بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 15 قرآن کریم
1* مرگ، همانند سفر است. راننده در صورتی از سفر می ترسد که یا راه را نمی شناسد، یا بنزین ندارد یا تخلّف نموده است، یا جنس قاچاق حمل می کند و یا در مقصد، محل سکونت ندارد. در حالی که مؤمن واقعی، راه را می داند؛ {اِلَیهِ المَصیر} سوخت بین راه دارد؛ {عَمِلَ صالحا} تخلّفاتش را با توجه جبران کرده است، جنس قاچاق و عمل خلاف ندارد و محل سکونتش را می داند. {جَنّةُ المَاوی}
2* وجدان، بهترین قاضی است. { إِن كَانَتْ...إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ}
3* آمادگی برای مرگ، نشانۀ ایمان واقعی و صادقانه است. {فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ}
4* ترس از مرگ، در واقع ترس از کیفر کارهای خودمان است. {بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ}
5* امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق از خداوند چنین مسئلت می کند: خداوندا اگر عمر من وسیلۀ خدمت در راه اطاعت تو باشد، عمر مرا طولانی کن، ولی اگر عمر من چراگاه شیطان خواهد بود، آن را قطع نما.
6* عمر طولانی مهم نیست، قرب به خداوند و برکت عمر و نجات از آتش ارزش دارد. {لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ}
7* یهودیان، حریص ترین و دنیاگراترین مردم هستند. {أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ}
8* حمایت و دفاع از پاکانی که مورد تهمت قرار گیرند، لازم است.
9* لنسان با پیروی از هوسها و ارتکاب گناه، از مدار حقّ خارج شده و به سوی کفر تمایل پیدا می کند.
10* فسق و گناه زمینۀ کفر است. {مَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ}
11* علمی که بدان عمل نشود همانند جهل است.
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_15
#قرائتی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 16 قرآن کریم
1* تعلیم و تعلّم و اِعمال سحر، در ردیف کفر است. {كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ}
2* برای مقابله با علوم مضرّ و عقاید انحرافی، آگاهی صالحان از آنها لازم است. {مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ}
3* در مقابل تعلیم، معلّم باید نسبت به کاربردهای منفی علوم هشدار دهد. {وَمَا يُعَلِّمَانِ...حَتَّىٰ يَقُولَا...فَلَا تَكْفُرْ}
4* گاهی علم و دانش، وسیله آزمایش است. {إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ}
5* تفرقه انداختن میان زن و شوهر، کاری شیطانی و در حدّ کفر است. {فَلَا تَكْفُرْ ۖ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ...}
6* سحر و جادو واقعیت دارد و در زندگی انسان مؤثر است. {يُفَرِّقُونَ بِهِ ...}
7* ساحر دست به کارهایی می زند، ولی تمام تأثیر و تأثرات زیر نظر خداست. می توان از طریق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توکل و دعا و صدقه از توطئه ها نجات یافت. {وَمَا هُم بِضَارِّينَ}
8* امام صادق علیه السلام در جواب سؤال از تقوا فرمودند: (تقوا همچون مراقبت هنگام عبور از منطقه تیغ زار و پرخار و خاشاک است)
9* توجّه به انعکاس حرف ها داشته باشید. {لَا تَقُولُوا رَاعِنَا ...} ممکن است افرادی با حسن نیّت سخن بگویند، ولی باید بازتاب آن را نیز در نظر داشته باشند.
10* دشمن، تمام حرکات و حتّی کلمات ما را زیر نظر دارد و از هر فرصتی که بتواند می خواهد بهره برده و ضربه بزند. {لَا تَقُولُوا رَاعِنَا ...}
11* اسلام، به انتخاب واژه های مناسب، بیان سنجیده و نحوه ی طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. {وَقُولُوا انظُرْنَا}
12* باید در سخن گفتن با بزرگان و معلّم، ادب در گفتار رعایت شود. {لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا...}
13* اگر از چیزی نهی می شود، بهتر است جایگزین مناسب آن معرّفی شود. {لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا}
14* روحیّه باطنی دشمن را بشناسید و هرگز به آنان تمایل پیدا نکنید. {مَّا يَوَدُّ ...}
15* توکل به خدا کنید و از کینه و حسادت دشمن نهراسید. {وَاللَّـهُ يَخْتَصُّ}
16* حسادت حسود، هیچ اثری در اراده ی خداوند ندارد. {مَن يَشَاءُ}
17* فضل و رحمت و هدایت خداوند، شامل همۀ اقوام و ملل می شود و اختصاصی به بنی اسرائیل و گروه خاصّی ندارد. {مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ}
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_16
#قرائتی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 17 قرآن کریم
1* تغییر احکام، دلیل بر شکست طرح قبلی نیست، بلکه نشانۀ توجّه به مسائل جدید و تغییری حکیمانه است. همانند تغییر کتاب و معلم. {مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ...نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا...}
2* همواره باید بهتر یا همانند جایگزین شود، نه پست تر. {نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا}
3* اسلام هرگز بن بست ندارد. بعضی از قوانین، قابل تغییر است. {نَنسَخْ،نُنسِهَا}
4* راضی کردن کسانی که بهانه گیر و لجوج هستند، برای شما ارزش نباشد، چون غیر از خداوند کسی شما را یاری و سرپرستی نخواهد کرد. {مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ}
5* از سؤالات و درخواست های بی جا بپرهیزید که گاهی زمینه ساز کفر است. {أَمْ تُرِيدُونَ أَن تَسْأَلُوا...وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ}
6* دشمن که در دل آرزوی کفر شما را دارد، در عمل از هیچ توطئه و نقشه ای خودداری نخواهد کرد. روشهای اقدام آنها همان طرح سؤالات بی جا، وسوسه، القای شبهات و ... می باشد که باید نسبت به آنها هشیار بود.
7* شعلۀ حسادت، چنان خطرناک است که بعد از علم و آگاهی نیز فرو نمی نشیند. {حَسَدًا...مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ}
8* شما با ایمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتی می یابید که دشمنان به شما رشک و حسد می ورزند و می خواهند شما به جهل، شرک و تفرقۀ زمان جاهلیّت برگردید. {وَدَّ كَثِيرٌ...لَوْ يَرُدُّونَكُم}
9* با مخالفان نباید فوراً به خشونت برخورد کرد، گاهی لازم است حتّی با علم به کینه و حسادت آنها، با ایشان مدارا کرد. {فَاعْفُوا}
10* عفو، نشان ضعف نیست، خداوند بر انجام هر کاری تواناست و امروز نیز می تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. {إِنَّ اللَّـهَ...قَدِيرٌ}
11* معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. شاید اشاره دارد به اینکه یاد خدا باید همراه با توجه به خلق خدا باشد. {أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ}
12* مقدار کار خیر مهم نیست، هر کس به هر مقدار می تواند باید انجام دهد. {مِّنْ خَيْرٍ}
13* غرور دینی، باعث شد تا یهودیان و مسیحیان خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند. {إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ}
14* امتیاز طلبی و خودبرتر بینی، آرزویی خام و خیالی واهی است. {تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ}
15* هرگونه عقیده ای باید بر اساس دلیل باشد. {قَالُوا...قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ} قرآن، مطالب خود را با دلیل بیان کرده است و از مخالفان نیز تقاضای دلیل می کند.
16* این آیه علّت ورود به بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیکوکار بودن می داند. یعنی به ادّعا و شعار به کسی داده نمی شود، بلکه ایمان و عمل صالح لازم است.
17* نیکوکاری باید سیرۀ انسان باشد، نه به صورت موسمی و فصلی. {هُوَ مُحْسِنٌ}
18* هر کس خالصانه روی به خدا آورد، هم بهره کامل دارد؛ {فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ} و هم از هر نوع دلهره بیمه خواهد بود. {لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ}
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_17
#قرائتی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 18 قرآن کریم
1* تعصّب بی جا و انحصار طلبی بی دلیل، ممنوع است.
2* اگر تعصّب و خودخواهی باشد، علم هم نمی تواند هدایت کند. اهل کتاب قادر به تلاوت کتاب بودند، ولی به خاطرِ داشتن روحیّۀ انحصار طلبی تلاوت ها کارساز نبود. {وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ}
3* در فضای آمیخته به تعصّب، عالم و جاهل همانند هم فکر می کنند. مشرکان جاهل همان حرفی را می زدند که تلاوت کنندگان تورات و انجیل می گفتند. {كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ}
4* ظلم فرهنگی، از بزرگترین ظلم هاست. {وَمَنْ أَظْلَمُ}
5* خرابی مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامه ای که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابی آن است. {مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّـهِ}
6* مساجدی مورد قبول هستند که در آنها یاد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احکام خدا بازگو شود. {يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ}
7* دشمن از در و دیوار مسجد نمی ترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بیداری مسلمانان است. {أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ}
8* مساجد سنگر مبارزه اند، لذا دشمن سعی در خرابی آنها دارد. {سَعَىٰ فِي خَرَابِهَا}
9* خداوند در همه جا حاضر و ناظر است. {إِنَّ اللَّـهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ}
10* خشوع و تواضع، در برابر کسی سزاوار است که تمام هستی از آن اوست، نه بت ها و طاغوت هایی که از آفریدن حتّی یک مگس نیز عاجزند و قدرت نفع و ضرری ندارند. {كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ}
11* اصالت به تلاش و لیاقت است، نه تقاضا و توقّع، گروهی هستند که به جای تلاش و بروز لیاقت، همیشه توقّعات نابجای خود را مطرح می کنند. {لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّـهُ}
12*بشارت و تهدید، همچون دو کفّه ترازو باید در حال تعادل باشد، وگرنه موجب غرور یا یأس می شود. {بَشِيرًا وَنَذِيرًا}
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_18
#قرائتی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 19 قرآن کریم
1* یهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد، مگر آنکه تسلیم بی چون و چرای آنان شوید و از اصول و ارزشهای الهی کناره بگیرید.
2* دشمن، به کم راضی نیست. فقط با سقوط کامل و محو مکتب و متلاشی شدن اهداف شما راضی می شود. {لَن تَرْضَىٰ عَنكَ}
3* اگر کفّار از مسلمانان راضی بودند، باید در دینداری خود تردید نمایند. دینداری کافر پسند، همان کفر است. {لَن تَرْضَىٰ...حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ}
4* مسئولیت عالم، بیشتر از جاهل است {بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ}
5* رابطه با اهل کتاب نباید به قیمت صرف نظر کردن از اصول باشد. جذب دیگران آری، ولی عقب نشینی از اصول هرگز. {لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم}
6* آداب تلاوت قرآن:
- ترتیل آیات - تفقّه در آیات - عمل به آیات - امید به وعده ها - ترس از وعیدها - عبرت از داستان ها - انجام اوامر الهی - ترک نواهی
7* حقّ تلاوت، در صوت زیبا و رعایت تجوید خلاصه نمی شود، بلکه ملاک، ایمان و عمل است. {يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَـٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ}
8* کسی که در انتخاب مکتب دچار انحراف شود، زیانکار واقعی است. {فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ}
9* در قرآن حدود 20 مرتبه مسئله آزمایش و امتحان مطرح شده است. آزمایش برای آگاه شدن خداوند نیست، زیرا او از پیش همه چیز را می داند، بلکه برای ظهور و بروز استعدادهای نهفته و تلاش و عمل انسان است. اگر انسان کاری نکند، استحقاق پاداش نخواهد یافت. تلخی ها و شیرینی های زندگی، همه ابزار امتحان هستند. برخی افراد با شداید و مصایب آزمایش می شوند و برخی دیگر با رفاه و ناگزیر همۀ مردم حتّی انبیا مورد امتحان قرار می گیرند.
10* حضرت ایراهیم علیه السلام در هر آزمایشی که موفق می شد، به مقامی می رسید: در مرحله نخستین، عبدالله شد. سپس نبیّ الله، رسول الله، خلیل الله و در نهایت به مقام امامت و رهبری مردم منصوب گردید.
11* حضرت ابراهیم علیه السلام برای انجام مأموریّت خدا، همسر و فرزندش را در صحرای مکّه ساکن نمود و بی هیچ دلبستگی، آنها را به خدا سپرد و رفت. هنگامی که فرمان ذبح فرزندش اسماعیل آمد، رضای خدا را بر هوای دل ترجیح داد و کارد بر گلوی فرزند نهاد. امّا ندا آمد که قصد ما کشتن اسماعیل نبود، بلکه امتحان ابراهیم بود.
12* امام باید معصوم باشد و کسی که لقب ظالم بر او صدق کند، به مقام امامت نخواهد رسید.
13* برای منصوب کردن افراد به مقامات، گزینش و آزمایش لازم است.{إِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ...بِكَلِمَاتٍ}
14* پست ها و مسئولیّت ها باید تدریجاً و پس از موفّقیّت در هر مرحله به افراد واگذار شود. {فَأَتَمَّهُنَّ...}
15* امامت، انتصابی است نه انتخابی. امام باید حتماً از طرف خداوند منصوب شود. {إِنِّي جَاعِلُكَ}
16* امامت، عهد الهی میان خدا و مردم است. {عَهْدِي}
17* از اهمّ شرایط رهبری، عدالت و حسن سابقه است. هر کس سابقه شرک و ظلم داشته، لایق امامت نیست. {لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}
18* عبادت و نماز به قدری مهم است که ابراهیم و اسماعیل برای انجام مراسم آن مأمور پاکسازی می شوند. {طَهِّرَا بَيْتِيَ لِـ ...الرُّكَّعِ السُّجُودِ}
19* مسجد باید پاکیزه و رغبت انگیز باشد. {طَهِّرَا...الرُّكَّعِ السُّجُودِ}
20* حضرت ابراهیم علیه السلام برای ذریّۀ خویش درخواست مقام امامت نمود، امّا خداوند فرمود: (این مقام به افراد ظالم نمی رسد)
21* بهره مندی از نعمت ها، زمانی لذیذ و گوارا است که در فضای اَمن، آرام و بی اضطراب باشد. {آمِنًا وَارْزُقْ}
22* در کمک رسانی به همنوع، کاری به مکتب او نداشته باشید {وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ}
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_19
#قرائتی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 20 قرآن کریم
1* در مسیر اهداف الهی، بنّایی و کارگری نیز عبادت است.
2* کار مهم نیست، قبول سدن آن اهمیّت دارد. حتّی اگر کعبه بسازیم، ولی مورد قبول خدا قرار نگیرد، ارزش ندارد. {رَبَّنَا تَقَبَّلْ}
3* کارهای خود را در برابر عظمت خداوند، قابل ذکر ندانیم
4* به کمالات امروز خود قانع نشوید، تکامل و تداوم آن را از خدا بخواهید. {رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ}
5* راه و روش بندگی را باید از خدا آموخت وگرنه انسان گرفتار انواع خرافات و انحرافات می شود. {أَرِنَا مَنَاسِكَنَا}
6* نیاز به توبه و بازگشت الطاف الهی، در هر حال و برای هر مقامی، ارزش دارد. تُبْ عَلَيْنَا}
7* ساختن کعبه به تنهایی کافی نیست. اگر رهبر معصوم در میان مردم نباشد، کعبه بت خانه می شود. {يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ...وَابْعَثْ فِيهِمْ}
8* علم و دانش زمانی نتیجه می دهد که همراه با بینش و حکمت، و همراه با تزکیه و تقوا باشد. {يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ}
9* (سفیه) کسی است که منطق، مکتب، رهبر و راه حقّ را نادیده گرفته و به دنبال هوسهای خود یا دیگران رهسپار شود. {سَفِهَ نَفْسَهُ}
10* مقامات و الطاف الهی، بدون دلیل به کسی واگذار نمی شود.
11* فلسفۀ تسلیم انسان در برابر خداوند آن است که او رب العالمین است. {أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ}
12* در فکر سلامت عقیده و ایمان نسل و فرزندان خود باشیم و در وصایای خود تنها به جنبه های مادّی اکتفا نکنیم. {وَصَّىٰ...فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ}
13* حست عاقبت و مسلمان مردن مهم است. {فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ}
14* گر چه زمان و مکان مردن به دست ما نیست، ولی می توانیم زمینه حسنِ عاقبت خود را از طریق عقیده و عمل درست و دعا و دوری از گناه و افراد فاسد، فراهم کنیم. {فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ}
15* سخن باید بر اساس علم و آگاهی باشد. {أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ}
16* حسّاس ترین زمانِ زندگی، لحظۀ مرگ است و حسّاس ترین مسئله، موضوع دین و عقیده و حسّاس ترین مخاطب، نسل انسان است. {إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ}
17* موعظه در آستانۀ مرگ، آثار عمیقی دارد. {إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ}
18* پدران باید نسبت به دین فرزندان خویش، حساس باشند. حتّی فرزندان انبیا در معرض خطر بی دینی هستند. {مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِي}
19* فقط در برابر فرمان خداوند، تسلیم شویم. {لَهُ مُسْلِمُونَ}
20* امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: شرافت و بزرگی به همت های عالی و بلند است، نه به استخوان های پوسیده نیاکان و گذشتگان.
21* آینده هر کس در گرو عمل اوست. {وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ}
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_20
#قرائتی
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 21 قرآن کریم
1* نام و عنوان مهم نیست، ایمان و عمل اهمیّت دارد. یهودی و نصرانی یک لقب بیش نیست، آنچه ارزشمند است، توحید و یکتا پرستی است. {بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا}
2* ایمان به همۀ انبیا و کتاب های آسمانی لازم است. {آمَنَّا بِاللَّـهِ وَمَا أُنزِلَ...}
3* کفر به بعضی از انبیا، کفر به همۀ آنهاست. مسلمان واقعی کسی است که به تمام انبیای الهی، ایمان داشته باشد.
4* تسلیم عملی، در کنار ایمان قلبی لازم است. {آمَنَّا بِاللَّـهِ...نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ}
5* ایمان نیاوردن یهود و نصاری از روی عناد، لجاجت و ستیزه جویی است، نه منطق و استدلال. {وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ}
6* انسان در زندگی خویش باید رنگی را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ ها، رنگ خدایی بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد و قبیله و هوسها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادری و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت.
7* راه خدا، یکی است؛ اگر رنگ خدایی نباشد، رنگ های دیگر، انسان را گیج و متحیّر می کند و همرنگ شدن با جماعتی که اکثر آنها دچار انحرافند، خود مایۀ رسوایی و خواری در قیامت است.
8* آیه 139 هشدار به اهل کتاب است که از ادّعاهای بی دلیل دست بردارند. آنها می گفتند: ما به خدا نزدیکتر و یا فرزندان او و یا محبوبان او هستیم.
9* ملاک قرب به خداوند، عبادت خالصانه و منزّه دانستن او از شریک است. {نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ}
10* بزرگ ترین ظلم ها، ظلم فرهنگی و کتمانِ حقایق است. {وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ}
#ترجمه_و_تفسیر_قرآن_کریم
#صفحه_21
#قرائتی
سلام علیکم
کاربرانی که دوست دارند می توانند در کانال (تفسیر قرآن باران) که حجت الاسلام و المسلمین مهدی خدامیان آرانی نوشته اند از طریق لینک زیر عضو شوند
https://eitaa.com/tafsir_baran