدم در حالی که نهانم از توجّه به آثار محفوظ مانده باشد و همّتم از تکیه به آثار فراتر آمده باشد. تو بر هر چیزی توانایی.»5
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰: مفردات راغب ص21
2️⃣🔰:بقره آیه 115
3️⃣🔰: آداب الصلاه/ص233
4️⃣🔰: (یونس/ ی 62)
5️⃣🔰: دعای عرفه
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر در قران
#سوره_ناس 9️⃣1️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#اله الناس »
❇️بخش دوم
🔅انسان در پناهندگی به اسم «اله» به توحید ذاتی می رسد یعنی در طی منازل وجود به ا... جل جلاله می رسد در حالی که همه کثرات را منتفی می داند. توحید ذاتی یعنی ذات واحده ای وجود دارد که حقیقت وجود همه پدیده هاست و ثانی نداشته تکرار نمی شود.
🔅غایت هر سه مرحله پناهندگی «الله تعالی» است.« انا ا... و انا الیه راجعون»1 و باید پناهندگی به اسماء «رب» و «ملک» تحقق یابد تا پناهندگی به اسم «اله» که غایت است حاصل شود.
🔅💎برای رسیدن به غایت پناهندگی به خدایتعالی باید سه گام بلند به اندازه همه عمرمان برداریم که عبارتند از پناهندگی تحت اسماء رب و ملک و اله.💎🔅
🔅باید باور کنیم که نظام حاکم بر هستی به گونه ای است که باطل را در هم پیچانده نابود می کند.2
⬅️⬅️بنابراین تا زمانی که در اعمال، خلقیات و عقاید، گرفتار پلیدیها هستیم باید خود را در معرض اسماء جلالیه حضرتش ببینیم واز پناه الهی و حصن امن او برکنار بدانیم.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰: بقره آیه 156
2️⃣🔰: انبیاء /ی 18
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر_در_قران
#سوره_ناس 0️⃣2️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#اله الناس »
❇️بخش سوم
🔅مظهر اسم «اله» وجود مقدس نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است. « ...حقیقت خلافت و ولایت، ظهور الوهیت است و آن اصل وجود و کمال آن است.»1
🔅توجه به پیامبر در مقام مظهریت اسماء و صفات الهی، در واقع از باب آن است که وجود مقدس حضرتش مجرای ظهور و واسطه فیض صفات ربوبیت، مالکیت و الوهیت است که حقیقت آن صرفاً قابل انتساب به حضرت حق جل و علا است.و منافاتی با توجه به مبدا هستی بخش عالم ندارد.
⬅️⬅️بنابر این التجاء ما در واقع به ا... است و پیامبر مکرم اسلام صلی ا... علیه و آله و سلم به اذن خدای تعالی این تحفه و توفیق الهی را که همان حقیقت پناهندگی است در وجود افراد تحقق می بخشد.
🔅ظهور اله و حقیقت معبود واقعی در آئینه وجود پیامبر دیده می شود. چنانچه سجده ملائکه درمقابل حضرت آدم علیه السلام بدان جهت بود که در آینه ی وجود آدم همه اسماء الهی بظهور رسید.2
🔅 وجود پیامبر صلی ا... علیه و آله و سلم آنقدر لطیف و رقیق است که مانع توجه ما به خدا نبوده بلکه تنها از مجرای وجود آنحضرت است که به خدا میرسیم.
💦«اگر مقام روحانیت و ولایت مطلقه ی او(پیامبر صلی ا... علیه و آله و سلم)نبود احدی از موجودات لایق استفاده از مقام غیب احدی نبود و فیض حق عبور به موجودی از موجودات نمی کرد.»3 💦
🔅به مصداق «من عرف نفسه فقد عرف ربه»4 آدمی خداوندگارش را بعنوان معبود حقیقی در شناخت حقیقت خودش که همانا پیامبر ختمی مرتبت است می شناسد.
🔅نقش وساطت پیامبر در رساندن فیض صفات الهی به ما وقتی محقق می شود که در جهت انطباق و مشابهت افعال، خلقیات و عقاید خود با آن حضرت تلاش نماییم و این به معنای واقع شدن در پناه خداوند نیز می باشد و تا این امر محقق نشود در مخاطره و در معرض اسم جلال الهی هستیم.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰:آداب الصلاه/ص141
2️⃣🔰 :و علم آدم الاسماء کلها – بقره آیه 31
3️⃣🔰 :آداب الصلاه/ص137
4️⃣🔰: بحار/ج95/ص456
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استادضرابی _ سوره ناس
ملک الناس _ اله الناس
#صوت ۱۳۹۹
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
🍃⭐️🍃
⭐️🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر در قران
#سوره_ناس 1️⃣2️⃣
استاد ضرابی ۹۹
#ملک الناس ،اله الناس "
❇ توجه به مالکیت والوهیت حضرت رب در پناهندگی.....
1️⃣ پناه خداوند بر بنده اش در مبارزه با نفس وشیطان
ونبرد عظیم مقابله با پلیدیها ،
تا وقتی است که چشم بنده به مالکیت مطلق پروردگارش دوخته است
واتکال بر اودارد
ومعبود ومقصودی جز او نمی طلبد
وجز جوار قرب اورا نمی خواهد .
❗اما هر لحظه کسی غیر اورا صاحب اثر دید وچیزی غیر طلبید ،از پناهگاه بیرون آمده وصید نفس و شیطان شده ودوباره در دام آن پلید گرفتار شده ...
2️⃣ در پناه پروردگار بودن با تبعیت از شریعت واخلاق ومعارف الهی است
که انسان را مالک نفس وقوای وجودی خواهد کرد
ونزد پروردگار صاحب عزت واقتدار می شود
به گونه ای که شیطان را یارای غلبه بر اونباشد .....
مانند راه انبیاء الهی که شیطان در برابر آنها ذلیل وخوار گشت .
3️⃣ در آمدن در سلک اولیای خدا که کارگزاران قدرتمند خدای قادرند ،از راه بکار بستن آموزش هایی است که خداوند به بندگان خویش داده تا بتوانند تحت تجلیات اسم مالک والوهیت او قرار گیرند وآثار آن را در خود ببینند
💫💫من کان لله کان الله له 💫💫
4️⃣ 💫 اتقوالله یعلمکم الله :
علم سیطره بر شیطان وبهره گیری از توانمندیهای ملائکه قدسی ودوشادوش آنها همسفر عالم ملکوت شدن و
بلکه بالاتر رفتن از آنها از تعالیم علمی وعملی است
✨البته مقصود اولیا الهی این چیزها نیست که ایشان جز او مقصود ومعبودی ندارند،اما اینها نشانه تقرب به خداوند است ......
⚘وزملک هم بایدم پران شوم
⚘آنچه اندر وهم ناید آن شوم
🔰نکته ای از امام راحل :
چگونه کسی که پنجاه سال در نماز گفته نماز می خوانم " قربه الی الله " ولی قدرت بینایی وگوش او در تقرب به بینایی مطلق وسمیع مطلق تغییر نکرده
پس تقربی حاصل نشده .....
که قوای ادراکی ما در حیوان باقی مانده
5️⃣ نمونه هایی از انبیاء:
✅ پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله که آقا وسید همه انبیا الهی است مکتب نرفته بود
⚘نگار من که به مکتب نرفت وخط ننوشت
⚘به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
✅ موسای کلیم علیه السلام رود نیل را با عصا شکافت
💫ان اضرب بعصاک البحر
ویا به امرالهی بر سنگ زد و ۱۲چشمه جوشید
💫فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتاعشره عینا
✅ تسبیح داوودی
💫وسخرنا مع داوود الجبال یسبحن والطیر وکنا فاعلین
✅ تسخیر باد برای سلیمان علیه السلام
💫فسخرنا له الریح تجری بامره رخاء حیث اصاب
✅ پیراهن یوسف علیه السلام
💫اذهبوا بقمیصی هذا فالقوه علی وجه ابی یات بصیرا ...فلما ان جاء البشیر القاه علی وجهه فارتد بصیرا ( یوسف )
""""""همه اینها نشانه های تقرب بندگان خوب به سوی خداست تا اخلاص ایشان در معرض دید مردم قرار گیرد وراه سعادت دو دنیا را پیدا کنند
6️⃣ شواهدی از آیات الهی
💫الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور ....( بقره ۲۵۷)
💫انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه ویوتون الزکاه وهم راکعون (مائده ۵۵)
که به تصدیق فریقین در وصف امیرالمومنین علیه السلام است
💫انا نحن نحیی الموتی ونکتب ما قدموا وآثارهم وکل شئ احصیناه فی امام مبین .....(یس .۱۲)
💫والهکم اله واحد لااله الا هو الرحمن الرحیم ( بقره ۱۶۳ )
💫هذا خلق الله فارونی ماذا خلق الذین من دونه ( لقمان ۱۱)
💫یا ایها الناس ضرب مثل فاستمعوا له :ان الذین تدعون من دون الله لن یخلقوا ذبابا ولو اجتمعوا له وان یسلبهم شیئا لا یستنقذوه منه ضعف الطالب والمطلوب ( حج ۷۳ )
✅ شاهد شعری :
بحرعلمی در نمی پنهان شده
در سه کز تن عالمی پنهان شده
✨✨✨✨✨
هرچه در عالم کبیر بود
همه شرح کتاب اکبر تست
گل این باغ را توئی غنچه
سراین گنج را توئی سرپوش
پرده بردار تا ببینی خویش
دست با دوست کرده در آغوش
✨✨✨✨✨✨
🍃خداوند ما را موحد حقیقی گردان وچشم مارا به جمالت بیشتر روشن فرما
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر_در_قران
#سوره_ناس 2️⃣2️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#من_شر_الوسواس_الخناس »
❇️بخش اول
🔮«شر» :
⚠️«شر» امری عدمی است که قابلیت لطمه زدن به اصل وجود را ندارد و صرفاً کمالات و آثار حیات را ضعیف کرده و یا از بین می برد.
⬅️⬅️بنابراین منظوراز «شر» عدم کمال است.
⚠️ به فقدان کمالات مراتب عالی وجود در مراتب نازلتر شر اطلاق میشود.
🔮« وسواس »:
♦️معنای لغوی «وسواس» : وسواس در اصل صدای آهسته ای است که از به هم خوردن زینت آلات برمی خیزد سپس به هر صدای آهسته گفته شود و بعد از آن به خطورات و افکار بد و نامطلوبی که در دل و جان انسان پیدا می شود و شبیه صدای آهسته ای است که در گوش فرو می خوانند، اطلاق گردیده.1
⚠️ وسواس امری نفسانی است و مراد از آن همان اشتغالات درونی انسان است که مجرایی برای وارد شدن صدمات و لطمات از جانب موجودات پنهانی (خناس) می باشد.
🔴 امور نفسانی که منشاء صدورشرور از انسان می باشند اولین موضع خطری است که باید از آن به خداوند پناهنده شد.
♦️برای تبیین معنای وسواس باید ابتدا نقش قوه واهمه را بررسی نمود: ⤵️
♦️⬅️ الف) : تصور صور جزئی که توسط قوه خیال درک می شود حالات و احساساتی را در انسان ایجاد می کند که درک معنای این حالات و احساسات توسط قوه واهمه صورت می گیرد.
⬅️فعال شدن قوای ظاهری به تبع درک احساسات توسط قوه واهمه و در جهت تاثیراتی است که آن احساسات و حالات بر آدمی دارند.
قوای خیال و واهمه خود تحت تاثیر قلب و تعلقات آن هستند.
⬅️⬅️بنابراین انسان باید توجه کند که آیا محرک افعالش الهامات رحمانی است یا القائات شیطانی.
⚠️ «وسواس» مجموعه تصوراتی است که منشاء بروز پلیدیها و زشتی ها و در جهت فساد و نابود کردن حیات می باشد.
♦️⬅️ ب): قوه واهمه را «عقل ساقط» نیز می گویند زیرا واسطه دو بعد مادی و مجرد (غریزی - عقل) وجود انسان است که آدمی را در کشاکش نیروهای خود قرار می دهند.
⬅️ غریزه او را به سوی تمایلات حیوانی می خواند و عقل، عاقبت اندیشی کرده آدمی را از شکستن حدود باز می دارد . در این میان قوه واهمه در صدد است تا برای ارضاء امور غریزی به صورت خارج از حد و طغیانگرانه ،توجیهی عقلانی ارائه نماید که به این امور «وسواس» گفته می شود یعنی دستمایه قرار دادن توجیهات عقلانی برای هموار نمودن راه ارضاء غرایز.
🔅قوه واهمه نیز چون سایر قوا از جمله نعمات الهی است و چنانچه در معرض حالات و احساسات پاک و سالم قرار گیرد می تواند با درک اینگونه حالات منشاء بروز اعمال صالح باشد.
♦️⬅️ ج) : «حکایت نفس» نیز از مصادیق وسوسه است و یکی از ابزار لغزش آدمی است.
⬅️ قوه خیال مشغول خیالاتی شده منشاء بروز احساساتی در قوه واهمه می شود که نهایتأ این خیالات و احساسات موجب تمایل قلب می شود.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰: مفردات راغب /وسوس
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
☀️بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر در قران
#سوره_ناس 3️⃣2️⃣
استاد ضرابی1379🔎
#من_شر_الوسواس_الخناس »
❇️ بخش دوم
🔅خناس از ریشه «خَنَسَ» به معنی انقباض، تأخیر انداختن، کنار رفتن، بازگشتن و پنهان شدن1است و خنوس... به معنی نهان شدن پس از ظاهر و آشکار گردیدن آمده است. واژه ی خناس به مفهوم وسوسه گر نهانی از این ریشه است و مفهوم مبالغه دارد. 2
🔅مصادیق « خناس» شامل جن و انس می شود زیرا این دو دسته به دلیل برخورداری از مراتب وجود مثالی و ملکوتی (مجرد) می توانند در قوه واهمه موثر باشند و برخی اندیشه ها و افکار ناصواب (وسواس ) را در نفس آدمی القاء نمایند.
🔅«خناس» به معنای «پنهان بودن» حامل بار منفی نیست چنانکه خداوند در آیه شریفه «فلا اقسم بالخنس»3 بدان سوگند یاد فرموده.
⬅️⬅️ببنابراین ملائکه نیز می توانند از مصادیق «خناس» شمرده شوند که البته پیام آور القائات رحمانی هستند.
⚠️آنچه که به معنای «خناس» بار منفی می دهد قید «وسواس» است و همین قید است که ملائکه را از جرگه خناسان متمایز می سازد.
🔅تعبیر«خناس» ما را بر خصوصیات دشمنمان آگاه می سازد.
⚠️دشمن آنگاه که پنهان است خطرناکتر است و مبارزه با آن دشوارتر می باشد.
⚠️بیان عملکرد دشمن نیز در«یوسوس فی صدور الناس» ما را بیشتر متوجه دنیای درونمان می کند تا آثار این دشمن پنهانی را بر نفس خود حس نموده در یابیم که همه ی مشکلات ما از ناحیه تحولات درونی منشاء می گیرد.
⚠️یکی از لوازم معنای خناس «تاخیر اندازنده» است یعنی وقتی «خناس» وسوسه می کند غفلت عارض شده ، یاد خدا به تاخیر می افتد.
♦️توجه : وقتی انسان به یاد خدا نیست به وساوس شیطانی اشتغال دارد. ⤵️⤵️⤵️
⬅️⬅️بنابراین « ذکرالهی» به منزله حصاری است که قطع شدن آن به هر میزان زنگ خطری است که ورود شیطان را خبر می دهد. ⤵️⤵️⤵️
⬅️⬅️بنابراین باید بطورارادی بر ذکر خداوند مداومت داشت و بدین لحاظ است که حضرت امام رحمة ا... علیه «هرزه گردی خیال» را اولین سنگر دشمن می دانند که باید در جهاد نفس فتح گردد و معتقدند انسان تا زمانی که موفق به ضبط الخیال نشود به سعادت نمی رسد.4
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📚پی نوشتها:
1️⃣🔰: لسان العرب ج۶، ص۷۱-۷۲
2️⃣🔰: مجمع البیان،طبرسی، ج30، ص 1541
3️⃣🔰: تکویر آ یه 15
4️⃣🔰:چها حدیث ص 18
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
🔅🔅🔅🔅🔅
🔅🔅🔅🔅
🔅🔅🔅
🔅🔅
🔅
بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر_در_قران
#سوره_ناس 4️⃣2️⃣
#من_شر_الوسواس_الخناس "
بخش اول
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🔶️انسان بیش از آنکه از ناحیه بیرون خود در معرض خطر باشد از درون خود در خطرحمله است لذا بهترین بصیرت ،شناخت دشمن درونی است
🔸️دشمن کیست ؟
آنکه به خاک میهن تجاوز می کند
قصد جان مارا کرده
اموال را می دزدد ،فقط دشمن بیرونی است
اما آنکه یقین را با شک وتردید می برد
بی خیالی را بجای حس مسئولیت قرار می دهد
بذر بی اعتمادی رابجای اعتماد به وعده های خدا ورسولش را در جان می پاشد ،
بسیار خطرناک تر از دشمن ظاهری است
که همان نفس پنهان یا دشمن درونی است
🔸️نفس وشیطان
دشمنان پنهان انسان اند که بسیار قهار ومکارند
🔸️شیطان دشمنی است که انسانها را از زاویه ای می بیند که آنها نمی بینند
✨انه یریکم هو وقبیله من حیث لا ترونهم ...." اعراف ۲۷ "
🔸️دشمنی او دائمی است و ارزشمندترین گوهر انسان یعنی عقل و ایمان را می برد
🔸️خطر دشمن فریبکار وپنهان بسیار بیشتر از دشمن ظاهری است که آشکارا دشمنی می کند
( نفس وشیطان ) شعار دوستی سر میدهند
دشمنی خودرا پنهان می کنند
نقاب دوستی وخیر خواهی به چهره می زنند
🔸️خطر نفاق :
اگر جلوی زشتیهای اخلاقی وابتذال شخصیتی وهوسرانی ها گرفته نشود ،ایمان را می برد آنگاه فقط ظاهر آراسته ای از ایمان می ماند با قلبی خالی از آن ،،،چنین کسی منافق می شود
🔆الذی یوسوس فی صدور الناس
🔶️وسواس
کلمه وسوسه یعنی خطور افکار زشت در دل
واصل ان " وسواس " است به معنای صدای زیور آلات زنان ونیز آهسته سخن گفتن ( مفردات راغب )
🔸️گناه تا زمانیکه در مرحله وسوسه است درمان آن آسانتراست زیرا در این مرحله همان گونه که شیطان با ابزار شهوت وخیال و وهم انسان به گناه می خواند ،
فرشتگان الهی هم با ابزاری مانند فطرت توحیدی وعقل اورا به سمت پاکی دعوت می کنند
🔶️توصیه های دفع وسواس :
در روایتی وسواس خناس از یاران شیطان شمرده می شود که کار او براساس این روایت وعده دادن وآرزومند کردن انسان است
اودر مرحله بعد انسان را تشویق به ارتکاب گناه برای رسیدن به آرزوهایش می کند وزمانی که گناه کرد استغفار را ازیاد او می برد
🔶️خناس
خناس از اوصاف شیطان است چرا که هرزمان انسان به یاد خدا باشد پنهان می شود وهرزمان که انسان از یاد خدا غافل شد به سرعت باز می گردد.
ادامه دارد ....
✨✨✨✨✨✨✨
📚پی نوشت :
علامه طباطبائی ،المیزان ،ج ۲ ص ۳۹۸
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯
🔅🔅🔅🔅🔅
🔅🔅🔅🔅
🔅🔅🔅
🔅🔅
🔅
بسم الله الرحمن الرحیم
#تدبر_در_قران
#سوره_ناس 5️⃣2️⃣
استادضرابی ۹۹
#روایاتی_ در باب " من شر الوسواس الخناس ....
بخش دوم
✨✨✨✨✨✨✨✨
🔶️روایت اول
هرانسانی که متولد می شود در قلب او وسواس خناسی است ،زمانی که به یاد خداست این وسواس پنهان می شود ومی رود اما هرزمان از یاد خدا غافل می شود ،وسوسه باز می گردد وانسان را گمراه می کند ۱
🔶️روایت دوم
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود :
شیطان بر دل انسان آرمیده است هرگاه یاد خدا کند پنهان می شود وهرگاه غافل شود به سرعت باز گردد
" فاذا ذکر العبد الله خنس ....واذا غفل وسوس "۲
🔶️روایت ۳
شیطان خناس بصورت خوکی معلق در
قلب انسان است که خداوند اورا برانسان مسلط کرده ،این شیطان به نحوی است که وقتی انسان از یاد خدا غافل می شود از قلب انسان پنهان می شود واز جسم وبدن فرار می کند۳
🔶️🔸️شیطان اهداف خود را مخفیانه انجام میدهد تا انسان تصور کند که آنچه می خواهد انجام دهد باور وفکر خودش است ونه تحمیل دیگران ....
لذا راحت تر وسریعتر گمراه می شود
🔶️🔸️مخفی کاری شیطان باعث تزیین وسوسه های او می شود
او کارهای باطل را در لعابی ازحق و گناه را در لباسی از عبادت وگمراهی را در پوشش هدایت به باور وفکر انسان تبدیل می کند
🔸️روایت چهارم
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله :
مامن مومن الا ولقلبه فی صدره اذنان ،اذن ینفث فیها الملک واذن ینفث فیها الوسواس الخناس فیوید الله المومن بالملک فهو قوله سبحانه : وایدهم بروح منه
قلب هر مومنی دارای دو گوش است ،گوشی درآن فرشته الهام بخش می دمد وگوشی وسوسه گر خناس .
خداوند انسان با ایمان وکمال جو را بوسیله فرشته وحی یاری می رساند واین مفهوم ایه است ...۴.
✨✨✨✨✨
📚پی نوشت :
۱ طبری جامع البیان ج ۳۰ ص ۲۲۸
۲بحار الانوارج ۶۷ ص ۴۹
۳ تفسیر مقاتل بن سلیمان ج ۴ ص ۹۴۳
╭─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╮
@tadaburdarquran
╰─📿─═🌼🕋🌼═─📿─╯