🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره جاثیه 🕊
🍃 مِن وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ وَلَا يُغْنِي عَنْهُم مَّا كَسَبُوا شَيْئاً وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاء وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ🍃
ترجمه :
🍃 جهنّم پيش روى آنان است و آنچه را به دست آورده اند و آنچه را از غير خدا، اولياى خود گرفته اند، ذرّه اى آنان را بى نياز نمى كند و براى آنان عذابى بزرگ است.🍃
«وراء» هم به معناى پشت سر است و هم به معناى پيش رو. در اين آيه «وراء» به معناى پيش رو است، چنانكه در سوره كهف آيه ۷۹ مى خوانيم: «و كان ورائهم ملك ياخذ كلّ سفينة غصباً» خضر به موسى گفت: من كشتى را سوراخ كردم زيرا پيش روى آنان پادشاه ستمگرى است كه كشتى هاى سالم را به زور مصادره مى كند و من كشتى را سوراخ كردم تا معيوب شده و مصادره نكنند.
در سوره مؤمنون آيه ۱۰۰ نيز مى خوانيم: همين كه مرگ به سراغشان بيايد، گويند: پروردگارا ما را برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم. پاسخ مى شنوند هرگز. سپس مى فرمايد: «من ورائهم برزخ» اين افراد بعد از مرگ برزخ را در پيش روى خود دارند تا زمان قيامت كه مبعوث شوند. در اينجا نيز كلمه «وراء» به معناى پيش رو است.
در اين آيه و آيات قبل انواع عذاب ها مطرح شده است:
«عذاب اليم»، «عذاب مهين» و «عذاب عظيم»
📌 پیام ها
🌿 مشركان در قيامت تنها و بى پناهند. «لا يغنى عنهم ما كسبوا شيئا»
🌿 تكيه گاه مستكبران يا داشته هاى آنان است يا دوستانشان كه هيچ يك در قيامت كارائى ندارند. «لا يغنى عنهم ما كسبوا شيئاً و لا ما اتّخذوا من دون اللّه اولياء»
🌿 قرآن، خوارى و خفّت مسخره كنندگان و حرمت شكنان را در دنيا پيشگويى مى كند. «اتّخذها هزواً لهم عذاب مهين من ورائهم جهنّم» (از اينكه عذاب مهين در كنار جهنّم آمده ظاهراً مراد خفّت و خوارى در دنياست.)
🌿 اسباب و اموال دنيوى، در قيامت كارائى ندارد. «لا يغنى عنهم ما كسبوا شيئا»
🌿 توجّه به دوزخ مى تواند بهترين عامل باز دارنده از تكبّر و اصرار بر گناه باشد. «أثيم - بصير... لهم عذاب عظيم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره جاثیه 🕊
🍃 هَذَا هُدًي وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذَابٌ مَّن رِّجْزٍ أَلِيمٌ🍃
ترجمه :
🍃 اين (قرآن) مايه ى هدايت است و كسانى كه به آيات پروردگارشان كفر ورزيدند برايشان عذابى دردناك از هول و اضطراب است.🍃
«رِجز» به معناى رجس و آلودگى است، يعنى كفّار به وسيله موادى آلوده و نفرت انگيز عذاب مى شوند.
📌 پیام ها
🌿 قرآن، يكپارچه هدايت است: فرامين و نواهى آن، داستان ها و تشبيهات آن. «هذا هُدىً»
🌿 عذاب الهى بعد از اتمام حجّت است. «هذا هُدىً والّذين كفروا...»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۲ سوره جاثیه 🕊
🍃 اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ🍃
🍃 خداوند كسى است كه دريا را براى شما رام كرد تا به فرمان او كشتى ها در آن جريان پيدا كنند و تا از فضل او جستجو كنيد و شايد شكرگزارى كنيد.🍃
📌 پیام ها
🌿 كارهاى خداوند هدفدار، حكيمانه و در راستاى بهره گيرى انسان است. «سخّر لكم، لتجرى البحر لتبتغوا - لعلّكم تشكرون»
🌿 منافع مادّى بايد مقدّمه رابطه الهى باشد. «لتجرى... لتبتغوا... لعلّكم تشكرون»
🌿 تسخير درياها و تأثير عوامل طبيعى تحت اراده خداست. «بامره»
🌿 تلاش براى معيشت زندگى و رفاه يك ارزش است. «لتبتغوا»
🌿 گرچه فضل و رحمت از خداوند است، ولى انسان نيز بايد براى بدست آوردن آن در تكاپو و تلاش باشد. «لتبتغوا من فضله»
🌿 انسان از خداوند طلبى ندارد هر چه هست لطف اوست. «من فضله»
🌿 توجّه به نعمت ها، روحيّه ى شكر را در انسان زنده مى كند. «سخّر لكم... لعلّكم تشكرون»
🌿 اقيانوس ها براى انسان رام هستند، شايد انسان هم براى خدا رام شود. «لعلكم تشكرون»
🌿 انسان، آزاد و صاحب اختيار است. «لعلّكم تشكرون» (كلمه ى «لعلّ» به معناى شايد، نشانه ترديد خداوند نيست، بلكه نشانه اختيار انسان است كه مى تواند شاكر باشد و يا ناسپاس)
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۳ سوره جاثیه 🕊
🍃 وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 🍃
ترجمه :
🍃 و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه براى شما رام نمود، همانا در اين تسخير براى كسانى كه فكر كنند، قطعاً نشانه هايى است.🍃
📌 پیام ها
🌿 تمام هستى در راستاى بهره گيرى انسان است. «سخّر لكم ما فى السموات...»
🌿 با حاكم شدن بر هستى، مغرور نشويم كه هرچه هست از اوست. «جميعاً منه»
🌿 هماهنگى اجزاى هستى در جهت واحد، نشانه ى يكتايى آفريدگار است. «جميعاً منه»
🌿 فكر كردن در نعمت هاى الهى نوعى تشكّر از اوست.«تشكرون... لقوم يتفكّرون»
🌿 خداوند انسان را به تفكّر دعوت و تشويق كرده است. «لقوم يتفكّرون»
🌿 در تسخير هستى براى انسان، نشانه هاى زيادى براى اهل فكر وجود دارد. «لآيات لقوم يتفكّرون» (شايد رابطه تفكّر و تسخير اين باشد كه در انسان قدرتى نهفته كه مى تواند تمام مظاهر طبيعت را به نفع خود تصرّف كند و اين قدرت با انديشه بكار مى افتد.)
من هم احساس را شكوفا كنيد و هم انديشه را رشد دهيد. «تشكرون - يتفكّرون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۴ سوره جاثیه 🕊
🍃 قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُون أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْماً بِما كَانُوا يَكْسِبُونَ🍃
ترجمه :
🍃 (اى پيامبر!) به كسانى كه ايمان آورده اند، بگو: از كسانى كه به (روز رستاخيز كه يكى از) ايّام اللّه (است) اميد ندارند، درگذرند (و آنان را به خدا واگذارند) تا خداوند (در آن روز) هر قومى را به آنچه انجام مى دادند جزا دهد.🍃
مراد از ايّام اللّه روزهاى تاريخى است كه در آن تحوّلات بزرگى از قهر خداوند نسبت به ستمگران يا مهر الهى نسبت به مؤمنان صورت مى گيرد.
مسلمانان مكّه گرفتار دشمنى و آزار مشركان مكّه بودند، به فكر مقابله به مثل افتادند امّا خداوند پيامبرش را فرمان داد كه به مسلمانان بگويد عجله نكنيد كه هنوز شما قوى نيستيد و آنان را به من واگذار كنيد.
📌 پیام ها
🌿 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مأمور است تا شيوه برخورد با كفّار را به مؤمنان آموزش دهد. «قل للّذين آمنوا...»
🌿 لازمه ى ايمان، گذشت و بزرگوارى است. «للّذين آمنوا يغفروا»
🌿 رسيدن به اهداف بلند دينى، نياز به صبر و پرهيز از شتابزدگى دارد. «للّذين آمنوا يغفروا»
🌿 ايمان به آنكه كفّار گرفتار كيفر الهى هستند، زمينه گذشت و صبر را در انسان شكوفا مى كند. «يغفروا... ليجزى قوماً...»
🌿 عقيده در عمل مؤثّر است، چون كفّار اميدى به قيامت ندارند به سراغ كسب كارهاى بد مى روند. «لا يرجون... يكسبون»
🌿 انسان گرفتار عمل خويش است. «ليجزى... بما كانوا يكسبون»
🌿 كيفر براى كارهاى زشتى است كه انسان آگاهانه به سراغ آن مى رود. «بما كانوا يكسبون»
🌿 آنچه سبب قهر الهى است، استمرار واصرار بر انحراف و خلاف است. «كانوا يكسبون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۵ سوره جاثیه 🕊
🍃 مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَي رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ🍃
ترجمه :
🍃 هر كس كار شايسته اى انجام دهد، پس به سود خود اوست و هر كس عمل بدى مرتكب شود، پس به زيان خود اوست، سپس به سوى پروردگارتان بازگشت داده مى شويد.🍃
قرآن بارها با بيانات گوناگون به اين اصل اشاره فرموده است كه نتيجه عمل به خود انسان بر مى گردد، چنانكه مى فرمايد:
«و مَن يشكر فانّما يشكر لنفسه و من كفر فانّ اللّه غنىّ حميد» هر كس شكر كند، پس براى خويش شكر كرده و هر كس كفران ورزد به زيان خويش است.
«مَن اهتدى فلنفسه و مَن ضلّ فانما يضلّ عليها» هر كس هدايت پذيرفت، به نفع خود اوست و هر كس گمراه شد، به ضرر خود اوست.
📌 پیام ها
🌿نظام كيفر و پاداش الهى عادلانه و بر اساس عملكرد نيك و بد خود انسان است. «مَن عمل صالحاً... و مَن اساء»
🌿 خداوند، به كار خير انسان نيازى ندارد. «عمل صالحاً فلنفسه»
🌿 انسان ها در برابر قانون الهى مساوى هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كيفر وپاداش قرار مى گيرد.) «مَن عمل صالحا... و مَن اساء فعليها»
🌿 خدا انسان را آزاد آفريده است. «مَن عمل صالحا... مَن اساء»
🌿 دليل معاد، عدل الهى است. «مَن عمل صالحا... مَن اساء... الى ربّكم ترجعون»
🌿 معاد، اميدى به صالحان و هشدارى به خلافكاران است. «الى ربّكم ترجعون»
🌿 قيامت قهرى است و به اختيار انسان نيست. «تُرجعون»
🌿 پاداش و كيفر الهى، اقتضاى ربوبيّت اوست. «الى ربّكم ترجعون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۶ سوره جاثیه 🕊
🍃 وَلَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَي الْعَالَمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 و همانا ما به بنى اسرائيل كتاب (آسمانى تورات) و حكومت و نبوّت داديم و از (خوردنى هاى) پاكيزه و دلپسند روزى كرديم و آنان را بر اهل زمانه برترى داديم.🍃
از آنجا كه «رزقناهم» بعد از «آتينا» آمده است مى فهميم كه رزق دلپسند در كنار قانون و رهبر و حكومت الهى معنا دارد وگرنه درآمدهاى خارج از قانون الهى گرچه زياد باشد طيب نخواهد بود.
بنى اسرائيل نتوانستند الطاف الهى را كه در اين آيه از آنها سخن رفته، براى خود حفظ كنند و لذا عظمت و عزّت آنها به خاطر نافرمانى و خلافكارى به ذلّت و لعنت تبديل شد. «لعن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود»
📌 پیام ها
🌿 برترى جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از قانون الهى است. «آتينا... الكتاب... رزقنا... فضلنا»
🌿 هر چه داريم از خداست، پس نبايد مغرور شويم. «اتينا... رزقنا... فضّلنا»
🌿 نعمت هاى معنوى در اولويّت قرار دارند. در اين آيه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتينا... رزقنا»
🌿 حكومت دينى سابقه طولانى دارد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
🌿 فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره جاثیه 🕊
🍃 وَآتَيْنَاهُم بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمْ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ🍃
ترجمه :
🍃 و به آنان دلايل روشنى نسبت به امر (دين) داديم، پس اختلاف نكردند مگر پس از آنكه حقيقت برايشان حاصل شد (و اين اختلاف) از روى حسادت و برترى جويى بود كه ميان آنان وجود داشت. همانا خداوند در قيامت درباره آنچه پيوسته اختلاف مى كنند، ميانشان داورى خواهد كرد.🍃
با معجزات حضرت موسى، حقّانيّتش بر مردم روشن شد و با نشانه هايى از پيامبر اسلام كه در تورات و انجيل به طور روشن آمده بود، حقّانيّت پيامبر براى مردم روشن شد. «آتيناهم بيّنات من الامر»
📌 پیام ها
🌿 خداوند حجّت را بر مردم تمام مى كند. «و آتيناهم بيّنات من الامر»
🌿 بالاترين نوع كفران، اختلاف در حقّ است. با اينكه خدا به آنها برترى و غلبه بر دشمن داد، «آتينا - رزقنا - فضلنا» امّا به جاى شكر اختلاف كردند. «فما اختلفوا»
🌿 توبيخ قرآن از گذشتگان، عبرتى است براى آيندگان. «آتيناهم بيّنات... اختلفوا... بَغياً بينهم»
🌿 علم به تنهايى نجات بخش نيست، چه بسيارند كسانى كه مى دانند ولى به خاطر حسادت اختلاف مى كنند. «من بعد ما جاءهم العلم»
🌿 اختلاف بعد از علم، بغى و ظلم است. «بغياً»
🌿 روز قيامت روز حل اختلافات است. «يقضى بينهم يوم القيامة فيما كانوا فيه يختلفون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402