خلق زیبای محمدی در قران (۱)
🌴نخستین پند رسالت
خداوند متعال در مورد اخلاق پیامبر(ص) فرموده است: «فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک؛
به سبب رحمت الهی، با مردم نرم شدی و اگر سنگدل بودی، مردم از اطراف تو پراکنده میشدند.»
پیامبر(ص) میفرمود: «در ترازوی عمل هر کس در روز قیامت، چیزی بهتر از خوشخلقی گذاشته نمیشود.» و نیز میفرمود: «ای فرزندان عبدالمطلب! شما با ثروت خود نمیتوانید همه مردم را راضی کنید. پس با آنان با چهرهای گشاده و با خوشخلقی روبهرو شوید.»
@tadaburdarquran
تدبر در قرآن
🕋☀️🕋☀️🕋☀️🕋﷽☀️🕋☀️ تدبردر آیه اول 👇 أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾ 3️⃣ یاد نعمت ، حمد و ستایش در
عناوین ⬇️⬇️⬇️
🔹️پیام عام و همه شمول سوره مبارکه انشراح
🔹️اهداف و نتایج یادآوری نعمتهای خداوند
🔹️یاد نعمت ، حمد و ستایش
🔹️یاد نعمت، شکر و محبت
🔹️یاد نعمت، تقوا و عبادت
🔹️یاد نعمت، بازگشت از بدیها و امید به خدا
🔹️یاد نعمت، نیکی و رستگاری
۹ اسفند ماه ۹۹
🕋☀️🕋☀️🕋☀️🕋﷽☀️🕋☀️
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾
4️⃣ یاد نعمت، شکر و محبت
هشام بن احمر می گوید: در اطراف مدینه به همراه امام موسی کاظم علیه السلام حرکت می کردم که حضرت از مرکب خود به زیر آمد و به سجده افتاد.
سجده به طول انجامید تا آنکه حضرت سر بلند کرد و سوار بر مرکب گردید. عرض کردم: فدایت شوم، چرا سجده شما طولانی شد؟
☀️ فرمود: «انّنی ذکرت نعمة انعم اللّه بها علی فاحببت ان اشکر ربی""۱"
☀️جابر جعفی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند:
«إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِیک خَیرا فَانْظُرْ إِلَی قَلْبِک فَإِنْ کانَ یحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِیتِهِ فَفِیک خَیرٌ وَ اللَّهُ یحِبُّک وَ إِذَا کانَ یبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یحِبُّ أَهْلَ مَعْصِیتِهِ فَلَیسَ فِیک خَیرٌ وَ اللَّهُ یبْغِضُک وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ» ؛
عشق و محبت به خداوند متعال رمز آراسته شدن فرد به صفات الهی است و او می تواند با تقویت محبت خویش به خدا بدون احساس ملالت و دشواری، خود را مزین به صفات ارزشمند الهی سازد""۲""
۱📚 (الکافي ؛ ج 2 , ص 98)
۲📚(الوافي ؛ ج 4 , ص 484)
#تدبر_در_قرآن
#سوره_انشراح / ص ۸
استاد ضرابی _ ۸ اسفند ۹۹
@tadaburdarquran
🕋☀️🕋☀️🕋☀️🕋﷽☀️🕋☀️
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾
5️⃣یاد نعمت، تقوا و عبادت
🔸در مورد چیستی حقیقت تقوای الهی ابوبصیر از امام صادق علیه السلام درباره آیه شریفه
«اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ» (از مخالفت با خدا بترسید، چنان که سزاوار ترسیدن از اوست) سؤال نمود.
☀️آن حضرت فرمودند:
«یطَاعُ فَلَا یعْصَی وَ یذْکرُ فَلَا ینْسَی وَ یشْکرُ فَلَا یکفَر» ؛
همواره مطیع اوامر الهی بودن
و هرگز گناه نکردن،
پیوسته به یاد خدا بودن
و هیچ گاه او را فراموش نکردن،
همه نعمت های خدای را سپاسگزار بودن
و هرگز ناسپاسی نکردن.""۱"""
✅یاد نعمت های الهی حیایی ایجاد می کند که فرد را از ارتکاب گناه بازمی دارد.
☀️ امام علی علیه السلام در بیان ارتباط یاد کردن نعمت ها و تقوا می فرمایند: «فاتّقوا اللّه الّذی نفعکم بموعظته و وعظکم برسالته و امْتَنَّ علیکم بنعمته»
پس بترسید از خدایی که شما را از موعظت خود بهره مند ساخت، و با فرستادن پیامبرانش پند داد، و با نعمت خود رشته منت به گردنتان انداخت
۲""
☀️در حدیثی دیگر، آن حضرت خودداری از گناه را کمترین حقی می دانند که فرد موظف به رعایت آن در برابر نعمت های الهی است:
«اقل ما یلزمکم اللّه الّا تستعینوا بنعمه علی معاصیه»؛
کمترین چیزی که باید شما آن را ملاحظه کنید آن است که با نعمت های خداوند او را نافرمانی نکنید۳""
خداوندا ازین دریای جودت
بده یک قطره تا آرم سجودت
مرا از بحر جودت شبنمی بس
ز داروخانهات یک مرهمی بس..
.
۱📚( تحف العقول ؛ ج 1 , ص 362)
۲📚( بحار الأنوار ؛ ج 67 , ص 284)
۳📚(نهج البلاغة ؛ ج 1 , ص 533)
#تدبر_در_قرآن
#سوره_انشراح / ص ۹
استاد ضرابی _ ۸ اسفند ۹۹
@tadaburdarquran
🕋☀️🕋☀️🕋☀️🕋﷽☀️🕋☀️
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾
6️⃣ یاد نعمت، بازگشت از بدیها و امید به خدا
☀️حضرت علی علیه السلام در این زمینه می فرمایند:
«و لو فکروا فی عظیم القدرة و جسیم النعمة لرجعوا الی الطریق و خافوا عذاب الحریق» ؛ و اگر این مردم در عظمت قدرت و بزرگی نعمت او می اندیشیدند به راه راست بازمی گشتند و از آتش سوزان می ترسیدند.
✅ خدایا من چگونه مأیوس شوم از اینکه پس از مرگ مورد حسن نظر تو واقع گردم،
در صورتی که در دوران زندگی ام جز به نیکی سرپرستی ام نکردی.
📚( نهج البلاغة ؛ ج 1 , ص 270)
ازین گفتن، خدایا، شرم دارم
و زان حضرت به غایت شرمسارم
ز فیض خود دلم پر نور گردان
زبانم را ز باطل دور گردان
✅مناجات دلنشین «شعبانیه» چنین زمزمه می کنند:
«الهی لم یزل برّک علی ایام حیوتی فلا تقطع برّک عنّی فی مماتی. الهی کیف آیس من حسن نظرک لی بعد مماتی و انت لم تُوَلّنی الّا الجمیل فی حیاتی»؛ خدایا پیوسته در دوران زندگی، نیکی تو بر من می رسد، پس نیکی ات را در هنگام مرگ از من مگیر. خدایا من چگونه مأیوس شوم از اینکه پس از مرگ مورد حسن نظر تو واقع گردم، در صورتی که در دوران زندگی ام جز به نیکی سرپرستی ام نکردی.
خداوندی چنین بخشنده داریم
که با چندین گنه امیدواریم
#تدبر_در_قرآن
#سوره_انشراح / ص ۱۰
استاد ضرابی _ ۸ اسفند ۹۹
@tadaburdarquran
🕋☀️🕋☀️🕋☀️🕋﷽☀️
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾
7️⃣ یاد نعمت، نیکی و رستگاری
در سوره مبارکه ضحی خداوند بعد از اینکه نعمتهای خود را در حق پیامبرش میشمرد از او میخواهد که او نیز در مقابل یتیم و سائل نیکوکار باشد:
«أَلَمْ یجِدْک یتِیما فَآوَی وَ وَجَدَک ضَالّا فَهَدَی وَ وَجَدَک عَائِلاً فَأَغْنَی فَأَمَّا الْیتِیمَ فَلَا تَقْهَرْ وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّک فَحَدِّثْ»؛ آیا او تو را یتیم نیافت و پناه داد؟! و تو را گم شده یافت و هدایت کرد، و تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود. حال که چنین است، یتیم را تحقیر مکن، و سؤال کننده را از خود مران، و نعمت های پروردگارت را بازگو.
✅همچنین در سوره مبارکه کوثر پس از ذکر نمعت کوثر که به آن حضرت عطا فرموده از او میخواهد که برای پروردگارش قربانی کند و این در کنار جهات دیگری که در این آیه شریفه لحاظ شده است یعنی رسیدگی به فقرا و نیازمندان
«اِءنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ»؛ ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان] عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن.
🌅حاصل این همه چیست ⬇️⬇️⬇️
جز فلاح و رستگاری که به امید آن ،این همه راه را بنده میپیماید:
«فَاذْکرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ»؛ پس نعمت های خدا را به یاد آورید، شاید رستگار شوید!
تو را دانش و دین رهاند درست
🕋 در رستگاری ببایدت جست
چو خواهی که یابی ز هر بد رها
🕋 سر اندر نیاری به دام بلا
بوی در دو گیتی ز بد رستگار
🕋 نکو کار گردی بر کردگار
به گفتار پیغمبرت راه جوی
🕋 دل از تیرگی ها بدین آب شوی
اگر چشم داری به دیگر سرای
🕋 به نزد نبی و وصی گیر جای
براین زادم و هم براین بگذرم
🕋چنان دان که خاک پی حیدرم
اللهم صل علی محمدوال محمد
#تدبر_در_قرآن
#سوره_انشراح / ص ۱۱
استاد ضرابی _ ۸ اسفند ۹۹
@tadaburdarquran
🎇 دعای پناه بردن به خدا از مضلات الفتن
🌠امیرالمؤمنین علی علیهالسلام از فردی شنید که میگوید :
اللهمَّ اِنّی اَعوذُ بِکَ مِنَ الفِتنَة یعنی خدایا از فتنه به تو پناه میبَرم. حضرت دعا و سخن آن مرد را اصلاح نمود و فرمود اینگونه بگو :
(اللهمَّ اِنّی اَعوذُ بِکَ مِن مُضِلاّتِ الفِتَن) یعنی خدایا من از فتنههای گمراهکننده به تو پناه میبرم
به عبارتی همه دچار فتنه میشوند و گریزی از آن نیست. فتنه به معنی گداختن طلا برای جداکردن ناخالصیهای آن است و چون در حوادث سخت و ابتلائات، جوهرهی انسان از شعارهای دروغین جدا میشود، حوادث و آزمایشات دشوار را فتنه میگویند.

اینکه همه دچار فتنه میشوند شامل مؤمنین میشود، چنانچه در آیه 2 سوره مبارکه عنکبوت میخوانیم : (اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکُوا اَن یَقوُلوُا آمَنّا وَ هُم لا یُفتَنون) یعنی (آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم، به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهندشد؟!)
به تعبیر آیت الله جوادی آملی (که خداوند سلامتشان بدارد) این ابتلاء (آزمایش) فقط منحصر در بیماری نیست، چنانچه عدهای مبتلا به بیماری و به این وسیله آزمایش میشوند و تعداد زیادی هم با سلامت و عافیت آزمایش خواهند شد و به بیان دیگر به سلامت مبتلا هستند! البته آنکه بیمار میشود شاید فرصت بهتری برای توجه به خدای سبحان هم پیدا میکند و خدا نکند که از نعمت و آزمون سلامت غافل باشیم.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
📚📚📚📚⬇️📚📚📚
[ سه شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۹ ] [ 17:48 ] [ محمد لطفی زاده ]