eitaa logo
تدبر در قرآن
183 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
261 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسم به روز قیامت و قسم به نفس سرزنش‌گر که قیامت آمدنی است! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️ينفخ فى الصور، فتزهق كلّ مهجة و تبكم كل لهجة، و تذل الشم الشوامخ، و الصم الرواسخ، فيصير صلدها سرابا رقرقا، و معهدها قاعا سملقا. 🌗در صور دميده مى شود و آن گاه هر جانى از بدن به در مى رود و هر زبانى لال مى شود و كوه هاى برافراشته و سنگ هاى محكم و استوار خرد و درهم ريخته مى شوند و سنگ هاى سخت چون سرابى درخشان در نظر آيد و جاى آن ها هموار و صاف گردد. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پیش بینی قرآنی شیخ احمد یاسین، رهبر شهید حماس..... 🔸حتما با دقت گوش کنید و تفکر...که چگونه با استشهاد به آیات قران، عصر حاضر دوره ی نابودی رژیم اسرائیل است !!!! ان وعدالله حق.... @tadaburdarquran
33.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عکس کل قرآن کریم/تفسیر موضوعی بسیار کاربردی @سید محمد جواد ابطحی
❓کلمه «فلاح» در چه سوره‌هایی از قرآن آمده و به چه معنا است؟ ✅واژه «» در قرآن وجود ندارد، اما مشتقات این کلمه در قرآن به کار رفته است؛ «المفلحون» 12 بار، «المفلحین» 1 مرتبه و «افلح» 4 بار در قرآن به تناسب بیان شده است. ❇️ابن منظور می‌گوید: الفَلَح و الفَلاحُ: الفوز و النجاة و البقاء فی النعیم و الخیر؛[1] فلاح، رستگارى و نجات و بقای در نعمت و خیر است. ✅همچنین است «افلاح»: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»؛ رستگار شد آن‌که پاک شد و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز خواند. ✅و آن در قرآن همه جا از باب افعال به کار رفته و شامل رستگارى دنیا و آخرت است. ✅ و سبب آن پیروى از خواسته‌‏‌هاى عقل و دستورات دین می‌‌باشد. ❇️راغب می‌‌گوید: «افلح» از ماده «فلح و فلاح» در اصل به معناى شکافتن و بریدن است. سپس به هر نوع پیروزى و رسیدن به مقصد و خوش‌بختى اطلاق شده است. ✅در حقیقت افراد پیروزمند و رستگار و خوش‌بخت موانع را از سر راه برمى‌‏دارند و راه خود را به سوى مقصد مى‌‏شکافند و پیش مى‌‏روند. ✅البته و معناى وسیعى دارد که هم پیروزی‌هاى مادى را شامل مى‌‏شود، و هم معنوى را، و در مورد مؤمنان هر دو بُعد منظور است. ✅پیروزى و رستگارى دنیوى در آن است که انسان آزاد و سربلند، عزیز و بى‌نیاز زندگى کند، و این امور جز در سایه ایمان امکان پذیر نیست، و رستگارى آخرت در این است که در جوار رحمت پروردگار، در میان نعمت‌هاى جاویدان، در کنار دوستان شایسته و پاک، و در کمال عزت و سربلندى به سر برد. ❇️راغب اصفهانی در «مفردات» ضمن تشریح این معنا مى‏‌گوید: دنیوى در سه چیز خلاصه مى‏‌شود: بقاء، غنا و عزت، و اخروى در چهار چیز: بقاى بدون فنا، بى‌نیازى بدون فقر، عزت بدون ذلت، و علم خالى از جهل. ✅اصطلاح فلاح و رستگاری در قرآن کریم در مورد مؤمنان، پرهیزکاران، مجاهدان و... به کار رفته است و خبر از رستگاری و سعادت ابدی آنها می‌دهد؛ مانند این آیات: ✨1. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»؛ همانا مؤمنان رستگار شدند. ✨2. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى» به یقین کسى که پاکى جست (و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد. ✨3. «إِنَّما کانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛سخن مؤمنان، هنگامى که به سوى خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داورى کند، تنها این است که مى‏‌گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم!» و اینها همان رستگاران واقعى هستند. ✨4. «لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ أُولئِکَ لَهُمُ الْخَیْراتُ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون»؛ ولى پیامبر و کسانى که با او ایمان آوردند، با اموال و جان‌هایشان جهاد کردند و همه نیکی‌‌ها براى آنها است و آنها همان رستگارانند. www.islamquest.net https://www.islamquest.net/ @tadaburdarquran
قدافلح المومنون ..... خانواده مقاوم پس از دفن شهید دکتر عواضه 🌹❤️ @tadaburdarquran
🌹💚🌹 نتیجه تربیت قرآنی لایکلف الله نفسا الا وسعها 🌟✳️🌟نگاه زیبای آقا مهدی فرزند شهیدان عواضه و کرباسی به آیه شریفه «لا یکلف الله نفسا الا وسعها...»⬇️ 🌸در دیدار خانواده شهید عواضه و شهیده کرباسی با مقام عظمای ولایت فرزند ایشان مفاهیم عمیقی را می‌گوید که شاید خیلی از هم سن و سال‌هایش نتوانند درک کنند:⬇️ 🌟🌺🌟«لا یکلف الله نفسا الا وسعها... آقاجان! قطعاً اگه خدا این توانمندی رو در ما نمی‌دید، ما رو به این امتحان بزرگ مبتلا نمی‌کرد.» 🔺آقا تأیید و اضافه می‌کنند که «اجر هم می‌دهد». مهدی به جای چفیه و انگشتر از آقا می‌خواهد که برای همه رزمنده‌های لبنان دعا کند. 🌹❤️ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا ﴿۴﴾ ما براى كافران زنجيرها و غل ها و شعله ‏هاى سوزان آتش آماده كرده‏ ايم (۴) 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه یک 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! ☄« إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ... »: در تعبیر « إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ » خداوند فعل مهیا نمودن جزای مناسب برای عمل کافران( از نظر ظاهر و باطن) را، به خود و کارگزارانش(که تجلیات اسما و صفات او هستند) منتسب نموده است(إِنَّا أَعْتَدْنَا)، 🔸ولکن فعل کفر ورزیدن (چه قلبی، چه اعتقادی، چه عملی) را به کافران نسبت می‌دهد (اگر چه در این مورد هم تحقق خارجی و تأثیرات وجودی عمل، به اذن خداوند است « لا مؤثر فی الوجود الا الله»). 🔸«کفر» در لغت به معنای پنهان کردن و پوشاندن است. 🔸به شب تاریک کافر می‌گویند زیرا با تاریکی خود همه چیز را می‌پوشاند؛ 🔸 به کشاورز نیز از آن جهت کافر می‌گویند که بذر و دانه را با خاک می‌پوشاند. 🔸 و در آموزه های دینی به همین جهت، به کافر، کافر می‌گویند که نعمت‌های الهی را از روی آگاهی، پوشانده و مخفی می‌نماید. 📘 [ جوهری، اسماعیل ابن حماد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، ذیل واژه کفر.]. 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه دو 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🔸در مقابل واژه کفر ایمان قرار دارد؛ همانطور که ایمان دارای درجات و مراتب است، کفر نیز دارای درجاتی است که در مؤمنین ضعیف الایمان به مراتبی وجود دارد (به همان مقداری که از ایمان کامل، درجاتی را کم دارند). 🔸🔸🔸🔸 ای که خواب آلوده واپس مانده‌ای از کاروان جهد کن تا بازیابی همرهان خویش را در تو آن مردی نمی‌بینم که کافر بشکنی بشکن ار مردی هوای نفس کافر کیش را آن گه از خواب اندر آید مردم نادان که مرد چون شبان آن گه که گرگ افکنده باشد میش را 🔸 آماده ساختن جهنم برای کافران(در مراتب مختلف)، حقیقت تکان دهنده‌ای را به ما گوشزد می‌کند، که اگر چشم بینایی داشتیم و می‌دیدیم، باعث ایجاد چه عذاب ها و ناکامی‌ها، برای خود هستیم، از حسرت و وحشت، قالب تهی می‌کردیم؛ وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً ؛( کهف/49) آنچه انجام داده اند حاضرمی یابند و پروردگار تو به احدی ستم نمی کند». 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran ادامه دارد....
لعنت الله علی قوم صهیون @Tadaburdarquran
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه سه 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🚹اعمال انسان دارای دو صورت است : 🔹ملکی: که فانی و زودگذر است ؛ 🔹 ملکوتی: که باقی و زایل ناشدنی است . انسان در دنیا با صورت ملکی اعمال خود آشناست و از صورت ملکوتی آنها، غافل؛ ولی در برزخ و قیامت،صورت ملکی و چهره ملکوتی را با هم می‌بیند؛ اگر زیبا باشند ، نعمت‌های متنوع آخرت، و اگر زشت باشند ، آتش وصورت‌های گوناگونی از عذاب، خواهند بود . ز صفت وز نام چه زايد خيال و آن خيالش هست دلال وصال ديده اى دلال بى مدلول هيچ تا نباشد جاده نبود غول هيچ هيچ نامى بى حقيقت ديده اى يا ز گاف و لام گل گل چيده اى اسم خواندى رو مسمى را بجو مه به بالا دان نه اندر آب جو 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه چهار 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! ....قیس بن عاصم می گوید : روزی همراه با جماعتی از قبیله بنی تمیم خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسیدیم عرض کردم : ای پیامبر خدا ! ما را نصیحتی کن تا از آن بهره مند شویم ، آن حضرت فرمودند : « وَ اِنَّهُ لا بُدَّ لَکَ یا قَیسُ مِن قَرینٍ یُدفَنُ مَعَک و هو حی و تدفن معه و انت میت، فَإنْ كَانَ كَرِيمًا أَكْرَمَكَ، وَ إنْ كَانَ لَئِيمًا أَسْلَمَكَ ؛ ثُمَّ لَا يُحْشَرُ إلَّا مَعَكَ، وَ لَا تُبْعَثُ إلَّا مَعَهُ، وَ لَا تُسْأَلُ إلَّا عَنْهُ ؛ فَلَا تَجْعَلْهُ إلَّا صَالِحًا... ». 📘 (شیخ صدوق ، معانی الاخبار ، ص 232) ای قیس ! همانا با هر عزتی ، ذلتی و با حیات ، مرگی و با دنیا ، آخرتی و برای هر چیزی ، حسابگری و بر هر چیزی ، مراقبی و برای هر حسنه ای ، ثوابی و برای هر سیئه ای ، عقابی و برای هر مهلتی ، پایانی است . ای قیس ! برای تو ناگزیر همنشینی خواهد بود که با تو دفن می شود ، در حالی که او زنده است و تو مرده ای . اگر وی شریف باشد ، گرامی ات خواهد داشت ، و اگر پست و فرومایه باشد ، به حوادث تسلیمت می کند . سپس او محشور نمی شود جز با تو و تو مبعوث نمی گردی جز با او و مورد سؤال قرار نمی گیری جز درباره او . پس مواظب باش تا همراهی نیک برای خود انتخاب کنی ؛ چرا که اگر نیک باشد مایه انس تو خواهد بود و اگر بد باشد مایه وحشت تو و آن همنشین چیزی نیست جز اعمال و کردار تو ». 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
خیال مانع پرواز به ملکوت ...... @Tadaburdarquran
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه پنج 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🍃🌹حدیث قرب نوافل 🍃✨در آن حدیث قدسی معروف حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «مَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدٌ بِشَیْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ …». 📘( کافي  ج۲ ص۳۵۲) و حضرت به نقل از خداوند متعال نقل فرمودند که خداوند متعال فرمود: بندۀ مؤمن تقرب می‌جوید به وسیله فرائض و نوافل، تا این جا که «کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِه …». تو او نشوی ولی اگر جهد کنی              جایی برسی کز تو تویی برخیزد ✨🍃در دعائی که نوف از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند؛ حضرت به درگاه الهی عرض می‌کنند که « خداوندا تو بندگانی داری که روح اینها را به محل قدس خود نزدیک گرداندی و آنها با اسم تو همنشین شدند، مجالستی که همراه با وقار بود». «قَرَّبْتَ أَرْوَاحَهُمْ مِنْ محلِّ قُدْسِکَ فَجَالَسُوا اسْمَکَ بِوَقَارِ الْمُجَالَسَهِ» 📘(بحارالانوار، ج91، صص94-96) 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه شش 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! .....و نیز در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: «وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِک‌.» ⚡️ امام خمینی(ره) می فرماید: در صورتی که عنایت الهی شامل حال بنده شود و پس از فنای تامّ به خود برگردد، حالت انس و طمأنینه به او دست می‌دهد، وجودش حقانی شده، حق‌تعالی را در آینه موجودات مشاهده می‌کند. 📘[ امام‌خمینی،‌ سرّ الصلاة، ۱۰۳.] ⚡️در این هنگام، هیچ حجابی از غیب و شهادت برای او وجود نخواهد داشت و تجلیات افعالی، صفاتی و ذاتی هیچ‌یک دیگری را محجوب نمی‌کند. 📘[ امام‌خمینی،‌ سرّ الصلاة، ۸۳.] و همه افعال و عبادات او از حق است که در آینه عبد صورت می‌گیرد.» .... 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
🕋 الهی کیف آیس من حسن نظرک لی بعد مماتی وانت لم تولنی الا فی حیوتی ....... 🤲خدایا چگونه از نیکوئی نگاهت به خودم بعداز مرگم ناامید شوم در حالیکه تو همه عمر( دنیایی ام ) جز به رفتار نکردی ..... 📚مناجات شعبانیه ✅ این کدام قلب ودیده ایست که جز از پروردگارش نمی بیند .... و امیدوار به اوست در هر حالی ....؟؟؟؟ @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه شش 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! .....و نیز در مناجات شعبانیه م
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه هفت 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🔸مرحوم فیض در کتاب وافی خود از کافی نقل می کند که امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید : إِنَّ ابْنَ آدَمَ إِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ أَيَّامِ الدُّنْيَا وَ أَوَّلِ يَوْمٍ مِنْ أَيَّامِ الْآخِرَةِ ، مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ وَ عمله ... ؛ 📘( کلینی ، اصول کافی ، ج 2 ، ص 152) به درستی که هر گاه بنده خدا در آخرین روز از روزهای زندگی دنیا - که نخستین روز از روزهای زندگی آخرت اوست - قرار گیرد ، سه چیز برایش متمثل گردد : ▪️یکی مالش ▪️و دیگری فرزندانش ▪️و سومی عملش . به مالش نگریسته و می گوید : سوگند به خدا ، که من در به دست آوردن تو حریص و در خرج کردنت بخیل بودم ، اکنون برای من چه می کنی ؟ مال گوید : تنها چیزی که از من به تو می رسد کفن توست . سپس متوجه فرزندانش می شود و می گوید : قسم به خدا ، که من شما را دوست می داشتم و در همه جا از شما حمایت می کردم ، اکنون شما برای من چه می کنید ؟ گویند : تنها کاری که از مابر می آید این است که تو را به قبرت رسانده و در آن پنهانت کنیم . سرانجام رو به عملش کرده و می گوید : به خدا سوگند ، که من در انجام دادن تو بی رغبت بودم وبه جا آوردن تو بر من سنگین بود ، ولی با این همه تو را انجام دادم ، تو برای من چه می کنی ؟ گوید : من در قبر و رستاخیزت همواره با تو هستم تا این که هر دو برخداوند عرضه گردیم . » 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه هشت 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! و نیز مرحوم فیض در همان باب از کافی نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود : هیچ موضع قبری نیست مگر آن که هر روز سه بارمی گوید : «ما من موضع قبر الا و هو ینطق فی کل یوم ثلاث مرات : انا بیت التراب . انابیت البلی . انا بیت الدود . قال : اذا دخله عبد مؤمن قال : مرحبا و اهلا . . . فیفسح له مد البصر و یفتح له باب یری مقعده من الجنة قال : و یخرج من ذلک رجل لم ترعیناه شیئا قط احسن منه . فیقول : یا عبد الله ما رایت شیئا قط احسن منک فیقول : انا رایک الذی کنت علیه و عملک الصالح الذی کنت تعمله . . . و اذادخل الکافر قبره قالت له : لا مرحبا بک و لا اهلا . . . و یفتح له باب الی النار فیری مقعده من النار ثم انه یخرج منه رجل اقبح من رای قط قال : فیقول : یا عبد الله من انت فما رایت شیئا اقبح منک قال : فیقول : انا عملک السیی ء الذی کنت تعمله و رایک الخبیث . . . »؛ 📘(ملامحسن فیض کاشانی ، وافی ، ابواب ما بعد الموت ، باب 106 ، م 13 ،ص 94 .) من هستم خانه خاک ، منم خانه فرسودگی و پوسیدگی ، منم خانه کرم ها . هر گاه بنده مؤمنی در آن داخل شود ، به او خوش آمد گوید . . . سپس تا جایی که چشم کار کند قبرش گشاده گردد و دری از بهشت به رویش باز شود که جایگاه خود را در آن ببیند و از آن در ، مردی خارج شود که تا آن زمان کسی را بدان زیبایی ندیده باشد . بنده مؤمن به او گوید : ای بنده خدا ! تو کیستی که تاکنون کسی را بدین زیبایی ندیده ام ؟ گوید : من عقیده تو هستم که در دنیا بر آن بودی و نیز عمل صالح توام که در دنیا انجام دادی . . . ولی هر گاه شخص کافر داخل قبرش گردد ، قبر به او خوش آمد نگوید . . . پس او را فشار دهد . . . و دری از جهنم به رویش بازگردد که جایگاهش را در آن ببیند ؛ سپس از آن در ، مردی خارج شود که تا آن زمان کسی را بدان زشتی ندیده باشد . کافر به او گوید : ای بنده خدا ! تو کیستی که تاکنون کسی را بدین زشتی ندیده ام ؟ گوید : من عمل بد تو هستم که در دنیا انجام دادی و نیز عقیده خبیث توام که بر آن بودی . » 🔸و نیز در حدیث نبوی آمده است : « إِنَّمَا هِيَ أَعْمَالُكُمْ تُرَدُّ إِلَيْكُمْ ؛ 📘(مجلسی ، بحار الانوار ، ج 3 ، ص 90) این عذاب ها همان اعمال شماست که به سوی شما بازگشته است . » آن سخن های چو مار و کژدمت مار و کژدم گردد و گیرد دمت 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
انا اعتدنا للکافرین سلاسل واغلالا.....
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه نه 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! « ... سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا... »: غل و زنجیر جهل و نادانى، زنجیر انواع تبعیضات ، زنجیر بت‌‏پرستى و خرافات و ... ، همان زنجیرهایی هستند که پیامبران (ع) برای گسستن آنها، مبعوث شده‌اند، انبیا (ع) آمده اند تا از راه دعوت به توحید و دعوت به اخوت دینى و برادرى و مساوات در برابر قانون، از طریق دعوت پی‌گیر و مستمر به علم و دانش، این زنجیرها را از دست و پای مردم بردارند، غل و زنجیرهایی که در آخرت به صورت حلقه‌هایی از آتش، در گردن اهل جهنم انداخته می‌شود. 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran