eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.3هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و عرض احترام خدمت تمامی همراهان گرامی ☑️ بعد از زیارت عتبات عالیات و مشرف شدن به شهر مقدس قم به لطف الهی سوالات شخصی شما عزیزان که در ماه مبارک جمع شده بود را پاسخ دادم و نیز امور به تاخیر افتاده را به مقصد رساندم. الحمدلله ▶️ ان شاء الله پرسش و پاسخ‌های منطقی را ادامه خواهیم داد ... ✅ و همچنین برنامه جدیدی اضافه خواهیم نمود و آن تجزیه و ترکیب آیات و روایات منتخب است. 🤲 امیدواریم که توفیق پیدا کنیم، خداوند متعال و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از همه ما خشنود باشند... .
فهرست آیـات و روایـات مــنتـخـب: ✴️ قسمت اول ✴️ قسمت دوم ✴️ قسمت سوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
. ✴️‌ ✴️ قسمت اول: قَالَ الصادقُ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ (تحف‌العقول، ص۳۵۸) امام صادق علیه‌السلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و عدم وابستگی و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است. 🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید‌ و بعد پاسخ را مشاهده نمایید. الرَّغْبَةُ : مبتدا فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الرغبة تُورِثُ : فعل مضارع مثال واوی از باب افعال، فاعلش «هی» مستتر که به الرغبة بر می‌گردد. الْغَمَّ : مفعول به برای تورث وَ : واو عطف مفرد به مفرد الْحَزَنَ : معطوف به الغم جمله «تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»: جمله خبریه برای الرغبه وَ‌ : واو عطف جمله به جمله الزُّهْدُ : مبتدا فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الزهد رَاحَةُ : مصاف به اصافه معنویه الْقَلْبِ: مضاف الیه وَ : واو عطف مفرد به مفرد الْبَدَنِ : معطوف به القلب «رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ»: خبر برای الزهد. رجوع به فهرست رجوع به فهرست دوره کاربردی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه پرسش های کاربردی منطق.
فهرست پرسش و پاسخ های قبلی https://eitaa.com/tadris_H/573
💠 پرسش سیزدهم: ❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام وجود دارد؟ «مکافات عمل فقط در آخرت است.» «مکافات عمل در دنیا هم هست.» 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
. 📣 توجه: با تذکر یکی از دوستان گرامی ، فایل مباحث ضروری استدلال ، اصلاح بسیار جزئی شد. از همراهی شما سپاسگزارم. فایل جدید در پست بعدی هم بارگزاری شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش سیزدهم : ✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: ✅یکی از دو قضیه، کلیه و دیگری جزئیه است. قضیه اول: «مکافات عمل فقط در آخرت است.» یعنی «همه مکافات های اعمال در آخرت هستند.» پس قضیه اول موجبه کلیه است. قضیه دوم: « مکافات عمل در دنیا هم هست.» یعنی «بعضی مکافات اعمال در دنیا هستند.» پس قضیه دوم موجبه جزئیه است. با توجه به اینکه در یک قضیه محمول «در آخرت است» و در دیگری محمول «در دنیا است» پس هیچ کدام از رابطه های بین آنها وجود ندارد. ولی اگر مفهوم مخالف قضیه اول را بگیریم ، تقابل بین دو قضیه ایجاد می‌شود. مفهوم قضیه اول: «هیچ مکافات عملی در دنیا نیست.» این قضیه سالبه کلیه می‌باشد. با توجه به این معلومات این نتیجه بدست می‌آید که بین قضیه اول و قضیه دوم رابطه برقرار است. ✅ پس باید برای کشف تقابل به رابطه مفهوم و منطوق هم توجه کنیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✴️ ✴️ قسمت دوم: يَا أَيهُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ‏ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ ، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ، إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۳) 🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید‌ و بعد پاسخ را مشاهده نمایید. يَا : حرف نداء أَيُّ : اسم موصول ، منادیٰ ها : حرف تنبیه غیر عامل النَّاسُ : نعت برای أیُّ إِنَّا : إِنَّ + نا : «إِنَّ» : حرف مشبهة بالفعل، عامل ، «نا» : ضمیر متصل منصوبی ، اسم إِنَّ خَلَقْنَاكُم : (خلق) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول خلقنا مِن ذَكَرٍ : جار و مجرور متعلق به خَلَقْنَاكمُ وَ : عطف مفرد به مفرد أُنثىٰ : معطوف به ‏ ذَكَرٍ جمله «خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ‏» : خبر إِنَّ وَ : عطف جمله به جمله جَعَلْنَاكُمْ : (جعل) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول اول جعلنا شُعُوبًا : جمع مکسر از شَعْب، مفعول دوم جعلنا وَ : عطف مفرد به مفرد قَبَائلَ :‌ جمع مکسر از قبیلة، معطوف به شُعُوبًا لِتَعَارَفُواْ : لام تعليل ، تعارفوا فعل مضارع از باب تفاعل ، تتعارفوا بوده که یکی از تاء جوازاً حذف شده است ، منصوب به «أن» ناصبه مقدر ، تأویل به مصدر می‌رود (لِتَعارُفِکم)، لام و مصدری که مؤول از آن است ، جار و مجرور متعلق به جعلناکم جمله‌ «وَ جَعَلْنَاكُمْ ... لِتَعَارَفُواْ» : معطوف به جمله قبل إِنَّ : حرف مشبهة بالفعل ، عامل أَكْرَمَكُمْ : افعل تفضیل ، اسم إِنَّ (أکرم: مضاف ، کم: مضاف الیه) عِندَ اللَّهِ : ظرف برای اکرمکم یا متعلق به کائنٌ محذوف ، حال برای اکرمکم أَتْقَاكُمْ : افعل تفضیل از وقیٰ یَقِی، خبر إِنَّ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ : إِنَّ و اسم إِنَّ و خبر إِنَّ خَبِيرٌ : نعت برای علیم دو جمله آخر که با إنَّ شروع شده‌اند: هر دو مستأنفه هستند. کل جملات بعد از نداء: جمله ندائیه می‌باشند. رجوع به فهرست رجوع به فهرست دوره کاربردی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش چهاردهم: ❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام وجود دارد؟ «لَسْنَا لِلدُّنْيَا خُلِقْنَا» ¹ «إِنَّمَا لَمْ تُخْلَقْ لِلدُّنيَا » ² 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. نهج البلاغه، نامه ۵۵. ترجمه: «ما برای دنیا خلق نشده ایم.» ۲. ترجمه: «تو برای دنیا خلق نشده ای.». اقتباس از نهج البلاغه، نامه ۳۱: «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش چهاردهم : ✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: حالت منطقی قضیه اول : هیچکدام از ما برای دنیا خلق نشده ایم حالت منطقی قضیه دوم : بعضی از ما برای دنیا خلق نشده ایم. ✅قضیه اول کلیه و قضیه دوم جزئیه است. ✅هر دو قضیه هم سالبه هستند و در کیف یکسان اند. ✅با توجه به این معلومات این نتیجه بدست می‌آید که بین این دو قضیه رابطه برقرار است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹مراقب "قوانین معکوس" دنیا باشیم! ✅ مطابق دستورات الهی، در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل می‌کند و این از جمله ی اسرار، بلکه شاید سرُّالاَسرار دنیاست. ◀️ صدقه دادن، ظاهراً پول را کم می‌کند، اما در واقع معکوس عمل می‌کند و ما را از فقر نجات می‌دهد. ✳ امام معصوم(علیه‌السلام) می‌فرمایند: اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده! ◀️ خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنی‌تر می‌کنند؛ مانند بریدن قطعات اضافی درختان که آن ها را سبزتر و بارورتر می کند. ◀️ به دنبال قدرت و شهرت و محبوبیت ندویدن، معکوس عمل می‌کند و آنها مثل سایه به دنبال ما می‌دوند. ◀️ فکرِ آباد کردن آخرت، معکوس عمل می‌کند و دنیایمان را هم آباد می‌کند. ◀️ هنگامی که وقتمان را صرف نماز و دعا و عبادت کردیم، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان می‌دهد. ◀️وقتی به خودمان در راه خدا سخت می گیریم، معکوسش این است که سختی های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان تر میشود. ◀️ معکوس کمتر خوردن، سلامتی است. ◀️ وقتی یاد مرگ می کنیم، معکوس عمل میکند و دلمان زنده و شاداب می‌شود. ◀️ اگر چشم هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می بینیم و میفهمیم! ◀️ وقتی در غیر ضرورت سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف میزند محبوب میشویم و جلوه میکنیم. ◀️ حجاب و پوشاندن خود و چشم خود از نامحرم، جمال و "وقار" را بیشتر می‌کند. ◀️ وقتی جان را در راه خدا میدهیم و شهید میشویم، معکوس عمل کرده و خداوند ما را زنده تر میگرداند: وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند، مرده مپندارید بلكه زنده‏ اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند. ◀️ وقتی نیرنگ میزنیم و چاهی برای کسی میکنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ میشویم و در چاه می افتیم! ◀️ وقتی مهمان دار میشویم، برکت به سفره مان می آید و بارها دیده ایم با همان غذای همیشگی، همه سیر میشوند. ◀️ وقتی بچه دار میشویم نیز قانون معکوسهای دنیا اِعمال میشود و برکت و رزق و روزی زیادتر میگردد! ◀️ برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشیم و دل دیگران را شاد کنیم تا دل خودمان شاد شود. ✅ اندیشیدن و ‌تأمل در کار دنیا و قوانین الهی حاکم بر عالم، از جمله قانون معکوسات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
🟩 مسْتَشار عبد‌الحليم جندى مصری، از اهل سنت نویسنده كتاب «الإمام جعفر الصّادق» است. در این کتاب به قدری دقيق و گسترده درباره امام صادق علیه السلام بحث می‌‏كند که انسان شگفت زده می‌‏ماند كه آیا واقعا اين مرد، سنّى مذهب بوده است! 🔘 وى درباره امام صادق عليه‌السّلام اثبات می‌‏كند كه نه تنها تشيّع، مرهونِ علم و خدمت حضرت امام صادق؛ بلكه جميع اسلام وابسته و پيوسته بدان امام می‌‏باشد. 🔶 بلكه باید بگوییم: عالَمِ بشريّت و جهانِ علم و حقيقت، امروزه متّكى به علوم جعفرى می‌‏باشد. اين است امام‏ صادق. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✴️ ✴️ قسمت سوم: قَالَ رَسُولُ اللَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الْعِلْمُ وَدِيعَةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، وَ الْعُلَمَاءُ أُمَنَاؤُهُ عَلَيْهِ، فَمَنْ عَمِلَ بِعِلْمِهِ أَدَّى أَمَانَتَهُ، وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ كُتِبَ فِي دِيوَانِ اللَّهِ مِنَ الْخَائِنِينَ. (نزهة الناظر، ص ۴۱، ح۱۲۵ / بحارالأنوار، ج۲، ص۳۶، ح۴۰) ترجمه: دانش امانت خدا در زمين و دانشمندان امانتداران آن هستند، پس هر كس كه به دانشش عمل كند امانتش را ادا كرده است و هر كس كه عمل نكند در ديوان الهى جزو خيانت‏كاران نوشته مى‏شود. 🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید‌ و بعد پاسخ را مشاهده نمایید. الْعِلْمُ : مبتدا وَدِيعَةُ اللَّهِ : مضاف و مضاف الیه ، خبر فِي أَرْضِهِ : جار و مجرور متعلق به وَدِيعَةُ اللَّهِ وَ : عطف جمله به جمله الْعُلَمَاءُ : مبتدا أُمَنَاؤُهُ : أُمَنَاء جمع مکسر برای «أمین»، مضاف و مضاف الیه ، خبر عَلَيْهِ : جار و مجرور متعلق به أُمَنَاؤُهُ فَاء : تفریع ، فصیحة « إذا علمتَ هذا ...» مَنْ : اسم موصول شرطی عَمِلَ : فعل شرط ، فاعلش «هو» مستتر بِعِلْمِهِ : جار و مجرور متعلق به عَمِلَ أَدَّى : فعل جزاء ، فاعلش «هو» مستتر أَمَانَتَهُ : مضاف و مضاف الیه ، مفعول به برای أَدَّى وَ : عطف جمله به جمله مَنْ : اسم موصول شرطی لَمْ : حرف نفی جازم يَعْمَلْ : فعل شرط ، مضارع مجزوم ، فاعلش «هو» مستتر بِعِلْمِهِ : جار و مجرور متعلق به يَعْمَلْ كُتِبَ : فعل جزاء، ماضی مجهول ، نائب فاعلش «هو» مستتر فِي دِيوَانِ اللَّهِ : جار و مجرور متعلق به كُتِبَ مِنَ الْخَائِنِينَ : جار و مجرور متعلق به كُتِبَ. رجوع به فهرست رجوع به فهرست دوره کاربردی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپــارات | ایـــتا فهـرســت مطالـب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 به میِ‌ خُمِ تو سِرشته شد، 🌸 گِل کأسِ جانِ سبوکشان 🌹 به پیاله‌ی دلِ عارفان ، 🌹 شده تُرکِ چشمِ تو مِی‌فشان 🌷 ز رَحیقِ جامِ تو سَرگِران، 🌷 سرِ سرخوشان،دلِ بیهُشان‌ 🌼 نه منم ز باده‌ی عشق تو ، 🌼 هله مست و بی‌دل و بی‌نشان 🌺 همه کس چشیده به قدرِ خود ، 🌺 زِ مِـیِ زُلالِ تو ««« یــا علی »»» 🌸 عید بزرگ الهی غدیر، تجلی‌گاه شناخت حقیقت، تکامل عقلانیت، حیات معنویت، بیداری دلها از غفلت، بر تمامی سالکان مسیر آزادگی و انسانیت در سراسر گیتی مبارک‌باد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپــارات | ایـــتا فهـرســت مطالـب